PZC Houden die Fransen wel van fietsers? Alleen de toren zal blijven staan W1 Uitbreiding Snowrail Skitalent Bonaire NS Travel vousswff zaterdag 28 september 2002 A NOUS DE VOUS FAIRE PRÉFÉRER tE 11 Voorblad van de brochure Fiets en Trein van de Franse spoorwegen. Eindbestemming Saint-Malo. De telefonist van NS In ternationaal geeft de bevestiging: ,,U kunt in de nachttrein naar Parijs uw fietsen meenemen. Geen probleem. Uw reservering is ingevoerd." Zo dat is gere geld. Een onbezorgde va kantie kan beginnen. Met vijf fietsen en evenveel.per- sonen in de trein naar Saint- -Malo, Bretagne. De reis begint 's avonds op Den Haag Hollands Spoor. De fietsen zijn ingenieus be pakt. Met twee tenten, vijf slaapzakken, vijf slaapmatjes en wat een mens al niet meer no dig heeft voor een fiets-kam- peervakantie in Frankrijk. De nachttrein van Amsterdam naar Parijs Gare du Nord vertrekt even na elven. Een Haagse em ployé van de NS weet waar de fietscoupé is. „Ergens achter aan." Het blijkt voorin te zijn. Ren nen. Het fietslogo op een ruit geeft aan waar de fietsen moe ten staan. Maar waar precies? Wat blijkt: langs een passagiers gangetje is één coupé leegge ruimd. Waar gewoonlijk zes mensen kunnen zitten, moeten vijf volbepakte fietsen staan. Onmogelijk op het eerste ge zicht, maar het lukt. Met bloed, zweet en tranen. En dat in twee a drie minuten. Wat had die tele fonist van NS Internationaal ook al weer gezegd? Twee con- ducteurs vragen voor de zeker heid, voordat de trein vertrekt, of er voor de fietsen is gereser veerd. Alsof een gezin met drie kinderen op de bonnefooi naar Saint-Malo zou reizen? „Na tuurlijk, heren, wij hebben ge reserveerd én betaald." Het stelt hen gerust. Hulpvaardig als al tijd, NS-personeel. Heerlijk die nachttrein, na alle stress van het inladen van de fietsen met bagage. Gelukkig zitten op drie van de vijf fietsen van die echte f ietsvakantietas- sen, van Ortlieb (de beste) en Bach (goedkoper, maar min der). De tassen kunnen in een handomdraai van de bagage dragers. Alleen dan biedt de fietscoupé voldoende ruimte. Parijs Gare du Nord is een ver rassing. Jaren niet geweest. De SNCF, het Franse spoorwegbe drijf, heeft wél kunnen investe ren. Parijs ligt er 's ochtends - de nachttrein arriveert rond half zeven - uitgestorven bijDe noodgedwongen fietstocht van Gare du Nord naar Gare Mont- parnasse, voor de trein naar Saint-Malo, doet onwezenlijk aan. Slaapdronken langs de No tre Dame toeren, in de verte de Eiffeltoren zien, én praktisch geen auto's op straat. Wat is er mis met Parijs? Een nationale feestdag, vertelt een voorbij ganger. Iedereen is vrij Tour de France Hoe goed de SCNF ook georga niseerd is, het bedrijf slaagt er niet in het vertrekperron lang vantevoren aan te geven. Twin tig minuten voor tijd, dat is standaard. Het gestress op Den Haag Hollands Spoor dreigt zich te herhalen. En jawel, het is druk, met reizigers én fietsers. Opnieuw is er slechts één fiets coupé beschikbaar voor h ooguit zeven fietsen. Maar gelukkig, een Fransman met fiets weet raad. Op twee balkons tussen treinstellen is het ook mogelijk fietsen te bergen. Ze moeten al leen rechtop staan. Een vreemd gezicht, maar het werkt. De doorgang naar de wc wordt iet wat versperd. De conducteur keurt het goed. Opnieuw breekt een onbezorgde reis aan, in de wetenschap dat Saint-Malo het eindstation is. Onderweg willen meer fietsers instappen. Niet één hoeft op het perron achter te blijven. De fiets meenemen in de trein is gratis in Frankrijk, maar het aantal treinen dat deze ser vice biedt, is tot het minimum beperkt, tot één keer per dag op de lange trajecten. Wie zijn reis slecht uitstippelt of gewoon pech heeft, moet uren wachten. Frankrijk herbergt de Tour de France, maar houden Fransen wel van fietsen? In Saint-Malo peddelen veel Engelsen rond. Zij vinden Frankrijk een ideaal fietsland, omdat ze thuis nog slechter ge wend zijn. Voor Nederlanders die zijn 'verpest' door de vele fietsvoorzieningen in eigen land, blijft Frankrijk een kleine bezoeking. Dat er (bijna) geen fietspaden zijn, is tot daaraan toe. Het zijn die auto's en hun bestuurders die allemaal min stens tien kilometer boven de maximum-snelheid lijken te rijden. En natuurlijk de heuvels. Na anderhalve week op een camping langs de kust, op nog geen dertig kilometer van Saint-Malo, is het welletjes