Helft geld universiteit binnen PZC Noodcampus hogeschool op terrein KSG •l Nationale Gezondheidstest is een eitje Smeekbede om uitstel besluit WCT Rijk bereid 4,5 miljoen euro in Roosevelt Academy te steken 13 Ondernemingsraad provincie klaar voor ex-PSD-personeel Bredabus houdt halte Antwerpen PvdA wil weer tol op Zeelandbrug Referendum over WCT onmogelijk Stuiver negende op EK Dogfrisbee Q \jC KSG-ontwerper H. Ludolphy overleden Meer dan 80.000 occasions vind je op &M:- (fi) AutoTrack.nl dinsdag 24 september 2002 door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Het personeel van de Provinciale Stoomboot Diensten (PSD) kan na ophef fingvan het bedrijf met vragen of problemen mogelijk terecht bij de ondernemingsraad van de provincie. De provincie gaat bekijken of de ondernemingsraad met een zogenoemde kwaliteitszetel kan worden uitgebreid. Die toezegging deed gedeputeerde J. Hennekeij gistermiddag in de Statencommissie verkeer en vervoer. Secretaris J. van der Horst van de ondernemingsraad van de Provinciale Stoombootdien sten vroeg de commissie te zor gen voor een platform waar medewerkers terecht kunnen. Hij noemde als voorbeeld de fi nanciële problemen waarmee ten dele afgekeurde PSD'ers later mogelijk te maken krij gen. Van de 350 medewerkers die de PSD telt zijn er tien deels afgekeurd. PSD-directeur H. Thomaes gaf aan dat na 14 maart als de Wes- terscheldetunnel open gaat de PSD zeker nog een jaar nodig heeft om 'het podium af te rui men'. In die tijd werkt er zeker nog een man of twintig en is er een afdeling personeelsza ken. „Daar kunnen alle PSD- medewerkers terecht met vra gen." PvdA-Statenlid F. de Paauw pleitte voor uitbreiding van de ondernemingsraad van de pro vincie om PSD'ers ook na die tijd bij te staan. Het voorstel kreeg brede steun in de com missie. D66-Statenlid P. van Veen: „Het is de morele plicht van de provincie om als werk gever op te komen voor zwak kere werknemers." Gedeputeerde Hennekeij zeg de toe in het kader van goed werkgeverschap te onderzoe ken of de provinciale onderne mingsraad een rol kan vervul len. „De provincie is altijd goed werkgever geweest, dus ook voor deze mensen." HULST - De Bredabus (lijn 19) van Breda naar Hulst behoudt in Antwerpen toch een halte op de Rechter Scheldeoever. Daar kunnen passagiers met bestemming Antwerpen-Cen- trum uitstappen. De halte was aanvankelijk uit de dienstre geling geschrapt. De buslijn is voor inwoners van Zeeuws- Vlaanderen de enige vorm van openbaar vervoer om vanuit die regio direct naar Antwerpen of Breda te reizen. MIDDELBURG - Herinvoering van tol op de Zeelandbrug is acceptabel om sluipverkeer tussen de Westerschelde Contai ner Terminal en Rotterdam tegen te gaan. De Statenfractie van de PvdA stelde dit, zij het wat omslachtiger, in een bijzon dere commissievergadering over de aanleg van de WCT. Om dat de toekomstige A4 langs Bergen op Zoom en Dinteloord een tolweg wordt, bestaat het gevaar dat vrachtverkeer de Midden-Zeelandroute kiest. De PvdA riep daarom op tot een onderzoek 'naar het beprijzen van de Midden-Zeelandroute voor doorgaand verkeer'. „Weer tol op de Zeelandbrug dus", vertaalde M. Wiersma (GroenLinks). „Nou, op de hele route en alleen voor doorgaand verkeer van het Sloegebied naar Rotterdam", nuanceerde L. Vermeulen (PvdA). Wiersma wees haar erop dat dan ook selectief tol ge heven moet worden op de Dammenroute, omdat die anders het sluipverkeer krijgt..Misschien wel j a"beaamde Vermeu len. Gedeputeerde J. Hennekeij wees tol echter resoluut af. Als de tolpoortjes van Netelenbos waren doorgegaan had het misschien gekund, maar nu niet, stelde hij MIDDELBURG - Het is niet mogelijk om over de aanleg van de Westerschelde Container Terminal een referendum te hou den. Volgens gedeputeerde G. van Zwieten staat de tijdelijke referendum wet dat niet toe. D66 kondigde gisteren in een speciale commissievergadering over de WCT aan met de hulp van GroenLinks en vereniging Redt de Kaloot vijfduizend handtekeningen te willen verzamelen om een referendum aan te kunnen