Sokken hoog, shirt in de broek Snelle mannenliefde op een parkeerplaats PZC Normen Waarden in Lieshout zaterdag 21 september 2002 Werd er zeven jaar gele den wat badinerend gedaan over het waarden- en normenproject in het Bra bantse Lieshout, nu heten de dorpelingen plots voorlo pers. „Er gebeurt hier nog steeds van alles wat niet goed is, maar mensen lijken meer bereid om er zelf wat aan te doen." De gigantische bierfabriek van Bavaria verraadt de tijdgeest. Voor de rest lijkt Lies hout een rustig dorp waarop het jachtige bestaan geen vat heeft gekregen. Met een molen, een dorpspomp, een romantische muziekkiosk en smetteloze beelden, geschonken door de prominent aanwezige Rabo bank. Smalend gelachen werd er, toen zeven jaar geleden het project 'Goed te Leven' in gang werd ge zet. In Lieshout! Een dorp zon der achtei-standswijken of zwa re criminaliteit. Er rijdt geen trein waarin opgeschoten jon geren reizigers angst kunnen aanjagen. Er is niet eens een middelbare school, laat staan een wapencontrole aan de poort. Maar er zijn evengoed brutale kinderen, jongeren die zich te pletter vervelen, strijkers maken en brievenbussen opbla zen, afval achterlaten en agres sief gedrag vertonen. En er zijn onzekere ouders die zich geen raad weten. De Overleggroep Onderwijs en Welzijn in Lieshout signaleerde de zorgen in 1994 en zocht steun bij het Brabants Steunpunt Jeugdwelzijn. Een jaar later werden tientallen vrijwilligers getraind in een discussiemetho de, gebaseerd op het werk van de Amerikaanse filosoof, ont wikkelingspsycholoog en peda goog Lawrence Kohlberg. Vol gens Kohlberg kan de morele ontwikkeling van mensen wor den gestimuleerd door het voe ren van discussies over morele dilemma's. Opgelegde regels of dreigende straffen werken wel moreel gedrag in de hand, maar vooral daar waar controle is. Zo levert cameratoezicht brave burgers op in de bespiede straat, maar in de straten ernaast gaat een deel van dezelfde mensen ongezien hun gang. Op de langere termijn is moreel besef nodig en dat kan worden ontwikkeld door discussies over dilemma's. Mag je een brood ste len als j e honger hebt? Wat doe j e met een briefje van 20 euro dat je op straat vindt? Hou je het?En als je nu weet dat het van een ar me vrouw is? Ouders leren hun kinderen niet te jokken. Maar: als het hen tien euro bespaart op een kaartje voor de Efteling wordt kinderen gevraagd te jok ken over hun leeftijd. Onderwij skundige F. de Mink van de Universiteit Twente had al veel ex-varing met de discus siemethode en diende de initia- tiefnemex-s in Lieshout van advies. Politie, leerkrachten, ouders en mensen van sport- en buuitvei-enigingen werden ge traind dilemmagesprekken te voeren om vex-volgens de discus ÜC. Lieshout. In dit Brabantse dorp werd zeven j aar geleden een normen- en waardenproject in gang gezet. sie met anderen aan te gaan. In korte tijd kwam het halve dorp in aanraking met het project. Zo gaf adjunct-directeur Frans van Geesink van de basisschool zijn kennis door aan de leerkrachten en die gingen ermee de klas in. Eén leerkracht nam de dilem magesprekken mee naar de vis club waarvan hij voorzitter is. Van Geesink deed datzelfde als voorzitter van de badminton club. „Ik hoorde een kind 'kut wijf zeggen tegen een leidster. In alle drukte negeerde de leid ster het kind, maar ik had juist geleerd dat niet te doen." Als zijn zoon moest voetballen werd het gesprek langs de lijn voort gezet. Tientallen ouders waren op de informatie-avond in de voetbalkantine geweest. De grootste schreeuwers waren er mogelijk niet, maar daar gaat het ook niet om. „Het gaat niet om de boeven, maar om de reac tie op eventuele boeven; de om standers", zegt onderwijskun dige F. de Mink. Dus worden kinderen die in de netten van de goal klimmen, aangesproken op hun gedrag. Ouders die langs de lijn 'schopt 'um' roepen, kunnen volgens se cretaris N. Scheltens een op merking verwachten. Net als de jongen die achteloos een leeg blikje cola op de grond gooit. „We hadden al wel gedragsre gels, maar het is altijd zinnig om er samen over te praten. Dat houdt je scherp. Met vierhon derd leden in een dorp van vier duizend inwoners heb je als voetbalvereniging wel een ver antwoordelijkheid." Sokken hoog en shirt in de broek, heet