VVD strijdt tegen verkeerschaos PZC PZC Beeldhouwers blij met een atelier aan zee Stroom blik deelt Hulst in tweeën Zeehondensterfte in Nederland nadert maximum 11 In verkiezingsprogramma veel aandacht voor toenemende verkeersdruk VVD pleit voor tolvrije tunnel Kledingbeurs in Terneuzen Snel nieuw spooremplacement Computerdiefstal zware strop Inhalen ondanks verbod bestraft HZ krijgt geld voor Waterforum Verkeersdag in AZC Sluiskil woensdag 11 september 2002 door Wout Bareman SLUISKIL - Ingrijpende maat regelen moeten voorkomen dat de wegen in de Kanaalzone bin nen nu en enkele jaren dicht slibben. De VVD ruimt in haar verkiezingsprogramma veel plaats in voor de toename van de verkeersdruk na de ingebruik name van de Westerscheldetun- nel, de verdere ontwikkeling van de Axelse Vlakte/Autriche- polder en de uitbouw van het lo gistiek park bij de Braakman haven. Lijsttrekker P. Broekhuysen: „Doen we niets, dan zullen we op niet al te lange termijn ge confronteerd worden met een regelrechte verkeerschaos." De tweede man op de kandida tenlijst, de huidige wethouder R. Noët van Sas van Gent, wees gisteren bij de presentatie van hetprogramma nadrukkelijk op de te verwachten congestie op de wegen aan weerszijden van het Kanaal Gent-Terneuzen. „De Tractaatweg, die het ver keersaanbod nu al nauwelijks aan kan, moet zo snel mogelijk vierbaans worden en ook rond Sas van Gent moeten maatrege len worden getroffen. Zolang de tunnel bij Sluiskil niet is verwe zenlijkt, zal met name vracht verkeer, vooral in Sas voor haast onoverkomelijke proble men zorgen." Oud plan Hoewel Noët beseft dat het een gepasseerd station is, laat het oude plan voor een rechtstreek se vei'binding tussen de Wester- cheldetunnel en de R4 bij Zelza- te hem niet helemaal los. „Ik voorspel dat we op korte termijn door allerlei ontwikkelingen tóch een rondweg om Sas van Gent zullen moeten aanleggen." De WD is vurig pleitbezorger van een snelle verdere ontwik keling van de Axelse Vlak- te/Autrichepolder. Broekhuy sen en Noët vinden dat die voorrang moet krijgen boven de invulling van de westelijke ka naaloever tussen het sluizen- complex en de brug bij Sluiskil. Broekhuysen: „Net als bij de SLUISKIL - De VVD in de Ka naalzone vindt dat de Wester- scheldetunnel vanaf het begin tolvrij moet zijn. Dat staat in het verkiezingsprogramma dat gis teren werd gepresenteerd. De liberalen vinden dat de tun nel een onlosmakelijk onder deel vormt van het Nederlandse wegenstelsel en dat tolheffing dus uit den boze is. Lijsttrekker P. Broekhuysen voelt niets voor halve maatregelen, zoals een kortingssysteem voor Zeeuws- Vlamingen. „Dat is in de prak tijk nauwelijks te verwezenlij ken. Nee, het gaat om een prin cipieel standpunt. De Zeeuws- Vlamingen hebben jaren eigen lijkten onrechte moeten dokken voor de veerdiensten, het wordt tijd dat ze nu gratis - zoals over al elders in het land - gebruik kunnen maken van een vaste verbinding met de rest van Ne derland." Het WD-standpunt houdt automatisch in dat de rijksoverheid ook volledig op draait voor de hulpverlening in de timnel. „Het is te gek voor woorden dat van de tunnelge meenten Terneuzen en Borsele enorme investeringen worden verlangd voor het opzetten van een goed brandweerapparaat." REDACTIE ZEEUWS-VLAANDEREN Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC TERNEUZEN Tel: (0115) 645769 Fax: (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Conny van Gremberghe (chef) Wout Bareman Raymond de Frel René Hoonhorst René van Stee Frits Bakker (sport) Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB HULST Tel: (0114) 372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Sheila van Doorsselaer CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax: (0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl INTERNET www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl Braakmanhaven is voor de Ax else Vlakte een belangrijke rol weggelegd als logistiek park. Nu al is er belangstelling van lo gistieke bedrijven die overwe gen er, in relatie met de Wester- schelde Container Terminal bij Vlissingen, een