Een sprookje echter dan de werkelijkheid Wie kijkt kan zich altijd laten verrassen 23 Vergeten Honduras Jeremy Edwards in Boy mans Rotterdam vrijdag 13 september 2002 ewapende conflicten, machtswisselingen, doodseskaders en natuurgeweld bepalen het imago van Honduras. Een ouderwetse bananenrepubliek, gedomineerd door multinationals, geteisterd door Mitch. Dat onder die sombere kenschets nog een ander Honduras schuilgaat, beseffen zelfs de meeste Hondurezen maar amper. Vooral voor hén reconstrueerde de Amsterdamse fotograaf Hannes Wallrafen (51) het vergeten Honduras, vol met oude gebouwen, gebruiken en verhalen. Een meisje in een rode jurk rent een houten trap af. Op de overloop kijkt een vrouw (haar moeder?) haar na. Op de trap liggen confettislingers en aan het oude balkenplafond hangt een kleurige versiering. 'Hotel Angeles' heet deze foto van de Amsterdamse fotograaf Hannes Wallrafen. Het door kijkje naar de overloop is type rend voor zijn foto's, ook voor zijn serie over Honduras, die tij dens de manifestatie Noorder licht te zien is in het Princesse- hof in Leeuwarden. Vaak is er achter de voorstelling nog iets te zien, door een raam of deur. Wallrafens foto's prikkelen de nieuwsgierigheid. Ze vertellen een verhaaltje, maar laten veel te raden over. Wat is er aa n de si - tuatie voorafgegaan, wat gaat er nog gebeuren? Toch zijn het geen grote gebeur tenissen die Wallrafen laat zien, maar alledaagse situaties. Vier mannen spelen domino onder een tentdoek op vier palen. Twee meisjes maken zich mooi voor het carnavalEen groep ge zadelde paarden staat te wach ten in een dorpje op een straat hoek. Twee slagers, ieder een enorme lap vlees dragend, ste ken een straat over. De Latijns-Amerikaanse kijker weet de foto's sneller te duiden. Dieleest 'Hotel Angeles' meteen als het beeld van een verjaar dag: aan het plafond hangt een pinata, een kleurige versiering van papier maché, die na afloop wordt stukgeslagen en dan heerlijk snoepgoed prijsgeeft. Maar zelfs voor Hondurezen zijn de beelden, behalve her kenbaar, ook verrassend. Het zijn flarden van het zoekge raakte, weggegooide Honduras. Wallrafen heeft die beelden uit de collectieve prullenbak ge vist, opgepoetst en „op een sok kelgeplaatst", zoals hij het zelf noemt. Het resultaat is Van de tijd en de tropen - Honduras, een boek waarin zi jn foto's zijn aan gevuld met teksten van Julio Es- coto en een cd met muziek van Guillermo Anderson. Enscenering In Midden-Amerika en noorde lijk Zuid-Amerika wordt de ge- ensceneerde fotografie veelvul dig toegepast. Dat is te zien op de manifestatie Noorderlicht. Wallrafens werk lijkt daarop aan te sluiten. Zijn stijl wordt omschreven als 'een geheel ei genmengeling van document en enscenering', maar het etiketje interviewen. Kom maar op met die verhalen over vroeger, uit de oude doos. Veel van wat je aan beelden in dit boek tegenkomt, komt uit die verhalen. Vaak ben ik exact aan de hand van wat de mensen me vertelden, het beeld gaan reconstrueren." Een voorbeeld is een foto van een oude vertelster. „Ik sprak met een mevrouw, die zich her innerde dat ze vroeger een blin de huishoudster hadden. Aan het eind van de middag kwamen er allemaal kinderen in huis, die op de vloer om haar heen gingen zitten. Dan begon die huishoud ster verhalen te vertellen. Zo ben ik aan dat beeld gekomen. Het leuke is, dat het ook werke lijk in die ruimte is geweest." Wallrafen heeft lang moeten zoeken naar de geschikte plaat sen, waar hij mensen en attribu ten zorgvuldig bij eenbracht met hulp van een plaatselijke 'pro ducer'. „Als jij nu naar Hondu ras zou gaan, zou het je moeite kosten om die plekken te vin den. Het is een land van veel be ton, Texaco, Kentucky