VVD strijdt tegen verkeerschaos
PZC
PZC
Beeldhouwers blij met een atelier aan zee
Stroom blik deelt Hulst in tweeën
Zeehondensterfte
in Nederland
nadert maximum
11
In verkiezingsprogramma veel aandacht voor toenemende verkeersdruk
VVD pleit voor
tolvrije tunnel
Kledingbeurs
in Terneuzen
Snel nieuw spooremplacement
Computerdiefstal zware strop
Inhalen ondanks verbod bestraft
HZ krijgt geld voor Waterforum
Verkeersdag in
AZC Sluiskil
woensdag 11 september 2002
door Wout Bareman
SLUISKIL - Ingrijpende maat
regelen moeten voorkomen dat
de wegen in de Kanaalzone bin
nen nu en enkele jaren dicht
slibben. De VVD ruimt in haar
verkiezingsprogramma veel
plaats in voor de toename van de
verkeersdruk na de ingebruik
name van de Westerscheldetun-
nel, de verdere ontwikkeling
van de Axelse Vlakte/Autriche-
polder en de uitbouw van het lo
gistiek park bij de Braakman
haven.
Lijsttrekker P. Broekhuysen:
„Doen we niets, dan zullen we
op niet al te lange termijn ge
confronteerd worden met een
regelrechte verkeerschaos."
De tweede man op de kandida
tenlijst, de huidige wethouder
R. Noët van Sas van Gent, wees
gisteren bij de presentatie van
hetprogramma nadrukkelijk op
de te verwachten congestie op
de wegen aan weerszijden van
het Kanaal Gent-Terneuzen.
„De Tractaatweg, die het ver
keersaanbod nu al nauwelijks
aan kan, moet zo snel mogelijk
vierbaans worden en ook rond
Sas van Gent moeten maatrege
len worden getroffen. Zolang de
tunnel bij Sluiskil niet is verwe
zenlijkt, zal met name vracht
verkeer, vooral in Sas voor
haast onoverkomelijke proble
men zorgen."
Oud plan
Hoewel Noët beseft dat het een
gepasseerd station is, laat het
oude plan voor een rechtstreek
se vei'binding tussen de Wester-
cheldetunnel en de R4 bij Zelza-
te hem niet helemaal los. „Ik
voorspel dat we op korte termijn
door allerlei ontwikkelingen
tóch een rondweg om Sas van
Gent zullen moeten aanleggen."
De WD is vurig pleitbezorger
van een snelle verdere ontwik
keling van de Axelse Vlak-
te/Autrichepolder. Broekhuy
sen en Noët vinden dat die
voorrang moet krijgen boven de
invulling van de westelijke ka
naaloever tussen het sluizen-
complex en de brug bij Sluiskil.
Broekhuysen: „Net als bij de
SLUISKIL - De VVD in de Ka
naalzone vindt dat de Wester-
scheldetunnel vanaf het begin
tolvrij moet zijn. Dat staat in het
verkiezingsprogramma dat gis
teren werd gepresenteerd.
De liberalen vinden dat de tun
nel een onlosmakelijk onder
deel vormt van het Nederlandse
wegenstelsel en dat tolheffing
dus uit den boze is. Lijsttrekker
P. Broekhuysen voelt niets voor
halve maatregelen, zoals een
kortingssysteem voor Zeeuws-
Vlamingen. „Dat is in de prak
tijk nauwelijks te verwezenlij
ken. Nee, het gaat om een prin
cipieel standpunt. De Zeeuws-
Vlamingen hebben jaren eigen
lijkten onrechte moeten dokken
voor de veerdiensten, het wordt
tijd dat ze nu gratis - zoals over
al elders in het land - gebruik
kunnen maken van een vaste
verbinding met de rest van Ne
derland." Het WD-standpunt
houdt automatisch in dat de
rijksoverheid ook volledig op
draait voor de hulpverlening in
de timnel. „Het is te gek voor
woorden dat van de tunnelge
meenten Terneuzen en Borsele
enorme investeringen worden
verlangd voor het opzetten van
een goed brandweerapparaat."
