Verder verdiepen blijft
FiLM
Innemende film van
charmante regisseur
PZC
BYTrIE
Wisselwerking tussen twee
kunstenaars op expositie
10
lezers schrijven
kurist cultuur
v
Irak II
Ark
Ecotoerisme
Hard rijden
WCT XV
WCT XVI
vrijdag 13 september 2002
De aanleg van de Westerschel-
de Container Terminal zorgt
voor beroering. In een vijfdeli
ge serie besteedt de PZC-re-
dactie aandacht aan de ver
schillende aspecten van de
WCT. Dat gebeurt aan de hand
van een aantal stellingen.
'De WCT maakt verdere ver
dieping van de Westerschelde
overbodig', is de stelling die
vandaag in de vierde aflevering
aan de orde komt.
Lezers kunnen reageren op de
artikelen en op het plan voor de
WCT. Dat kan via internet
www.pzc.nlvia de fax (0118-
470102) of per post (postbus 18,
4380 AA Vlissingen).
yj^er Te"»,;
door Ben Jansen
Het leek zo'n aanlokkelijk
idee. Dankzij de aanleg
van de Westerschelde Contai
ner Terminal zouden grote con
tainerschepen niet langer naar
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re- I
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Antwerpen hoeven te varen om
te laden en te lossen.
Dat zou een verdere aanpas
sing van de vaargeul om deze
grote schepen onafhankelijk
de stand van het getij de
Vlaamse havenstad te laten te
bereiken, wellicht niet langer
noodzakelijk maken. Geen ge
steggel meer over volkenrech
telijke aanspraken op verdie
ping van de vaarroute versus
Europese milieuregels, over
natuurcompensatie en de on
vermijdelijk daaraan verbon
den ontpoldering en over ver
meende bescherming van de
positie van de Rotterdamse ha
ven door de Nederlandse over
heid.
Inmiddels is het lastig nog ie
mand te vinden die vanuit een
door Ernst Jan Rozendaal
VLISSINGEN - Geen charman
ter man dan Ismail Merchant
(Bombay, 1936). Hij is vriende
lijk, voorkomend, humoris
tisch, kortom iemand die je niets
kunt weigeren. Dat begreep ook
de beroemde schrijver V.S. Nai
paul, onderscheiden met de No
belprijs voor literatuur, toen
Merchant hem vroeg of hij diens
debuutroman The mystic mas
seur mocht verfilmen. Mer
chant: „Hij schreef me: Beste
Ismail, kom me alsjeblieft niet
opzoeken. Ik weet hoe groot je
overredingskracht is. Verfilm
het boek maar." Merchant
slaagde waar vele anderen faal
den.
„Zoveel filmmakers hebben een
optie genomen op een boek van
Naipaul", vertelt Merchant, die
vandaag in CineCity zijn nieu
we film presenteert. „Francis
Ford Coppola wilde Guerrillas
doen, Jonathan Miller A house
for Mr Biswas. Maar nooit
kwam het ervan. Wij hebben al
tijd geluk gehad. Elk boek
waarop we ons oog lieten vallen,
hebben we uiteindelijk ook ver
filmd."
Als Merchant wij zegt, bedoelt
hij behalve zichzelf ook de Ame
rikaan James Ivory, twee jaar
geleden nog te gast in Vlissin
gen. Samen maakten ze be
roemde literatuurverfilmingen
als The BostoniansAroom with
a vieioMaurice en Howard's
End. Merchant meestal als pro
ducer, Ivory als regisseur, The
mystic masseur is door Mer
chant geregisseerd, maar heeft
dezelfde sterke punten als de
genoemde films: prachtig came
rawerk, subtiele humor en
superieure acteerprestaties.
Merchant grinnikt als hij zijn
zekere deskundigheid de stel
ling durft te verdedigen dat de
WCT de verdere verdieping
van de Westerschelde overbo
dig maakt.
Succes
Logisch, vindt Jan Blomme,
hoofd van de studiedienst van
het Gemeentelijk Havenbe
drijf Antwerpen. „De Wester
schelde Container Terminal en
de aanpassing van de vaargeul
naar Antwerpen hebben niets
met elkaar te maken.En:
„Hoe groot het succes van de
WCT ook wordt - en ik hoop dat
het een succes zal zijn - een ver
dere verdieping van de Wester
schelde blijft nodig."
anekdote over Naipaul besluit.
