Lespakket over watersnoodramp PZC CDA'ers vragen eigen Statenleden om uitstel besluitvorming WCT Opening logistiek park nog maar het begin Eis 21 maanden cel voor steekpartij Containerkade vooral concurrent Antwerpen 15 Veertienhonderd scholen in Zuidwest Nederland aangeschreven Havenraad vreest voor afvaltoerisme Grafstemming heerst bij vakbond FNV PvdA'er eist tegenstem over WCT Negenjarige bekent vernielingen Dief met etalagepop aan de haal Uitstel besluit fiets-voetveer Trajectcontrole op Zeelandbrug vrijdag 20 september 2002 door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Aan 1400 scholen voor basis- en voortge zet onderwijs in Zuidwest Ne derland is gevraagd aandacht te besteden aan de watersnood ramp van 1 februari 1953. Ze krijgen daarvoor de beschik king over een speciaal lespakket en in november verschijnt een watersnood-krant. Voor de vij f tigj arige herdenking van de ramp wordt een onder wijsproject opgezet, met als the ma 'terugkijken, leren en voor uitkijken'. Onderdeel ervan is het bezoek van een ooggetuige van de stormvloed op school. Daarvoor zijn ruim tweehon- i derd overlevenden beschikbaar. Scholen kunnen zelf een keus I maken. Hierdoor is het mogelijk iemand uit de omgeving van de school DEN HAAG - Zeeschepen zul len massaal hun afval in Neder landse havens afgeven, als andere Europese landen de in- zamelkosten voor scheepsafval niet volledig doorrekenen in de havengelden. De Nationale Ha venraad trok daarover gisteren aan de bel. Zeventig procent van de kosten van het inzamelen van afval i moet binnenkort worden ver werkt in de havengelden. Als de gezagvoerder toch al moet beta len voor het afval, zal hij het eer der in de haven afgeven, is de verwachting. Nederland wil alle kosten in de havengelden verwerken. Dat is de beste stimulans. België wil slechts de verplichte 7 0 procent van de inzamelkosten in de ha- vengelden doorrekenen. Voor zitter A. van der Hek van de Na tionale Havenraad vreest dat kapiteins in Nederland al hun afval zullen dumpen, omdat ze daar toch al voor betalen. door Jeffrey Kutterink BERGEN OP ZOOM - Bij FNV Bondgenoten in Bergen op Zoom heerst een ware grafstem ming. Bestuurders zijn nog da gelijks op pad om te onderhan delen over arbeidsvoorwaarden voor anderen, met in het achter hoofd de gedachte dat ze moge lijk over een paar maanden zelf op straat staan. FNV Bondgenoten schrapt per 1 januari tweehonderd banen. De grootste vakbond van Neder land moet flink bezuinigen. Het miljoenentekort is onder meer ontstaan doordat een deel van het vermogen is belegd. Door het slechte beursklimaat bren gen beleggingen minder op dan verwacht. Een aantal regiokantoren, waaronder dat in Bergen op Zoom, wordt ingekrompen tot vakbondscentrum. Er komen zestien van deze centra met vier regiokantoren, inclusief het hoofdkantoor. In Bergen op Zoom blijft hoog uit een plek om te vergaderen, een spreekkamer en misschien een flexwerkplek. Verder moe ten bestuurders voortaan van thuis uit werken. Het is nog niet duidelijk of en hoeveel bestuur ders die vanuit Bergen op Zoom werken in de regio Zuidwest hun baan verliezen. „Dat hangt af van hoe de bezui nigingsplannen worden inge voerd", zegt M. Razoux Schultz, vice-voorzitter van de Onder nemingsraad. „Mensen zijn boos en droevig tegelijk. Maar het is duidelijk dat er iets moet gebeuren. De vraag is alleen of het op deze manier moet." De bondsraad komt vandaag bijeen, maar zal naar verwach ting pas in december stemmen over de voorgestelde reorgani satie. De ondernemingsraad krijgt slechts mondjesmaat in formatie over hoe de plannen in de praktijk zullen worden uit gevoerd. „De vakbond werkt op zulke momenten inderdaad net als elk ander bedrijf." De reorganisatie moet per 1 ja nuari al worden doorgevoerd, zegt M. van Moort van FNV Bondgenoten. „Het is moeilijk om vandaag met de vuist op tafel te slaan en te onderhandelen over arbeids voorwaarden voor anderen", zegt een bestuurder. „Maar we behartigen de belangen van on ze leden. En tot de laatste snik