vragen. GroenLinks vindt ook dat het volk zich rechtstreeks over dit plan moet kunnen uitspreken, maar dan tijdens de komende Provinciale Statenverkiezingen in maart 2003. Daartoe overhandigde zij gisteren driehonderd handte keningen aan commissievoorzitter J. Ramondt (CDA). GS zeiden echter geen enkel goed argument gehoord te hebben dat uitstel met acht weken rechtvaardigt. En wachten tot na maart zou een procedurele fout zijn. Een meerderheid van de Staten wil ook niet dat de verkiezingen alleen maar over de WCT gaan, maar over het totale beleid. „Wij zijn een gekozen volksvertegenwoordiging, geroepen om besluiten te nemen, niet om ze uit de weg te gaan", voegde SGP'er G. Roelandt daaraan toe. WILHELMINADORP - Arno van Hamburg uit Wilhelmina- dorp en zijn hond Stuiver zijn afgelopen zondag als negende geëindigd op het Europees Kampioenschap Dogfrisbee. De Duitsers voerden de boventoon op het kampioenschap, ze werden eerste, tweede en derde. Er waren dertig deelnemers en Van Hamburg is tevreden met een plaatsje net in de toptien: „Ik doe met Stuiver nog maar zo'n maand of zes aan dogfrisbee. De meeste deelnemers doen dit al minimaal twee jaar. We zijn zelfs voor de Nederlands kampioen geëindigd. Voor een eerste EK hebben we het dus niet slecht gedaan en het biedt perspectief voor de volgende kampioenschappen." door Maurits Sep MIDDELBURG - De oprichting van een Zeeuwse universiteit is een flinke stap dichterbij geko men door een subsidie van het Rijk. Het ministerie van Onder wijs heeft een bedrag van 4,5 miljoen euro toegezegd. Dat is echter onvoldoende om de aan looptekorten in de eerste vijf jaar te dekken. Die belopen ruim negen miljoen euro. Het grootste probleem is de wij ze waarop het ministerie het on derwijs betaalt. De Roosevelt Academy krijgt pas het derde jaar geld, en dat dan nog geba seerd op het aantal studenten van het eerste jaar. Dat leidt er toe dat de kosten de eerste twee jaren moeten worden voorge schoten, en dat de jaren daarna de tekorten moeten worden bij gepast. Pas in 2008 komt de ver goeding door het ministerie overeen met de werkelijke kos ten. Startsubsidie Volgens de stuurgroep die de op richting van de universiteit be geleidt, is daar geen andere mouw aan te passen dan dat de Zeeuwse overheden, de Hoge school Zeeland en het bedrijfs leven in de buidel tasten. Van de Universiteit Utrecht, waarvan de Roosevelt Academy een ne venvestiging wordt, wordt in deze fase geen geld gevraagd, zegt secretaris D. van den Bout van de stuurgroep. Van den Bout heeft er alle ver trouwen in dat de financiering rond komt. „De startsubsidie van het ministerie komt op het allerbeste moment. Dat is een heel belangrijk signaal." Gedeputeerde L. Coppoolse (onderwijs) en de Middelburgse wethouder P. Bruinooge (finan ciën) benadrukken dat geld niet het struikelblok mag worden. „Iedereen verkeerde in een juichstemming toen het eerste plan bekend werd gemaakt. Ie dereen wist ook dat het financi ële plaatje nog een keer moest komen. Dan moet je nu niet flauw doen, maar lef tonen", zegt Bruinooge strijdvaardig. Coppoolse vindt dat alle partij en die aanvankelijk enthousiast reageerden, nu hun verant woordelijkheid moeten opne men. „Het zou een schande zijn als we, terwijl het ministerie geld geeft en de Universiteit Utrecht en de HZ willen mee werken, moeten zeggen dat we er financieel niet uitkomen." Hoeveel de gemèente Middel burg en de provincie bereid zijn op tafel te leggen, kunnen zij nog niet zeggen. Volgens beide wordt momenteel druk gere kend. De opening van de Roosevelt distributieparken langs de Sloe weg en A58 is een schrik beeld." Voorstander T. Haver- mans, oud-cargadoor, beklem toonde dat het gaat om een volstrekt schone industrie, die absoluut niet milieubelastend is. Zoals tevoren uit de discussies duidelijk was, hadden de Sta tenfracties hun meningen al ge vormd. CDA, PvdA, SGP en WD toonden zich positief over de WCT; ze waren tegen uitstel en nader onderzoek. Christen- Unie, D66, GroenLinks, Partij Weststrate en Partij voor Zee land