Sabra en Sjatila twintig jaar later Weg met het opgeheven vingertje PZC PZC Gevaarlijke draai Wachtlijsten 4 11 september 1952 Palestijns vluchtelingenkamp herdenkt massaslachting Maximaal 35 campagnes per jaar Verandering gedrag moeilijk te meten Binnen de Europese Unie maakt Nederland als klein land niet gemakkelijk een vuist. Wordt die geheven ter verdediging van een minderheids- standpunt, dan zullen de EU-partners niet snel onder de indruk zijn. Als de Nederlandse minister van Land- bouw er dan bovendien nog een bloemetje in stopt, blijft er geen draad heel van de geloofwaardigheid van Nederland als gesprekspartner. Minister Veerman kreeg gisteren de rekening gepresen-1 teerd van de draai die hij maakte over de EU-steun aan de boeren. Hij liet eerder deze week geheel onverwacht de Nederlandse wens los, de inkomenssteun aan boeren terug te dringen. Deze strategiewijziging is zo dras- tisch, dat de Europese Commissie Veermans nieuwe voorstel, de uitbreiding van de Unie te koppelen aan een bevriezing van de landbouwuitgaven, nauwelijks serieus neemt. Veermans zorgen over de EU-landbouwuitgaven zijn terecht. Uit de subsidieruif kwam tot nu toe vooral overproductie en concurrentievervalsing. De boeren- lobby in de EU is al buitengewoon sterk en zal de ko- mende jaren nog sterker worden als de Unie groeit met grotendeels agrarische lidstaten. Daarom pleit veel j voor de onverkorte handhaving van de Nederlandse eis, de subsidiekraan snel dicht te draaien. De afbraak van de Europese subsidietempels is wel wat strijd waard, I Veerman heeft het veel te snel opgegeven. Minister Hoogervorst van Financiën heeft giste- ren de ziekenhuizen en de medisch specialisten uit de droom geholpen. Dat was nodig na de verwarrende uitspraken van minister Bomhoff van Volksgezondheid over het geld dat de ziekenhuizenmo- gen uitgeven. Bomhoff suggereerde eerder deze week, j dat ziekenhuizen het niet al te nauw hoeven nemenmet I hun financiële plafonds. Met soepeler budgetregels zouden zij de wachtlijsten beter te lijf kunnen gaan,; Hoogervorst corrigeerde Bomhoff gisteren onverbid-; delijk. Pas op Prinsjesdag zal blijken of er extra-geld, voor de zorg is. En de uitgavenregels blijven van kracht. Bomhoffs recept voor de zorg is 'meer openheid en} marktwerking'. Wat hij daarmee wil, blijft onduidelijk, De zorg wordt vrijwel permanent doorgelicht, dus meer openheid is nauwelijks denkbaar. Een patiënt op een wachtlijst is niet in de positie om te onderhandelen enf heeft dus niets aan marktwerking. Bomhoff lijkt zich voorlopig beter te kunnen richten op zijn huiswerk in het kabinet. Pas hij het met zijn collega's eens is over de bestedingsruimte in de zorg, kan hij zinvolle signalen1 geven. Gezien Hoogervorsts reactie zullen de ziekeD-; huizen daarop nog wel even moeten wachten. woensdag 11 september 2002 In het Palestijnse vluchtelingenkamp Sabra en Sjatila werden in september 1982 vele honderden vluchtelingen vermoord. Dat is deze maand precies twintig jaar geleden. De schattingen van het aantal slachtoffers, voorname lijk vrouwen en kinderen, lopen uiteen van twee- tot drieduizend. Sindsdien is in het kamp weinig veranderd; duizen den mensen wonen in onleefbare om standigheden en missen élke vorm van veiligheid. door Arthur Blok Vlak voordat de avond viel, zo rond vijf uur 's middags, drongen op 16 september 1982 Falangistische strij ders Sabra en Sjatila binnen en richt ten een onvergetelijke massaslachting aan. De Falangisten werden onder steund door het Israëlische leger, die het zuiden van Libanon tot aan het westen van de hoofdstad Beiroet had den bezet. De Israëlische premier Ariel Sharon, destijds minister van Defensie, wordt tot op heden verantwoordelijk gehou den voor de slachting. Nabestaanden proberen hem sindsdien ter verant