Gekrakeel over omvang Staten
PZC
PZC
Grontmij roemt idee van
parkmanagement Mortiere
PSD-personeel
krijgt op valreep
nog nieuwe jas
Tunnelcentrum brengt reis in beeld
Kussen en wegwezen
De tunnel is een
knallend verhaal
15
D66-senatoren dreigen inkrimping aantal Statenleden af te wijzen
Jongeren aangehouden
Vrijspraak poging tot doodslag
CDA wil actie tegen dure Bredabus
Brandweer blust pannetje bonen
Vrouw gewond in Kloetinge
3®
0800 - 0231 231 (GRATIS)
Blauwe tegels maken
tunnelbuizen aangenaam
vrijdag 27 september 2002
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De vernieuwing
van het provinciebestuur dreigt
vast te lopen in de Eerste Kamer.
D66 in de Senaat heeft moeite
met de voorgestelde beperking
van het aantal Statenleden, om
dat die met name gevolgen kan
hebben voor kleinere partijen,
wat D66 inmiddels ook is. Vol
gende week dinsdag beslist de
Eerste Kamer of het wetsvoor
stel voor verkleining van de pro
vinciebesturen alsnog in behan
deling wordt genomen. Zonder
D66 is er geen meerdérheid
Tweede Kamerlid J. te Veldhuis
(WD) kan zich de aarzelingen
van de democraten voorstellen.
Hij heeft daarom bij wijze van
noodgreep deze week in de
Tweede Kamer een amende
ment ingediend, waardoor alle
provincies een bestuur houden
met ongeveer hetzelfde aantal
Statenleden. Daarbij is reke
ning gehouden met het feit dat
gedeputeerden, de dagelijkse
bestuurders, straks geen lid
meer zijn van Provinciale Sta
ten. De verhoudingen in het
provinciebestuur worden na
melijk zoals in de landelijke en
gemeentepolitiek. Het dagelijks
bestuur, Gedeputeerde Staten,
krijgt meer uitvoerende taken
en Provinciale Staten meer con
trolerende. Dat is politiek zui
verder.
Voor Zeeland betekent Te Veld
huis' amendement dat het aan
tal leden van Provinciale Staten
teruggaat van 47 naar 41. Daar
bij moeten dan zes gedeputeer
den worden opgeteld, wat het
totaal aantal provinciebestuur
ders weer terugbrengt op 47. Op
deze manier blijft er niets over
van de gedachte achter de ver
kleining van Provinciale Sta
ten. Om effectiever te kunnen
besturen, zouden er minder Sta
tenleden moeten komen. Het
vorige kabinet zat voor Zeeland
op 35 leden, wat de Tweede Ka
mer vorig jaar al ophoogde tot
39. Dat aantal staat ook in het
door Emile Calon
MIDDELBURG - Parkmanage
ment is de manier om de waarde
van een bedrijventerrein te ver
hogen. Normaal gesproken
daalt de waarde vanaf het mo
ment dat zo'n terrein klaar is.
Als dat concept echter wordt
toegepast, als bedrijven en
overheid samen het complete
terrein beheren en zorgen voor
allerlei gezamenlijke activitei
ten, dan treedt die neerwaartse
spiraal niet op.
Die verzekering gaf gisteren di
recteur D. Pigge van het advies
bureau Grontmij tijdens een
bijeenkomst in de Middelburgse
Abdij over parkmanagement op
gemeentelijke bedrijventerrei
nen. Parkmanagement is de
nieuwe trend voor het beheren
van bedrijventerreinen. Tot nu
toe is er in de regel weinig tot
geen contact tussen de verschil
lende bedrijven die op een en het
zelfde terrein zitten. In het gun
stigste geval huren ze samen een
beveiligingsbedrijf in en rege
len ze onderling de bewegwijze
ring.
Parkmanagement gaat echter
veel verder. Er zijn in Londen
bijvoorbeeld bedrijfsterreinen
waar ondernemingen een toe
slag van negentig euro per vier
kante meter betalen voor een
zeer uitgebreid servicepakket
dat door het parkmanagement
wordt geleverd. Onder andere
kinderopvang, sportschool,
afvalinzameling, inkoop van
goederen, leasecontracten,
een golfbaan, winkels en
een beperkt aantal wonin
gen.
