p
4,2%,
Helft auto's op N254
sluipverkeer
Transportleiding Total lekt olie
Goes ontbeert
echt fietsbeleid
Veel klachten op
middag in AZC
- A i 1a 11
Schap verbetert
weer drie gemalen
Oost-Souburgse punaise gevaar in verkeer
Sparen tot
Hoge rente op
veelzijdige
spaarproducten.
ING
BANK
zeeuwse almanak
Scheiden
Actiecomité sterkt eis met eigen onderzoek
XX
BEVELANDEN/THOLEN
door Mieke van der Jaqt
WAARDE - Waterschap Zeeuw
se Eilanden heeft opnieuw drie
gemalen aangepast. Daarmee is
de kans op wateroverlast, zoals
die van 1998, weer minder ge
worden. De poldergemalen
Prommelsluis bij Kerkwerve,
Zuidwatering in Ritthem en het
gemaal in Waarde zijn op hun
maximale capaciteit gebracht,
een klus die ruim een miljoen
euro heeft gekost.
Het gemaal Prommelsluis is in
de elektrische installaties zoda
nig aangepast dat de maximale
capaciteit uit de twee pompen
kan worden gehaald. Door de
Prommelsluis kan voortaan
twaaf kubieke meter water per
minuut meer worden gepompt.
Als het nodig is gaat er zeventig
kuub water bij Kerkwerve naar
buiten.
Bij het gemaal in Waarde bleek
dat een van de twee pompen
moest worden vervangen. Door
tevens de elektromotor aan te
passen is de capaciteit met an
derhalve kubieke meter per mi
nuut verhoogd naar naar negen-
tienkuub.
In Ritthem, bij het gemaal Zuid
watering, kon de opbrengst van
de pompen spectaculair worden
opgekrikt met een aanpassing
en de vernieuwing van de elek
trische besturing. De pompen
kunnen nu elk 21 kubieke meter
met minuut de Westerschelde
inpompen, wat neerkomt op een
uitbreiding van 4,5 kubieke me
ter per pomp.
Het karwei is geklaard tussen
april en september. Volgend sei
zoen neemt Zeeuwse Eilanden
de gemalen Boreel bij Middel
burg en Den Osse bij Brouwer
shaven onderhanden. Sinds
1999 zijn al verschillende gema
len van het waterschap op top
capaciteit gebracht.
Advertentie
De ING Bank heeft een breed assortiment spaar
producten. Wij adviseren u graag. Open vandaag nog
een spaarrekening en ontvang een alarmklokje gratis.
Maar wees wel snel, want op op.
Deze aclic loopt lot I december 2002. Rentewijzigingen voorbehouden.
Meer weten? Bel 0800-7012
of kijk op www.ingbank.nl
Het lek in de leiding van Total is nog niet ontdekt; wel zijn inmiddels zes containers met mogelijk vervuilde grond afgevoerd.
foto Dirk-Jan Gjeltema
onderdeel van ING
door Jeffrey Kutterink
BORSSELE - Eén van de acht
leidingen van Total Raffinaderij
Nederland (TRN) in Nieuwdorp
lekt. Het gaat om een olie/gas
leiding die loopt van het bedrijf
naar de aanlegsteiger in de Wes
terschelde. Het lek is ontdekt
tijdens grondwerkzaamheden.
Onderzoeksbureau SGS Ecoca-
re heeft oliesporen aangetroffen
op het grondwater. Hoe groot de
verontreiniging is, moet nog uit
nader onderzoek blijken.
Medewerkers van Delta die lei
dingen legden langs een land-
bouwperceel aan de Ossenweg
in Borssele, ontdekten olie in de
sloot. De olie lekte uit een drai-
nagepijp, afkomstig van een
aangrenzend perceel land
bouwgrond. Het lek heeft, ver
zekeren provincie en Total, geen
verband met de graafwerk
zaamheden.
Na het slaan van alarm is direct;
begonnen met het opnemen van
de schade en het zoeken naar het
lek. Inmiddels zijn zes contai
ners met mogelijk verontreinig
de grond afgevoerd naar het
terrein van Total. Als de grond
inderdaad is vervuild, moet To
tal zorgen dat die wordt schoon
gemaakt.