REDACTIE
ZEEUWS-VLAANDEREN
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC TERNEUZEN
Tel: (0115) 645769
Fax: (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Conny van Gremberghe
(chef)
Wout Bareman
Raymond de Frel
René Hoonhorst
René van Stee
Frits Bakker (sport)
Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB HULST
Tel: (0114) 372776
Fax: (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Sheila van Doorsselaer
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484000
Fax: (0118)470102
E-mail: redactie@pzc.nl
INTERNET
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
Braakmanhaven is voor de Ax
else Vlakte een belangrijke rol
weggelegd als logistiek park.
Nu al is er belangstelling van lo
gistieke bedrijven die overwe
gen er, in relatie met de Wester-
schelde Container Terminal bij
Vlissingen, een Europees distri
butiecentrum te vestigen. Dat
moeten we stimuleren." Noët
vindt dat de ontwikkeling van
cle westelijke kanaaloever ach
ter de hand moet worden gehou
den tot de ingebruikname van
de nieuwe zeesluis.
De voorspelde verkeersconges-
tie in de Zeeuws-Vlaamse Ka
naalzone kan, volgens de VVD,
alleen worden opgelost in nauw
overleg met de Vlaamse over
heidsinstanties. Broekhuysen:
„Er lopen inmiddels contacten
met onze Vlaamse zusterpartij
de VLD .Die zullen we zeker uit
bouwen. We hebben nu eenmaal
gezamenlijke wensen ten aan
zien van de verkeersafwikke
ling, maar ook als het gaat om
het doortrekken van de spoor
lijn op de oostelijke kanaaloe
ver - we pleiten ook voor een
studie naar personenvervoer
per spoor - de bouw van de nieu
we zeesluis en de aanpassing
van het kanaal." Maar ook voor
de uitbouw van de watersport
faciliteiten (jachthavens) is sa
menwerking onontbeerlijk.
De liberalen streven naar een
evenwichtiger woningmarkt
met aandacht voor de koopsec
tor, maar zeker ook voor het ar
senaal huurwoningen (met een
goed aanbod voor zowel jonge
ren als ouderen). Noët hamert
op de leefbaarheid van de ker
nen, een goede, veilige woonom
geving en intensief overleg met
de bewoners bij het ontwikke
len van plannen voor nieuw
bouw. „We hoeven niet automa
tisch uit te gaan van
nieuwbouwwijkjes aan de rand
van bijvoorbeeld de dorpen,
maar we moeten ook oog heb
ben voor vervangende nieuw
bouw. Praat ik over de woon- en
leefomgeving dan pleiten wij
ook voor de instandhouding en
modernisering van alle mogelij
ke voorzieningen, zoals buurt
huizen, zwembaden en culture
le centra. Ik hecht wat dat
betreft veel waarde aan de uit
voering van het plan Vitaal
Sas."
Gedoogbeleid
De WD is fervent voorstander
van een gedoogbeleid voor de
verkoop van softdrugs. Broek
huysen: „Bij verkoop in de be
staande koffieshops in Terneu
zen is een optimale controle
mogelijk. Die twee shops moe
ten voldoende zijn om de lokale
markt te bedienen. Het biedt
bovendien de mogelijkheid kei
hard op te treden tegen de ver
koop en het gebruik van hard
drugs. Drugstoerisme moet
door intensieve controles wor
den teruggedrongen." De WD
is tegenstander van een gokhal
in de binnenstad van Terneu
zen. Noët: „We hebben in Sas
van Gent en Axel ervaren dat
dat leidt tot criminaliteit. Het
trekt alle mogelijke ongeweste
personages aan."
Kunstenaars aan het werk in hun tijdelijke atelier aan de Scheldeboulevard.
door Marco Hamelink
TERNEUZEN - „Alles mag en
niets moet. We ervaren het alle
maal als een soort vakantie",
vertelt Ronny Ivens. Hij is een
van de zes kunstenaars die sinds
15 augustus een tent aan de
Scheldeboulevard gebruikt als
tijdelijk atelier. „Moet je dat
uitzicht zien. Wat wil je dan nog
meer?", stelt de Hulsterse kun
stenaar.
