Lespakket over watersnoodramp
PZC
CDA'ers vragen eigen Statenleden
om uitstel besluitvorming WCT
Opening logistiek park nog maar het begin
Eis 21 maanden cel
voor steekpartij
Containerkade vooral
concurrent Antwerpen
15
Veertienhonderd scholen in Zuidwest Nederland aangeschreven
Havenraad
vreest voor
afvaltoerisme
Grafstemming
heerst bij
vakbond FNV
PvdA'er eist
tegenstem
over WCT
Negenjarige bekent vernielingen
Dief met etalagepop aan de haal
Uitstel besluit fiets-voetveer
Trajectcontrole op Zeelandbrug
vrijdag 20 september 2002
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Aan 1400
scholen voor basis- en voortge
zet onderwijs in Zuidwest Ne
derland is gevraagd aandacht te
besteden aan de watersnood
ramp van 1 februari 1953. Ze
krijgen daarvoor de beschik
king over een speciaal lespakket
en in november verschijnt een
watersnood-krant.
Voor de vij f tigj arige herdenking
van de ramp wordt een onder
wijsproject opgezet, met als the
ma 'terugkijken, leren en voor
uitkijken'. Onderdeel ervan is
het bezoek van een ooggetuige
van de stormvloed op school.
Daarvoor zijn ruim tweehon-
i derd overlevenden beschikbaar.
Scholen kunnen zelf een keus
I maken.
Hierdoor is het mogelijk iemand
uit de omgeving van de school
DEN HAAG - Zeeschepen zul
len massaal hun afval in Neder
landse havens afgeven, als
andere Europese landen de in-
zamelkosten voor scheepsafval
niet volledig doorrekenen in de
havengelden. De Nationale Ha
venraad trok daarover gisteren
aan de bel.
Zeventig procent van de kosten
van het inzamelen van afval
i moet binnenkort worden ver
werkt in de havengelden. Als de
gezagvoerder toch al moet beta
len voor het afval, zal hij het eer
der in de haven afgeven, is de
verwachting.
Nederland wil alle kosten in de
havengelden verwerken. Dat is
de beste stimulans. België wil
slechts de verplichte 7 0 procent
van de inzamelkosten in de ha-
vengelden doorrekenen. Voor
zitter A. van der Hek van de Na
tionale Havenraad vreest dat
kapiteins in Nederland al hun
afval zullen dumpen, omdat ze
daar toch al voor betalen.
door Jeffrey Kutterink
BERGEN OP ZOOM - Bij FNV
Bondgenoten in Bergen op
Zoom heerst een ware grafstem
ming. Bestuurders zijn nog da
gelijks op pad om te onderhan
delen over arbeidsvoorwaarden
voor anderen, met in het achter
hoofd de gedachte dat ze moge
lijk over een paar maanden zelf
op straat staan.
FNV Bondgenoten schrapt per 1
januari tweehonderd banen. De
grootste vakbond van Neder
land moet flink bezuinigen. Het
miljoenentekort is onder meer
ontstaan doordat een deel van
het vermogen is belegd. Door
het slechte beursklimaat bren
gen beleggingen minder op dan
verwacht.
Een aantal regiokantoren,
waaronder dat in Bergen op
Zoom, wordt ingekrompen tot
vakbondscentrum. Er komen
zestien van deze centra met vier
regiokantoren, inclusief het
hoofdkantoor.
In Bergen op Zoom blijft hoog
uit een plek om te vergaderen,
een spreekkamer en misschien
een flexwerkplek. Verder moe
ten bestuurders voortaan van
thuis uit werken. Het is nog niet
duidelijk of en hoeveel bestuur
ders die vanuit Bergen op Zoom
werken in de regio Zuidwest
hun baan verliezen.
„Dat hangt af van hoe de bezui
nigingsplannen worden inge
voerd", zegt M. Razoux Schultz,
vice-voorzitter van de Onder
nemingsraad. „Mensen zijn
boos en droevig tegelijk. Maar
het is duidelijk dat er iets moet
gebeuren. De vraag is alleen of
het op deze manier moet."
