Bij noordwest negen was het patat
iiraiiBDKiiaisi
m
-PZCzeeland
OPEN DAGEN
II
□□1
1
Een bezoek aan de
Volkswagen-dealer
is nu dubbel de
moeite waard.
14
Verkeersleider Geernaert neemt afscheid van Schelde Coördinatie Centrum Gehandicapten willen
Uw Volkswagen-dealer
Speciale openingsaanbiedingen.
donderdag 19 september 2002
LECOLI (10) WIL LATER DIERENDOKTER WORDEN
Lecoli heeft dringend een nieuwe dunne darm
nodig. Dunne darm-transplantaties zijn bij
kinderen (nog) niet mogelijk.
De Maag Lever Darm Stichting financiert
(levensreddend) medisch onderzoek...
STORT UW GIFT OP GIRO 2737
VRIJDAG 20 EN ZATERDAG 21 SEPTEMBER
U rijdt nu in het actiemodel Lupo Cambridge vanaf 11.930,-
U rijdt nu in het actiemodel Golf Oxford vanaf 17.485,-
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - In de jaren
tachtig was het niet abnormaal
wanneer er dertig schepen voor
anker lagen op de Rede van Vlis-
singen. Ze wachtten op belood-
sing of op het groene sein om te
mogen laden en lossen in de ha
ven van Antwerpen. „Het was
druk hier voor de deur", zegt
Max Geernaert (55) haast wee
moedig. Hij neemt deze week af
scheid als verkeersleider van
het Schelde Coördinatie Cen
trum in Vlissingen. „Heerlijke
nachten heb ik meegemaakt."
Bij noordwest negen a tien was
'het patat buiten op de Steen-
banken'. Geernaert en zijn col
lega zaten op hun uitkijkpost en
zagen het ene na het andere
schip op de Vlissingse rede op
drift raken. Lachend: „Als je dit
werk doet, houd je van kleine
'rampjes op het water. Dan moe
ten er natuurlijk geen slachtof
fers vallen."
De schepen gingen voor zijn
'ogen op sjouw'. „We belden de
sleepdiensten. Theo, van TMI,
als eerste. Want je bent een Vlis-
singer of niet en ik gunde hem
wel een mooie sleepIn de j aren
tachtig heerste er een stevige
concurrentiestrijd onder de ver
schillende sleepbootorganisa
ties. „Sleepboten voeren om het
hardst om als eerste bij een drif
ter te zijn. Ze konden bij nood
weer veel geld verdienen."
Gastankers
In die tijd lagen er in het anker-
gebied Wielingen-Zuid de
grootste schepen voor anker en
bij Wielingen-Noord, vlak voor
het Nollestrand, 'van alles en
nog wat'. „Dat betekent dat er
ook gas- en ammoniaktankers
tussen lagen."
Nog maar een kleine tien jaren
geleden werd besloten dat het
anker niet meer vlakbij de kust
mag worden uitgegooid. De
schepen wachten nu buiten.
„De veiligheid is de laatste jaren
toegenomen op de Westerschel-
de. Het aantal aanvaringen of
aandrijvingen is minder gewor
den en vastlopers maak je ook
niet meer veel mee.
Hij denkt aan een vastloper me
dio jaren tachtig. Het gebeurde
even voorbij de Zeevaartschool
en de Gevangentoren op het
Bakkershoofd. Het was een
'enorm en modern vrachtschip
dat aan de grond liep'. „Het was
geloof ik een Marokkaan. Hij
had een gloednieuw computer
systeem. Helaas werkte die
computer niet altijd even goed,
waardoor het besturingssys
teem in de war raakte. We zagen
het schip recht op de kust afko
men en vastlopen."
Makreel
Geernaert kwam 26 augustus
1969 in dienst van het Loodswe
zen. Hij was matroos en bracht
loodsen naar de schepen. „Ik zat
op de Wega. Dat schip willen ze
nu ombouwen tot jacht. We wa
ren met zo'n man of veertien
twee weken op zee. Als ontspan
ning visten we af en toe op ma
kreel." In die tijd was het niet
eenvoudig om de bestemming
van een schip te achterhalen. Er
werd met kapiteins gecommu
niceerd via vlag- en lichtseinen.
Geernaert kreeg een post aan de
wal. Vanuit de Uitkijk, het ge
bouw bovenop de Belgische
Loodsensociëteit aan de Vlis
singse boulevard, spotte hij
schepen. Hij luidde de bel wan
neer er één in zicht was. „De
loodsen en andere scheepvaart
begeleiders werden op die ma
nier door ons geïnformeerd. Op
de boulevard heb ik een mooie
tijd beleefd. Ook daarna als
loodsdienstregelaar.
