Alle ballen op Joschka Rudi Hoogvliet uit Vlissingen, campagneleider van de Grünen zaterdag 21 september 2002 Joschka Fischer, de voorman van Die Grünen, wordt altijd bij de voornaam genoemd. Het tekent 's mans immense populariteit. foto Michael Urban/Reuters Duitsland gaat morgen naar de stembus. De strijd om het kanseliersambt gaat tussen de so ciaal-democraat en zittende pre mier Gerhard Schroder en de christen-democraat Edmund Stoiber. Op de achtergrond voeren Die Grünen een verwoed gevecht om de roodgroene coalitie in het zadel te houden. Campagneleider Rudi Hoogvliet, geboren en geto gen Vlissinger, heeft zijn strategie volledig opgebouwd rondom Joschka Fischer, minister van Buitenlandse Zaken en de popu lairste politicus van de Bondsre publiek. „Joschka is een popster. De mensen willen hem zien, zoals ze Mick Jagger of David Bowie willen zien." Op zijn rechterborst prijkt de groe ne Joschka-sticker, met het rode kruisje door de o. Het is wel duidelijk op wie Philipp Danielmeyer zondag zal stemmen. Philipp is 18, mag voor de eerste keer naar de stembus. Hij had toch al een voorkeur voor links en groen, maar met Joschka Fischer als lijsttrekker van Die Grünen is het helemaal een voudig. De minister van Buitenlandse Zaken is de populairste Duitse politi cus, zeker onder jongeren. Philipp wijst om zich heen. „Mijn vrienden denken er net zo over." Bielefeld, maandagavond 16 septem ber. Philipp en zijn vrienden hebben enkele tientallen kilometers gereisd om de verkiezingsavond van Die Grü nen bij te wonen. Met ruim 2200 ande ren hebben ze twee euro entree betaald om erbij te mogen zijn. Tien tallen mensen komen op de gok naar de Stadthalle, in de hoop er toch nog in te kunnen. Tevergeefs; de zaal is compleet uitverkocht. Zij moeten het buiten met een videoscherm doen. Thuis voor de buis hadden ze flarden kunnen zien. Tv-zender ZDF volgt deze avond alle partijbijeenkomsten in het land en schakelt tussen de loca ties. Elke partij krijgt twee keer drie ënhalve minuut. Reden voor campag neleider Rudi Hoogvliet (44) om bij uitzondering zijn Berlijnse kantoor te verlaten en op locatie een oogje in het zeil te houden. „Dat moet woensdag in München dus anders", stelt hij de volgende ochtend vast. Ook daar zal de tv verslag doen. „Joschka kreeg wel een seintje toen hij in beeld kwam, maar niet toen hij eruit ging. Nu zat hij halverwege een zin en heeft hij geen punt kunnen sco ren. En onze partijleden die span- doekjes ophielden, zaten te ver weg. Dat konden de camera's niet registre ren. Die zullen we dus verder naar vo ren zetten." Hoogvliet leidt de campagne met strakke hand. Hij gaat niet mee op tournee, maar volgt de ontwikkelin gen nauwgezet vanuit het hoofdkan toor in Berlijn. „Ik heb goede mensen in de bus, die mij de juiste informatie geven. Ik hoef er niet bij te zijn. Ik zit beter in Berlijn, waar ik als een spin in het web alles kan coördineren." Dat is ook hard nodig bij Die Grünen, stelt hij,Mijn analyse van ons verlies in het verleden is dat we met te veel stemmen, met te veel meningen naar buiten traden. Daardoor ontstond een diffuus beeld van wat wij vinden en willen. We hadden geen scherp pro fiel. Daarom heb ik voor deze cam pagne alle afdelingen bezocht en gezegd: 'De beslissingen worden in Berlijn genomen en iedereen houdt zich daaraan.Zie het als een corridor: wij bepalen hoe groot die is, daarbin nen heeft men de vrijheid, maar nie mand mag daarbuiten treden. Dat heeft gelukkig goed gewerkt, ook om dat wij de afdelingen goed geïnfor meerd houden. Via intranet, via e- mails en - en dat is vrij nieuw - via massa-sms." Op wat technische details na is Hoog vliet tevreden over de avond in Biele feld. „Joschka was geroutineerd goed." Helaas kreeg de lijsttrekker geen tegenspel van de zaal, die zich slechts als applausmachine liet horen. „Ik zou er bijna mensen voor inhuren om kritische dingen te roepen, dan is Joschka namelijk op zijn best", grapt Hoogvliet. Populair