Liefst ramppuin mee op bedevaart Fascinatie voor verre culturen Schilderij enverkoop in De Halle in Axel Meulblok en Nijkamp vullen elkaar aan Kunstmanifestatie A(rt)ssenede stopt Renesser pelgrims trappen naar Spanje lezers schrijven WCT XXXII WCT XXXIII Crèches kunst cultuur door Esme Soesman RENESSE - Predikant, cam pingbaas, eigenaar van een tuincentrum en kasteelheer. Vier inwoners van Renesse ver tegenwoordigen samen een breed deel van de dorpsgemeen schap tijdens de pelgrimstocht die zij ondernemen naar Santia go de Compostela. Het viertal vertrekt zondag op de fiets voor de 2500 kilometer lange tocht; vermoedelijk met medeneming van een stukje puin dat herinnert, aan de wa tersnoodramp van 1953. Vol gens traditie laten pelgrims sinds jaar en dag in Cruz de Fer- ro stenen achter om dagelijkse zorgen kwijt te raken en zich in zekere zin te bevrijden. Het Re nesser viertal wil dat ook voor zijn dorpsgenoten doen en zoekt van onze regioredactie AXEL - In cultureel centrum De Halle in Axel wordt zon dag 29 september weer een verkooptentoonstelling van schilderijen gehouden. Tussen 12.00 en 17.00 uur zijn de werken van verschil lende Nederlandse en bui tenlandse kunstenaars te bewonderen. Van land schapsschilderijen tot stille vens, van impressionistische werken tot hedendaags mo dern, alles is ruim vertegen woordigd. Bezoekers kunnen zowel zeer gedetailleerde klassieken als krachtige kleurrijke abstracte schilde- daaromeen 'lichtgewicht'voor werp dat Renesse kan symboli seren. Het stukje ramppuin is één van de 'draagbare' sugges ties die is gedaan. Het vertegen woordigt de streek en heeft in het licht van de naderende her denking van de ramp nog extra betekenis. Predikant Piter Goodijk van de Jakobuskerk, tuincentrumman Leo Braber, campingbaas Mar tin de Smet en kasteelheer van Moermond Hans van den Assem gaan - het toch in hoofdzaak als toeristisch oord bekend staande - Renesse op een andere manier op de kaart zetten. „We verte genwoordigen het dorp samen in de volle breedte", constateert Goodijk. Bovendien is hun pel grimstocht ook de start van een nieuwe functie voor de Renesser Jakobuskerk. De kerk wordt of ficiële stempelpost in de route rijen bekijken. Naast de al gemene onderwerpen zijn er ook veel bijzondere thema's, zoals Parijs, paarden, ballet en astrologie. Galerie Aqua rius uit Nieuw Vennep, orga nisator van de expositie, werft wereldwijd werk van gevestigde en aankomende kunstenaars. De schilderijen zijn er in allerlei formaten, waaronder ook hele grote doeken. Wie interesse heeft kan vrijblijvend een werk mee naar huis nemen om te kijken of het past bij het inte rieur. Belangstellenden kunnen al vast een kijkje nemen op de webpagina van de galerie: www.schilderijenkijken.nl. naar Santiago de Compostela. Een naam die Heilige Jakob op het sterreveld betekent en ver wijst naar de apostel Jakobus die onthoofd werd in Palestina. Volgens overlevering kwam zijn lichaam per vlot in Spanje te recht. Jakobuskerken kunnen zich of ficieel tot 'stempelpost' laten verklaren. Een procedure die in Renesse tot nu toe niet was doorlopen. Met het vertrek van het fietsende viertal komt daar verandering in. Vooruitlopend op de definitieve stempel is een proefstempel ontwikkeld, die zondag in gebruik wordt geno men. Op de stempel staat de in scriptie die ook op de uit 1458 stammende kerkklok is te lezen. Redster der eeuw, Sterre der Zee. Kom ons te hulp, luidt de Latijnse tekst. Dezelfde tekst zal vermoedelijk ook op de defi nitieve stempel prijken. „Mis schien heeft deze tocht", schrijft Goodijk in het kerkblad: „een louterend effect op het imago van ons dorp Renesse: een vredi ge oase voor andere pelgrims onderweg, met een open kerk/- pastorie als stempelpost, met goede verbindingen naar cam ping, kasteel en tuin, herberg en pension." Geintje Het is eigenlijk als geintje be gonnen, blikt Goodijk terug op de beginfase van de onderne ming. Fietsen doen de mannen wel vaker, maar na vorig jaar een lezing van een Zierikzeese pelgrim te hebben aangehoord, ontwikkelde zich de wens de tocht ook zelf te doen. Uit cul