zal ik me voor hen blijven inzet ten." uit te kiezen. De scholieren krij gen niet alleen een verhaal te horen, maar kunnen ook vragen stellen. Overigens komen ook in de krant interviews met overle venden en een registratie van de gebeurtenissen te staan. Het lesmateriaal bestaat onder meer uit een videofilm, een les kist over de ramp en de gevolgen en nadere informatie. Ook kan de voorstelling Stormkracht van theatergroep Kwark wor den bijgewoond. Het project kost 136.000 euro. Het dagelijks provinciebestuur heeft er extra geld voor gegeven. De activiteiten voor de scholen GOES - H. Hoogerland, PvdA- fractievoorzitter in de Goese ge meenteraad, overweegt bij de Statenverkiezingen niet op zijn partij te stemmen als die in stemt met de bouw van de WCT. Hoogerland stelt nog geen enke le concrete maatregel gehoord te hebben die de verwachte na delige gevolgen van de WCT voor de Bevelanden tot een mi nimum beperkt. „Bovendien is de komst van de WCT voor Zee land sowieso al bedreigend." De PvdA-fractie in Provinciale Staten zou er wat hem betreft voor moeten pleiten om de be sluitvorming rond de WCT uit te stellen tot na de verkiezingen. Mocht de knoop volgende maand toch worden doorge hakt, dan verwacht Hoogerland dat de PvdA tegenstemt. zijn onderdeel van het project Delta 2003. Daarin werken pro vincies, gemeenten en water schappen in het voormalige rampgebied samen. Via het pro ject worden ook de andere her denkingsonderdelen gecoördi neerd. Naast de nationale herdenking op 1 februari in Oude Tonge en Ouwerkerk is sprake van een nog steeds groeiend aantal acti viteiten van uiteenlopende aard. In verschillende plaatsen worden op de le februari lokale herdenkingen gehouden. Ook worden monumenten en ge denkplaten onthuld, onder meer in Oude Tonge, Ouwer kerk, Kruisdorp, Zuidland en Heijningen. Boeken Van publicist Kees Slager ver schijnt een herziene versie van zijn boek De Ramp en hij komt met een boek over het door de ramp vrijwel verdwenen buurt schap Capelle en de bewoners. Het Zeeuws boekenweekge schenk is gewijd aan de ramp en geschreven door Jan Kuipers en Cees Maas. Alle te verschijnen in november. Rijkswaterstaat geeft het boek Hoogiuater, Nederland 50 jaar na de watersnoodramp uit. Uniepers presenteert een boek over de Delta voor, tijdens en na de Februariramp. De Heem kundekring Ambachtsheerlijk heid Steenbergen, de heem kundekring Halcherth, de heemkundige kring Terneuzen, de heemkundige kring Philip- pusland en de Stichting Actief Stavenisse hebben eveneens boeken aangekondigd. Op veel plaatsen worden ten toonstellingen georganiseerd, zoals in Kruiningen, Heijnin gen, Terneuzen, Bergen op Zoom, Lepelstraat, Sint-Phi- lipsland, Stavenisse, Steenber gen, Nieuw-Vossemeer, Halste ren, Vlissingen, Sliedrecht, Hoek van Holland, Maassluis, Dreischor, Westerschouwen en Zierikzee. Voorts zijn er ver schillende symposia. Het bisdom Breda wil een re- liekschrijnenprojet opzetten, met herinneringen aan de stormvloed. In Steenbergen wordt een wandel- en fietsroute uitgezet. Aandacht is er voor door Noorwegen (Stavenisse) en Zweden (Strijensas) geschon ken woningen. Op 31 januari wordt in de Nieuwe kerk te Zie rikzee Requiem 1953 uitge voerd. door Aector Doorns MIDDELBURG - Een 36-jarige inwoner van Terneuzen hoorde gisteren bij de rechtbank in Middelburg wegens poging tot doodslag 21 maanden gevange nisstraf tegen zich eisen. Offi cier van justitie A. Flikweert achtte bewezen dat de verdach te zijn schoonzoon met een mes in de borst had gestoken. Het in cident vond op 17 juni dit jaar plaats bij een pinautomaat in Terneuzen. „Ze betichtten elkaar van van alles, maar het was een aanlei ding van niks", zei de officier. Het slachtoffer had nog (drugs)geld tegoed van zijn schoonvader, die verslaafd is aan harddrugs. Die wilde het geld pinnen, maar er stond niet voldoende saldo op de rekening. Een vrouw zag dat de twee het met elkaar aan de stok kregen. De schoonzoon was volgens de getuige een opgewonden stand je. De verdachte haalde plotse ling