Sluiting werkplaats Tholen dreigt
Chauffeurs krijgen veiligheidsles
PZC
Tot vierenhalf jaar
celstraf geëist voor
cocaïnesmokkel
Museumboerderij bij eindpunt stoomtrein van de baan
SP-Kamerlid merkt
tijdens actie effect
gesloten NS-loket
14
Betho komt in rode cijfers door markt en kosten nevenvestigingen
Schouws
Kamerkoor
geeft concert
agenda
Ruimte voor
bedrijfjes aan
Kanaal door
Walcheren
weekenddiensten
Ansichtenbeurs
bij nader inzien
sasK&~.... '«sa
vrijdag Tl september 2002
door Mieke van der Jagt
GOES - De directie van de
Betho BV, het bedrijf waarin
Bevelanders en Tholenaren met
een indicatie voor sociale werk
voorziening werken, wil de
werkplaats in Tholen sluiten.
De Thoolse werknemers verhui
zen dan naar de Goese vestiging.
In Goes moeten de afdeling
houtbewerkingen delakspuite-
rij worden afgebouwd. De di
rectie heeft de voorstellen deze
week bekend gemaakt aan het
algemeen bestuur van de Betho,
RENESSE - Het Schouws Ka
merkoor onder leiding van
Sietse van Wijgerden geeft za
terdag 5 oktober een concert in
de Jacobuskerk in Renesse.
Het programma biedt onder
meer enkele meesterwerken van
Bach. Solistische medewerking
verlenen onder meer mezzoso
praan Esther Veerman en violis
te Wanda van Wijgerden. Verder
zal het kwartet uit het koor
Sancte Deus van Tallis zingen,
liet motet Jesu, meïne Freude
geldt als één van de hoogtepun
ten van de vocale werken van
Bach. Het werk heeft zowel vijf
stemmige gedeelten met echo's
en een fuga, maar ook zijn er en
kele drie- en vierstemmige de
len die solistisch gezongen wor
den. Van twee cantates wordt
een aantal delen gezongen. Ver
der speelt Van Wijgerden een or
gelsolo van D. Franck die con
trasteert met Bach.
Het concert in de Jacobuskerk
begint om 20.00 uur.
STREEKACTIVITEITEN
OOSTERLAND - Dorpshuis De Ooster
hof, 12.00 uur: Interregionaal koersbal-
toernooi;
VLISSINGEN - Op de
plaats van de voormalige
PZEM-centrale in Vlis-
singen kan kleinschalige,
kennisintensieve bedrij
vigheid komen. Op de
strook langs het Kanaal
door Walcheren wordt
wonen en werken gecom
bineerd. Langs het spoor
zullen massievere be-
drijfsloodsen kunnen ont
staan. Voor dit zogenoem
de Edisonpark ligt een
voorontwerp-bestem
mingsplan tot 24 oktober
ter inzage in bibliotheek 't
Spui en de CoosjeBusken-
straat 200 in Vlissingen.
Volgens beleidsambte
naar J. Schroevers van de
gemeente Vlissingen heb
ben verschillende parti
culieren de mogelijkhe
den van het Edisonpark al
gepolst. De gemeente
kreeg dan vaak te horen:
'We happen nog niet toe
omdat de beeld- en kwali
teitseisen van de bouw
nog niet zijn beschreven
en omdat de ontwikkeling
van het gebied nog niet
duidelijk in kaart is ge
bracht'. ,,We kunnen nu
onze plannen tonen en de
geïnteresseerden kunnen
zien aan welke verschij
ningsvormen we voor dat
gebied denken."
Het is volgens Schroevers
het eerste terrein in Vlis
singen waar 'specifieke
kwaliteitseisen aan de
bouw' worden gesteld.
Bij kennisintensieve,
kleinschalige bedrijven,
die prima op hun plaats
zijn op het Edisonpark
moet worden gedacht aan
ICT-bedrijven, film-en vi
deo ondernemingen, aan
onderwijs gelieerde orga
nisaties.
