Medicus is geen Homo universalis PZC Beestenboel in Terneuzen GELICHT Platenmaatschappij zet Racoon op straat Muziekdag met bekende bands moet 't Beest aan oefenruimte helpen 12 Persoonlijke ontwikkeling kunst cultuur lezers schrijven WCT XIX WCT XX WCT XXI WCT XXII WCT XXIII WCT XXIV Sloeweg Zwanen dinsdag 17 september 2002 door Claudia Sondervan Ziektebeelden heet het nieuwe boek voor medici. Maar verwacht geen opsomming van symptomen. Arts en Literatuur had ook gekund, in het verlengde van Arts en Auto, Arts en Zeilboot en hoe al die tijdschriften ook heten die in wachtkamers bij pa tiënten het clichebeeld van dokters vrijetijdsbeleving stevig staven. Het is een reader, een verzameling teksten en tekstfragmenten, ter ge bruik voor diagnose van de eigen blik en die van anderen. Een literair refe raat voor een betere bedside manner. Zo moet het boek Ziektebeelden wor den gezien, vindt de Zierikzeese wetenschapsjournalist Frans Meu- lenberg. Hij is een van de drie redac teuren van Ziektebeelden, Essays over literatuur en geneeskunde. „Of tewel: wat een arts gelezen moet heb ben", vat notaris Wim Klaassen uit Zierikzee samen. Met verpleeghuis arts Flip Nieuwenhuize en chirug en oud-directeur van de Oosterschelde- ziekenhuizen Arthur van Es vormen zij het Zeeuwse deel van het zestigtal auteurs dat neerschreef waarom zij een roman, novelle, gedicht of essay voor dokters aanbevolen houden. Het schrijvers veld is even wijds als de besproken literatuur: namen als Win nie Sorgdrager en Adriaan Morriën, A. J. Dunning en Martin van Ameron- gen en boeken als Camus' De Pest, Proust's A la recherche du temps per- du, De Gebroeders Leeuwenhart en Zuster Belinda, Madame Bovary en de Bijbelse Job. Morgen krijgt ex-minis- ter Els Borst het boek gepresenteerd tijdens de publiekslezing over litera tuur en geneeskunde aan de Vrije Uni versiteit van Amsterdam. Technocratisch Simon Vestdijk heeft het in 1964 ge probeerd, met zijn boekje De zieke mens in de romanliteratuur. Maar art sen lezen niet. Ja, vakliteratuur, en de annonces van de promovendi. Van Es: „Artsen worden beschouwd als intel lectuelen. Maar een academische titel maakt nog geen Homo universalis. Medici zijn erg technocratisch. We zijn sterk gericht op handelen: we zijn immers zoveel jaren bezig met studie eer we eindelijk wat mogen doen. Me dici denken dat ze heel maatschappe lijk bezig zijn. Maar dat zijn ze nou juist niet. Je leert het ook niet. Dat le ren is iets heel anders dan een rijtje symptomen oplepelen bij een ziekte- Drie van de Zeeuwse auteurs, Arthur van Es, Wim Klaassen en Frans Meulenberg willen met de uitgave Ziektebeelden het denkraam van artsen te verbreden. foto Marijke Folkertsma beeld. In de angelsaksische opleidin gen is het gebruik van literatuur ge woon. Daar begint studie met jaren van ontwikkeling in cultuur, geschie denis, maatschappelijke ontwikke ling vóór het vak zelf aan bod komt. Ons onderwijssysteem is zo gefocust op de beheersing van een vak, er is geen ruimte voor bredere scholing. Ik vind dat jammer. Een arts komt heel dichtbij de mens, raakt aan al diens intimiteit. Artsen leren in hun oplei ding alles over professionele distan tie, maar weinig over medemenselijk heid. Daarin blijven veel dokters onmachtig." De literatuur biedt hen een uitsteken de staalkaart aan emoties, maat schappelijke weging, gedachtenwe- relden, kortom: een context van levens. Rolmodellen ook, vindt Klaas sen. Hij kreeg de Essays van de late middeleeuwer Montaigne ooit als een presentj e. „Ik kende hem als de schrij - ver van gevleugelde woorden. Toen ik de essays ging lezen, merkte ik dat die steeds persoonlijker worden, op een open manier. 