een groot zakmes tevoor schijn en maakte stekende bewegingen in de richting van door Harmen van der Werf DEN HAAG - De Westerschelde Containerterminal (WCT) in Vlissingen-Oost vormt geen be dreiging voor de Rotterdamse haven, maar zal veel eerder Ant werpen concurrentie aandoen. Voorzitter A. Korteland van de Koninklijke Vereniging van Ne derlandse Reders (KVNR) zei dit gisteren op een bijeenkomst van de Nationale Havenraad in Den Haag. „Vlissingen is de buitenhaven van Antwerpen", aldus Korte land. „Voor grote contai nerschepen is het veel handiger straks in Vlissingen te laden en te lossen dan helemaal naar Antwerpen door te varen." Hij voegde toe: „Vlissingen moet dan wel betere achterlandver bindingen krijgen." Korteland kent het tegenver- haal van het Antwerps Haven bedrijf. Volgens het Antwerps Havenbedrijf zullen vervoer ders voor Antwerpen blijven kiezen, omdat het goedkoper is het slachtoffer, die wegrende. Thuis kreeg hij in de gaten dat hij in zijn linkerborst was ge raakt. Volgens de medische ver klaring betrof het een redelijk oppervlakkige steekwond van drie centimeter. De officier nam het steken met een mes in het openbaar en het strafblad met geweldsdelicten als strafver zwarend mee in zijn eis. De Terneuzenaar had de politie verteld dat zijn schoonzoon een wapen bij zich had en zich bezig hield met drugshandel. Een huiszoeking door de politie le verde niets op. Ook verzekerde de Terneuzenaar dat hij eerst een klap van zijn schoonzoon had gekregen. Raadsman F. de Vleesschauwer meende dat zijn cliënt moest worden vrijgesproken van po ging tot doodslag. „Het slacht offer dreigde. Mijn cliënt was niet agressief. Hij heeft hem niet bewust in de borst gestoken." De strafpleiter vond de eis te zwaar en vroeg om een deel van de straf voorwaardelijk op te leggen. De rechtbank doet op 2 oktober uitspraak. containerschepen verder het land in te laten varen. Lossen en laden in Antwerpen scheelt ten opzichte van Vlissingen zestig kilometer aan duur natransport over weg, spoor of water. „Dat is een kwestie van rekenen voor de vervoerders", reageert de voorzitter van de Nederland se reders. „Ze willen kunnen kiezen en daarom is het goed dat er een terminal in Vlissingen- Oost komt. Ik moet bovendien nog zien dat Antwerpen het voor elkaar krijgt de Wester schelde verder te verdiepen. De groenen zitten immers in de Bel - gische en Vlaamse regering." Volgens Korteland is er zeker toekomst voor een containerter minal in het Sloegebied, ook al blijft Antwerpen uitbreiden en komt bij Rotterdam een Tweede Maasvlakte. „We zitten momen teel in een economische dip, maar dat gaat weer over. Alle lange-termijnprognoses wijzen op een grote groei van het con tainerverkeer over zee en die zijn tot nu toe altijd uitgeko men." ZIERIKZEE - Een negenjarige jongen uit Zierikzee heeft gis termiddag bekend betrokken te zijn bij de vernielingen die zijn aangericht op de algemene begraafplaats in Zierikzee. Drie andere kinderen van dezelfde leeftijd, eveneens woon achtig in Zierikzee, moeten nog worden gehoord. De negenjarige jongen is gisteren verhoord. Woensdag wer den de vernielingen door de beheerder van het kerkhof ont dekt. Objecten zoals beeldjes en foto's waren van circa twintig gra ven uit het middengedeelte gehaald en kapot gegooid. In de afgelopen maanden zijn al twee keer eerder in hetzelfde deel van de begraafplaats vernielingen aangericht. VLISSINGEN - Werknemers van een winkel in de Spuistraat in Vlissingen stonden gisteren raar te kijken. Onbekenden hadden een etalagepop uit de winkel weggenomen. Het gaat om een pop die een kind van een jaar of tien moet voorstellen. De modepop is gekleed in een blauwe jurk met sterretjes en draagt een blonde pruik. De diefstal heeft ergens tussen dins dag- en donderdagmorgen plaatsgevonden. Van de daders ontbreekt nog elk spoor. MIDDELBURG - Provinciale Staten kunnen vandaag geen besluit nemen over het fiets-voetveer Vlissingen-Breskens. Het voorstel is door Gedeputeerde Staten van de agenda ge schrapt. Reden