Groenbeheer
Zover is het in Nederland nog
lang niet. Middelburg past als
eerste Zeeuwse gemeente het
concept toe op het bedrij'venter
rein Mortiere. Daar betalen de
ondernemingen een toeslag van
één euro per vierkante meter
voor zaken als beveiliging en
groenbeheer. Daar spinnen ze
garen bij want door samen de
beveiliging te regelen moet elke
bedrijf afzonderlijk maar 375
euro per jaar betalen. Als elk be
drijf afzonderlijk een contract
zou sluiten met een bewakings
bedrijf moet elke onderneming
wetsvoorstel dat bij de Eerste
Kamer ligt.
Te Veldhuis beseft dat het ge
krakeel over de grootte van het
provinciebestuur niet fraai is.
De Tweede Kamer laat zich min
of meer ringeloren door de Eer
ste Kamer, maar hij ziet voor
alsnog geen andere uitweg. An
ders komt de modernisering van
het provinciebestuur, met een
betere taakverdeling voor Pro
vinciale en Gedeputeerde Sta
ten, in het gedrang.De politieke
situatie is extra ingewikkeld,
omdat de Eerste Kamer door de
leden van Provinciale Staten
worden gekozen. Een verklei
ning van Provinciale Staten kan
zo ook de kleine partijen in de
Eerste Kamer opbreken.
jaarlijks 27.375 euro overma
ken.
Pigge hield de aanwezige ge
meenteambtenaren voor dat
parkmanagement absoluut de
toekomst heeft. Slechts be
drijfsterreinen met zo'n uitge
werkt concept zullen in staat
zijn een goede positie te verwer
ven en te behouden bij het aan
trekken van nieuwe bedrijven
en het behoud van bedrijven.
Want het zijn vooral de werkne
mers die kiezen voor bedrijven
die wat extra's te bieden heb
ben. Pigge wees daarbij naar
zijn eigen bedrijf. Zijn hoofd
kantoor zit op een bedrijventer
rein waar niets is geregeld.
Grontmij moet om mensen aan
te trekken en te behouden zelf
allerlei extraatjes regelen om op
de personeelsmarkt te kunnen
concurreren met andere advies
bureaus. Hij raadde de gemeen
tebestuurders dan ook aan om
als het gaat om bedrijventer
reinen niet te concurreren met
de grondprijs maar op het
gebied van kwaliteit. ,,Dat
vergt wel een rechte rug en con
sistent beleid", waarschuwde
hij.
VLISSINGEN - Even een snelle kus, dan uitstap
pen en wegrijden. Dat is de betekenis van dit Kiss
and Ride-bord bij de Vlissingse Schoolvereniging
aan de Govert Flincklaan. Wethouder P. van dei-
Maden onthulde het bord gisteren.
„We hopen dat de verkeerssituatie bij de school
veiliger wordt door deze voorziening", legt J. van
Hoorn uit. Zij is één van de coördinatrices van de
verkeersbrigade van de school. „De auto's ston
den op den duur zo chaotisch geparkeerd dat het
gevaarlijk werd voor de kinderen."
De Kiss and Ride-zone biedt plaats aan ongeveer
drie auto's. De verwachting is dat slechts een klei
ne groep ouders er gebruik van zal maken. Oudere
kinderen komen zelfstandig en kleuters worden
meestal begeleid tot in de school. Ouders parke
ren dan de auto op de parkeerplaats. „Het is af
wachten of de zone werkt. Misschien zorgt het wel
voor opstoppingen, omdat veel ouders hun kind
op hetzelfde moment afzettenAls dat het geval is,
moeten we nog zien hoe we dat gaan oplossen."
foto Ruben Oreel
OUD-VOSSEMEER - De politie heeft zeven jongeren van
vijftien tot twintig jaar aangehouden nadat inwoners van
Oud-Vossemeer hadden geklaagd over overlast. Daarbij ging
het om geluidsoverlast, uitschelden, bedreigen en beledigen
van passanten, het plegen van vernielingen, inbraak in een
auto en het drinken van alcohol op straat. Tijdens het onder
zoek heeft de politie ongeveer dertig personen gehoord. De
politie meer aanhouding in deze zaak niet uit.
DEN HAAG - Het gerechtshof in Den Haag heeft een 29-jari-
ge inwoner van Sluiskil in hoger beroep veroordeeld tot 140
uur werkstraf en twee maanden voorwaardelij ke gevangenis
straf, Daardoor valt de straf lichter uit dan de door advocaat-
generaal mr. H. van Atteveld geëiste 240 uur werkstraf en zes
maanden voorwaardelijke celstraf. De Sluiskillenaar werd
vrijgesproken van poging doodslag, waarvoor hij door de
rechtbank in Middelburg was veroordeeld tot 28 maanden ge
vangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk. De
man had 12 april 2000 zijn vriendin uit jaloezie bij de keel ge
grepen. Het slachtoffer kon daardoor geen lucht meer krijgen.
