Een betrokken waarnemer PZC Zeggingskracht door eenvoud Zomer in Veere herleeft nog even Rekenkamer kraakt beleid landbouwgif Kunstbeurs Brugge stelt zeldzaamheid en authenticiteit centraal 10 Kamerlid Buijs in beroep tegen medisch tuchtcollege kunst cultuur Van Gelder Toptijd bij ligfietsestafette donderdag 26 september 2002 DEN HAAG - Voormalig huis arts en CDA-Kamerlid Buijs voelt zich beknot in zijn functie als politicus, omdat het regio naal medisch tuchtcollege in Den Haag een klacht tegen hem in behandeling heeft genomen. De klacht was ingediend dooi de belangenvereniging van ta baksslachtoffers Nico 10. Volgens Nico 10 had Buijs zich tot spreekbuis van de tabaksin dustrie gemaakt door zich in de Tweede Kamer tegen een alge meen verbod op tabaksreclame te verzetten. Het regionaal me disch tuchtcollege heeft de klacht weliswaar afgewezen, maar dat is voor Buijs onvol doende. Hij vindt dat het tucht college de zaak direct had moeten afwijzen, zonder er een vonnis over te vellen. Hij is ten slotte geen huisarts meer, maar politicus. Buijs heeft hoger beroep aange tekend bij het centraal medisch tuchtcollege. Ook advocaat M. de Witte heeft dat gedaan namens Nico 10. Hij is van mening dat Buijs zich wel schuldig heeft gemaakt aan promotie van de tabaksindu strie. Als voormalig huisarts had hij, aldus De Witte, moeten weten dat tabaksreclame slecht is. „De Gezondheidsraad heeft in 1975 al aangedrongen op een verbod." Dwangvoeding Dat de klacht tegen Buijs in be handeling is genomen, kan ge volgen hebben voor andere me dici die in de Tweede Kamer zitten, denkt De Witte. Hij noemde met name specialisten in de LPF-fractie die verklaar den desnoods dwangvoeding te willen geven aan Volkert van der G., de verdachte van de moord op Pim Fortuyn. „Ook zij vallen nog onder het medisch tuchtrecht." Het CDA stemde in de Tweede Kamer tegen een tabaksrecla meverbod, in de Eerste Kamer ging de partij daar wel mee ak koord. Buijs is de mening toege daan dat een reclameverbod geen zin heeft. Gerichte voor lichting over de schadelijke ge volgen van roken is naar zijn oordeel veel effectiever. door Emile Calon Wim van Gelder is deze maand tien jaar commissaris van de koningin in Zeeland. Hij werd binnen gehaald als hel spreekwoordelijke schaap met de vijf poten, een alleskunner, breed inzet baar. De zestigjarige Van Gelder weet inmiddels dat in het Zeeuwse op poli- tiek-bestuurlijk vlak de gekozen gede puteerden nauwelijks openlijke inmen ging van de benoemde commissaris dulden. Desondanks heeft hij geen spijt van zijn keuze, want achter de scher men en via lezingen, gesprekken en ar tikelen kan hij naar eigen zeggen vol doende invloed uitoefenen. „Met de huidige kennis op zak zou ik zo op nieuw solliciteren." Zijn kamer straalt een Zen-achtige rust uit. Ze doet in bijna niets meer denken aan de uitvergrote sigarendoos van weleer, die met schrootjes betimmerde kamer met z'n metershoge kunstwer ken en vele foto's van de bewoner met enkele groten der aarden. Ze is nu wit. Niets aan de muren verstoort dat beeld. Die kamer symboliseert misschien ook wel de ommekeer in zijn bestuurlijk le ven.Hij kwam immers als econoom naar Zeeland, maar voelt zich inmid dels vooral socioloog. „Ik ben een be trokken waarnemer geworden." Zo is hij gaan begrijpen waarom een deel van de Zeeuwen zich geneert voor het tradi- Wim van Gelder betreurt het dat de Zeeuwen zo weinig trots zijn op hun cultureel erfgoed. foto Ruben O reel tionele Zeeuwse. Want veel van het tra ditionele is negatief belast. De prachti ge houten hoogaarzen doen sommigen nog steeds herinneren aan de erbarme lijke werkomstandigheden aan boord van die oude vissersschepen. De grote monumentale