hadden onoverkomenlijke bezwaren Statenlid G. Roeland (SGP) achtte uitstel onjuist. „Gekozen bestuurders zijn geroepen om besluiten uit te voeren en niet om ze uit de weg te gaan." Hij pleitte voor een zodanige ha- vensamenwerking, dat verdere verdieping van de Westerschel de overbodig wordt. J. van Gin- kel (CU) vond dat een arbeids analyse van de mogelijkheden in recreatie, zorg- en dienstver lening ten onrechte ontbreekt. M. Wiersma (GL) hekelde het grote ruimtebeslag van de WCT en afgeleide bedrijvigheid. Hij verwachtte dat veel van de voorziene arbeidsplaatsen bui ten Zeeland terecht komen. De milieubelasting door verkeer en vervoer schatte Wiersma als té aanzienlijk in. I. Vogelaar (WD) keerde zich tegen corri dorvorming langs de A58 en tegen uitbreiding van het Sloe gebied. M. Stoffels (PvZ) had onvol doende inzicht in de financieel- maatschappelijke gevolgen van het megaproject en was tegen. Academy is overigens met een jaar uitgesteld. De stuurgroep streeft nu naar 1 september 2004. „Het kan niet eerder. Het stadhuis van Middelburg is nog niet beschikbaar, de studenten huisvesting moet nog worden geregeld, de werving van stu denten moet nog beginnen. En we doen het liever later en goed, dan snel en half", verklaart Van den Bout. Eerder bleek al dat onder Nederlandse en Vlaamse middelbare scholieren voldoen de belangstelling bestaat om in Middelburg een brede universi taire basisopleiding te volgen. Dankzij de samenwerking met de Universiteit Utrecht is ook de vervolgopleiding goed geregeld. Dat werd door de scholieren als voorwaarde gesteld. door Henk Postma VLISSINGEN - De Hogeschool Zeeland stampt de komende maanden op het terrein van de Koninklijke Schelde Groep een semi-permanente campus uit de grond voor de huisvesting van 368 studenten. Het gebouwen complex biedt vijf jaar lang noodopvang voor buitenlan ders die in Vlissingen studeren. De hogeschool hoopt daarmee een einde te maken aan de ka- mernood die in Vlissingen is ontstaan door de toestroom van Aziatische studenten. In de tus sentijd worden plannen uitge werkt voor de bouw van een permanente campus op de 'landtong' bij de Vismijn. Het gebouwencomplex voor de noodopvang verrijst op een braakliggende hoek van het Schelde-terrein langs de Paul Krugerstraat en de Konings weg, vlakbij de hogeschool. Die heeft daarover in principe over eenstemming bereikt met de Schelde Groep en gemeentebe stuur. Voor omwonenden wordt maandag 7 oktober een voor lichtingsavond gehouden. Ze worden daar vandaag schrifte lijk over geïnformeei'd. Volgens R. Teeuwsen, die op de hogeschool verantwoordelijk is voor de huisvesting van de bui tenlandse studenten, wordt er op gemikt het semi-permant ge bouwencomplex per 1 februari van het nieuwe jaar in gebruik te nemen. De campus is vooral bedoeld voor Chinese en Vietna mese jongeren die op eigen kos ten in Vlissingen economie of informatica komen studeren, maar ook studenten uit Europe se landen kunnen er terecht. Op termijn zouden ook Nederland se studenten er gehuisvest kunnen worden. Want, zegt Teeuwsen, „We streven naar in tegratie." Oplossing De gekozen oplossing is afgeke ken van de Hogeschool Leeu warden. Die koos voor semi- permanente casco-bouw voor de huisvesting van duizend bui tenlandse studenten. Omwo nenden kwamen daar tegen in opstand, tot dusver tevergeefs. Ze maakten bezwaar tegen de 'ontsiering' van een van de mooiste plekjes in de stad, door er een groot blok woningen op neer te zettenIn Vlissingen gaat het om een vrijgekomen stuk in dustrieterrein. Er wordt ge bouwd volgens het zogenaamde VDM-systeem: eenvoudige huisvesting die oogt als gewone rijtjesbouw. Bedrijfsactiviteiten op en om het Schelde-terrein zouden ge luidshinder kunnen veroorza ken voor de te huisvesten stu denten. Daar kan, voor zover is uitgezocht, in worden voorzien door een aarden geluidswal op te werpen. Hoewel hogeschool, Schelde Groep en gemeente in principe akkoord zijn, moet nog wel een overeenkomst worden gesloten. Volgens E. van Hoe pen, directeur onroerend goed van