Veerman volgt koers Brinkhorst
PZC
PZC
Kuitert heft God op als religieus abuis
Les in normen
en waarden
Veranderingen in de landbouw zijn onontkoombaar
20 september 1952
Raad boos
over aanval
Donner op
kerkasiel
vrijdag 20 september 2002
door Peet Vogels
Wie dacht dat de rust zou
weerkeren nu Laurens Jan
Brinkhorst (D66) het ministerie
van Landbouw heeft verlaten,
zal nog lelijk opkijken. De nieu
we CDA-minister is weliswaar
uit ander hout gesneden dan
zijn voorganger, maar Cees
Veerman wil wel door op de in
geslagen weg. Alleen zal de aan
pak verschillen met die van
Brinkhorst.
„Het vertrouwen in elkaar moet
hersteld worden. Ik ben een man
van het overleg, er samen uitko
men. Maar al dat praten moet
wel tot resultaat leiden. Ieder
een die mij kent, weet dat ik niet
eindeloos doorpraat."
Het was geen gemaklcelij k begin
voor Cornelis Pieter Veerman
(Nieuw-Beijerland, 8-3-1949).
Koud een paar weken in functie
kreeg de minister de hele Kamer
over zich heen. Of hij maar
nooit meer in zijn eentje het
Nederlandse kabinetsstand
punt over de uitbreiding van de
EU wilde ondermijnen. „Tjon
ge, ik had niet beseft dat een
vrije gedachtenvorming tot dit
soort reacties zou leiden. Maar
ik heb er van geleerd", zegt
Veerman.
Een ongelukkige start voor de
minister die toch al lang twijfel
de of hij de post van minister
van Landbouw moest aanvaar
den. „Ik heb er tien dagen over
nagedacht. Ik heb helemaal
geen politieke ambities. Uitein
delijk heb ik gezegd: als de ko
ningin je roept, mag je niet wei
geren."
Boer
In de agrarische wereld werd
verheugd gereageerd op de
komst van Veerman. Eindelijk
weer een boer op het departe
ment na Van Aartsen en Brink
horst. Veerman maakt duidelijk
dat zijn afkomst niet bepalend
is voor de koers. „Het ministerie
is geen belangenbehartiger van
bepaalde groepen. We zijn er
voor de hele samenleving."
Het beleid ten aanzien van de
landbouw zal niet drastisch
veranderen. „De grondtoon van
mijn voorganger was goed." Dat
betekent niet dat de stijl van
Brinkhorst zal worden voortge
zet. „Ik heb een heel ander ka
rakter dan mijn voorganger, een
andere herkomst. He zoek sa
menwerking, ik wil verbindin
gen maken. Mijn voorganger
veroorzaakte soms weerstand in
de sector."
Die weerstand was begrijpelijk,
betoogt Veerman, maar de
noodzaak van het beleid van
Brinkhorst staat voor hem bui
ten kijf. „De problematiek in de
landbouw is al 10 tot 15 jaar het
zelfde. Veertig jaar lang alles in
het teken van steeds meer pro
ductie. De sector moest op tal
van punten in het gelid geduwd
worden. Het heeft lang geduurd
voor die veranderingen wilde.
We hebben lang tegenover el
kaar gestaan. Die fase zijn we
nu door."
Veerman is de juiste man op de
juiste plek. Als akkerbouwer
kan hij het zaad van de verande
ring, door Brinkhorst gezaaid,
opkweken en oogsten. „Natuur,
landbouw en milieu zijn geen
antagonisten. Er moet een
nieuw evenwicht komen. Het
vertrouwen in elkaar moet wor
den hersteld. Dat proces van een
nieuw evenwicht gaan we nu in.
Ik weet dat het wat wollig
klinkt, maar ik weet ook niet
waar het nieuwe evenwicht
komt te liggen. Daar moeten we
met elkaar, boeren, overheid,
milieubeweging en natuurbe
schermingsorganisaties, over
praten."