woording te roepen en voor het gerecht te dagen. Nu, twintig jaar later, is de situatie in de kampen nog altijd schrijnend. Ad vocaat Chibly Mallat (42) die meewerkt aan een proces tegen Sharon;Palestij- nen in Libanon zitten in een neer waartse spiraal. Ze zijn uitgesloten van de belangrijkste beroepen en hebben daarom geen stabiele bron van inkom sten. Het gevoel van eigenwaarde is hierdoor erg laag. Het enige waar men nog voor leeft is terugkeren naar Pales tina. Er komt een tijd dat men die keus krijgt, maar'wanneer?" De 34-jarige socioloog Sanaa al Hoes sein helpt sinds juni 2001 het advoca- tenteam dat zich bezighoudt met de zaak-Sharon aan sociaal-demografi sche gegevens. Ze is geboren en getogen in Sjatila en woont samen met haar broer Hassan (37) in een van de betere huizen. ,,Ik schat dat er op dit moment ongeveer 21.000 mensen in het kamp wonen. In 1948 waren dat er slechts achtduizend." Geur Het gros van de huizen in het kamp be staat uit niet meer dan wat betonnen muurtjes met een paar golfplaten als dak. Er is geen riool en geen stromend Gedenkstenen bij het massagraf in het kamp Sabra en Sjatila, waarin tussen de twee- en drieduizend slachtoffers werden begraven. foto Nahy Issa/GPD water. Overal ligt vuil. De rottende geur is op kilometers afstand te ruiken. In Sj atila is geen p olitie of leger aanwe zig om de vluchtelingen te beschermen. Hassan al Hoessein: „Voor het oprui men van het vuilnis zijn de Verenigde Naties verantwoordelijk. Maar die zijn absoluut niet berekend op de grote hoe veelheid mensen hier." Voor de massaslachting ontbreekt elke logica. Tien dagen ervoor vertrokken de VN- strijdkrachten, die de vluchte lingen behoorden te beschermen, zon der opgaaf van reden. Een week later, op 14 september, werd de leider van de Falangisten en kersverse president van Libanon Basjir Gemayel omgebracht. Sanaa ziet deze aanslag niet als de re den, maar slechts als excuus. „Israël was van alle plannen op de hoogte. Ze hadden de Falangisten zelfs voorzien van plattegronden en luchtfoto's. Isra ëlische bulldozers hielpen bij het gra ven van het massagraf. Sharon stond erbij en keek ernaar." Sanaa en Hassan hebben zelf geen fa milie verloren in 1982, wel een aantal bekenden: „In de drie dagen dat de slachting duurde hebben we onze bu ren voor onze neus zien sneuvelen. Er was niemand om ons te beschermen. Net zoals er nu niemand is die onze broeders beschermt tegen de huidige terreurdaden van Sharon. Vergist u zich niet, hij is een oorlogsmisdadiger eerste klas, die in zijn zogenaamde strijd voor vrede nog serieus genomen lijkt te worden ook. Om de slachtoffers van toen te herden ken is op 16 september een grote bijeen komst georganiseerd. Naast prominen ten uit het Midden-Oosten zullen ook delegaties uit ondermeer Italië, Spanje en zelfs de Verenigde Staten aanwezig zijn uit solidariteit met de slachtoffers. Hassan: „Er is een dienst bij de gedenk steen van het massagraf en er staan grote demonstraties in het centrum van Beiroet gepland. Verder zullen er over al documentaires worden vertoond over de huidige situatie in de kampen." Verkracht Voor elke bewoner in het kamp heeft 16 september een andere betekenis. Mo hammed Aboe Rdaini (26) was zes jaar en zat met zijn familie thuis toen de slachtpartij begon: „De lucht werd door lichtkogels verlicht. Israëlische tanks hadden het kamp omsingeld dus vluchten was onmogelijk. Mijn moeder werd voor mijn ogen geslagen en ver kracht. Mijn vader en mijn zus, die zwanger was van haar eerste kind, wer den neergeschoten. In het totaal heb ik tien familieleden verloren. Emotioneel benadrukt Mohammed dat voor deze onvergeeflijke daad de ver antwoordelijke personen moeten wor den gestraft.,De huidige situatie in het kamp is enkel en alleen aan Israël te wijten." Toch gelooft