„Hij vertelde me hoe blij hij was
toen The mystic masseurzijn
eerste boek, uitkwam. Wel vijf
enzeventig dollar kreeg hij er
voor. Nu hebben wij hem hon
derdvijftigduizend dollar voor
de filmrechten betaald. Zo kan
het gaan in het leven."
Laat The mystic masseur nu
precies daarover gaan. Over een
Indiër op Trinidad, Ganesh
Ransumair, wiens grote ambitie
is schrijver te worden. Als zijn
eerste boek niet wordt verkocht,
gaat hij als een soort handopleg
ger mensen genezen. Hij verlost
het j ongetj e Partap van een don
kere wolk boven zijn hoofd,
waardoor het verhaal rondgaat
en de mensen naar de magische
masseur toestromen. Ganesh
weigert betaling, maar ver
koopt welzijn boeken. Zijn suc
ces is zo groot dat hij de politiek
ingaat. Maar op tijd komt hij tot
de ontdekking dat hij een man
van het volk is en dus niet thuis
hoort achter een bureau in de
grote stad.
Naipaul heeft veel van zichzelf
in Ganesh gelegd", bevestigt
Merchant. „Zijn liefde voor
boeken, zelf schrijver willen
worden, een reis naar Oxford.
Het is een misverstand, verze
kert Blomme, dat de aanleg van
een flinke containerkade in
Vlissingen-Oost reders ertoe
zou brengen Antwerpen voort
aan links te laten liggen. „Dat
heeft een simpele logistieke re
den", legt hij uit. „Een vervoer
der streeft nu eenmaal naar een
lang zeetraject en een kort
landtraject. Dat heeft alles te
maken met kosten. De kilome-
terprijs van het transport van
een container op een groot
schip staat in geen verhouding
tot die van een vrachtwagen,
een goederentrein en een bin
nenvaartschip. Het ligt dus
voor de hand dat een vervoer
der zijn vracht met een groot
Ook ik herken me erin. Als jon
getje wilde ik al filmmaker wor
den. En Ganesh is een Indiër, net
als ik. Die laag zit er ook in, van
de bevolking van Trinidad die
begin jaren vijftig onafhanke
lijk wil worden, net als India een
aantal jaren eerder. In een film
stop ik altijd veel van mijn per
soonlijk leven."
Menselijk
Merchant heeft in elk geval een
film weten te maken die net zo
charmant en innemend is als
hijzelf. Met hulp van uitsteken
de, in het Westen veelal onbe
kende acteurs. „Op Trinidad
waren de mensen verbaasd dat
zij dat prachtige, muzikale ac
cent zo perfect konden imiteren.
Met dat soort dingen maak je
komedie, met een manier van
praten, kijken en bewegen. Ik
heb de acteurs daarin veel vrij
heid gegeven, waardoor The
mystic masseur heel menselijk
is geworden. Een film om men
sen te vermaken en tegelijk hun
gedachten te prikkelen."
The mystic masseur draait vandaag
(10.00 uur en 19.15 uur met inter
view regisseur), morgen (16.00 uur)
en zondag (15.00 uur) in CineCity in
Vlissingen.
schip zo ver mogelijk zal willen
varen." Daar zit, zo heeft het
Antwerpse havenbedrijf altijd
onderstreept, ook winst voor
het milieu bijHet massale ver
voer van containers per schip is
minder vervuilend dan wan
neer die laadkisten stuk voor
stuk per vrachtauto over de
weg zouden worden getrans
porteerd.
Groeicijfers
De ontwikkeling van de con
taineroverslag heeft de afgelo
pen jaren een zekere stagnatie
te zien gegeven. Blomme te
kent daar bij aan dat dit geldt
voor havens die dicht bij de
kust liggen. „Antwerpen heeft
door Jan Dirk van Scheyen
MIDDELBURG - Een jaar en
zeven maanden hebben de
Zeeuwse kunstenaars Giel
Louws en Christel Wijland ge
werkt aan hun duo-tentoonstel
ling VIS-A-VIS, die tot 13 okto
ber is te zien in de Zeeuwse
Bibliotheek.