Voor de ontwikkeling van
het gebied moet rekening
worden gehouden met
'mogelijk industrielawaai
van de scheepswerf van de
Koninklijke Schelde
Groep (KSG) en een
grindsorteerbedrijf'. De
milieueisen bepalen dat
bij nieuwbouw beoor
deeld moet worden of de
overlast door geluid toe
laatbaar is. ,,We zijn er-
overin overleg met de pro
vincie."
de Raad van Commissarissen en
de ondernemingsraad.
De maatregelen zijn nodig om
dat de Betho bij ongewijzigd be
leid in de rode cijfers dreigt te
komen. Dat heeft verschillende
oorzaken. Allereerst is er de
markt. De klanten van de afde
ling houtbewerking en van de
lakspuiterij gaan steeds vaker
met him opdrachten naar lage
lonenlanden, ver weg. Daar
heen verhuisde de afgelopen ja
ren zowat de hele meubelindu
strie. Voor de Betho is er te
weinig werk. De mensen die nu
nog op die afdelingen werken,
zouden elders binnen de Betho
aan de slag kunnen. Daarnaast
kosten de nevenvestigingen,
Kapelle en Tholen, erg veel geld.
Ze zijn ook uiterst kwetsbaar.
Er komen steeds meer mensen
bij de Betho werken die extra
veel begeleiding nodig hebben
en personeel dat gekwalificeerd
is om die begeleiding te geven, is
steeds moeilijker te vinden.
Concentratie van de activitei
ten is een oplossing om de orga
nisatie overeind te houden en
per saldo geen banen verloren te
laten gaan. De Thoolse werkne
mers kunnen in Goes in hun ver
trouwde ploegen met vertrouw
de begeleiders gaan werken.
Het vervoer moet georganiseerd
plaatsvinden, Uit ervaring met
de verplaatsing van de voorma
lige Thoolse houtbewerkingsaf
deling naar Goes, is gebleken
dat de werknemers al snel weer
even happy aan het werk gaan
als voorheen.
Verkopen
De directie wil, na de reorgani
satie, de gebouwen in. Tholen
verkopen. Met cle opbrengst zou
op het braakliggende terrein in
Klein Frankrijk, eigendom van
de Betho, een gebouw kunnen
worden neergezet waarin de op
slag van producten kan plaats
vinden. Die opslag heeft de
Betho nu nog uitbesteed. Het
gebouw zou een zodanige vorm
moeten krijgen, dat er eventueel
ook een afdeling in kan worden
gevestigd. Dat zou aan cle orde
zijn als Kapelle onverhoopt ook
naar Goes zou moeten verhui
zen. Die optie is nadrukkelijk
niet voorzien, maar op cle lange
re termijn is niets uitgesloten.
De Goese wethouder M. 't Hart,
voorzitter van het algemeen be
stuur van de Betho, waarin alle
gemeenten meedoen, heeft be
grip voor de voorstellen van de
directie.
„Onze eerste opdracht, en ook
die van de directie, is de voorzie
ning in stand houden en liefst
geen enkele arbeidsplaats prijs-
door Mieke van der Jagt
HOEDEKENSKERKE - De bouw van
een museumboerderij bij het eindpunt
van de Stoomtrein Goes Borsele (SGB) in
Iloedekenskerke gaat niet door. De on
dernemer die het plan gemaakt had,
Rentmeester, ziet ervan af omdat het niet
rendabel is.
De gemeente Borsele zit nu met een stuk
grond dat op een andere manier moet
worden ingevuld om de eindpuntvoor
ziening te versterken. Linksboven op de
foto is het gebiedje te zien, waar de muse
umboerderij had moeten komen. Het is
twee seizoenen ingevuld als een mais-
doolhof, geëxploiteerd cloor de SGB.
