Eerste begroting geen feest Meer pijn in portemonnee Kabinet begint in onmogelijke spagaat 25 Pessimisme over opleven economie Heinsbroek gaat taken accountants scheiden Tekort loopt op, lasten gaan omhoog en staatsschuld stijgt Balkenende zoekt de burger op woensdag 18 september 2002 Hnor Peet Vogels DEN HAAG - De periode van feesten is voorbij. De economi sche inzinking hakt er flink in bij het nieuwe kabinet-Balke nende. Al bij de eerste begroting moet de minister van Financiën slecht nieuws melden: het tekort op de begroting loopt op, de las ten voor vrijwel alle burgers gaan omhoog, de staatsschuld stijgt en de lonen moeten ook nog gematigd worden. In totaal wordt voor 3,55 mil jard euro bezuinigd: een histo risch record. De grootste bezui nigingen moeten komen van de vermindering van het aantal ambtenaren, ingeboekt voor 810 miljoen euro en lagere uit gaven voor sociale zekerheid en arbeidsmarktbeleid, onder meerminder Melkertbanen, wat in totaal 930 miljoen euro moet opleveren. „Eerst het zuur, dan het zoet", zegt Hoogervorst over het hoofdstuk inkomensverhoging en lastenverlichting. Het begrip inkomensverhoging staat dan voor hogere inkomsten voor het rijk, niet voor de burger. Die gaat namelijk volgend jaar 4,4 miljard euro extra betalen. Het gaat dan om zaken als het af schaffen van het spaarloon, een regeling met een hoog 'cadeau gehalte' zoals staatssecretaris Van Eijck van Financiën het formuleerde. „De bedoeling van het spaarloon was fiscaalvrij sparen in ruil voor loonmati ging. Van die loonmatiging is niets terecht gekomen." Ook de eerste schijf van de inkomsten belasting gaat volgend jaar lichtjes omhoog, met 0,45 pro cent. Bittere pil Tegenover de lastenverzwaring staat bijvoorbeeld een verho ging van de arbeidskorting, een belastingkorting die elke wer kende krijgt, met maximaal 119 euro. In totaal is er voor lasten verlichting 1,8 miljard euro uit- DEN HAAG - De rege ringspartijen zijn het con tact met de gewone burger kwijtgeraakt, luidde de conclusie van PvdA, VVD en D66 na hun verkie zingsnederlaag op 15 mei. Premier Balkenende (CDA) heeft besloten dat dit hem niet mag overko men. Samen met andere minis teries gaat zijn departe ment (Algemene Zaken) daarom periodiek een 'be levingsonderzoek' hou den. Daarbij staat de vraag centraal: 'Wat men sen belangrijk vinden en verwachten van de over heid'. Moeilijk bereikbare groe pen, zoals jongeren en al lochtonen worden via 'speciale communicatie kanalen' benaderd, zo heet het. Het doel is bur gers en overheid dichter bij elkaar te brengen. „Want de afgelopen maanden is zichtbaar ge worden, dat er een kloof is ontstaan tussen grote groepen burgers en de overheid." De wens van LPF-minis- ter Heinsbroek om het gedrag van burgers via te levisiespotjes positief te beïnvloeden wordt ge deeltelijk verhoord. Volgend jaar heeft de Rijksvoorlichtingsdienst via Postbus 51 campagnes op stapel staan ter bevor dering van veilig vrijen, voorkoming van alcohol misbruik, beperking van agressie in het verkeer, verantwoorder omgaan met energie en verbete ring van het imago van leerkrachten. Het ministerie van Balke nende beheert ook de fondsen voor het Konink lijk Huis. In 2003 wordt aan de 'Oranjes' in totaal 8,27 miljoen euro uitgegeven. Koningin Beatrix heeft samen met prins Claus 4,76 miljoen euro tot haar beschikking, Juliana en Bernhard ontvangen 1,72 miljoen euro, kroonprins Willem-Alexander en prinses Maxima, staan sa men voor 1,78 miljoen eu ro in de boeken. GPD Rijksbegroting 2003 Inkomsten: Tekort: 3,5 miljard Uitgaven: 129,3 miljard euro 132,8 miljard euro Diversen 4,7 (3,5%) Economische Zaken 1,7 (1,3%) Landbouw, Natuurbeheer en Visserij 2,1 (1,6%) Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer 3,5 (2,6%) Rnancièn 3,7 (2,8%) rechtsverk milieugrond! Belastingen op Personenauto's en Motorrijwielen 3,2 (2,5%) I Motorrijtuigenbelastingen 2,0(1,5%) Invoerrechten 1,5 1,2%) Verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken en andere producten 0,2 (0.2%) Belasting op zware motorrijtuigen 0,1 (0,1%) Buitenlandse Zaken, Internationale samenwerking, Europese Unie 9,9 (7.5%) Dividendbelasting 3,8 (2,9%) r - Successierechten 1,6(1,2%) - Kansspelbelasting 0,2 (0,2%) Niet-belasting ontvangsten I 17,6 (13,6%) in miljarden euro en in procenten bedragen en procenten afgerond Ontwikkeling koopkracht Minimumloon alleenstaand Minimumloon paar met kinderen Minimumloon paar zonder kinderen Modaal paar met kinderen 2x modaal paar met kinderen Twee verdiener modaal hallmodaal Twee verdiener 2x modaal modaal AOW, alleenstaand AOW paar beiden 65+ AOW paar 5 000 euro aanvullend pensioen Sociale minima alleenstaand Sociale minima paar zonder kinderen Sociale minima paar met kinderen 16.324,- 16.324,- 16.324,- 28.910,- 57.820,- 0,75% 0,50% -0,50% 2,25% 1,00% 0,00% 0,50% 0,25% -0,50% 0,25% 0,25% -1,25% ■0,25% 0,25% -1,75% 0,50% 0,25% -0,50% BELASTINGEN: 25,5% 4G 86.730,- 0,00% 0,25% -0,50% 11 1E 20.941,- 0,50% 0,50% 0,50% 9-594,- 0,75% -0,25% -0,25% 13.705,-* 0,50% -0.75% -0,75% 14.279,-' 2,00% 0,00% -0,50% l/A ratio Verhouding uitkeringsontvangers en werkenden Op elke honderd werkenden zijn in Nederland dit jaar 66,3 uitkeringsontvangers. Tot 2002 is deze balans tussen actieven en inactieven (de i/a-rabo) steeds gunstiger geworden. Dit jaar stijgt de rat» weer en voor 2003 wordt gerekend op een percentage van 68,8 ZW/AAW/WAO werkenden arbeidsvolume in duizenden exclusieI ziekteverzuim 2003 Mil|oonennola, MEV, ministerie van Sociale Zahen getrokken. Per saldo gaat de burger er dus op achteruit. De plannen kregen veel kritiek, omdat bezuinigen in een tijd van economische teruggang de vaart nog meer uit de economie haalt. Hoogervorst: „Als het straks beter gaat met de econo mie kun je niet aankomen bij de burger met lastenverzwaring, nu accepteren ze dat wel." Per saldo komt het kabinet toch geld tekort voor alle uitgaven. Het begrotingstekort zal vol gend jaar uitkomen op 0,5 pro cent. De staatsschuld zal de komende jaren ook stijgen. Vol gend jaar zal de totale schuld 233,9 miljard euro bedragen, ruim drie miljard euro méér dan dit jaar. Pas in 2006 zal de staatsschuld weer gaan dalen, zo blijkt uit de berekeningen van het ministe rie. Bij alle kommer en kwel heeft het kabinet nog een beetje geld gevonden voor extra uitgaven. Verhogingen en de bezuinigingen Belangrijkste uitgavenverhogingen Zorg Veiligheid Onderwijs Infrastructuur Beleidsterreinen waarop wordt bezuinigd Sociale zekerheid en arbeidsmarkt Openbaar bestuur Zorg Migratie en integratie Onderwijs Internationaal en defensie in miljarden euro mo.8 I 0,6 00,4 1 12.3 0600.5 0,3 ]0,1 |0,1 2,9 anp bron: Samenvatting Miljoenennota 2003 In totaal heeft het kabinet vol gend jaar 132,8 miljard euro uit te geven. Dat is 1,1 miljard méér dan oorspronkelijk begroot was. Het extra geld wordt inge zet voor zorg, onderwijs en vei ligheid. GPD van onze redactie binnenland DEN HAAG - Voor het eerst sinds jaren krijgt de burger te maken met lastenverzwaring en belastingverhoging. Vooral het komende jaar moet er worden ingeleverd. De grootste klap voor de wer kende burger is het afschaffen van het spaarloon. Mensen die hun spaarloon belegden in lijf rentes worden dubbel gepakt, want de basisaftrek voor lijf rente is per 1 januari ook niet meer mogelijk. Alleen lijfrente polissen om pensioengaten op te vullen, blijven in de toekomst fiscaal aftrekbaar. De nieuwe staatssecretaris van Financiën heeft flink gesnoeid in de fiscale regelingen. De be lastingvrije uitkering bij feest dagen verdwijnt, evenals de fietsaftrek. Ook de Zalmsnip wordt afgeschaft. Mensen die energiezuinige apparatuur of auto's aanschaffen, krijgen daar geen subsidie meer voor. De zorg wordt duurder en dat zullen de burgers direct in de portemonnee voelen. De nomi nale premie voor het zieken fonds gaat volgend jaar met 88,91 euro omhoog, van 7,95 procent naar 8,45 procent. Ook de premie voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) gaat omhoog van 10,25 naar 12,05 procent. Sommige medicijnen zullen niet meer ver goed worden en komen daar door volledig voor rekening van de patiënt. Ook de fiscale vrijstelling op groen beleggen verdwijnt, even als de vrijstelling van de ener giebelasting op groene stroom. Alhoewel dat laatste voorne men nog niet direct tot een las tenverhoging zal leiden. De energiebedrijven hebben aan gekondigd die kosten voorlopig voor eigen rekening te nemen. Het is niet alleen de fiscus die de portemonnee belaagt. Het mi nisterie van Justitie wil meer munt slaan uit de burger die de wetten overtreedt: de politie gaat meer flitsen. Het doel is voor 40 miljoen euro meer aan verkeersboetes te incasseren. Ook procederen wordt duurder. De griffierechten bij procesza ken worden met 15 procent ver hoogd, de eigen bijdrage voor het krijgen van rechtsbijstand wordt verhoogd. Tegenover deze lastenverzwa ringen staan ook lastenverlich tingen. Zo wordt de verhoging van de AWBZ-premie gecom penseerd met een belastingver laging. Ook de maatregelen die de werknemers treffen, worden deels gecompenseerd. Zo stijgt de arbeidskorting en de algeme ne heffingskorting. Voor oude ren wordt de stijging van de ziekenfondspremie gecompen seerd door een extra verhoging van de ouderenaftrek. GPD door Hans van Soest DEN HAAG - De boekhouding van een bedrijf moet niet langer gecontroleerd worden door een accountantskantoor dat tegelij kertijd door dat bedrijf als advi seur wordt ingehuurd. Het ka binet bereidt een wetsvoorstel voor, waarmee die twee taken binnen accountantskantoren juridisch en administratief worden gescheiden. Volgens minister Heinsbroek van Economische Zaken is een dergelijk wetsvoorstel nodig om het vertrouwen van beleggers terug te winnen. „Normen en waarden hebben wel degelijk een link met de economie. De boekhoudschandalen in Ameri ka hébben aangetoond wat de gevolgen kunnen zijn als er geen vertrouwen meer is in het toe zicht op de financiële markten." Om die reden zullen de regels en het toezicht op accountants strenger worden, zei Heins broek bij de presentatie van de begroting van zijn ministerie. Zo kondigde hij aan dat de Au toriteit Financiële Markten in de toekomst extra zal controle ren of de cijfers wel kloppen die beursgenoteerde ondernemin gen in hun jaarverslagen publi ceren. Daarmee komt er dus controle op de registeraccoun tant die deze jaarverslagen goedkeurt. Heinsbroek legde er in zijn pre sentatie de nadruk op, dat het tegengaan van fraude en het te rugdringen van criminaliteit es sentieel zijn om buitenlandse investeerders naar Nederland te lokken. „Bedrijven vestigen zich hier niet als de criminali teitscijfers hoog zijn. Onderne mers aarzelen te investeren in een land waar politici vermoord worden of bedreigd worden met kogelbrieven." GPD Premier Jan Peter Balkenende foto Robin Utrecht/ANP Zelden begon een nieuw kabinet met zul ke grote ambities en nooit eerder was er zo weinig geld om ze te verwezenlijken. Ziedaar de pijnlijke spagaat waarin het kabinet-Balkenende zijn eerste begro ting presenteert. door Paul Koopman DEN HAAG - Ruim 3,5 miljard euro wordt volgend jaar bezuinigd, een histo risch record. Niettemin heeft het kabinet zichzelf voorgenomen de wachtlijsten weg te werken, de samenleving veiliger te maken, de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en de files te bestrijden. Een kind kan op zijn vingers natellen: dat wordt nog een hele hijs. Meer doen met minder geld is simpel ge zegd de manier waarop het kabinet zich zelf uit zijn ongemakkelijke situatie wil bevrijden. De aanval op de bureaucratie - vooral in de zorg - wordt ingezet. De (gratis) hulp van de burgers wordt ge vraagd bij het bestrijden van de 'hufte- righeid' en kleine criminaliteit: vandaar het pleidooi voor herstel van normen en waarden. In het onderwijs worden regels afgeschaft. En het centrum-rechtse ka binet zet het mes in de sociale