Joschka. Niemand heeft het over Fi scher. De voorman van Die Grünen wordt steevast bij de voornaam ge noemd. Het tekent 's mans immense populariteit. De partij maakt er dank baar gebruik van. Weliswaar is een Spitzenteam geformeerd van zeven prominenten, met onder anderen de twee andere Grünen-ministers Rena- te Künast (landbouw) en Jürgen Trit- tin (milieu), maar er is maar één leider. Hoogvliet:,Hij is gewoon de beste. We hebben Joschka, vervolgens een hele tijd niets, en dan de anderen. Toen ik ben gevraagd om de campagne te lei den, heb ik dan ook meteen gezegd: Joschka moet aan de top van de lijst komen. Hij heeft in Duitsland het meeste aanzien, is populairder dan Schroder. Mensen komen alleen al om hem te zien. Zoals ze Jagger of Bowie willen zien. Dan zou het toch te gek zijn hem niet op te stellen." Fischer is cult, beaamt Christian Schorege. Dus dat de partij hem zo na mannen en vrouwen, betaalbare en goede educatie en gezondheidszorg voor iedereen, een humaan asielbe leid. Vooral bij het immigratievraagstuk staat hij uitgebreid stü. Het is door de oppositie van CDU en FDP (liberalen) een week voor de verkiezingen tot het belangrijkste thema gemaakt. „Dat gaat nou altijd zo. Als ze op achter stand staan, verdwijnt ineens de C bij het CDU en wordt vervangen door de N, van Nationalisme", briest Fischer. CDU-voorman Stoiber maakt hij uit voor 'huichelaar'. „Hij pleit nu voor beperking van de immigratie. Maar in zijn eigen Beieren worden via internet wel Poolse gastarbeiders geworven." Fischer krijgt ook de lachers op zijn hand. „Het CDU wil én de belastingen verlagen, én meergeld uitgeven. Nou ben ik als katholiek wel gewend in wonderen te geloven, maar dat ver trouw ik der Stoiber niet toe." Muisstil wordt het als hij verantwoor ding aflegt over zijn instemming met deelname van Duitsland aan de VN- interventie in voormalig Joegoslavië. Dat kwam hem op zware kritiek van zowel politieke tegenstanders als de pacifisten in zijn eigen partij te staan. „Nooit meer oorlog is ook mijn princi pe. Maar wat heb ik daaraan als vlak bij massamoorden worden gepleegd? Mensenlevens zijn belangrijker dan principes." Massale bijval van de 2200 aanwezigen. Fischer houdt zich aan de opdracht de groene politiek voor het voetlicht te brengen. Slechts kort voert hij cam pagne voor zichzelf. „Ik wil minister van Buitenlandse Zaken blijven. Als u dat ook wilt, stem dan groen." Peilingen Die Grünen staan er in de peilingen goed voor. Met nog een week te gaan, ligt acht procent binnen handbereik. In 1998 trad de partij met 6,7 procent toe tot de regering. Zeven tot negen procent, stelde Hoogvliet zich tot doel. „Om twee redenen: om de rood groene coalitie voort te kunnen zetten en om binnen de coalitie sterker te worden." Rood-groen legde het in de peilingen lange tijd af tegen zwart-geel (CDU/FDP). Hoe wrang het ook is, de waterramp in Duitsland kwam voor de coalitie electoraal als geroepen. Bondskanselier Schroder trad daad krachtig op en steeg prompt in de pei lingen. Hoogvliet stuurde Fischer naar Saksen. „De mensen begrepen toen waarom het goed is dat wij in de regering zitten." Een dubbelslag die hem goed uitkwam. Vooral met het optreden van Schroder was hij blij. „De SPD deed het tot dan niet goed. Dat verlies hadden wij nooit kunnen goedmaken." Op hun beurt schieten Die Grünen Schroder te hulp bij het werkloos heidsprobleem. De SPD-kanselier be loofde vier jaar geleden de werkloos heid (3,5 miljoen mensen zonder baan te verminderen. Maar nu hebben vier miljoen Duitsers geen werk. „Juist daarom moeten we doorgaan met de omschakeling naar een ecologische economie en naar duurzame energie", benadrukt Fischer. „Windmolens worden van staal gemaakt. Dat ma ken jullie hier in Nordrhein-Westfa- len. Ecologie heeft de laatste jaren juist honderdduizenden banen opge leverd." Daar verwijst de verkiezingsslogan Grün wirkt ook naar. Maar de leus heeft meer betekenissen. Hoogvliet: „Er zit ook