Die heeft inmiddels ook de modelspoor
lijn gereed, waarop kinderen kunnen
meerijden door een miniatuurlandschap
waarin de thema's spoor en stoom zijn
uitgewerkt. De spoorlijn zelf is, met een
echt stationnetje, te zien in de bijna hori
zontale streep in het midden van de foto.
De gemeente Borsele blijft proberen om
de recreatieve functie van Hoedekens-
kerke te versterken met meer leuke din
gen rondom het eindpunt van het stoom-
treintje. Binnenkort gaat het college
overleggen over de mogelij kheid om toch
wat te doen aan de haventjes. Rijkswa
terstaat en het waterschap Zeeuwse Ei
landen houden al jaren een andere in
richting van het veerhaventje en de sleuf
ernaast tegen. Met de aanstaande ver
sterking van de Westerscheldedijken,
komt er misschien wat licht in de tunnel.
Het Borselse college is vast van plan om
via die weg schot in de zaak te krijgen,
foto Willem Mieras
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - De vrachtwa
genchauffeurs die goederen bij
Dow Benelux afleveren of op
halen, worden deze week naar
een speciale veiligheidstent ge
leid. De truckers vinden in en
om die tent informatie over het
verminderen van het aantal on
gevallen.
Dow stelde in 1994 een plan op
om het aantal ongevallen - aan
rijdingen, maar ook het in brand
vliegen of verliezen van lading -
met negentig procent terug te
dringen. Niet alleen op het eigen
terrein, maar ook onderweg:
vanaf de leverancier tot op het
Dowterrein en vanaf de chemi
sche fabrieken tot aan het be
drijf van de klant. Het bedrijf
boekte aanvankelijk goede re
sultaten, de ongevallencijfers
vlogen met tientallen procenten
naar beneden. De laatste vijf
jaar stokt de vooruitgang ech
ter; in sommige jaren stijgt het
aantal ongevallen zelfs.
Onderzoek wees uit dat de
meeste ongelukken tegenwoor
dig te wijten zijn aan menselijke
fouten. De techniek en beveili
ging van de vrachtwagens en de
los- en laadinstallaties is al
sterk verbeterd. De chauffeur
moet echter nog bewuster wor
den gemaakt van de invloed van
zijn (rij)gedrag op de veiligheid.
Zo kunnen ook ervaren bestuur
ders nog iets leren van cursussen
over defensief rijgedrag. „Aan
het brandstofgebruik is al vaak
te zien hoe veilig iemand rijdt.
Hoe minder brandstof een wa
gen gebruikt, hoe rustiger - en
vaak dus hoe veiliger iemand
rijdt", weet Luc Renier, mana
ger wegtransport Benelux bij
Dow.
Standhouders in de tent maken
chauffeurs attent op allerlei
28 en 29 september 2002
CENTRAAL ALARMNUMMER
112
SCHOUWEN-DUIVELAND
Huisartsen:
Zierikzee, vrij. 18.00-ma. 08.00 uur:
A. Speelman, Zierikzee, tel. (0111)
412080.
Spreekuur van 11,00-11.30 uur.
Schouwen-Westhoek en Brouwers
haven, vrij. 18.00-ma. 08.00 uur:
M. Leenhouts en J. J. Roth, Dijkstraat 32,
Scharendijke, tel. (0111) 691280
Spreekuur van 11.30-12.00 uur en van
16.30-17.00 uur.
Bruinisse, IMieuwerkerk en Oosterland,
vrij. 17.00-ma. 08.00 uur:
A. Dorrestein, Dorpsweg 5, Bruinisse, tel.
(0111)482120.
Tandartsen:
P. van Malland, Oude Moolweg 32, Re-
nesse, tel. (0111)461942
Spreekuur 16.30-17.30 uur.
