Helft geld universiteit binnen
PZC
Noodcampus
hogeschool op
terrein KSG
•l
Nationale Gezondheidstest is een eitje
Smeekbede om uitstel besluit WCT
Rijk bereid 4,5 miljoen euro in Roosevelt Academy te steken
13
Ondernemingsraad provincie klaar voor ex-PSD-personeel
Bredabus houdt halte Antwerpen
PvdA wil weer tol op Zeelandbrug
Referendum over WCT onmogelijk
Stuiver negende op EK Dogfrisbee
Q
\jC
KSG-ontwerper
H. Ludolphy
overleden
Meer dan 80.000 occasions
vind je op
&M:-
(fi) AutoTrack.nl
dinsdag 24 september 2002
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Het personeel
van de Provinciale Stoomboot
Diensten (PSD) kan na ophef
fingvan het bedrijf met vragen
of problemen mogelijk terecht
bij de ondernemingsraad van
de provincie.
De provincie gaat bekijken of
de ondernemingsraad met een
zogenoemde kwaliteitszetel
kan worden uitgebreid. Die
toezegging deed gedeputeerde
J. Hennekeij gistermiddag in
de Statencommissie verkeer en
vervoer.
Secretaris J. van der Horst van
de ondernemingsraad van de
Provinciale Stoombootdien
sten vroeg de commissie te zor
gen voor een platform waar
medewerkers terecht kunnen.
Hij noemde als voorbeeld de fi
nanciële problemen waarmee
ten dele afgekeurde PSD'ers
later mogelijk te maken krij
gen. Van de 350 medewerkers
die de PSD telt zijn er tien deels
afgekeurd.
PSD-directeur H. Thomaes gaf
aan dat na 14 maart als de Wes-
terscheldetunnel open gaat de
PSD zeker nog een jaar nodig
heeft om 'het podium af te rui
men'. In die tijd werkt er zeker
nog een man of twintig en is
er een afdeling personeelsza
ken. „Daar kunnen alle PSD-
medewerkers terecht met vra
gen."
PvdA-Statenlid F. de Paauw
pleitte voor uitbreiding van de
ondernemingsraad van de pro
vincie om PSD'ers ook na die
tijd bij te staan. Het voorstel
kreeg brede steun in de com
missie. D66-Statenlid P. van
Veen: „Het is de morele plicht
van de provincie om als werk
gever op te komen voor zwak
kere werknemers."
Gedeputeerde Hennekeij zeg
de toe in het kader van goed
werkgeverschap te onderzoe
ken of de provinciale onderne
mingsraad een rol kan vervul
len. „De provincie is altijd goed
werkgever geweest, dus ook
voor deze mensen."
HULST - De Bredabus (lijn 19) van Breda naar Hulst behoudt
in Antwerpen toch een halte op de Rechter Scheldeoever.
Daar kunnen passagiers met bestemming Antwerpen-Cen-
trum uitstappen. De halte was aanvankelijk uit de dienstre
geling geschrapt. De buslijn is voor inwoners van Zeeuws-
Vlaanderen de enige vorm van openbaar vervoer om vanuit
die regio direct naar Antwerpen of Breda te reizen.
MIDDELBURG - Herinvoering van tol op de Zeelandbrug is
acceptabel om sluipverkeer tussen de Westerschelde Contai
ner Terminal en Rotterdam tegen te gaan. De Statenfractie
van de PvdA stelde dit, zij het wat omslachtiger, in een bijzon
dere commissievergadering over de aanleg van de WCT. Om
dat de toekomstige A4 langs Bergen op Zoom en Dinteloord
een tolweg wordt, bestaat het gevaar dat vrachtverkeer de
Midden-Zeelandroute kiest. De PvdA riep daarom op tot een
onderzoek 'naar het beprijzen van de Midden-Zeelandroute
voor doorgaand verkeer'. „Weer tol op de Zeelandbrug dus",
vertaalde M. Wiersma (GroenLinks).