Veerman heeft die nieuwe aan
pak voortvarend ingezet. Op het
gebied van de bestrijdingsmid
delen is al een kleine doorbraak
te bespeuren. Alle partijen, boe
ren, fabrikanten, milieubewe
ging en overheid, willen geza
menlijk tot een verantwoord
pakket middelen komen. „Vol
gend jaar moet dat nieuwe be
leid effectief zijn."
Hij wil de boeren breder in te
zetten dan als voedselprodu
centen alleen. „Boeren zijn be
heerder van het landelijk ge
bied." Dat betekent in zijn visie
dat naast voedsel ook het onder
houden van het landschap een
belangrijke taak van de boeren
wordt. Daartoe worden met
meer boeren contracten afge
sloten over het ontwikkelen en
beheren van natuur op hun
grondgebied.
Natuurbeheer door de boeren is
vanuit de milieu- en natuur-
clubs altijd bekritiseerd. De
boer zou als puntje bij paaltje
komt het economisch belang la
ten prevaleren boven het na-
tuurbelang. Bovendien zijn
boeren niet in staat natuur te
beheren. De biodiversiteit zou
teruglopen als boeren de natuur
beheren. En juist nu gaat de mi
nister hen actiever betrekken
bij het ontwikkelen en beheren
van nieuwe natuurgebieden.
Veerman is zich van de kritiek
bewust maar ziet desondanks
goede mogelijkheden. „Niet
langer is produceren tegen de
laagste kostprijs het enige uit
gangspunt. Er blijft natuurlijk
ruimte voor grootschalige be
drijven die de concurrentie op
de wereldmarkt aangaan, maar
dat is niet voor de hele land
bouw weggelegd."
Dorpen
De industrieel georganiseerde
landbouw staat op gespannen
voet met randvoorwaarden voor
het milieulandschapsbeheer en
de sociaal-culturele ontwikke
ling van het platteland. „Steeds
minder boeren op steeds grotere
bedrijven maken het platteland
er niet leefbaarder op. Die ont
wikkeling treft de kleinschalige
dorpsgemeenschappen. Ik wil
meer ruimte voor recreatie op
het platteland. Ook verbreding
binnen de landbouw, zoals bio
logisch boeren, streekproduc
ten ontwikkelen en bijvoor
beeld zorgboerderijen. Er is
toch niets op tegen als mensen
die ontspoord zijn op een boer
derij weer rust en ritme vinden.
De Amsterdamse hoofdcom
missaris van politie zal blij ver
rast zijn met de opmerkingen
van Veerman. Deze week deed
de hoofdcommissaris immers
een oproep alle junks naar het
platteland te sturen om op boer
derijen te werken.
De plannen van Veerman zullen
vooral bij de jonge boeren weer
klank vinden. Kleinere bedrij
ven die niet eenzijdig op pro
ductie zijn gericht, het zal de
traditionele boer toch nog als
een gruwel in de oren klinken.
De omslag is ook noodzakelijk
voor de overleving van de land
bouw. „Boeren staan niet buiten
de samenleving. Je kunt niet
meer doen wat je wilt. De uitda
ging is niet zo vrij mogelijk te
zijn, maar zo goed mogelijk bin
nen de grenzen te werken."
GPD
Normen en waarden staan hoog op de agenda van de regering.
Vooral scholen zouden meer aandacht moeten besteden aan
het bijbrengen van sociale vaardigheden en omgangsvormen.
Een Rotterdamse basisschool geeft er als enige al les in.
door Janneke Peeters
Muisstil zijn de leerlingen
van groep 6 wanneer juf
Corien met de les luisteren en
spreken begint. „Waar moet
je op letten tijdens een ge
sprek?", vraagt ze. De vin
gers gaan massaal de lucht
in. Ze hebben goed opgelet
tijdens de vorige les. „Elkaar
uit laten praten", antwoordt
Kim. „Laten merken dat je
luistert", vult Glenn aan.
„Iemand aankijken, dat is
ook belangrijk hoor", klinkt
het van achter in de klas.