boerderijen zijn ook een symbool van de knechting van de land arbeiders. En klederdracht is mooi, maar ook boers, en het op z'n burgers gaan, is een teken van maatschappelij ke vooruitgang. Van Gelder is ei-van overtuigd dat in het verenigde Europa het streekeigene steeds belangrijker wordt. Hij betreurt het dat de Zeeuwen zo weinig trots zijn op hun cultureel erfgoed: het land schap, de monumenten, de kleder drachten, het ringrijden en natuurlijk ook de taal. Door die houding zijn deze zaken gedoemd te verdwijnen, vreest hij. Het valt hem telkens op hoe hecht in Zeeland de netwerken zijn en hoe kort de communicatielijnen. Iedereen kent iedereen. Zeker als de neuzen allemaal in dezelfde richting staan, kan daar een geweldige positieve kracht van uit gaan. Aan de andere kant zorgen al die over lappende sociale netwerken wel voor een conflict vermijdend gedrag. Een ruzie in het ene maatschappelijke ver band lijdt onvermijdelijk tot een con flict in een ander verband. Het recht streeks conflict wordt dan ook, om de lieve vrede toch maar te bewaren, ont weken. Tot het conflict niet meer ontlo pen kan worden. Als dat het geval is, slaan volgens Van Gelder de stoppen door en is het conflict onoplosbaar. Hij doelt dan onder meer op het ontpolde- ringsdebat. Daar was de rede plotseling in het geheel zoek. Daar werd ook zeer duidelijk het wij-tegen-zij-gevoel uit gespeeld. Tijdens stormachtige discussiebijeen komsten na presentatie van die plan- nen werd door de tegenstanders open lijk en zonder enige schroom Zeeuws gesproken, Actief Toen Van Gelder tien jaar geleden als beste kandidaat door de selectiecom missie naar voren werd geschoven ver keerde hij in de veronderstelling dat hij in Zeeland actief betrokken zou wor den bij het dagelijks bestuur. Dat dat niet gebeurde en nog steeds niet ge beurt, is volgens hem een gegeven waar hij niet over wenst te treuren. Hij heeft een goed gevulde agenda, met veel af spraken in Europa, maar ook nog vol doende tijd om te lezen, van cultuur te genieten en te zweefvliegen. Hij geeft direct toe dat de statenvergaderingen geen intellectueel hoogstaande debat ten zijn. Het politieke debat is vooral gericht op besluitvorming, stelt hij vast. Ook de algemene beschouwingen zijn doortrokken van die no-nonsense- cultuur, betreurt hij enigszins. Hij is nog lang niet van plan met pensi oen te gaan. Hij geeft duidelijk aan het naar zijn zin te hebben. Omdat zijn po litieke rol beperkt is, is hij namelijk in de gelegenheid om als een soort inter mediair op te treden tussen het politie ke bestuur en de maatschappij. „Ik leg dwarsverbindingen, heb veel contacten in het midden- en kleinbedrijf en sti muleer samen met mijn vrouw de cul tuur in Zeeland en ontwikkel de relaties met Vlaanderen." Die rollen ligt hem wel, zo bekent hij volmondig. Hij heeft dan ook nog geen enkele zin om ver vroegd terug te treden. „Ik ga door tot m'n 65e." door Harrnen van der Werf DEN HAAG - Wat landbouwers al lang beweren, is gisteren be vestigd door de Algemene Re kenkamer in een onderzoek naar de toelating van bestrij dingsmiddelen. Het Nederland se bestrijdingsmiddelenbeleid is te ambitieus, maar dat niet al leen. Het is volgens de Algemene Rekenkamer ook onduidelijk welke resultaten ermee zijn ge boekt en de controle laat te wen- Nederland besloot in de jaren negentig alvast strengere regels in te voeren voor cle toelating van bestrijdingsmiddelen, vooruitlopend op Europees be leid. Hiertoe werd besloten, om dat de Nederlandse landbouw zeer intensief is, verhoudings gewijs veel bestrijdingsmidde len gebruikt en Nederland met het vele water kwetsbaarder is voor vervuiling met landbouw gif. Dit werd begin jaren negen