„Nou, op de hele route en alleen voor doorgaand verkeer van
het Sloegebied naar Rotterdam", nuanceerde L. Vermeulen
(PvdA). Wiersma wees haar erop dat dan ook selectief tol ge
heven moet worden op de Dammenroute, omdat die anders
het sluipverkeer krijgt..Misschien wel j a"beaamde Vermeu
len. Gedeputeerde J. Hennekeij wees tol echter resoluut af.
Als de tolpoortjes van Netelenbos waren doorgegaan had het
misschien gekund, maar nu niet, stelde hij
MIDDELBURG - Het is niet mogelijk om over de aanleg van
de Westerschelde Container Terminal een referendum te hou
den. Volgens gedeputeerde G. van Zwieten staat de tijdelijke
referendum wet dat niet toe. D66 kondigde gisteren in een
speciale commissievergadering over de WCT aan met de hulp
van GroenLinks en vereniging Redt de Kaloot vijfduizend
handtekeningen te willen verzamelen om een referendum aan
te kunnen vragen. GroenLinks vindt ook dat het volk zich
rechtstreeks over dit plan moet kunnen uitspreken, maar dan
tijdens de komende Provinciale Statenverkiezingen in maart
2003. Daartoe overhandigde zij gisteren driehonderd handte
keningen aan commissievoorzitter J. Ramondt (CDA). GS
zeiden echter geen enkel goed argument gehoord te hebben
dat uitstel met acht weken rechtvaardigt. En wachten tot na
maart zou een procedurele fout zijn. Een meerderheid van de
Staten wil ook niet dat de verkiezingen alleen maar over de
WCT gaan, maar over het totale beleid. „Wij zijn een gekozen
volksvertegenwoordiging, geroepen om besluiten te nemen,
niet om ze uit de weg te gaan", voegde SGP'er G. Roelandt
daaraan toe.
WILHELMINADORP - Arno van Hamburg uit Wilhelmina-
dorp en zijn hond Stuiver zijn afgelopen zondag als negende
geëindigd op het Europees Kampioenschap Dogfrisbee. De
Duitsers voerden de boventoon op het kampioenschap, ze
werden eerste, tweede en derde.
Er waren dertig deelnemers en Van Hamburg is tevreden met
een plaatsje net in de toptien: „Ik doe met Stuiver nog maar
zo'n maand of zes aan dogfrisbee. De meeste deelnemers doen
dit al minimaal twee jaar. We zijn zelfs voor de Nederlands
kampioen geëindigd. Voor een eerste EK hebben we het dus
niet slecht gedaan en het biedt perspectief voor de volgende
kampioenschappen."
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De oprichting
van een Zeeuwse universiteit is
een flinke stap dichterbij geko
men door een subsidie van het
Rijk. Het ministerie van Onder
wijs heeft een bedrag van 4,5
miljoen euro toegezegd. Dat is
echter onvoldoende om de aan
looptekorten in de eerste vijf
jaar te dekken. Die belopen
ruim negen miljoen euro.
Het grootste probleem is de wij
ze waarop het ministerie het on
derwijs betaalt. De Roosevelt
Academy krijgt pas het derde
jaar geld, en dat dan nog geba
seerd op het aantal studenten
van het eerste jaar. Dat leidt er
toe dat de kosten de eerste twee
jaren moeten worden voorge
schoten, en dat de jaren daarna
de tekorten moeten worden bij
gepast. Pas in 2008 komt de ver
goeding door het ministerie
overeen met de werkelijke kos
ten.
Startsubsidie
Volgens de stuurgroep die de op
richting van de universiteit be
geleidt, is daar geen andere
mouw aan te passen dan dat de
Zeeuwse overheden, de Hoge
school Zeeland en het bedrijfs
leven in de buidel tasten. Van de
Universiteit Utrecht, waarvan
de Roosevelt Academy een ne
venvestiging wordt, wordt in
deze fase geen geld gevraagd,
zegt secretaris D. van den Bout
van de stuurgroep.
Van den Bout heeft er alle ver
trouwen in dat de financiering
rond komt. „De startsubsidie
van het ministerie komt op het
allerbeste moment. Dat is een
heel belangrijk signaal."
