Gekrakeel over omvang Staten PZC PZC Grontmij roemt idee van parkmanagement Mortiere PSD-personeel krijgt op valreep nog nieuwe jas Tunnelcentrum brengt reis in beeld Kussen en wegwezen De tunnel is een knallend verhaal 15 D66-senatoren dreigen inkrimping aantal Statenleden af te wijzen Jongeren aangehouden Vrijspraak poging tot doodslag CDA wil actie tegen dure Bredabus Brandweer blust pannetje bonen Vrouw gewond in Kloetinge 3® 0800 - 0231 231 (GRATIS) Blauwe tegels maken tunnelbuizen aangenaam vrijdag 27 september 2002 door Harmen van der Werf DEN HAAG - De vernieuwing van het provinciebestuur dreigt vast te lopen in de Eerste Kamer. D66 in de Senaat heeft moeite met de voorgestelde beperking van het aantal Statenleden, om dat die met name gevolgen kan hebben voor kleinere partijen, wat D66 inmiddels ook is. Vol gende week dinsdag beslist de Eerste Kamer of het wetsvoor stel voor verkleining van de pro vinciebesturen alsnog in behan deling wordt genomen. Zonder D66 is er geen meerdérheid Tweede Kamerlid J. te Veldhuis (WD) kan zich de aarzelingen van de democraten voorstellen. Hij heeft daarom bij wijze van noodgreep deze week in de Tweede Kamer een amende ment ingediend, waardoor alle provincies een bestuur houden met ongeveer hetzelfde aantal Statenleden. Daarbij is reke ning gehouden met het feit dat gedeputeerden, de dagelijkse bestuurders, straks geen lid meer zijn van Provinciale Sta ten. De verhoudingen in het provinciebestuur worden na melijk zoals in de landelijke en gemeentepolitiek. Het dagelijks bestuur, Gedeputeerde Staten, krijgt meer uitvoerende taken en Provinciale Staten meer con trolerende. Dat is politiek zui verder. Voor Zeeland betekent Te Veld huis' amendement dat het aan tal leden van Provinciale Staten teruggaat van 47 naar 41. Daar bij moeten dan zes gedeputeer den worden opgeteld, wat het totaal aantal provinciebestuur ders weer terugbrengt op 47. Op deze manier blijft er niets over van de gedachte achter de ver kleining van Provinciale Sta ten. Om effectiever te kunnen besturen, zouden er minder Sta tenleden moeten komen. Het vorige kabinet zat voor Zeeland op 35 leden, wat de Tweede Ka mer vorig jaar al ophoogde tot 39. Dat aantal staat ook in het door Emile Calon MIDDELBURG - Parkmanage ment is de manier om de waarde van een bedrijventerrein te ver hogen. Normaal gesproken daalt de waarde vanaf het mo ment dat zo'n terrein klaar is. Als dat concept echter wordt toegepast, als bedrijven en overheid samen het complete terrein beheren en zorgen voor allerlei gezamenlijke activitei ten, dan treedt die neerwaartse spiraal niet op. Die verzekering gaf gisteren di recteur D. Pigge van het advies bureau Grontmij tijdens een bijeenkomst in de Middelburgse Abdij over parkmanagement op gemeentelijke bedrijventerrei nen. Parkmanagement is de nieuwe trend voor het beheren van bedrijventerreinen. Tot nu toe is er in de regel weinig tot geen contact tussen de verschil lende bedrijven die op een en het zelfde terrein zitten. In het gun stigste geval huren ze samen een beveiligingsbedrijf in en rege len ze onderling de bewegwijze ring. Parkmanagement gaat echter veel verder. Er zijn in Londen bijvoorbeeld bedrijfsterreinen waar ondernemingen een toe slag van negentig euro per vier kante meter betalen voor een zeer uitgebreid servicepakket dat door het parkmanagement wordt geleverd. Onder andere kinderopvang, sportschool, afvalinzameling, inkoop van goederen, leasecontracten, een golfbaan, winkels en een beperkt aantal wonin gen. Groenbeheer Zover is het in Nederland nog lang niet. Middelburg past als eerste Zeeuwse gemeente het concept toe op het bedrij'venter rein Mortiere. Daar betalen de ondernemingen een toeslag van