hij niet in een ge welddadig conflict: „De wapens op pakken zoals nu gebeurt, heeft totaal geen zin. Een zelfmoordaanslag, waar op een legerinval op de Westelijke Jor- daanoever volgt, lokt weer een nieuwe aanslag uit." Mohammed begrijpt niet waarom geen enkel land Israël sancties oplegt. „Als Irak een VN-resolutie niet naleeft, dan volgen direct sancties. Is raël weigert al sinds 1966 resoluties op te volgen, maar blijft ongestraft. Dat is meten met twee maten." De situatie in de vluchtelingenkampen wordt met de dag slechter. De interna tionale gemeenschap kijkt al meer dan vijftig jaar toe. De drang om naar huis terug te keren wordt vooral bij de jon gere generatie alsmaar groter. „We le ven hier als beesten tussen de beesten", zegt Sanaa. „Er is niemand die ons meer hoop kan geven. Daarom willen we terug naar de huizen en het land van onze voorouders, waar we in 1948 let terlijk zijn uitgeschopt." GPD Normen en waarden moeten via de beeldbuis en het witte doek aan de man worden gebracht, vindt LPF-minister Herman Heinsbroek van Economische Zaken. Maar helpen dergelijke spotjes eigenlijk wel en hoe pak je zoiets aan? Bij voorkeur zonder opgeheven vinger tje zeggen deskundigen, maar mét Katja Schuurman. Er is niets zo lastig als het veranderen van menselijk gedrag. door Luuk Kortekaas Als ik een campagne voor normen en waarden zou maken, dan zou ik eerst die naam Postbus 51 veranderen. De mensen hebben het wel ge had met. Postbus 51, zegt Philip Vrij veilig. Telefoneer in de auto zonder handen. En dien uw aangifte bij voorkeur op de gratis bij de, door alle Ne derlanders gevreesde, blauwe envelop geleverde floppy in. Het zijn enkele voorbeelden van de campagnes van Postbus 51 van dit jaar. Over de spotjes bestaan strikte afspraken met de Rijksvoor lichtingsdienst (RVD), waar de publiekscampagnes zijn onder gebracht. Zo zijn er per jaar niet meer dan 35 campagnes. Dit jaar waren dat verder bij voorbeeld nog de invoering van de euro, het bevorderen van de opkomst bij de verkiezingen, te ruggaaf van belasting voor jon geren en het onder de aandacht brengen van het nut van minder drinken en minder roken. Aanmeldingen voor Postbus 51- campagnes worden door de Rijksvoorlichtingsdienst in overleg met een commissie van de Voorlichtingsraad getoetst. Zo wordt gekeken of een cam pagne prioriteit heeft in het ka der van het kabinetsbeleid, of er een maatschappelijk belang is, en of de burger er belang bij heeft over het desbetreffende onderweqr geïnformeerd te worden. Na toetsing aan deze maatsta ven wordt vastgesteld hoe drin gend een onderwerp is. Daarbij wordt naar drie dingen gekeken: het nut en de nood zaak van een campagne afgezet tegen andere campagnes; even wichtige weergave van het rege ringsbeleid door spreiding van onderwerpen; en bij invoering van nieuwe wet- en regelgeving wordt het belang van het onder werp en de geschiktheid van Postbus 51 als afzender meege wogen. GPD Bosz van het vooraanstaande Haagse bureau Berg Kleijn Communicatie. „Ik zie niets in de overheid die het waarschuwende vingertje heft. Dat wordt niet meer geac cepteerd, daar hebben we al te veel van gezien de afgelopen ja ren. Als alleen de overheid nor men en waarden aanprijst, dan wordt het dus niets, dan zetten de mensen het toestel uit. We identificeren ons domweg niet met de overheid." De overheid, betoogt Bosz, is voor de burger grof geschetst niet veel meer dan een instelling waar een berg geld naar toe gaat. „Zo zien de mensen dat. Dat neemt niet weg dat de over heid wel zelf het goede voor beeld moet geven. Het gesjoe mel moet afgelopen zijn." Maar hoe moet het dan wel? Bosz zou, als zijn naam Herman Heins broek was geweest, proberen 'deals' te sluiten, met pakweg Coca-Cola of Nike. „Een cam pagne over normen en waarden zou ik samen