Taal en rekenen zijn voor el
ke leerling in het basisonder
wijs vanzelfsprekend. Les in
sociale vaardigheden is voor
de meesten nieuw. „Het plan
is uit de nood geboren", zegt
directeur Bert Opdam van de
Rotterdamse basisschool De
Hoeksteen (400 leerlingen).
„Niet alle kinderen krijgen
van thuis uit een sociale ba
gage mee. Het lesgeven werd
geblokkeerd door het gebrek
aan die vaardigheden."
Leraren waren volgens hem
te veel tijd kwijt aan het op
lossen van ruzies tussen leer
lingen. De 38 nationaliteiten
en 23 godsdiensten op De
Hoeksteen, maakten het er
niet makkelijker op. „De cul
turen hebben verschillende
omgangsnormen. Wij moes
ten daar, met respect voor al
le culturen, één lijn in zien te
trekken", zegt Opdam.
Respect
Vooral op het schoolplein
was er behoefte aan regels.
Ruzies en vechtpartijtjes
kwamen vaak voor. Door het
instellen van tien pleinregels
is de situatie volgens het
team van leerkrachten flink
verbeterd. 'Probeer de ruzie
eerst zelf op te lossen' luidt de
eerste regel. Dat lijkt te wer
ken. Leraren hoeven zich er
steeds minder mee te be
moeien. „Het gaat erom dat
kinderen leren respect te
hebben voor anderen, maar
ook voor zichzelf."
De huiswerkopdracht van
groep 6 wordt besproken. De
kinderen spreken de juf net
jes aan met 'u'. Ze hebben
thuis allen geprobeerd een
gesprek aan te gaan met hun
ouders om te kijken hoe goed
deze eigenlijk luisteren. „Ze
luisterden helemaal niet zo
goed", luidt de bijna unanie
me conclusie. De discussie
die volgt over de vraag waar
om de aandacht vaak ont
brak, eindigt met een advies
van juf Corien. „Jullie moe
ten het juiste moment kiezen
waarop je met iemand wilt
praten. Tijdens het autorij-
den of boodschappen doen, is
iemand er vaak niet' met z'n
gedachten bijAlleen Stefa-
no koos blijkbaar het juiste
moment. „Mijn moeder
stond te koken en dan luistert
ze altijd heel goed", lacht hij.
Twee jaar lang is met de leer
krachten gepraat over verbe
teringen. Aan de hand van de
ervaringen is een lespro
gramma opgezet. De lessen
beginnen al in groep 1. Op
dam: „Het gaat daar natuur
lijk op een speelse manier,
maar het is belangrijk om
kinderen al vanaf het begin
bekend te maken met sociale
vaardigheden. In de hogere
klassen worden de lessen
steeds verder uitgebreid."
Op het bord van groep 6 staat
door de eerste drie dagen van
de week een grote krul. Dat
betekent dat er geen proble
men zijn geweest in de pau
zes. Als dat aan het einde van
de week nog zo is, kan de Idas
rekenen op een middagdisco.
„We werken liever niet met
straffen. Belonen werkt be
ter. Het is dan juist een straf
als ze de beloning niet krij
gen", zegt juf Corien. GPD
Kerken zullen niet zo
maar het kerkasiel
van uitgeprocedeerde
asielzoekers beëindigen,
omdat de overheid dat
eist. Zo reageert Michel
Peters, secretaris van de
projectgroep vluchtelin
gen van de Raad van Ker
ken op uitspraken van mi
nister Donner (Justitie).
De minister vindt dat
kerkbesturen die illegalen
onderdak bieden 'voluit
moeten meewerken' aan
uitzetting van illegalen.
„Ze kunnen dan niet meer
schermen met het kerk
asiel", aldus Donner.
Peters betreurt de uit
spraken. „Het middel van
kerkasiel wordt niet licht
vaardig ingezet. Overleg
over het beëindigen van
kerkasiel is mogelijk.