retrospectie in: we hebben dingen veranderd. En een vooruitblik: we blijven veranderen, we blijven werken aan de toekomst." Nieuwe affaire Hoogvliet ziet de verkiezingen van zondag met vertrouwen tegemoet, In januari zat de partij nog op vijf pro cent, nu op acht. De groei kwam voor al de laatste weken goed op gang. Ook dat is te danken aan de strategie die Hoogvliet uitstippelde, zegt hij trots. „Vorige keren hebben we steeds te vroeg gepiekt. Iedereen begon dolent housiast met campagne voeren, maar was drie weken voor de verkiezings dag uitgeput en het materiaal was op. Ook nu heb ik ze in het begin erg in toom moeten houden, maar we hou den het wel vol tot het einde." Hij is zich bewust van het risico dat is genomen om de campagne zo aan één persoon op te hangen. Een nieuwe af faire zoals vorig jaar, toen Fischer in het nauw kwam vanwege nauwe be trokkenheid bij extreem-linkse beto gingen in de jaren zeventig, had alles kunnen doen mislukken. „Maar het is toch niet mislukt?" reageert hij schou derophalend. En Renate Künast is juist sterker uit het gifschandaal in de biolandbouw tevoorschijn gekomen. De eindspurt is ingezet in Bielefeld. De Duitse verkiezingen worden im mer beslist in Nordrhein-Westfalen, dat met het Ruhrgebied het economi sche zwaartepunt van het land vormt en de meeste kiezers heeft. De finish ligt in de regeringszetel Berlijn. Tus sendoor de derde B in het rijtje: het Beieren van Stoiber. „We moeten nog een week 'reinhangen"spoort Fi scher de Bielefelders geestdriftig aan. De verkiezingen zijn zondagavond pas voorbij. „Neem uw hond mee, neem uw kinderen mee, maar ga stem men! U hebt tot zes uur de tijd. Hoe wel, ga liever wat eerder. Spiel nicht mit meinen Nerven." Maurits Sep drukkelijk naar voren schuift, be grijpt hij wel. Voor Schorege had het echter niet gehoeven. DeBielefelder is niet speciaal voor Joschka naar de Stadthalle gekomen; hij stemt al zijn hele leven groen. Hij zou dan ook lie ver zien dat het partijprogramma wat meer in de schijnwerpers was geko men. „Gelukkig hield Fischer van avond geen oppervlakkige peptalk. De inhoud moet voorop staan." Maar Philipp Danielmeyer bewijst het gelijk van Hoogvliet. „Fischer is populairder dan de groene thema's", stelt hij klip en klaar. „Zeker bij jon geren." Ook intern heeft de campag neleider het tij mee. Vier jaar geleden deden Die Grünen nog precies wat Schorege wil: een inhoudelijke ver kiezingsstrijd voeren, niet geconcen treerd rondom één man. De partij schaart zich nu echter eensgezind achter de aanpak van de geboren Zeeuw. „We zijn professioneler ge worden", meent Hoogvliet. En dus kreeg de popster zijn eigen tourbus (Hoogvliet: „Zo één waarmee ook U2 rondreist") en zijn groepje bodyguards. Mensen kunnen met hem gaan joggen. Tientallen, soms hon derden fans per keer draven mee. Als tegenprestatie voor de hoofdrol eist de campagneleider wel van Fischer dat die zich nadrukkelijk presenteert als Grünen-man. „Onze thema's zijn niet nieuw, maar voor een deel wel onbe kend. "Hoogvliet is door zijn lijsttrek ker niet teleurgesteld. In de Bielefelder Stadthalle voert Fi scher anderhalf uur het hoogste woord. Het publiek is opgewarmd door fractievoorzitter Kerstin Müller en milieuminister Jürgen Trittin. Als Trittin de naam Fischer laat vallen, zwelt het applaus al aan. En als der Joschka even later het podium op wandelt, barst een staande ovatie los. Anderhalf uur lang hangt het publiek daarna aan zijn lippen. Alle groene thema's snijdt hij aan - linkerhand nonchalant in de broekzak, de rechter voortdurend tikkend op het kateder om woorden te onderstrepen. Ecolo gie, duurzaamheid, afschaffing van kernenergie en overschakeling naar windenergie, gelijke kansen voor Rudi Hoogvliet leidt de campagne van de Grünen met strakke hand. Hij gaat niet mee op tournee, maar volgt de ontwikkelingen nauwge zet vanuit het hoofdkantoor in Berlijn. foto Jürgen Siegmann

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 21