p 4,2%, Helft auto's op N254 sluipverkeer Transportleiding Total lekt olie Goes ontbeert echt fietsbeleid Veel klachten op middag in AZC - A i 1a 11 Schap verbetert weer drie gemalen Oost-Souburgse punaise gevaar in verkeer Sparen tot Hoge rente op veelzijdige spaarproducten. ING BANK zeeuwse almanak Scheiden Actiecomité sterkt eis met eigen onderzoek XX BEVELANDEN/THOLEN door Mieke van der Jaqt WAARDE - Waterschap Zeeuw se Eilanden heeft opnieuw drie gemalen aangepast. Daarmee is de kans op wateroverlast, zoals die van 1998, weer minder ge worden. De poldergemalen Prommelsluis bij Kerkwerve, Zuidwatering in Ritthem en het gemaal in Waarde zijn op hun maximale capaciteit gebracht, een klus die ruim een miljoen euro heeft gekost. Het gemaal Prommelsluis is in de elektrische installaties zoda nig aangepast dat de maximale capaciteit uit de twee pompen kan worden gehaald. Door de Prommelsluis kan voortaan twaaf kubieke meter water per minuut meer worden gepompt. Als het nodig is gaat er zeventig kuub water bij Kerkwerve naar buiten. Bij het gemaal in Waarde bleek dat een van de twee pompen moest worden vervangen. Door tevens de elektromotor aan te passen is de capaciteit met an derhalve kubieke meter per mi nuut verhoogd naar naar negen- tienkuub. In Ritthem, bij het gemaal Zuid watering, kon de opbrengst van de pompen spectaculair worden opgekrikt met een aanpassing en de vernieuwing van de elek trische besturing. De pompen kunnen nu elk 21 kubieke meter met minuut de Westerschelde inpompen, wat neerkomt op een uitbreiding van 4,5 kubieke me ter per pomp. Het karwei is geklaard tussen april en september. Volgend sei zoen neemt Zeeuwse Eilanden de gemalen Boreel bij Middel burg en Den Osse bij Brouwer shaven onderhanden. Sinds 1999 zijn al verschillende gema len van het waterschap op top capaciteit gebracht. Advertentie De ING Bank heeft een breed assortiment spaar producten. Wij adviseren u graag. Open vandaag nog een spaarrekening en ontvang een alarmklokje gratis. Maar wees wel snel, want op op. Deze aclic loopt lot I december 2002. Rentewijzigingen voorbehouden. Meer weten? Bel 0800-7012 of kijk op www.ingbank.nl Het lek in de leiding van Total is nog niet ontdekt; wel zijn inmiddels zes containers met mogelijk vervuilde grond afgevoerd. foto Dirk-Jan Gjeltema onderdeel van ING door Jeffrey Kutterink BORSSELE - Eén van de acht leidingen van Total Raffinaderij Nederland (TRN) in Nieuwdorp lekt. Het gaat om een olie/gas leiding die loopt van het bedrijf naar de aanlegsteiger in de Wes terschelde. Het lek is ontdekt tijdens grondwerkzaamheden. Onderzoeksbureau SGS Ecoca- re heeft oliesporen aangetroffen op het grondwater. Hoe groot de verontreiniging is, moet nog uit nader onderzoek blijken. Medewerkers van Delta die lei dingen legden langs een land- bouwperceel aan de Ossenweg in Borssele, ontdekten olie in de sloot. De olie lekte uit een drai- nagepijp, afkomstig van een aangrenzend perceel land bouwgrond. Het lek heeft, ver zekeren provincie en Total, geen verband met de graafwerk zaamheden. Na het slaan van alarm is direct; begonnen met het opnemen van de schade en het zoeken naar het lek. Inmiddels zijn zes contai ners met mogelijk verontreinig de grond afgevoerd naar het terrein van Total. Als de grond inderdaad is vervuild, moet To tal zorgen dat die wordt schoon gemaakt. Schade Het lek zelf is nog niet ontdekt. Wel worden alle oliesporen di rect verwijderd. Total heeft daarvoor twee bedrijven inge schakeld. De eigenaar van de landbouwgrond waaronder de leiding ligt heeft inmiddels een advocaat ingeschakeld. Die overlegt met Total over vergoe ding van schade. „Total moet zorgen dat de grond schoon wordt opgeleverd", zegt H. Jon ker, coördinator milieuhandha ving bij de provincie. Op de grond staan geen gewassen. Het waterschap en de gemeente zijn, net als de provincie, direct geïnformeerd over de vervui ling. Inspecteurs van de provin cie zien nauwlettend toe op het afgraven. Total meldt dat de lekkende leiding niet in gebruik is en dat die zover mogelijk leeg wordt gelaten. De inhoud van de leiding is volgens het bedrijf niet licht ontvlambaar en levert geen