'Dit is een eerlijk boek' begint hijen dat geloof ik ook, al staat het ook vol tegensprekingen. Mon taigne beschrijft hoe hij ondanks hel- se pijnen door nierstenen voldoening vindt in het dagelijks bestaan. Die man ervoer dat vijfhonderd jaar gele den, maar het is razend actueel. Bij hem draait het om het recht te mogen sterven in harmonie met zijn leven." Het thema dat Klaassen bij Montaig ne vond is de noodzaak van verstand bij kennis. „Ik had een hoogleraar die aankondigde dat jaar het onderwerp legaat te behandelen. 'En wellicht zal dat woord ook twee, drie keer vallen,' zei die man. In zijn colleges kwam geen arrest van de Hoge Raad aan bod, maar wel alles wat er om legaten speelt en wat er aan raakt. In de loop der jaren heb ik gemerkt dat ik heel vaak teruggrijp op de context die hij ons destijds meegaf en daar mijn voordeel mee doe." Consequenties Van Es citeert vrij naar Menno ter Braak voor een persoonlijk stok paardje: 'Als mensen meer de conse quenties van hun handelen overza gen, zou de wereld er beter uitzien'. „Artsen zijn net zo erg als juristen. Eenmaal ldaar met de studie en be gonnen met werk hebben ze nauwe lijks carrièreperspectief. Er is geen intellectuele groei. Persoonlijke ont wikkeling is het aller-allerbelangrijk- ste. Een hiërarchische stijging is daar bij de impetus. Maar die ontbreekt in onze klingen. Je kiest op je 28e je spe cialisatie, je vestigt je met wat geluk op je 35e en dat is het dan. Daarna ben je puur operationeel bezig, misschien nog eens tactisch-strategisch. Er is weinig dwang om je persoonlijk op een hoger vlak te tillen. Een arts werkt solitair en dat is het grootste probleem van ziekenhuizen: er is geen hiërarchie. Ook al werk je in een maatschap met vijf artsen, die kunnen gemakkelijk volstrekt andere opvattingen hebben. Ziekenhuis en samenwerkingsvorm zijn puur facili tair. Je wordt nergens op aangespro ken. Er wordt niet van elkaar geleerd en je hoeft de ander niet te beconcur reren. In zo'n klimaat ga je ook niet twijfelen. Twijfel is de grondslag voor bewustzijn. Bewustzijn doet je op zoek gaan naar maatschappelijk hou vast. Ik sprak laatst een arts die zei zo blij te zijn dat alle verrichtingen door de verzekeraar waren vrijgegeven. Nou kon hij ook patiënten behande lingen geven zonder medische nood zaak. Besef j e wel wat j e daar zegtheb ik gevraagd. Die arts was blij met de vrijheid, zonder stil te staan bij de vraag of die vrijheid wenselijk is." „We hebben ons geweten laten centra liseren door de wetgevende overheid. Balkenende probeert het met 'herstel van normen en waarden' terug te schuiven. Maar als Menno ter Braak zei: dat moet uit de mensen zelf ko men. Dat kan door het onderwijssys teem te verbeteren.,Ik verwacht wel kritiek op wat ik heb geschreven jDver Ter Braak," besluit Van Es. „Of ik hoop op kritiek? Ik hoop dat lezers niet alles klakkeloos accepteren." Ziektebeelden biedt 75 persoonlijke vensters op geneeskunde in menselijk perspectief, duidt Meulenberg. Els Borst krijgt morgen het eerste exem plaar. „Niet als ex-minister, maar als exponent van de menselijke genees kunde met behoud van integriteit," zegt Meulenberg. „Een soort vrouwe lijke Montaigne", beaamt Klaassen. „Heel zuiver", knikt Van Es. In 2003 verschijnt bij uitgever Lemma te Utrecht een zusterboek voor de psy chiatrie. door Anita Tournois TERNEUZEN - Sibylle Bil en Rob van Geijn zijn allebei in de ban van het dier. Bil toont een voorkeur voor schapen en kip pen. Olifanten, apen en leeuwen spelen een hoofdrol in het werk van van Geijn. Op uitnodiging van Stichting Toonbeeld expo seren zij hun schilderijen in de hal en de passerelle van het stadhuis in Terneuzen. Naast een fascinatie voor het dier vertonen Bil en Van Geijn meer overeenkomsten. Beiden schilderen figuratief, altijd her kenbaar, maar nemen tevens een grote vrijheid in het uitbeel den van de dieren. Met kunde en passie worden