Gevaar van spoorweg onbekend
PZC
350.000 kinderen
blijven de hele
zomer thuis
Laat ze niet vallen
Te laat sluiten kost
Thoolse cafébaas
boete van 170 euro
Extra zoektocht naar
bommen kost €42.000
Beton
8
STARTPROBL
14
Burgemeester weet hoeveel gevaarlijke stoffen Goes passeren, maar niet wat
Inloopdag over
huizen en tuinen
Jantje Beton stuurt ze graag
op vakantie. Helpt u?
Geef gehoor aan
de roep van de grutto
www.pzc.nl/recepten
De Westerschelde
ViTAALVOORVOG0,s
.misschien heeft u wel
100 laatste wensen..
Monuta W
Giro 860
Hersenstichting ederland
Giro 222111
www.pzc.nl/puzzel
zaterdag 21 september 2002
door Ingrid Huibers
GOES - Jaarlijks razen er bijna
5500 wagons met gevaarlijke
stoffen dwars door Goes. Om
welke stoffen het precies gaat
blijft echter schimmig. Burge
rmeester D. van der Zaag, ver
antwoordelijk voor de rampen
bestrijding in de gemeente,
heeft naar eigen zeggen 'geen
idee' wat er precies langskomt.
„Pas als er daadwerkelijk een
ongeluk gebeurt, krijgen wij te
horen met welke stof we te ma
ken hebben."
De enige gegevens waar de ge
meente over beschikt staan in
eén door Railion (voorheen: NS
Cargo) aangeleverd staatje. Dat
bevat cijfers uit 1998; recentere
informatie is er niet. Uit het
staatje blijkt dat er op het tra
ject Sloe-Bergen op Zoom jaar
lijks bijna 5500 wagons met ge
vaarlijke stoffen rijden. Zo'n
vijfduizend zijn gevuld met
brandbaar gas, zoals LPG. Voor
het overige gaat het om brand
bare vaste stoffen, of voor zelf-
verhitting vatbare vaste stoffen.
Ook komen er brandbare vaste
stoffen over het spoor die bij
ontbranding besmettingsge
vaar opleveren. Van een beperkt
aantal wagons kan slechts wor
den gesteld dat ze een bijtende
stof bevatten.
In het staatje wordt gewerkt
met zogenoemde Gevi-codes
BORSSELE - Kwekerij Sluis-
hoek en W&W Vormgevers hou
den zaterdag 28 september tus
sen 10.00 en 16.00 uur een
inloopdag.
De dag is speciaal bedoeld voor
mensen die een huis bouwen of
daarvoor plannen hebben. Ook
mensen die een nieuwe tuin wil
len aanleggen zijn welkom. Er is
bnder meer een diapresentatie
(om 11.00 en 14.00 uur) over
tüingeschiedenis en er worden
rondleidingen door de kweek
tuin gegeven.
(Gevaaridentificatiecodes).
Welke stof er werkelijk in de
wagons zit, wordt pas vastge
steld op het moment dat er zich
daadwerkelijk een ongeluk
voordoet aan de hand van het
viercijferig nummer. „Dat is een
groot probleem", zegt Van der
Zaag. „Op dat moment ben je als
rampenbestrijder eigenlijk al te
laat. Je moet van tevoren weten
welke stoffen er over het spoor
komen, anders kun je je niet
voorbereiden. Maar die infor
matie wordt, met het oog op de
concurrentieverhoudingen tus
sen de producerende bedrijven,
niet verstrekt."
De burgemeester trok afgelopen
najaar al vergeefs aan de bel bij
Railned, het bedrijf dat de
spoorcapaciteit verdeelt. „Er
wordt ons meegedeeld dat alle
vervoer binnen de geldende ver
gunningen blijft en daarmee is
de kous af", zegt Van der Zaag.
„Maar Railned is niet verant
woordelijk voor de rampenbe
strijding en dat ben je als ge
meente wel." Een werkgroep is
druk doende om de gevraagde
informatie alsnog boven tafel te
krijgen.
Geen aandacht
Opvallend genoeg krijgt het on
derwerp gevaarlijke stoffen
weinig aandacht in de discussie
rondom de Westerschelde Con
tainer Terminal (WCT). En dat
terwijl Goes fel ageert tegen de
plannen. De gemeente richt
haar pijlen echter vooral op de
verkeerschaos die in de stad zal
ontstaan wanneer de spoorbo
men voor steeds meer goederen
treinen omlaag moeten. Boven
dien vreest het stadsbestuur
ernstige geluids- en trillings-
hinder.