Onder het motto 'Oostkant;
beeldhouwers aan de Schelde'
geven de kunstenaars belang
stellenden de kans een kijkje te
nemen in de keuken van het
beeldhouwen. Dit alles in het
kader van de derde Terneuzense
beeldenroute. Beperkte deze
zich eerst tot de Scheldeboule
vard, dit jaar loopt de route ook
langs de Nieuwstraat, Noord
straat, Herengracht en de Blok
ken. Het werk van de deelne
mende kunstenaars wordt dit
jaar ook voor het eerst tentoon
gesteld in de Grote Kerk.
,De tijd was rijp voor een derge
lijk initiatief. Mensen staan
meer open voor beeldhouwen.
Dat zie je wel aan het aantal
cursussen dat vandaag de dag
wordt aangeboden", vei"telt
Ivens.
Dat mensen geïnteresseerd zijn
in deze vorm van kunst, blijkt
wel uit de honderden bezoekers
TERNEUZEN - In het
Zeldenrust-Steelantcollege in
Terneuzen wordt op zaterdag 28
september van 10.30 tot 12.00
uur een winterkleding-, baby-
meubel-en speelgoedbeurs ge
houden.
Mensen die spulletjes te koop
willen aanbieden, kunnen ze
vrijdag 27 september op school
afleveren. De helft van de op
brengst gaat naar de stichting
SAM, een organisatie die een
dolfijntherapie aanbiedt aan
kinderen met autistische
stoornissen of het Down-syn
droom.
die al een kijkje kwamen nemen
in de tent. „Vooral op woens
dagmiddag en in het weekeinde
loopt het storm. Sommigen lo
pen alleen even binnen om te
kijken, anderen vragen je de
oren van het hoofd. Aan werken
kom je dan eigenlijk niet meer
toe. Dat is ook niet erg, want
mensen kunnen nu eindelijk
eens zien hoe wij werken en hoe
een dergelijk kunstwerk tot
stand komt. We lichten een tipje
van de sluier op", aldus Ivens.
Volgens Ivens is de locatie aan
de Westerschelde ideaal. „Waar
zie je dit nou?", zegt hij wijzend
naar een aantal schepen dat
achter elkaar richting Antwer
pen vaart. „Deze omgeving
geeft je zoveel inspiratie. Dat is
ook mijn manier van werken. De
omgeving bepaalt wat ik maak.
Ben ik in Griekenland, dan
maak ik Griekse beelden. Hier
heeft de Westerschelde overdui
delijk invloed op mijn werk."
Ivens is de enige die zich heeft
laten inspireren door het water.
Zijn beeld golft naar eigen zeg
gen en verwijst naar eb en vloed.
De kunstenaar, die zijn atelier
in het Belgische Wortegem-Pe-
tegem heeft, werkt voorname
lijk met graniet.
Omdat de kunstenaars er alle
maal andere werkzaamheden
naast hebben, verschilt het aan
tal aanwezigen van dag tot dag.
„De ene keer zijn we met z'n
tweeën en de andere keer zijn we
er allemaal. Iedereen komt en
gaat wanneer hij zin heeft. Dat
is ook zo prettig aan deze manier
van samenwerken: alles kan
hier. Het is allemaal heel vrij
blijvend", meent Ivens.
Waar de kunstenaar meestal al-
foto Charles Strijd
leen in zijn atelier met een crea
tie bezig is. is dit initiatief voor
Ivens ook een welkome afwisse
ling. „Sociaal gezien is het heel
plezierig. Je kletst wat met el
kaar en helpt waar nodig. De
waardering voor elkaar is heel
groot. Bovendien werkt het ook
verfrissend. Je ziet dingen bij
anderen en leert altijd wel iets
nieuws."
De kunstenaars werken nog tot
eind september aan hun beel
den, waarna deze op de Schel
deboulevard tentoongesteld
worden.