tuur-historische interesse voor de route, maar ook vanwege de spirituele kant ervan: het opma ken van de balans. De grootste kunst was om ons alle vier een maand vrij te ma ken, aldus Goodijk over realisa tie van die wens. Zondag de 29e vertrekt hij met z'n dorpsgeno ten klokslag twaalf uur uit Re- Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche- nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge- weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Wij constateren, dat de financi ële onderbouwing volstrekt in compleet is. Veel kostenposten zijn 'vergeten' of veel te laag in geschat. Uit ervaring is bekend, dat kosten voor: a) geluid en trillingen acceptabel maken (zie bijvoorbeeld in Delft en Best) ;b) oplossen van verkeers-conges- tie (wegen en water) zeer hoog kunnen oplopen. Voor 100 mil joen euro doe je niet veel! Deze extra kosten maken de nu ge plande rentabiliteit van de WCT volkomen irreëel. Alles wordt nog twijfelachtiger door de marktsituatie op de container- markt (zie bijvoorbeeld Ceres- terminal Amsterdam die leeg staat). Dit alles vraagt om een second opinion en een meer rea listische rentabiliteitsbereke- ning, inclusief alle gerelateerde kosten, dus ook infrastructurele werken. Al deze werken zijn te zijner tijd toch noodzakelijk. Ze moeten dan alsnog door de be lastingbetaler in Zeeland wor den betaald. Het argument dat 'het te laat is om de beslissing te wijzigen' is zeker in Zeeland niet van toepassing. Het Ooster- schelde-besluit uit de jaren ze ventig is een prachtig bewijs, dat inzichten in de tijd aan ver andering onderhevig kunnen zijn. J. Janse H. W. Jcinse-Hanemaaijer Kokkelbank 2, Goes In de loop der jaren is gebleken dat scheidende bestuurders iets tastbaar willen achterlaten, zo ook de man met twee petten ge deputeerde Bruinooge die als erfstuk een containerhaven ge realiseerd wil zien te Vlissingen, met als argument dat zo honder den nieuwe arbeidsplaatsen worden geschapen. Nog niet zo lang geleden werden deze kre ten ook gehoord toen werd be sloten tot het bouwen van de Westerscheldetunnel. Nu blijkt dat een te verwaarlozen percen tage arbeiders uit Zeeland daar werk hebben gevonden. De be slissing om tot het bouwen van deze terminal over te gaan, wordt op een onverantwoorde manier genomen. Nog even vlug het besluit er doorjagen voorde komende verkiezingen, omdat anders dit incompetente be stuur hierop wordt afgerekend door de kiezers en dit project alsnog wordt afgeblazen. Gede puteerde Van Zwieten stelde eerder dat er sprake was dema gogisch gezeui- en van brieven schrijven als kippen zonder kop, maar waar hij aan voorbij gaat is dat deze kwestie leeft on der de bevolking, maar dit past niet in de bekrompen denkwijze van dit provinciebestuur en dat het besluit is reeds lang geno men via de beruchte achterka mertjespolitiek. Hieruit blijkt dat er nog steeds niets is geleerd van de afkeer die is ontstaan van deze vorm van politiek bedrij ven. Als gedeputeerde Van Zwieten niet terug keert na de komende verkiezingen (hope lijk), kan hij met zijn boot altijd nog gaan varen op de Wester- schelde en heeft hij een vaste ligplaats aan de kade van het WCT. Want plaats zal daar zeker zijn met cle grootste blunder sinds jaren. J. van Haver Heer Janszstraat 13 Kamperlani Minister Heinsbroek wil kin dercrèches in bejaardentehui zen. Hij denkt twee vliegen in één klap te slaan door ouderen in bejaardentehuizen op de kleintjes te laten passen. Mij lijkt het een goed idee om kin dercrèches te starten op de golf banen zodat het grut de bal letjes op kan rapen. De golfstick kan dan gebruikt worden om corrigerend op te treden. En oudere kinderen kunnen de Bentleys wassen op de parkeer terreinen en les krijgen in de normen en waarden van de graaicultuur. Sla je gelijk drie vliegen in een klap. Riet Beuken A. v. Driellaan Ti Middelburg woensdag 25 september 2002 Piter Goodijk en drie dorpsgenoten gaan namens Renesse 'boete doen' nesse. Pas op 25 oktober keert het viertal terug. Door niets (stempelposten noch slaap- adressen) vast te leggen, kiezen de vier van Renesse voor een