De bondsraad komt vandaag
bijeen, maar zal naar verwach
ting pas in december stemmen
over de voorgestelde reorgani
satie. De ondernemingsraad
krijgt slechts mondjesmaat in
formatie over hoe de plannen in
de praktijk zullen worden uit
gevoerd. „De vakbond werkt op
zulke momenten inderdaad net
als elk ander bedrijf."
De reorganisatie moet per 1 ja
nuari al worden doorgevoerd,
zegt M. van Moort van FNV
Bondgenoten.
„Het is moeilijk om vandaag
met de vuist op tafel te slaan en
te onderhandelen over arbeids
voorwaarden voor anderen",
zegt een bestuurder. „Maar we
behartigen de belangen van on
ze leden. En tot de laatste snik
zal ik me voor hen blijven inzet
ten."
uit te kiezen. De scholieren krij
gen niet alleen een verhaal te
horen, maar kunnen ook vragen
stellen. Overigens komen ook in
de krant interviews met overle
venden en een registratie van de
gebeurtenissen te staan.
Het lesmateriaal bestaat onder
meer uit een videofilm, een les
kist over de ramp en de gevolgen
en nadere informatie. Ook kan
de voorstelling Stormkracht
van theatergroep Kwark wor
den bijgewoond. Het project
kost 136.000 euro. Het dagelijks
provinciebestuur heeft er extra
geld voor gegeven.
De activiteiten voor de scholen
GOES - H. Hoogerland, PvdA-
fractievoorzitter in de Goese ge
meenteraad, overweegt bij de
Statenverkiezingen niet op zijn
partij te stemmen als die in
stemt met de bouw van de WCT.
Hoogerland stelt nog geen enke
le concrete maatregel gehoord
te hebben die de verwachte na
delige gevolgen van de WCT
voor de Bevelanden tot een mi
nimum beperkt. „Bovendien is
de komst van de WCT voor Zee
land sowieso al bedreigend."
De PvdA-fractie in Provinciale
Staten zou er wat hem betreft
voor moeten pleiten om de be
sluitvorming rond de WCT uit te
stellen tot na de verkiezingen.
Mocht de knoop volgende
maand toch worden doorge
hakt, dan verwacht Hoogerland
dat de PvdA tegenstemt.
zijn onderdeel van het project
Delta 2003. Daarin werken pro
vincies, gemeenten en water
schappen in het voormalige
rampgebied samen. Via het pro
ject worden ook de andere her
denkingsonderdelen gecoördi
neerd.
Naast de nationale herdenking
op 1 februari in Oude Tonge en
Ouwerkerk is sprake van een
nog steeds groeiend aantal acti
viteiten van uiteenlopende
aard. In verschillende plaatsen
worden op de le februari lokale
herdenkingen gehouden. Ook
worden monumenten en ge
denkplaten onthuld, onder
meer in Oude Tonge, Ouwer
kerk, Kruisdorp, Zuidland en
Heijningen.
Boeken
Van publicist Kees Slager ver
schijnt een herziene versie van
zijn boek De Ramp en hij komt
met een boek over het door de
ramp vrijwel verdwenen buurt
schap Capelle en de bewoners.
Het Zeeuws boekenweekge
schenk is gewijd aan de ramp en
geschreven door Jan Kuipers en
Cees Maas. Alle te verschijnen
in november.
Rijkswaterstaat geeft het boek
Hoogiuater, Nederland 50 jaar
na de watersnoodramp uit.
Uniepers presenteert een boek
over de Delta voor, tijdens en na
de Februariramp. De Heem
kundekring Ambachtsheerlijk
heid Steenbergen, de heem
kundekring Halcherth, de
heemkundige kring Terneuzen,
de heemkundige kring Philip-
pusland en de Stichting Actief
Stavenisse hebben eveneens
boeken aangekondigd.