Hulst worstelt op gezette
tijden met een behoorlijk
verkeersaanbod. Binnen de
wallen loopt dan alles vast,
blijven bezoekers zoeken
naar parkeerplaatsen die
niet te vinden zijn of laten
ze hun auto's achter op
plekken voor vergunning
houders. Dat laatste levert
de stad nog wat op in de
vorm van boetes. Verder
betekent het niets dan el
lende. Al jaren wordt er in
Hulst vergeefs gepraat over
oplossingen voor de ver
keersproblemen. De partij
Groot-Hulst heeft dit jaar
een verkeersvrij centrum
tot verkiezingsitem num
mer één gebombardeerd.
De reacties van andere par
tijen en belangengroepen
zijn verdeeld.
door Conny van Gremberghe
HULST - „Bumper aan bumper
is de beste reclame voor de bin
nenstad", riepen de Hulster ne
ringdoenden begin jaren 80 toen
het beleidsplan voor de binnen
stad in de steigers werd gezet.
De toenmalige horecavoorman,
wijlenE. Wauters, ging zelfs nog
iets verder door te stellen dat
Hulst God op de knieën moest
danken voor zoveel verkeers
drukte in de stad. Mensen die
niet economisch afhankelijk
waren van het kooptoerisme,
dachten in die tijd wezenlijk an
ders over de wekelijkse blikgolf
Hulst was namelijk een voet-
gangersonvriendelijke stad en
dat kon op de lange termijn het
zo geroemde kooptoerisme wel
eens duur komen te staan. Die
tijd lijkt nu aangebroken.
Sinds 1984 mag dan de mobi
liteit zijn toegenomen, het
kooptoerisme heeft niet be
paald dezelfde tred gevolgd. In
tegendeel: de bezoekers zijn kij
kers geworden, geen kopers. De
introductie van de euro, de ma
laise in de meubelsector en de
neergang van het banktoerisme
zijn daar overigens ook debet
aan.
Het beleidsplan uit de jaren '80
richtte zich op een verbetering
van het verblijfsklimaat in de
binnenstad voor bewoners en
bezoekers. Er moesten meer wo
ningen komen (die zijn er ook
gekomen), meer parkeerplaat
sen net buiten de wallen (die zijn
aangelegd), de straten in het
kernwinkelgebied moesten op
nieuw worden ingericht (is ge
beurd) en er moest een gedegen
verkeerscirculatiesysteem wor
den uitgedokterd. Hulst stak in
ruim tien jaar tijd ruim tien mil
joen euro in de openbare ruimte,
maar aan een betere routering
van het verkeer, het scheppen
van meer parkeermogelijkhe-
den buiten de wallen (aan
noord-en oostzijde van de stad)
kwam men nooit toe. Ook al,
omdat ondernemend Hulst zich
bleef verzetten tegen het ge
deeltelijk weren van de heilige
koe.
Vorig jaar leverde het bureau
BRO uit Vught in opdracht van
de gemeente Hulst een struc
tuurvisie voor de binnenstad af.
Daarin werd gepleit voor een
betere clustering van de winkel
gebieden en het scheppen van
analyse
looproutes tussen de winkel
centra. Tweede aandachtspunt
vormde de ontwarring van de
verkeersstructuur. Rondom de
binnenstad moesten de wegen
een tangontsluiting vormen die
het verkeer voor het centrum
gelijkmatig moesten verdelen
over de belangrijkste entrees, de
drie poorten. Aan het eerste
item, de clustering, wordt ge
werkt. Vorige week werd nog
het zogenaamde Back-plan ge
lanceerd, de bundeling van Boe
renbond, Aldi, Cl000 en Karwei
onder één dak.
Het verkeersprobleem bleef
ROOSENDAAL - De gemeente Roosendaal heeft bij minister
De Boer van Verkeer en Waterstaat aangedrongen op de spoe
dige aanleg van een nieuw spoorwegemplacement.
Het huidige rangeerterrein bij het NS-station Roosendaal le
vert te veel veiligheidsrisico's op. Volgens de gemeente Roo
sendaal hebben zich dit jaar al drie incidenten voorgedaan,
waarvan één vergelijkbaar met het incident rond een lekken
de treinwagon éind augustus in Amersfoort.
Roosendaal wil het emplacement verplaatsen naar bedrij
venterrein Borchwerf H. Uit onderzoek is gebleken dat dit de
beste plek is, ook in het licht van de nog lopende discussie over
de goederentreinverbinding Rotterdam-België.