Het tweetal wilde meer dan al
leen samen exposeren. VIS-A-
VIS moest een project worden
waarin ze eikaars werk zouden
aanvullen en becommentari
ëren. Een enkele keer werkten
Louws en Wijland zelfs samen
aan één schilderij.
De titel van de expositie is voor
tweeërlei uitleg vatbaar. Vis-a-
vis betekent dat twee mensen
tegenover elkaar zitten en el
kaar aankijken, maar Louws en
Wijland hebben het woord 'vis'
ook letterlijk genomen; ze wil
den allebei het verschijnsel vis
als uitgangspunt gebruiken. In
de praktijk betekent dit dat er
inderdaad nogal wat geschil
derde vissen te zien zijn op deze
tentoonstelling. Maar, zegt
Louws, 'het was eigenlijk een
alibi om ons te richten op schil
derkunstige aspecten'. Het
voornaamste uitgangspunt was
de artistieke samenwerking,
met als belangrijkste oogmer
ken elkaar te inspireren, te ob-
illustratie Cor de Jonge
vorig jaar 4,2 miljoen contai
nereenheden overgeslagen. We
verwachten dit jaar uit te ko
men op 4,7 miljoen. Dat kun je
toch geen stagnerende ontwik
keling noemen. Op basis van
de groeicijfers gaan we ervan
uit dat we over tien j aar een
verdubbeling van het huidige
containervolume hebben be
reikt. Voor de helft van de sche
pen die deze vracht gaan ver
voeren zal het noodzakelijk
zijn dat ze Antwerpen kunnen
bereiken zodat dat ze rekening
hoeven, te houden met het ge-
tij."
Uit de belangstelling van Hes-
se-Noord Natie voor de exploi
tatie van de WCT mag naar de
SAksmfS
f~r - RSIHES V'S3Bfi
serveren en te evalueren. Het
zuiverst komt dit tot uitdruk
king in de reeks kleine schilde
rijen '6+6=13', waarin de een
steeds al schilderend reageert
op een klein schilderijtje (18x24
centimeter) dat door de ander
werd gemaakt. „We hebben
voor die titel gekozen omdat het
uiteindelijke resultaat meer
was dan de som der delen", zegt
Wijland. Van dit experiment is
een boekje gemaakt dat op de
expositie verkrijgbaar is en
waarin de schilderijtjes in kleur
op een inlegvel zijn afgedrukt.
In dit boekje zijn ook de com
mentaren te lezen die de kun
stenaars leverden op eikaars
werk.
Drieluik
Daarnaast is op VIS-A-VIS een
drieluik te zien dat beider stem
pel draagt. Daarin springt voor
al de sterk door de grafische
kunst gekleurde bijdrage van
Wijland in het oog.
Beide kunstenaars balanceren
op de grens van abstract en figu
ratief. Wijland laat in haar werk
een sterke maatschappelijke
betrokkenheid doorklinken,
terwijl het Louws in de eerste
plaats gaat om de puur schilder
kunstige aspecten. Hij is vooral
geïnteresseerd in het schilder
kunstig onderzoek en verdiept
zich in de vele manieren waarop
mening van Blomme niet wor
den afgeleid dat het havenbe
drijf geen toekomst meer ziet in
een zo ver landinwaarts gele
gen haven als Antwerpen.
„Hesse-Noord Natie wil zijn
positie versterken op het ge
deelte van de containermarkt
dat met de WCT wordt be
diend. Vergeet niet dat het be
drijf hier in Antwerpen een
drie keer zo grote overslagca
paciteit heeft en zeer geïnteres
seerd is in de uitbreidingsplan
nen die we hebben.
Overlapping
Vanuit de overtuiging dat een
kusthaven een ander segment
van de containermarkt bedient
dan een meer stroomopwaarts
gesitueerde haven, stelt Blom
me dat de aanleg van een grote
containerterminal in Vlissin
gen eerder concurrentie bete
kent voor Rotterdam dan voor
Antwerpen. In ver doorgevoer
de afspraken tussen havens in
de delta van Rijn, Maas en
Schelde ziet hij niet veel. „Dat
heeft alleen zin als je elkaar
werkelijk zou aanvullen. Maar
er zijn teveel overlappingen. Je
kunt afspreken wat je wilt, re
ders en vervoerders bepalen
uiteindelijk toch waar schepen
en containers naar toe gaan."