Een ambulance rukte uit, maar achteraf bleken de gevolgen
voor het slachtoffer beperkt.
DEN HAAG - Het CDA in de Tweede Kamer heeft minister De
Boer van Verkeer en Waterstaat gevraagd maatregelen te ne
men tegen verhoging van bustarieven op grensoverschrijden
de trajecten. Aanleiding voor de actie is de forse tariefstijging
op de lijn Hulst-Antwerpen-Breda per 1 september. Het
Zeeuws-Vlaamse Kamerlid M. van Loon-Koomen en haar
Limburgse collega C. Eurlings vinden dat het Rijk 'voorwaar
den moet scheppen voor een toegankelijk openbaar vervoer
op grensoverschrijdende trajecten'. De tarief stijging op de
Bredabus heeft hen daarom verbaasd. Oorzaak van de tarief
stijging is dat de lijn Hulst-Antwerpen-Breda anders niet
meer te exploiteren zou zijn. Om de dienst in stand te houden
heeft het Nederlandse busbedrijf Connexxion de exploitatie
volledig in handen genomen. Gevolg is dat alleen nog relatief
dure Nederlandse kaartjes gelden en niet meer de goedkopere
Vlaamse. Nederlandse en Vlaamse bustarieven zijn de laatste
jaren uit elkaar gegroeid. De Nederlandse stijgen, de Vlaamse
hebben de neiging te dalen. Van Loon-Koomen en Eurlings
willen van de minister weten wat hij gaat doen om te voorko
men dat dit verschil verder toeneemt. Zij verzoeken hem op
korte termijn met Vlaanderen te overleggen.
VLISSINGEN - In een woning aan de Piet Heinkade in Vlis-
singen is gisterochtend brand ontstaan. Een vergeten pan met
bruine bonen had vlam gevat. De bewoonster, die niet thuis
was, had verzuimd het gasfornuis uitte zetten. De brandweer
heeft het brandje geblust. Er is alleen rookschade.
KLOETINGE - Bij een ongeval op de Braanjeweg in Kloetin
ge is gistermiddag een automobiliste uit Kapelle gewond ge
raakt. Net na het viaduct in de bocht naar links reed zij over
een markeringsstrook en raakte ze met haar auto in de slip.
Hierdoor raakte zij in de berm, reed tegen een lantaarnpaal en
kwam op de kop in een sloot tot stilstand. De vrouw werd met
nekklachten overgebracht naar het ziekenhuis.
1997 gepiand tijdpad
foto Peter Nicolai
V,
André Martina
door Wout Bareman
TERNEUZEN-Hq heeft z'n familie wel verteld over z'n
werk bij de Westerscheldetunnel, maar om nu te zeggen
dat reacties laaiend enthousiast waren... „Logisch na
tuurlijk. Zij kennen de omstandigheden waaronder de
tunnel wordt gebouwd niet en het is moeilijk je daar,
van zo'n grote afstand, een idee van te vormen", zegt
André Martina.
Zijn familie woont op de Nederlandse Antillen. Hijzelf
werd geboren op Curasao, woonde een tijd op Bonaire
en kwam in 1990 naar Nederland. Na de HTS in Rotter
dam (bouwkunde), stapte hij de bouw in. Niét om op
bouwstellingen in weer en wind heldendaden te ver
richten, maar als begeleider van bouwprocessen.
Plij woont drie jaar in Terneuzen en begeleidt nu de
bouwkundige aanpassingen van het Oosterscheldezie-
kenhuis in Goes. De vaste werkgever van Martina is het
ingenieursbureau Ota, maar eens in de week maakt hij
een dag vrij voor hét geven van rondleidingen in het
Tunnelcentrum. Hij kreeg het baantje via arbeidsbe
middeling en noemt het een leuke afwisseling. „Het is
natuurlijk iets heel anders dan het begeleiden van ver
bouwingen, maar er zijn wel raakvlakken. Als iemand
mij hier vraagt - en zulke vragen krijg je - hoe beton
wordt gemaakt, kan ik dat uitleggen en als het moet kan
ik het ook nog wel even over de hardheid van beton heb
ben. Ik houd me in het dagelijks leven voornamelijk be
zig met bouwconstructies en wat dat betreft kan ik hier
ook m'n hart: ophalen."