„Dat klopt", geeft Van der Zaag
toe. „Maar ik ben wel naar Hes-
se-Noord Natie (de beoogde ex
ploitant van de WCT) gestapt
met de vraag hoeveel procent
van de stoffen die ze overslaan,
gevaarlijk zijn en dan is het ant
woord vijf procent. Ga je dan re
kenen dan praat je wel over
75.000 containers. Zelfs als
daarvan maar een klein gedeel
te over het spoor zou worden
vervoerd, blijft het nog steeds
een enorm getal."
De milieueffectrapportage die
is gemaakt voor de WCT is op
dat punt heel duidelijk: de ter
minal is niet van invloed op de
overschrijding van de risico
norm voor de gemeenten langs
het spoor.
Norm
De gehanteerde risiconorm
stamt uit de Risicoatlas spoor,
waarin voor heel Nederland het
vervoer van gevaarlijke stoffen
in kaart is gebracht. Ook dat
stuk, daterend van juni 2001, is
gebaseerd op de Railion-cijfers
uit 1998. In de risicoatlas wordt
Goes, samen met 33 andere ge
meenten, aangemerkt als een
woonkern waarin bij toekom
stige ruimtelijke ontwikkelin
gen heel goed moet worden be
keken of de risiconorm niet
wordt overschreden, omdat zij
er in 1998 al dicht tegenaan za
ten.
In gebieden waar de risiconorm
wordt overschreden mag in
principe geen nieuwbouw van
'kwetsbare bestemmingen' zo
als woningen en scholen plaats
vinden. Zover is het in Goes nog
niet, maar het is niet ondenk
baar dat bij een toenemend aan
tal goederentreinen met gevaar
lijke stoffen de risiconorm in de
toekomst wel wordt overschre
den.
Goes is overigens de enige
Zeeuwse gemeente die in de risi
coatlas wordt genoemd.
Goes krijgt volgens dezelfde mi
lieueffectrapportage echter hoe
dan ook te maken met over
schrijding van de risiconorm,
maar dan als gevolg van de au
tonome - niet van de WCT af
hankelijke - toename van het
goederenvervoer per spoor. En
die is fors: de komende decennia
ruim tien procent per jaar.
Toch heeft de gemeente, zij het
nog in een pril stadium, ambiti
euze plannen met het Stations-
park, waarin behalve nog meer
kantoren eventueel ook een
woontoren moet verrijzen. „We
moeten ons heel goed bezinnen
voordat we daar gaan bouwen",
zegt Van der Zaag. En dan: „Ons
nieuwe stadskantoor komt ook
vrij dicht bij het spoor."
door Rob Paardekam
THOLEN - Een 49-jarige café
uitbater uit Tholen-stad is door
kantonrechter A. Melens ver
oordeeld tot een boete van 170
euro. De man heeft zijn kroeg
enige maanden geleden langer
open gehouden dan in Tholen is
toegestaan.
Twee agenten constateex'den in
de bewuste nacht dat het café
om kwart voor drie nog open
was. „Niet waar", zo beweerde
de eigenaar. „De rolluiken wa
ren naar beneden. Ik en mijn
vriendin waren aan het schoon
maken." De rechter hechtte
meer geloof aan het verhaal van
de agenten, die zeven bezoekers
telden. Hij vonniste conform de
eis van de officier van justitie.
Het is niet de eerste keer dat de
café-eigenaar moet boeten voor
het te lang open blijven. De man
was het allerminst met zijn straf
eens. „Ik kan niet alle klanten
om twee uur buiten hebben. Zo
iets gaat geleidelijk."
Een 33-jarige vrouw uit Sint-
Maartensdijk moest ook voor
komen, omdat ze haar vier
kinderen bijna vijf weken on
geoorloofd van school heeft
gehouden. Ze was vorig jaar de
cember met haar kroost op fa
miliebezoek in het buitenland
gegaan. „Ik zit altijd alleen met
mijn vier kinderen tijdens de
kerst en wilde graag naar mijn
familie", zei de tegen de rechter
Die had daar begrip voor en leg
de een voorwaardelijke boete
van zevenhonderd euro op, ter
wijl de officier dat bedrag on
voorwaardelijk had geëist. Ook
het feit dat de vrouw leeft van
een bijstandsuitkering, telde
zwaar voor de rechter.