Op veel plaatsen worden ten
toonstellingen georganiseerd,
zoals in Kruiningen, Heijnin
gen, Terneuzen, Bergen op
Zoom, Lepelstraat, Sint-Phi-
lipsland, Stavenisse, Steenber
gen, Nieuw-Vossemeer, Halste
ren, Vlissingen, Sliedrecht,
Hoek van Holland, Maassluis,
Dreischor, Westerschouwen en
Zierikzee. Voorts zijn er ver
schillende symposia.
Het bisdom Breda wil een re-
liekschrijnenprojet opzetten,
met herinneringen aan de
stormvloed. In Steenbergen
wordt een wandel- en fietsroute
uitgezet. Aandacht is er voor
door Noorwegen (Stavenisse) en
Zweden (Strijensas) geschon
ken woningen. Op 31 januari
wordt in de Nieuwe kerk te Zie
rikzee Requiem 1953 uitge
voerd.
door Aector Doorns
MIDDELBURG - Een 36-jarige
inwoner van Terneuzen hoorde
gisteren bij de rechtbank in
Middelburg wegens poging tot
doodslag 21 maanden gevange
nisstraf tegen zich eisen. Offi
cier van justitie A. Flikweert
achtte bewezen dat de verdach
te zijn schoonzoon met een mes
in de borst had gestoken. Het in
cident vond op 17 juni dit jaar
plaats bij een pinautomaat in
Terneuzen.
„Ze betichtten elkaar van van
alles, maar het was een aanlei
ding van niks", zei de officier.
Het slachtoffer had nog
(drugs)geld tegoed van zijn
schoonvader, die verslaafd is
aan harddrugs. Die wilde het
geld pinnen, maar er stond niet
voldoende saldo op de rekening.
Een vrouw zag dat de twee het
met elkaar aan de stok kregen.
De schoonzoon was volgens de
getuige een opgewonden stand
je. De verdachte haalde plotse
ling een groot zakmes tevoor
schijn en maakte stekende
bewegingen in de richting van
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De Westerschelde
Containerterminal (WCT) in
Vlissingen-Oost vormt geen be
dreiging voor de Rotterdamse
haven, maar zal veel eerder Ant
werpen concurrentie aandoen.
Voorzitter A. Korteland van de
Koninklijke Vereniging van Ne
derlandse Reders (KVNR) zei
dit gisteren op een bijeenkomst
van de Nationale Havenraad in
Den Haag.
„Vlissingen is de buitenhaven
van Antwerpen", aldus Korte
land. „Voor grote contai
nerschepen is het veel handiger
straks in Vlissingen te laden en
te lossen dan helemaal naar
Antwerpen door te varen." Hij
voegde toe: „Vlissingen moet
dan wel betere achterlandver
bindingen krijgen."
Korteland kent het tegenver-
haal van het Antwerps Haven
bedrijf. Volgens het Antwerps
Havenbedrijf zullen vervoer
ders voor Antwerpen blijven
kiezen, omdat het goedkoper is
het slachtoffer, die wegrende.
Thuis kreeg hij in de gaten dat
hij in zijn linkerborst was ge
raakt. Volgens de medische ver
klaring betrof het een redelijk
oppervlakkige steekwond van
drie centimeter. De officier nam
het steken met een mes in het
openbaar en het strafblad met
geweldsdelicten als strafver
zwarend mee in zijn eis.
De Terneuzenaar had de politie
verteld dat zijn schoonzoon een
wapen bij zich had en zich bezig
hield met drugshandel. Een
huiszoeking door de politie le
verde niets op. Ook verzekerde
de Terneuzenaar dat hij eerst
een klap van zijn schoonzoon
had gekregen.
Raadsman F. de Vleesschauwer
meende dat zijn cliënt moest
worden vrijgesproken van po
ging tot doodslag. „Het slacht
offer dreigde. Mijn cliënt was
niet agressief. Hij heeft hem niet
bewust in de borst gestoken."
De strafpleiter vond de eis te
zwaar en vroeg om een deel van
de straf voorwaardelijk op te
leggen.