Alle goederentreinen van en naar Vlissingen-Oost, waaron
der LPG-treinen, worden in Roosendaal behandeld.
SAS VAN GENT - Het Sociaal Cultureel Werk (SKW) van Sas
van Gent is naarstig op zoek naar computers om de vier exem
plaren te vervangen die onlangs gestolen zijn. Zo niet, dan
kunnen de nieuwe pc-cursussen van Seniorenweb voor 50-
plus alleen doorgaan met minder cursisten.
Het SKW is ernstig gedupeerd door de diefstal, die plaats
vond in de nacht van 26 op 27 augustus, in De Roselaer. Van de
dertien computers zijn vier zwarte exemplaren, van het mérk
Fujitsu, met alle toebehoren verdwenen. „Het heeft niet al
leen gevolgen voor de pc-cursus, ook voor de jongeren die hier
onder meer homepages maken", zegt beheerster Yvonne Ka
lishoek. „Volgens de technische recherche heeft men zich la
ten insluiten. Een nooddeur stond open. De verzekering Ver
goedt alleen als er sprake is van inbraak, maar daar zijn dus
geen sporen van.
We zijn druk op zoek naar vervangende, overbodige compu
ters en hopen op een gulle gever. Vinden we op korte termijn
geen andere dan gaan de cursussen van Seniorenweb toch ge
woon door - alleen, met minder cursisten. Voor de jongeren
moet het programma aangepast worden."
KRUININGEN - De politie heeft gisterochtend op de A58 ter
hoogte van de Vlaketunnel vier automobilisten bekeurd. De
zondaars overtraden het tij delij k inhaalverbod dat geldt van
wege de werkzaamheden aan de tunnel.
MIDDELBURG - Hogeschool Zeeland krijgt 100.000 euro
provinciegeld voor het voeren van het seci'etariaat van het
Youth World Water Forum.
De HZ treedt op als beheerder van het Jeugd Wereld Water Fo
rum, een wereldwijd netwerk van jonge wetenschappers en
studenten die zijn betrokken bij duurzaam watermanage
ment.
De Hogeschool Zeeland steekt in totaal 1,14 miljoen euro in
de instandhouding van het YWWF. In juni 2001 was de hoge
school gastheer voor een eerste bijeenkomst van het YWWF
met tweehonderd deelnemers uit alle delen van de wereld. HZ
beheert het secretariaat twee jaar lang tot de volgende bijeen
komst in 2003 in Japan.
Het secretariaat van het Derde Jeugd Wereld Water Forum in
Japan heeft de HZ 40.000 dollar beloofd als bijdrage in onder
zoeksactiviteiten voor het forum.
Rijkswaterstaat heeft via het programma Buitenlandse Wa
terinzet 'Partners voor Water' eveneens 100.000 euro toege
zegd. Het Ministerie voor Buitenlandse Zaken stelt eenzelfde
bedrag beschikbaar.
echter ook dit jaar liggen.
Groot-Hulst is het wachten zat
en wil nu actie. Voorman Ben Pi-
cavet: „Wij willen de Markt,
Steenstraat en Gentsestraat zo
snel mogelijk autovrij. Nieuwe
parkeerplaatsen erbij bij De
Schuur en aan de Dubbele Poort
en verder een goed verwijzings
systeem naar de bestaande par
keerplaatsen. Op die manier
denken wij het verblijfsklimaat
in die binnenstad, dat gezellig
moet zijn voor mensen, aanmer-
kelijk te kunnen verbeteren. Wij
hebben het niet over het volle
dig autovrij maken van de bin
nenstad, maar dat hoeft ook
niet, via de Dubbele en Graauw-
se poort kunnen de woongebie
den en de supermarkten zonder
problemen bereikt worden."
Picavet wil af van het Hulster
idee dat het kooptoerisme door
het weren van auto's een klap
zou krijgen. „Ik geloof daar ook
niet meer in. Er zijn zat plaatsen
te noemen waar het toerisme,
juist door het verkeersluw of -
vrij maken van het centrum,
nieuwe impulsen heeft gekre
gen. Doen wij nu niets, dan prij
zen we ons uiteindelijk uit de
markt", aldus Picavet.