Gedeputeerde L. Coppoolse
(onderwijs) en de Middelburgse
wethouder P. Bruinooge (finan
ciën) benadrukken dat geld niet
het struikelblok mag worden.
„Iedereen verkeerde in een
juichstemming toen het eerste
plan bekend werd gemaakt. Ie
dereen wist ook dat het financi
ële plaatje nog een keer moest
komen. Dan moet je nu niet
flauw doen, maar lef tonen",
zegt Bruinooge strijdvaardig.
Coppoolse vindt dat alle partij
en die aanvankelijk enthousiast
reageerden, nu hun verant
woordelijkheid moeten opne
men. „Het zou een schande zijn
als we, terwijl het ministerie
geld geeft en de Universiteit
Utrecht en de HZ willen mee
werken, moeten zeggen dat we
er financieel niet uitkomen."
Hoeveel de gemèente Middel
burg en de provincie bereid zijn
op tafel te leggen, kunnen zij
nog niet zeggen. Volgens beide
wordt momenteel druk gere
kend.
De opening van de Roosevelt
distributieparken langs de
Sloe weg en A58 is een schrik
beeld." Voorstander T. Haver-
mans, oud-cargadoor, beklem
toonde dat het gaat om een
volstrekt schone industrie, die
absoluut niet milieubelastend
is.
Zoals tevoren uit de discussies
duidelijk was, hadden de Sta
tenfracties hun meningen al ge
vormd. CDA, PvdA, SGP en
WD toonden zich positief over
de WCT; ze waren tegen uitstel
en nader onderzoek. Christen-
Unie, D66, GroenLinks, Partij
Weststrate en Partij voor Zee
land hadden onoverkomenlijke
bezwaren
Statenlid G. Roeland (SGP)
achtte uitstel onjuist. „Gekozen
bestuurders zijn geroepen om
besluiten uit te voeren en niet
om ze uit de weg te gaan." Hij
pleitte voor een zodanige ha-
vensamenwerking, dat verdere
verdieping van de Westerschel
de overbodig wordt. J. van Gin-
kel (CU) vond dat een arbeids
analyse van de mogelijkheden
in recreatie, zorg- en dienstver
lening ten onrechte ontbreekt.
M. Wiersma (GL) hekelde het
grote ruimtebeslag van de WCT
en afgeleide bedrijvigheid. Hij
verwachtte dat veel van de
voorziene arbeidsplaatsen bui
ten Zeeland terecht komen. De
milieubelasting door verkeer en
vervoer schatte Wiersma als
té aanzienlijk in. I. Vogelaar
(WD) keerde zich tegen corri
dorvorming langs de A58 en
tegen uitbreiding van het Sloe
gebied.
M. Stoffels (PvZ) had onvol
doende inzicht in de financieel-
maatschappelijke gevolgen van
het megaproject en was tegen.
Academy is overigens met een
jaar uitgesteld. De stuurgroep
streeft nu naar 1 september
2004. „Het kan niet eerder. Het
stadhuis van Middelburg is nog
niet beschikbaar, de studenten
huisvesting moet nog worden
geregeld, de werving van stu
denten moet nog beginnen. En
we doen het liever later en goed,
dan snel en half", verklaart Van
den Bout. Eerder bleek al dat
onder Nederlandse en Vlaamse
middelbare scholieren voldoen
de belangstelling bestaat om in
Middelburg een brede universi
taire basisopleiding te volgen.
Dankzij de samenwerking met
de Universiteit Utrecht is ook de
vervolgopleiding goed geregeld.
Dat werd door de scholieren als
voorwaarde gesteld.
door Henk Postma
VLISSINGEN - De Hogeschool
Zeeland stampt de komende
maanden op het terrein van de
Koninklijke Schelde Groep een
semi-permanente campus uit de
grond voor de huisvesting van
368 studenten. Het gebouwen
complex biedt vijf jaar lang
noodopvang voor buitenlan
ders die in Vlissingen studeren.