direct gevaar op voor de volksgezondheid. Toch heeft SGS Ecocare volgens Jonker oliesporen aangetroffen op grondwaterniveau. Jonker: „Olie verspreid zich niet zo snel in kleigrond. De olie in de sloot is er terechtgekomen via een drainagepijp. Desondanks wordt onderzocht hoeveel olie is weggelekt en waar dat zich be vindt." Vanaf de raffinaderij in Vlissingen lopen in totaal acht leidingen. Zes leidingen verbin den de onderneming met de aanlegsteiger in de Wester schelde. Eén leiding gaat van Total naar de Rotterdamse Maasvlakte en een (Nafta)lei- door Steffan ter Maat GOES - „We zijn er te veel van uit gegaan dat het asielzoekers centrum er maar een jaar zou zijn en daardoor is er onvol doende aandacht geweest voor goede communicatie. Daar heb ben we nu dus wel van geleerd." Wethouder C. Linssen van de gemeente Goes kreeg applaus voor zijn vaststelling tijdens een inloopmiddag voor buurtbewo ners bij asielzoekerscentrum De Schans. De inloopmiddag was bedoeld om wederzijds begrip en open communicatie tussen de asiel zoekers van De Schans en de di rect omwonenden te bevorde ren. Na een korte inleiding en een filmpje over asielzoekei-s en vluchtelingenwerk mondde de inloopmiddag voornamelijk uit in een discussie tussen omwo nenden en de wethouder, die overigens als vervanger van de zieke wethouder D. van Ewijk aantrad. Een aantal bewoners van de be jaardenwoningen van Sint Maarten in de Groe, direct naast het centrum, klaagde over het gedrag van - met name - de kin deren die in De Schans wonen. Een van de aanwezigen vertelde over grove scheldpartijen rich ting de ouderen, geluidsoverlast en urineren in de omliggende tuinen. Volgens de vrouw dur ven veel omwonenden om deze redenen niet meer op hun bal kon te komen. De opmerkingen waren ook ge richt aan C. Wiessner, Hoofd Wonen van het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) in Zeeland. „We moeten niet ver geten dat een deel van deze klachten overal voorkomen en dat deze niet specifiek zijn voor De Schans. Dat neemt niet weg dat we er wel wat aan moeten doen. Als u met deze klachten bij ons komt en we ze kunnen bespreken, dan lossen we in de toekomst deze problemen op", beloofde Wiessner. Overleg Problemen bespreken was het algemene devies. Hiervoor werd onlangs ook een begeleidings groep opgericht. De groep had twee weken geleden het eerste overleg. Daar worden afspra ken gemaakt over enkele dage lijkse zaken van De Schans, er wordt toezicht gehouden op de klachtenafhandeling en er wor den activiteiten georganiseerd. Uiteindelijk moet dit leiden tot een betere verstandhouding tussen de bewoners van de Schans en de omwonenden. ding loopt van Total naar Dow Chemical in Terneuzen. De lekkende leiding ligt er vol gens technisch directeur C. Wullems sinds het begin, dus 27 jaar. „Om de veertien dagen vin den vanuit de lucht controles plaats. Dan wordt gekeken of in het landschap tekenen te zien zijn die er op duiden dat iets niet in orde is. Een aantal keer per jaar controleren we de leidingen op roestvorming." Bij de reguliere controles is geen lek ontdekt. „De oorzaak is nog niet bekend. Waarschijnlijk we ten we dat vrijdag. Die bevin dingen kunnen aanleiding zijn de controles aan te scherpen of anders uit te voeren." Van de zes leidingen die liggen tussen Total en de steiger in de Westerschelde zijn er vier ge controleerd. De lekkende pijp leiding staat, samen met een an dere voor volgend jaar op het programma om te worden nage keken. Advertentie MUZIEKTHEATER LUCIA DE MOUCHERON Met Flairck, Frik Visser, Erik Vaarzon Morel, CorpUs en de Zeeuwse Marjon van Iwaarden. Landelijke première in de Stadsschouwburg Middelburg Zondag 22, dinsdag 24 en woensdag 25 september start landelijke tournee in de Stadsschouwburg Middelburg Daarna tournee in 50 theaters in Nederland Stadsschouwburg Middelburg drie weken lange productiestudio RESERVEER NU (0118) 659659 De twee Middelburgse vriendjes zijn in een ernstig gesprek verwikkeld. Daarbij vertelt Peter tegen Stef dat zijn vader binnenkort ver huist naar een woning aan de andere kant van de stad, 'want hij ligt in scheiding'. Maar mijn moeder, zo zegt hij met een zekere