Autovrij centrum nekt Hulst
Bommen zoeken is net vissen
Multraship aan het werk in Servië
Méér bellen voor minder.
Woning Hulster
PvdA-politica met
poep besmeurd
Wethouder van Verkeer vindt voorstel een overschatting van de stad
Boete voor
verwaarlozen kat
Snelkraak bij
juwelierszaak
How are you?
Provincie treedt
niet op tegen
Broomchemie
SGP uit kritiek op
besluitvorming rond
windpark Blijpolder
Hard-glazen
deuren
<S>
zeeuwse almanak
Outfit
PZC
ZEEUWS-VLAANDEREN
woensdag 11 september 2002
door Sheila van Doorsselaer
HULST - Een autovrije binnen
stad is fataal voor Hulst. Het is
een overschatting van de kracht
en de schaal van de stad en zal
Hulst als winkelstad in een keer
de nek omdraaien. Dit zegt wet
houder W. Kayser.
Kayser (verkeer, ruimtelijke or
dening) reageert hiermee op het
speerpunt in het verkiezings
programma van Groot Hulst-
/Gemeenschappelijke Belan
gen. De partij staat voor een
autovrije Grote Markt en Gent
se- en Steenstraat. Ook Groen-
Links heeft hier wel oren naar.
Volgens Kayser is het autovrij
maken van de binnenstad ab
soluut geen optie. „Er zijn
meerdere voorbeelden bekend
waarbij het autovrij maken van
straten fataal bleek voor vele
winkeliers, en dus ook voor de
rest die achterbleef." Kayser
noemt Naarden als voorbeeld.
Volgens de wethouder is parke
ren buiten de binnenstad niet
voor alle bezoekers een alterna
tief. „Hulst moet niet een te gro-
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter heeft gis
teren bij verstek een 28-jarige
vrouw uit de Zeeuwse hoofd
stad voor dierenmishandeling
twee weken voorwaardelijke
gevangenisstraf opgelegd.
Met de verplichting dat de ver
dachte tweehonderd euro scha
devergoeding betaald aan de
Nederlandse Vereniging tot
Dierenbescherming Midden-
Zeeland betaald. De Middel
burgse had in de zomer van vo
rig jaar haar kat verwaarloosd
door het huisdier geen eten en
drinken te geven. De kat, die
zeer veel vlooien had, werd in
zorgwekkende en uitgedroogde
toestand opgehaald door de die
renambulance.
BMBMBMISaB
te broek aantrekken door te ver
onderstellen dat het centrum zó
uniek is dat consumenten of
bioscoopbezoekers daar hon
derden meters lopen voor over
hebben. Toeristen wel, maar dat
zijn geen kopers in de winkels.
Naar mijn mening moet Hulst
de consument dienen en als die
van buiten Hulst komen, is dat
meestal niet per fiets. Zorg er
dan voor dat zij in de binnen
stad terecht kunnen met hun
'heilige koe', want dat willen
ze."
De binnenstad autoluw maken
is volgens Kayser een heel ander
verhaal. „Dat is mogelijk door
de zuidelijke toegangswegen
(Stationsweg, Gentsetraat) te
ontlasten en meer verkeer via de
noordkant (de Dubbele Poort)
door middel van een rotonde op
de kruising Koolstraat/Zoute-
straat/Glacisweg de stad in te
leiden. Dan moet ook meteen
het dynamische parkeerver-
wijssysteem worden ingevoerd
dat de automobilist de weg wijst
naar nog vrije parkeerplaat
sen." Groot Hulst is wel voor
stander van een parkeergarage,
maar dan onder het Stations
plein in plaats van het 's-Gra-
venhofplein. Kayser: „Het idee
is goed, maar de plaats is ver
keerd. Een parkeerkelder onder
het 's-Gravenhofplein is de bes
te plaats. Die ligt dan op 150me-
ter van de Dubbele Poort wat
het aantal verkeersbewegingen
in de binnenstad beperkt.
In de gemeenteraad van Hulst
stuit Kayser op grote weerstand
tegen de parkeergarage onder
het 's-Gravenhofplein. „Ge
meenten als Goes, Terneuzen en
Middelburg gaan heel positief
om met parkeerkelders. In
Hulst is die 'visie' wat dat be
treft heel wat enger. Tegenstan
ders hebben soms een niet
onderbouwd oordeel maar ze
roepen wel. Nu hebben we de
kans de parkeergarage aan te
leggen. Later is misschien te
laat." De parkeergarage aan het
's-Gravenhofplein in relatie met
het geleiden van het verkeer via
de noordkant is volgens Kayser
de oplossing om de Gentsestraat
en Steenstraat autoluw te ma
ken. „Minder dan dit kan nooit,
tenzij je van de binnenstad een
doods museum wilt maken."