één euro per vierkante meter voor zaken als beveiliging en groenbeheer. Daar spinnen ze garen bij want door samen de beveiliging te regelen moet elke bedrijf afzonderlijk maar 375 euro per jaar betalen. Als elk be drijf afzonderlijk een contract zou sluiten met een bewakings bedrijf moet elke onderneming wetsvoorstel dat bij de Eerste Kamer ligt. Te Veldhuis beseft dat het ge krakeel over de grootte van het provinciebestuur niet fraai is. De Tweede Kamer laat zich min of meer ringeloren door de Eer ste Kamer, maar hij ziet voor alsnog geen andere uitweg. An ders komt de modernisering van het provinciebestuur, met een betere taakverdeling voor Pro vinciale en Gedeputeerde Sta ten, in het gedrang.De politieke situatie is extra ingewikkeld, omdat de Eerste Kamer door de leden van Provinciale Staten worden gekozen. Een verklei ning van Provinciale Staten kan zo ook de kleine partijen in de Eerste Kamer opbreken. jaarlijks 27.375 euro overma ken. Pigge hield de aanwezige ge meenteambtenaren voor dat parkmanagement absoluut de toekomst heeft. Slechts be drijfsterreinen met zo'n uitge werkt concept zullen in staat zijn een goede positie te verwer ven en te behouden bij het aan trekken van nieuwe bedrijven en het behoud van bedrijven. Want het zijn vooral de werkne mers die kiezen voor bedrijven die wat extra's te bieden heb ben. Pigge wees daarbij naar zijn eigen bedrijf. Zijn hoofd kantoor zit op een bedrijventer rein waar niets is geregeld. Grontmij moet om mensen aan te trekken en te behouden zelf allerlei extraatjes regelen om op de personeelsmarkt te kunnen concurreren met andere advies bureaus. Hij raadde de gemeen tebestuurders dan ook aan om als het gaat om bedrijventer reinen niet te concurreren met de grondprijs maar op het gebied van kwaliteit. ,,Dat vergt wel een rechte rug en con sistent beleid", waarschuwde hij. VLISSINGEN - Even een snelle kus, dan uitstap pen en wegrijden. Dat is de betekenis van dit Kiss and Ride-bord bij de Vlissingse Schoolvereniging aan de Govert Flincklaan. Wethouder P. van dei- Maden onthulde het bord gisteren. „We hopen dat de verkeerssituatie bij de school veiliger wordt door deze voorziening", legt J. van Hoorn uit. Zij is één van de coördinatrices van de verkeersbrigade van de school. „De auto's ston den op den duur zo chaotisch geparkeerd dat het gevaarlijk werd voor de kinderen." De Kiss and Ride-zone biedt plaats aan ongeveer drie auto's. De verwachting is dat slechts een klei ne groep ouders er gebruik van zal maken. Oudere kinderen komen zelfstandig en kleuters worden meestal begeleid tot in de school. Ouders parke ren dan de auto op de parkeerplaats. „Het is af wachten of de zone werkt. Misschien zorgt het wel voor opstoppingen, omdat veel ouders hun kind op hetzelfde moment afzettenAls dat het geval is, moeten we nog zien hoe we dat gaan oplossen." foto Ruben Oreel OUD-VOSSEMEER - De politie heeft zeven jongeren van vijftien tot twintig jaar aangehouden nadat inwoners van Oud-Vossemeer hadden geklaagd over overlast. Daarbij ging het om geluidsoverlast, uitschelden, bedreigen en beledigen van passanten, het plegen van vernielingen, inbraak in een auto en het drinken van alcohol op straat. Tijdens het onder zoek heeft de politie ongeveer dertig personen gehoord. De politie meer aanhouding in deze zaak niet uit. DEN HAAG - Het gerechtshof in Den Haag heeft een 29-jari- ge inwoner van Sluiskil in hoger beroep veroordeeld tot 140 uur werkstraf en twee maanden voorwaardelij ke gevangenis straf, Daardoor valt de straf lichter uit dan de door advocaat- generaal mr. H. van Atteveld geëiste 240 uur werkstraf en zes maanden voorwaardelijke celstraf. De Sluiskillenaar werd vrijgesproken van poging