opluchting, die gaat niet scheiden, die blijft gewooii bij mij wonen. door Mieke van der Jaqt GOES - Een echt fietsbeleid moet er komen in Goes. De ge meente doet wel allerlei dingen, richt hier een fietsstraat in, plant daar een fietspad en zorgt de laatste jaren zelfs voor stal lingsmogelijkheden, maar een echt fietsbeleid is er niet. GroenLinks-raadslid A. van Oosten probeert er al lange tijd achter te komen hoeveel fietsen er gemiddeld in de binnenstad staan en hoeveel klemmen er dan tekort zijn. Bij de gemeente weten ze van niks. Van Oosten vindt dat tekenend voor de ma nier waarop de gemeente Goes met fietsen omgaat. Van auto's is nauwkeurig bekend hoeveel het er zijn en hoeveel parkeerplaat sen die tot hun beschikking heb ben. Over fietspaden en fietsroutes ging het dus, gisteren in het po litiek café Baarends. De aanwe zigen die iets aan gemeentepoli tiek doen, bleken het niet zo erg oneens. Er moet meer stallingsruimte komen aan de rand van de bin nenstad, dat spreekt geen mens tegen. Over hoe je dat moet doen, valt nog te twisten: „Beu gels, zoals bij de Stenen Brug", vindt Van Oosten, „Nee, juist al leen een vlakke ondergrond, net als op de Markt", meent WD- raadslid S. Heijning. De wet houder van binnenstadszaken, C. Linssen, wil een massaliteit van geparkeerde fietsen in elk geval uit de historische binnen stad weren. Vitrines Maar wie niks aan politiek doet, wie alleen maar af en toe pro beert op de fiets door Goes te ko men, vindt heel wat anders. R. Kruitbosch wil bijvoorbeeld graag voor elf uur 's ochtends haar boodschappen op de fiets kunnen doen. Ze ziet niet in waarom in de Lange Vorststraat wel glazen vitrinetjes in de weg mogen staan, maar geen fiets klemmen. Ook heeft ze moeite met de voet gangers in straten als de Gast huisstraat en de Kreukelmarkt. Voetgangers maken uit de in richting van de straat op dat ze te maken hebben met een voet gangersdomein, terwijl de bor den duidelijk aangeven dat het een fietsroute is. Andere leken op politiek gebied willen gewoon met de rollator of de rolstoel door de Rijffelstraat of de Lombardstreaat kunnen lijden. Dat wil vaak niet lukken omdat de fietsen vier rijen dik. staan. Vooral op dinsdag, als het aan bod van fietsers toch al groter is en de parkeerruimte op de markt wordt ingenomen door de weekmarkt, is er voor mensen die gebrekkig ter been zijn, geen doorkomen aan. Enge punten Verschillende punten worden ook als eng ervaren. De bocht Oostwal-AJ-kade, bijvoor beeld. Voor fietsers is het een hachelijke zaak over te steken naar de Sint Maartenbrug, ter wijl de auto's die de bocht ne men technisch op vijftig kilo meter per uur kunnen blijven zitten. Dat fietsers op sommige plaat sen niet op een groen licht hoe ven te wachten als ze rechts wil len, is wel goed bedoeld, maar ook eng. Er is namelijk geen op- stelstrook en als er een auto staat, moet je wachten. Allemaal punten om over na te denken, vond gespreksleider Wolter Koster, maar bijval voor zijn fietsbeleid zat er voor Van Oosten nog niet in. Het half mil- j oen in euro's dat voor f ietsvoor zieningen extra beschikbaar komt, wordt nog gewoon ad hoe ingezet. (Advertentie) Wij richten kantoren in I H0EKIV Noordzandslraai 6 Yersekc iel. (0113) 57 29 07 fax (0113) 57 38 73 dinsdag 17 september 2002 Fietsers zouden de verkeersremmer bij de splitsing van de Middelburgsestraat en de Dongestraat in Oost-Souburg links passeren, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. foto Lex de Meester door Edith Ramakers OOST-SOUBURG - De snelheidsrem mers bij de T-splitsing van de Dongestraat en de Middelburgsestraat in Oost-Sou burg hebben als bij-effect dat fietsers uit wijken naar de linkerkant van de weg. Automobilisten schrikken ervan en er ontstaan gevaarlijke situaties. „We zullen bekijken of we daar de juiste snelheids remmer gebruiken", zei wethouder P. van der Maden onlangs in de commissieverga dering grondzaken. De 'punaises', zoals de snelheidsremmers in de Middelburgsestraat worden ge noemd, nodigen fietsers haast uit om vroeg, even voor de splitsing, naar links af te buigen. De bocht wordt scherp afgesne den. De gemeente Vlissingen is hierop in tussen