Bakermat chocoladereep gered PZC DGE zorgt voor iedere prijswijziging Kleedgeld geven heeft voordelen Koopjesjagers vaak te vinden onder de hoger opgeleiden 7 Bevolking Hershey steekt stokje voor verkoop fabriek Docdata gaat Russisch geld beveiligen profijt het bedrijf vrijdag 20 september 2002 Bijna tivee maanden lang was het onrustig in 'chocoladestad' Hershey in Pennsylvania. De beheerders van het fonds dat de grootste chocoladefabrikant van Amerika controleert, wil den af van hun aandelen. Maar 'Goliath' was niet opgewassen tegen de bevolking van Hershey die haar idyllische, kleinsteedse gemeenschap koestert. doorAns Bouwmans HERSHEY - „Hershey is weer net als vroeger", zegt de plaat selijke 'pamflettenmaker' John Dunn: een 'snoepje' van een plaats. De oud-marketingdirec teur van Hershey is woensdag persoonlijk door het chocolade stadje getrokken om zijn actie spullen op te halen. De borden met 'Ontspoor de verkoop' en 'Hou de droom le vend in Chocoladestad USA' zijn niet meer nodig. De actie voerders tegen de verkoop van het puur Amerikaanse chocola- de- en snoepbedrijf aan buiten landse investeerders hebben ge wonnen. Voortaan is iedereen weer 'nor maal' welkom in het naar cacao geurende Hershey. 22.000 inwo ners en bakermat van de Ameri kaanse chocoladereep. De nette straten met hun zilveren en bruine straatlampen in de vorm van een 'Hershey's Kiss' (een chocolade druppel) en namen als Chocolade Avenue en Cacao Avenue worden niet langer 'ont sierd' door protest en woede. Vanaf nu hoeft tourleidster An- ny, die de ouderwetse trolleybus in Hershey bemant, geen vragen meer te beantwoorden over 'de verkoop' die bedoeld was 'om beleggingsrisico's te spreiden'. De juridische strijd van de staat Pennsylvania tegen het ver koopplan kan in de ijskast. Banenverlies De inwoners waren bang voor banenverlies, waardevermin dering van de huizen en minder geld voor publieke uitgaven omdat de belastinginkomsten zouden dalen. „Meer dan de helft van de mensen hier leeft op de een of ander manier van Hershey", zegt inwoonster Pam Dit vier. n Nederland mag bijna niemand de naam Hershey (fabrikant van onder meer KitKat) kennen, in Amerika is het een begrip. De schappen van de supermarkten liggen vol met de nogal zoete Hershey's melkchocoladerepen - denk aan koetjesrepen of cho colade paashazen - Reese's pindakaas-chocoladecups en talloze andere zoetwaren en chocoladeproducten die uit de in 1903 door Milton S. Hershey opgerichte fabrieken rollen. Zo'n 48 procent van de Ameri kaanse chocolademarkt is in handen van Hershey. Het enor me succes van Milton Hershey's formule om goedkoop melkcho colade te maken, en Hershey's opvattingen over de gemeen schapstaak van zijn bedrijf, hebben van de gemeente Derry - beter bekend als Hershey - een welvarende en bijzondere plaats gemaakt. De grondlegger van Hershey was loyaal aan zijn mensen en dat gold ook omge keerd. Het stadje beschikt anno 2002 over een theater, een die rentuin, een stadion, een park met negen achtbanen, een re- sorthotel, een rozentuin en een gerenommeerd ziekenhuis, alle maal ooit begonnen met geld van die ene eenvoudige jongen uit Lancaster County. De problemen in Hershey be gonnen eind juli, toen de zeven tien beheerders van de Hershey Trust besloten om al hun aande len inhet bedrijf (77 procent van de aandelen met stemrecht en 31 procent van de gewone aande len) en daarmee de controle over Hershey Foods in de verkoop te doen. Geïnteresseerde kopers (Cadbury, Kraft, Nestlé) ston den snel op de stoep, maar be woners en politici in Hershey en Pennsylvania steigerden. Het Hershey trustfonds is ooit door Milton Hershey opgericht - en hij heeft zijn hele persoonlij ke vermogen aan het fonds na gelaten - om te zorgen dat de door zijn vrouw Kitty en hem zelf opgerichte school voor weesjongens tot in de eeuwig heid kon blijven bestaan. Ge zien het succes van de chocola defabriek ook na de dood van de grondlegger in 1945 was dat geen enkel probleem. Inmiddels is het een instituut voor kinderen - sinds 1976 ook meisjes - uit