is dat de regering in de Miljoenennota bekend heeft gemaakt dat er minder geld komt voor openbaar ver voer. De korting bedraagt tien procent. Het Rijk zou 2,38 miljoen euro bijdragen aan het fiets-voetveer. De provincie wordt dus geconfronteerd met een gat op de begroting. „Het is een be perkt risico", verklaart gedeputeerde J. Hennekeij (WD, ver keer). Snijden in de dienstregeling van het fiets-voetveer lijkt on vermijdelijk. „Ik heb wel een idee hoe we het risico moeten oplossen, maar ik vind dat je dat niet in een plenaire vergade ring kunt bespreken. Het is beter om dat eerst in de commissie verkeer en vervoer te doen", meent Hennekeij. Die commissie komt aanstaande maandag bijeen. Een week later vergadert de commissie algemeen bestuur erover. Uiteindelijk komen Provinciale Staten op 4 oktober alsnog voltallig over de dan aangepaste exploitatie te besluiten. Die dag is een extra Statenvergadering uitgeschreven over de Westerschelde Container Terminal. ZIERIKZEE - Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) gaat op de Zeelandbrug een zogeheten trajectcontrolesysteem installeren. Hiermee kan voor elke auto die de brug over rijdt snel de gemiddelde snelheid wor den berekend. Zowel bij het oprijden als bij het afrijden zul len camera's silhouetfoto's van de auto's maken en de tijd registreren. Blijkt na berekening dat de gemiddelde snelheid hoger ligt dan het maximum van tachtig kilometer per uur, dan wordt het kenteken nagetrokken en volgt de onvermijde lijke bon. Het Openbaar Ministerie heeft in samenwerking met Rijks waterstaat dit nieuwe systeem op verschillende plekken in Nederland getest. De installatie op de Zeelandbrug is lande lijk het eerste systeem dat vast wordt opgesteld. Het doel is dat het traj ectcontrolesysteem eind mei 2 003 in gebruik geno men wordt. Burgemeester R. Barbé van Terneuzen laat zich door een menselijke 'computer' registreren voor de opening van het Katoen Natie Logipark. foto Camile Schelstraete door Wout Bareman TERNEUZEN - Het Antwerpse haven bedrijf Katoen Natie investeert de ko mende jaren nog eens enkele tientallen miljoenen euro's in het nieuwe logistiek park in het noordelijk deel van de Braak manpolder aan de Braakmanhaven. Niet alleen wordt op termijn de Zeeland Con tainer Terminal flink uitgebreid, ook de capaciteit van het logistiek park wordt binnen nu en een half jaar verdubbeld. Algemeen directeur F. Huts gaat ervan uit dat kort daarna een verdere uitbrei ding volgt. Hij zei dat gistermiddag bij de opening van het Katoen Natie Logipark, dat sinds 1 augustus op volle toeren draait. Het lo gistiek park in de polder pal achter de containerterminal beslaat een opper vlakte van dertig hectare. Katoen Natie neemt daarvan vijftien hectare voor zijn rekening. Huts verwacht die terreinen in snel tempo in gebruik te nemen. Ruim een jaar geleden werd begonnen met de aanleg van de eerste fase (2,56 hectare) van het park, dat behalve een grote loods 40 silo's van 35 meter hoog en een omvangrijke buitenopslag omvat. Inmiddels is begonnen met de uitvoering van de tweede fase (4,2 hectare) van het logipark met een tweede grote loods en nog eens 80 silo's van 28 meter hoogte. Die tweede fase wordt medio maart afge rond, waarna snel een derde fase volgt. Milieu Huts: „Aanvankelijk wilden we al direct de volledige 30 hectare reserveren, maar het havenschap vond het beter wat klei ner te beginnen. Maar ik voorspel dat we snel aan onze maximumcapaciteit zit ten." Hij benadrukte dat het milieuas pect van het hele project niet valt weg te poetsen. „Wij halen met onze lijndien sten via het netwerk van terminals in de Rijn-Scheldedelta tussen Noord-Frank- rij k en Rotterdam en tussen Vlissingen en Antwerpen vele duizenden vrachtwa gens van de weg." De terminal en het logipark in de Braak man vormen steeds nadrukkelijker de draaischijf in het containervervoer op de noord-zuidas en de oost-westas. Dage lijks onderhouden containerschepen over de binnenwateren lijndiensten tus sen de Noord-Franse en