Blijft een verdere verdieping-
van de vaargeul in de Wester
schelde uit, dan zal dat volgens
Blomme onvermijdelijk leiden
tot meer files op de Zeeuwse
wegen. „Als de containersche
pen van de toekomst met 5000
tot 8000 eenheden niet makke
lijk in Antwerpen kunnen ge
raken, is het goed denkbaar dat
een aantal vervoerders hun
containers in Vlissingen zullen
laten verladen. Maar dat gaat
dan voor een belangrijk deel
om containers die hun afkomst
of bestemming in de onmiddel
lijke omgeving van Antwerpen
hebben. Die zullen dan echt
niet eerst nog eens op een bin
nenvaartschip worden overge
laden. Nee, die gaan per
vrachtauto. Over de weg. En
dat wens ik Zeeland zeker niet
toe."
H www.pzc.nl
dossier WCT
-
v
je de verf op het doek kunt aan
brengen.
In het midden van de expositie
ruimte is een installatie neerge
zet, die bestaat uit 25 kaarten
die de kunstenaars elkaar over
en weer hebben toegestuurd.
Ook in dit mail art-project be
dienden de exposanten zich van
het uitgangspunt van het artis
tieke commentaar. De ontvan
ger van een beschilderde of met
de computer bewerkte kaart
voegde aan die kaart iets per
soonlijks toe met penseel, pen of
pc, en stuurde hem daarna terug
naar de afzender. Zo gingen de
kaarten een paar keer heen en
weer, totdat een van de twee het
beeld 'af' vond.
Als een ruimtelijk woud van pa
pier staat het resultaat van dit
project nu in de expositiezaal,
tussen roze geschilderde muren.
Middelburger Giel Louws en de
in Kerkwerve wonende Christel
Wijland hadden niet verwacht
dat hun samenwerking zo
vruchtbaar zou zijn. „We wilden
elkaar aanvullen, versterken en
inspireren. We zijn daar goed in
geslaagd omdat we allebei het
gevoel hebben dat we niets van
onze eigen identiteit hebben in
geleverd", aldus Louws.
De tentoonstelling VIS-A-VIS is tot
en met 12 oktober te zien tijdens de
openingsuren van de Zeeuwse Bi
bliotheek in Middelburg.
Op woensdag jongstleden las ik
in PZC dat tweederde van de
Nederlandse bevolking een
aanval op Irak steunt. Bij nade
re lezing van het artikel bleek
deze bewering te zijn gebaseerd
op Amerikaans onderzoek en
bleek van het onderzoek niets te
deugen. Uit het onderzoek zou
blijken dat er minder animo
voor de aanval zou zijn als er
minder westerse slachtoffers
vallen. Veel ongeloofwaardiger
kan het niet. Van de schrijvende
pers verwacht ik objectieve,
onafhankelijke en serieuze
j ournalistiek en niet het klakke
loos publiceren van dubieuze
onderzoeken van een belang
hebbende partij. Was het be
richt over onderzoek naar te
veel geluidshinder in opdracht
van de vereniging tegen akoes
tische milieuvervuiling nog
lachwekkend, hier gaat het om
beïnvloeding van de publieke
opinie. Veel mensen lezenname-
lijk alleen maar de koppen van
krantenberichten en beschou
wen hetgeen in de krant staat
als waarheid. 'Toevallig' komt
dan ook de regering de volgende
dag met een standpunt over
steun aan militaire acties tegen
Irak. De gevolgen van dit soort
standpunten zijn niet te
overzien (veel burgerslachtof
fers, weinig wezenlijke veran
dering), maar dat is een andere
discussie. Nu maar hopen dat de
volgende keer de berichtgeving
over resultaten van onderzoe
ken beperkt blijft tot onderwer
pen zoals de goede invloed
van bier op het welzijn van de
mens in opdracht van Heine-
ken NV.
