p:
1JU
naar obstakels Veere
Speurtocht
11
Principe-akkoord
over verkoop IPV
Project respect
op school begint
Slikborden veranderen van naam
Tweemaal binnen een etmaal bestolen
BMfWi
P
E
N
x
1
O
u
s
E
zeeuwse almanak
Zwaaien
Regeling
spreekrecht
veranderd
Stichtingen inventariseren problemen voor invaliden
WALCHEREN
donderdag 19 september 2002
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - De vakbonden
hebben met de eigenaars van
voormalig Hoechst-onderdeel
Industrial Park Vlissingen (IPV)
een principe-akkoord bereikt
over het opsplitsen en verkopen
van het bedrijf. Van de 120
werknemers worden er zeven
tien gedwongen ontslagen. Voor
hen is een sociaal plan opge
steld. Alleen de onderhandelin
gen met SGS kunnen nog een
obstakel vormen voor een defi
nitief akkoord.
IPV is in 1997 ontstaan na de te
loorgang van het voormalige
Hoechst-concern. Na de op
splitsing ervan in zelfstandige
ondernemingen is IPV opge
richt. De aandeelhouders zijn
Thermphos, KoSa, Seaway
Chemicals en Delta NV. Het be
drijf moest diensten gaan leve
ren aan de andere voormalige
Hoechst-bedrijven, zoals
Thermphos en KoSa.
Op termijn zouden alle bedrij
ven in het Sloegebied gebruik
moeten kunnen maken van de
diensten van IPV, zoals beveili
ging, brandweer en laboratori
um.
Dat is nooit van de grond geko
men, omdat de directie in het
korte bestaan vijf keer van sa
menstelling heeft gewisseld en
omdat de aandeelhouders tege
lijkertijd klant zijn. Beide heb
ben niet altijd dezelfde belan
gen.
Een jaar geleden kwam de di
rectie tot de conclusie dat het
bedrijf geen toekomst meer
heeft. De aandeelhouders van
de facilitaire onderneming wil
len zich eruit terugtrekken om
kosten te besparen. Ze willen
geen geld meer betalen voor
diensten waarvan ze geen ge
bruik maken.
Opsplitsen
De algemene raad van aandeel
houders besloot IPV te verko
pen aan één koper: Delta NV.
Dat is niet gelukt, omdat IPV
bestaat uit een aantal specialis
tische afdelingen. Delta had al
leen interesse in de onderdelen
die zijn gerelateerd aan energie
en energietransport. Daarom
heeft de directie ervoor gekozen
het bedrijf op te splitsen en de
delen afzonderlijk in de etalage
te zetten.
Vakbonden en aandeelhouders
hebben nu een akkoord gesloten
over de verkoop van de onder
delen. IPV blijft op papier be
staan, omdat alle terreinen en
gebouwen in bezit zijn van die
onderneming. Aandeelhouders
beraden zich nog, wat daarmee
te doen.
Personeel
Het opsplitsen van IPV betreft
met name het overnemen van
personeel. Simpel gesteld:
werknemers van IPV krijgen
een andere werkgever. Voor zo
ver bekend blijven ze op hetzelf
de terrein werkzaam. Voor de
zeventien werknemers die wor
den ontslagen, is een sociaal
plan opgesteld-
Kopers van IPV-onderdelen
zijn: Thermphos (magazijn- en
technisch medewerkers),
Sodexho (catering en wasruim
te), Atos Origin (ICT en telefo
nie), Delta (energie) en SGS (la
boratorium).
CAO
Vakbonden onderhandelen
morgen nog met SGS over de
verkoop. De bonden willen dat
SGS het nieuwe personeel laat
werken onder een CAO. Het be
drijf wil geen CAO voor werk
nemers. „Dat betekent dat elke
werknemer apart moet onder
handelen over de eigen arbeids
voorwaarden", zegt FNV-be-
stuurder J. Plat. „Niet de
vakbond, maar de onderne
mingsraad speelt bij dat soort
gesprekken een rol. De vakbon
den kunnen een onafhankelij
ker positie innemen en ook de
arbeidsvoorwaarden regelen
voor mensen die niet zo goed
zijn in onderhandelen."
De vakbonden zetten in op het
afsluiten van een CAO. „Onze
leden bepalen uiteindelijk wat
ze willen. Als ze voortaan zelf w
illen onderhandelen, kunnen we
niets anders dan ermee akkoord
gaan."
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - Commissaris
van de koningin W. van Gelder
heeft gisteren op basisschool de
Piramide in Terneuzen de
Zeeuwse aftrap gegeven voor
het landelijke project 'Respect
op school.nl'. Het streven is dat
op termijn minstens de helft van
alle Zeeuwse basisscholen aan
deze campagne tegen geweld
meedoet.