spontaan avontuur. In kloos ters, jeugdherbergen en refugo's hopen de fietsers hun nachten op pelgrimstocht. foto Marijke Folkertsma eenvoudig door te brengen. Goodijk: „Leven bij de dag. Daar komen de leukste ontmoe tingen van." door Anita Tournois GROEDE - De naam van Teunn staat aan de rechterkant, die van Esther links. Twee namen dus voor één werk. Het resultaat van deze unieke samenwerking is te zien in de Lutherse Kerk in Groede. Daar wordt een serie olieverfschilderijen van hun hand onder de naam Bananen bladeren geëxposeerd. Teunn Nijkamp en Esther Meul blok zijn niet de enigen die op artistiek gebied elkaar gevon den hebben, maar op het gebied van de beeldende kunst komt deze vorm van samenwerken toch minder vaak voor dan in de muziek of de literatuur. Meul blok, geboren in Vlissingen, volgde lessen bij Nijkamp, na haar opleiding aan de Academie voor Praktisch Beeldende Kunst in Breda en een cursus modeltekenen. Nijkamp is af komstig uit Harderberg, volgde een opleiding aan cle Rijksaca demie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam, en heeft een ate lier in Kats, waar Meulblok re gelmatig te vinden is. Daaruit groeide een bijzondere artistieke relatie; zonder de ei gen individualiteit te verliezen, voelen zij elkaar feilloos aan. De inspiratie is wederzijds en het is onduidelijk waar het werk van de eenbegint of dat van de ander ophoudt. Romantisch In de serie Bananenbladeren is alles sterk uitvergroot, waar door elk detail bijzondere aan dacht krijgt. De nerven en ran den, het op- en ontrollen, het zich ontvouwen en ontluiken van de bladeren, alles is zeer ge raffineerd met de kwast geschil derd. Mooi is het subtiele spel van licht en schaduw. De tinten zijn zacht, warm en romantisch en lopen uiteen van zachtroze en beige naar dieprode, roze en mosgroene tinten. Een vleugje erotiek is hier en daar voelbaar. Naast het gezamenlijke werk hangen ook individuele werken. Van Meulblok zijn dat twee stil leventjes in olieverf met een ap pel en een peer, die opvallen door een specifiek kleurenpalet. Van Nijkamp hangen er enkele olieverven en een paar zeef drukken, waarin bomen en strandstoelen de belangrijkste inspiratiebron vormen. In Be vrijding, een olieverfdoek, zien we een landschap met bomen die, door de storm gedwongen, allemaal overhangen naar rechts. Twee bomen vliegen reeds ontworteld door de lucht. Een ander werk toont dezelfde bomen, maar hiervoor staan twee Ionische zuilen, die even eens naar rechts buigen. Een goede opvoeding, eveneens een olieverf, laat een boom zien waarvan de stam in de knoop zit. Bijzonder zijn de zeefdrukken van strandstoelen, bestaande uit twee geprinte vlakken, die vóór elkaar geprint zijn. De zeefdruk in grijstinten is opge bouwd uit puntjes, die met ein deloos geduld steeds herhaald werden. De zeefdruk La force du vent toont twee in elkaar gevallen strandstoelen. Op de vraag waarom, vertelt Nijkamp het volgende: „In mijn werk zitten metaforen, bijvoorbeeld in el kaar gevallen strandstoelen ais metafoor voor het stuklopen van relaties, of het keurslijf van een opvoeding, te zien in de boom met de geknoopte stam. De wind staat voor de storm die zich in elk leven onverwacht of ongewild kan aandienen." Nijkamp's werk kenmerkt zich eveneens door een eigen kleu renpalet, waarin groen en roze de overhand hebben, waardoor het geheel zelfs wat surrealis tisch aandoet. Tentoonstelling t/m 30 oktober in Luthersekerk, Molenstraat in Groe de. Openingstijden: di. Hm za. 13.00-17.00 uur door Jeanette Vergouwen ASSENEDE - Het bestuur van A(rt)ssenede heeft besloten de stichting te ontbinden. Het spraakmakende evenement met kunst, poëzie en muziek in de dorpskom van Assenede zal dus niet meer plaatsvinden. Deze manifestatie werd tussen 1986 en 2002 om de drie jaar gehouden. De formule was eenvoudig: het dorp Assenede was vijf dagen lang een podi um voor beeldende kunste naars en dichters en dat alles werd omlijst met muziek. As senede was een ontmoetings plaats voor internationale kunstenaars die met mede werking van de bewoners alle vrijheid kregen om zich artis tiek te