Schade
Het lek zelf is nog niet ontdekt.
Wel worden alle oliesporen di
rect verwijderd. Total heeft
daarvoor twee bedrijven inge
schakeld. De eigenaar van de
landbouwgrond waaronder de
leiding ligt heeft inmiddels een
advocaat ingeschakeld. Die
overlegt met Total over vergoe
ding van schade. „Total moet
zorgen dat de grond schoon
wordt opgeleverd", zegt H. Jon
ker, coördinator milieuhandha
ving bij de provincie. Op de
grond staan geen gewassen.
Het waterschap en de gemeente
zijn, net als de provincie, direct
geïnformeerd over de vervui
ling. Inspecteurs van de provin
cie zien nauwlettend toe op het
afgraven. Total meldt dat de
lekkende leiding niet in gebruik
is en dat die zover mogelijk leeg
wordt gelaten. De inhoud van de
leiding is volgens het bedrijf
niet licht ontvlambaar en levert
geen direct gevaar op voor de
volksgezondheid. Toch heeft
SGS Ecocare volgens Jonker
oliesporen aangetroffen op
grondwaterniveau. Jonker:
„Olie verspreid zich niet zo snel
in kleigrond. De olie in de sloot
is er terechtgekomen via een
drainagepijp. Desondanks
wordt onderzocht hoeveel olie is
weggelekt en waar dat zich be
vindt." Vanaf de raffinaderij in
Vlissingen lopen in totaal acht
leidingen. Zes leidingen verbin
den de onderneming met de
aanlegsteiger in de Wester
schelde. Eén leiding gaat van
Total naar de Rotterdamse
Maasvlakte en een (Nafta)lei-
door Steffan ter Maat
GOES - „We zijn er te veel van
uit gegaan dat het asielzoekers
centrum er maar een jaar zou
zijn en daardoor is er onvol
doende aandacht geweest voor
goede communicatie. Daar heb
ben we nu dus wel van geleerd."
Wethouder C. Linssen van de
gemeente Goes kreeg applaus
voor zijn vaststelling tijdens een
inloopmiddag voor buurtbewo
ners bij asielzoekerscentrum De
Schans.
De inloopmiddag was bedoeld
om wederzijds begrip en open
communicatie tussen de asiel
zoekers van De Schans en de di
rect omwonenden te bevorde
ren. Na een korte inleiding en
een filmpje over asielzoekei-s en
vluchtelingenwerk mondde de
inloopmiddag voornamelijk uit
in een discussie tussen omwo
nenden en de wethouder, die
overigens als vervanger van de
zieke wethouder D. van Ewijk
aantrad.
Een aantal bewoners van de be
jaardenwoningen van Sint
Maarten in de Groe, direct naast
het centrum, klaagde over het
gedrag van - met name - de kin
deren die in De Schans wonen.
Een van de aanwezigen vertelde
over grove scheldpartijen rich
ting de ouderen, geluidsoverlast
en urineren in de omliggende
tuinen. Volgens de vrouw dur
ven veel omwonenden om deze
redenen niet meer op hun bal
kon te komen.
De opmerkingen waren ook ge
richt aan C. Wiessner, Hoofd
Wonen van het COA (Centraal
Orgaan opvang asielzoekers) in
Zeeland. „We moeten niet ver
geten dat een deel van deze
klachten overal voorkomen en
dat deze niet specifiek zijn voor
De Schans. Dat neemt niet weg
dat we er wel wat aan moeten
doen. Als u met deze klachten
bij ons komt en we ze kunnen
bespreken, dan lossen we in de
toekomst deze problemen op",
beloofde Wiessner.
Overleg
Problemen bespreken was het
algemene devies. Hiervoor werd
onlangs ook een begeleidings
groep opgericht. De groep had
twee weken geleden het eerste
overleg. Daar worden afspra
ken gemaakt over enkele dage
lijkse zaken van De Schans, er
wordt toezicht gehouden op de
klachtenafhandeling en er wor
den activiteiten georganiseerd.