F.W. F Tierie
Breitnerstraat 16
Goes
Woensdag 7 september een
boeiend verhaal: de Urker Jan
Rein de Wit koos de Ark van
Noach als basis voor een exposi
tie waarin verband wordt aan
getoond tussen de zondvloed en
meteorieten. Nu kun je kritiek
loos volstrekt in de bijbel gelo
ven of je plaatst vraagtekens.
Velen doen dat en zeker het my
thische bijbelboek Genesis
geeft hiertoe aanleiding. De Wit
frappeert met zijn pogingen het
wonder van de zondvloed te ver
klaren als deel van Gods plan de
zondige mensheid te verdelgen,
geen twijfel mogelijk. Maar
zonder vreugde zet ook ik
vraagtekens bij dit verhaal.
Voor Abrahams nazaten (de au
teurs van het OT) begint het bij
belverhaal nu 5762 jaar gele
den. Met de geboorte van Jezus
begint (3760 jaar later) onze
jaartelling. Genesis 5 vers 27
vertelt dat Noachs opa - Methu-
salem - 969 jaar oud werd. We
lezen verder: Methusalem 187
jaar oud 'gewon' Lamech, La-
mech 182 jaar oud 'gewon'
Noach; Methusalems kleinzoon
was 600 jaar toen Gods zond
vloed de mensheid verzwolg
(Gen 7 vers 6). Nu een optelsom:
187 182 600 969. De conclu
sie? Vrijwel zeker verdronk
Noachs vader. Nu een vraag aan
Jan Rein: het bouwen van de
Ark was een hele klus. Zou er in
die 300 ellen lange en 50 ellen
hrede boot echt geen plaats zijn
geweest voor Noachs krasse
opa? Of viel ook deze zoon van
Henoch buiten Gods reddings
plan? Het verklaren van wonde
ren is onmogelijk en dus onver
standig want echt in strijd met
eenvoudig geloven. Misschien
wil de gelovige amateur geofy
sicus De Wit opnieuw zijn licht
doen schijnen. En zijn zeker do
minees die hij om hulp kan vra
gen.
Ime Dekker
Den Omloop 24
's-Heer Hendrikskinderen
Op het artikel Ecotoerisme
heeft geen toekomst (PZC 7-9)
wil ik graag reageren. Wanneer
het niet onmiddellijk een groot
succes wordt wanneer een op de
toekomst gericht project wordt
gestart en een nieuwe doelgroep
wordt benaderd dan is het voor
barig te stellen dat ecotoerisme
geen toekomst zou hebben. Wel
licht zou je aan de bovenkant
van de markt moeten beginnen.
In het verleden gebeurde dat in
en rondom Schuddebeurs en in
de Vechtstreet waar rust en
ruimte aanwezig was en een
aantrekkelijk natuurgebied
werd gemaakt ten behoeve van
de rijke kooplieden destijds en
niet alleen zij profiteerden daar
van. Ook vandaag nog plukken
wij allen daar de vruchten van.
Terecht dus dat de initiatiefne
mers een symbolische pluim in
ontvangst mochten nemen.
Hubert van Damme
Zwanenburgseweg 12
Ouwerkerk
Bij het artikel (PZC, 10-9) een
politieman bij het bord met de
waarschuwing 'controle'. Ik
vraag me af hoe werkt dat nu
precies. Regelmatig rij ik over
de snelweg Middelburg-Bergen
op Zoom met de toegestane
snelheid van 120 kilometer. Op
vrijdagmiddag is het altijd
vooral in de zomer erg druk. Ik
heb eens geprobeerd de auto's
bij te houden die me passeerden
soms, of liever gezegd heel vaak
die harder reden. Bij 95 ben ik
maar gestopt. Maar wat ik nu
zou willen weten: krijgen al die
mensen die te hard rij den nu ook
een bekeuring of alleen op be
paalde plaatsen? Bij navraag
blijkt dat nogal mee te vallen.
Mensen die 's morgens naar hun
werk in Brabant rijden en nogal
haast hebben, wat begrijpelijk
is, krijgen nooit een bon. En
waarom is er nooit politie aan
wezig op de snelweg? Ik doe het
niet maar wat zou ik af en toe
ook eens graag flink gas willen
geven.