de KSG, staat het licht offi cieel nog niet op groen. „We staan er positief tegenover, mits het ons niet belemmert in de be drijfsvoering." Hij verwacht de zer dagen uitsluitsel te kunnen geven. Enige mogelijkheid Op de hogeschool wordt semi- permanente bouw op het KSG- terrein als de enige mogelijk heid gezien om de huisvestings problemen op te lossen. Op 1 februari dienen zich nieu we groepen studenten aan. Wat Teeuwsen betreft moet de tijde lijke campus dan beschikbaar zijn. Momenteel zijn veel buiten landse studenten gehuisvest in vakantieverblijven bij Dishoek en Arnemuiden. Er zijn zelfs plannen om, indien nodig, stu denten aan onderdak te helpen in Terneuzen. Alternatieven Particulieren meldden zich de afgelopen weken bij de hoge school met plannen om studen ten onder te brengen in tank- of passagiersschepen. De hoge school gaat daar niet op in Teeuwsen: „We hebben zelf al wel met de gedachte gespeeld om schepen te gebruiken voor- studentenhuisvesting. Dat bleek geen realistisch verhaal. Voor de studenten is het bepaald niet comfortabel, en veel duur der dan de oplossing die we nu gekozen hebben. MV VLISSINGEN - De coördinator van de afdeling Research and Development van de Koninklij ke Schelde Groep (KSG), Hans Ludolphy, is zondag op 58-jari- ge leeftijd overleden aan de ge volgen van een hersenbloeding. Voor het bedrijf heeft hij veel vindingen gedaan en een reeks patenten binnengehaald. De in Dordrecht geboren voer- tuigdynamicus studeerde sys- teemdynamica aan de Techni sche Universiteit in Delft en werkte achttien jaar bij De Schelde. Medewerkers van de KSG omschrijven hem als sym pathiek, vriendelijk en enthou siasmerend. Samen met zijn medewerkers dacht hij hele dagen na over al lerlei vindingen: van stei'kere botswanden en plastic schepen tot onderdelen voor de Ariane- raket en helikopterdeks die bij het crashen van nieuwe, zwaar dere NAVO-hef schroef vliegtui gen heel blijven. „Hij vertegenwoordigde creati viteit binnen het bedrijf", zegt T. Peschier, directeur engineering van Schelde Marinebouw. „Doordat het bedrijf steeds effi ciënter moet werken, is er soms geen tijd om stil te staan bij ont wikkelingen op lange termijn. Ludolphy deed dat wel. Hij had een geweldig netwerk van con tacten." Een deel van de projec ten waarmee hij bezig was, kan door zijn medewerkei-s worden voortgezet. Peschier: „Maar Lu dolphy wei-kte veel vanuit het hoofd en die kennis is er niet meer. Dat is een groot verlies." Ludolphy wordt donderdag be graven op de algemene begraaf plaats in Vlissingen. Na het meten van gewicht, lengte en hartslag is het tijd voor de rollenbank. foto Mechteld Jansen door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Marjan Baak man (55) uit Zierikzee en Paul Meijers (37) uit Oost-Souburg zijn er maandagmorgen een tik je beduusd van. Ze meldden zich bij centrum voor lichamelijke oefening De Gezonde Zaak in Middelburg voor de Nationale Gezondheidstest. Hun wacht geen rollenbank, maar een rotan zithoek waar een uitgebreide vragenlijst moet worden inge vuld. Daarna worden lengte, gewicht en buikomvang gemeten en hartslag vastgesteld. Pas dan mogen de kandidaten op de ho metrainer. Voor acht minuten pedaleren met zestig omwente lingen per minuut. Dan volgt weer een uitgebreide vragen lijst. „Eitje. Heb ik daar m'n handdoek en shampoo voor meegenomen," grapt Meijers. „Op de fiets met windje tegen naar hier kost meer energie." Niettemin is de oefening vol doende voor TNO om fitheid en leefgewoonten van de twee kan didaten te beoordelen. De pres taties en de antwoorden gaan per e-mail naar het onderzoeks instituut, dat per kerende post met een beoordeling en een leef- advies antwoordt. Voor Baak man en Meijers bevat dat geen strenge vermaningen: beiden bewegen graag en gevarieerd en overgewicht, thema van de Ge zondheidstest dit jaar, valt hen niet aan te rekenen. De Gezonde Zaak testte afgelo pen week en deze week 240 van de 465 Zeeuwen die zich opga ven voor de voor de Nationale Gezondheidstest, waarmee de lichamelijke gesteldheid