De rechtbank doet op 2 oktober
uitspraak.
containerschepen verder het
land in te laten varen. Lossen en
laden in Antwerpen scheelt ten
opzichte van Vlissingen zestig
kilometer aan duur natransport
over weg, spoor of water.
„Dat is een kwestie van rekenen
voor de vervoerders", reageert
de voorzitter van de Nederland
se reders. „Ze willen kunnen
kiezen en daarom is het goed dat
er een terminal in Vlissingen-
Oost komt. Ik moet bovendien
nog zien dat Antwerpen het
voor elkaar krijgt de Wester
schelde verder te verdiepen. De
groenen zitten immers in de Bel -
gische en Vlaamse regering."
Volgens Korteland is er zeker
toekomst voor een containerter
minal in het Sloegebied, ook al
blijft Antwerpen uitbreiden en
komt bij Rotterdam een Tweede
Maasvlakte. „We zitten momen
teel in een economische dip,
maar dat gaat weer over. Alle
lange-termijnprognoses wijzen
op een grote groei van het con
tainerverkeer over zee en die
zijn tot nu toe altijd uitgeko
men."
ZIERIKZEE - Een negenjarige jongen uit Zierikzee heeft gis
termiddag bekend betrokken te zijn bij de vernielingen die
zijn aangericht op de algemene begraafplaats in Zierikzee.
Drie andere kinderen van dezelfde leeftijd, eveneens woon
achtig in Zierikzee, moeten nog worden gehoord.
De negenjarige jongen is gisteren verhoord. Woensdag wer
den de vernielingen door de beheerder van het kerkhof ont
dekt.
Objecten zoals beeldjes en foto's waren van circa twintig gra
ven uit het middengedeelte gehaald en kapot gegooid. In de
afgelopen maanden zijn al twee keer eerder in hetzelfde deel
van de begraafplaats vernielingen aangericht.
VLISSINGEN - Werknemers van een winkel in de Spuistraat
in Vlissingen stonden gisteren raar te kijken. Onbekenden
hadden een etalagepop uit de winkel weggenomen. Het gaat
om een pop die een kind van een jaar of tien moet voorstellen.
De modepop is gekleed in een blauwe jurk met sterretjes en
draagt een blonde pruik. De diefstal heeft ergens tussen dins
dag- en donderdagmorgen plaatsgevonden. Van de daders
ontbreekt nog elk spoor.
MIDDELBURG - Provinciale Staten kunnen vandaag geen
besluit nemen over het fiets-voetveer Vlissingen-Breskens.
Het voorstel is door Gedeputeerde Staten van de agenda ge
schrapt. Reden is dat de regering in de Miljoenennota bekend
heeft gemaakt dat er minder geld komt voor openbaar ver
voer.
De korting bedraagt tien procent. Het Rijk zou 2,38 miljoen
euro bijdragen aan het fiets-voetveer. De provincie wordt dus
geconfronteerd met een gat op de begroting. „Het is een be
perkt risico", verklaart gedeputeerde J. Hennekeij (WD, ver
keer).
Snijden in de dienstregeling van het fiets-voetveer lijkt on
vermijdelijk. „Ik heb wel een idee hoe we het risico moeten
oplossen, maar ik vind dat je dat niet in een plenaire vergade
ring kunt bespreken. Het is beter om dat eerst in de commissie
verkeer en vervoer te doen", meent Hennekeij. Die commissie
komt aanstaande maandag bijeen. Een week later vergadert
de commissie algemeen bestuur erover.
Uiteindelijk komen Provinciale Staten op 4 oktober alsnog
voltallig over de dan aangepaste exploitatie te besluiten. Die
dag is een extra Statenvergadering uitgeschreven over de
Westerschelde Container Terminal.