Europees distri butiecentrum te vestigen. Dat moeten we stimuleren." Noët vindt dat de ontwikkeling van cle westelijke kanaaloever ach ter de hand moet worden gehou den tot de ingebruikname van de nieuwe zeesluis. De voorspelde verkeersconges- tie in de Zeeuws-Vlaamse Ka naalzone kan, volgens de VVD, alleen worden opgelost in nauw overleg met de Vlaamse over heidsinstanties. Broekhuysen: „Er lopen inmiddels contacten met onze Vlaamse zusterpartij de VLD .Die zullen we zeker uit bouwen. We hebben nu eenmaal gezamenlijke wensen ten aan zien van de verkeersafwikke ling, maar ook als het gaat om het doortrekken van de spoor lijn op de oostelijke kanaaloe ver - we pleiten ook voor een studie naar personenvervoer per spoor - de bouw van de nieu we zeesluis en de aanpassing van het kanaal." Maar ook voor de uitbouw van de watersport faciliteiten (jachthavens) is sa menwerking onontbeerlijk. De liberalen streven naar een evenwichtiger woningmarkt met aandacht voor de koopsec tor, maar zeker ook voor het ar senaal huurwoningen (met een goed aanbod voor zowel jonge ren als ouderen). Noët hamert op de leefbaarheid van de ker nen, een goede, veilige woonom geving en intensief overleg met de bewoners bij het ontwikke len van plannen voor nieuw bouw. „We hoeven niet automa tisch uit te gaan van nieuwbouwwijkjes aan de rand van bijvoorbeeld de dorpen, maar we moeten ook oog heb ben voor vervangende nieuw bouw. Praat ik over de woon- en leefomgeving dan pleiten wij ook voor de instandhouding en modernisering van alle mogelij ke voorzieningen, zoals buurt huizen, zwembaden en culture le centra. Ik hecht wat dat betreft veel waarde aan de uit voering van het plan Vitaal Sas." Gedoogbeleid De WD is fervent voorstander van een gedoogbeleid voor de verkoop van softdrugs. Broek huysen: „Bij verkoop in de be staande koffieshops in Terneu zen is een optimale controle mogelijk. Die twee shops moe ten voldoende zijn om de lokale markt te bedienen. Het biedt bovendien de mogelijkheid kei hard op te treden tegen de ver koop en het gebruik van hard drugs. Drugstoerisme moet door intensieve controles wor den teruggedrongen." De WD is tegenstander van een gokhal in de binnenstad van Terneu zen. Noët: „We hebben in Sas van Gent en Axel ervaren dat dat leidt tot criminaliteit. Het trekt alle mogelijke ongeweste personages aan." Kunstenaars aan het werk in hun tijdelijke atelier aan de Scheldeboulevard. door Marco Hamelink TERNEUZEN - „Alles mag en niets moet. We ervaren het alle maal als een soort vakantie", vertelt Ronny Ivens. Hij is een van de zes kunstenaars die sinds 15 augustus een tent aan de Scheldeboulevard gebruikt als tijdelijk atelier. „Moet je dat uitzicht zien. Wat wil je dan nog meer?", stelt de Hulsterse kun stenaar. Onder het motto 'Oostkant; beeldhouwers aan de Schelde' geven de kunstenaars belang stellenden de kans een kijkje te nemen in de keuken van het beeldhouwen. Dit alles in het kader van de derde Terneuzense beeldenroute. Beperkte deze zich eerst tot de Scheldeboule vard, dit jaar loopt de route ook langs de Nieuwstraat, Noord straat, Herengracht en de Blok ken. Het werk van de deelne mende kunstenaars wordt dit jaar ook voor het eerst tentoon gesteld in de Grote Kerk. ,De tijd was rijp voor een derge lijk initiatief. Mensen staan meer open voor beeldhouwen. Dat zie je wel aan het aantal cursussen dat vandaag de dag wordt aangeboden", vei"telt Ivens. Dat mensen geïnteresseerd zijn in deze vorm van kunst, blijkt wel uit de honderden bezoekers TERNEUZEN - In het Zeldenrust-Steelantcollege in Terneuzen wordt op zaterdag 28 september van 10.30 tot 12.00 uur een winterkleding-, baby- meubel-en speelgoedbeurs ge houden. Mensen die spulletjes te koop willen aanbieden, kunnen ze vrijdag 27 september op school afleveren. De helft van de op brengst gaat naar de stichting SAM, een organisatie die een dolfijntherapie aanbiedt aan kinderen met autistische stoornissen of het Down-syn droom. die al een kijkje kwamen nemen in de tent. „Vooral op woens dagmiddag en in het weekeinde loopt het storm. Sommigen lo pen