Apotheken:
Apotheek "Zierikzee", Dam 18, tel. (0111)
412906, geopend za. van 09.00-12.30 uur
en van 16.30-17.30 uur. Zo. van 12.00-
12.30 uuren 18.00-18.30 uur,
Oosterschelde
Thuiszorg:
Schouwen-Duiveland: Tel. (0113)
249111.
Dierenartsen:
Weekenddienstartsen Schouwen-Dui-
veland voor spoedgevallen bereikbaar
via telefoon 412180. Spoedgevallen
spreekuur gezelschapsdieren zaterdag
13.00-13.30 uur, Grevelingenstraat 17 te
Zierikzee.
geven. Als er niets gebeurt, gaat
dat banen kosten en een baan is
voor deze mensen misschiennog
wel belangrijker dan voor ie
mand die overal kan sollicite
ren. Natuurlijk wil het alge
meen bestuur eerst van de Raad
van Commissarissen en van de
ondernemingsraad horen hoe er
over de voorstellen gedacht
wordt, maar ik heb de indruk
dat de directie, gegeven de om
standigheden, goede voorstel
len heeft gedaan."
De uiteindelijke beslissing over
de maatregelen valt in decem
ber als de aandeelhouders met
de meningen van alle betrokke
nen, de knoop doorhakken
door Steffan ter Maat
KRUININGEN - SP-Kamerlid
Arda Gerkens was gisteroch
tend op het station van Kruinin-
gen-Yerseke voor een actie te
gen sluiting van loketten op de
kleinere stations. Gerkens ver
zamelt al zo'n twee maanden
handtekeningen van reizigers
die vinden dat de loketten open
moeten blijven. In november
worden ze aangeboden aan de
nieuwe NS-directeur A. Veen-
man.
De NS wil in totaal 77 kleinere
loketten sluiten en enkele tien
tallen zijn al dicht. Gerkens
heeft in samenwerking met ver
schillende SP-afdelingen op ne
gen stations handtekeningen
verzameld en ze hoopt op 10.000
uit te komen. Ze vindt dat de, in
haar ogen onnodige, sluitingen
reizigers duperen. „Het bete
kent dat er alleen nog maar
kaartautomaten zijn. Dit is bij
voorbeeld vervelend voor oude
ren omdat ze niet weten hoe de
automaat werkt of omdat ze het
lastig vinden om met de pinpas
te betalen. Daarnaast hebben de
automaten vaak storingen,
waardoor er geen kaartje kan
worden gekocht. Als je dan in de
trein een kaartje koopt, moet je
een dure toeslag betalen. Je
kunt dat via een formulier te
rugvorderen, maar het is na
tuurlijk allemaal veel te om
slachtig."
Defect
Kort na de uitleg van Gerkens is
er direct een praktijkvoorbeeld.
Het loket van Kruiningen-Yers-
eke moet in de toekomst sluiten
en het is nu tij delijk dicht in ver
band met vakantie van de loket
medewerker. Scholier Pieter
Caluwé wil een kaartje uit de
automaat halen, maar deze
blijkt defect. „Nu moet ik een
heel duur kaartje in de trein
gaan kopen en daarna kan ik
m'n geld terugvragen. Er is wel
vaker wat met die automaat,
want onlangs werd mijn bank-
pasje ingeslikt. Die was ik dus
kwijt en ik heb maar een nieuwe
besteld."
Gerkens zegt dat met het ver
dwijnen van de loketten ook ad
vies en service verloren gaan,
Pieter Caluwé blijkt een trein
reiziger met pech, want ook dit
weet hij met een praktijkvoor
beeld te staven. „Ik kocht giste
ren een kortingskaart, maar ik
wist niet dat dit voor negen uur
niet geldig was. Ik moest vervol
gens voor het ritje naar Middel
burg twaalf euro bijbetalen."
Naast alle praktische ongemak
ken, is Kamerlid Gerkens bang
dat het verdwijnen van de loket
ten zorgt voor een gevoel van
onveiligheid. „Het is prettiger
als er iemand in de buurt is als je
alleen bent in het station. Als
hetloketbezet is, kun je tenmin
ste eventueel hulp inroepen."