uitgaven: bijna een miljard volgend jaar, 2,9 mil jard euro over de hele kabinetsperiode. Het probleem is alleen dat het kabinet zichzelf tegenkomt als dit beleid mocht slagen. Minister Bomhoff van Volksge zondheid is daarvan nog wel het meest in het oog springende voorbeeld. In zijn be groting kondigt hij aan dat met onmid dellijke ingang alle burgers een onver vreemdbaar recht op zorg hebben. Met de 'stalinistische planeconomie' in de zorg wordt afgerekend, belooft hij. Maar hij onderkent ook: als artsen - bevrijd van budgetplafonds en knellende regels - écht de handen uit de mouwen steken, dan gaat dit waarschijnlijk meer kosten. De wachtlijsten kunnen worden wegge werkt, maar de rekening volgt nog. Cellentekort Justitie en Binnenlandse Zaken worste len met dezelfde paradox. Naarmate meer misdaden worden opgelost en cri minelen opgepakt, moeten er ook meer zaken voor de rechter komen en cellen gevuld. Het veiligheidsbeleid wordt de komende jaren een stuk repressiever: hogere straf fen, lik-op-stuk. Maar direct gevolg is dat een tekort van 'enkele duizenden ge vangeniscellen', ontstaat, zo stelt minis ter Donner. Hoeveel veiliger is het land geworden als opgepakte criminelen we gens een cellentekort weer worden heen gezonden? Want voor de bouw van extra gevangenissen is er nauwelijks geld. Het is dan ook niet zo vreemd dat een Kamer meerderheid sinds kort pleit voor het op sluiten van meerdere veroordeelden in één cel. Veel kiezers, zo is uit onderzoek geble ken, hebben echter een andere prioriteit: het vreemdelingenbeleid. Dat heeft het kabinet goed begrepen. Niet langer staat het recht op asiel, maar de beperking van de instroom centraal in het beleid. „Ne derland gaat het strengste asielbeleid van de Europese Unie voeren", heeft LPF-minister Nawijn zelfs beloofd. Maar het zit de nieuwe regeerploeg ook op dit punt niet mee. Als de Verenigde Staten eind dit jaar een (grond)oorlog te gen Irak lanceren, kunnen de asielstatis tieken de prullenbak in, en zullen ook de kosten van opvang van vreemdelingen weer oplopen. Het kabinet zeilt langs wel erg steile klippen. GPD door Hans van Soest DEN HAAG - De economie trekt volgend jaar weer licht aan. Dit jaar groeit de econo mie met 0,5 procent, volgend jaar met 1,5 procent. „Maar dat is geen reden te denken dat Nederland uit de dip komt", waarschuwde minis ter Heinsbroek van Econo mische Zaken bij de presen tatie van de begroting voor volgend jaar. Volgens staatssecretaris Wijn van Buitenlandse Han del bevindt de economie zich in 'zwaar onweer'. „De Ne derlandse export groeide in 2000 nog met 12 procent, dit jaar met 1,25 procent. Vol gend jaar stijgt dit naar ver wachting tot 5,75 procent, maar die stijging verdoezelt de ernst van de situatie. Volgens Wijn komt dat, door dat de groei volgend jaar niet te danken is aan de export van Nederlandse producten, maar aan de doorvoer van geïmporteerde goederen. „Het marktaandeel van de Nederlandse export daalt daardoor. We dreigen een land van dozenschuivers te worden." De belangrijkste oorzaken zijn volgens de beide be windslieden op Economische Zaken de hoge loonkosten. Daardoor zijn Nederlandse producten relatief duur en mijden buitenlandse bedrij ven ons land als vestigings plaats. „Het baart me dan ook grote zorgen dat het Cen traal Planbureau er vanuit gaat dat de lonen volgend jaar weer met gemiddeld 3,25 procent zullen stijgen", aldus Wijn. In de berekeningen van het kabinet worden Neder landse producten volgend jaar alleen maar duurder, terwijl de arbeidskosten bij onze concurrenten juist om laag gaan. „Daar komt bij dat de voor ons zo relevante wereldhandel volgend jaar minder aantrekt dan ge hoopt", aldus Heinsbroek. Daarbij hangt, ondanks de huidige relatieve ontspan ning, ook de dreigende oor log met Irak als een donder wolk boven de markt. „Want als de olieprijzen door die porlog stijgen, wordt het sce nario nog somberder." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25