alleen even binnen om te kijken, anderen vragen je de oren van het hoofd. Aan werken kom je dan eigenlijk niet meer toe. Dat is ook niet erg, want mensen kunnen nu eindelijk eens zien hoe wij werken en hoe een dergelijk kunstwerk tot stand komt. We lichten een tipje van de sluier op", aldus Ivens. Volgens Ivens is de locatie aan de Westerschelde ideaal. „Waar zie je dit nou?", zegt hij wijzend naar een aantal schepen dat achter elkaar richting Antwer pen vaart. „Deze omgeving geeft je zoveel inspiratie. Dat is ook mijn manier van werken. De omgeving bepaalt wat ik maak. Ben ik in Griekenland, dan maak ik Griekse beelden. Hier heeft de Westerschelde overdui delijk invloed op mijn werk." Ivens is de enige die zich heeft laten inspireren door het water. Zijn beeld golft naar eigen zeg gen en verwijst naar eb en vloed. De kunstenaar, die zijn atelier in het Belgische Wortegem-Pe- tegem heeft, werkt voorname lijk met graniet. Omdat de kunstenaars er alle maal andere werkzaamheden naast hebben, verschilt het aan tal aanwezigen van dag tot dag. „De ene keer zijn we met z'n tweeën en de andere keer zijn we er allemaal. Iedereen komt en gaat wanneer hij zin heeft. Dat is ook zo prettig aan deze manier van samenwerken: alles kan hier. Het is allemaal heel vrij blijvend", meent Ivens. Waar de kunstenaar meestal al- foto Charles Strijd leen in zijn atelier met een crea tie bezig is. is dit initiatief voor Ivens ook een welkome afwisse ling. „Sociaal gezien is het heel plezierig. Je kletst wat met el kaar en helpt waar nodig. De waardering voor elkaar is heel groot. Bovendien werkt het ook verfrissend. Je ziet dingen bij anderen en leert altijd wel iets nieuws." De kunstenaars werken nog tot eind september aan hun beel den, waarna deze op de Schel deboulevard tentoongesteld worden. Hulst worstelt op gezette tijden met een behoorlijk verkeersaanbod. Binnen de wallen loopt dan alles vast, blijven bezoekers zoeken naar parkeerplaatsen die niet te vinden zijn of laten ze hun auto's achter op plekken voor vergunning houders. Dat laatste levert de stad nog wat op in de vorm van boetes. Verder betekent het niets dan el lende. Al jaren wordt er in Hulst vergeefs gepraat over oplossingen voor de ver keersproblemen. De partij Groot-Hulst heeft dit jaar een verkeersvrij centrum tot verkiezingsitem num mer één gebombardeerd. De reacties van andere par tijen en belangengroepen zijn verdeeld. door Conny van Gremberghe HULST - „Bumper aan bumper is de beste reclame voor de bin nenstad", riepen de Hulster ne ringdoenden begin jaren 80 toen het beleidsplan voor de binnen stad in de steigers werd gezet. De toenmalige horecavoorman, wijlenE. Wauters, ging zelfs nog iets verder door te stellen dat Hulst God op de knieën moest danken voor zoveel verkeers drukte in de stad. Mensen die niet economisch afhankelijk waren van het kooptoerisme, dachten in die tijd wezenlijk an ders over de wekelijkse blikgolf Hulst was namelijk een voet- gangersonvriendelijke stad en dat kon op de lange termijn het zo geroemde kooptoerisme wel eens duur komen te staan. Die tijd lijkt nu aangebroken. Sinds 1984 mag dan de mobi liteit zijn toegenomen, het kooptoerisme heeft niet be paald dezelfde tred gevolgd. In tegendeel: de bezoekers zijn kij kers geworden, geen kopers. De introductie van de euro, de ma laise in de meubelsector en de neergang van het banktoerisme zijn daar overigens ook debet aan. Het beleidsplan uit de jaren '80 richtte zich op een verbetering van het verblijfsklimaat in de binnenstad voor bewoners en bezoekers. Er moesten meer wo ningen komen (die zijn er ook gekomen), meer parkeerplaat sen net buiten de wallen (die zijn aangelegd), de straten in het kernwinkelgebied moesten op nieuw worden ingericht (is ge beurd) en er moest een gedegen verkeerscirculatiesysteem wor den uitgedokterd. Hulst stak in ruim tien jaar tijd ruim tien mil joen euro in de openbare ruimte, maar aan een betere routering van het verkeer, het scheppen van meer parkeermogelijkhe- den buiten de wallen (aan noord-en oostzijde van de stad) kwam men nooit toe. Ook al, omdat