tig ook onderschreven door cle landbouw. Met de overheid werd een convenant gesloten. De uitvoering van het Europese beleid heeft echter een forse vertraging opgelopen. De ver wachting is dat niet eerder clan in 2008 alle middelen op Euro pees niveau opnieuw beoor deeld zijn, terwijl eerst werd ge mikt op 2003. Nederland heeft desondanks het beleid niet bij gesteld, met als gevolg, stelt de Algemene Rekenkamer, dat Ne derlandse boeren over minder middelen kunnen beschikken dan hun meeste Europese colle ga's. Kleine teelten Dit geldt met name voor land bouwers die zich met kleine teelten bezighouden, zoals de teelt van paprika, witlof en bleekselderij. De industrie vindt het niet interessant voor die kleine teelten nieuwe mid delen te ontwikkelen, zolang de oude in veel andere Europese landen nog zijn toegestaan. De beoordeling van nieuwe midde len gebeurt in Nederland door het College Toelating Bestrij dingsmiddelen (CTB) ook ui terst langzaam en is duur. Nieuw zijn deze bevindingen niet. Dat geldt wel voor de con clusies die de Algemene Reken kamer trekt over de effectiviteit van het beleid. Oud-minister Pronk van Milieubeheer stelde in een laatste overleg met de I Tweede Kamer in juli nog dat het landbouwgifbeleid van Paars 'succesvol' is geweest. De I milieubelasting van oppervlak te- en grondwater is van 1990 tot 2000 met 51 procent afgeno men, maar, tekent de Rekenka mer aan, uit metingen in het oppervlaktewater blijkt dat be strijdingsmiddelen nog steeds de geaccepteerde waarden overschrijden. Dit komt waar schijnlijk doordat minder be strijdingsmiddelen niet meteen tot schoner water leiden. Het onderzoek van de Algemene Rekenkamer komt enigszins als mosterd na de maaltijd. De nieuwe minister van Land bouw, Veerman, heeft onlangs een wetswijziging naar de Tweede Kamer gestuurd, waar door Nederland weer xheer in de pas gaat lopen met de Europese Unie. Hij wil geen ongelijke concurrentieverhoudingen. SCHUDDEBEURS - De lig fietsestafette van Kopenhagen naar Marseille is in een toptijd van 85 uur en 55 minuten vol bracht. Over een afstand van 2509 kilometer werd een gemid delde snelheid bereikt van bijna dertig kilometer per uur. In totaal deden meer dan hon derdvijftig deelnemers mee, on der wie de uit Schuddebeurs af komstige Robert Lammerts. Hij reed met zijn vier Nederlandse teamgenoten het negentig kilo meter traject Dordrecht-Putte. De estafette ging door zes lan den, waaronder ook België, Duitsland en Zwitserland. Doel van de vanuit Duitsland opge zette actie, was de aandacht te vestigen op een matiger gebruik van de auto. De estafette vond plaats in het kader van de Europese auto vrije dag afgelopen zondag. tëiÊSÊÊBÈÊr De natuur is een veelvuldig terugkerend element in de schilderijen van Dick Bakker. door Jan Dirk van Scheyen GRIJPSKERKE - De sculptu ren van Jozef van Mierlo uit Groede zijn van een treffende eenvoud. En toch heeft zijn werk, dat tot en met 12 oktober is te zien in boerderijgalerie De Osseberg bij Sint Laurens, een grote zeggingskracht. Van Mierlo werkt met ijzerplaat, ijzerdraad en messing, en maakt van die materialen gestileerde figuren. Die figuren kunnen paarden zijn, of hanen, of een dansende gestalte. Allemaal dragen ze echter eenzelfde stempel: dat van een kunstenaar die ernaar streeft alleen de es sentie weer te geven. Het transparante werk van Van Mierlo bestaat feitelijk uit wei nig meer dan vormen. Maar door hier en daar subtiele ac centen aan te brengen, of een stuk metaal net op het juiste moment van een knik of ronding te voorzienslaagt Van Mierlo er in zijn sculpturen karakter, ex pressie en herkenbaarheid te geven. Hij weet bovendien over tuigend kracht en beweging te suggereren. Op