Echter, zomaar asielzoe
kers uit cle kerk zetten, dat
zal niet gebeuren", aldus
Peters. Hij zegt niet ver
baasd te zijn over de uit
spraken van cle CDA-mi-
nister.,Het CDA heeft een
hard asielzoekersbeleid.
Het is wel verrassend dat
de christelijke kant van
die partij zo weinig zicht
baar is."
John van Til borg van de
stichting Internationaal
Netwerk van Lokale Inti-
tiatieven voor Asielzoe
kers (INLIA) in Gronin
gen, die zich ontfermt
over uitgeprocedeerde
asielzoekers, vindt dat
Donner het dossier niet
kent'. ,,TIet is een heel in
cidenteel verschijnsel en
uit alle dossiers blijkt dat
de overheid uitzetting te
rugdraaide bij degenen
die kerkasiel hadden. De
gronden voor uitzetting
bleken niet juist te zijn."
Van Tilborg verwacht dat
geen enkele kerk mee
werkt aan uitzetting.
„Kerkasiel wordt ver
leend als je er naar eer en
geweten van overtuigd
bent dat een asielzoeker
wordt vervolgd als hij of
zij naar het land van her
komst wordt terugge
stuurd. Daarmee plaatst
de kerk zich niet buiten de
wet, zoals Donner stelt",
aldus Van Tilborg. GPD
Veelbesproken theoloog gaat in nieuwste boek tot op het bot
De erkenning dat God en een le
ven na dit leven niet bestaan,
geeft de mens ruimte zelf 'een
plaats van god' te zijn en hier en
nu werkelijk te leven. Aldus de
theoloog Harry Kuitert in zijn
nieuwste boek, dat vanavond in
Rotterdam wordt gepresen
teerd.
doorWim Schrijver
Eén en al tumult was er in ge
reformeerde kring rond zijn
persoon in de jaren zeventig,
toen de synode zich verschillen
de malen over zijn vrijzinnige
opvattingen boog. Sindsdien
heeft de theoloog Harry Kuitert
uit Amstelveen van veel meer
kerkelijke dogma's afscheid ge
nomen. In boeken die overigens
steeds bestsellers werden.
Kuitert (1924) geeft die geleide
lijke verschuiving, waarin hij al
afscheid nam van een persoon
lijke God en Jezus als God, vol
mondig toe. Zegt er zelfs bij dat
hij in het verleden te veel gepro
beerd heeft 'oude mythische
waarheden te redden'. In zijn
vandaag verschijnende boek
Voor een tijd een plaats van God
zet Kuitert ze allemaal over
boord.
„Voor mijzelf ben ik nu tot op
het bot, het gebinte gekomen."
De kern van het boek, heel kort
door de bocht: er is geen God en
geen hemel. Mensen zijn in dit
ondermaanse 'een plaats van
god'. 'God', met een kleine let
ter, is dan 'geest', de mysterieu
ze oerbehoefte om 'een wereld
van betekenis' te verwoorden.
Het christendom probeerde, net
als andere religies, de raadsels
van het bestaan te verklaren, al
dus Kuitert. „Ons bestaan vol
trekt zich in raadsels. Wij zijn
onszelf een raadsel, weten niet
waar we vandaan komen en
waar we heen gaan. Maar het
raadsel is nog groter: waarom
zijn we er maar even en daarna
niet meer?"
Waardering
Na de dood is het volgens Harry Kuitert 'over en uit'.
Zo kwamen er een 'God' en een
'hemel', bijvoorbeeld. Kuitert
heeft grote waardering voor de
mensen die indertijd de 'religi
euze mythes' de wereld in hiel
pen. „Wat een durf, wat een
moed, wat een fantastische on
derneming om in een zwijgend
heelal je mond open te doen en -
via verhalen - onder woorden te
brengen waar je aan toe bent als
mens."
Voor diezelfde uitdaging staan
mensen opnieuw, zo meent Kui
tert. De kerk zit in een benarde
situatie en dat is volgens hem
niet verwonderlijk: de oude
voorstellingen hebben afge
daan. „Als nadenken je uit laat
komen bij absurditeiten - en dat
is waar voor het geloof - dan is
daarmee de leer afgeschreven
als leer, als zinnige overleg
ging."