Fried Chicken en ouwe, shabby hut jes. Wat er nog wel is uit het verleden, moet je echt gaan ont dekken. Het is een bestaand Honduras, maar ook een ver dwenen Honduras." Bewaarde fotografie Hannes Wallrafen beelden van vroeger zijn er nau welijks, ontdekte Wallrafen tot zijn verwondering. Een archief bleek afgebrand, tot tweemaal toe, en nooit weer opgebouwd. Documentaire fotoboeken wa ren onvindbaar - voor zover er in het land überhaupt boeken te krijgen waren. „Op de Dag van de Nationale Eenheid hingen ze op een gemeentehuis de Hondu- rese vlag uit. Maar wel onder steboven. Dat is typerend", al dus Wallrafen. De Hondurezen hebben volgens hem een min derwaardigheidscomplex waar het om hun eigen verleden en tradities gaat. Wallrafen hoopt dat de mensen mede door het zien van zijn fo to's de waarde van hun eigen erfgoed weer gaan inzien. De tentoonsteUing wordt in twee voud gemaakt: het werk is zowel in Nederland als in Honduras te zien. Fedde Dijkstra Hannes Wallrafen (foto's), Julio Es- coto (tekst), Guillermo Anderson (muziek), Van de tijd en de tropen - Honduras - KIT Publishers, 128 blz. en cd, €32,50. De foto's van Hannes Wallrafen zijn tijdens de manifesta tie Noorderlicht tot en met 13 okto ber te zien in het Princessehof in Leeuwarden. Tijd en Tropen Hotel Angeles enscenering laat hij zich toch liever niet opplakken. „Dat as socieer ik met toneel, een zaal, een decor, een regisseur. Terwijl ik juist gebruik probeer te ma ken van de bestaande werke lijkheid, de reële situatie, zoals die misschien in de hoofden van mensen zit." De grote vierkante foto's van Wallrafen hebben allemaal iets Wonderlijks en sprookjesach tigs, een soort betovering zoals die uit de boeken van schrijver Gabriel Garcia Marquez naar voren komt. Dat geldt nog ster ker voor Wallrafens eerdere fo toboek Een dagreis naar Ma- condo, geïnspireerd door de literaire fictie van diezelfde Marquez. Een voorbeeld: achter een tafel met een berg bloedige runderschedels erop danst een bruidsmeisje op een vervaUen binnenplaats, terwijl een oude vrouw in een paarse jurk op een schommelstoel somber voor zich uit kijkt. „Voor mij moet een foto altijd een verhaal hebben. Maar geen afgerond verhaal. Als je naar mijn beelden kijkt, moet je zo veel ruimte overhouden dat je je eigen vragen gaat stellen en je eigen invulling aan het beeld kunt geven", aldus Wallrafen. Voor 'Macondo' heeft auteur Marquez een voorwoord ge schreven, waarin hij stelt dat Wallrafen en hijzelf „alle twee het gelukkige slachtoffer van hetzelfde poëtische bedrog zijn". Het werk is, zo schrijft Marquez, „geen regelrechte na bootsing van de werkelijkheid, maar een alchemistische men geling van visuele fictie, die op een dag hopelijk reëler blijkt te zijn dan de werkelijkheid zelf." Dat WaHrafen Honduras heeft opgezocht, komt door muzikant Guillermo Anderson, die naar Nederland kwam om geld in te zamelen toen zijn land door de orkaan Mitch was getroffen. Anderson vroeg zich af of zijn land, in plaats van alleen met el lende en natuurgeweld, ook eens van een andere kant belicht kon worden. Wallrafens aanvankelijke idee om 'bananen' als uitgangspunt te nemen, gelet op de monocul tuur van het land, liet hij al snel varen. Hij besloot in augustus 2000 naar Honduras te gaan om zelf een rode draad te ontdek ken. „Toen ik twee dagen in dat land was, had ik die te pakken. Ik stuitte op een cultuur waarin mensen alles wat enigszins van waarde is uit hun eigen geschie denis - architectuur, gebruiken, tradities - eigenlijk gewoon weggooien. Ik dacht: hebbes!" „Vanaf toen ben ik informatie gaan verzamelen, mensen gaan De meeste kunstenaars vieren hun eigen creativiteit, Jeremy Edwards viert die van anderen. Onder de