het oog wekt zijn werk de in druk dat het met weinig moeite tot stand is gekomen, maar schijn bedriegt. Van Mierlo is al tijd druk doende met talloze schetsen, probeersels en kleine modellen voordat zijn sculptu ren hun uiteindelijke vorm krij gen. Niettemin noemt hij dat proces graag 'een avontuur'. Naast Jozef van Mierlo expose ren tot en met 12 oktober nog drie andere kunstenaars in De Osseberg. Van Dick Bakker uit Krabben- dijke zijn olieverfschilderijen te zien. De natuur is zijn favoriete onderwerp. Bakker schildert kreken, de weidse Oosterschel- de, weilanden, bomen en groen. Hij wordt vooral geboeid door wat het licht met een landschap doet en legt dat vast. Dat resul teert in doeken waarop we een laatste reep slaperig zonlicht zien die een avondlandschap beschijnt, of koolzaad dat in een donker weiland helgeel oplicht doordat na een fikse regenbui één enkele zonnestraal er in slaagt het wolkendek te klieven, of een in een somber koloriet ge schilderde weg op een regen achtige avond die des te grijzer en grauwer lijkt door fel opflak kerende oranje schijnsels van een paar lantaarnpalen, Platteland Theo Jordans uit Groede toont vlot gepenseelde aquarellen, krijttekeningen en een litho waarin het leven op het platte land wordt bezongen. Het boerenerf, de schuur, de koeienstal zijn terugkerende thema's in zijn wei'k, dat hier door een tijdloze allure heeft. Het werk van goudsmid Sophia ten Hagen uit Lisse valt op deze tentoonstelling een tikkeltje uit de toon. Haar bijdrage hoort, in tegenstelling tot die van de an dere drie, tot het domein van de toegepaste kunsten. Dat neemt niet weg dat ze prachtige siera den maakt, variërend van bro ches, colliers en ringen tot kun stige briefopeners. Ten Hagen, opgeleid aan de vak school voor edelsmeden en fijne technieken in Amsterdam, ge bruikt voor haar sieraden ste nen, edelstenen en mineralen die ze combineert met goud, zil ver en titaan. De tentoonstelling in boerderij- galerie De Osseberg duurt tot en met 12 oktober, Adres: Singel- weg 11, Grijpslcerke (bij Sint Laurens). Open: maandag tot en met zaterdag 14.00-17.00 uur en op afspraak. door Jan Dirk van Scheyen VEERE - Veere fonkelt onder een gul septemberzonnetje. Het Zeeuwse licht doet zijn zege nende werk en zet het stadje in een onnavolgbaar heldere gloed. De terrassen hebben nog plek. De grote toeristische drukte is aan het wegebben. De stillere maanden staan voor de deur. Het hoogseizoen wordt nasei zoen. Wie nog een indruk wil krijgen van hoe Veere er uit zag in het hoogseizoen kan tot en met 3 no vember terecht in museum De Schotse Huizen. Mira Peters uit Veere toont er onder de titel Een Rondje Veere 2002 een serie olieverfschilderijen waarop, zoals de titel al aangeeft, alle mooie plekjes van het stadje zijn afgebeeld, maar dan in toeristi sche zomertooi. Op linnen van wisselend for maat (piepklein tot zeer groot) vereeuwigde Peters in een le vendige expressionistische stijl wandelaars, fietsers, terrasjes, bootjesvolk en bootjes - alles in de herkenbare couleur locale van Kaai, haven, Markt, Camp- veerse Toren en Veerse Meer. Peters (geboren in Amsterdam) schildert vaak naar de actuali teit. De band met de werkelijk heid om haar heen - in dit geval zomers Veere - is voor haar een directe bran van inspiratie. Om de kracht en intensiteit van die inspiratie vast te houden, werkt ze graag op grote formaten. Ze wil, zegt ze, schilderijen maken die 'een dramatische kwaliteit' bezitten. „Het gaat niet in de eerste plaats om het 'lezen' van Galerie De Schotse Huizen combineert het zomerse Veere op de doe ken van Mira Peters met de stenen boekwerken van Eliënne Veld kamp-Knook. foto Mechteld Jansen het