MEDDELHARNIS - Een juwe
lierszaak aan het Zandpad in
Middelharnis is dinsdagoch
tend doelwit geworden van een
snelkraak.
De daders probeerden aanvan
kelijk de etalage van de winkel
met een auto te rammen. Om de
paaltjes, die het winkelgebied
voor verkeer afsluiten, te om
zeilen, hadden ze planken van
marktkramen neergelegd. Die
truc strandde op de stenen trap
voor de winkel, doordat de wa
gen vastliep. Daarop werd de
winkelruit met een moker inge
slagen en maakten de dieven
zich uit de voeten met een aantal
horloges. De achtergelaten auto
was eerder in Den Haag gesto
len. Het winkelcentrum achter
de jachthaven van Middelhar
nis is het afgelopen jaar al vaker
het doelwit geweest van ram
kraken. Op verschillende plaat
sen zijn maatregelen genomen
om de etalages te beschermen.
De Cormorant ruimt de laatste puinresten van de Zezeljbrug bij Novi Sad.
door Wout Bareman
NOVI SAD - Bergers van het
sleep- en bergingsbedrijf Mul
traship in Terneuzen verwach
ten tegen het einde van deze
maand klaar te zijn met de rui
ming van de restanten van één
van de bruggen over de Donau
bij Novi Sad in Servië. Bij
NAVO-bombardementen op
Joegoslavië werden in '99 vijf
bruggen vernield. Ze vormden
sindsdien een obstakel voor de
scheepvaart. Bij de berging van
de resten van de Zezeljbrug zet
het Terneuzense bergingsbe
drijf de drijvende bok Cormo
rant en de boot Calypso in.
Multraship heeft voor de ber
gingsoperatie samen met het
Antwerpse bergingsbedrijf
Scaldis en de plaatselijke aan
nemer Heroj Pinky het Danube
Consortium gevormd. Dat kreeg
eind februari opdracht van de
Donaucommissie in Boedapest
de brug te ruimen. Met het oog
op de bergingsoperatie schafte
Multraship Participations, een
volle dochter van Multraship,
samen met twee andere bergers
de bok Cormorant aan. Die
heeft een hijscapaciteit van zes
honderd ton, maar kan met be
hulp van dektakels het vermo
gen opvoeren tot ongeveer
duizend ton. Direct na de aan
koop werd de Cormorant vanuit
Odessa naar de havenstad Var
na aan de monding van de Do
nau gedirigeerd. In maart werd
met de bergingsklus begonnen.
De Zezeljbrug bestond uit twee
bogen van respectievelijk 240
en 175 meter. Na de bombarde
menten staken enkel nog wat
pijlerdelen boven het water uit.
Explosieven
Het werk werd bemoeilijkt dooi
de aanwezigheid van onont-
plofte explosieven en een lek
kende gasleiding onder water.
Commercieel manager Dirk
Provoost van Multraship giste
ren: „De afgelopen weken moest
het werk in verband met de ex
treem hoge waterstand een dag
of zeven worden stilgelegd. We
verwachten de klus nu binnen
twee tot drie weken af te ron
den."
De restanten van twee andere,
kleinere bruggen over de Donau
bij Novi Sad worden door plaat
selijke bergingsfirma's ge
ruimd. Multraship zet tien ber
gers in bij het karwei. Overigens
is voor de scheepvaart na de ber-
foto Multraship
gingsoperatie het leed nog niet
geleden. Kort na de bombarde
menten werd door het leger een
pontonbrug gebouwd, die de
twee stadsdelen met elkaar ver
bindt.
Die brug wordt slechts mond
jesmaat geopend. Het is nog on
duidelijk wanneer kan worden
begonnen met de aanleg van een
nieuwe, vaste brugverbinding.
De berging werd voor een be
langrijk deel bekostigd door de
Europese Unie.
door Raymond de Frel
SCHOONDIJKE - Hij weet het
honderd procent zeker. Net bui
ten Schoondijke, in een weide
ter hoogte van manege Smiro,
ligt een vliegtuig. Onder de
grond, neergestort in de Tweede
Advertentie
MetVodafone BusinessConnect
heeft u een mobiel groeps-
abonnement op maat. Hoe meer
u belt, hoe lager het tarief. Hoe meer
mobiele medewerkers, hoe lager de
abonnementskosten. Zo weet u zeker
dat u altijd optimaal profiteert.
Meer weten? Bel 0800 -1258 of kijk op www.vodafone.nl
Vodafone BusinessConnect. Het meest persoonlijke groepsabonnement.
Wereldoorlog. Pieter de Leijzer,
geboren en getogen in Schoon
dijke, heeft als tienjarig jonge
tje het gecrashte toestel gezien.
De plaats kan hij nog precies
aanwijzen.