met bekende mer ken doen. In het Verenigde Eu ropa werkt iedereen met ieder een: grote bedrijven fuseren, elektriciteitsconcerns verkopen telecommunicatie, dus dan moet ook de overheid over de ei gen schutting kijken." „Ik ga er even vanuit dat je in dit geval begint bij de jeugd - dat lijkt me toch de eerst aangewe zen groep waar je je boodschap op moet richten, ik denk niet dat je in de categorie 55-, 65-plus hoeft te beginnen.. Ik denk aan dingen die jongeren aanspre ken: kledingmerken, frisdran ken, televisieprogramma's, be kende Nederlanders, bekende sporters. Om je boodschap over te brengen zou je je dus moeten bedienen van aansprekende fi guren. Ik denk niet dat .je de Pa trick Kluiverts moet hebben, De resultaten van de cam pagnes van Postbus 51 worden pas sinds 1999 gede tailleerd bijgehouden. Toch blijft het effect van campagnes die het menselijk gedrag willen veranderen lastig aan te geven. Neem de campagne 'Wat doet drank met u?' uit 2000. De doelstelling was 'bevorderen maar meer het type Rafael van der Vaart. Soapsterren? Ik zou niet zo snel iemand weten. Katj a Schuurman? Nou, misschien in die zin dat het heel mooi zou zijn als zij openlijk toe zou geven dat ze fout is geweest door met te veel drank op achter het stuur te gaan zitten, en dat ze daar aan koppelt dat ze het nooit meer zal doen. Als bijvoorbeeld Ad Mel- kert in een vroeg stadium zou dat alcoholgebruik vaker als belangrijk probleem be schouwd wordt'. Na de cam pagne, zo blijkt uit een rap portage van Postbus 51, zei 71 procent wel eens na te denken over de risico's van alcoholge bruik. Dat was 4,4 procent hebben gezegd: luister eens, mensen, het is hier en daar niet helemaal goed gegaan, dan had de Partij van de Arbeid wellicht niet zoveel zetels verloren als nu het geval is geweest." Clubgevoel Eén groot voordeel heeft een eventuele normen- en waarden campagne wel ten opzichte van veel andere onderwerpen voor meer dan voor de campagne. Acht procent van de mensen die zich de campagne herin nert, zegt meer te zijn gaan na denken over de risico's van het drinken en zeven procent geeft aan meer met anderen te zijn gaan praten over de risico's foto Tom van Dijke/GPD spotjes: de maatschappij is er echt aan toe. Bosz: „Er is in de samenleving een grote behoefte aan saamhorigheid, er leeft het idee dat het nu echt moet. Op zich is het een goede ontwikke ling dat het probleem van een gebrek aan normen en waarden nu zo openlijk op tafel ligt. Dat is een geweldige basis om vanuit te starten. Misschien moet je een logo ontwikkelen, zodat je kan van het drinken van alcohol. Het betekent dat de doelstel ling gehaald is, maar gegevens of mensen echt minder zijn gaan drinken zijn er niet. 'Soa zijn overal verkrijgbaar. Condooms trouwens ook', was ook een Postbus 51-campagne laten zien dat je deel uitmaakt van de beweging voor normen en waarden. Zorg dat mensen er een soort clubgevoel bij krij gen." 'Vrijdag Fietsdag' is een voor beeld van zo'n reclame die er op is gericht het gedrag van men sen te veranderen. Op de tonen van 'Het leven is mooi, het is weer vrijdag' fietst een tot in zijn vezels gezond ogend gezins hoofd onder een eeuwig schij nende zon glimlachend langs zijn in de file tobbende werk- broeders. Boodschap: fietsen is 'cool', autorijden is minder. Niet helemaal als de overheidsspot- jes van Postbus 51, maar wel vergelijkbaar. Stef Stock, coör dinator bij de stichting Fiets!: „Je kunt de boodschap letterlijk nemen: ga vrij dag fietsen naar je werk, want dan voel je je, zo kort voor het weekeinde, extra lek ker. Je kunt het ook figuurlijk nemen: ga vaker fietsen naar het werk. Mensen langzaam bewus ter maken van hun gedrag, daar gaat het om. We willen mensen laten nadenken over het feit dat ruim de helft van alle autoritten inNederland minder