ondernemend Hulst zich bleef verzetten tegen het ge deeltelijk weren van de heilige koe. Vorig jaar leverde het bureau BRO uit Vught in opdracht van de gemeente Hulst een struc tuurvisie voor de binnenstad af. Daarin werd gepleit voor een betere clustering van de winkel gebieden en het scheppen van analyse looproutes tussen de winkel centra. Tweede aandachtspunt vormde de ontwarring van de verkeersstructuur. Rondom de binnenstad moesten de wegen een tangontsluiting vormen die het verkeer voor het centrum gelijkmatig moesten verdelen over de belangrijkste entrees, de drie poorten. Aan het eerste item, de clustering, wordt ge werkt. Vorige week werd nog het zogenaamde Back-plan ge lanceerd, de bundeling van Boe renbond, Aldi, Cl000 en Karwei onder één dak. Het verkeersprobleem bleef ROOSENDAAL - De gemeente Roosendaal heeft bij minister De Boer van Verkeer en Waterstaat aangedrongen op de spoe dige aanleg van een nieuw spoorwegemplacement. Het huidige rangeerterrein bij het NS-station Roosendaal le vert te veel veiligheidsrisico's op. Volgens de gemeente Roo sendaal hebben zich dit jaar al drie incidenten voorgedaan, waarvan één vergelijkbaar met het incident rond een lekken de treinwagon éind augustus in Amersfoort. Roosendaal wil het emplacement verplaatsen naar bedrij venterrein Borchwerf H. Uit onderzoek is gebleken dat dit de beste plek is, ook in het licht van de nog lopende discussie over de goederentreinverbinding Rotterdam-België. Alle goederentreinen van en naar Vlissingen-Oost, waaron der LPG-treinen, worden in Roosendaal behandeld. SAS VAN GENT - Het Sociaal Cultureel Werk (SKW) van Sas van Gent is naarstig op zoek naar computers om de vier exem plaren te vervangen die onlangs gestolen zijn. Zo niet, dan kunnen de nieuwe pc-cursussen van Seniorenweb voor 50- plus alleen doorgaan met minder cursisten. Het SKW is ernstig gedupeerd door de diefstal, die plaats vond in de nacht van 26 op 27 augustus, in De Roselaer. Van de dertien computers zijn vier zwarte exemplaren, van het mérk Fujitsu, met alle toebehoren verdwenen. „Het heeft niet al leen gevolgen voor de pc-cursus, ook voor de jongeren die hier onder meer homepages maken", zegt beheerster Yvonne Ka lishoek. „Volgens de technische recherche heeft men zich la ten insluiten. Een nooddeur stond open. De verzekering Ver goedt alleen als er sprake is van inbraak, maar daar zijn dus geen sporen van. We zijn druk op zoek naar vervangende, overbodige compu ters en hopen op een gulle gever. Vinden we op korte termijn geen andere dan gaan de cursussen van Seniorenweb toch ge woon door - alleen, met minder cursisten. Voor de jongeren moet het programma aangepast worden." KRUININGEN - De politie heeft gisterochtend op de A58 ter hoogte van de Vlaketunnel vier automobilisten bekeurd. De zondaars overtraden het tij delij k inhaalverbod dat geldt van wege de werkzaamheden aan de tunnel. MIDDELBURG - Hogeschool Zeeland krijgt 100.000 euro provinciegeld voor het voeren van het seci'etariaat van het Youth World Water Forum. De HZ treedt op als beheerder van het Jeugd Wereld Water Fo rum, een wereldwijd netwerk van jonge wetenschappers en studenten die zijn betrokken bij duurzaam watermanage ment. De Hogeschool Zeeland steekt in totaal 1,14 miljoen euro in de instandhouding van het YWWF. In juni 2001 was de hoge school gastheer voor een eerste bijeenkomst van het YWWF met tweehonderd deelnemers uit alle delen van de wereld. HZ beheert het secretariaat twee jaar lang tot de volgende bijeen komst in 2003 in Japan. Het secretariaat van het Derde Jeugd Wereld Water Forum in Japan heeft de HZ 40.000 dollar beloofd als bijdrage in onder zoeksactiviteiten voor het forum. Rijkswaterstaat heeft via het programma Buitenlandse Wa terinzet 'Partners voor Water' eveneens 100.000 euro toege zegd. Het Ministerie voor Buitenlandse Zaken stelt eenzelfde bedrag beschikbaar. echter ook dit jaar liggen. Groot-Hulst is het wachten zat en wil nu actie. Voorman Ben Pi- cavet: „Wij willen de Markt, Steenstraat en Gentsestraat zo snel mogelijk autovrij. Nieuwe parkeerplaatsen