expressie, karak ter, structuur, houding en acti viteit van het dier met grove penseelstreken neergezet. Door de vaak toegepaste felle tinten en de manier van werken ont staat een kleurig, levendig ge heel met veel beweging. Toch is er verschil. Bil is gebio logeerd door het autochtone dier, Van Geijn haalt zijn inspi ratie hoofdzakelijk uit jungle of dierentuin en toont een specifie ke voorkeur voor het uitbeelden van het uitheemse. Bil woont in Knokke-Heist. Zij volgde cur sussen beeldende kunst en aquarel. Schilderen leerde zij op de Avondschool aan de Acade mie in Brugge. Haar werk ken merkt zich door heldere, felle kleuren en primaire tinten als rood en blauw voeren de boven toon. Hiermee vormt het au thentieke wit en bruin van de verenpracht van de kip of het wollen kleed van het schaap een duidelijk contrast. Soms wordt aan de verf structuur toege voegd, bijvoorbeeld voor het kippenvoer op de grond, zodat door Ernst Jan Rozendaal GOES - Racoon zit zonder pla tencontract. Platenmaatschap pij Sony heeft de van oorsprong uit Goes afkomstige popgroep onlangs op straat gezet. „Daar komt het wel op neer", zegt ma nager Arend van der Zee van Racoon. „Om precies te zijn heeft Sony afgezien van de in het platencontract opgenomen optie op het uitbrengen van een derde album." Het gaat slecht met de platen- business. „Dan wordt met een scherpere blik naar de cijfers gekeken", verklaart Van der Zee. „Bij Racoon bleek dat de investeringen en de verkoop van de albums elkaar niet ophef fen." Hoewel de relatie met; So ny volgens de manager het laat ste half jaar moeizaam verliep, kwam de breuk toch als een ver rassing. ,We hadden een nieuwe single opgenomen en zouden die los van een album gaan uitbren gen. Ineens zag Sony daar toch vanaf en werd zelfs het vertrou wen in Racoon helemaal opge zegd." Van der Zee verwacht niet dat de opzegging van het contract voor Racoon het begin van het einde is. „We zijn volop bezig' met nieuw materiaal. De nieu we liedjes moeten gewoon zo re- tegoed worden dat we straks naar geïnteresseerde productie- of platenmaatschappijen kun nen stappen met de mededeling: 'We hadden het zo en zo ge dacht. Doen jullie mee of niet?' En als live-band hebben we zo'n solide reputatie opgebouwd, dat het al dan niet hebben van een platencontract ons voorlo pig niet van optreden zal weer houden." een zekere mate van reliëf wordt verkregen. Typisch voor Bil is het toepassen van vierkanten en rechthoeken in felle tinten. Eenmaal wordt zelfs plastic toegepast. De die ren, solitair-, met zijn tweeën of in groepjes - pikkend, rond scharrelend, broedend, darte lend of gelaten - worden voor en buiten deze vensters geplaatst, zodat deze een soort luik vor men, waar men in kijkt of waar uit het dier te voorschijn komt. Bil legt uit waarom: „In eerste instantie paste ik deze vorm binnen het kader toe om de com positie interessanter te maken en diepte te creëren. Maar door mijn fascinatie voor deze dieren - ik zie mijn onderwerpen van uit mijn venster - plaats ik op deze manier het dier buiten zijn leefgebied en krijgt het zodoen de nog meer aandacht." Ook bijzondere aandacht krijgt de olifant. Van Geijn maakte verschillende series van dit dier. De ene keer worden ze uitge beeld in verf met felle kleuren als rood, geel en blauwgroen op doek, de andere keer summier van tint, in stemmig zwart-wit- bruin met pastel op bruin pak papier. Ook hij bestudeert zijn onderwerp terdege en weet de typische houding en manier van bewegen van het dier goed vast te leggen. Zo zien we het profiel van een volwassen olifant, maar ook een olifant die trompettert of een babyolifant tussen de be nen van zijn moeder. Grappig is dat in één werk ook een vierkant kadertje en in een ander werk een doolhof achter het dier ge plaatst is, waarmee