titel Solutions for Today exposeert de Brit foto's van proviso risch gemaakte voorwerpen die hij tegen kwam op zijn wandeltochten door steden als Rome, Parijs en Rotterdam. Solutions for Today is onderdeel van de fotomanifes tatie Fotodocs in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Jeremy Edwards begon met fotograferen door de confrontatie met een onverwacht intiem tafereel. Als ontwerper en binnen huisarchitect was hij in Parijs aan het werk ineen winkelcentrum toen hij stuitte op een geïmproviseerde zithoek. Bouwvakkers hadden wat stenen en planken op elkaar ge stapeld zodat ze voor het gebruiken van de lunch niet op de grond te hoefden te zitten. „Op een bouwplaats heb je kranen, machi nes, chaos, lawaai", verklaart Edwards. „Alles is er onpersoonlijk. En ineens zie je dan een kleine, intieme plek, met persoon lijke spullen als een horloge en een paar handschoenen. Het had waarschijnlijk twee minuten gekost om die zithoek in elkaar te zetten, terwijl ik uren achter de computer zit om een ontwerp te maken, met een heel precieze keuze van kleur en materiaal." Edwards ei-voer het als een openbaring en besloot de vondst op foto vast te leggen. Vanaf dat moment viel zijn oog op ook ande re provisorische installaties op de bouw plaats, zoals een geïmproviseerde hand greep of een zelfgetimmerde trap. Daarna verbreedde zijn werkterrein zich als van zelf. „In Frankrijk noemen ze het bricolage", zegt Edwards. „Mensen zetten even snel iets m elkaar om een probleem op te lossen. In Parijs is het de gewoonste zaak van de we reld. Ik begon met wandeltochten door de stad, langs het water, naar verlaten fabrie Jeremy Edwards ken, op zoek naar objecten om te fotografe ren. En ga je er eenmaal op letten, dan zie je ze overal." Het is een jaar of vijf geleden sinds Edwards zijn eerste 'Anonieme objecten', zoals hij de toevaUige vondsten noemt, fotografeerde. Inmiddels heeft hij een bestand van enkele honderden foto's, die hij nam in Europese steden als Rome, BerlijnStockholm en Bar celona. Op verzoek van Museum Boijmans Van Beuningen maakte hij eerder dit jaar ook foto's in Rotterdam, die nu onderdeel zijn geworden van de expositie Solutions for Today. Jeremy Edwards (Liverpool, 1960) voelde zich al vroeg verwant met toegepaste kunst. Tijdens zijn opleiding aan de kunstacade mie in Brighton specialiseerde hi j zich in het ontwerpen van meubels, en dan vooral stoe len. „Een stoel is interactief zegt Edwards. „Je kijkt er niet alleen naar, je zit er ook in. Je wordt onderdeel van het kunstwerk." Voor zijn eigen ontwerpen maakte hij veel gebruik van gevonden materiaal, zoals een blok hout dat aanspoelde op de kust van Brighton. Hij nam het mee naar school en maakte er een beeld van. „Heel praktisch, want ik had toen weinig geld. Er zit geen ecologische gedachte achter: ik vind het ge woon leuk om dingen te gebruiken die al een leven achter de rug hebben. Het was of dat stuk hout al een verhaal in zich had, waar aan ik een nieuw hoofdstuk kon toevoegen. Na zijn opleiding ging Edwards aanvanke lijk in eigen land aan de slag als ontwerper van hotelmeubelen, maar na een omzwer ving door Europa kwam hij terecht in Mi laan. Nog steeds is hij ontwerper voor een Italiaans bedrijf, waarvoor hij zich toelegt op meubels en interieur. Zijn recente carri ère als fotograaf sluit daarop aan. „Ik wil een archief aanleggen, voor mezelf en voor andere kunstenaars. Eentje dat laat zien: zo kun je ook een tafel maken." In het begin schaamde Edwards zich ervoor de foto's aan anderen te tonen, uit angst dat de objecten banaal zouden worden gevon den. Dat bleek niet het geval: het werd juist als heel interessant beoordeeld. „Toen be gon ik te denken: zou het