Sluiting werkplaats Tholen dreigt Chauffeurs krijgen veiligheidsles PZC Tot vierenhalf jaar celstraf geëist voor cocaïnesmokkel Museumboerderij bij eindpunt stoomtrein van de baan SP-Kamerlid merkt tijdens actie effect gesloten NS-loket 14 Betho komt in rode cijfers door markt en kosten nevenvestigingen Schouws Kamerkoor geeft concert agenda Ruimte voor bedrijfjes aan Kanaal door Walcheren weekenddiensten Ansichtenbeurs bij nader inzien sasK&~.... '«sa vrijdag Tl september 2002 door Mieke van der Jagt GOES - De directie van de Betho BV, het bedrijf waarin Bevelanders en Tholenaren met een indicatie voor sociale werk voorziening werken, wil de werkplaats in Tholen sluiten. De Thoolse werknemers verhui zen dan naar de Goese vestiging. In Goes moeten de afdeling houtbewerkingen delakspuite- rij worden afgebouwd. De di rectie heeft de voorstellen deze week bekend gemaakt aan het algemeen bestuur van de Betho, RENESSE - Het Schouws Ka merkoor onder leiding van Sietse van Wijgerden geeft za terdag 5 oktober een concert in de Jacobuskerk in Renesse. Het programma biedt onder meer enkele meesterwerken van Bach. Solistische medewerking verlenen onder meer mezzoso praan Esther Veerman en violis te Wanda van Wijgerden. Verder zal het kwartet uit het koor Sancte Deus van Tallis zingen, liet motet Jesu, meïne Freude geldt als één van de hoogtepun ten van de vocale werken van Bach. Het werk heeft zowel vijf stemmige gedeelten met echo's en een fuga, maar ook zijn er en kele drie- en vierstemmige de len die solistisch gezongen wor den. Van twee cantates wordt een aantal delen gezongen. Ver der speelt Van Wijgerden een or gelsolo van D. Franck die con trasteert met Bach. Het concert in de Jacobuskerk begint om 20.00 uur. STREEKACTIVITEITEN OOSTERLAND - Dorpshuis De Ooster hof, 12.00 uur: Interregionaal koersbal- toernooi; VLISSINGEN - Op de plaats van de voormalige PZEM-centrale in Vlis- singen kan kleinschalige, kennisintensieve bedrij vigheid komen. Op de strook langs het Kanaal door Walcheren wordt wonen en werken gecom bineerd. Langs het spoor zullen massievere be- drijfsloodsen kunnen ont staan. Voor dit zogenoem de Edisonpark ligt een voorontwerp-bestem mingsplan tot 24 oktober ter inzage in bibliotheek 't Spui en de CoosjeBusken- straat 200 in Vlissingen. Volgens beleidsambte naar J. Schroevers van de gemeente Vlissingen heb ben verschillende parti culieren de mogelijkhe den van het Edisonpark al gepolst. De gemeente kreeg dan vaak te horen: 'We happen nog niet toe omdat de beeld- en kwali teitseisen van de bouw nog niet zijn beschreven en omdat de ontwikkeling van het gebied nog niet duidelijk in kaart is ge bracht'. ,,We kunnen nu onze plannen tonen en de geïnteresseerden kunnen zien aan welke verschij ningsvormen we voor dat gebied denken." Het is volgens Schroevers het eerste terrein in Vlis singen waar 'specifieke kwaliteitseisen aan de bouw' worden gesteld. Bij kennisintensieve, kleinschalige bedrijven, die prima op hun plaats zijn op het Edisonpark moet worden gedacht aan ICT-bedrijven, film-en vi deo ondernemingen, aan onderwijs gelieerde orga nisaties. Voor de ontwikkeling van het gebied moet rekening worden gehouden met 'mogelijk industrielawaai van de scheepswerf van de Koninklijke Schelde Groep (KSG) en een grindsorteerbedrijf'. De milieueisen bepalen dat bij nieuwbouw beoor deeld moet worden of de overlast door geluid toe laatbaar is. ,,We zijn er- overin overleg met de pro vincie." de Raad van Commissarissen en de ondernemingsraad. De maatregelen zijn nodig om dat de Betho bij ongewijzigd be leid in de rode cijfers dreigt te komen. Dat heeft verschillende oorzaken. Allereerst is er de markt. De klanten van de afde ling houtbewerking en van de lakspuiterij gaan steeds vaker met him opdrachten naar