Uiteindelijk moet dit leiden tot
een betere verstandhouding
tussen de bewoners van de
Schans en de omwonenden.
ding loopt van Total naar Dow
Chemical in Terneuzen.
De lekkende leiding ligt er vol
gens technisch directeur C.
Wullems sinds het begin, dus 27
jaar. „Om de veertien dagen vin
den vanuit de lucht controles
plaats. Dan wordt gekeken of in
het landschap tekenen te zien
zijn die er op duiden dat iets niet
in orde is. Een aantal keer per
jaar controleren we de leidingen
op roestvorming."
Bij de reguliere controles is geen
lek ontdekt. „De oorzaak is nog
niet bekend. Waarschijnlijk we
ten we dat vrijdag. Die bevin
dingen kunnen aanleiding zijn
de controles aan te scherpen of
anders uit te voeren."
Van de zes leidingen die liggen
tussen Total en de steiger in de
Westerschelde zijn er vier ge
controleerd. De lekkende pijp
leiding staat, samen met een an
dere voor volgend jaar op het
programma om te worden nage
keken.
Advertentie
MUZIEKTHEATER
LUCIA DE MOUCHERON
Met Flairck, Frik Visser, Erik Vaarzon Morel,
CorpUs en de Zeeuwse Marjon van Iwaarden.
Landelijke première in de Stadsschouwburg Middelburg
Zondag 22, dinsdag 24 en woensdag 25 september start
landelijke tournee in de Stadsschouwburg Middelburg
Daarna tournee in 50 theaters in Nederland
Stadsschouwburg Middelburg drie weken lange productiestudio
RESERVEER NU (0118) 659659
De twee Middelburgse
vriendjes zijn in een ernstig
gesprek verwikkeld. Daarbij
vertelt Peter tegen Stef dat
zijn vader binnenkort ver
huist naar een woning aan de
andere kant van de stad,
'want hij ligt in scheiding'.
Maar mijn moeder, zo zegt hij
met een zekere opluchting,
die gaat niet scheiden, die
blijft gewooii bij mij wonen.
door Mieke van der Jaqt
GOES - Een echt fietsbeleid
moet er komen in Goes. De ge
meente doet wel allerlei dingen,
richt hier een fietsstraat in,
plant daar een fietspad en zorgt
de laatste jaren zelfs voor stal
lingsmogelijkheden, maar een
echt fietsbeleid is er niet.
GroenLinks-raadslid A. van
Oosten probeert er al lange tijd
achter te komen hoeveel fietsen
er gemiddeld in de binnenstad
staan en hoeveel klemmen er
dan tekort zijn. Bij de gemeente
weten ze van niks. Van Oosten
vindt dat tekenend voor de ma
nier waarop de gemeente Goes
met fietsen omgaat. Van auto's is
nauwkeurig bekend hoeveel het
er zijn en hoeveel parkeerplaat
sen die tot hun beschikking heb
ben.
Over fietspaden en fietsroutes
ging het dus, gisteren in het po
litiek café Baarends. De aanwe
zigen die iets aan gemeentepoli
tiek doen, bleken het niet zo erg
oneens.
Er moet meer stallingsruimte
komen aan de rand van de bin
nenstad, dat spreekt geen mens
tegen. Over hoe je dat moet
doen, valt nog te twisten: „Beu
gels, zoals bij de Stenen Brug",
vindt Van Oosten, „Nee, juist al
leen een vlakke ondergrond, net
als op de Markt", meent WD-
raadslid S. Heijning. De wet
houder van binnenstadszaken,
C. Linssen, wil een massaliteit
van geparkeerde fietsen in elk
geval uit de historische binnen
stad weren.
Vitrines
Maar wie niks aan politiek doet,
wie alleen maar af en toe pro
beert op de fiets door Goes te ko
men, vindt heel wat anders.
R. Kruitbosch wil bijvoorbeeld
graag voor elf uur 's ochtends
haar boodschappen op de fiets
kunnen doen. Ze ziet niet in
waarom in de Lange Vorststraat
wel glazen vitrinetjes in de weg
mogen staan, maar geen fiets
klemmen.