Tegen geweld en voor respect.
Dat is het motto van de campag
ne, die als doel heeft een groter
gevoel van veiligheid te schep
pen in en rond basisscholen. De
werkwijze is eenvoudig. Leer
lingen van basisscholen meten
de veiligheid van de school en de
schoolomgeving met behulp
van een vragenlijst, de zoge
naamde veiligheidsthermome
ter. Vervolgens komen de leer
lingen met ideeën om geweld en
gebrek aan respect tegen te gaan
en zelf te werken aan hun nor
men en waarden. De ideeën
worden ingediend bij de website
www.ikhebeenidee.nl. Een jon
gerenforum kiest uit al die sug
gesties per school de beste idee-
en uit.
Van Gelder las gisteren bij de
start van de campagne in Ter-
neuzen een fragment voor uit
het boek Spijt van kinderboe
kenschrijfster Carry Slee. Dat
boek gaat over pesten. „Een
vorm van geweld die heel vaak
op scholen voorkomt", aldus
Van Gelder.
Samen met leerlingen uit de
hoogste klassen bracht percus
sionist Menno de Bruin een pro
gramma met muziek, verhalen
en toneel. Daarin werden ver
schillende vormen van geweld
belicht, zoals vechten, ruziema
ken, discriminatie en het aan
richten van vernielingen. Ook
was er een knipoog naar het ge
drag van ouders. Problemen be
ginnen vaak thuis en daarom
wil het project ook de ouders er
bij betrekken.
Na het uitvoeren van ideeën om
de veiligheid te verbeteren vol
gen opnieuw metingen om te
zien of maatregelen effect heb
ben. De laatste fase van het
project bestaat uit het door leer
lingen en leerkrachten opstellen
van spelregels, waaraan ieder
een zich op school moet houden.
Scholieren maken samen con
crete afspraken over hoe ze el
kaar op hun gedrag gaan aan
spreken. Want om een veilig
klimaat te scheppen moet je el
kaar wel durven aan te spreken.
Andere Zeeuwse gemeenten
waar het project begint zijn Vee-
re en Tholen.
Advertentie
TOPMERKEN!
TRUSSARDIJEANS
SCAPA (SPORTS)
GIGUE(S)
CP COMPANY
ROBERT FRIEDMAN
LATRAM0DA
CHACOK
Penthouse
Langeviele 18
Middelburg
Tel. 0118-641511
Zijn vriend nam haar man
mee voor een rondvlucht bo
ven Zeeland. Zelf bedankte
de Souburgse voor de gele
genheid: vliegen deed ze wel
eens, maar met niet minder
dan vier straalmotoren. In
zo'n geval met maar één mo
tor en twee van die ielige
vleugeltjes zag ze niks.
Maar ze zou zwaaien, als de
twee aviateurs in het lucht
ruim boven hun huis zouden
verschijnen. Op het geschat
te tijdstip van overkomst
hield ze woord en stond in de
tuin met volle overgave het
toestel toe te wuiven. Ze za
ten wel erg hoog, vond ze.
Hoe hoog zag ze vijf minuten
later, toen het vliegtuigje
volgens afspraak boven
Oost-Souburg cirkelde.
Zouden ze haar gezien heb
ben, de passagiers van de
KLM-lijnvlucht naar Brus
sel? De buren in elk geval
wel....
Advertentie
De Drvkkery
blijft
vernieuwen
dé verbouwing is bijna
vanavond vanaf 17.30 uur
Brasseriemenu
tomatensoep en couscous
of gevulde paprika's
(vegetarisch)
en cappuccino-bavarois
voor 11,50
of 9,00 (vegetarisch
Aangenaam
klassiek
zaterdag 21 september
14.30-16.30 uur
Gert de Meijer
6 12 strings guitars
kijk ook op
wwwdrukkeriimiddelbure.nl
Advertentie)
In opdracht van de overheid werkt
Railinfrabeheer aan het spoor.
Tijdens werkzaamheden moeten treinen
via een afwijkende route of dienst
regeling rijden. Als er geen treinen
kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt
u rekening met een langere reisduur.
Leiden C-Alphen a/d Rijn
20 sep t/m 13 okt
Alphen a/d Rijn-Gouda
21 en 22 sep
Groningen-Leeuwarden
21 sep (NoordNed)
Amersfoort-Amsterdam C
Amersfoort-Schiphol
Weesp-Naarden-Bussum
21 en 22 sep
Amsterdam C-Utrecht C
21 op 22 sep
Groningen-Roodeschool/Delfzijl
22 t/m 26 sep (NoordNed)
Breda-Roosendaal
23 t/m 26 sep
Meer weten?
- Kijk op Teletekstpagina 754
Kijkopwww.ns.nl.
- Haal de folder aan een NS-loket.
- Bel 0900 - 9292 0,50 p.m.).
Onze medewerkers staan u graag
te woord.
niet in of uit met zijn rolstoel. Er
is toen een één meter brede baan
van klinkers aangelegd. Op zich
een goed plan, maar omdat de
baan maar tot meneers voor
deur loopt, is het maar een halve
oplossing. Was de baan doorge
trokken, dan was de hele straat
begaanbaar geweest."
In 1994 maakte de stichting fo
to's van probleemsituaties in de
kern. Die foto's zijn naar het
toenmalige gemeentebestuur
gestuurd. Daarmee is volgens
Ten Voorden weinig gedaan. Om
de problemen deze keer daad
krachtiger op te pakken, zocht
de stichting welzijn ouderen
contact met Het Klaverblad en
de werkgroep gehandicapten
Walcheren. „Voor een gezond
mens is het toch moeilijk om
dingen te zien die voor mensen
met een functiebeperking heel
lastig kunnen zijn. Ik let nor
maal niet op drempels. Om te
voorkomen dat we dingen over
het hoofd zien, gaan we met een
deskundige volgende week een
dag lang door Veere lopen. We
zullen niet bij winkels en andere
openbare gebouwen naar bin
nengaan. Wel kij ken we of de in
gang toegankelijk is. De eigena
ren of beheerders van de panden
waar we langs komen, worden
van tevoren op de hoogte gesteld
van onze komst." De problemen
worden geïnventariseerd en op
volgorde van belangrijkheid ge
legd. Daarna gaat de prioritei
tenlijst naar de gemeente Veere,
die het toegankelijkheidson-
derzoek subsidieert.
J. Plansoen kan het zelf nauwelijks geloven: binnen een dag werd hij twee keer van een portemonnee bestolen.
door Ron Magnée
VROUWENPOLDER - Binnen een et
maal is de Middelburger J. Plansoen
tweemaal bestolen. Zowel in Kamper
land als in Vlissingen was de gepensio
neerde schipper de klos. De schade be
draagt meer dan duizend euro.
Zondagmiddag rond half vier. Plan
soen zet zijn zilvergrijze wagen op het
parkeerterrein bij natuurgebied
Schotsman Ruiterplaat op Noord-Be
veland. Hij gaat een stukje wandelen
met zijn vriendin. Nog geen half uurtje
later arriveren ze weer bij de wagen.
Nietsvermoedend keert het paar terug
naar de boot. Plansoen en zijn partner
zijn de trotse bezitter van een tweemas
ter die op dat moment in Vrouwenpol
der ligt afgemeerd.
Bij de boot aangekomen blijkt de tas
van Plansoen uit zijn auto te zijn gesto
len. Tal van persoonlijke spullen is hij
kwijt: bankpassen, een creditcard, zijn
rijbewijs, het kentekenbewijs van zijn
auto en een reservebril.
Bovendien zit er toevallig een behoor
lijk bedrag in de tas, ruim driehonderd
euro. Dat is hij dus ook kwijt. Het is dat
Plansoen toevallig zijn telefoon in zijn
jaszak heeft gestoken, anders was die
ook weg.
Blokkeren
Diezelfde zondagmiddag laat Plansoen
alle passen blokkeren. De dag daarna
gaan hij en zijn vriendin naar de politie
om aangifte te doen. Gelukkig heeft
Plansoen nog zijn paspoort, waarmee
hij bij de bank geld kan opnemen. Met
ruim 250 euro op zak in een oude porte
monnee kunnen ze weer even vooruit.
Tot slot melden Plansoen en zijn vrien
din zich bij het postkantoor in Vlissin-
foto Lex de Meester
gen voor een nieuw kentekenbewijs.
Eenmaal buitengekomen merkt hij dat
hij andermaal is bestolen. De oude por
temonnee is gerold, met de zojuist op
genomen euro's.
Een dag na het tweede vergrijp kan
Plansoen het nog steeds niet begrijpen.
Liefst 35 jaar heeft hij op een schip ge
werkt, is in de meest sinistere plaatsen
ter wereld geweest, maar dit heeft hij
nog nooit meegemaakt: „Ik heb zo'n
beetje alle steden op aarde gezien. En al
die tijd ben ik nog nooit iets kwijtge
raakt. Dat me dit j uist hier moet gebeu-
Advertentie
VLISSINGEN - Personen die
gebruik willen maken van het
spreekrecht tijdens raads- of
commissievergaderingen van
de gemeente Vlissingen, hoeven
dat niet langer 48 uur van tevo
ren te melden.