lage lonenlanden, ver weg. Daar heen verhuisde de afgelopen ja ren zowat de hele meubelindu strie. Voor de Betho is er te weinig werk. De mensen die nu nog op die afdelingen werken, zouden elders binnen de Betho aan de slag kunnen. Daarnaast kosten de nevenvestigingen, Kapelle en Tholen, erg veel geld. Ze zijn ook uiterst kwetsbaar. Er komen steeds meer mensen bij de Betho werken die extra veel begeleiding nodig hebben en personeel dat gekwalificeerd is om die begeleiding te geven, is steeds moeilijker te vinden. Concentratie van de activitei ten is een oplossing om de orga nisatie overeind te houden en per saldo geen banen verloren te laten gaan. De Thoolse werkne mers kunnen in Goes in hun ver trouwde ploegen met vertrouw de begeleiders gaan werken. Het vervoer moet georganiseerd plaatsvinden, Uit ervaring met de verplaatsing van de voorma lige Thoolse houtbewerkingsaf deling naar Goes, is gebleken dat de werknemers al snel weer even happy aan het werk gaan als voorheen. Verkopen De directie wil, na de reorgani satie, de gebouwen in. Tholen verkopen. Met cle opbrengst zou op het braakliggende terrein in Klein Frankrijk, eigendom van de Betho, een gebouw kunnen worden neergezet waarin de op slag van producten kan plaats vinden. Die opslag heeft de Betho nu nog uitbesteed. Het gebouw zou een zodanige vorm moeten krijgen, dat er eventueel ook een afdeling in kan worden gevestigd. Dat zou aan cle orde zijn als Kapelle onverhoopt ook naar Goes zou moeten verhui zen. Die optie is nadrukkelijk niet voorzien, maar op cle lange re termijn is niets uitgesloten. De Goese wethouder M. 't Hart, voorzitter van het algemeen be stuur van de Betho, waarin alle gemeenten meedoen, heeft be grip voor de voorstellen van de directie. „Onze eerste opdracht, en ook die van de directie, is de voorzie ning in stand houden en liefst geen enkele arbeidsplaats prijs- door Mieke van der Jagt HOEDEKENSKERKE - De bouw van een museumboerderij bij het eindpunt van de Stoomtrein Goes Borsele (SGB) in Iloedekenskerke gaat niet door. De on dernemer die het plan gemaakt had, Rentmeester, ziet ervan af omdat het niet rendabel is. De gemeente Borsele zit nu met een stuk grond dat op een andere manier moet worden ingevuld om de eindpuntvoor ziening te versterken. Linksboven op de foto is het gebiedje te zien, waar de muse umboerderij had moeten komen. Het is twee seizoenen ingevuld als een mais- doolhof, geëxploiteerd cloor de SGB. Die heeft inmiddels ook de modelspoor lijn gereed, waarop kinderen kunnen meerijden door een miniatuurlandschap waarin de thema's spoor en stoom zijn uitgewerkt. De spoorlijn zelf is, met een echt stationnetje, te zien in de bijna hori zontale streep in het midden van de foto. De gemeente Borsele blijft proberen om de recreatieve functie van Hoedekens- kerke te versterken met meer leuke din gen rondom het eindpunt van het stoom- treintje. Binnenkort gaat het college overleggen over de mogelij kheid om toch wat te doen aan de haventjes. Rijkswa terstaat en het waterschap Zeeuwse Ei landen houden al jaren een andere in richting van het veerhaventje en de sleuf ernaast tegen. Met de aanstaande ver sterking van de Westerscheldedijken, komt er misschien wat licht in de tunnel. Het Borselse college is vast van plan om via die weg schot in de zaak te krijgen, foto Willem Mieras door René Hoonhorst TERNEUZEN - De vrachtwa genchauffeurs die goederen bij Dow Benelux afleveren of op halen, worden deze week naar een speciale veiligheidstent ge leid. De truckers vinden in en om die tent informatie over het verminderen van het aantal on gevallen. Dow stelde in 1994 een plan op om het aantal ongevallen - aan rijdingen, maar ook het in brand vliegen of verliezen van lading - met negentig procent terug te dringen. Niet alleen op het