Na het Loodswezen werd het di
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Gehandicapten
moeten zich bij een ongeval of
calamiteit in de Westerschelde-
tunnel op eigen kracht in veilig
heid kunnen stellen. Ze moeten
niet per se zijn aangewezen op
hulp van medeweggebruikers.
De stichting Het Klaverblad, de
Algemene Nederlandse Gehan
dicapten Organisatie (Ango) en
de provinciale Vrouwen Advies
Commissie (VAC) vinden dat
tunnelexploitant NV Wester-
scheldetunnel daarover snel
knopen moet doorhakken.
Landelijk Ango-voorzitter
E de Paauw vindt dat de kwestie
veel te lang sleept. „Twee jaar
geleden hebben we als organisa
ties de problematiek aan de orde
gesteld bij de exploitant. We
hebben toen gezamenlijk geke
ken naar mogelijke oplossin
gen. Uiteindelijk kwam het ge
bruik van een aluminium
plankier als het ei van Colum
bus uit de bus rollen. Dat plan
kier moet het hoogteverschil
van dertig centimeter tussen het
wegdek en de drempel van de
dwarsverbinding overbruggen.
Dat idee zou nader worden uit
gewerkt, maar vervolgens heb
ben we nooit meer iets ge
hoord."
Dat zint ook VAC-bestuurslid
V. van der Laan-Bouff geens
zins. „Wij brachten de voorzie
ningen voor gehandicapten des
tijds ter sprake bij een bezoek
aan het Tunnelcentrum in Ter-
neuzen. Daar hebben we de be
reikbaarheid van de vluchtwe
gen, de dwarsverbindingen,
aangekaart. Daarna hebben we
nooit meer iets gehoord."
Volgens woordvoerder J. West
dorp van Het Klaverblad, over
koepelend belangenbehartiger
van gebruikers van zorg- en
dienstverlening, werd de zaak
onlangs pas weer actueel tijdens
een vergadering van de staten
commissie Verkeer en Vervoer.
„Zo'n plankier is mooi en aar
dig, maar de mensen met eenl
functiebeperking blijven bij hei
gebruik ervan toch afhankelijk
van medeweggebruikers. En ik]
betwijfel of die bij een calami-l
teit wel zo behulpzaam zullen]
zijn als nu maar gemakshalve]
wordt aangenomen. Daarom]
vinden wij dat de gehandicap
ten te allen tijde de mogelijk
heid moeten hebben zelfstandig
de vluchtwegen te bereiken."
Nadat de drie organisaties in
het voorjaar van 2002 bij de
toekomstige tunnelexploitant
aan de bel hadden getrokken,
ontvingen ze een brief, waarin
één van de projectmanagers er
op wees dat de 'vluchtvoorzie-
ningen' in de Westerscheldetun-
nel niet zouden afwijken van die
in alle andere tunnels in hel
land. En daarbij werd en wordt
uitgegaan van hulp van mede
weggebruikers. Dat standpunt
huldigt de tunneldirectie nu nog
steeds, zo blijkt uit de reactie
van een woordvoerster. „En dat
is op normale bovengrondsewe-
gen niet anders. Momenteel be
kijken we wel in nauw overleg
met Het Klaverblad welke
maatregelen verder nog te tref
fen zijn."' Ango-voorzitter De
Paauw vindt dat zijn organisa
tie bij dat overleg betrokken
moet worden. Hij veegt het ar
gument dat de vluchtvoorzie-
ningen in de Westerscheldetun-
nel niet anders zullen zijn dan ia
alle andere tunnels als 'onzin'
van tafel. „Je zult ergens moeten
beginnen. Nederland telt ruim
1,5 miljoen mensen met een
functiebeperking en dat aantal
neemt door de vergrijzing snel
toe. Wij vinden dat bij bouwpro-l
jecten terdege rekening moei]
worden gehouden met deze]
mensen."
rectoraat-generaal voor de
scheepvaart en maritieme za
ken (DGSM) opgericht. Een van
de ideeën daarvan was om de
nautische taken van de ver
schillende ministeries te bunde
len. De DGSM was geen groot
succes. Douane, politie te water,
marechaussee, Rijkswaterstaat
en loodswezen wilden hun eigen
taken, budgetten en verant
woordelijkheden behouden.
Deze organisatie ging in 1993 op
in Rijkswaterstaat. „Er zijn in
de loop der jaren veel verkeers
leiders bijgekomen. We zijn be
gonnen met zo'n 12 verkeers-
ambtenaren, nu zijn dat er 35."
In de Schelderadarketen rest
hem nog een paar dagen voor
zijn afscheid.,We geven hier in
formatie door aan de kapiteins,
zodat die zich een beeld van de
omgeving kunnen vormen. He
laas mogen we geen aanwijzin
gen over koers en snelheid ge
ven. Daar zijn we niet meer toe
bevoegd. Dat mooie werk, vind
ik, is weggelegd voor de lood
sen."
Met die 'inkrimping van taken',
heeft Geeraert moeite gehad.
We hadden vóór 1991dus voor
de opening van deze radarke
ten, altijd heel wat schepen aan
het lijntje. Soms wel twintig te
gelijk en we zorgden dat ze
koers hielden." En als het nu
spookt op het water en de loods
boten kunnen door de hoge gol
ven niet uitvaren, schuift 'ook
nog eens een loods aan achter
een van de radarschermen in het
Schelde Coördinatie Centrum'.
„Als het leuk wordt, mogen de
loodsen op afstand het schip be
geleiden. Wij houden de grote
lijnen in de gaten. Ik vind het
jammer dat de regelgeving is
aangepast en dat we die strijd
met de loodsen hebben verlo
ren."
Verkeersleider Max Geernaert: „Als je dit werk doet, houd je van kleine rampjes op het water, maar dan moeten er natuurlijk geen slachtof
fers vallen." foto Lex de Meester
Met de basisuitrusting van een Volkswagen is alles dik in
orde. Dat geldt voor zowel de compacte Lupo als de populaire
Golf. Toch staan er nu twee actiemodellen in de showroom met
een nóg completere standaarduitrusting: de Lupo Cambridge en
de Golf Oxford.
U rijdt een Lupo Cambridge vanaf 11.930,-. Deze prijs is
inclusief een royaal actievoordeel van 1.275,-. Afhankelijk van
het motortype kunt u ook nog eens profiteren van milieuvoordeel
tot 500,-. Hoe groot uw totale voordeel op de verleidelijke Lupo
Cambridge is, rekenen wij graag voor u uit.
U rijdt een Golf Oxford vanaf 17.485,-. Deze prijs is inclusief een
aantrekkelijk actievoordeel van 995,-. Afhankelijk van hel
motortype kunt u ook nog eens profileren van milieuvoordeel lot
450,- voor de Golf en 775,- voor de Golf Variant. Probeer maar
eens koel te blijven onder zoveel voordeel!
Kom nu naar onze showroom voor een aangename kennis
making met de complete en voordelige Lupo Cambridge en
Golf Oxford. Wacht niet te lang, want beide actiemodellen
zijn leverbaar zolang de voorraad strekt.
Bagageruimle-afdekking
In kleur meegespoten stootslrips
Speciale 'Lupo Cambridge' bekleding
jistas in de kleur van de
speciale bekleding
Stuurbekrachtiging
Volkswagen. Wie anders?
4 luidspreke
Elektrische raambediening vóór
Airconditioning
El,kl,i«h ..„,.1- en afstond.b.diening Airbag b.s.aa.d.,
buitenspiegels
en voorpassagier
Boordcomputer
In delen neerklapbare
achterbank
e 'Golf Oxford' bekleding
In kleur meegespoten sl
Cruise control
(m.u.v. 1.4 55kW/75 pk)
In hoogte verstelbare
bestuurdersstoel
Autobedrijf Van Strien v.d. Spiegelstraat 92, 4461 LN Goes. Telefoon 0113 - 27 57 00, Fax 0113 - 23 16 70
Handelspoort 4, 4538 BN Terneuzen. Telefoon 0115 - 64 73 33
Auto Euro Delta Afrikaweg 18, 4561 PA Hulst. Telefoon 0114 - 37 01 00
Wijzigingen, ook in u
ledereen is van harte welkom om onder het genot
van een hapje en een drankje het vernieuwde en
zéér uitgebreide Profcenter te komen bewonderen.
Met presentaties en demonstraties van:
elektrisch gereedschap, werkkleding en bescherming,
sierpleisters, chemische bouwmaterialen, hout- en
plaatmaterialen.
Pilaar Bouwmaterialen, Albert Joachimikade 33,4463 AA Goes,
Telefoon: 0113-215401openingstijden open dagen: 9.30 uur tot 16.30 uur. I
1
1
1
1
1
13
VOOR
S L 1
M M
E
B C
)UV
V E
R S