beeld, maar om de kracht van de beeldmiddelen." De schilderijen in De Schotse Huizen hebben iets medi terraans. Ze geven een indx-uk van een historisch stadje dat tintelt van levenslust onder een warme zon, terwijl aan de hori zon, door Peters soms hoog in het doek geschilderd op een ma- door Raymond de Frel BRUGGE - Ruim vijftig inter nationaal gerenommeerde kunst- en antiekhandelaars ge ven van 18 tot 27 oktober acte de présence op de 19e Internatio nale Kunst Aixtiekbeurs in Brugge. De insteek van de negentiende beui's sluit naadloos aan op de talloze culturele activiteiten, die dit najaar in de Europese culturele hoofdstad Brugge plaatsvinden. Uitgangspunt van de beurs is niet de herkomst en naam van de kunstenaar of de periode waarin het werk is vervaardigd, maar de authenti citeit en zeldzaamheid van het werk. In de middeleeuwse stadshal- lenzalen van het Belfort etale ren de handelaai's tal van top stukken. Kunsthandelaar W. Lefevre uit Koi'trijk is aanwezig met het in de zestiende eeuw vervaardigde Madonna en Kind in een landschap van vrijmees ter Pieter Claeissens. Amster dammer Jan Roelofs en de Sint Petersburg Collection (met werk van Theo Fabergé) zijn twee andere klinkende namen. Naast werk van grote meesters, komt ook een schat aan kwali teitswerk van kleinere meesters aan bod. Er is ruimte voor Delfts aardewerk, art déco-zilver- werk, etnische kunst en zeven- tiende-eeuwse klokken. Thematentoonstelling Naast de reguliere beurs wordt er ook een thematentoonstel ling gehouden. Brugge was in de middeleeuwen een groot pro ductiecentrum van handschrif- nier die eigenlijk perspectivisch niet klopt, witte bootjes spele varen op het Veerse Meer Mira Peters deelt de expositie ruimte in De Schotse Huizen met Eliënne Velclkamp-Knook. Het werk van cle laatste is van een geheel andere orde. Onder de titel Voor eeuwig vastgelegd? exposeert Veldkamp sculpturen in de vorm van boeken die ze, gewapend met lasbril en mond kapje, wrochtte uit marmer, serpentijn, Belgisch hardsteen en het zeer moeilijk te bewerken graniet. We zien folianten met indruk wekkende ruggen, bijeenge bonden documenten, verminkte en aangetaste boeken, een uit zandsteen gehouwen doos ge vuld met boeken. Deze levens echt ogende boeken zijn bakens van verstilling en bespiegeling tussen de uitgelaten kleurex- plosies en vlotte lichtvoetigheid van Mira Peters. Achter de titel van haar ten toonstelling heeft Veldkamp be wust een vraagteken gezet. Im mers: niet alles wat in boeken geschreven staat zal de eeuwen trotseren. Haar beelden van verminkte boeken zijn daar - als een sculpturale vanitas - een il lustratie van. Tegelijkertijd heeft ze, wanneer ze een boek vastlegt in steen, het gevoel dat dan 'aan zijn inhoud niet meer kan worden getornd'. De tentoonstellingen van Mira Peters en Eliënne Veldkamp- Knook in De Schotse Huizen lo pen tot en met 3 november. Adres: Kaai 25/27, Veere. Ope ningstijden museum: maandag tot en met zaterdag 12.00-17.00 ■uur, zondag 13.00-17.00 uur. ten en boeken. Met het thema 'Achthonderd j aar boekbanden kijkt de antiekbeui-s terug in de tijd en toont het een schat aan historische boekbanden. In de vroege middeleeuwen maakte de rol (rotula) plaats voor de huidige boekvorm (codex). De codex moest worden beschermd en daarmee was de boekband geboren. De in Brugge tentoon gestelde boekbanden vertellen veel over de evoluerende kunst stijlen, het boekengebruik bin nen verschillende culturele mi lieus en de technische kennis om een boek op te bouwen. De 19e Internationale Kunst- en Antiekbeurs Brugge is van vrij dag 18 tot en met zondag 27 ok tober. Dagelijks geopend van 14.00 tot 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 38