eigen terrein, maar ook onderweg: vanaf de leverancier tot op het Dowterrein en vanaf de chemi sche fabrieken tot aan het be drijf van de klant. Het bedrijf boekte aanvankelijk goede re sultaten, de ongevallencijfers vlogen met tientallen procenten naar beneden. De laatste vijf jaar stokt de vooruitgang ech ter; in sommige jaren stijgt het aantal ongevallen zelfs. Onderzoek wees uit dat de meeste ongelukken tegenwoor dig te wijten zijn aan menselijke fouten. De techniek en beveili ging van de vrachtwagens en de los- en laadinstallaties is al sterk verbeterd. De chauffeur moet echter nog bewuster wor den gemaakt van de invloed van zijn (rij)gedrag op de veiligheid. Zo kunnen ook ervaren bestuur ders nog iets leren van cursussen over defensief rijgedrag. „Aan het brandstofgebruik is al vaak te zien hoe veilig iemand rijdt. Hoe minder brandstof een wa gen gebruikt, hoe rustiger - en vaak dus hoe veiliger iemand rijdt", weet Luc Renier, mana ger wegtransport Benelux bij Dow. Standhouders in de tent maken chauffeurs attent op allerlei 28 en 29 september 2002 CENTRAAL ALARMNUMMER 112 SCHOUWEN-DUIVELAND Huisartsen: Zierikzee, vrij. 18.00-ma. 08.00 uur: A. Speelman, Zierikzee, tel. (0111) 412080. Spreekuur van 11,00-11.30 uur. Schouwen-Westhoek en Brouwers haven, vrij. 18.00-ma. 08.00 uur: M. Leenhouts en J. J. Roth, Dijkstraat 32, Scharendijke, tel. (0111) 691280 Spreekuur van 11.30-12.00 uur en van 16.30-17.00 uur. Bruinisse, IMieuwerkerk en Oosterland, vrij. 17.00-ma. 08.00 uur: A. Dorrestein, Dorpsweg 5, Bruinisse, tel. (0111)482120. Tandartsen: P. van Malland, Oude Moolweg 32, Re- nesse, tel. (0111)461942 Spreekuur 16.30-17.30 uur. Apotheken: Apotheek "Zierikzee", Dam 18, tel. (0111) 412906, geopend za. van 09.00-12.30 uur en van 16.30-17.30 uur. Zo. van 12.00- 12.30 uuren 18.00-18.30 uur, Oosterschelde Thuiszorg: Schouwen-Duiveland: Tel. (0113) 249111. Dierenartsen: Weekenddienstartsen Schouwen-Dui- veland voor spoedgevallen bereikbaar via telefoon 412180. Spoedgevallen spreekuur gezelschapsdieren zaterdag 13.00-13.30 uur, Grevelingenstraat 17 te Zierikzee. geven. Als er niets gebeurt, gaat dat banen kosten en een baan is voor deze mensen misschiennog wel belangrijker dan voor ie mand die overal kan sollicite ren. Natuurlijk wil het alge meen bestuur eerst van de Raad van Commissarissen en van de ondernemingsraad horen hoe er over de voorstellen gedacht wordt, maar ik heb de indruk dat de directie, gegeven de om standigheden, goede voorstel len heeft gedaan." De uiteindelijke beslissing over de maatregelen valt in decem ber als de aandeelhouders met de meningen van alle betrokke nen, de knoop doorhakken door Steffan ter Maat KRUININGEN - SP-Kamerlid Arda Gerkens was gisteroch tend op het station van Kruinin- gen-Yerseke voor een actie te gen sluiting van loketten op de kleinere stations. Gerkens ver zamelt al zo'n twee maanden handtekeningen van reizigers die vinden dat de loketten open moeten blijven. In november worden ze aangeboden aan de nieuwe NS-directeur A. Veen- man. De NS wil in totaal 77 kleinere loketten sluiten en enkele tien tallen zijn al dicht. Gerkens heeft in samenwerking met ver schillende SP-afdelingen op ne gen stations handtekeningen verzameld en ze hoopt op 10.000 uit te komen. Ze vindt dat de, in haar ogen onnodige, sluitingen reizigers duperen. „Het bete kent dat er alleen nog maar kaartautomaten zijn. Dit is bij voorbeeld vervelend voor oude ren omdat ze niet weten hoe de automaat werkt of omdat ze het lastig vinden om met de pinpas te betalen. Daarnaast hebben de automaten vaak storingen, waardoor er geen kaartje kan worden gekocht. Als je dan in de trein een kaartje koopt, moet je een dure toeslag betalen. Je kunt dat via een formulier te rugvorderen, maar het is na tuurlijk allemaal