ge weest. Het weer dreigt om te slaan. De terugreis lonkt. In Saint-Malo lukt het vrij gemak kelijk weg te komen. De trein arriveert ruim een uur vantevo ren. En dan in Parijs, in de avondspits, de omgekeerde weg, van Gare Montparnasse naar Gare du Nord. Jaren geleden was er een grote staking in het Franse openbaar vervoer. Sindsdien wordt er in Parijs meer gefietst en zijn bus- en taxibanen ook tot 'fietspaden' omgedoopt. Een taxichauffeur komt langszij en roept aanmoe digingen. Je ziet hem denken: rare Hollanders. Zweetvoetenlucht Vijf uur duurt het voordat de nachttrein naar Amsterdam vertrekt. Gare du Nord is een verademing vergeleken met Hollands Spoor. Wie een lesje sociale veiligheid op stations wil, moet daar eens gaan kijken. foto Harmen van der Werf Aan het begin van de avond is nog geen concurrent-fietser te bekennen, maartegen vertrek tijd - kwart over elf - begint het aardig druk te worden. Zo'n vijftien fietsers dienen zich aan, terwijl er - wie reist, leert snel - niet meer dan zeven fietsen mee kunnen in die éne fietscoupé. Het lukt niet om afspraken te maken. Als het erom spant, zijn fietsers geen sociaal volk. Het is ieder voor zich. Maar de les van die Fransman op de heenreis in Gare Montparnasse werkt. Ook in de nachttrein naar Amster dam zijn tussen treinstellen en kele ruime balkons, waar fiet sen rechtop kunnen staan. Na een reis in een zit-slaapcou- pé waar de zweetvoetenlucht herinnert aan vroegere interna tionale treinreizen, dient zich de volgende hindernis aan: het uit laden in Den Haag Hollands Spoor. Snel de bagage uit de trein werpen en direct erachter aan de fietsen. Kort daarna zet de trein zich in beweging. Het moet gezegd worden, de NS-conducteurs waren zo vriendelijk iets langer halt te houden. Chapeau. Harmen van der Werf Informatie over de trein in Frankrijk op internet: www.sncf.fr Het Franse spoorbedrijf SNCF publiceert elk jaar een brochu re, waarin staat aangegeven op welke trajecten en welke tijden de fiets mee kan in de trein. Ti tel: Guide Train+Vélo. De KLM-winterdienstrege- ling die op zondag 27 okto ber van start gaat en tot en met zaterdag 29 maart 2003 duurt, levert onder meer een uitbrei ding van het aantal vluchten op Engeland op. Er zal per dag zes keer in plaats van vier keer van Schiphol naar Londen City worden gevlogen, met een Fok ker 50. En Naar Newcastle wordt dage lij ks zeven in plaats van vij f keer op en neer gevlogen, naar Man-: Chester acht in plaats van zeven, en naar Aberdeen, met een Fok ker 70, vier in plaats van drie keer. Op vluchten naar Londen Heathrow en Teesside, en deels op Cardiff, wordt de Fokker 50 vervangen door de grotere Fok ker 70, respectievelijk de Fokker 100. Maar ook op een be stemming als Wenen in Oosten rijk gaat een groter KLM-vlieg- tuig vliegen: de Boeing 737 i.p.v. de Fokker 70. Met deze en ande re uitbreidingen, ook in de vrachtsector, komt de KLM qua productie weer terug op het ni veau van de winter van 2000; 2001 was, na de 11e september, slechter. NS Travel biedt het komend winterseizoen de skilief hebber zes verschillende trei nen naar de sneeuw aan: met in gang van 15 december de CityNightLine tussen Amster dam en Zürich/München, een nachttrein. Andere nachttrei nen, met aansluitend busver voer, zijn de Alpen Expres, de Ski-Trein Classic en, voor jon geren, de Ski-Trein Disco. Verder zijn voor wintersport- liefhebbers de internationale dagtreinen naar Oostenrijk en Zwitserland beschikbaar, plus de snelle Ski-Thalys naar de Franse Alpen. Alle treinreizen en wintersport vakanties van NS Travel staan in de pas verschenen brochures, die bij de reisbureaus liggen. Meer info op website www.nstravel.nl De Nederlandse Ski Vereni ging viert op 5 oktober in Den Haag haar 75ste verjaardag met een landelijke talentendag voor jonge, veelbelovende ski ers, snowboarders, skisprin gers, langlaufers en biatleten. Kinderen van 8 tot en met 16 jaar (en in die leeftijdsgroep gaan er elke winter zo'n 120.000 jongens en meisjes op skivakan tie) zijn op die 5e oktober wel kom op de sneeuwbaan in de Haagse Uithof. Onder leiding van professionele trainers en nationale toppers zul len de kinderen trainen en op hun talenten beoordeeld wor den. De besten zijn uiteraard Talent van het Jaar. De jarige Skivereniging hoopt op deze manier een aanzet te geven tot het scouten van talent, dat Ne derland vanaf 2010 op de Olym pische Winterspelen kan verte genwoordigen. Het Bonaire Toeristenbureau heeft twee nieuwe vakan tiebrochures gepubliceerd. 