In de praktijk bleek deze ter
mijn niet haalbaar te zijn. Het
gemeentebestuur wil daarom
dat mensen zich voortaan 's och
tends op de dag van de raads
vergadering aanmelden. Zij
kunnen dat doen vóór twaalf
uur bij cle griffier. De gemeente
raad zal deze wijziging tijdens
de raadsvergadering van 26
september vaststellen.
door Rob Paardekam
WOLPHAARTSDIJK - De alom
bekende borden die waarschu
wen voor 'slik op de weg' maken
dit jaar plaats voor borden die
bestuurders attent maken op
'modder op de weg'. Het gaat om
dezelfde actie, maar die is dit
jaar voor het eerst landelijk, en
het woord slik zou buiten Zee
land niet bij iedereen bekend
zijn.
De actie, die in Zeeland al sinds
1993 bestaat, werd gisteren ge
opend door gedeputeerde J.
Hennekeij (verkeer) op de boer
derij van de familie Van Strien
even buiten Wolphaartsdijk.
Hennekeij benadrukte dat het
aantal slachtoffers op 'be
smeurde wegen' sinds het begin
van de actie 'Modder op de weg'
aanzienlijk is gedaald. Behalve
Zeeland doen dit j aar zes andere
plattelandsprovincies mee aan
de actie.
De actie, die samenvalt met de
bietencampagne, richt zich op
zowel landbouwers als andere
weggebruikers.
Die eerste categorie moet ver
vuiling van de weg zo veel mo
gelijk zien te voorkomen door de
banden van trekkers en wagens
af te krabben of af te spuiten
voordat ze erf of perceel verla
ten.
Als er toch modder op de weg
valt, moeten ze het wegdek zo
snel mogelijk schoonmaken.
Zolang dat niet is gebeurd, die
nen de bekende borden, die
De nieuwe borden waarschuwen chauffeurs voortaan niet meer voor slik op de weg, maar voor het meer
algemeen bekende 'modder'. foto Dirk-Jan Gjeltema
waarschuwen voor slik, te wor
den neergezet. Deze moeten 50
tot 75 meter voor het vervuilde
stuk weg worden geplaatst.
Ook via de regionale radio en te
levisie worden mensen gewaar
schuwd voor met modder be
vuilde wegen en het gevaar van
landbouwverkeer in het alge
meen. Het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Zeeland
(ROVZ) presenteerde gisteren
twee spots onder het motto 'Let
meer op landbouwverkeer'.
Vóór de actie begon vielen er in
Zeeland jaarlijks gemiddeld
drie doden door besmeurde we
gen. Nadien is dat er gemiddeld
'slechts' één. „Er gebeuren niet
zoveel ongelukken", consta
teerde B. Vroonland van ver
keersveiligheidsorganisatie
3VO gisteren. „Maar als er iets
gebeurt, is het vaak ernstig."
Tussen neus en lippen door liet
hij ook nog even weten dat hij
het onbegrijpelijk vindt dat
tractoren zijn vergeten bij de
verplichtstelling van de dode
hoekspiegel. „Landbouwvoer
tuigen worden steeds groter en
hebben net zo goed met het pro
bleem dode hoek te maken."
Hoor Miriam van den Broek
VEERE - Het stadje Veere wordt
volgende week onderzocht op
de bereikbaarheid van gebou
wen en straten. De Stichting
Welzijn Ouderen Platteland
Walcheren (SWO) en de stich-
ting Het Klaverblad Zeeland
kijken samen of mensen die
moeilijk ter been zijn of die in
een rolstoel zitten, in Veere op
problemen stuiten.
Hoewel het onderzoek nog moet
plaatsvinden, weet Huib ten
Voorden van de SWO nu al dat er
nog heel wat kan worden verbe
terd. „Bij de bakker en de dokter
liggen drempels voor de deur
waardoor mensen moeilijk naar
binnen kunnen. Ook hebben we
1 prachtig mooie straatjes met
kinderkopjes die een drama zijn
voor personen met een rollator.
Wat we ook willen bereiken is
dat er uiteindelijk tenminste
j één restaurant komt waar rol-
I stoelers goed naar binnen kun
nen en waar zij zonder proble
men gebruik kunnen maken van
j het toilet. Het maakt ons niet uit
welk restaurant dat wordt.
Maar op dit moment ontbreekt
I zo'n voorziening en in een toe
ristische kern zoals Veere kan
dat eigenlijk niet."
Ten Voorden vertelt dat Veere
straten heeft die voor mensen in
een rolstoel volledig onbegaan
baar zijn. „We zijn nu een paar
jaar bezig om de kern toeganke
lijker te maken. Er zijn al wat
successen geboekt. Zo heeft de
Rabobank een ongelofelijk
mooie ingang gekregen. Maar er
zijn ook vreemde situaties ont
staan. Jaren geleden voerden we
actie voor een bewoner van de
Baljuwstraat. Hij kon door het
soort bestrating zijn huis bijna