„De breuk met het verleden
hakt er veel dieper in dan we ons
gewoonlijk realiseren. In de tijd
van de religieuze mythe was het
woord 'geloof' nog onbekend.
Er viel niets te geloven. De we
reld was zoals de mythe haar
uittekende en niemand wist van
een andere wereld", legt Kuitert
uit. „Wat vanzelf spreekt, heeft
geen geloof nodig."
„Geloofsvoorstellingen zijn
formules uit een verleden tijd
geworden, aangewezen op her
haling. Dat is in mijn ogen het
bankroet van het traditionele
christendom." De kerk is als een
museum geworden: „Je komt er
alleen om het verleden in te ade
men, of om even bij te komen
van de jacht van het dagelijks
leven."
Afscheid van de christelijke re
ligieuze mythe is voor Kuitert
ook afscheid van de persoonlij
ke God. Eén van de hoofdstukti
tels luidt: 'v/h God', 'voorheen
God'. „We heffen god op, god is
een religieus misverstand."
Daarbij haast hij zich wel te
zeggen dat 'opheffen' dubbele
betekenis heeft: „Opheffen en
verheffen tegelijk."
„Wat dat afschaffen betreft, het
is het afschaffen van een beeld
vorming. Ik zeg niet dat god niet
bestaat. Zo'n uitspraak is wel
pittig, maar gaat voorbij aan het
eigenlijke punt: god als een ge-
foto Rob Keeris/GPD
stalte uit de mythische beeldga
lerij." God is voor hem geest als
'codewoord voor transcenden
tie, het vermogen buiten jezelf
uitte stijgen'.
En de mens is de 'landings
plaats' van de geest, 'geestdra
ger'. Is de mens dan de god waar
het in de traditie altijd over
ging? Kuitei*t: „Antwoord: je zit
er vlak bij, maar het is net niet
goed. Een mens is niet god, maar
plaats van god, voor een tijd
dan. In de macht van het woord
manifesteert zich de scheppen
de geest."
'Een plaats van god' is in de ogen
van Kuitert 'een enorme upgra
ding' van de mens. „Alle zwart
kijkers van christelijk huize, ze
weten niet waarover ze het heb
ben en maken de mens tot een
wormstekig wezen ten behoeve
van hun religie, beroven hem
van de moed om te leven, laten
hem buigen voor het lot als voor
god."
De uitdrukking 'spelen voor
God' moet, hoe goed bedoeld
ook, volgens Kuitert naar de
prullenbak. „De mens speelt
niet voor god, hij is zelfs geen
plaatsvervanger voor god, als
een soort onderkoning. Hij
speelt - als we de uitdrukking
dan toch moeten gebruiken - per
definitie voor god. Het is zijn
lot, hij kan niet anders."
Opgave
God opheffen. Kuitert realiseert
zich dat dat een grote opgave is.
„Niet echt een vriendelijk aan
gezicht, geen echte hemel, niet
een echt Iemand tot wie we ons
kunnen wenden in onze nood?
Die opgave is bijna te groot voor
de generatie waartoe ik behoor.
Een ldeine troost, ze is er al
gauw niet meer.
Kuitert vindt dat kerkmensen
zich niet al te bezorgd hoeven
maken. Hij haalt instemmend
de bijbel aan waarin de mens
'tempel van de geest' wordt ge
noemd. „Christenen kunnen in
mijn boek de leer van de heilige
Geest herontdekken. Dat schrijf
ik niet met zoveel woorden,
want ik wil ook anderen buiten
de kerk aanspreken."
Met de dood is het 'over en uit'.
„Eenvoudiger valt het niet te
zeggen", aldus Kuitert. Maar:
„De troost van een hiernamaals
in te ruilen voor de upgrading
van het nu, dat is waar ik de
voorkeur aan geef. Als we dood
gaan aanvaarden als natuurlijk
lot, blijven we bovendien dicht
bij de ervaring van het werkelij
ke leven."