Hij spreekt zelf van een unieke kans. „Er worden nu
eenmaal niet iedere dag tunnels gebouwd en zeker niet
op de manier waarop de Westerscheldetunnel tot stand
komt. D it is een mooie leerschool en daarnaast doe ik
tijdens dié rondleidingen ook flink wat mensenkennis
op. En.heel belangrijk: ik leer m'n technische kennis
in gewone mensentaal over te brengen. En dat lukt. Het
verhaal van deze tunnel is natuurlijk een knallend ver
haal. De mensen staan soms echt met open mond te luis
teren als ik al die technische hoogstandjes uitleg."
Hij heeft ook z'n collega's van het ingenieursbureau
rondgeleid, „Die vonden het grandioos, al weet ik niet
of dat kwam door mijn uitleg of gewoon omdat ze zó on
der de indruk waren van het unieke van dit hele pro
ject", grinnikt hij .Of hij straks zelf gebruik gaat maken
van de tunnel? Even blijft het stil. Als hij nu naar de
randstad afreist, neemt hij logischerwijze de Liefkens-
hoektunnel en of dat straks anders wordt... „Laat ik het
zo zeggen: ik heb de tunnel al verschillende malen van
binnen gezien..." En weer is daar die lach.
Eén druk op de knop brengt voor tal van bestemmingen de reisduur in beeld. foto Wim Kooyman
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - Bij een reisje
van Terneuzen naar Bergen op
Zoom wint een automobilist
maar tien minuten. Maar de
chauffeur die van Hulst naar
Middelburg rijdt, is veertig mi
nuten minder kwijt. De reistij-
denvergelijker op het nieuwe
tentoonstellingsmeubel in het
Tunnelcentrum maakt automo
bilisten met één druk op de knop
duidelijk hoeveel tijd ze straks
door de Westerscheldetunnel
besparen.
De maquette van de bouwplaat
sen in en om de tunnel werd gis-
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De tunnelwand
bij de toeritten wordt momen
teel bezet met turksblauwe en
lichtblauwe tegels. Op die ma
nier wordt de gebruiker op aan
gename wijze - het is allemaal
uitgedokterd door psychologen
- de tunnelbuizen ingeleid. Te
gelzetters zijn druk doende acht
grote turksblauwe vlakken, uit
gevoerd met een langwerpige
tegel, overgaand in een licht
blauwe tegel, aan te brengen.
Een week of wat geleden zijn
teren officieel verwijderd. Nu
het boorproces is voltooid en er
alleen nog wat afwerkings
werkzaamheden plaatsvinden,
maakt het Tunnelcentrum
ruimte vrij voor informatie over
de 'reis door de tunnel'. De Ter-
neuzense vrachtwagenchauf
feur P. van Cadsand, die giste
ren de bouwmaquette kwam
ophalen, nam het nieuwe ten
toonstellingsmeubel in gebruik.
Nadat hij had bekeken hoeveel
tijd de tunnel hem over een half
jaar bespaart, luisterde Van Ca
dsand naar de veiligheidsinfor
matie aan de keerzijde.
In de tunnel vindt de wegge
bruiker straks om de vijftig me-
proeven uitgevoerd om het ge
luidsniveau van de ventilatoren
(deze hebben de omvang van
vliegtuigmotoren) en van de ge
luidsapparatuur uit te testen.
Volgens deskundigen van TNO
is de verstaanbaarheid van de
luidsprekerinstallatie in orde.
Het aanbrengen van de kabel-
goten en armaturen boven het
wegdek (inclusief de luidspre-
ter een telefoon om informatie
of hulp op te vragen. Het oppak
ken van de hoorn is straks ge
noeg om met een operator te
worden verbonden, maar het
demonstratiemodel geeft door
verschillende toetsen in te druk
ken ook informatie over de
autohulpdienst en de buiten
dienst. Daarnaast wijst het ap
paraat de tunnelgebruikers op
hun eigen verantwoordelijk
heid; bestuurders moeten ten
slotte zelf ook alle veiligheidsei
sen in acht nemen. Elders in het
Tunnelcentrum is sinds kort ook
meer informatie te vinden over
veiligheid en techniek.