Dat het openhouden van de lo
ketten veel geld kost, is volgens
Gerkens goed op te lossen, „Als
je als NS de reizigers service
biedt, dan levert dat ook klan
ten, en dus geld op. Daarnaast
moet je kijken of loketten meer
functies kunnen hebben. Ik
denk dan bijvoorbeeld aan iets
van een postkantoor. Dan levert
het loket zeker zijn geld op en
worden derden niet gedupeerd."
ZIERIKZEE - Duizenden an
sichtkaarten zijn morgen sep
tember uitgestald in het Multi
functioneel Centrum (MFC) in
Zierikzee. De Nederlandse Ver
eniging van Prentbriefkaarten
verzamelaars houdt dan een
beurs.
Zo'n zevenhonderd verschillen-
de onderwerpen worden be
licht, waaronder molens, sche
pen, luchtvaart en dieren.
Ook ingekleurde kaarten - inde
regel daterend van voor 1900 -
ontbreken niet en voor de lief
hebbers van dat genre zijn er tal
van stads- en dorpsgezichten op
kaarten van tussen 1900 en
1960. Bezoekers kunnen zelf
meegebrachte prentbriefkaar
ten gratis laten taxeren.
De beurs begint om 10.00 uuren
duurt tot 14.30 uur.
comfort en de persoonlijke ver
zorging van de chauffeurs. Dat
bestuurders regelmatig moeten
rusten, is bekend. Maar ook de
zithouding, de stand van de
stoel en de inrichting van de ca
bine zijn van belang voor het
welbevinden van de chauffeur
en daarmee voor de veiligheid
op de weg.
Brandjes
Naast alle informatie en tips om
veilig en verantwoord te rijden
en te manoeuvreren, kunnen
truckers zich ook verlustigen
aan enkele nieuwe truckmo
dellen én transportsnufjes. Bo
vendien demonstreren veilig
heidsmedewerkers regelmatig
de beste manier om beginnen
de brandjes in de kiem te smo
ren.
De 'trucker safety days', die van
dinsdag tot en met vandaag
plaatsvinden, vallen in elk geval
in de smaak bij de chauffeurs,
constateerde Renier gisteren.
Tot het middaguur gisteren wa
ren ruim 250 bestuurders een
kijkje komen nemen in de tent.
„Dat is ongeveer de helft van de
chauffeurs die vanaf dinsdag bij
de vestiging zijn geweest. Ik
verwacht dan ook dat er bij af
sluiting van de veiligheidsda-
gen zo'n vierhonderd truckers
bewust hebben nagedacht over
verantwoord rijgedrag."
door Aector Dooms
MIDDELBURG - De Zeeuwse
inbreng bij een aantal cocaïne
transporten eerder dit jaar, is
behoorlijk groot geweest. Dat
bleek gisteren tijdens een zit
ting van de rechtbank in Mid
delburg. Officier van justitie A.
Flikweert eiste tegen zeven ver
dachten uit Vlissingen, Middel
burg, Kapelle en Biggekerke ge
vangenisstraffen van twee tot
drieënhalf jaar. Een 35-jarige
Dordtenaar hoorde vierenhalf
jaar cel tegen zich eisen.
Volgens de officier had de Dord
tenaar contacten gelegd met
Zeeland „Hij speelde een essen
tiële rol bij de invoer van de
harddrugs. Hij zorgde voor het
geld voor de aankoop en regelde
de transporten met een grote
kans dat koeriers werden ge
pakt. Die hadden eurotekens in
hun ogen." De officier achtte
drie transporten bewezen,
waarvan de Dordtenaar de re
gisseur was.