Liefde
De clou van de 'praktijk van het
menszijn' is volgens Kuitert
prachtig beschreven door de
apostel Paulus in I Korinthe 13,
waarin hij de liefde bejubelt.
„Geloven is kennelijk geen
lamst. Mensen geloven alles, als
het maar helpt. Ook bijgeloof
kan bergen verzetten. Maar dat
brengt je volgens Paulus niet
aan de top. De liefde, daar komt
het op aan."
Kuitert blijft zich theoloog noe
men, kenner van God. „Natuur
lijk, waarom niet?" Ook wil hij
de christelijke traditie niet
overboord zetten. „We beginnen
niet bij nul, we staan op de
schouders van het voorge
slacht." Maar de kerken hebben
geen claim op de geest. „Plet mo
nopolie van de kerken op de
geest is mislukt." GPD
GROENLAND - Zevendui
zend arbeiders hebben onder
de slechtste weersomstandig
heden op Groenland een enor
me luchtbasis voor de Ameri-
kaanse luchtmacht aangelegd.
Deze basis ligt op een afstand
van vijftienhonderd kilometer
van de Noordpool, en wordt
gebruikt door straaljagereen
heden. De aanleg van het
vliegveld kost 263 miljoen dol
lar.
ZEE-ARMEN - De zee-armen
in Zeeland blijven geld kos
ten! Uit de begroting van het
departement van Waterstaat
blijkt dat 1,5 miljoen gulden is
uitgetrokken voor de vrije
Westerschelde-veren. Voor de
calamiteuze polders is een be
drag van 450.000 uitgetrokk-
ken. Voor onderhoud en verbe
tering van de veren wordt in
Zeeland 275.000 gulden be
steed. Het nieuwe rijwielpad
langs het zeer drukke gedeelte
van de weg Oostburg-Schoon-
dijke kost honderdduizend
gulden.
MATROZEN - De drie Neder
landse matrozen, die gevan
gen zaten in Mexico, zijn vrij
gelaten meldt Het Parool. De
mannen zaten vast in verband
met de dood van een Cubaanse
verstekeling. Zij keren met het
volgende schip van de Hol-
land-Amerika Lijn naai' Ne
derland terug.
Uitgever:
J.C Boersema
{Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Postbus 18
4380 AAVIissingen
Tel. (0118) 484000
Fax: (0118)470102
E-mail; redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118)484000
Fax. (0118) 470102
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 273000
Fax. (0113) 273030
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115) 645769
Fax. (0115) 645741
E-mail: redtern@pzc.nl
Huist: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114) 372776
Fax. (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111) 454647
Fax-(0111) 454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee, Goes en Hulst:
8.30-17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
E-mail: web@pzc nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantoorure'
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0118) 484000.
Fax (0118) 470100.
Abonnementen
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag van /,--)
per maand: 19,25
per kwartaal: 52,--
per jaar; 198,--
Voor toezending per post geldt
een toeslag.
E-mail: abo@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers per stuk
maandag l/m vrijdag: 7,~
zalerdag: 1,50
Alle bedragen zijn inclusief 6% BVN
Bankrelaties
ABN AMRO 47 70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentieopdrachten worden
uitgevoerd onder toepassing van
de algemene voorwaarden van
Uitgeverij PZC BV alsmede de
regelen voor het advertentiewezen.
Tarieven kunnen tijdens kantooruren
worden opgevraagd.
Voor gewone advertenties:
Tel: (0118) 484240
Fax:(0118)470100
Voor kleintjes: Tel. (0118) 484321
Fax:(0118)484370
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concei n. De dooru j
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze
(abonnementen)administratie en om u te (laten) Informeren over voor u relevante diensten en pro
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener ol door ons zorgvuldig geselecteerd;
derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, afdeling
lezersservice, Postbus 18,4380 AA Vlissingen,
Behoort tot UUGQGflGr