ZIERIKZEE - Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar
Ministerie (BVOM) gaat op de Zeelandbrug een zogeheten
trajectcontrolesysteem installeren. Hiermee kan voor elke
auto die de brug over rijdt snel de gemiddelde snelheid wor
den berekend. Zowel bij het oprijden als bij het afrijden zul
len camera's silhouetfoto's van de auto's maken en de tijd
registreren. Blijkt na berekening dat de gemiddelde snelheid
hoger ligt dan het maximum van tachtig kilometer per uur,
dan wordt het kenteken nagetrokken en volgt de onvermijde
lijke bon.
Het Openbaar Ministerie heeft in samenwerking met Rijks
waterstaat dit nieuwe systeem op verschillende plekken in
Nederland getest. De installatie op de Zeelandbrug is lande
lijk het eerste systeem dat vast wordt opgesteld. Het doel is
dat het traj ectcontrolesysteem eind mei 2 003 in gebruik geno
men wordt.
Burgemeester R. Barbé van Terneuzen laat zich door een menselijke 'computer' registreren voor de opening van het Katoen Natie Logipark.
foto Camile Schelstraete
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Het Antwerpse haven
bedrijf Katoen Natie investeert de ko
mende jaren nog eens enkele tientallen
miljoenen euro's in het nieuwe logistiek
park in het noordelijk deel van de Braak
manpolder aan de Braakmanhaven. Niet
alleen wordt op termijn de Zeeland Con
tainer Terminal flink uitgebreid, ook de
capaciteit van het logistiek park wordt
binnen nu en een half jaar verdubbeld.
Algemeen directeur F. Huts gaat ervan
uit dat kort daarna een verdere uitbrei
ding volgt.
Hij zei dat gistermiddag bij de opening
van het Katoen Natie Logipark, dat sinds
1 augustus op volle toeren draait. Het lo
gistiek park in de polder pal achter de
containerterminal beslaat een opper
vlakte van dertig hectare. Katoen Natie
neemt daarvan vijftien hectare voor zijn
rekening. Huts verwacht die terreinen in
snel tempo in gebruik te nemen.
Ruim een jaar geleden werd begonnen
met de aanleg van de eerste fase (2,56
hectare) van het park, dat behalve een
grote loods 40 silo's van 35 meter hoog en
een omvangrijke buitenopslag omvat.
Inmiddels is begonnen met de uitvoering
van de tweede fase (4,2 hectare) van het
logipark met een tweede grote loods en
nog eens 80 silo's van 28 meter hoogte.
Die tweede fase wordt medio maart afge
rond, waarna snel een derde fase volgt.
Milieu
Huts: „Aanvankelijk wilden we al direct
de volledige 30 hectare reserveren, maar
het havenschap vond het beter wat klei
ner te beginnen. Maar ik voorspel dat we
snel aan onze maximumcapaciteit zit
ten." Hij benadrukte dat het milieuas
pect van het hele project niet valt weg te
poetsen. „Wij halen met onze lijndien
sten via het netwerk van terminals in de
Rijn-Scheldedelta tussen Noord-Frank-
rij k en Rotterdam en tussen Vlissingen en
Antwerpen vele duizenden vrachtwa
gens van de weg."
De terminal en het logipark in de Braak
man vormen steeds nadrukkelijker de
draaischijf in het containervervoer op de
noord-zuidas en de oost-westas. Dage
lijks onderhouden containerschepen
over de binnenwateren lijndiensten tus
sen de Noord-Franse en Belgische
havens en Antwerpen en Rotterdam én
tussen de Westerscheldehavens (Vlissin
gen, Terneuzen, Antwerpen). Volgens
Huts is dankzij dat vervoer over water
het aantal trucks op de weg nu al met 250
per dag gedaald. Draaien de terminal en
het logipark op volle toeren dat is het een
veelvoud daarvan.