'Bo naire bon bini' is een mini-ma gazine met algemene informatie over het eiland. In de duikbro- chure wordt duidelijk wat je al lemaal onderwater kunt zien en doen. Het eiland telt 86 officiële duik- plekken. Ook snorkelaars kun-« nen er volop genieten. Beide gratis brochures kunnen worden aangevraagd via tel. 023-5430704 of europe@tourismbonaire.com De Plompe Tore^ bij Burghsluis trekt jaarlijks 10.000 bezoekers. foto Marij ke F olkertsma 1 KortWeg Steden - de Weg naar de Stad. Dat is de naam die NS Travel heeftgege- ven aan de nieuwe, 116 pagina's dikke stedengids voor het win terseizoen. Daarin staan arran gementen naar 47 steden in Eu ropa. De trein staat uiteraard cen traal in de gids, maar er zijn ook reizen per boot en vliegtuig. Verder zijn de nieuwe brochures verschenen voor Disneyland Parijs en voor de Franse hoofd stad zelf. Daarin komt vanzelf sprekend de hogesnelheidstrein Thalys veelvuldig voor, maar men kan ook met eigen vervoer reizen. Meer Informatie: tel. 030 - 297 72 91 of wwww.nstravel.nl ■v/.voyages-snef.som Hoe vaak je er ook binnen bent geweest, die eenzame toren aan de voet van de Ooster- scheldedijk bij Burghsluis blijft iets mysterieus' houden. Het be sef eens het middelpunt te zijn geweest van het trotse Zuidland van Schouwen, in de zestiende eeuw stukje bij beetje verzwol gen door de oprukkende golven, doet de verbeelding spreken. Karrensporen en inlaagvelden rondom vormen de tastbare her innering aan de eeuwige strijd tegen het water, gevormd door Godvrezende mensenhanden die inlaag na inlaag dijken aan legden om de dorpen zo goed en ven staan", buldert een barse stem door de bakstenen ruimte. En zo is het nog steeds, met die x aantekening dat de echte toren 'van Westen Schouwen een eind verderop was gelegen - ter hoogte van de duinenrij bij het huidige gelijknamige dorpje - en het, laatste restant in 1846 door a'e laatst vertrekkende be woners werd gesloopt. De kerk toren bij Burghsluis was ooit het middelpunt van het welvarende Schouwse Köudekerke. Halver wege de j aren dertig van de vori ge eeuw werd het vroegere ba- kwaad als het kon te bescher men. Maar daarbij werd buiten de vloek van de zeemeerman ge rekend, zo wil de legende van WestenSchouwen doen geloven. Zodra de zware eikenhouten deur van de hedendaagse Plom pe Toren openzwaait, trekt een geschilderd tafereel boven de hoofden aan de bezoekers voor bij. Een ingeblikte sprookjes verteller verhaalt van inhalige vissers die de toorn van de machtige zeebewoner over zich afriepen, omdat ze zijn vrouw de zeemeermin hadden gevan gen. „Westen-Schouwen zal vergaan, alleen de toren zal blij ken (waarschijnlijk de enige reden waarom het bouwwerk nooit is afgebroken) van de scheepvaart van en naar Zierik- zee opengesteld voor publiek. In 1993 kwam daaraan een voorlo pig einde, in verband met de slechte bouwkundige staat. In 1997 werd de toren door de Ver eniging Natuurmonumenten na een ingrijpende restauratie her opend. Beheerder Arjan Boon schat dat het middeleeuwse bouwwerk jaarlijks tienduizend bezoekers te verwerken krijgt. Behalve het draaiend schilderij in de entree hal en een zelfbewegend boek een verdieping hoger, biedt het inwendige een aardige presen tatie van het dierenleven en de natuur in de omgeving. Vanaf de top kan rondom van een weids uitzicht worden genoten. Vol gend seizoen wil Natuurmonu menten binnen de permanente expositie de ontwikkelingen rond het Nationaal Park Oos- terschelde en het aangrenzende vogelgebied Plan Tureluur een wat prominentere rol laten spe len in de inrichting, vertelt Boon. Ook zijn er ideeën voor thema-excursies, eindigend met een bezoek aan de toren waar met behulp van acteurs van de Stichting Historische Spelen Zierikzee de legende van Westen-Schouwen weer tot le ven wordt gewekt. „De ervaring leert dat het verhaal de mensen enorm aanspreekt. Dus wat we straks ook veranderen aan de inrichting, dat onderdeel hou den we er sowieso in." Marcel Modde Plompe Toren, Plompetorenweg tussen Burghsluis en Seroosker- ke (S). Geopend dagelijks 10-17 uur. Toegang is gratis. Informa tie bij Natuurmonumenten: 0113-251022

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 29