van zesduizend mensen tussen 16 en 65 jaar wordt gepeild. Sport centra Bodyline in Terneuzen en Leisure Company in Terneuzen en Sas van Gent onderzochten de Zeeuws-Vlaamse aanmel ders. De hoeveelheid papier werk verbaasde ook de sport centra aanvankelijk. „Maar we hebben onze mening snel bijge steld. De mensen vinden de test toch leuk", zegt Johny de Witte van Bodyline. De gratis test trok niet enkel sportievelingen aan. „We kregen alles binnen: spor ters van twintig tot hartpatiën ten van zestig. Een test op de loopband zou nauwkeuriger zijn, maar dat kan niet iedereen. Fietsen is voor mensen met rug- of hartklachten wel mogelijk." Grosso modo scoren de Zeeu wen redelijk wat fitheid en voe dingsgewoonten betreft, hoe wel het aandeel van mensen met overgewicht fors lijkt. Dat leer den de sportcentra uit observa tie, want specifieke gegevens per regio levert de test niet op. „Wat mij opviel, is hoeveel vrouwen er een buikje hebben, terwijl ze gemeten naar lengte en gewicht niet te veel wegen", zegt Esther van der Waaij van De Gezonde Zaak. „Bij mannen gaat de gevulde taille vaker ge paard met overtollige kilo's." TNO publiceert begin volgend jaar de bevindingen uit de Ge zondheidstest en koppelt daar aan conclusies over de samen hang tussen overgewicht en ar beid. Bodyline grijpt op 1 okto ber de 55-plusbeurs in Sas van Gentse Vlaanderenhal aan, om de gezondheidstest nogmaals aan te bieden. Advertentie door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Stel de beslis sing over de Westerschelde Con tainer Terminal uit en zorg voor een onafhankelijk onderzoek. Dat verzoek liep gisteren als een rode draad door de inspraakre acties, aan het begin van de vergadering van drie Staten commissies over de WCT in Middelburg. Een rij van zeventien insprekers ventileerde meningen, op één na alle afwijzend. Getwijfeld werd aan de noodzaak (er is ten on rechte een blind vertrouwen in de positieve effecten van de WCT) en gevreesd werd voor de gevolgen van het vervoer over weg (filevorming op de A58)het spoor (meer milieubelasting in Goes, Kapelle en Reimerswaal) en het water (problemen op het Kanaal door Zuid-Beveland). „De Oosterschelde is destijds gered door een nieuw onder zoek. Ook voor de WCT is het niet te laat", zei A. den Herder (Redt de Kaloot). „Over bescha diging en waardevermindering van huizen wordt met geen woord gerept", stelde J. Steke- tee (actiegroep Gedender Beu). „De onderzoeken naar de mi lieubelasting zijn niet afgerond. We verkeren nog steeds in onze kerheid over oplossingen", be toogde M. 't Hart (namens Goes, Kapelle en Reimerswaal). Schrikbeeld „De WCT staat niet op zich. De effecten grijpen diep in op de kwaliteit van de Zeeuwse leef omgeving", meende M. van Mierlo (Zeeuwse Milieu Federa tie). „Een kralenketting van„ In februari werd actie gevoerd op de Kaloot. foto Willem Mieras Hij herhaalde de wens voor een referendum. R van Veen-de Rechter (D66) betwijfelde of al le noodzakelijke maatregelen betaalbaar zijn. Ze kritiseerde het voortijdig plaatsen van bouwcontainers op het toekom stig WCT-terrein. M. Weststrate (PW) wilde weten hoe met planschadeclaims wordt omgesprongen. Hij wees op plannen van de NS voor aan leg van metro-achtige lijnen en voorzag opstoppingen op de Zeeuwse spoorlijn. L. Vermeu- len-Geschiere (PvdA) was niet blind voor de nadelen, maar schatte de voordelen van de ter minal hoger in, met name de werkgelegenheid. Ze onder streepte dat niet is aangetoond dat recreatie, zorg- en dienst verlening een volwaardig alter natief vormen voor banen. Het Statenlid merkte op dat komst van aan de WCT verbon den bedrijven wel betekent dat in de Kanaalzone afgezien moet worden van glastuinbouw. Ze was tegen een logistiek centrum in de Hals van Zuid-Beveland en kondigde een motie aan. C. van Beveren (CDA) stipte aan dat de milieuoverlast al toe neemt door groei van bestaande activiteiten. „De WCT doet er een schepje bovenop en daar moet wat aan gedaan worden." De autosite voor heel Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 13