het bij RKW Eli. „En dat lukt voor 99 procent." Helpt discussiëren over waar den en normen, wil nu iedereen die in een project waarden en normen zouden kunnen worden aangekaart. Van der Heijden heeft dan ook geen hoge pet op van het project. „Ik vraag me af of je de mensen met een laag normbesef wel bereikt. Bezinning Op basisschool De Fontijn gelo ven ze wel degelijk in het nut van de dilemmagesprekken. visie en internet op waarden en normen. Kinderen uit groep acht zitten al volop te chatten achter de computer. Veel ouders hebben geen idee van wat hun kinderen doen. In de school krant hebben we opgeroepen geen ongewenste e-mail te stu ren. Vrijheid van mensen is be langrijk maar je vrijheid is be perkt door de vrijheid van een ander." Sinds twee jaar openen weten. Liefst resultaten in kei harde cijfers. Maar die zijn er niet. De gemeente Laarbeek, waar Lieshout samen met Beek en Donk en Aarle-Rixtel deel van uitmaakt, telt minder cri minaliteit, maar meer overlast. „Vooral van hangjongeren", verduidelijkt Johan van der Heijden, waarnemend afde lingshoofd van de gemeentelij ke afdeling algemene zaken. De jongeren mogen sinds een jaar- geen alcohol meer gebruiken op openbare plekken, maar niette min slingeren her en der kapotte flesjes bier en breezers. Mensen klagen over scheurende scoo ters en vernieling van straat- meubilair. Typisch problemen Adjunct-directeur Van Gees ink: Vorig jaar kwam er hier een kind op school uit een ander dorp. Na een tijdje sprak ik de moeder die vertelde dat haar kind het zo naar de zin had. Mam, had het gezegd, hier wordt nooit gevochten." Niet dat ze roomser zijn dan de paus op de Fontijnschool maar de leerkrachten zijn wel alert op moreel besef. „We voeren geen dilemmagesprekken meer, zo iets zwakt af. Maar er komen wel steeds weer momenten van bezinning. In de teamvergade ringen bespreken we gewenst en ongewenst gedrag op de speel plaats. Nieuw onderwerp van discussie is de invloed van tele leerkrachten de dag met Tref woord. Dat is een boek met ver halen waarin morele onderwer pen aan bod komen. Zo heeft de juf van groep vijf de kinderen vanochtend een verhaal verteld over dapperheid. Over jongens op brommers die een bal afpak ken. De eerst zo stoere jochies durven niets te doen. Het is een meisje dat met trillende benen de bal komt terugvragen. Want ook meisjes kunnen ridders zijn, zo luidt de moraal van het ver haal. Juist de omslag van besef naar daadwerkelijk ander gedrag, blijkt moeilijk. „Daar is ego sterkte voor nodig, morele moed en wil", weet De Mink. De juf foto Harmen de Jong/GPD zelf zal zich geen ridder noe men. Maar als ze buiten school jongens in het dorp een bal te gen een volière ziet trappen, zegt ze er wat van. Soms krijgt ze een grote mond terug, maar dan heeft ze zich in ieder geval niet afzijdig gehouden. Scherp Niet alleen de twee basisscholen in Lieshout hebben voortgebor duurd op het project van zeven jaar geleden. Een groep van ze ven vrijwilligers van het eerste uur komt nog altijd elke drie maanden bijeen om te praten over de dilemma's in de gezins situatie. De Stichting Welzijn Laarbeek startte in 2000 de cursus 'Waar- de(n)vol opvoeden' voor ouders en peuterleidsters. En in een on langs opgeknapte buurt hebben een groep ouderen en een groep jongeren afzonderlijk een cur sus gevolgd om daarna samen te gaan discussiëren. Nieuwe lokale initiatieven blij ven nodig om het moreel besef scherp te houden. En daarvan zijn er ook talloze in het land. Vanuit de provinciale steun punten jeugdwelzijn is het Plat form Morele Communicatie op gericht waarin er-varingen worden uitgewisseld. Alleen al de (Lieshoutse) morele dilemma discussiemethode is nu op vijf tien plekken in het land uitge voerd of loopt nog. Daarnaast werken tientallen scholen met de methode Leefstijl, bestaan er op lerarenopleidingen netwer ken normen en waarden, zijn er gemeenten die lekenrechtban- ken hebben ingesteld en buur ten die bedrijfsethiek hebben geadopteerd, zoals de Rotter damse wijk Hoogvliet die het door Shell ontwikkelde model Oog (Observatie Ongewenst Onveilig Gedrag) heeft opge pakt. De Mink wil graag alle initiatie ven over moreel besef gaan ver zamelen en onderbrengen in zijn nog op te starten Interna tional Institute