niet leuk zijn als de makers hun eigen spullen terug zouden zien in een boek of expositie? Want dat geeft waarde aan wat ze hebben gedaan. Mensen zien dat ze een creatieve kant hebben en problemen weten op te lossen." Wat Edwards zoal heeft gefotografeerd: een slee die dienst doet als stellingkastje, fiets- frames die aan elkaar gelast een hek vor men, een wieldop die een nieuw leven krijgt als lamp, een doorgeknipt melkpak dat een pennenbakje is geworden, een vastgespij kerd stuk slang dat fungeert als handvat. Vieren de meeste kunstenaars hun eigen creativiteit, met zijn foto's viert Jeremy Ed wards de creativiteit van anderen. „De makers praten nooit over zichzelf als creatief", weet de Brit. „Ze repareren ge woon iets wat kapot is of maken wat ze op dat moment nodig hebben. Maar voor mij is het heel creatief. Het zijn ook tijdelijke din gen. Wat je vandaag ziet, is morgen verdwe nen. Het zijn Solutions for Today. Ik maak met mijn foto's een archief van wat tijdelijk is." Met zijn foto's lijkt Edwards terug te grijpen op zijn vroege jaren, waarin hij zelf veel werkte met gevonden materialen. „Wat me fascineert is dat de makers juist geen desig nachtergrond hebben," zegt hij. „Ze gaan aan de slag met wat ze tot hun beschikking hebben. Het is iets instinctiefs, de esthetiek wordt totaal genegeerd. Terwijl het uitein delijke product toch schoonheid in zich heeft." Sommige van de 'solutions' zijn intelligent, andere grappig, een enkele is ridicuul. Ed wards pakt er een foto bij van een badkuip die een nieuw leven heeft gekregen als bloembak. Uit de aarde steken vier poten van een tafel die ondersteboven in de kuip is gelegd. „Een tafel begraven in een badkuip Waarom zou je dat doen", roept Edwards. „Waarschijnlijk wilde iemand een plant omhoog laten groeien en had die toevallig deze attributen tot z'n beschikking. Zoiets fascineert me." Een ander voorbeeld van een nogal onprak tische oplossing is de inzet van een lood zwaar stuk rioolbuis om een deur open te houden. Een wig of haakje was een stuk handiger geweest. Edwards vindt het van een poëtische schoonheid. „Het is eerlijk en direct. Dat vind ik eigenlijk van alle voor werpen. Mensen hanteren dit soort oplos singen zonder het flauwste vermoeden dat het ooit iemand zal opvallen." Ze doen het voor zichzelf, zegt hijmaar op een hele onpersoonlijke manier. „Het wordt niet ondertekend, zoals een kunstwerk. Maar uiteindelijk zegt het wel veel over de persoon die het heeft gemaakt. Dat is het ge weldige: het is een anoniem ding, maar zo'n object zegt meer over iemand dan iets wat hij gewoon in de winkel koopt. Mensen stoppen zichzelf erin." Door zijn achtergrond ligt het voor de hand te denken dat Solutions for Today een iro nisch commentaar is op de flitsende wereld van design. Niets is minderwaar, zegt Jere my Edwards, die zich nog altijd toelegt op het ontwerpen van handzaam meubilair. Er is duur design, er is goedkoop design, en daar is niets mis mee. Wel kan het volgens hem zijn dat de expositie bijdraagt aan min der verwarring over het begrip design. „Het grote publiek associeert het vooral met glossy magazines en musea. Maar in zekere zin zijn de objecten die ik fotografeer ook een vorm van design. En als mensen creati viteit in zichzelf leren herkennenkunnen ze dat ook bij anderen. Designers leren er daarentegen weer uit dat design niet elitair hoeft te zijn of duur. Eigenlijk gaat Solutions for Today over de vraag: wat is de sign?" Marc Floor Expositie: Solutions for Today van Jeremy Ed wards - t/m 3 november in Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam. De bijbehorende catalo gus 'Objets Anonymes' kost €6,80.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23