achterstandsgezin nen, die niet alleen onderdak en onderwijs krijgen maar ook een beurs voor universitair onder wijs. Ruim de helft van belegd vermogen van het fonds is be legd in aandelen Hershey, en volgens het fondsbestuur was dat een te groot risico. „Ik be grijp niet hoe ze dat konden beweren", zegt John Dunn. „Chocolade is een ijzersterke belegging. En waarom moest in eens alles verkocht worden? Ze hadden genoeg geld. Het fonds is bijna 5,7 miljard dollar waard. Van de dividenden moe ten ze een school in stand hou den van nu 1200 kinderen, aan wie ze elk 96.000 dollar per jaar spenderen. Is dat niet genoeg? Je breekt toch niet een gemeen schap op omdat je misschien op termijn ooit geld nodig hebt." Succesvolle pressie De permanente pressie op de fondsbeheerders heeft vruchten afgeworpen. Op verzoek van de staat Pennsylvania had de rech ter een voorlopig verbod op verkoop uitgevaardigd, en dins dagavond besloten de bestuurs leden na een tien uur durende vergadering de verkoopplannen in te trekken. „Ik denk dat ze het verzet heb ben onderschat. En misschien hebben ze hun geweten laten spreken", zegt John Dunn. In Hershey werden in ieder geval de champagneflessen open ge trokken. De argwaan tegen be stuursleden van de Hershey Trust is niet weggenomen door hun ommekeer. De roep om hun vertrek klinkt al. Maar achteraf heeft de strijd tegen de overna me Hershey geen kwaad ge daan, zegt Pam Ditvler. „De gemeenschap is er sterker en hechter van geworden." John Dunn valt haar bij: „We waren een beetje verwend geraakt. Nu we hebben moeten vechten tegen de bedreiging van ons idyllische bestaan." GPD De Hershey Foods fabriek aan de Chocolate Avenue in Hershey. foto Tom Mihalek/EPA door Marie-Louise Thissen ROTTERDAM - Mensen, die hoger zijn opgeleid kiezen in de supermarkt vaker voor een koopje of goedkope aan biedingen dan mensen uit la gere klassen. Dat is één van de conclusies die Linda Teunter trekt uit haar onder zoek aan de Erasmus Univer siteit Rotterdam. Vandaag hoopt ze te promoveren op 'Analyses van de effecten van verkoopacties op het aan koopgedrag van huishou dens'. „Het ligt eigenlijk niet zo voor de hand," zegt ze. „Ik had gedacht dat gezinnen met kinderen en mensen die elk dubbeltje moeten om draaien het meest naar goed kope aanbiedingen op zoek zijn. Maar uit mijn onder zoek blijkt dat mensen, die hoger zijn opgeleid en een ruimer budget voor hun boodschappen hebben én tweeverdieners, het vaakst koopjes aanschaffen." Linda Teunter studeerde econometrie en marketing, maar zij wilde graag een praktisch en toch weten schappelijk onderzoek doen. Het werden de wekelijkse aanbiedingen in de super markten. „Mensen denken dat ik met een abstract on derwerp bezig ben. Maar als ze dan horen waar ik onder zoek naar doe. beginnen ze hun eigen ervaringen te ver tellen. Dat is erg leuk." Aankopen Teunter gebruikte gegevens die door GfK Consumerscan waren verzameld. Tijdens een periode van twee jaar hielden circa tweehonderd huishoudens hun aankopen van levensmiddelen thuis bij Daardoor is bekend waar, wanneer, hoeveel en tegen welke prijs zij producten hebben gekocht. Een tweede informatiebron, afkomstig van IRI Infoscan, verschafte gegevens over de aanbiedin gen in de verschillende win kels. „Ik heb de aanbiedingen bij zes productgroepen onder zocht: deegwaren, koffie, vruchtensap, frisdrank, can dy bars of chocolade repen en chips. Bij deegwaren werk ten de aanbiedingen (acht procent) het minst, bij koffie (44 procent) het meest." Teunter: „Het blijkt dat de mensen, die tijdens een pro motie-actie in de supermarkt extra pakken koffie kopen, niet meer koffie gaan drin ken, maar hun aankoop een paar weken vervroegen." „Alleen bij vruchtensappen heb ik ontdekt dat er in de ge zinnen veel meer sap werd gedronken dan in een norma le week. Blijkbaar kwam bij het ontbijt en bij de lunch meer sap dan melk of fris op tafel. Dat was de uitzonde ring in mijn onderzoek." Aanbiedingen zijn vooral winstgevend voor een fabri kant die een nieuw merk on der de aandacht van het