Bij noordwest negen was het patat iiraiiBDKiiaisi m -PZCzeeland OPEN DAGEN II □□1 1 Een bezoek aan de Volkswagen-dealer is nu dubbel de moeite waard. 14 Verkeersleider Geernaert neemt afscheid van Schelde Coördinatie Centrum Gehandicapten willen Uw Volkswagen-dealer Speciale openingsaanbiedingen. donderdag 19 september 2002 LECOLI (10) WIL LATER DIERENDOKTER WORDEN Lecoli heeft dringend een nieuwe dunne darm nodig. Dunne darm-transplantaties zijn bij kinderen (nog) niet mogelijk. De Maag Lever Darm Stichting financiert (levensreddend) medisch onderzoek... STORT UW GIFT OP GIRO 2737 VRIJDAG 20 EN ZATERDAG 21 SEPTEMBER U rijdt nu in het actiemodel Lupo Cambridge vanaf 11.930,- U rijdt nu in het actiemodel Golf Oxford vanaf 17.485,- door Edith Ramakers VLISSINGEN - In de jaren tachtig was het niet abnormaal wanneer er dertig schepen voor anker lagen op de Rede van Vlis- singen. Ze wachtten op belood- sing of op het groene sein om te mogen laden en lossen in de ha ven van Antwerpen. „Het was druk hier voor de deur", zegt Max Geernaert (55) haast wee moedig. Hij neemt deze week af scheid als verkeersleider van het Schelde Coördinatie Cen trum in Vlissingen. „Heerlijke nachten heb ik meegemaakt." Bij noordwest negen a tien was 'het patat buiten op de Steen- banken'. Geernaert en zijn col lega zaten op hun uitkijkpost en zagen het ene na het andere schip op de Vlissingse rede op drift raken. Lachend: „Als je dit werk doet, houd je van kleine 'rampjes op het water. Dan moe ten er natuurlijk geen slachtof fers vallen." De schepen gingen voor zijn 'ogen op sjouw'. „We belden de sleepdiensten. Theo, van TMI, als eerste. Want je bent een Vlis- singer of niet en ik gunde hem wel een mooie sleepIn de j aren tachtig heerste er een stevige concurrentiestrijd onder de ver schillende sleepbootorganisa ties. „Sleepboten voeren om het hardst om als eerste bij een drif ter te zijn. Ze konden bij nood weer veel geld verdienen." Gastankers In die tijd lagen er in het anker- gebied Wielingen-Zuid de grootste schepen voor anker en bij Wielingen-Noord, vlak voor het Nollestrand, 'van alles en nog wat'. „Dat betekent dat er ook gas- en ammoniaktankers tussen lagen." Nog maar een kleine tien jaren geleden werd besloten dat het anker niet meer vlakbij de kust mag worden uitgegooid. De schepen wachten nu buiten. „De veiligheid is de laatste jaren toegenomen op de Westerschel- de. Het aantal aanvaringen of aandrijvingen is minder gewor den en vastlopers maak je ook niet meer veel mee. Hij denkt aan een vastloper me dio jaren tachtig. Het gebeurde even voorbij de Zeevaartschool en de Gevangentoren op het Bakkershoofd. Het was een 'enorm en modern vrachtschip dat aan de grond liep'. „Het was geloof ik een Marokkaan. Hij had een gloednieuw computer systeem. Helaas werkte die computer niet altijd even goed, waardoor het besturingssys teem in de war raakte. We zagen het schip recht op de kust afko men en vastlopen." Makreel Geernaert kwam 26 augustus 1969 in dienst van het Loodswe zen. Hij was matroos en bracht loodsen naar de schepen. „Ik zat op de Wega. Dat schip willen ze nu ombouwen tot jacht. We wa ren met zo'n man of veertien twee weken op zee. Als ontspan ning visten we af en toe op ma kreel." In die tijd was het niet eenvoudig om de bestemming van een schip te achterhalen. Er werd met kapiteins gecommu niceerd via vlag- en lichtseinen. Geernaert kreeg een post aan de wal. Vanuit de Uitkijk, het ge bouw bovenop de Belgische Loodsensociëteit aan de Vlis singse boulevard, spotte hij schepen. Hij luidde de bel wan neer er één in zicht was. „De loodsen en andere scheepvaart begeleiders werden op die ma nier door