erbij bij De Schuur en aan de Dubbele Poort en verder een goed verwijzings systeem naar de bestaande par keerplaatsen. Op die manier denken wij het verblijfsklimaat in die binnenstad, dat gezellig moet zijn voor mensen, aanmer- kelijk te kunnen verbeteren. Wij hebben het niet over het volle dig autovrij maken van de bin nenstad, maar dat hoeft ook niet, via de Dubbele en Graauw- se poort kunnen de woongebie den en de supermarkten zonder problemen bereikt worden." Picavet wil af van het Hulster idee dat het kooptoerisme door het weren van auto's een klap zou krijgen. „Ik geloof daar ook niet meer in. Er zijn zat plaatsen te noemen waar het toerisme, juist door het verkeersluw of - vrij maken van het centrum, nieuwe impulsen heeft gekre gen. Doen wij nu niets, dan prij zen we ons uiteindelijk uit de markt", aldus Picavet. Verkeerswethouder W. Kayser van Hulst verwierp gisteren het plan van Groot-Hulst met na druk. Een autovrij centrum zou volgens hem fataal zijn voor Hulst. Misschien iets voor een referendum? door Harmen vari der Werf DEN HAAG - De sterfte onder zeehonden nadert volgens het ministerie van Landbouw, Na tuurbeheer en Visserij haar maximum. In Nederland zijn tot nu toe ongeveer duizend zee honden dood aangetroffen, waarvan 25 aan de Noord- en Zuid-Hollandse en Zeeuwse kust. De zeehonden is een zeer be smettelijke virusinfectie fataal geworden. Het virus, het phoci- ne distemper-virus, tast hun im muunsysteem aan, waardoor de dieren al aan een eenvoudige verkoudheid kunnen overlij den. De ziekte stak het eerst de kop op in het Kattegat, tussen Denemarken en Zweden, en heeft zich zoals verwacht snel verspreid. Medio juni viel het eerste slachtoffer in de Neder landse Waddenzee. De laatste weken loopt het aan tal per dag gevonden dode die ren op. Deskundigen verwach ten dat de sterfte de top nadert, waarna een dalende trend zal inzetten. Het einde van de sterf te wordt over enkele maanden verwacht. Bij het begin van de epidemie werd ingeschat dat maximaal 50 procent van de Nederlandse zeehondenpopulatie zou kun nen omkomen. Het ziet er vol gens het ministerie van LNV naar uit dat die verwachting be waarheid wordt. De zeehondenpopulatie komt niet in gevaar, stelt LNV, omdat er nog ongeveer 2500 dieren overblijven. In 1988 heeft zich ongeveer het zelfde afgespeeld. De zeehon denpopulatie in de Waddenzee heeft zich daarna snel hersteld, tot een ongekend groot aantal van vijfduizend vóór de jongste uitbraak van het zeehondenvi rus. In de Zeeuwse wateren zijn bij de laatste telling, van juli dit jaar, 169 zeehonden waargeno men. De ziekte heeft in heel Noord west-Europa slachtoffers ge maakt. Het aantal dode dieren verspreid over Denemarken, Noorwegen, Zweden, Duits land, Nederland, België, Noord- Frankrijk en Groot-Brittannië wordt inmiddels geschat op ruim tienduizend. In Nederland spoelden 61 dieren levend aan; 22 zijn uit hun lijden verlost en 39 zijn er overgebracht naar op vangcentra in Pieterburen, op Texel en in Blankenberge (Sea- life). SLUISKIL - Het Centraal Or gaan opvang Asielzoekers (CO A houdt op zaterdag 14 septem ber op het terrein van het asiel zoekerscentrum in Sluiskil een verkeersdag. Het evenement vindt plaats van 13.00 uur tot 17.00 uur. Er staan informatiestands van verkeers veiligheidsorganisatie 3VO, het COA, de politie, het Rode Kruis, de ANWB en de brandweer. Verder is er een fietsparcours en een skelterparcours aangelegd en bestaat de mogelijkheid fiet sen en bromfietsen op veiligheid te laten keuren. De bedoeling van de verkeers dag is niet alleen om aandacht te schenken aan verkeer en ver keersregels, maar ook dat men sen van allerlei komaf en vanuit verschillende organisaties el kaar op informele wijze ont moeten. De dag is bedoeld voor iedereen uit Sluiskil en omge ving. Een Cascade waterbed.... is lekkerder voor je rug. Advertentie Een waterbed koop je bij Rademakers Slaapkenner Rademakers Heeft een slaapoplossing voor iedereen Slwpkcnner Rodcmjkcri: Aielswojt 19} Tcrncurcn Telefoon 0115-6131 wwwslaapkenner.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 39