De oude maquette van de bouw-
kers) is vijf kilometer ver. Onder
het wegdek wordt volop ge
werkt aan het aanbrengen van
de kabelkanaalelementen. En
aan beide zijden van de tunnel
worden nu lichtmasten ge
plaatst en kabels doorgetrok
ken. Tunnelbouwers waren deze
week druk bezig de matrixpor-
talen in de tunnel te plaatsen.
Dat gebeurt voornamelijk in de
werken wordt voorlopig opge
slagen. Het Tunnelcentrum
heeft nog niet besloten wat er
uiteindelijk met het schaalmo
del gebeurt. „Misschien is er
straks een plek te vinden in het
entreegebouw bij de tunnel. We
zullen ons daar nog eens over
beraden", liet communicatie
medewerkster M. Geerts weten.
Ze kondigt alvast aan dat het
Tunnelcentrum in de Weten-
schaps- en Techniekweek een
proeflab inricht en veiligheids
rondleidingen en speurtochten
houdt. De Wetenschaps- en
Techniekweek is dit jaar van
woensdag 16 tot en met woens
dag 23 oktober.
nachtelijke uren, omdat het dan
minder druk is met werkver
keer. Het installeren van de
hulpposten was gisteren in de
oostbuis gevorderd tot nummer
20 van de 235 posten, en in de
westbuis zijn inmiddels 40 pos
ten aangebracht. Het aanbren
gen van de hitte weren de be
kleding is nagenoeg rond. De
ontmanteling van het bouwter
rein (ruim 30 hectare) aan Ter-
neuzense zijde is volop bezig. De
tunnelbouwers houden momen
teel uitverkoop: transportban
den, computers en nietmachines
zijn in de aanbieding.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Alle perso
neelsleden van de PSD die op de
veerpleinen in Vlissingen, Bres-
kens, Kruiningen enPerkpolder
en op de veerboten voertuigen
aan en van boord dirigeren, zijn
de afgelopen maanden in nieu
we veiligheidsjassen gestoken.
Het provinciale veerbedrijf
heeft deze kledingstukken aan
geschaft in het kader van een
pakket maatregelen dat is geno
men na een ongeval, waarbij een
PSD-medewerker op het rijdek
van een van de veerboten ern
stig gewond raakte.
Uit het onderzoek naar aanlei
ding van het ongeluk is geble
ken dat de zichtbaarheid van de
kwartiermeesters en matrozen
die automobilisten de juiste
strook wijzen, dient te worden
verbeterd. Dat heeft onder meer
geresulteerd in fellere verlich
ting en de aanschaf van nieuwe
veiligheidsjassen.
„Vroeger droegen de medewer
kers op de veerpleinen en op de
rijdekken veiligheidshesjes",
vertelt J. Wisse, die zich in het
kantoor van de PSD in Vlissin
gen onder meer met dienstkle
ding bezighoudt. „Die waren
wel van fluoriserend materiaal
gemaakt en voorzien van stro
ken die het licht reflecteren,
maar de zichtbaarheid was on
voldoende als iemand met zo'n
hesje dwars op de rijrichting
stond. Want de blauwe mouwen
van een uniformjas weerkaat
sen het licht nauwelijks."
Daarom heeft de PSD besloten
140 degelijke veiligheidsjassen
aan te schaffen, voorzien van
fluoriserende en reflecterende
mouwen. Dat vergde ruim 9000
euro. Volgens PSD-directeur
H. Thomaes was dat een alles
zins gerechtvaardigde uitgave -
ook in de wetenschap dat de
veerdienst over een half jaar, na
de opening van de Westerschel
detunnel, zal zijn opgeheven.
„Ons uitgangspunt is dat we tot
de laatste overtocht alles in het
werk stellen om de veiligheid te
handhaven. Dat betekent dat je
in moet gaan op nieuwe inzich
ten, ook al is het einde van de
PSD nabij." Thomaes meent dat
de aanschaf van de jassen ook
als een signaal aan de Zeeuwse
samenleving kan worden be
schouwd dat de veerdienst niet
verslapt.
Eén verschil is er wel met andere
kledingstukken die de PSD de
medewerkers verstrekt. Het
personeel mag uniformjassen,
broeken, truien, overhemden, T-
shirts, schoenen, sokken en
hoofddeksels die van dienstwe-
ge zijn verstrekt, na de ophef
fing van de PSD houden. De vei
ligheidsjassen moeten evenwel
worden ingeleverd. Daar is mis
schien nog een nieuwe bestem
ming voor te vinden.
Advertentie
Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen