Gevaar van spoorweg onbekend PZC 350.000 kinderen blijven de hele zomer thuis Laat ze niet vallen Te laat sluiten kost Thoolse cafébaas boete van 170 euro Extra zoektocht naar bommen kost €42.000 Beton 8 STARTPROBL 14 Burgemeester weet hoeveel gevaarlijke stoffen Goes passeren, maar niet wat Inloopdag over huizen en tuinen Jantje Beton stuurt ze graag op vakantie. Helpt u? Geef gehoor aan de roep van de grutto www.pzc.nl/recepten De Westerschelde ViTAALVOORVOG0,s .misschien heeft u wel 100 laatste wensen.. Monuta W Giro 860 Hersenstichting ederland Giro 222111 www.pzc.nl/puzzel zaterdag 21 september 2002 door Ingrid Huibers GOES - Jaarlijks razen er bijna 5500 wagons met gevaarlijke stoffen dwars door Goes. Om welke stoffen het precies gaat blijft echter schimmig. Burge rmeester D. van der Zaag, ver antwoordelijk voor de rampen bestrijding in de gemeente, heeft naar eigen zeggen 'geen idee' wat er precies langskomt. „Pas als er daadwerkelijk een ongeluk gebeurt, krijgen wij te horen met welke stof we te ma ken hebben." De enige gegevens waar de ge meente over beschikt staan in eén door Railion (voorheen: NS Cargo) aangeleverd staatje. Dat bevat cijfers uit 1998; recentere informatie is er niet. Uit het staatje blijkt dat er op het tra ject Sloe-Bergen op Zoom jaar lijks bijna 5500 wagons met ge vaarlijke stoffen rijden. Zo'n vijfduizend zijn gevuld met brandbaar gas, zoals LPG. Voor het overige gaat het om brand bare vaste stoffen, of voor zelf- verhitting vatbare vaste stoffen. Ook komen er brandbare vaste stoffen over het spoor die bij ontbranding besmettingsge vaar opleveren. Van een beperkt aantal wagons kan slechts wor den gesteld dat ze een bijtende stof bevatten. In het staatje wordt gewerkt met zogenoemde Gevi-codes BORSSELE - Kwekerij Sluis- hoek en W&W Vormgevers hou den zaterdag 28 september tus sen 10.00 en 16.00 uur een inloopdag. De dag is speciaal bedoeld voor mensen die een huis bouwen of daarvoor plannen hebben. Ook mensen die een nieuwe tuin wil len aanleggen zijn welkom. Er is bnder meer een diapresentatie (om 11.00 en 14.00 uur) over tüingeschiedenis en er worden rondleidingen door de kweek tuin gegeven. (Gevaaridentificatiecodes). Welke stof er werkelijk in de wagons zit, wordt pas vastge steld op het moment dat er zich daadwerkelijk een ongeluk voordoet aan de hand van het viercijferig nummer. „Dat is een groot probleem", zegt Van der Zaag. „Op dat moment ben je als rampenbestrijder eigenlijk al te laat. Je moet van tevoren weten welke stoffen er over het spoor komen, anders kun je je niet voorbereiden. Maar die infor matie wordt, met het oog op de concurrentieverhoudingen tus sen de producerende bedrijven, niet verstrekt." De burgemeester trok afgelopen najaar al vergeefs aan de bel bij Railned, het bedrijf dat de spoorcapaciteit verdeelt. „Er wordt ons meegedeeld dat alle vervoer binnen de geldende ver gunningen blijft en daarmee is de kous af", zegt Van der Zaag. „Maar Railned is niet verant woordelijk voor de rampenbe strijding en dat ben je als ge meente wel." Een werkgroep is druk doende om de gevraagde informatie alsnog boven tafel te krijgen. Geen aandacht Opvallend genoeg krijgt het on derwerp gevaarlijke stoffen weinig aandacht in de discussie rondom de Westerschelde Con tainer Terminal (WCT). En dat terwijl Goes fel ageert tegen de plannen. De gemeente richt haar pijlen echter vooral op de verkeerschaos die in de stad zal ontstaan wanneer de spoorbo men voor steeds meer goederen treinen omlaag moeten. Boven dien vreest het stadsbestuur ernstige geluids- en trillings- hinder. „Dat klopt", geeft Van der Zaag toe. „Maar ik ben wel naar Hes- se-Noord Natie (de beoogde ex ploitant van de WCT) gestapt met de vraag hoeveel procent van de stoffen die ze overslaan, gevaarlijk zijn en dan is het ant woord vijf procent. Ga je dan re kenen dan praat je wel over 75.000 containers. Zelfs als daarvan maar een klein gedeel te over het spoor zou worden vervoerd, blijft het nog steeds een enorm getal." De milieueffectrapportage die is gemaakt voor de WCT is op dat punt heel duidelijk: de ter minal is niet van invloed op de overschrijding van de risico norm voor de gemeenten langs het spoor. Norm De gehanteerde risiconorm stamt uit de Risicoatlas spoor, waarin voor heel Nederland het vervoer van gevaarlijke stoffen in kaart is gebracht. Ook dat stuk, daterend van juni 2001, is gebaseerd op de Railion-cijfers uit 1998. In de risicoatlas wordt Goes, samen met 33 andere ge meenten, aangemerkt als een woonkern waarin bij toekom stige ruimtelijke ontwikkelin gen heel goed moet worden be keken of de risiconorm niet wordt overschreden, omdat zij er in 1998 al dicht tegenaan za ten. In gebieden waar de risiconorm wordt overschreden mag in principe geen nieuwbouw van 'kwetsbare bestemmingen' zo als woningen en scholen plaats vinden. Zover is het in Goes nog niet, maar het is niet ondenk baar dat bij een toenemend aan tal goederentreinen met gevaar lijke stoffen de risiconorm in de toekomst wel wordt overschre den. Goes is overigens de enige Zeeuwse gemeente die in de risi coatlas wordt genoemd. Goes krijgt volgens dezelfde mi lieueffectrapportage echter hoe dan ook te maken met over schrijding van de risiconorm, maar dan als gevolg van de au tonome - niet van de WCT af hankelijke - toename van het goederenvervoer per spoor. En die is fors: de komende decennia ruim tien procent per jaar. Toch heeft de gemeente, zij het nog in een pril stadium, ambiti euze plannen met het Stations- park, waarin behalve nog meer kantoren eventueel ook een woontoren moet verrijzen. „We moeten ons heel goed bezinnen voordat we daar gaan bouwen", zegt Van der Zaag. En dan: „Ons nieuwe stadskantoor komt ook vrij dicht bij het spoor." door Rob Paardekam THOLEN - Een 49-jarige café uitbater uit Tholen-stad is door kantonrechter A. Melens ver oordeeld tot een boete van 170 euro. De man heeft zijn kroeg enige maanden geleden langer open gehouden dan in Tholen is toegestaan. Twee agenten constateex'den in de bewuste nacht dat het café om kwart voor drie nog open was. „Niet waar", zo beweerde de eigenaar. „De rolluiken wa ren naar beneden. Ik en mijn vriendin waren aan het schoon maken." De rechter hechtte meer geloof aan het verhaal van de agenten, die zeven bezoekers telden. Hij vonniste conform de eis van de officier van justitie. Het is niet de eerste keer dat de café-eigenaar moet boeten voor het te lang open blijven. De man was het allerminst met zijn straf eens. „Ik kan niet alle klanten om twee uur buiten hebben. Zo iets gaat geleidelijk." Een 33-jarige vrouw uit Sint- Maartensdijk moest ook voor komen, omdat ze haar vier kinderen bijna vijf weken on geoorloofd van school heeft gehouden. Ze was vorig jaar de cember met haar kroost op fa miliebezoek in het buitenland gegaan. „Ik zit altijd alleen met mijn vier kinderen tijdens de kerst en wilde graag naar mijn familie", zei de tegen de rechter Die had daar begrip voor en leg de een voorwaardelijke boete van zevenhonderd euro op, ter wijl de officier dat bedrag on voorwaardelijk had geëist. Ook het feit dat de vrouw leeft van een bijstandsuitkering, telde zwaar voor de rechter. - Hoeveel gevaarlijke stoffen er over de spoorlijnen bij Goes passeren, is bekend, maar wat h pas aan het licht als er al iets mis is gegaan. f< door Rolf Bosboom BORSSELE - Het onderzoek naar de mogelijke aanwezig heid van niet ontplofte bommen langs de Monsterwegbij Borsse- le, gaat de gemeente Borsele ze ker 42.000 euro kosten. De Ex plosieven Opruimingsdienst (EOD) is van plan het onderzoek in de week van 7 oktober uit te voeren. Begin deze maand werd de aan leg van onder meer een fietspad langs de Monsterweg stilgelegd, omdat een inwoner van Borssele had verklaard dat er waar schijnlijk twee niet ontplofte bommen uit de Tweede Wereld- ooxiog in de omgeving aanwezig zijn. Een eerste zoektocht van de EOD leidde echter niet tot re sultaat. Toch kan niet met zekerheid worden gezegd dat er géén ex plosieven zijn. Daarom wordt nader onderzoek wenselijk ge acht, waarbij vooral dieper in de bodem wordt gespeurd. In eer ste instantie wordt een terrein van vijftig bij vijftig meter be keken. Dat gebied kan worden uitgebreid tot maximaal hon derd bij honderd meter-. De kosten van de EOD worden geraamd op 20.000 euro. De fir ma Saricon zorgt voor diverse voorzieningen, zoals een tijde lijke verblijfsruimte met toilet en een speciale opslagruimte voor eventueel gevonden explo sieven. Dat kost 18.000 euro. Met nog een bedx-ag van 4000 euro voor onvoorziene uitgaven gaat het ondex'zoek in totaal 42.000 eui'o kosten. Voor die uitgave draait de ge meente zelf op. Of het bij dat be drag blij ft, is nog maar de vraag. „Ervaringen uit het verleden geven aan dat x-amingen vaak indicatief blijken te zijn, vooral als er daadwerkelijk explosie ven worden gevonden", schrijft het Borselse college in zijn voor stel aan de gemeenteraad. Op dondei'dag 3 oktober beslist de gemeenteraad over het bom- menondex-zoek. Jantje Beton vindt het heel belangrijk dat kinderen in hun vrije tijd spelen. Wanneer kinde ren spelen, hebben ze niet alleen op het moment zelf veel plezier maar doen ze ook nog eens aller lei indrukken en ervaringen op die goed zijn voor hun ontwikke ling. Op die manier wil Jantje Beton ze voorbereiden op een ac tieve deelname aan onze samen leving. Wanneer kinderen samen spelen, leren ze samenleven! Jaarlijks steunt Jantje Beton hon derden projecten. Eén van deze proecten willen wij nu het zomer vakantie is, graag extra aandacht geven. Kindervakanties? Zo'n 350.000 kinderen kunnen er alleen maar van dromen Wellicht kijken uw (kleinkinde ren altijd erg uit naar de zomer vakantie. Logisch, want niet al leen zijn ze vrij van school, ze gaan ook nog op vakantie! Maar wist u dat er jaarlijks zo'n 350.000 kinderen de hele zomer thuis zit ten? Omdat er bijvoorbeeld thuis geen geld is om op vakantie te gaan. Speciaal voor hen betaalt Jantje Beton kindervakanties. Een kindervakantie kan heel belangrijk zijn Zo kon Jimmy, die na de scheiding van zijn ouders in een Blijf-van- mijn-Lijfhuis verbleef, toch nog op vakantie. Hij vertelt: "Het vakantiekamp was een plek voor mij om te ontsnappen aan de rot situatie waarin ik zat. Op zo'n kamp kon ik dan gewoon weer lekker een balletje trappen of met andere kinderen spelen. Din gen die ik in het dagelijks leven niet kon doen. Ik keek er het hele jaar naar uit en nog steeds be waar ik mooie herinneringen aan deze vakanties." Inmiddels is Jim my een aantal keren zelf als vrij williger mee geweest. Hij weet als geen ander hoe belangrijk deze vakanties voor kinderen zijn. Help mee! Help Jantje Beton om zoveel mo gelijk kinderen op vakantie te kunnen laten gaan. Dit kunt u doen met een éénmalige bijdrage of door donateur te worden van Jantje Beton. Bel voor meer infor matie (030) 244 70 00 of via e- mail: info@jeugdfonds.nl. Of do neer direct een bedrag op giro 1247 ten name van Jantje Beton, onder vermelding van kinderva kanties. Namens alle kinderen: hartelijk bedankt! Postbus 85233, 3508 AE Utrecht (030) 244 70 00 www.jeugdfonds.nl "Je kind zal het maar hebben!" Een hersenaandoening bij kinderen is heel ingrijpend. Voor kind en ouders. Daarom wil de Hersenstichting Nederland investeren in snellere diagnostiek en betere behandeling voor aangeboren hersenaandoeningen bij kinderen. We doen vpfcr' dat door het financieren van wetenschappelijk onderzoek en |CBF; fs het Qeven van voorllchtlnq. Geet daarom gul. het geven van voorlichting. Geet daarom gul. J Hersenstichting Nederland Giro 860 'Eerst was het drie keer in de week fitness. Nu is het drie keer in de week spoelen' Steun 3 de Nierstichting. J Giro 88.000 I i 4=§I «3i Telefoon:035-697 80 60 (jMjS NIERSTICHTING www.nierstichting.nl Nuttig en nodig Vogelbescherming Nederland wil zoveel mogelijk vogelsoorten vrij en zelfstandig laten leven. Zoals de grutto, die onze èn uw hulp hard nodig heeft. Word daarom lid en ontvang, naast een fraai welkomst pakket, regelmatig het magazine VOGELS Ja, de vogels kunnen rekenen op mijn steun! Q Ik word lid voor (minimaal 18,15 p.j.) Ik machtig Vogelbescherming Nederland om bovenstaand bedrag jaarlijks tot wederopzegging al te schrijven van mijn bank/girorekening. -l Ik betaal met de acceptgiro die mij wordt toegestuurd I i I i I Handtekening: Deze bon kunt u in een ongelrankeerde envelop sturen naar Vogelbescherming Nederland, k i Antwoordnummer 1974, 370ÓW8 Zeist Kijkopwww.vogelbeschermlng.nl Vogelbescherming - of bel 030-6937744 NEDERLAND o Als we nu niets doen, raakt de kluut zijn thuis kwijt De Westerschelde: leefgebied van de kluut en vele andere kustvogels. Scheepvaart en industrie bedreigen dit unieke gebied. Daarom hebben de vogels u hard nodig! Draag bij aan het behoud van een vogelrijke Westerschelde GIRO 65 65 00. N E D E Telefoon 030-693 77 77 Vogelbescherming .vogelbescherming.nl Als de hartspier aan kracht verliest en de pomp dus minder goed werkt, leidt dat tot een aantal lichamelijke klachten. De duidelijkste daarvan zijn: snel moe. kortademig en dikke benen door achterblijvend vocht. Zo wordt een glas water een dikmaker. Vragen? Bel gratis 0800 3000 300 of kijk op www.hartstichting.nl NederlandseM/Hartstichting ledereen denkt af en toe na over afscheidnemen. De één wat meer dan de ander. Maar wat uw persoonlijke wensen ook mogen zijn, het is honderd keer beter dat een overlijden wordt geregeld door een uitvaartspecialist die u kent. Informeert u gerust naar ons totaalpakket voor de beste uitvaartzorg en -verzekeringen die u zich maar kunt wensen. We kennen elkaar Uitvaartzorg en -verzekeringen Meer informatie? Bel gratis 0800-0033 of kijk op www.monuta.nl Sommige kinderen hebben een minder gelukkige start in hun leven. Bijvoor beeld omdat ze te vroeg geboren zijn. Dat kan leiden tot hersenaandoeningen. Ook in de loop van hun kinderleven. Voorbeelden zijn: autisme, ADHD, dyslexie, Gilles de la Tourette. De Hersenstichting Nederland finan ciert wetenschappelijk onderzoek om hersenaandoeningen bij kinderen te voorkomen of te genezen. Ook voorlichting krijgt veel aandacht. Uw steun is daarbij nodig. Geef daarom gul. Korte Houtstraat 10, 2511 CD 's-Gravenhage - 070 - 360.48.16 - v,hersenstichting.nl In ons land wordt 1 op de 150 mensen getroffen door epilepsie. Wij staan voor wetenschappelijk onderzoek, voorlichting via een infolijn, folders en brochures, begeleide vakantieactiviteiten, individuele hulp en epilepsieprojecten in ontwikkelingslanden. ÏCBF! Word donateur. Er is nog zoveel te doen. Nationaal Epilepsie Fonds Postbus 270. 3990 GB Houten www.epilepsie.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 14