6 oktober 1944. De 68-jarige De
Leijzer dreunt de datum van de
crash zonder aarzeling op. Het
moet ergens onder in de morgen
gebeurd zijn. Bij de weide, langs
de kant van de rijksweg N58,
moet het toestel zijn neerge
stort. „Ik schat dat het vliegtuig
op een meter diepte ligt. De
staart is wellicht verdwenen,
maar de romp is hier zeker nog
te vinden", vertelt De Leijzer als
hij op de bewuste plaats staat.
„Als ze hier met metaaldetecto
ren zoeken, vinden ze het toestel
echt wel. Ik vermoed dat hij op
zijn kant ligt. Gedeeltelijk in de
sloot, nabij het fietspad. Het
was een Spitfire, die door een
piloot uit Nieuw-Zeeland werd
bestuurd. Roney heette die man
22 jaar oud."
Een grafsteen op de begraaf
plaats in Schoondijke bevestigt
De Leijzers verhaal gedeelte
lijk. 'G.J. Roney, age 22, Royal
Air Force New Zealand, 6th Oc
tober 1944', meldt de witte
steen. „Ik snap eigenlijk niet dat
ze nooit meer naar dat toestel
hebben omgekeken", vertelt De
Leijzer. De Schoondijkenaar
heeft de arbeidskrachten van de
KWS en Reas Euro (Riel Explo
sive Advice and Services Euro
pe BV), die anderhalve kilome
ter verderop in het kader van
Duurzaam Veilig West-Zeeuws-
Vlaanderen bezig zijn met een
explosievenonderzoek, al inge
licht. „Dit soort getuigenver
klaringen zijn voor ons heel
belangrijk", weet senior EO-ex-
pert Bart van Empel. „Er was
hier onlangs ook een man die
ons een dumpplaats aanwees.
Vooralsnog hebben we daar
niets kunnen vinden, maar je
De buit van een ochtend zoeken; granaatscherven, een hoefijzer en
een leeg blikje. fotoWim Kooyman
moet dit soort aanwijzingen al
tijd serieus nemen."
Omdat het wegdek tussen
Schoondijke en Oostburg dit
najaar wordt verbeterd, kamt
Reas Euro langs de weg een
tweeënhalve kilometer lange en
zestien meter brede strook uit.
Tot nu toe werden er zeven gra
naten en talloze granaatscher
ven gevonden. „Zestig procent
van de vondst bestaat uit gra
naatscherven. Dat is toch echt
behoorlijk veel. En waar scher
ven zijn, zijn natuurlijk ook gra
naten", aldus Van Empel
Vanaf vandaag achten Van Em
pel en zijn collega André Kamp
de kans groot dat er 'zwaardere
jongens' worden aangetroffen.
„We graven handmatig niet die
per dan 75 cm. De klei is hier
loodzwaar en dus gebruiken we
een kraanmachine om het die
per liggende materiaal naar bo-
door Sheila van Doorsselaer
HULST - De toekomstige wo
ning van de Hulster PvdA poli
tica Diana van Damme-Fas-
saert aan het Stationsplein in
Hulst is in de nacht van donder
dag op vrijdag besmeurd met
poep. Wie het gedaan heeft en
waarom, weet ze niet. Ze ver
moedt echter dat het niet zo
maar een vandalenstreek is. „Ik
zit blijkbaar iemand in de weg."
De moeder van Van Damme-
Fassaert ontdekte vrijdagoch
tend wat er was voorgevallen.
Ze wilde de garagedeur open
doen, greep naar de klink en had
meteen haar handen vol. Van
Damme-Fassaert en haar echt
genoot wonen nu nog in Nieuw-
Namen maar hebben plannen in
de toekomst naar Hulst te ver
huizen, naar de woning van Van
Damme-Fassaerts ouders aan
het Stationsplein.
De politica is zeer emotioneel
onder de gebeurtenis. „Niet al
leen ik, maar ook mijn man, ou
ders en kinderen zijn de dupe
geworden van deze laffe streek.
Ik slaap er niet vanik blij f maar
malen over wie het gedaan kan
hebben en vooral waórom." De
hele voordeur en de klink van de
garage waren volgens haar
'vakkundig' besmeerd met een
dikke laag mest. „Je maakt mij
niet wijs dat zomaar een stel
kwajongens ergens een emmer
mest heeft gehaald en juist dót
huis eruit heeft gepikt."
Het Hulster raadslid tast in het
duister over de dader(s) en het
motief. Behalve PvdA-raadslid
is ze ook directeur van de Sint
Joseph basisschool in Graauw.
„Alles gaat goed op school, ik
heb met niemand problemen en
ik ben toch een rustig raadslid.
Ik heb werkelij k waar géén idee.
Ik ga niet zomaar met de vinger
wijzen."