doodslag, waarvoor hij door de rechtbank in Middelburg was veroordeeld tot 28 maanden ge vangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk. De man had 12 april 2000 zijn vriendin uit jaloezie bij de keel ge grepen. Het slachtoffer kon daardoor geen lucht meer krijgen. Een ambulance rukte uit, maar achteraf bleken de gevolgen voor het slachtoffer beperkt. DEN HAAG - Het CDA in de Tweede Kamer heeft minister De Boer van Verkeer en Waterstaat gevraagd maatregelen te ne men tegen verhoging van bustarieven op grensoverschrijden de trajecten. Aanleiding voor de actie is de forse tariefstijging op de lijn Hulst-Antwerpen-Breda per 1 september. Het Zeeuws-Vlaamse Kamerlid M. van Loon-Koomen en haar Limburgse collega C. Eurlings vinden dat het Rijk 'voorwaar den moet scheppen voor een toegankelijk openbaar vervoer op grensoverschrijdende trajecten'. De tarief stijging op de Bredabus heeft hen daarom verbaasd. Oorzaak van de tarief stijging is dat de lijn Hulst-Antwerpen-Breda anders niet meer te exploiteren zou zijn. Om de dienst in stand te houden heeft het Nederlandse busbedrijf Connexxion de exploitatie volledig in handen genomen. Gevolg is dat alleen nog relatief dure Nederlandse kaartjes gelden en niet meer de goedkopere Vlaamse. Nederlandse en Vlaamse bustarieven zijn de laatste jaren uit elkaar gegroeid. De Nederlandse stijgen, de Vlaamse hebben de neiging te dalen. Van Loon-Koomen en Eurlings willen van de minister weten wat hij gaat doen om te voorko men dat dit verschil verder toeneemt. Zij verzoeken hem op korte termijn met Vlaanderen te overleggen. VLISSINGEN - In een woning aan de Piet Heinkade in Vlis- singen is gisterochtend brand ontstaan. Een vergeten pan met bruine bonen had vlam gevat. De bewoonster, die niet thuis was, had verzuimd het gasfornuis uitte zetten. De brandweer heeft het brandje geblust. Er is alleen rookschade. KLOETINGE - Bij een ongeval op de Braanjeweg in Kloetin ge is gistermiddag een automobiliste uit Kapelle gewond ge raakt. Net na het viaduct in de bocht naar links reed zij over een markeringsstrook en raakte ze met haar auto in de slip. Hierdoor raakte zij in de berm, reed tegen een lantaarnpaal en kwam op de kop in een sloot tot stilstand. De vrouw werd met nekklachten overgebracht naar het ziekenhuis. 1997 gepiand tijdpad foto Peter Nicolai V, André Martina door Wout Bareman TERNEUZEN-Hq heeft z'n familie wel verteld over z'n werk bij de Westerscheldetunnel, maar om nu te zeggen dat reacties laaiend enthousiast waren... „Logisch na tuurlijk. Zij kennen de omstandigheden waaronder de tunnel wordt gebouwd niet en het is moeilijk je daar, van zo'n grote afstand, een idee van te vormen", zegt André Martina. Zijn familie woont op de Nederlandse Antillen. Hijzelf werd geboren op Curasao, woonde een tijd op Bonaire en kwam in 1990 naar Nederland. Na de HTS in Rotter dam (bouwkunde), stapte hij de bouw in. Niét om op bouwstellingen in weer en wind heldendaden te ver richten, maar als begeleider van bouwprocessen. Plij woont drie jaar in Terneuzen en begeleidt nu de bouwkundige aanpassingen van het Oosterscheldezie- kenhuis in Goes. De vaste werkgever van Martina is het ingenieursbureau Ota, maar eens in de week maakt hij een dag vrij voor hét geven van rondleidingen in het Tunnelcentrum. Hij kreeg het baantje via arbeidsbe middeling en noemt het een leuke afwisseling. „Het is natuurlijk iets heel anders dan het begeleiden van ver bouwingen, maar er zijn wel raakvlakken. Als iemand mij hier vraagt - en zulke vragen krijg je - hoe beton wordt gemaakt, kan ik dat uitleggen en als het moet kan ik het ook nog wel even over de hardheid van beton heb ben. Ik houd me in het dagelijks leven voornamelijk be zig met