uiten. Tuinen en gevels en andere geschikte locaties werden gebruikt voor installa ties. De organisatoren stelden dat 'A(rt)ssenede een artistie ke spreekbuis was voor kunstenaars en dichters. Het is een gevoel, een saamhorigheid die kunst en poëzie naar de mensen toe brengt zonder drempels en waar mensen daarna in gesprek komen met elkaar.' Zes edities zijn er geweest. De eersten waren overrompelend en de publieke belangstelling groeide. De edities 1999 en 2001 trokken 40.000 bezoe kers. Maar ondanks het feit dat het bestuur nog niet is uitgepraat en nog frisse idee ën heeft, valt het doek voor A(rt)ssenede. Herhaling „We vallen toch in herhaling en de kunstenaars krijgen steeds meer kans om el ders deel te nemen aan een manifestatie die lijkt op de on ze. Ons concept is in an dere dorpen en steden geko pieerd. Wij zien dit als een compliment. Het doel om kunst en poëzie dichter bij de mensen te brengen is hier mee bereikt. Maar daardoor werd het voor ons moeilijker om de energie en het enthousi asme op te brengen voor een zevende editie in 2004. We hebben daarom besloten om op de top van het succes te stoppen", stelt voorzitter Ri- nus Meesen. De keramieken voorwerpen van Emmy Luijendijk (foto) sluiten mooi aan bij de schilderijen en kunstwerken van gemengde technieken van Anneke Schenk. foto Marijke Folkertsma door Ali Pankow BURGII-HAAMSTEDE - Hun werk is totaal verschillend, maar de fascinatie van waaruit hun kunst tot stand komt, ver toont overeenkomsten. Reizen en verre culturen zijn belangrij ke inspiratiebronnen voor Em my Luijendijk uit Burgh- Haamstede en Anneke Schenk uit Middelburg. Samen expose ren zij tot half oktober hun ke ramieken voorwerpen en schil derijen in De Bewaerschole in Burgh-Haamstede. schalen en vazen maakt Luijen dijk ook gestileerde dieren en poppen. Een van cle blikvangers in De Bewaerschole is een rijk versierde en mooi vormgegeven torso van haar hand. Mededogen De bekendste boeddhistische mantra van liefde en mededo gen is terug te vinden in veel van de schilderijen van Anneke Schenk. De afbeelding van de lotusbloem en de leeuw daarin drukt zij af in stempelvorm. Zij heeft een voorkeur voor het werken met gemengde technie ken. Voor het werk in De Be waerschole gebruikte ze ver schillende soorten Nepalees papier, bladgoud en losse pig menten. Schenk legt op opmer kelijke wijze verband tussen 'het dak van de wereld', oftewel Ladakh in het noorden van de Himalaya en het verdronken land van Saeftrnge. Zij stelt cle contrasten tegenover elkaar tussen dichtbij en ver weg. Van beneden het zeeniveau tot op geweldige hoogte. Voor beide uitersten geldt echter dat hel 'ijsplekken' in de wereld zijn. Met het visualiseren van oude geschriften, land- en zeekaar ten, documenten, boek- en gebedsrollen legt zij in haar werkstukken de verbinding daartussen. De expositie van Luijendijk en Schenk is tot en met zaterdag 12 oktober te zien in De Bewaer schole. De tentoonstelling is ge opend van dinsdag tot en met zaterdagvan 13.30tot 16.30uur, Luijendijk legt zich al vele jaren toe op het maken van handge- vormde schalen en vazen waar van ze de 'huid' bewerkt met or namenten. Een glad oppervlak spreekt haar niet aan, ze houdt van barokachtige versieringen. Zij drukt allerlei evenwichtig op elkaar afgestemde objecten in de klei. Soms bekleedt ze de klei ook met een laagje textiel, hetgeen door het bakproces een opmerkelijk reliëf krijgt. Ande re culturen, archeologische vondsten, oude Egyptische te kens leveren haar ideeën op, maar de meeste patronen ont staan toch spontaan in haar ei gen fantasie. Torso Luijendijk bakt haar keramie ken voorwerpen op zeer hoge temperaturen. Het glazuren van de objecten is in grote mate be palend voor het eindresultaat. „Bakken op 1250 graden blijft een spannende onderneming. Je weet nooit helemaal precies hoe de vorm zal uitpakken, maar dat geeft juist een extra dimen sie", zegt de kunstenares. Naast In het samenwerkingsproject wordt de bananenplant zodanig uitvergroot dat alle details goed zicht baar zijn. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 32