Ook heeft ze moeite met de voet
gangers in straten als de Gast
huisstraat en de Kreukelmarkt.
Voetgangers maken uit de in
richting van de straat op dat ze
te maken hebben met een voet
gangersdomein, terwijl de bor
den duidelijk aangeven dat het
een fietsroute is.
Andere leken op politiek gebied
willen gewoon met de rollator of
de rolstoel door de Rijffelstraat
of de Lombardstreaat kunnen
lijden. Dat wil vaak niet lukken
omdat de fietsen vier rijen dik.
staan.
Vooral op dinsdag, als het aan
bod van fietsers toch al groter is
en de parkeerruimte op de
markt wordt ingenomen door de
weekmarkt, is er voor mensen
die gebrekkig ter been zijn, geen
doorkomen aan.
Enge punten
Verschillende punten worden
ook als eng ervaren. De bocht
Oostwal-AJ-kade, bijvoor
beeld. Voor fietsers is het een
hachelijke zaak over te steken
naar de Sint Maartenbrug, ter
wijl de auto's die de bocht ne
men technisch op vijftig kilo
meter per uur kunnen blijven
zitten.
Dat fietsers op sommige plaat
sen niet op een groen licht hoe
ven te wachten als ze rechts wil
len, is wel goed bedoeld, maar
ook eng. Er is namelijk geen op-
stelstrook en als er een auto
staat, moet je wachten.
Allemaal punten om over na te
denken, vond gespreksleider
Wolter Koster, maar bijval voor
zijn fietsbeleid zat er voor Van
Oosten nog niet in. Het half mil-
j oen in euro's dat voor f ietsvoor
zieningen extra beschikbaar
komt, wordt nog gewoon ad hoe
ingezet.
(Advertentie)
Wij richten kantoren in
I H0EKIV
Noordzandslraai 6 Yersekc
iel. (0113) 57 29 07 fax (0113) 57 38 73
dinsdag 17 september 2002
Fietsers zouden de verkeersremmer bij de splitsing van de Middelburgsestraat en de Dongestraat in Oost-Souburg links passeren,
waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. foto Lex de Meester
door Edith Ramakers
OOST-SOUBURG - De snelheidsrem
mers bij de T-splitsing van de Dongestraat
en de Middelburgsestraat in Oost-Sou
burg hebben als bij-effect dat fietsers uit
wijken naar de linkerkant van de weg.
Automobilisten schrikken ervan en er
ontstaan gevaarlijke situaties. „We zullen
bekijken of we daar de juiste snelheids
remmer gebruiken", zei wethouder P. van
der Maden onlangs in de commissieverga
dering grondzaken.
De 'punaises', zoals de snelheidsremmers
in de Middelburgsestraat worden ge
noemd, nodigen fietsers haast uit om
vroeg, even voor de splitsing, naar links af
te buigen. De bocht wordt scherp afgesne
den. De gemeente Vlissingen is hierop in
tussen door enkele buurtbewoners op ge
attendeerd. Verkeersambtenaar F. Slager:
„We hebben bij meer T-splitsingen deze
punaises, verhogingen, aangelegd. Op
zich is het een gewone snelheidsremmer,
die overal in het land bij T-splitsingen
wordt gebruikt."
Slager zegt dat fietsers nu eenmaal niet
aan de linkerkant van de weg mogen rij
den, maar hij geeft ook toe dat de punaise
bij de Dongestraat/Middelburgestraat
'nog eens goed op effectiviteit moet wor
den beoordeeld'.
„Als er uit de buurt veel wordt geklaagd
over de grote hoogte van de punaise en
over het rijgedrag van de fietsers, moeten
we kijken of er een andere oplossing is om
de snelheid van auto's binnen de perken te
houden."