publiek wil brengen. Een winkelier is minder geïnte resseerd in het wisselen van merk en stelt meer prijs op extra omzet, hetzij door ex tra aankopen, hetzij door versnelde aankopen van zijn klanten. Als enkel en alleen naar het effect van de actie in de win kel wordt gekeken, dan blijkt dat gemiddeld 37 procent van de klanten wisselt van merk en niet van product. Teunter ontdekte bij haar onderzoek ook dat vooral ho ger opgeleide klanten en tweeverdieners pas staande in de supermarkt beslissen wat ze voor voedingsmidde len kopen, aan de hand van borden in de winkel. Als er te veel aanbiedingen voor een merk zijn, dan ver watert het effect van een ac tie, zo merkte Teunter. „Dan kopen mensen alleen nog tij dens actieweken", zo heeft Teunter vastgesteld. GPD WAALWIJK - Het media- en technologiebedrijf Docdata zal systemen le veren voor de beveiliging van Russische bankbiljet ten. Ze worden gemaakt door de Veldhovense dochter Industrial Auto mation Integrators (IAI). Docdata heeft het wereld wijde octrooi op Micro- Perf, een 'laser-micro- perforatie'. MicroPerf is een beveiligingskenmerk dat bestaat uit tiendui zenden minuscule gaatjes in bankbiljetten. Deze zijn alleen zichtbaar als het biljet tegen het licht wox-dt gehouden. Dezelf de beveiliging wordt ook toegepast in het Neder landse en Belgische pas poort. IAI levert Rusland twee lasersystemen die ge schikt zijn om MicroPerf aan te brengen in bankbil jetten. Het eerste systeem wordt nog dit jaar geïn stalleerd in een fabriek in Perm in de Oeral. Het tweede apparaat gaat naar een bankbiljetten- drukkerij in Moskou. Volgens technisch direc teur H.van Gerwen is de order voor Docdata 'een belangrijke doorbraak' op het gebied van beveili ging van bankbiljetten. Wereldwijd zijn er in deze markt maar een paar spe lers. „Als dit de standaard wordt, dan is het van grote invloed op onze omzet. Meerdere partijen hebben onze apparaten getest", zegt Van Gerwen. Ook be langrijk is volgens Van Gerwen dat IAI een sa menwerkingsverband is aangegaan met König und Bauer. „Wereldwijd wordt bijna 90 procent van de bankbiljetten gedrukt op drukpersen van KBA." Docdata haalt nu nog 92 procent van de omzet uit het drukken van cd's, cd- roms en dvd's. Docdata zegt last te hebben van de steeds grotere vlucht die het kopiëren van cd's de laatste jaren neemt. Er zijn vorig jaar 10 procent minder cd's verkocht. Het beveiligen van paspoor ten en bankbiljetten moet het bedrijf minder afhan kelijk maken van deze productie. GPD door Inge Heuff NIEUWERKERK - Bijna 500.000 ver schillende producten uit de doe-het-zelf winkels zijn opgeslagen in de database van het Nieuwerkerkse bedrijf Data Group Europe (DGE). Al naar gelang de abonnementsvorm van de klant ver schijnen er periodiek aanvullingen met prijswijzigingen en nieuwe producten. Vanaf 2003 levert DGE ook een Windowsversie. Dan kunnen pakketten als Word en Excel in het databestand ge- integreerd worden. Op het bedrijventerrein van Nieuwer- kerk is sinds drie jaar Data Group Euro pe gevestigd, gespecialiseerd in winkel automatisering op het gebied van de doe- het-zelf winkels in de breedste zin van het woord. Dus ook de tuinartikelen, de verf- en behangafdelingen en de bouw en installatiematerialen. Tien jaar geleden werd, toen nog in Rid derkerk, begonnen met de enorme klus om de assortimenten van producenten, groothandels en leveranciers van deze winkels in een databestand onder te brengen. Alle producten, met de bijbeho rende leveringsvoorwaarden, verpak- kingsomvang, prijzen en artikelnum mers, werden ingevoerd. De winkeliers konden vervolgens de software huren om daar mee hun administi'atie en assoili- mentswijzigingen te vereenvoudigen. „Ik heb de softwarepakketten nooit wil len verkopen", zegt opi'ichter en eige naar Rob Vleeshouwers. „Door de ver huur heb ik een geleidelijke stroom van inkomsten en daarmee van liquiditeit. De pi-oblemen waarmee sommige soft- warebedi'ijven nu kampen, zijn duidelijk niet mijn pi-oblemen." Was het in het begin nog het probleem van de kip en het ei - leveranciers wilden alleen meewerken als winkeliers zouden afnemen en omgekeerd - na intensieve acquisitie heeft DGE inmiddels een klantenkring door heel Nederland opge bouwd. Met name de zelfstandige doe- het-zelf winkeliers en de landelijke ke tens Enox-m en Prof Norm zijn aangeslo ten. „Grote landelijke franchiseketens werken volgens hun eigen databasesys teem", legt Vleeshouwers uit. „Die stel len specifieke eisen. Ook daar kunnen we specifieke oplossingen voor leveren. Een deel van onze neutrale inbreng is dan wel weg. We werken dus met zowel bedrijfs- afhankelijke als onafhankelijke data bases." Ook voor de grote leveranciers en impor teurs beheert DGE tegenwoox-dig alle ge gevens. Hun wijzigingen worden geïnte greerd in één systeem.,De informatie die wordt aangeleverd moet kloppen, dat is essentieel. Maar door het koppelen van bestanden komt er voor ons nauwelijks meer typewerk aan te pas. Dat verlaagt het aantal fouten." Vleeshouwers kan zich verbazen over de matige staat van automatisering waarin sommige bedrijven zich nog bevinden. „Er zijn nog steeds leveranciers die de gegevens op papier aanleveren. Die moe- Data Group Europe is specialist in automatisering van doe-het-zelf ten we dus nog handmatig verwerken. Vleeshouwers heeft zijn klanten ver wendt Alle prijswijzigingen, aanvullin gen op het assortiment, speciale acties en andere veranderingen worden door DGE verwerkt. De winkelier hoeft alleen nog de aanvullingen in te voeren in het sys teem en zijn voorraadbeheer, kassasys teem en in- en vei'koopadministratie is weer op orde. De fx-equentie waarmee de aanvullingen worden geleverd is afhan kelijk van het contract dat de winkelier met DGE heeft afgesloten. „Die aanvullingen onderscheiden ons van onze concurrenten, zij zijn onze kracht", meent Vleeshouwei's. „Ze kun nen 13.000 items of 60.000 per keer be slaan. Het aantal maakt voor ons niet zo veel uit, maar voor de winkelier wel. Ons werk scheelt hen twee avonden prijs- of assortimentswijzigingen dooi-voeren. Het is nu zelfs zo dat de winkelier aan nieuwe leveranciers vraagt of ze aange sloten zijn bij DGE. Mooier kun je het toch niet hebben?" Cursussen Behalve de software levert DGE ook de hardware en de bijbehorende cursussen Een speciale cursusruimte biedt plaats aan vijf cxu-sisten, die met behulp van de computer en een kassa leren omgaan met het systeem. Een eigen installatiedienst zorgt ervoor dat alles ter plaatse opge bouwd wordt. Een helpdesk met een technische dienst vex'helpt eventuele problemen. „Op deze manier houden we alles in eigen hand, wat ik wel zo prettig vindt", verklaart Vleeshouwers. Met de Windowsversie, die in januari 2003 geïntroduceerd wordt, komt er ook Naam: Data Group Europe bv Plaats: Nieuwerkerk Opgericht: 1992 Aantal werknemers: 9 foto Marijke Folkertsma een databasesysteem bij voor de groot handel. Zij kunnen de database, door grafische toepassingen en de integratie van het tekstverwerkingsprogramma Word, gebruiken voor consumentenin formatie zoals catalogi. „Groothandels wei-ken met andere factoren. Dat vraagt toch weer om een andei-e aanpak in het systeem dan waar wij ons tot op heden mee bezig hielden." Vleeshouwex-s wil met de windowsversie van de winkelautomatisering nu ook an- dei-e markten gaan benaderen, zoals de dierenspeciaalzaken. „Het assortiment in de doe-het-zelf winkels is zo ingewik keld. Er zijn zoveel verschillende soorten ax-tikelen die elk weer een eigen verpak- kingshoeveelheid kennen en het assorti ment is zo veranderlijk. Met onze kennis kunnen we nu eigenlijk elke markt aan. Problemen kennen we niet meex-." Toen DGE drie jaar geleden naar Nieu werkerk verhuisde - Ridderkerk was te klein geworden en alle medewei-kei-s kwamen van Schouwen-Duiveland - waren er vijf medewerkers. Dat zijn er inmiddels negen geworden, onder wie de dochter en schoonzoon van Vleeshou wers. De directeur denkt met de ver wachte expansie zijn personeel met twee of dx-ie mensen te moeten uitbreiden. „Daar is dit gebouw ook op berekend. Wel moet er nog een loods