veel te om slachtig." Defect Kort na de uitleg van Gerkens is er direct een praktijkvoorbeeld. Het loket van Kruiningen-Yers- eke moet in de toekomst sluiten en het is nu tij delijk dicht in ver band met vakantie van de loket medewerker. Scholier Pieter Caluwé wil een kaartje uit de automaat halen, maar deze blijkt defect. „Nu moet ik een heel duur kaartje in de trein gaan kopen en daarna kan ik m'n geld terugvragen. Er is wel vaker wat met die automaat, want onlangs werd mijn bank- pasje ingeslikt. Die was ik dus kwijt en ik heb maar een nieuwe besteld." Gerkens zegt dat met het ver dwijnen van de loketten ook ad vies en service verloren gaan, Pieter Caluwé blijkt een trein reiziger met pech, want ook dit weet hij met een praktijkvoor beeld te staven. „Ik kocht giste ren een kortingskaart, maar ik wist niet dat dit voor negen uur niet geldig was. Ik moest vervol gens voor het ritje naar Middel burg twaalf euro bijbetalen." Naast alle praktische ongemak ken, is Kamerlid Gerkens bang dat het verdwijnen van de loket ten zorgt voor een gevoel van onveiligheid. „Het is prettiger als er iemand in de buurt is als je alleen bent in het station. Als hetloketbezet is, kun je tenmin ste eventueel hulp inroepen." Dat het openhouden van de lo ketten veel geld kost, is volgens Gerkens goed op te lossen, „Als je als NS de reizigers service biedt, dan levert dat ook klan ten, en dus geld op. Daarnaast moet je kijken of loketten meer functies kunnen hebben. Ik denk dan bijvoorbeeld aan iets van een postkantoor. Dan levert het loket zeker zijn geld op en worden derden niet gedupeerd." ZIERIKZEE - Duizenden an sichtkaarten zijn morgen sep tember uitgestald in het Multi functioneel Centrum (MFC) in Zierikzee. De Nederlandse Ver eniging van Prentbriefkaarten verzamelaars houdt dan een beurs. Zo'n zevenhonderd verschillen- de onderwerpen worden be licht, waaronder molens, sche pen, luchtvaart en dieren. Ook ingekleurde kaarten - inde regel daterend van voor 1900 - ontbreken niet en voor de lief hebbers van dat genre zijn er tal van stads- en dorpsgezichten op kaarten van tussen 1900 en 1960. Bezoekers kunnen zelf meegebrachte prentbriefkaar ten gratis laten taxeren. De beurs begint om 10.00 uuren duurt tot 14.30 uur. comfort en de persoonlijke ver zorging van de chauffeurs. Dat bestuurders regelmatig moeten rusten, is bekend. Maar ook de zithouding, de stand van de stoel en de inrichting van de ca bine zijn van belang voor het welbevinden van de chauffeur en daarmee voor de veiligheid op de weg. Brandjes Naast alle informatie en tips om veilig en verantwoord te rijden en te manoeuvreren, kunnen truckers zich ook verlustigen aan enkele nieuwe truckmo dellen én transportsnufjes. Bo vendien demonstreren veilig heidsmedewerkers regelmatig de beste manier om beginnen de brandjes in de kiem te smo ren. De 'trucker safety days', die van dinsdag tot en met vandaag plaatsvinden, vallen in elk geval in de smaak bij de chauffeurs, constateerde Renier gisteren. Tot het middaguur gisteren wa ren ruim 250 bestuurders een kijkje komen nemen in de tent. „Dat is ongeveer de helft van de chauffeurs die vanaf dinsdag bij de vestiging zijn geweest. Ik verwacht dan ook dat er bij af sluiting van de veiligheidsda- gen zo'n vierhonderd truckers bewust hebben nagedacht over verantwoord rijgedrag." door Aector Dooms MIDDELBURG - De Zeeuwse inbreng bij een aantal cocaïne transporten eerder dit jaar, is behoorlijk groot geweest. Dat bleek gisteren tijdens een zit ting van de rechtbank in Mid delburg. Officier van justitie A. Flikweert eiste tegen zeven ver dachten uit Vlissingen, Middel burg, Kapelle en Biggekerke ge vangenisstraffen van twee tot drieënhalf jaar. Een 35-jarige Dordtenaar hoorde vierenhalf jaar cel tegen zich eisen. Volgens de