WÊÊtÊÊÊÊtÊÊKÊÊÊÊÊÊÊÊÊ
rinor Rolf Bosboom
's-heer hendrikskinde
ren - De helft van het verkeer
op de N254 (Nieuwe Rijksweg)
i langs's-HeerHendrikskinderen
en's-Heer Arendskerke is sluip
verkeer. Dat concludeert de ac
tiegroep Knip N254 Nu op basis
van een controle van kentekens,
die zij zelf heeft uitgevoerd. De
uitslag bevestigt voor de groep
de noodzaak van maatregelen.
Knip N254 Nu pleit er al enige
tijd voor doorgaand verkeer op
de Nieuwe Rijksweg te weren.
Het gaat vooral om wagens die
uit het Sloegebied komen en
richting Zierikzee/Rotterdam
moeten. Die nemen veelal niet
de aangeduide route via de A58
en de Deltaweg, maar rijden
binnendoor via de N254. Met de
opening van de Westerschelde-
tunnel en de komst van de con-
tainerterminal wordt dat pro
bleem naar verwachting alleen
maar erger.
De actiegroep wilde de huidige
situatie ook met cijfers onder
bouwen. Daarom noteerde ze
zowel op het viaduct over de
A58 als bij de kruising met de
Deltaweg kentekens. Door de
resultaten te vergelijken, kon
worden bepaald welke bestuur
ders daadwerkelijk in de omge
ving moesten zijn en welke de
weg als sluiproute hadden geno
men.
P. Gruijters van Knip N254 Nu
maakte de resultaten gister
avond bekend tijdens de jaar
lijkse praatavond tussen dorp
en gemeente in 's-Heer Hen-
el vikskinderen. Het onderzoekje
wijst uit dat 48 procent van de
auto's en 60 procent van de
vrachtwagens als sluipverkeer
kan worden aangemerkt. Het
gaat dan om verkeer van het
Sloegebied richting Deltaweg.
Op de tegenovergestelde route
lagen de percentages aanzien-
lijklager: 25 procent van de au-
j to's en dertig procent van de
I vrachtwagens.
De provincie, die de weg be-
heert, is momenteel volop aan
het werk op de Sloe weg. Er wor
den onder meer rotondes aan
weerszijden van het viaduct
over de A58 aangelegd. Dat ge
beurt op zo'n manier dat ver
keer vanuit het Sloegebied
voortaan meer wordt gestimu
leerd de snelweg op te gaan.
Wethouder M. 't Hart gaf verder
aan dat over niet al te lange tijd
een experiment kan worden ge
daan met een 'knip' in de N254.
De provincie wil binnen enkele
jaren het viaduct over de spoor
lijn vernieuwen, waardoor de
weg tijdelijk geblokkeerd zal
zijn.
Tijdens de praatavond kwam
ook de Velluweweg uitgebreid
aan de orde. Al eerder is vanuit
het dorp geopperd de weg af te
sluiten, vanwege het sluipver
keer en vanwege de gevaarlijke
situaties die geregeld bij de
kruising met de Nieuwe Rijks
weg ontstaan. De provincie stu
deert in overleg met de gemeen
te op maatregelen. Duidelijk is
wel dat afsluiting niet mogelijk
is zonder ingrepen op de Oude
Rijksweg.
Doseerinstallatie
Gisteren bleek dat het probleem
van sluipverkeer er nauwelijks
meer is, vooral dankzij de aan
leg van de doseerinstallatie bij
Hotel Goes. De verkeersonvei
ligheid bestaat echter nog wel.
De inwoners wijten die vooral
aan het tweerichtingsverkeer
op het fietspad langs de Nieuwe
Rijksweg. De suggestie werd ge
daan ter hoogte van Europatuin
een f ietstunneltje aan te leggen,
zodat fietsers en bromfietsers
richting 's-Heer Arendskerke
gebruik kunnen maken van het
fietspad dat al aan de andere
kant van de N254 ligt.
Wethouder 't Hart sprak van
'een heel aardig idee'. Wel wees
hij er meteen op dat het een zaak
van de provincie is en dat een
tunneltje volgens hem 'klauwen
met geld' gaat kosten. Niette
min vond hij het de moeite
waard om samen met de provin
cie de haalbaarheid ervan te be
spreken.