aangebouwd worden ten behoeve van de werkplaats. Maar veel meer wil ik niet groeien. Dan is het genoeg." door Brenda van Dam Jassen met nepbont? Laarzen tot de knieën? Heel wat scho lieren beraden zich over wat er aangeschaft moet worden om dit najaar volgens de laatste dress-code op school te kunnen verschijnen. Scholieren geven met zijn allen iedere maand maar liefst 14 miljoen euro aan kleding uit, zo blijkt uit het Na tionaal Scholierenonderzoek 2001-2002 van het Nibud. Over smaak valt te twisten. Maar over kleedgeld kun je duidelijke afspraken maken. Kleedgeld geven kan als een kind een jaar of dertien is. Zeg maar vanaf het moment dat het naar het voortgezet ondex-wijs gaat en ook meer van het eigen geld gaat betalen. Kleedgeld ge ven heeft een aantal voordelen. Ten eerste beslist zoon- of doch terlief voortaan zelf wat er aan geschaft wordt. Dat is in het be gin misschien even slikken, maar op den duur wel zo prak tisch. Voor een scholier is bijna niets zo belangrijk als het uiterlijk, dus het kleedgeld zal zeker zorgvuldig uitgegeven worden. Verder is kleedgeld geven een heel goede manier om jongeren met grotere geldbedx-agen om te leren gaan. Je moet immers een hele maand of langer met een bepaald bedrag doen; boven dien moet er vooruit gekeken worden, want in de winter moet er hoogst waai'schijnlijk een du re jas of laarzen gekocht wor den. Geldproblemen Met kleedgeld leer je je wensen op je budget af te stemmen, keu zes maken en geld opzij leggen voor grote aankopen. Dat dit bepaald geen overbodi ge vaardigheden zijn, blijkt wel uit het feit dat 12 px-ocent van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar ernstige geldpi-oblemen heeft; structureel te veel geld uitgeeft en met forse betalingsachter standen kampt. Eén op de drie leerlingen in het voortgezet onderwijs krijgt kleedgeld, gemiddeld bijna 50 euro per maand. Jongens krij gen minder vaak geld om zelf kleding te kopen, maar als ze het krijgen, krijgen ze vreemd ge noeg doorgaans wel een paar euro per maand méér dan meis jes. Hoeveel wordt er eigenlijk aan kleding uitgegeven? Ruim een derde van de scholieren be steedt zo'n 50 eui"0 per maand aan kleding. Het lijkt er dus op dat de jongeren die kleedgeld van him ouders krijgen, exact dat bedrag aan kleding uitge ven. Een enkele scholier krijgt overi gens geen kleedgeld, maar geeft toch iedere maand zo'n 50 euro aan kleding uit. Met de 14 mil joen euro die de scholieren samen maandelijks in kleding zaken uitgeven, dragen ze een aardig steentje bij aan de econo mie. Vast bedrag Hoe begin je nu met kleedgeld? Kleedgeld heeft alleen maar zin als het om een vast bedrag gaat. Volgens het Nibud is ten minste 40 euro per maand nodig om de garderobe op peil te houden. Wie nooit eens in de uitverkoop slaagt, heeft een hoger bedrag nodig. Daarnaast moet het kleedgeld op een vast tijdstip gegeven worden. Eens per maand bij- vooi'beeld, of als het kind wat ouder is, eens per kwartaal. Veel ouders maken bijvoorbeeld als de kinderbijslag binnen is, in één keer een groot bedrag over. Verder moeten er goede afspra ken gemaakt worden over wat er met het geld gedaan moet worden. Hoeft er alleen boven kleding betaald worden of ook een winterjas en schoenen? Daar moet het kleedgeldbedx-ag uiteraard op afgestemd worden. Het is niet handig om een kind van twaalf meteen de verant- woording voor de hele gardero be te geven. Dan is het beter om in het klein te beginnen en naar mate het kind ouder wordt het bedrag te verhogen. Merken Ondei-zoek uit de modebx-anche laat zien dat tieners steeds va ker voor merkartikelen kiezen. Daar wil nog wel eens een prijs- kaartje aan zitten dat het kleed geldbedrag te boven gaat. Voor de echte modefreaks moet dat geen probleem zijn. Bijna twee derde van de scholiei-en heeft namelijk een bijbaantje. Wie meer aan kleding wil uitgeven dan zijn ouders daarvoor willen uittrekken, zal dat dus uit eigen zak moeten betalen. GPD Voor meer informatie over kleedgeld: www.jeugd-en-geld.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 7