for Values Deve lopment. Want de roep om waarden en normen is niet iets van het nieuwe kabinet, maar van alle tijden. „Elke nieuwe re gering doet zulke uitspraken, zeker als het CDA er inzit. Deels uit idealisme en deels om in te spelen op wat er leeft." De Mink ziet helemaal geen ver loederde samenleving. De mees te kinderen hebben veel respect voor hun ouders en leraren. De oudere generatie maakt zich ge woon al duizenden jaren zorgen om de jongere. En die zorgen worden nu nog eens uitvergroot door de media, meent De Mink. Ook Eduard Groen, die vanuit de provincie Brabant projecten waarden en normen onder steunt, wil van geen hufterig- heid of normvervaging weten. „Hooguit is er sprake van een verschuiving. De individualise ring heeft ons veel vrijheid ge geven. Denk alleen maar aan de keuze in onderwijs. Maar nu lo pen we tegen de grenzen aan van de autonomie. De zorgkant is verwaarloosd. Mensen willen weten wat hun buurman be weegt. Er is behoefte aan saam horigheid; kijk maar naar de grote opkomst bij optochten te gen zinloos geweld. Mensen zijn ook weer meer bereid wat te doen in him eigen wijk." Groen is blij met de landelijke discussie over waarden en nor men, ook al zijn de opmerkingen over oorvijgen en hard rijden stompzinnig. „Minister Heins- broek spreekt van normen en waarden. Balkenende van waarden en normen. Precies daarin zit het verschil. Je begint eerst met hetgeen je bezielt en dan met de leefregels. Het zijn de waarden die genormeerd worden en niet andersom." De overheid gaat volgens Groen en De Mink in de fout als ze nu met een opgeheven vingertje burgers een lesje wil gaan leren. Mensen zijn wars van bemoei zucht. De discussie aanzwenge len en lokale initiatieven steu nen, werkt het beste. Nadenken en praten over je doen en laten, helpt echt, meent Groen. „Ik heb de trainingen zelf ook ge volgd en je gaat echt anders kij ken. De moraal van afzijdigheid is voor mij doorbroken. Als ik zie dat er een conducteur wordt bedreigd dan zal ik m'n ogen niet afwenden maar blijven kij ken. Ik zal in ieder geval ingrij pen door te bellen en afhanke lijk van messen of andere wapens, zal ik er ook op af gaan." Monique de Knegt Voor buitenstaanders en omwonenden zijn het bronnen van ergernis: homo- ontmoetingsplekken. Maar voor de bezoe kers is het vaak de enige plek waar ze seksu eel aan hun trekken komen. Het liefst ano niem, want 'thuis' mogen ze het niet weten. Het is een plek waar gekeken wordt en ge wacht op de juiste man. En zodra die is gear riveerd bieden de bosjes uitkomst. Seks is het doel, maar het kijken en wachten is minstens zo leuk, vinden betrokkenen. De parkeerplaats Bruggelen langs de Al bij Apeldoorn staat al heel lang bekend als tref punt voor homo's. Het hekwerk dat moet voorkomen dat wild op de snelweg komt, werd telkens kapot geknipt, want het bos erachter is een ideale plek voor de snelle mannenliefde. Na talloze reparaties heeft Rijkswaterstaat zich er maar bij neergelegd en er twee deuren in gemaakt. Als je 's avonds op de parkeerplaats de klap deur hoort, dan weet je het wel. Daar gaat er weereen. Óf twee. Of drie. Wat zich tussen de dennen afspeelt, laat zich raden. Bij een bankje staat een groepje van zeven mannen. Ze komen hier regelmatig, de laat ste weken bijna dagelijks. Voor de meesten is het een plek waar ze zich niet hetero hoe ven voor te doen, zoals thuis en op hun werk. Onder geen beding willen ze onder hun ei gen naam in de krant. Peter (24) is van plan volgende maand zijn ouders in te lichten over zijn seksuele ge aardheid. Hij woont inmiddels zelfstandig. ..Ik kom uit een streng christelijk dorp op de Veluwe. Mijn ouders zijn niet heel erg zwaar kerkelijk of zo, maar toch, ze zullen het er moeilijk mee hebben als ik het vertel. Het mag niet van de bijbel, hè. Ik kom hier voor de gezelligheid, om mezelf te kunnen zijn. Niet voor de seks hoor. Hij kijkt met een vies gezicht naar de oudere mannen op de parkeerplaats. „Ik ga eigen lijk liever naar homokroegen in Arnhem of Enschede. Daar kom ik tenminste leeftijd genoten tegen. Maar het probleem is, daar ga je niet snel alleen naar toe." Anoniem De parkeerplaats heeft voor veel homo's grote voordelen. Het is anoniem, het gaat snel en het is gratis. Homo's die een