officier had de Dord tenaar contacten gelegd met Zeeland „Hij speelde een essen tiële rol bij de invoer van de harddrugs. Hij zorgde voor het geld voor de aankoop en regelde de transporten met een grote kans dat koeriers werden ge pakt. Die hadden eurotekens in hun ogen." De officier achtte drie transporten bewezen, waarvan de Dordtenaar de re gisseur was. Opgepakt Bejaarde In totaal werd veertien kilo co caïne vanuit de Nederlandse Antillen via Schiphol Neder land ingevoerd. Het meest schrijnende geval betrof een 70- jarige man uit Kapelle. De man werd volgens Flikweert door een 3 8-jarige plaatsgenoot aan gespoord om begin april dit jaar naar Aruba te vliegen. Bij terug keer werd er zes kilo coke in zijn koffer gestopt. De bejaarde koe rier werd 12 april op Schiphol aangehouden. De man maakte een verwarde indruk en werd door de rechtbank in Haarlem veroordeeld tot een voorwaar delijke gevangenisstraf. De officier nam het de 38-jarige Kapellenaar kwalijk dat hij misbruik had gemaakt van een kwetsbaar slachtoffer. „U heeft hem gouden bergen beloofd." Hij eiste drie jaar gevangenis straf, waarvan een jaar voor waardelijk. Wapen Bij dat transport waren ook twee Middelburgers van 38 en 31 jaar betrokken. Hen werd ook verweten harddrugs aan ge bruikers in de Vlissingse scene te hebben verkocht, De 38-jari- ge Middelburger was tevens in het bezit van een wapen en een ons coke. Bovendien werd in de eis van drieënhalf jaar rekening mee gehouden dat de man voor soortgelijke feiten net een ge vangenisstraf van vijf jaar in België had uitgezeten. Tegen zijn 31-jarige kompaan werd drieëndertig maanden geëist. Een tweede transport van twee kilo cocaïne door een vrouw was niet meer te traceren geweest. De koerierster zou na haar aan komst op Schiphol de drugs in de Bijlmer aan de man hebben gebracht. De officier eiste tegen twee ver dachten, 28 en 26 jaar uit Vlis singen, voor hun aandeel elk drie jaar gevangenisstraf. Zij gaven toe voorbereidingshan delingen te hebben getroffen voor een drugskoerierster, die in Aruba werd opgepakt. De Vlissingse zit daar haar straf uit. De twee Vlissingers werden ook beschuldigd van betrokkenheid bij een derde transport door een 40-jarige man uit Vlissingen en een 32-jarige vrouw uit Bigge kerke. De koeriers ontkenden gisteren, maar de officier vond op basis van verklaringen van drie medeverdachten het bezit van zes kilo coke bewezen. De man en de vrouw ontvingen voor het transport 64.000 gul den. Tegen het duo werd drie jaar cel geëist. Motief Het motief van de verdachten was dat ze in financiële nood za ten, geen woning en geen uitke ring hadden. De verdediging vond de gevorderde straffen buitensporig hoog voor de ge ringe rol van hun cliënten De rechtbank doet 9 oktober uit spraak. In het artikel over het afscheid van A. van Kessel als coördinator verslavingszorg Schouwen-Duiveland staat ten onrechte vermeld dat hasj en marihuana op basis van het thc-gehalte destijds bij verrui ming van de Opiumwet bij harddrugs werden ingedeeld. Dit moet echter soft drugs zijn. Op die lijststaan hasj en mari huana nog steeds vermeld, ondanks dat het thc-gehalte in deze middelen inmid dels is toegenomen van 0,5 naar 7 pro- j cent. Verder dient vermeld datVan Kessel nog bij hetZCAD werkzaam blijft als coördi nator van de CBR cursus Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer. Veiligheidsmedewerkers laten zien hoe een brandje in de kiem te smoren. foto Charles Strijd manieren om veiliger te kunnen rijden. Behalve tips van ervaren chauffeurs, cursussen voor ver antwoord rijgedrag, informatie over koppelingsmechanismen, kennis van de (gevaren van de) producten van Dow en rij- en veiligheidstestjes op een simu lator is er aandacht voor het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 36