bouwconstructies en wat dat betreft kan ik hier ook m'n hart: ophalen." Hij spreekt zelf van een unieke kans. „Er worden nu eenmaal niet iedere dag tunnels gebouwd en zeker niet op de manier waarop de Westerscheldetunnel tot stand komt. D it is een mooie leerschool en daarnaast doe ik tijdens dié rondleidingen ook flink wat mensenkennis op. En.heel belangrijk: ik leer m'n technische kennis in gewone mensentaal over te brengen. En dat lukt. Het verhaal van deze tunnel is natuurlijk een knallend ver haal. De mensen staan soms echt met open mond te luis teren als ik al die technische hoogstandjes uitleg." Hij heeft ook z'n collega's van het ingenieursbureau rondgeleid, „Die vonden het grandioos, al weet ik niet of dat kwam door mijn uitleg of gewoon omdat ze zó on der de indruk waren van het unieke van dit hele pro ject", grinnikt hij .Of hij straks zelf gebruik gaat maken van de tunnel? Even blijft het stil. Als hij nu naar de randstad afreist, neemt hij logischerwijze de Liefkens- hoektunnel en of dat straks anders wordt... „Laat ik het zo zeggen: ik heb de tunnel al verschillende malen van binnen gezien..." En weer is daar die lach. Eén druk op de knop brengt voor tal van bestemmingen de reisduur in beeld. foto Wim Kooyman door René Hoonhorst TERNEUZEN - Bij een reisje van Terneuzen naar Bergen op Zoom wint een automobilist maar tien minuten. Maar de chauffeur die van Hulst naar Middelburg rijdt, is veertig mi nuten minder kwijt. De reistij- denvergelijker op het nieuwe tentoonstellingsmeubel in het Tunnelcentrum maakt automo bilisten met één druk op de knop duidelijk hoeveel tijd ze straks door de Westerscheldetunnel besparen. De maquette van de bouwplaat sen in en om de tunnel werd gis- door Wout Bareman TERNEUZEN - De tunnelwand bij de toeritten wordt momen teel bezet met turksblauwe en lichtblauwe tegels. Op die ma nier wordt de gebruiker op aan gename wijze - het is allemaal uitgedokterd door psychologen - de tunnelbuizen ingeleid. Te gelzetters zijn druk doende acht grote turksblauwe vlakken, uit gevoerd met een langwerpige tegel, overgaand in een licht blauwe tegel, aan te brengen. Een week of wat geleden zijn teren officieel verwijderd. Nu het boorproces is voltooid en er alleen nog wat afwerkings werkzaamheden plaatsvinden, maakt het Tunnelcentrum ruimte vrij voor informatie over de 'reis door de tunnel'. De Ter- neuzense vrachtwagenchauf feur P. van Cadsand, die giste ren de bouwmaquette kwam ophalen, nam het nieuwe ten toonstellingsmeubel in gebruik. Nadat hij had bekeken hoeveel tijd de tunnel hem over een half jaar bespaart, luisterde Van Ca dsand naar de veiligheidsinfor matie aan de keerzijde. In de tunnel vindt de wegge bruiker straks om de vijftig me- proeven uitgevoerd om het ge luidsniveau van de ventilatoren (deze hebben de omvang van vliegtuigmotoren) en van de ge luidsapparatuur uit te testen. Volgens deskundigen van TNO is de verstaanbaarheid van de luidsprekerinstallatie in orde. Het aanbrengen van de kabel- goten en armaturen boven het wegdek (inclusief de luidspre- ter een telefoon om informatie of hulp op te vragen. Het oppak ken van de hoorn is straks ge noeg om met een operator te worden verbonden, maar het demonstratiemodel geeft door verschillende toetsen in te druk ken ook informatie over de autohulpdienst en de buiten dienst. Daarnaast wijst het ap paraat de tunnelgebruikers op hun eigen verantwoordelijk heid; bestuurders moeten ten slotte zelf ook alle veiligheidsei sen in acht nemen. Elders in het Tunnelcentrum is sinds kort ook meer informatie te vinden over veiligheid en techniek. De oude maquette van de bouw- kers) is vijf kilometer ver. Onder het wegdek wordt volop ge werkt aan het aanbrengen van