Belgische havens en Antwerpen en Rotterdam én tussen de Westerscheldehavens (Vlissin gen, Terneuzen, Antwerpen). Volgens Huts is dankzij dat vervoer over water het aantal trucks op de weg nu al met 250 per dag gedaald. Draaien de terminal en het logipark op volle toeren dat is het een veelvoud daarvan. Katoen Natie heeft momenteel 'buur man' Dow Benelux als belangrijkste klant. Maar het logistiek en stuwadoors- bedrijf, dat niet alleen gespecialiseerd is in transport, maar vooral ook in de ver dere behandeling van in de eerste plaats bulkgoed (verpakking en opslag), mikt ook op andere klanten uit de Kanaalzo- Wegen De ontsluiting van de terminal en het lo gipark over de weg vormt nog een pro bleem. De gemeente Terneuzen en het havenschap Zeeland Seaports zoeken samen met andere instanties en Dow en Katoen Natie naar een verbetering van de infrastructuur. De nieuwe aan- en af- voerwegen van de Westerscheldetunnel vormen daarvan een belangrijk onder deel, maar dat is niet voldoende. Burge meester R. Barbé van Terneuzen ver wacht, zei hij gisteren, dat de Grontmij binnen anderhalve maand een studie naar de gewenste oplossingen afrondt. Daarbij gaat het niet alleen om het weg vervoer, maar ook het doortrekken van de bestaande spoorverbinding van Dow naar de terminal en het logipark. Barbé feliciteerde Katoen Natie en Dow gisteren niet alleen als burgemeester, maar ook als vice-voorzitter van het ha venschap. Voorzitter (gedeputeerde) D. Bruinooge en directeur J. Philippen lie ten verstek gaan. Volgens Huts 'wegens dringende besprekingen in Den Haag over de problemen rond de beoogde Wes terschelde Container Terminal'. Barbé, Huts en Do w-topman G. van Harten stel den met een gezamenlijke druk op de knop de twee verpakkingslijnen in de loods van Katoen Natie in werking. De opening werd ludiek omlijst door een driemans-harmonie, een onverwachte 'computerregistratie' van de gasten bij binnenkomst en andere verrassingen. door Ingrid Huibers GOES - In totaal zes CDA- wethouders en -fractievoor zitters uit de gemeenten Goes, Kapelle en Reimerswaal doen een dringend beroep op de ei gen CDA-Statenfractie om de beslissing over de Wester schelde Container Terminal (WCT) uit te stellen. Zij vinden dat er eerst meer duidelijk moet zijn over de negatieve ge volgen van zo'n terminal en de wijze waarop deze zullen wor den bestreden. Nu de beslissing over de WCT steeds dichterbij komt - Pro vinciale Staten nemen op vrij dag 4 oktober een besluit - wordt het protest vanuit de Bevelanden steeds dwingen der. De aangevoerde argumen ten zijn inmiddels bekend en worden ook nu door de CDA 'ers weer eens keurig op een rijtje gezet. Zo wordt er gewezen op de 'aanzienlijke overlast' op het gebied van 'geluid, trillingen en verkeerscongestie' die een groot aantal inwoners van de drie Bevelandse gemeenten na aanleg van de WCT te wachten staat. Verder wordt gevreesd voor steeds meer containers met gevaarlijke stoffen die per spoor dwars door de drie ge meenten rijden. Voordat er wordt besloten tot de aanleg van de WCT moet volgens de Bevelandse CDA 'ers eerst duidelijk zijn hoe die verwachte overlast bestreden gaat worden. Aangezien het zonder twijfel om dure maat regelen zal gaan zoals het plaatsen van geluidsschermen en betonnen spoorbielzen en het aanleggen van ongelijk vloerse kruisingen in het spoor, is het absoluut noodza kelijk dat het Rijk, de provin cie en de betrokken gemeen ten, maar ook Zeeland Seaports en de NS het vooraf eens worden over die maatre gelen en de financiering daar van. Leefomgeving Omdat dit veel tijd gaat kos ten, vragen de CDA'ers de ei gen Statenfractie met klem om 4 oktober te verzoeken om uit stel van de beslissing over de WCT. De lokale politici schrij ven wel dat zij 'erkennen dat er voor Zeeland economische be langen op het spel staan', maar zij vinden tegelijkertijd 'de aantasting van de leefomge ving op Zuid-Beveland zo ern stig dat een beslissing nu niet kan worden genomen'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 15