door enkele buurtbewoners op ge attendeerd. Verkeersambtenaar F. Slager: „We hebben bij meer T-splitsingen deze punaises, verhogingen, aangelegd. Op zich is het een gewone snelheidsremmer, die overal in het land bij T-splitsingen wordt gebruikt." Slager zegt dat fietsers nu eenmaal niet aan de linkerkant van de weg mogen rij den, maar hij geeft ook toe dat de punaise bij de Dongestraat/Middelburgestraat 'nog eens goed op effectiviteit moet wor den beoordeeld'. „Als er uit de buurt veel wordt geklaagd over de grote hoogte van de punaise en over het rijgedrag van de fietsers, moeten we kijken of er een andere oplossing is om de snelheid van auto's binnen de perken te houden." WÊÊtÊÊÊÊtÊÊKÊÊÊÊÊÊÊÊÊ rinor Rolf Bosboom 's-heer hendrikskinde ren - De helft van het verkeer op de N254 (Nieuwe Rijksweg) i langs's-HeerHendrikskinderen en's-Heer Arendskerke is sluip verkeer. Dat concludeert de ac tiegroep Knip N254 Nu op basis van een controle van kentekens, die zij zelf heeft uitgevoerd. De uitslag bevestigt voor de groep de noodzaak van maatregelen. Knip N254 Nu pleit er al enige tijd voor doorgaand verkeer op de Nieuwe Rijksweg te weren. Het gaat vooral om wagens die uit het Sloegebied komen en richting Zierikzee/Rotterdam moeten. Die nemen veelal niet de aangeduide route via de A58 en de Deltaweg, maar rijden binnendoor via de N254. Met de opening van de Westerschelde- tunnel en de komst van de con- tainerterminal wordt dat pro bleem naar verwachting alleen maar erger. De actiegroep wilde de huidige situatie ook met cijfers onder bouwen. Daarom noteerde ze zowel op het viaduct over de A58 als bij de kruising met de Deltaweg kentekens. Door de resultaten te vergelijken, kon worden bepaald welke bestuur ders daadwerkelijk in de omge ving moesten zijn en welke de weg als sluiproute hadden geno men. P. Gruijters van Knip N254 Nu maakte de resultaten gister avond bekend tijdens de jaar lijkse praatavond tussen dorp en gemeente in 's-Heer Hen- el vikskinderen. Het onderzoekje wijst uit dat 48 procent van de auto's en 60 procent van de vrachtwagens als sluipverkeer kan worden aangemerkt. Het gaat dan om verkeer van het Sloegebied richting Deltaweg. Op de tegenovergestelde route lagen de percentages aanzien- lijklager: 25 procent van de au- j to's en dertig procent van de I vrachtwagens. De provincie, die de weg be- heert, is momenteel volop aan het werk op de Sloe weg. Er wor den onder meer rotondes aan weerszijden van het viaduct over de A58 aangelegd. Dat ge beurt op zo'n manier dat ver keer vanuit het Sloegebied voortaan meer wordt gestimu leerd de snelweg op te gaan. Wethouder M. 't Hart gaf verder aan dat over niet al te lange tijd een experiment kan worden ge daan met een 'knip' in de N254. De provincie wil binnen enkele jaren het viaduct over de spoor lijn vernieuwen, waardoor de weg tijdelijk geblokkeerd zal zijn. Tijdens de praatavond kwam ook de Velluweweg uitgebreid aan de orde. Al eerder is vanuit het dorp geopperd de weg af te sluiten, vanwege het sluipver keer en vanwege de gevaarlijke situaties die geregeld bij de kruising met de Nieuwe Rijks weg ontstaan. De provincie stu deert in overleg met de gemeen te op maatregelen. Duidelijk is wel dat afsluiting niet mogelijk is zonder ingrepen op de Oude Rijksweg. Doseerinstallatie Gisteren bleek dat het probleem van sluipverkeer er nauwelijks meer is, vooral dankzij de aan leg van de doseerinstallatie bij Hotel Goes. De verkeersonvei ligheid bestaat echter nog wel. De inwoners wijten die vooral aan het tweerichtingsverkeer op het fietspad langs de Nieuwe Rijksweg. De suggestie werd ge daan ter hoogte van Europatuin een f ietstunneltje aan te leggen, zodat fietsers en bromfietsers richting 's-Heer Arendskerke gebruik kunnen maken van het fietspad dat al aan de andere kant van de N254 ligt. Wethouder 't Hart sprak van 'een heel aardig idee'. Wel wees hij er meteen op dat het een zaak van de provincie is en dat een tunneltje volgens hem 'klauwen met geld' gaat kosten. Niette min vond hij het de moeite waard om samen met de provin cie de haalbaarheid ervan te be spreken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 29