De hogeschool hoopt daarmee
een einde te maken aan de ka-
mernood die in Vlissingen is
ontstaan door de toestroom van
Aziatische studenten. In de tus
sentijd worden plannen uitge
werkt voor de bouw van een
permanente campus op de
'landtong' bij de Vismijn.
Het gebouwencomplex voor de
noodopvang verrijst op een
braakliggende hoek van het
Schelde-terrein langs de Paul
Krugerstraat en de Konings
weg, vlakbij de hogeschool. Die
heeft daarover in principe over
eenstemming bereikt met de
Schelde Groep en gemeentebe
stuur. Voor omwonenden wordt
maandag 7 oktober een voor
lichtingsavond gehouden. Ze
worden daar vandaag schrifte
lijk over geïnformeei'd.
Volgens R. Teeuwsen, die op de
hogeschool verantwoordelijk is
voor de huisvesting van de bui
tenlandse studenten, wordt er
op gemikt het semi-permant ge
bouwencomplex per 1 februari
van het nieuwe jaar in gebruik
te nemen. De campus is vooral
bedoeld voor Chinese en Vietna
mese jongeren die op eigen kos
ten in Vlissingen economie of
informatica komen studeren,
maar ook studenten uit Europe
se landen kunnen er terecht. Op
termijn zouden ook Nederland
se studenten er gehuisvest
kunnen worden. Want, zegt
Teeuwsen, „We streven naar in
tegratie."
Oplossing
De gekozen oplossing is afgeke
ken van de Hogeschool Leeu
warden. Die koos voor semi-
permanente casco-bouw voor
de huisvesting van duizend bui
tenlandse studenten. Omwo
nenden kwamen daar tegen in
opstand, tot dusver tevergeefs.
Ze maakten bezwaar tegen de
'ontsiering' van een van de
mooiste plekjes in de stad, door
er een groot blok woningen op
neer te zettenIn Vlissingen gaat
het om een vrijgekomen stuk in
dustrieterrein. Er wordt ge
bouwd volgens het zogenaamde
VDM-systeem: eenvoudige
huisvesting die oogt als gewone
rijtjesbouw.
Bedrijfsactiviteiten op en om
het Schelde-terrein zouden ge
luidshinder kunnen veroorza
ken voor de te huisvesten stu
denten. Daar kan, voor zover is
uitgezocht, in worden voorzien
door een aarden geluidswal op
te werpen. Hoewel hogeschool,
Schelde Groep en gemeente in
principe akkoord zijn, moet nog
wel een overeenkomst worden
gesloten. Volgens E. van Hoe
pen, directeur onroerend goed
van de KSG, staat het licht offi
cieel nog niet op groen. „We
staan er positief tegenover, mits
het ons niet belemmert in de be
drijfsvoering." Hij verwacht de
zer dagen uitsluitsel te kunnen
geven.
Enige mogelijkheid
Op de hogeschool wordt semi-
permanente bouw op het KSG-
terrein als de enige mogelijk
heid gezien om de huisvestings
problemen op te lossen.
Op 1 februari dienen zich nieu
we groepen studenten aan. Wat
Teeuwsen betreft moet de tijde
lijke campus dan beschikbaar
zijn.
Momenteel zijn veel buiten
landse studenten gehuisvest in
vakantieverblijven bij Dishoek
en Arnemuiden. Er zijn zelfs
plannen om, indien nodig, stu
denten aan onderdak te helpen
in Terneuzen.
Alternatieven
Particulieren meldden zich de
afgelopen weken bij de hoge
school met plannen om studen
ten onder te brengen in tank- of
passagiersschepen. De hoge
school gaat daar niet op in
Teeuwsen: „We hebben zelf al
wel met de gedachte gespeeld
om schepen te gebruiken voor-
studentenhuisvesting. Dat
bleek geen realistisch verhaal.
Voor de studenten is het bepaald
niet comfortabel, en veel duur
der dan de oplossing die we nu
gekozen hebben.
MV
VLISSINGEN - De coördinator
van de afdeling Research and
Development van de Koninklij
ke Schelde Groep (KSG), Hans
Ludolphy, is zondag op 58-jari-
ge leeftijd overleden aan de ge
volgen van een hersenbloeding.