ons geïnformeerd. Op de boulevard heb ik een mooie tijd beleefd. Ook daarna als loodsdienstregelaar. Na het Loodswezen werd het di door Wout Bareman TERNEUZEN - Gehandicapten moeten zich bij een ongeval of calamiteit in de Westerschelde- tunnel op eigen kracht in veilig heid kunnen stellen. Ze moeten niet per se zijn aangewezen op hulp van medeweggebruikers. De stichting Het Klaverblad, de Algemene Nederlandse Gehan dicapten Organisatie (Ango) en de provinciale Vrouwen Advies Commissie (VAC) vinden dat tunnelexploitant NV Wester- scheldetunnel daarover snel knopen moet doorhakken. Landelijk Ango-voorzitter E de Paauw vindt dat de kwestie veel te lang sleept. „Twee jaar geleden hebben we als organisa ties de problematiek aan de orde gesteld bij de exploitant. We hebben toen gezamenlijk geke ken naar mogelijke oplossin gen. Uiteindelijk kwam het ge bruik van een aluminium plankier als het ei van Colum bus uit de bus rollen. Dat plan kier moet het hoogteverschil van dertig centimeter tussen het wegdek en de drempel van de dwarsverbinding overbruggen. Dat idee zou nader worden uit gewerkt, maar vervolgens heb ben we nooit meer iets ge hoord." Dat zint ook VAC-bestuurslid V. van der Laan-Bouff geens zins. „Wij brachten de voorzie ningen voor gehandicapten des tijds ter sprake bij een bezoek aan het Tunnelcentrum in Ter- neuzen. Daar hebben we de be reikbaarheid van de vluchtwe gen, de dwarsverbindingen, aangekaart. Daarna hebben we nooit meer iets gehoord." Volgens woordvoerder J. West dorp van Het Klaverblad, over koepelend belangenbehartiger van gebruikers van zorg- en dienstverlening, werd de zaak onlangs pas weer actueel tijdens een vergadering van de staten commissie Verkeer en Vervoer. „Zo'n plankier is mooi en aar dig, maar de mensen met eenl functiebeperking blijven bij hei gebruik ervan toch afhankelijk van medeweggebruikers. En ik] betwijfel of die bij een calami-l teit wel zo behulpzaam zullen] zijn als nu maar gemakshalve] wordt aangenomen. Daarom] vinden wij dat de gehandicap ten te allen tijde de mogelijk heid moeten hebben zelfstandig de vluchtwegen te bereiken." Nadat de drie organisaties in het voorjaar van 2002 bij de toekomstige tunnelexploitant aan de bel hadden getrokken, ontvingen ze een brief, waarin één van de projectmanagers er op wees dat de 'vluchtvoorzie- ningen' in de Westerscheldetun- nel niet zouden afwijken van die in alle andere tunnels in hel land. En daarbij werd en wordt uitgegaan van hulp van mede weggebruikers. Dat standpunt huldigt de tunneldirectie nu nog steeds, zo blijkt uit de reactie van een woordvoerster. „En dat is op normale bovengrondsewe- gen niet anders. Momenteel be kijken we wel in nauw overleg met Het Klaverblad welke maatregelen verder nog te tref fen zijn."' Ango-voorzitter De Paauw vindt dat zijn organisa tie bij dat overleg betrokken moet worden. Hij veegt het ar gument dat de vluchtvoorzie- ningen in de Westerscheldetun- nel niet anders zullen zijn dan ia alle andere tunnels als 'onzin' van tafel. „Je zult ergens moeten beginnen. Nederland telt ruim 1,5 miljoen mensen met een functiebeperking en dat aantal neemt door de vergrijzing snel toe. Wij vinden dat bij bouwpro-l jecten terdege rekening moei] worden gehouden met deze] mensen." rectoraat-generaal voor de scheepvaart en maritieme za ken (DGSM) opgericht. Een van de ideeën daarvan was om de nautische taken van de ver schillende ministeries te bunde len. De DGSM was geen groot succes. Douane, politie te water, marechaussee, Rijkswaterstaat en loodswezen wilden hun eigen taken, budgetten en verant woordelijkheden behouden. Deze organisatie ging in 1993 op in Rijkswaterstaat. „Er