dan 7,5 ki lometer is. Die afstanden zou je dus heel goed per fiets kunnen doen. De reclamespotjes, die nu drie jaar lopen, vormen onder deel van een grotere campagne. Mensen moeten gaan nadenken waarom ze voor al die kleine stukjes eigenlijk de auto ne men." Tijd heb je ook wel nodig om een beetje succes te hebben met zo iets lastigs als het veranderen van menselijk gedrag'. Eerder zei algemeen directeur Frans van der Grint van pr- en advies bureau Hill Knowlton Neder land, bedenker van 'De maat schappij dat ben jijdat je gauw aan een jaar of vier moet den ken: „Gedrag is altijd te veran deren door met mensen te com municeren. Maar het is een ver keerde inschatting van minister Heinsbroek dat dat snel kan. Gedrag veranderen kost tijd, ze ker als het gaat om ingesleten patronen." GPD die gedrag wilde veranderen, om soa, seksueel overdraagba re aandoeningen, te voorko men. Na de spotjes antwoord de van de jongeren van 15 tot 35 jaar 96 procent dat je 'con dooms moet gebruiken'. Maar het ook doen bleek vers twee. Na de campagne bleken de jon geren beduidend onveiliger te vrijen dan daarvoor. GPD MERRIES - Voor de tweede keer zijn de Zeeuws-Vlaamse paardenfokkers er in geslaagd op de grote nationale tentoon stelling te Den Bosch beslag te leggen op het nationaal en re serve-kampioenschap; merrries. De 6-jarige bruine merrie Lady behaalde de hoogste titel. De 7-jarige Irma van Clairon werd als reserve kampioene uitgeroepen. DRUTVENFEEST - De West- landse druivenkoningin 1952, mejuffrouw Jo Steenks, doet haar intrede in de gemeente Groede. Ze wordt rondgereden in een open landauer, geëscor teerd door de ruiters van de Ruitersportvereniging In Gallop. Tijdens deze rondgang wordt de oudste inwoner van Groede, cle 93-jarige P. vanPe- teg'hem door de druivenkonin gin op druiven getrakteerd. GESLOTEN - De café's in de gemeente Zoutelande bÜjven j op zondag gesloten. Met vijf tegen twee stemmen besloot de gemeenteraad van Zoutelande 1 het verzoek tot openstellen j van. de kroegen op zondagen niet in te willigen. De heer G. Gabriëlse, die tegenstemde, noemde het besluit van de ge- 1 meenteraad 'dictatuur'. De voorzitter meende evenwel, dat men Gods gebod moet vol gen en de zondag moet heili gen. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118) 484000 Fax: (0118)470102 E-mail- redactie@pzc nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118)470102 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)273000 Fax (0113)273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115) 645741 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4-560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111) 454647 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17 00 uur Zierikzee, Goes en Hulst: 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail: web@pzc n'l Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0118) 484000. Fax (0118) 470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van ?,--) per maand: 19,25 per kwartaal: 52,-- per jaar: 198,-- Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail; abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: zaterdag: 1,50 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd. Voor gewone advertenties' Tel: (0118) 484240 Fax. (0118)470100 Voor kleintjes: Tel. (0118) 484321 Fax-(0118) 484370 Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen In een bestand dal wordt gebruikt voor onze (abonnementen)administralie en om u te (laten) inlormeren over voor u relevante dlenslen en pro- duoten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener ol door ons zorgvuldig geselecteer de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, afdeling e, Postbus 18,4380 AA Vlissingen. Behoort tot Wegener

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 4