-
Hoeveel gevaarlijke stoffen er over de spoorlijnen bij Goes passeren, is bekend, maar wat h
pas aan het licht als er al iets mis is gegaan. f<
door Rolf Bosboom
BORSSELE - Het onderzoek
naar de mogelijke aanwezig
heid van niet ontplofte bommen
langs de Monsterwegbij Borsse-
le, gaat de gemeente Borsele ze
ker 42.000 euro kosten. De Ex
plosieven Opruimingsdienst
(EOD) is van plan het onderzoek
in de week van 7 oktober uit te
voeren.
Begin deze maand werd de aan
leg van onder meer een fietspad
langs de Monsterweg stilgelegd,
omdat een inwoner van Borssele
had verklaard dat er waar
schijnlijk twee niet ontplofte
bommen uit de Tweede Wereld-
ooxiog in de omgeving aanwezig
zijn. Een eerste zoektocht van
de EOD leidde echter niet tot re
sultaat.
Toch kan niet met zekerheid
worden gezegd dat er géén ex
plosieven zijn. Daarom wordt
nader onderzoek wenselijk ge
acht, waarbij vooral dieper in de
bodem wordt gespeurd. In eer
ste instantie wordt een terrein
van vijftig bij vijftig meter be
keken. Dat gebied kan worden
uitgebreid tot maximaal hon
derd bij honderd meter-.
De kosten van de EOD worden
geraamd op 20.000 euro. De fir
ma Saricon zorgt voor diverse
voorzieningen, zoals een tijde
lijke verblijfsruimte met toilet
en een speciale opslagruimte
voor eventueel gevonden explo
sieven. Dat kost 18.000 euro.
Met nog een bedx-ag van 4000
euro voor onvoorziene uitgaven
gaat het ondex'zoek in totaal
42.000 eui'o kosten.
Voor die uitgave draait de ge
meente zelf op. Of het bij dat be
drag blij ft, is nog maar de vraag.
„Ervaringen uit het verleden
geven aan dat x-amingen vaak
indicatief blijken te zijn, vooral
als er daadwerkelijk explosie
ven worden gevonden", schrijft
het Borselse college in zijn voor
stel aan de gemeenteraad.
Op dondei'dag 3 oktober beslist
de gemeenteraad over het bom-
menondex-zoek.
Jantje Beton vindt het heel
belangrijk dat kinderen in hun
vrije tijd spelen. Wanneer kinde
ren spelen, hebben ze niet alleen
op het moment zelf veel plezier
maar doen ze ook nog eens aller
lei indrukken en ervaringen op
die goed zijn voor hun ontwikke
ling. Op die manier wil Jantje
Beton ze voorbereiden op een ac
tieve deelname aan onze samen
leving. Wanneer kinderen samen
spelen, leren ze samenleven!
Jaarlijks steunt Jantje Beton hon
derden projecten. Eén van deze
proecten willen wij nu het zomer
vakantie is, graag extra aandacht
geven.
Kindervakanties? Zo'n
350.000 kinderen kunnen er
alleen maar van dromen
Wellicht kijken uw (kleinkinde
ren altijd erg uit naar de zomer
vakantie. Logisch, want niet al
leen zijn ze vrij van school, ze
gaan ook nog op vakantie! Maar
wist u dat er jaarlijks zo'n 350.000
kinderen de hele zomer thuis zit
ten? Omdat er bijvoorbeeld thuis
geen geld is om op vakantie te
gaan. Speciaal voor hen betaalt
Jantje Beton kindervakanties.
Een kindervakantie kan heel
belangrijk zijn
Zo kon Jimmy, die na de scheiding
van zijn ouders in een Blijf-van-
mijn-Lijfhuis verbleef, toch nog
op vakantie. Hij vertelt: "Het
vakantiekamp was een plek voor
mij om te ontsnappen aan de rot
situatie waarin ik zat. Op zo'n
kamp kon ik dan gewoon weer
lekker een balletje trappen of
met andere kinderen spelen. Din
gen die ik in het dagelijks leven
niet kon doen. Ik keek er het hele
jaar naar uit en nog steeds be
waar ik mooie herinneringen aan
deze vakanties." Inmiddels is Jim
my een aantal keren zelf als vrij
williger mee geweest. Hij weet als
geen ander hoe belangrijk deze
vakanties voor kinderen zijn.
Help mee!
Help Jantje Beton om zoveel mo
gelijk kinderen op vakantie te
kunnen laten gaan. Dit kunt u
doen met een éénmalige bijdrage
of door donateur te worden van
Jantje Beton. Bel voor meer infor
matie (030) 244 70 00 of via e-
mail: info@jeugdfonds.nl. Of do
neer direct een bedrag op giro
1247 ten name van Jantje Beton,
onder vermelding van kinderva
kanties. Namens alle kinderen:
hartelijk bedankt!