een link ligt Sibylle Bil plaatst de dieren op haar schilderijen buiten hun leefgebied, waardoor ze meer aandacht krijgen. naar het werk van Bil. Naast oli fanten heeft de kunstschilder een zwak voor apen en leeuwen, die atletisch en sterk door hem zijn uitgebeeld. Van Geijn ge noot zijn opleiding aan de Ko ninklijke Academie voor Beel dende Kunsten in Den Haag. foto Charles Strijd Tentoonstelling t/m 27 september in het stadhuis van Terneuzen. Openingstijden van ma. t/m vr. van 9.0017.00 uur door Mieke van der Jagt GOES - 't Beest in Goes mag dan een 'po dium' heten, een plaats waar theater, muziek en film gezien en gehoord kun nen worden, maar het is nog veel meer. Al vanaf het begin is 't Beest een broed plaats voor jong talent en dat willen ze bij 't Beest graag zo houden. Het is alleen niet makkelijk. Nog steeds oefenen vijf of zes bandjes in de grote zaal. Maar ze moeten een paar beschik bare uren, een avond en een stukje van een middag, met elkaar delen, 't Beest zit te springen om een oefenruimte en zon dag 22 september wordt een begin ge maakt met een fonds daarvoor. 't Beest wil een belangrijke rol in het Zeeuwse popwezen blijven spelen. Een band als Racoon bijvoorbeeld, is in 't Beest begonnen en zo zijn er nog wel een paar op te noemen, die op muzikale wor tels in 't Beest zijn uitgegroeid tot veelbe lovende bands. Vanwege het tijdsaspect en omdat de grote zaal niet echt geschikt is als oefenruimte, wil 't Beest al heel lang een studio waar bandjes kunnen oefe nen. Een kelder of een bunker tussen 't Beest en de nieuwe schouwburg in, bij voorbeeld. Daar is nog wel plaats voor een ruimte die de plek tussen de Westwal, het Bleekplein en de Beestenmarkt tot een echt cultuurbolwerk zou kunnen maken. Omdat dromen niet helpt, heeft 't Beest besloten een paar vliegen in een klap te slaanOp de autoloze zondag, die in Goes per prille traditie mét cultuur wordt in gevuld, komen de leverïde bewijzen van die broedfunctie spelen voor een oefen ruimte. Tussen 18,00 en 19.00 uur is er, als de muziek even stilvalt, een discussie onder leiding van Martin Oosterling over het popklimaat in Zeeland. Een verder is er, vanaf 12.00 uur, muziek. Voor het middagprogramma hebben zich veertien bands aangeboden, waaronder The Speedkings en X-proofdie ook in 't Beest hebben geoefend. Alle bands spe len ongeveer twintig minuten op een po dium op de Beestenmarkt. Anchor, Gert de Meijer, United Forces, Puk, Edwin Theenaart, Smalltown Cynics, NoCode en Francis Levoy The Blowrags, ko men uit Zeeland. Zork, Rob Rieser en Gutfuck komen van elders om het stre ven te steunen. Het begin van een startkapitaal moet 's avonds worden verdiend, als de bezoe kers vijf euro entree moeten betalen. Daar komen dan ook bijzondere acts voor, want Eat Roadkill, de ingeloste Zeeuwse Belofte die inmiddels uit elkaar iskomt voor de gelegenheid weer bij een Dat geldt ook voor Kam je Haar. Beide bands zetten hun eerste schreden in 't Beest, Flavour oefent nog steeds in de zaal, waar ze nu op het festivalpodium spelen. Nuff Said repeteert elders maar speelde vaak genoeg op het Goese podi um. 's Middag is er tussen de optredens door een veiling van van Zeeuwse popre lieken. De bas van Jan Chris de Koeijer, waarmee hij in Gorefest speelde, gaat van de hand en ook de T-shirts waarmee Racoon op de hoes van de eerste CD po seert, worden verkocht. De netto barop- brengst gaat in z'n geheel in het oefen- rui mtefonds. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd! beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re- dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge-1 weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Naar aanleiding van het artikel 'Meerderheid voor aanleg WCT' het volgende. Hoe is het moge lijk dat het onderzoeksbureau ISK/Nova een enquête onder ruim 200 Zeeuwen een repre sentatieve steekproef durft te noemen. Dat betekent dat als ruim 110 Zeeuwen, verspreid over de provincie wonend, het ergens mee eens zijn 'de meer derheid' dezelfde mening heb ben! U kunt ook een enquête houden onder 500 inwoners van Zuid-Beveland. Ik ben be nieuwd welk beeld er dan uit komt. De negatieve gevolgen van de aanleg betreft voorna melijk de overlast voor de Mid den-Zeeuwse bevolking en dan nog vooral de Zuid-Bevelan ders. R.C. van den Bosch Vogelzangsweg 26, Goes Het bevreemdt mij dat de WD pas nu een discussieavond over de WCT organiseert, op 17 sep tember. Zijn ze nu pas wakker geworden, konden ze niet ach terblijven bij de andere politie ke partijen of is dit een excuus voor later om te kunnen zeggen 'er was geen of weinig belang stelling voor'? Immers zij hou den deze avond op dezelfde avond als Zeeland Anders die publiekstrekkers heeft zoals prof. Van der Zwan, prof. En gelsdorp Gastelaars en de eco noom E.J. Loontjens. Frieda Weers Ring 22, Nieuwdorp WCT het klinkt bekend in de orenkoste wat het kost moet de WCT er komen en het liefst over de ruggen van de gewone men sen. heen. Protesteren, tegen spraak, bezwaren worden aan de kant geschoven. De WCT, nu en wat er gaat komen, is voor la ter. Dan heeft Bruinooge toch zijn zin gekregen boven alles. Besef echter wel wat er gaat ver anderen, meer verkeer, toren hoge kranen aan de kust en dat alles omdat het goed is voor de provincie. Op deze manier gaan wij als Zeeland op Rotterdam lijken en wel op een negatieve manier, een tweede Maasvlakte in de achtertuin en daarmee de touristen die dan wegblijven. Zeeland rust en ruimte is dan voorbijFelle torenhoge kranen als torens met een mooie na tuurlijke dijk van gestapelde containers met een landelijke uitstraling van heen en weer tourende vrachtwagens, heer lijk toeven in ons mooie Zee land. Bezint eer gij begint, ach dat was vroeger. Rob Dreesens Meanderhof 29, Middelburg Ik vraag mij af wat de naden kende burgers van Zeeland nog kunnen doen om deze machts geile bestuurders ervan te over tuigen, dat de aanleg van de me- ga-containerhaven een grote fout is. De provocatie van gede puteerde Bruinooge om al bouwketen neer te zetten op de geplande locatie bewijst dat hij lak aan alles heeft. De Jaknik kers in de gemeenteraad zijn toch alleen figuranten op het to neel. Klaus Bartusek Prinses Margrietstraat 103 Nieuwdorp In de PZC van 13 september meldt Jan Blomme, hoofd van de Studiedienst van het Ant werpse Havenbedrijf, iets op merkelijks. Hij voorziet filepro blemen in Zeeland wanneer grote containerschepen Ant werpen niet kunnen bereiken en daarom moeten afmeren aan de WCT. Afvoer van de extra con tainers zal volgens hem leiden tot dichtslibbing van de Zeeuw se wegen. Hij wenst dit Zeeland niet toe en ik deel zijn wens. Het opmerkelijke is dat Blomme er vanuit gaat dat de WCT deze ex tra schepen kan ontvangen, m.a.w. dat de WCT een capaci teitsoverschot zal hebben. Dat wijkt af van de prognose van de initiatiefnemers, die rekenen op een volledige benutting van de nieuwe containerhaven. Ster ker nog, de beloofde gouden bergen zijn daarop gebaseerd. Was de opmerking niet afkom stig van Jan Blomme, dan had ik er geen waarde aan gehecht. Maar Blomme kent de trans portwereld als zijn broekzak. Hij weet ook dat het Sloegebiecl geen verdere groei, van de WCT toelaat. In vol bedrijf zal het plafond 1,5 miljoen containers per jaar bedragen, Als concur rent zal de WCT daarom be perkt blijven voor Antwerpen. Anderzijds brengt aanleg van de WCT de verdieping van de Westerschelde, politiek gezien, alleen maar dichterbij. Van Blomme mag Boskalis dus mor gen al starten met de aanleg, Mijn conclusie is dat Blomme werkelijk vermoedt dat de WCT de overslagprognoses