hetero leven leiden, komen er zonder veel romp slomp aan hun trekken.Het begint scheme rig te worden. Een man in leren motor-jack ariveert, afgezien van zijn jack en zijn laar zen heeft hij niets aan. Zonder op of om te kijken loopt hij langs de rij wachtende mannen. Even later komt hij terug en weer trekt hij met zijn naakte onderlichaam alle blikken naar zich toe. Geen van de zeven mannen bij het bankje reageert. Ach, blote mannen hebben ze 's middags al genoeg ge zien op het naaktstrand van Bussloo. De gemiddelde leeftijd van de mannen op parkeerplaats ligt tussen de veertig en de vijftig. Óver het algemeen rijden ze in mooie auto's. „Uiterlijk vertoon is heel belangrijk voor veel homo's", weet Karei (43). Hij deed ooit onderzoek naar het bestedingspatroon van homo's en is sindsdien in de wereld van de parkeerplaatsliefde blijven hangen. Hij maakt ook deel uit van het groepje, hoewel hij geen homo is. Na het overlijden van zijn vrouw, vijftien jaar geleden, heeft hij nooit meer een vaste relatie gehad. „Diehomowe- reld bevalt me wel. Over het algemeen zijn mannen heel vriendelijk voor elkaar. Vrien delijker dan hetero's onder elkaar." Inmiddels staan er een stuk of vijftien au to's. Mick (19) krijgt als jongste en mooiste van het stel de meeste aanspraak. Laatst had hij sjans met een rijke vent in een witte BMW-cabriolet. Een man van 26 jaar. Zijn vrienden waarschuwden hem dat het geen zuivere koffie was. Ze waren bang dat Mick de prostitutie in werd gedreven. Het gevaar is geweken, want de cabriolet heeft zich niet meer laten zien. „Voor de rest zijn het hier allemaal oude mannen. Nee bah, daar wil ik De homo-ontmoetingsplek aan de Al niets mee. Toch zitten ze aan je, slaan de arm om je heen en zo." Mick noemt zichzelf geen homo, maar nicht, en onderstreept dat met vrouwelijke gebaartjes. „Vind ik veel leuker dan homo, dat klinkt zo negatief." Als er een auto met vier personen langzaam voorbij rijdt, is iedereen ineens alert. Het kan gevaar betekenen. Mocht er een stel po tige jongens uitstappen, dan duikt iedereen snel in zijn auto en maakt dat hij wegkomt. Er is geen solidariteit. Als er iemand in el kaar wordt geslagen, hoeft hij niet te reke foto Maarten Sprangh/GPD nen op hulp. Niemand heeft belang bij een mogelijk politie-onderzoek. Iedereen komt hier anoniem. Geweld op de parkeerplaatsen nemen ze al lemaal voor lief. Het hoort erbij. Hard weg rennen is het enige wat ze kunnen doen. De auto met vier personen die langzaam aan kwam rijden, is gedraaid en gaat nu tegen het verkeer in terug. Opnieuw komt de wa gen stapvoets langs de rij wachtende en kij kende mannen. Er gebeurt niets. Even later spurt de auto met piepende banden de snel weg weer op. „Mijn ouders weten inmiddels wel dat ik homo ben, maar ik vertel ze niet dat ik hier kom", zegt Ruud (27). „Ze hebben er toch. een verkeerd beeld van. Ze denken dat hiér alleen vieslakken komen. Geen gewone jon gens zoals ik." Ruud heeft een paar jaar een vriendin gehad, maar heeft dat uitgemaakt. Hij voelde zich hypocriet. „Ik wist dat ik ho mo was, Ik kon het niet langer opbrengen toneel te spelen. Eerst heb ik het mijn moe der verteld. Zij heeft het mijn vader verteld, zelf durfde ik niet." Lekker kletsen Robert (32) is de enige van het stel die al eens heeft samengewoond met een vriend. „Een half jaar, toen ging hij ervandoor met een ander. Ik heb zes weken geleden mijn baan opgezegd. Ik had een goed betaalde baan in de financiële wereld, maar ik vond het werk eentonig worden. Ik heb ontslag genomen en ben nu aan het nadenken wat ik wil. Om dat ik zoveel tijd heb, ben ik vaak op deze parkeerplaats. Soms blijf ik hier tot vier uur 's nachts. Gewoon lekker kletsen, nee, ik zoek hier geen seks. In feite niemand van dit groepje. Eigenlijk vinden we de mannen die steeds met een ander het bos in gaan slette- bakken, dat zeggen we ook tegen elkaar." Als na een lange nacht het groepje naar huis gaat, is Robert toch benieuwd of er een van hen alsnog achterblijft. Bij de volgende afslag keert hij en gaat terug naar de parkeerplaats. Hij krijgt gelijk, hij ziet nog net hoe een van zijn vrienden samen met een pas gearriveerde man het bos in loopt. Tanja Kits

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25