Opgepakt
Bejaarde
In totaal werd veertien kilo co
caïne vanuit de Nederlandse
Antillen via Schiphol Neder
land ingevoerd. Het meest
schrijnende geval betrof een 70-
jarige man uit Kapelle. De man
werd volgens Flikweert door
een 3 8-jarige plaatsgenoot aan
gespoord om begin april dit jaar
naar Aruba te vliegen. Bij terug
keer werd er zes kilo coke in zijn
koffer gestopt. De bejaarde koe
rier werd 12 april op Schiphol
aangehouden. De man maakte
een verwarde indruk en werd
door de rechtbank in Haarlem
veroordeeld tot een voorwaar
delijke gevangenisstraf.
De officier nam het de 38-jarige
Kapellenaar kwalijk dat hij
misbruik had gemaakt van een
kwetsbaar slachtoffer. „U heeft
hem gouden bergen beloofd."
Hij eiste drie jaar gevangenis
straf, waarvan een jaar voor
waardelijk.
Wapen
Bij dat transport waren ook
twee Middelburgers van 38 en
31 jaar betrokken. Hen werd
ook verweten harddrugs aan ge
bruikers in de Vlissingse scene
te hebben verkocht, De 38-jari-
ge Middelburger was tevens in
het bezit van een wapen en een
ons coke. Bovendien werd in de
eis van drieënhalf jaar rekening
mee gehouden dat de man voor
soortgelijke feiten net een ge
vangenisstraf van vijf jaar in
België had uitgezeten. Tegen
zijn 31-jarige kompaan werd
drieëndertig maanden geëist.
Een tweede transport van twee
kilo cocaïne door een vrouw was
niet meer te traceren geweest.
De koerierster zou na haar aan
komst op Schiphol de drugs in
de Bijlmer aan de man hebben
gebracht.
De officier eiste tegen twee ver
dachten, 28 en 26 jaar uit Vlis
singen, voor hun aandeel elk
drie jaar gevangenisstraf. Zij
gaven toe voorbereidingshan
delingen te hebben getroffen
voor een drugskoerierster, die
in Aruba werd opgepakt. De
Vlissingse zit daar haar straf
uit.
De twee Vlissingers werden ook
beschuldigd van betrokkenheid
bij een derde transport door een
40-jarige man uit Vlissingen en
een 32-jarige vrouw uit Bigge
kerke. De koeriers ontkenden
gisteren, maar de officier vond
op basis van verklaringen van
drie medeverdachten het bezit
van zes kilo coke bewezen. De
man en de vrouw ontvingen
voor het transport 64.000 gul
den. Tegen het duo werd drie
jaar cel geëist.
Motief
Het motief van de verdachten
was dat ze in financiële nood za
ten, geen woning en geen uitke
ring hadden. De verdediging
vond de gevorderde straffen
buitensporig hoog voor de ge
ringe rol van hun cliënten De
rechtbank doet 9 oktober uit
spraak.
In het artikel over het afscheid van A. van
Kessel als coördinator verslavingszorg
Schouwen-Duiveland staat ten onrechte
vermeld dat hasj en marihuana op basis
van het thc-gehalte destijds bij verrui
ming van de Opiumwet bij harddrugs
werden ingedeeld. Dit moet echter soft
drugs zijn. Op die lijststaan hasj en mari
huana nog steeds vermeld, ondanks dat
het thc-gehalte in deze middelen inmid
dels is toegenomen van 0,5 naar 7 pro- j
cent.
Verder dient vermeld datVan Kessel nog
bij hetZCAD werkzaam blijft als coördi
nator van de CBR cursus Educatieve
Maatregel Alcohol en Verkeer.
Veiligheidsmedewerkers laten zien hoe een brandje in de kiem te smoren.
foto Charles Strijd
manieren om veiliger te kunnen
rijden. Behalve tips van ervaren
chauffeurs, cursussen voor ver
antwoord rijgedrag, informatie
over koppelingsmechanismen,
kennis van de (gevaren van de)
producten van Dow en rij- en
veiligheidstestjes op een simu
lator is er aandacht voor het