Voor het bedrijf heeft hij veel
vindingen gedaan en een reeks
patenten binnengehaald.
De in Dordrecht geboren voer-
tuigdynamicus studeerde sys-
teemdynamica aan de Techni
sche Universiteit in Delft en
werkte achttien jaar bij De
Schelde. Medewerkers van de
KSG omschrijven hem als sym
pathiek, vriendelijk en enthou
siasmerend.
Samen met zijn medewerkers
dacht hij hele dagen na over al
lerlei vindingen: van stei'kere
botswanden en plastic schepen
tot onderdelen voor de Ariane-
raket en helikopterdeks die bij
het crashen van nieuwe, zwaar
dere NAVO-hef schroef vliegtui
gen heel blijven.
„Hij vertegenwoordigde creati
viteit binnen het bedrijf", zegt T.
Peschier, directeur engineering
van Schelde Marinebouw.
„Doordat het bedrijf steeds effi
ciënter moet werken, is er soms
geen tijd om stil te staan bij ont
wikkelingen op lange termijn.
Ludolphy deed dat wel. Hij had
een geweldig netwerk van con
tacten." Een deel van de projec
ten waarmee hij bezig was, kan
door zijn medewerkei-s worden
voortgezet. Peschier: „Maar Lu
dolphy wei-kte veel vanuit het
hoofd en die kennis is er niet
meer. Dat is een groot verlies."
Ludolphy wordt donderdag be
graven op de algemene begraaf
plaats in Vlissingen.
Na het meten van gewicht, lengte en hartslag is het tijd voor de rollenbank.
foto Mechteld Jansen
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Marjan Baak
man (55) uit Zierikzee en Paul
Meijers (37) uit Oost-Souburg
zijn er maandagmorgen een tik
je beduusd van. Ze meldden zich
bij centrum voor lichamelijke
oefening De Gezonde Zaak in
Middelburg voor de Nationale
Gezondheidstest. Hun wacht
geen rollenbank, maar een rotan
zithoek waar een uitgebreide
vragenlijst moet worden inge
vuld.
Daarna worden lengte, gewicht
en buikomvang gemeten en
hartslag vastgesteld. Pas dan
mogen de kandidaten op de ho
metrainer. Voor acht minuten
pedaleren met zestig omwente
lingen per minuut. Dan volgt
weer een uitgebreide vragen
lijst. „Eitje. Heb ik daar m'n
handdoek en shampoo voor
meegenomen," grapt Meijers.
„Op de fiets met windje tegen
naar hier kost meer energie."
Niettemin is de oefening vol
doende voor TNO om fitheid en
leefgewoonten van de twee kan
didaten te beoordelen. De pres
taties en de antwoorden gaan
per e-mail naar het onderzoeks
instituut, dat per kerende post
met een beoordeling en een leef-
advies antwoordt. Voor Baak
man en Meijers bevat dat geen
strenge vermaningen: beiden
bewegen graag en gevarieerd en
overgewicht, thema van de Ge
zondheidstest dit jaar, valt hen
niet aan te rekenen.
De Gezonde Zaak testte afgelo
pen week en deze week 240 van
de 465 Zeeuwen die zich opga
ven voor de voor de Nationale
Gezondheidstest, waarmee de
lichamelijke gesteldheid van
zesduizend mensen tussen 16 en
65 jaar wordt gepeild. Sport
centra Bodyline in Terneuzen en
Leisure Company in Terneuzen
en Sas van Gent onderzochten
de Zeeuws-Vlaamse aanmel
ders. De hoeveelheid papier
werk verbaasde ook de sport
centra aanvankelijk. „Maar we
hebben onze mening snel bijge
steld. De mensen vinden de test
toch leuk", zegt Johny de Witte
van Bodyline. De gratis test trok
niet enkel sportievelingen aan.
„We kregen alles binnen: spor
ters van twintig tot hartpatiën
ten van zestig. Een test op de
loopband zou nauwkeuriger
zijn, maar dat kan niet iedereen.
Fietsen is voor mensen met rug-
of hartklachten wel mogelijk."