de kabelkanaalelementen. En aan beide zijden van de tunnel worden nu lichtmasten ge plaatst en kabels doorgetrok ken. Tunnelbouwers waren deze week druk bezig de matrixpor- talen in de tunnel te plaatsen. Dat gebeurt voornamelijk in de werken wordt voorlopig opge slagen. Het Tunnelcentrum heeft nog niet besloten wat er uiteindelijk met het schaalmo del gebeurt. „Misschien is er straks een plek te vinden in het entreegebouw bij de tunnel. We zullen ons daar nog eens over beraden", liet communicatie medewerkster M. Geerts weten. Ze kondigt alvast aan dat het Tunnelcentrum in de Weten- schaps- en Techniekweek een proeflab inricht en veiligheids rondleidingen en speurtochten houdt. De Wetenschaps- en Techniekweek is dit jaar van woensdag 16 tot en met woens dag 23 oktober. nachtelijke uren, omdat het dan minder druk is met werkver keer. Het installeren van de hulpposten was gisteren in de oostbuis gevorderd tot nummer 20 van de 235 posten, en in de westbuis zijn inmiddels 40 pos ten aangebracht. Het aanbren gen van de hitte weren de be kleding is nagenoeg rond. De ontmanteling van het bouwter rein (ruim 30 hectare) aan Ter- neuzense zijde is volop bezig. De tunnelbouwers houden momen teel uitverkoop: transportban den, computers en nietmachines zijn in de aanbieding. door Ben Jansen VLISSINGEN - Alle perso neelsleden van de PSD die op de veerpleinen in Vlissingen, Bres- kens, Kruiningen enPerkpolder en op de veerboten voertuigen aan en van boord dirigeren, zijn de afgelopen maanden in nieu we veiligheidsjassen gestoken. Het provinciale veerbedrijf heeft deze kledingstukken aan geschaft in het kader van een pakket maatregelen dat is geno men na een ongeval, waarbij een PSD-medewerker op het rijdek van een van de veerboten ern stig gewond raakte. Uit het onderzoek naar aanlei ding van het ongeluk is geble ken dat de zichtbaarheid van de kwartiermeesters en matrozen die automobilisten de juiste strook wijzen, dient te worden verbeterd. Dat heeft onder meer geresulteerd in fellere verlich ting en de aanschaf van nieuwe veiligheidsjassen. „Vroeger droegen de medewer kers op de veerpleinen en op de rijdekken veiligheidshesjes", vertelt J. Wisse, die zich in het kantoor van de PSD in Vlissin gen onder meer met dienstkle ding bezighoudt. „Die waren wel van fluoriserend materiaal gemaakt en voorzien van stro ken die het licht reflecteren, maar de zichtbaarheid was on voldoende als iemand met zo'n hesje dwars op de rijrichting stond. Want de blauwe mouwen van een uniformjas weerkaat sen het licht nauwelijks." Daarom heeft de PSD besloten 140 degelijke veiligheidsjassen aan te schaffen, voorzien van fluoriserende en reflecterende mouwen. Dat vergde ruim 9000 euro. Volgens PSD-directeur H. Thomaes was dat een alles zins gerechtvaardigde uitgave - ook in de wetenschap dat de veerdienst over een half jaar, na de opening van de Westerschel detunnel, zal zijn opgeheven. „Ons uitgangspunt is dat we tot de laatste overtocht alles in het werk stellen om de veiligheid te handhaven. Dat betekent dat je in moet gaan op nieuwe inzich ten, ook al is het einde van de PSD nabij." Thomaes meent dat de aanschaf van de jassen ook als een signaal aan de Zeeuwse samenleving kan worden be schouwd dat de veerdienst niet verslapt. Eén verschil is er wel met andere kledingstukken die de PSD de medewerkers verstrekt. Het personeel mag uniformjassen, broeken, truien, overhemden, T- shirts, schoenen, sokken en hoofddeksels die van dienstwe- ge zijn verstrekt, na de ophef fing van de PSD houden. De vei ligheidsjassen moeten evenwel worden ingeleverd. Daar is mis schien nog een nieuwe bestem ming voor te vinden. Advertentie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 15