Verkeerswethouder W. Kayser
van Hulst verwierp gisteren het
plan van Groot-Hulst met na
druk. Een autovrij centrum zou
volgens hem fataal zijn voor
Hulst. Misschien iets voor een
referendum?
door Harmen vari der Werf
DEN HAAG - De sterfte onder
zeehonden nadert volgens het
ministerie van Landbouw, Na
tuurbeheer en Visserij haar
maximum. In Nederland zijn tot
nu toe ongeveer duizend zee
honden dood aangetroffen,
waarvan 25 aan de Noord- en
Zuid-Hollandse en Zeeuwse
kust.
De zeehonden is een zeer be
smettelijke virusinfectie fataal
geworden. Het virus, het phoci-
ne distemper-virus, tast hun im
muunsysteem aan, waardoor de
dieren al aan een eenvoudige
verkoudheid kunnen overlij
den. De ziekte stak het eerst de
kop op in het Kattegat, tussen
Denemarken en Zweden, en
heeft zich zoals verwacht snel
verspreid. Medio juni viel het
eerste slachtoffer in de Neder
landse Waddenzee.
De laatste weken loopt het aan
tal per dag gevonden dode die
ren op. Deskundigen verwach
ten dat de sterfte de top nadert,
waarna een dalende trend zal
inzetten. Het einde van de sterf
te wordt over enkele maanden
verwacht.
Bij het begin van de epidemie
werd ingeschat dat maximaal
50 procent van de Nederlandse
zeehondenpopulatie zou kun
nen omkomen. Het ziet er vol
gens het ministerie van LNV
naar uit dat die verwachting be
waarheid wordt.
De zeehondenpopulatie komt
niet in gevaar, stelt LNV, omdat
er nog ongeveer 2500 dieren
overblijven.
In 1988 heeft zich ongeveer het
zelfde afgespeeld. De zeehon
denpopulatie in de Waddenzee
heeft zich daarna snel hersteld,
tot een ongekend groot aantal
van vijfduizend vóór de jongste
uitbraak van het zeehondenvi
rus. In de Zeeuwse wateren zijn
bij de laatste telling, van juli dit
jaar, 169 zeehonden waargeno
men.
De ziekte heeft in heel Noord
west-Europa slachtoffers ge
maakt. Het aantal dode dieren
verspreid over Denemarken,
Noorwegen, Zweden, Duits
land, Nederland, België, Noord-
Frankrijk en Groot-Brittannië
wordt inmiddels geschat op
ruim tienduizend. In Nederland
spoelden 61 dieren levend aan;
22 zijn uit hun lijden verlost en
39 zijn er overgebracht naar op
vangcentra in Pieterburen, op
Texel en in Blankenberge (Sea-
life).
SLUISKIL - Het Centraal Or
gaan opvang Asielzoekers (CO A
houdt op zaterdag 14 septem
ber op het terrein van het asiel
zoekerscentrum in Sluiskil een
verkeersdag.
Het evenement vindt plaats van
13.00 uur tot 17.00 uur. Er staan
informatiestands van verkeers
veiligheidsorganisatie 3VO, het
COA, de politie, het Rode Kruis,
de ANWB en de brandweer.
Verder is er een fietsparcours en
een skelterparcours aangelegd
en bestaat de mogelijkheid fiet
sen en bromfietsen op veiligheid
te laten keuren.
De bedoeling van de verkeers
dag is niet alleen om aandacht te
schenken aan verkeer en ver
keersregels, maar ook dat men
sen van allerlei komaf en vanuit
verschillende organisaties el
kaar op informele wijze ont
moeten. De dag is bedoeld voor
iedereen uit Sluiskil en omge
ving.
Een Cascade waterbed....
is lekkerder voor je rug.
Advertentie
Een waterbed
koop je bij Rademakers
Slaapkenner
Rademakers
Heeft een slaapoplossing voor iedereen
Slwpkcnner Rodcmjkcri: Aielswojt 19} Tcrncurcn Telefoon 0115-6131
wwwslaapkenner.nl