A. van de Bergs
Arnelaan 31
Middelburg
Achter de roep om normen en
waarden zit vooral onmacht (zie
PZC 6 sept.). Onmacht kanbeter
vervangen worden door onwil
als het gaat om WCT, Sloelijn en
VERA. Het Bevoegd Gezag
heeft zich hiermee gediskwali
ficeerd en ongeloofwaardig ge
maakt, maatschappelijke nor
men en waarden blijkt men in
deze niet te kunnen hanteren.
Het Bevoegd Gezag dient bij de
vergunningverlening deugde
lijke voorwaarden te stellen die
hinder en schade aan derden
voorkomen. Maar nee, zij han
teren de absurd hoge normen!
van NS voor schade aan gebou
wen door trillingen. Normen die
kennelijk zijn opgesteld ten tij-!
de van de aanleg van de Birma
spoorlijn. Al komen er door tril
ling schoorstenen naar beneden'
of stort een huis in waarbij do-
den en gewonden kunnen val-l
len, het zal NS een zorg zijn. Nog
minder de zorg van het B.G. zijl
wensen hier niet mee gecon
fronteerd te worden en doen er
alles aan dit in de doofpot te j
stoppen. Maar wie willens en
wetens andermans eigendom
vernielt pleegt vandalisme. In
Heinkenszand gooien jongetjes
met sinaasappelen tegen een
bankgebouw en het College van
Borsele acht het nodig een be
veiligingsambtenaar aan te
stellen om dit vandalisme te be- j
strijden. Maar als het gaat om
een veel grotere vorm van van
dalisme laten zij zich voor veel
geld het zwijgen opleggen. Maar
hun mede-verantwoordelijk
heid is hiermee niet afgekocht, j
J. Jam
Parallelweg 4
Goes
De WCT wordt primair geasso
cieerd met arbeidscreatie. Naar
schatting maximaal 2700 ar
beidsplaatsen. De CDA-fractie
houdt het op 1350. Hier tegen-1
over staat dat de leefbaarheid
flink onder druk komt te staan.
Ik beperk mij tot de vraag of de
WCT voor Zeeland - en daar
gaat het om - een wezenlijk aan
tal arbeidsplaatsen zal opleve
ren en of de verliezen van de
WCT door Zeeland gedragen
kunnen worden. Beide vragen
beantwoord ik negatief, Hes-
sennatie - een Belgische onder-
neming - zal de WCT exploite
ren. Het ligt daarom voor de
hand dat er bussen vol Belgen
hier komen werken. En zeker nu
we de WOV hebben. Bovendien
neemt de werkgelegenheid inde
totale logistiekketen structu
reel af. Zeeuwse bestuurder
denken 'global players' te zijn.
maar dat zijn de economische
supermachten in het Verre Oos
ten en zelfs niet Rotterdam of
Antwerpen. Het is waar dat er
steeds meer containers gebruik'
worden, maar het is ook waar
dat in een markt geörienteerde
economie overcapaciteit - en
dat hebben we - onheiToepelijk
tot verliezen leidt. En wie moet
er hiervoor bloeden, de Zeeuwse
burger? Kopstukken uit het be
drijfsleven worden beloond (of I
afgestraft) naar rato van de'
waarde van hun aandelen..
Daarom zullen de grote jongens'
(en meisjes) in Rotterdam en(
Antwerpen heus niet Zeeland
wat toeschuiven als zij zelf moe- j
ten overleven. Strategische
keuzes maken is niet gebaseerd
op de waan van de dag. Het ICT-
gebeuren van de laatste twee
jaar is hiervan een goed voor
beeld. Om bestaansrecht te heb
ben is de WCT twintig jaar te
laat.
Zaky V. van der Spi'
Roompot 52-f
HansweeC
Ismail Merchant: „In een film stop ik altijd veel van mijn persoon
lijk leven." foto Lex de Meester
Het gezamenlijke werk van Giel Louws en Christel Wijland in de Zeeuwse Bibliotheek heeft het ver
schijnsel vis als uitgangspunt. foto Ruben Oreel