Pratende billen zoeken hun jeans PZC Ik doe wat ik leuk vind Coole winter Kiekeboe voor baby's McGregor gaat mini Motorlaarsjes 27 WINTER Het Nederlandse schoenenmerk Bunnies Brakkies staat elk jaar garant voor een collectie hippe en stoere kinder schoentjes. Voor modieuze meisjes zijn er bijvoorbeeld Twins-laarsjes, al dan niet met 'sneaker-effect' in de vorm van strepen of een rits-veter-combinatie. Trackstyle is de naam van de nieuwe jongenscollectie: suède stappers met contras terende stiksels en een tweedehands look. Maar een goede pasvorm is zeker bij kinderschoenen minstens zo belangrijk. Alle modellen van Bunnies zijn dan ook verkrijgbaar in zes verschillende wijdtematenPri jzen van Bunnies liggen tussen de 55 en 109 euro. Brakkies kiest voor stoer en sportief. Met mini-motorlaarsjes bijvoorbeeld waar opvallend het cijfer 44 op gestikt is. De hi- ker-jongensschoentjes zijn gemaakt van waterdicht -ade mend- materiaal. Brakkies kinderschoenen zijn er in de ma ten 19 tot en met 42De 'babyschoenis er vanaf maat 18 tot en met 23. Prijzen liggen tussen de 50 en 80 euro. Meer informatie: tel. 0416 - 27 38 51. Advertentie Advertentie donderdag 19 september 2002 Het gevarieerde modebeeld van komend seizoen is voor een groot warenhuis als C&A geen enkel probleem. Voor elke trend -van luxe en glamourous tot stoer en rebels- en voor elke leeftijd heeft C&A wat in huis. Voor de meiden belooft het volgens C&A een 'coole winter' te worden met veel felgekleurde kleding met allerlei details. De jongetjes gaan stoer gekleed in grote (skate)broeken en truien (al dan niet met capuchon). De Clockhouse-collectie voor jonge vrouwen is ei-g glamour ous met veel romantische invloeden. Als contrast stappen de jongeheren stoer rond in ruimzittende broeken en shirts. Ver sleten jeans (maar ook glans) worden gecombineerd met bont, leer en corduroy. Diezelfde tegenstelling is ook terug te vin den bij de dames- en herenmode. Ook de allerkleinsten kunnen nu in Kiekeboe-kleding ge stoken worden. Dit seizoen heeft het merk de collectie uitgebreid met een splinternieuwe lijn voor pasgeboren ba by's (0-6 maanden, maat 50 tot 68). Natuurlijk met veel zachte stoffen en fijne kleuren. Terugkerend element in de zogeheten Newborn collectie is een speels konijntje. En, zo zegt Kieke boe, omdat de kleintjes nog niet kunnen praten hebben wij hun belangrijkste wensen soms al op de kleertjes gezet: Kiss Me, Hug Me en op de slabbetjes Feed Me. Bij de Mini collectie (maat 62-86) zijn de kleuren een stuk minder baby-achtig: van blauw, roze/rood tot bruin en oran je. Terugkerend thema's zijn wolken en mascotte Huggles, een knuffelkoe. De Kids-collectie tot slot (van maat 86 tot 152) richt zich vooral op de wat grotere en stoerdere boy en girl. Meer informatie: tel. 020 - 426 24 60 Van baby tot businessman, het chique en stijlvolle kleding merk McGregor kun je tegenwoordig je hele leven lang dragen. De recente uitbreidingen van de collectie (Mini, voor baby's van 0 tot 18 maanden en Junior, voor jongens tussen de 2 en 14 jaar) zijn goed aangeslagen bij het publiek dat de stevi ge prijzen er klaarblijkelijk graag voor overheeft. Anglo-Amerikaanse invloeden en natuurlijk de klassieke McGregor-ruit domineren de nieuwe Mini- en Junior-collec tie. Ook in de sportcollectie komt deze ruit, net als de McGre- gor-vlag, veelvuldig terug. Opvallend in de dames-collectie zijn de nautische invloeden en de thema's college en jocky. Za kenmannen hebben dit seizoen keus uit colberts in vijf ver schillende soorten corduroy, van een smalle tot een fijne rib. Vanaf za. 16 februari voor mannen en vrouwen The image you like! Pottenmarkt 13, Middelburg Telefoon 0118 - 640773 Vanaf za. 16 februari voor mannen en vrouwen The image you like! Pottenmarkt 13, Middelburg Telefoon 01 18 - 640773 Stoere biker-look. geven aan een drastische ver jongingskuur. Of zoals dat in vaktermen heet: een herpositio neringvan het merk. Die nieuwe hippe uitstraling werd onder meer visueel gemaakt in een op vallende commercial waarin pratende billen op zoek gaan naar de echte Lee jeans. De insteek van de campagne om de jeugd bekend te maken met het merk Lee was meteen duide lijk: terug naar de eigen roots. De vintagetrend bleek een ge schenk uit de hemel. Alles wat naar retro riekt werd supermo dieus met de broek van pa op de eerste plaats. Van Os: „Hetiseen jaar geleden allemaal begonnen in Scandinavië. Daar droeg de incrowd opeens allemaal een Lee jeans. Wij zijn daar natuur lijk op ingesprongen en binnen de kortste keren was Lee daar een rage. Ze zijn in Scandinavië erg trend volgend en in een jaar waren we daar marktleider." Terug naar de oorsprong is niet alleen te zien in de vele retrode- tails in de nieuwe lijn Denim 42 (genoemd naar het stofnum- mer). Lee heeft sinds dit voor jaar ook twee echte retro-pro- gramma's.Lee 101, die alleen bij jeansspeciaalzaken en de Bijen korf te koop is, is helemaal geënt op Lee klassiekers. Zo is de eer ste jeans met rits de lOlZenhet originele Lee denimjack nage maakt. Dan is er ook nog de zeer exclu sieve Lee Originals lijn. Van Os: „Dat zijn echt reproducties van oude modellen die we hebben terug gevonden in de archieven. Het is helemaal gemaakt zoals toentertijd. Het zijn waarheids getrouwe kopieën met een patch van echte koeienhuid. Het is een klein programma voor de echte liefhebber of trendsetter." Lee Originals is verkrijgbaar bij slechts vijftien zaken in Neder land. Ook komend najaar heeft Lee de wind stevig in de zeilen want de vintagetrend woedt nog even hevig voort. Van Os: „We hebben ons voor dit seizoen la ten inspireren door het boek van fotograaf Karl Heinz Weinber ger waarin portretten staan van motorclubs uit de jaren zestig. Met veel blackdenims en bi- kersjacks." Jeans is op dit moment heel erg hip, maar bang voor een dalen de lijn zijn ze bij Lee niet. Van Os. „Heel veel merken gaan nu op de vintage-toer, maar ze zijn helemaal niet oud. De kracht van Lee is dat het tenminste echt retro is. Ook zijn veel mer ken te laat op deze trend inge sprongen, terwijl wij die weg al wat langer zijn ingeslagen. Wat ook in ons voordeel werkt: het is een paar jaar helemaal niet in de picture geweest. Daardoor lijkt het nu ineens terug. Je merkt het aan de reacties. Veel mensen zeggen nu: 'Hé, Lee is terug'." Machteld Leistra Meer informatie: VF(J) Neder land bv, tel. 078 - 61 80 022 of www.leejeans.com Lee, dankzij de retro-trend, weer helemaal terug van bijna weggeweest. Dj 's, soapsterren, partypeople en de hippe voetballer Da vid Beckham dragen het. Het klassieke jeansmerk Lee heeft door de retro-trend een flinke oppepper gekregen. Met een Lee spijkerbroek hoor je er op dit moment helemaal bij. Lee, van ingedut merk voor veertigplussers tot hippe trend setter. nedy zich vaak vertoonden. In 1946 komt Lee in de mode als er op de cover van het weekblad American Weekly een gespierde machinist gekleed in een Lee spijkerbroek en hemd afgebeeld staat. Lee werd toen hét merk voor de arbeiders en later in de jaren zestig en zeventig voor eenieder die zichzelf rebels en cool vond. Pas rond het nieuwe millennium besefte men dat er toch iets schortte aan het imago van Lee. De vergrijzing onder Lee-dra- gers van het eerste uur sloeg genadeloos toe en het is nou een maal een wet van Meden en Per zen dat jongeren niet in dezelfde broek gezien willen worden als hun vader en moeder. Terwijl ze bij Levi's al jarenlang bezig wa ren met het binnen halen van een j ongere doelgroep door mid del van allerlei flitsende cam pagnes, deed Lee weinig tot niets aan publiciteit en rustte het merk decennialang op de lauweren van weleer. Van Os: „De jongeren van nu wisten eigenlijk niet waar Lee voor staat. Ze konden zich er niet mee identificeren. We wil den dus een jong imago hebben met een heel duidelijke uitstra ling." Aan Van Os, die jarenlang voor marktleider Levi's heeft gewerkt, de taak om leiding te Lee beleefde zijn laatste ople ving in de jaren zestig en ze ventig. Ook toen hoorde j e er he lemaal bij als je jeans van Lee droeg. De teenagers en andere hippe vogels uit die tijd bleven hun merk hondstrouw. Heel fijn zo'n schare loyale fans, ware het niet dat die intussen niet meer zo jong en hip was als pakweg dertig, veertig jaar geleden. Lee dreigde toch wel een beetje een 'oude lullen-merk' te worden. Of zoals managing director Ro land van Os van VF(J), het tex- tielconcern waartoe Lee (en ook Wrangier) behoort, het wat net ter verwoordt: „Lee was vooral bekend als een broek voor men sen boven de veertig." De historie van Lee begint in 1889 wanneer Henry David Lee in Kansas met zijn HD Lee Mer cantile Company start. Hij maakt denimkleding voor cow boys, boeren en vooral voor fa brieksarbeiders, kolenstokers en spoorlijnwerkers die zwoe gen in Lee dungarees (werk broeken), jeansbroeken en - jas jes en shirts. In 1926 ontwerpt hij de allereerste jeans met rits sluiting: de Lee Riders 101Z. Ook een van de beroemdste jeansjackets uit de geschiedenis is van Lee: het Lee Storm Riders Jacket, waarin onder anderen Marilyn Monroe en John F. Ken- Gothic-kleding wordt steeds populairder. Vrouwen dra gen fluwelen jurken met korset en puntmouwen, lange rokken met kant en zware boots en voor mannen zijn er leren broeken, nethemden en blousen. Alles in de kleuren zwart, paars en bor deauxrood. Waren het eerst al leen volwassenen die deze kle ding droegen, de liefhebbers worden steeds jonger. Cindy Wagenaar (20) uit Mid delburg heeft een kast vol gothic-spuilen. Ze draagt het al zo'n drie jaar. Cindy: „Deze kle ding vind ik niet alleen heel mooi, ik voel me er lekker in. Het past gewoon bij mij." Cindy draagt haar outfit niet alleen op feestjes, maar ook tijdens haar werk bij Arduin. „Het zit heel comfortabel, vandaar dat ik er gemakkelijk in kan werken. Bij Arduin zijn ze gewend aan mijn stijl. Ze weten dat het bij mij hoort." Cindy's kledingstijl wordt po pulairder, maar is nog steeds opvallend. Op straat wordt Cin dy wel eens nagekeken en dan kijkt ze net zo hard terug. Toch heeft ze ook positieve ervarin gen: „Een tijdje terug liep er een mevrouw achter mijZe mom pelde dat ze mijn rok zo mooi vond." De gothic-stijl beperkt zich niet alleen tot kleding. Je ziet de lief hebbers ook vaak met zwarte nagellak, zwart geverfd haar, tatoeages en piercings. Ook Cindy beschikt hierover: „Ik verf mijn haar niet zwart omdat dat 'erbij hoort', maar omdat ik het de mooiste haarkleur vind. Ik verfde mijn haar al voordat ik deze kleren ging dragen. Zwarte nagellak gebruik ik alleen bij feestjes. Mijn tatoeages en pier cings komen mooi uit bij de kle ding. Ik heb onder meer een ta toeage op mijn borst en rug en die kan je goed zien wanneer ik een korset aan heb. Veel 'goths' willen aan een bepaald beeld voldoen. Daar houd ik me niet mee bezig. Ik doe gewoon wat ik leuk vind." Vera, ontwerpster bij de Rotterdamse gothic-win- kel Black Widow, bevestigt dat de doelgroep groter wordt: „We verkopen nu ook jurken aan meisjes van veertien. Hierdoor is de verkoop enorm toegeno men. Handig dat we over een naai-atelier beschikken. Daar kunnen we de kleding aanpas sen, want het meeste is gemaakt voor volwassenen". Een andere winkel gespeciali seerd in gothic-goed is Diabolo in Amsterdam. Verkoopster De- nise: „Hoewel steeds meer men sen het gaan dragen is de kle ding zelf niet trendgevoelig. We werken met de kleuren zwart, paars en bordeauxrood en de kleding bestaat bijna altijd uit leer, fluweel en kant. Hiermee zijn dan veel variaties mogelijk, maar de hoofdlijnen blijven hetzelfde." Cynthia hoeft voor haar spulle tjes niet per se de provincie uit. Een dagje Amsterdam of Rot terdam is leuk, maar ze kan het ook dichter bij huis vinden. Zo snuffelt ze graag eens in Vlissin- gen bij de Bar-O-Nes. In deze mysterieshop voelt ze zich in ie der geval thuis. Britta Janssen foto Ruben Oreel Cindy in haar favoriete gothic-jurk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27