Katoen Natie heeft momenteel 'buur
man' Dow Benelux als belangrijkste
klant. Maar het logistiek en stuwadoors-
bedrijf, dat niet alleen gespecialiseerd is
in transport, maar vooral ook in de ver
dere behandeling van in de eerste plaats
bulkgoed (verpakking en opslag), mikt
ook op andere klanten uit de Kanaalzo-
Wegen
De ontsluiting van de terminal en het lo
gipark over de weg vormt nog een pro
bleem. De gemeente Terneuzen en het
havenschap Zeeland Seaports zoeken
samen met andere instanties en Dow en
Katoen Natie naar een verbetering van
de infrastructuur. De nieuwe aan- en af-
voerwegen van de Westerscheldetunnel
vormen daarvan een belangrijk onder
deel, maar dat is niet voldoende. Burge
meester R. Barbé van Terneuzen ver
wacht, zei hij gisteren, dat de Grontmij
binnen anderhalve maand een studie
naar de gewenste oplossingen afrondt.
Daarbij gaat het niet alleen om het weg
vervoer, maar ook het doortrekken van
de bestaande spoorverbinding van Dow
naar de terminal en het logipark.
Barbé feliciteerde Katoen Natie en Dow
gisteren niet alleen als burgemeester,
maar ook als vice-voorzitter van het ha
venschap. Voorzitter (gedeputeerde) D.
Bruinooge en directeur J. Philippen lie
ten verstek gaan. Volgens Huts 'wegens
dringende besprekingen in Den Haag
over de problemen rond de beoogde Wes
terschelde Container Terminal'. Barbé,
Huts en Do w-topman G. van Harten stel
den met een gezamenlijke druk op de
knop de twee verpakkingslijnen in de
loods van Katoen Natie in werking. De
opening werd ludiek omlijst door een
driemans-harmonie, een onverwachte
'computerregistratie' van de gasten bij
binnenkomst en andere verrassingen.
door Ingrid Huibers
GOES - In totaal zes CDA-
wethouders en -fractievoor
zitters uit de gemeenten Goes,
Kapelle en Reimerswaal doen
een dringend beroep op de ei
gen CDA-Statenfractie om de
beslissing over de Wester
schelde Container Terminal
(WCT) uit te stellen. Zij vinden
dat er eerst meer duidelijk
moet zijn over de negatieve ge
volgen van zo'n terminal en de
wijze waarop deze zullen wor
den bestreden.
Nu de beslissing over de WCT
steeds dichterbij komt - Pro
vinciale Staten nemen op vrij
dag 4 oktober een besluit -
wordt het protest vanuit de
Bevelanden steeds dwingen
der. De aangevoerde argumen
ten zijn inmiddels bekend en
worden ook nu door de CDA
'ers weer eens keurig op een
rijtje gezet.
Zo wordt er gewezen op de
'aanzienlijke overlast' op het
gebied van 'geluid, trillingen
en verkeerscongestie' die een
groot aantal inwoners van de
drie Bevelandse gemeenten na
aanleg van de WCT te wachten
staat. Verder wordt gevreesd
voor steeds meer containers
met gevaarlijke stoffen die per
spoor dwars door de drie ge
meenten rijden.
Voordat er wordt besloten tot
de aanleg van de WCT moet
volgens de Bevelandse CDA
'ers eerst duidelijk zijn hoe die
verwachte overlast bestreden
gaat worden. Aangezien het
zonder twijfel om dure maat
regelen zal gaan zoals het
plaatsen van geluidsschermen
en betonnen spoorbielzen en
het aanleggen van ongelijk
vloerse kruisingen in het
spoor, is het absoluut noodza
kelijk dat het Rijk, de provin
cie en de betrokken gemeen
ten, maar ook Zeeland
Seaports en de NS het vooraf
eens worden over die maatre
gelen en de financiering daar
van.
Leefomgeving
Omdat dit veel tijd gaat kos
ten, vragen de CDA'ers de ei
gen Statenfractie met klem om
4 oktober te verzoeken om uit
stel van de beslissing over de
WCT. De lokale politici schrij
ven wel dat zij 'erkennen dat er
voor Zeeland economische be
langen op het spel staan', maar
zij vinden tegelijkertijd 'de
aantasting van de leefomge
ving op Zuid-Beveland zo ern
stig dat een beslissing nu niet
kan worden genomen'.