van de initiatiefnemers niet zal waar maken. Hij schaart zich daar mee (onbedoeld) in de rij des kundigen die hierover reeds hun twijfel uitten. Misschien iets voor Zeeuwse Statenleden om bij stil te staan wanneer ze hun eindoordeel vormen over de WCT. Vincent Klap Westsingel 138, Goes Gedeputeerde Bruinooge zou vast geïrriteerd zijn na het lezen van de volgende, domme, zin; „Het komt wel meer voor dat politici door hun partij tijdelijk als gedeputeerde neergezet worden in de Abdij." Net zoge- irriteerd ben ik als ik lees dat de aannemer die de WCT gaat bou wen, zijn keten alvast neerzet en elektrisch aansluit. De Staten moeten nog besluiten of de WCT er komt. De stoppen slaan bij mij door als de gedeputeerde stelt: „Het komt wel meer voor dat een aannemer tijdelijk ke ten en containers op een terrein van het Havenschap neerzet," Denkt hij nu werkelijk dat de intelligente kiezers met dit ant woord tevreden zijn gesteld? Eens temeer sta ik met mijn mond vol tanden als men mij vraagt waarom ik, nog, lid ben van een partij waar ook hij lid van is. J. W. Minderhout Haymanstraat 7, Middelburg Momenteel zijn we in Zuid-Be veland getuige van één van de grootste infrastructurele blun ders van de laatste jaren in Zeeland: de renovatie van de Sloeweg. Er wordt een twee- baansweg opgeknapt waarvan- af volgend jaar al het verkeerj van en naar Zeeuws-Vlaande- ren, het verkeer van en naar hel Sloegebied en wellicht over een paar jaar de vervoersbewegin- gen van en naar de Westerschel de ContainerTerminal (WCT) gebruik van gaan maken. Dit al les dus op een tweebaansweg met simpele op- en afritten bij de A58, twee rotondes en stop lichten op de kruising 's-Hee- renhoek-Lewedorp! Ga nu 's morgens en 's avonds eens kij ken bij de afslag Deltaweg bij Goes dan kimt u zich een beeld vormen van wat zich volgend jaar vergroot op de Sloeweg vanaf de afslag op de A58 rich ting tunnel/Sloegebied én op de sluiproutes gaat afspelen. Het was beter geweest deze renova tie niet uit voeren en het geld daarvoor te reserveren om daar mee de rijksoverheid volgend j aar na de opening van de tunnel ervan te overtuigen dat de Sloe weg verdubbeld moet worden, Gezien de lage prioriteit die Zeeland landelijk heeft bij de toewijzing van middelen voor infrastructuur, vrees ik dat we door deze renovatie in Den Haag voorlopig niet meer aan de beurt komen. Ik sta positief te genover de komst van de WCT naar Zeeland, maar ga er wel vanuit dat de bestuurders bij de uitvoering harde voorwaarden stellen aan de randvoorwaar den die bij iedere fase van dil project gelden, waaronder, naar mijn mening, de verdubbeling van de Sloeweg. Ad Lijmbach Roompotstraat 26, Lewedorp Elke dag zaten de zwanen in on ze voortuin en poetsten ze de ve ren, aten wat, dronken wat en vertrokken. Om af en toe het water in te gaan. De laatste tijd werden ze vaak verjaagd door jongeren of mensen die ze niet wilden. Het was zo'n mooi ge zicht, de ouders en hun jongen. Veel mensen kwamen een kijkje nemen. Ze waren dan ook ge wend aan mensen. Aan de Schuitvaartgracht kwamen ze al vele jaren. (En veel mensen vonden dat fijn en mooi.) De laatste tij d was het moeilijk. Vo rig jaar stierven veel jongen door de werkzaamheden aan de watergang. Het jaar daarvoor werden ze op kerstnacht meege nomen. (Heb de politie nog ge beld.) En dit j aar lijkt het erop of ze vergiftigd zijn, vijf zwanen dood op één dag. Het is een triest eind van een mooi verhaal. I Maar we zijn toch blij dat de I zwaan misschien een nieuwe toekomst gaat opbouwen. Ho- j pelijk worden ze op de nieuwe plek niet verjaagd of nog erger in het jachtseizoen geschoten. We zullen maar hopen, en bewa ren de foto's als mooie herinne- ring- Laura Dirks Violenlaan 3, Vlissingw

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 40