Postbus 85233, 3508 AE Utrecht
(030) 244 70 00
www.jeugdfonds.nl
"Je kind zal het maar hebben!"
Een hersenaandoening bij kinderen is heel ingrijpend. Voor kind en ouders. Daarom
wil de Hersenstichting Nederland investeren in snellere diagnostiek en betere
behandeling voor aangeboren hersenaandoeningen bij kinderen. We doen
vpfcr' dat door het financieren van wetenschappelijk onderzoek en |CBF;
fs het Qeven van voorllchtlnq. Geet daarom gul.
het geven van voorlichting. Geet daarom gul.
J Hersenstichting Nederland
Giro 860
'Eerst was het drie keer in de
week fitness. Nu is het drie keer
in de week spoelen'
Steun 3
de Nierstichting. J
Giro 88.000 I i
4=§I «3i
Telefoon:035-697 80 60 (jMjS NIERSTICHTING
www.nierstichting.nl Nuttig en nodig
Vogelbescherming Nederland wil zoveel mogelijk vogelsoorten vrij
en zelfstandig laten leven. Zoals de grutto, die onze èn uw hulp hard
nodig heeft. Word daarom lid en ontvang, naast een fraai welkomst
pakket, regelmatig het magazine VOGELS
Ja, de vogels kunnen rekenen op mijn steun!
Q Ik word lid voor (minimaal 18,15 p.j.)
Ik machtig Vogelbescherming Nederland om bovenstaand bedrag jaarlijks
tot wederopzegging al te schrijven
van mijn bank/girorekening.
-l Ik betaal met de acceptgiro die mij wordt toegestuurd
I i I i I
Handtekening:
Deze bon kunt u in een ongelrankeerde
envelop sturen naar Vogelbescherming Nederland, k i
Antwoordnummer 1974, 370ÓW8 Zeist
Kijkopwww.vogelbeschermlng.nl Vogelbescherming -
of bel 030-6937744 NEDERLAND o
Als we nu niets doen, raakt
de kluut zijn thuis kwijt
De Westerschelde: leefgebied van de kluut en vele
andere kustvogels. Scheepvaart en industrie bedreigen
dit unieke gebied. Daarom hebben de vogels u hard
nodig! Draag bij aan het behoud van een vogelrijke
Westerschelde GIRO 65 65 00.
N E D E
Telefoon 030-693 77 77
Vogelbescherming
.vogelbescherming.nl
Als de hartspier aan kracht verliest en de pomp dus minder
goed werkt, leidt dat tot een aantal lichamelijke klachten.
De duidelijkste daarvan zijn: snel moe. kortademig en dikke
benen door achterblijvend vocht. Zo wordt een glas water
een dikmaker. Vragen? Bel gratis 0800 3000 300 of kijk op
www.hartstichting.nl
NederlandseM/Hartstichting
ledereen denkt af en toe na over afscheidnemen. De één wat meer dan de ander. Maar wat uw
persoonlijke wensen ook mogen zijn, het is honderd keer beter dat een overlijden wordt geregeld
door een uitvaartspecialist die u kent. Informeert u gerust naar ons totaalpakket voor de beste
uitvaartzorg en -verzekeringen die u zich maar kunt wensen.
We kennen elkaar
Uitvaartzorg en -verzekeringen
Meer informatie? Bel gratis 0800-0033 of kijk op www.monuta.nl
Sommige kinderen hebben een minder
gelukkige start in hun leven. Bijvoor
beeld omdat ze te vroeg geboren zijn.
Dat kan leiden tot hersenaandoeningen.
Ook in de loop van hun kinderleven.
Voorbeelden zijn: autisme, ADHD,
dyslexie, Gilles de la Tourette.
De Hersenstichting Nederland finan
ciert wetenschappelijk onderzoek om
hersenaandoeningen bij kinderen te
voorkomen of te genezen. Ook voorlichting krijgt veel
aandacht. Uw steun is daarbij nodig. Geef daarom gul.
Korte Houtstraat 10, 2511 CD 's-Gravenhage - 070 - 360.48.16 -
v,hersenstichting.nl
In ons land wordt 1 op de 150 mensen getroffen door epilepsie.
Wij staan voor wetenschappelijk onderzoek, voorlichting via
een infolijn, folders en brochures, begeleide
vakantieactiviteiten, individuele hulp en
epilepsieprojecten in ontwikkelingslanden.
ÏCBF!
Word donateur.
Er is nog zoveel te doen.
Nationaal Epilepsie Fonds
Postbus 270. 3990 GB Houten
www.epilepsie.nl