zijn in de loop der jaren veel verkeers leiders bijgekomen. We zijn be gonnen met zo'n 12 verkeers- ambtenaren, nu zijn dat er 35." In de Schelderadarketen rest hem nog een paar dagen voor zijn afscheid.,We geven hier in formatie door aan de kapiteins, zodat die zich een beeld van de omgeving kunnen vormen. He laas mogen we geen aanwijzin gen over koers en snelheid ge ven. Daar zijn we niet meer toe bevoegd. Dat mooie werk, vind ik, is weggelegd voor de lood sen." Met die 'inkrimping van taken', heeft Geeraert moeite gehad. We hadden vóór 1991dus voor de opening van deze radarke ten, altijd heel wat schepen aan het lijntje. Soms wel twintig te gelijk en we zorgden dat ze koers hielden." En als het nu spookt op het water en de loods boten kunnen door de hoge gol ven niet uitvaren, schuift 'ook nog eens een loods aan achter een van de radarschermen in het Schelde Coördinatie Centrum'. „Als het leuk wordt, mogen de loodsen op afstand het schip be geleiden. Wij houden de grote lijnen in de gaten. Ik vind het jammer dat de regelgeving is aangepast en dat we die strijd met de loodsen hebben verlo ren." Verkeersleider Max Geernaert: „Als je dit werk doet, houd je van kleine rampjes op het water, maar dan moeten er natuurlijk geen slachtof fers vallen." foto Lex de Meester Met de basisuitrusting van een Volkswagen is alles dik in orde. Dat geldt voor zowel de compacte Lupo als de populaire Golf. Toch staan er nu twee actiemodellen in de showroom met een nóg completere standaarduitrusting: de Lupo Cambridge en de Golf Oxford. U rijdt een Lupo Cambridge vanaf 11.930,-. Deze prijs is inclusief een royaal actievoordeel van 1.275,-. Afhankelijk van het motortype kunt u ook nog eens profiteren van milieuvoordeel tot 500,-. Hoe groot uw totale voordeel op de verleidelijke Lupo Cambridge is, rekenen wij graag voor u uit. U rijdt een Golf Oxford vanaf 17.485,-. Deze prijs is inclusief een aantrekkelijk actievoordeel van 995,-. Afhankelijk van hel motortype kunt u ook nog eens profileren van milieuvoordeel lot 450,- voor de Golf en 775,- voor de Golf Variant. Probeer maar eens koel te blijven onder zoveel voordeel! Kom nu naar onze showroom voor een aangename kennis making met de complete en voordelige Lupo Cambridge en Golf Oxford. Wacht niet te lang, want beide actiemodellen zijn leverbaar zolang de voorraad strekt. Bagageruimle-afdekking In kleur meegespoten stootslrips Speciale 'Lupo Cambridge' bekleding jistas in de kleur van de speciale bekleding Stuurbekrachtiging Volkswagen. Wie anders? 4 luidspreke Elektrische raambediening vóór Airconditioning El,kl,i«h ..„,.1- en afstond.b.diening Airbag b.s.aa.d., buitenspiegels en voorpassagier Boordcomputer In delen neerklapbare achterbank e 'Golf Oxford' bekleding In kleur meegespoten sl Cruise control (m.u.v. 1.4 55kW/75 pk) In hoogte verstelbare bestuurdersstoel Autobedrijf Van Strien v.d. Spiegelstraat 92, 4461 LN Goes. Telefoon 0113 - 27 57 00, Fax 0113 - 23 16 70 Handelspoort 4, 4538 BN Terneuzen. Telefoon 0115 - 64 73 33 Auto Euro Delta Afrikaweg 18, 4561 PA Hulst. Telefoon 0114 - 37 01 00 Wijzigingen, ook in u ledereen is van harte welkom om onder het genot van een hapje en een drankje het vernieuwde en zéér uitgebreide Profcenter te komen bewonderen. Met presentaties en demonstraties van: elektrisch gereedschap, werkkleding en bescherming, sierpleisters, chemische bouwmaterialen, hout- en plaatmaterialen. Pilaar Bouwmaterialen, Albert Joachimikade 33,4463 AA Goes, Telefoon: 0113-215401openingstijden open dagen: 9.30 uur tot 16.30 uur. I 1 1 1 1 1 13 VOOR S L 1 M M E B C )UV V E R S

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 36