Grosso modo scoren de Zeeu
wen redelijk wat fitheid en voe
dingsgewoonten betreft, hoe
wel het aandeel van mensen met
overgewicht fors lijkt. Dat leer
den de sportcentra uit observa
tie, want specifieke gegevens
per regio levert de test niet op.
„Wat mij opviel, is hoeveel
vrouwen er een buikje hebben,
terwijl ze gemeten naar lengte
en gewicht niet te veel wegen",
zegt Esther van der Waaij van
De Gezonde Zaak. „Bij mannen
gaat de gevulde taille vaker ge
paard met overtollige kilo's."
TNO publiceert begin volgend
jaar de bevindingen uit de Ge
zondheidstest en koppelt daar
aan conclusies over de samen
hang tussen overgewicht en ar
beid. Bodyline grijpt op 1 okto
ber de 55-plusbeurs in Sas van
Gentse Vlaanderenhal aan, om
de gezondheidstest nogmaals
aan te bieden.
Advertentie
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Stel de beslis
sing over de Westerschelde Con
tainer Terminal uit en zorg voor
een onafhankelijk onderzoek.
Dat verzoek liep gisteren als een
rode draad door de inspraakre
acties, aan het begin van de
vergadering van drie Staten
commissies over de WCT in
Middelburg.
Een rij van zeventien insprekers
ventileerde meningen, op één na
alle afwijzend. Getwijfeld werd
aan de noodzaak (er is ten on
rechte een blind vertrouwen in
de positieve effecten van de
WCT) en gevreesd werd voor de
gevolgen van het vervoer over
weg (filevorming op de A58)het
spoor (meer milieubelasting in
Goes, Kapelle en Reimerswaal)
en het water (problemen op het
Kanaal door Zuid-Beveland).
„De Oosterschelde is destijds
gered door een nieuw onder
zoek. Ook voor de WCT is het
niet te laat", zei A. den Herder
(Redt de Kaloot). „Over bescha
diging en waardevermindering
van huizen wordt met geen
woord gerept", stelde J. Steke-
tee (actiegroep Gedender Beu).
„De onderzoeken naar de mi
lieubelasting zijn niet afgerond.
We verkeren nog steeds in onze
kerheid over oplossingen", be
toogde M. 't Hart (namens Goes,
Kapelle en Reimerswaal).
Schrikbeeld
„De WCT staat niet op zich. De
effecten grijpen diep in op de
kwaliteit van de Zeeuwse leef
omgeving", meende M. van
Mierlo (Zeeuwse Milieu Federa
tie). „Een kralenketting van„
In februari werd actie gevoerd op de Kaloot. foto Willem Mieras
Hij herhaalde de wens voor een
referendum. R van Veen-de
Rechter (D66) betwijfelde of al
le noodzakelijke maatregelen
betaalbaar zijn. Ze kritiseerde
het voortijdig plaatsen van
bouwcontainers op het toekom
stig WCT-terrein.
M. Weststrate (PW) wilde weten
hoe met planschadeclaims
wordt omgesprongen. Hij wees
op plannen van de NS voor aan
leg van metro-achtige lijnen en
voorzag opstoppingen op de
Zeeuwse spoorlijn. L. Vermeu-
len-Geschiere (PvdA) was niet
blind voor de nadelen, maar
schatte de voordelen van de ter
minal hoger in, met name de
werkgelegenheid. Ze onder
streepte dat niet is aangetoond
dat recreatie, zorg- en dienst
verlening een volwaardig alter
natief vormen voor banen.
Het Statenlid merkte op dat
komst van aan de WCT verbon
den bedrijven wel betekent dat
in de Kanaalzone afgezien moet
worden van glastuinbouw. Ze
was tegen een logistiek centrum
in de Hals van Zuid-Beveland
en kondigde een motie aan. C.
van Beveren (CDA) stipte aan
dat de milieuoverlast al toe
neemt door groei van bestaande
activiteiten. „De WCT doet er
een schepje bovenop en daar
moet wat aan gedaan worden."
De autosite voor heel Nederland