De famile Van Damme waar
schuwde vrijdag meteen de po
litie. Die beloofde vervolgens
langs te komen, maar lieten zich
die dag niet zien. Wel heeft de
familie melding gemaakt van
het voorval. Ze bewaren het af
schrift van hun verklaring om
eventueel een dossier op te kun
nen bouwen, want Van Damme-
Fassaert is bang voor andere ac
ties.
„Ik vraag me af wat het volgen
de zal zijn. Kan ik de kinderen
nog veilig naar school laten fiet
sen, worden mijn banden mis
schien lekgestoken? Je weet
maar nooit. Als iemand wat te
gen mij heeft, dan moet die per
soon het lef hebben dat tegen me
te zeggen. Wat nu is gebeurd,
vind ik zo ontzettend lafEven
tuele getuigen van het voorval
hebben zich nog niet gemeld.
TERNEUZEN - Gedeputeerde
Staten van Zeeland zijn niet van
plan om handhavend op te tre
den tegen Broomchemie in Ter
neuzen. Greenpeace verzocht de
provincie om op te treden, om
dat het bedrijf de productieca
paciteit van het vlamvertra-
gend middel HBCD verhoogde
van 5000 tot 7500 ton per jaar.
Dit is volgens de milieugroepe
ring strijdig met de geldende
milieuwetgeving. Het provin
ciebestuur bestrijdt dit en vindt
dat de verruiming van de instal
latiebezetting op legale wijze
heeft plaatsgevonden. Dit bete
kent dat er momenteel sprake is
van een legale situatie en daar
tegen kan de provincie niets on
dernemen. GS laten voor
Greenpeace de mogelijkheid
open om tegen de beschikking
bezwaar aan te tekenen. De
kans is groot dat dit gebeurt.
Greenpeace ageert al geruime
tijd tegen het Terneuzense be
drijf, omdat de organisatie, te
gen de productie is van broom-
houdende vlamvertragers, die
schadelijk zijn voor mens en mi
lieu.
ven te halen. Na vooronderzoek
hebben we 1030 plaatsen in
kaart gebracht.
Op die plaatsen gaf de metaal
detector een signaal. Of er op die
locaties ook daadwerkelijk ont
plofbaar materiaal ligt, weten
we echter nooit. We vinden ook
spullen als zakmesjes en hoef
ijzers."
KWS-voorman Eppie Roelofs
heeft zo zijn eigen definitie voor
het explosievenonderzoek.
„Het is net als vissen, alleen
weet je niet wat je tegenkomt."
Schoondijkenaar Pxeter de
Leijzer verwacht overigens dat
de onderzoekers niet veel zullen
vinden.
„Ja, wel granaten en kogels,
maar er is op deze plek eigenlijk
niet zoveel gebeurd. Ze zullen
daar waarschijnlijk niet zoveel
vinden Op dat vliegtuig na na
tuurlijk."
door Peter Oggel
SPUI - De SGP-fractie in de
raad van Terneuzen vindt dat de
besluitvorming rond het wind
molenpark in de Beoosten Bij
polder in Axel bepaald geen
schoonheidsprijs verdient. „Ze
ker geen voorbeeld van helder
bestuur", concludeert SGP-
raadslid C. van Burg.
Van Burg schrijft dit in ant
woord op een reeks vragen van
de Belangengroep Beoostenblij
Windmolen vrij. Deze groep had
de SGP in juli al benaderd om
stelling te nemen tegen de plan
nen voor de bouw van een wind
molenpark in de Beoosten Blij
polder. Vanuit de Axelse bevol
king kwam massaal protest te
gen de plannen. Uiteindelijk be
sloot de gemeenteraad op voor
stel van het college van B en W
de procedure af te blazen. Be
langrijk argument voor dit be
sluit vormden de plannen voor
windmolenparken in de
Koegorspolder en op de Axelse
Vlakte. Het risicio dat Axel door
windturbines raakt 'ingeklemd'
is daardoor niet ondenkbeeldig.
Het opschorten van de procedu
re betekent niet dat het wind-
park in de Beoosten Blijpolder
definitief in de prullenbak is
verdwenen. Na de gemeentelij
ke herindeling moet de raad van
de nieuwe gemeente Terneuzen
maar bezien of het plan op
nieuw op de rol moet worden ge
zet. Overigens leidde het besluit
van de Axelse raad tot boze re
acties van een aantal landbou
wers, de Windernergie ontwik
kelingsmaatschappij (WEOM)
en de vereniging Zeeuwind.
De SGP in Terneuzen is op zich
blij met het besluit van Axel om
de procedure voor de Beoosten
Blijpolder te beëindigen. „Maar
wij zijn zeer verbaasd over met
name de houding van de colle
gepartijen in Axel die eerst heb
ben ingestemd met de planvor
ming en nu voorop lopen en het
hardst roepen dat er een afwe
ging moet komen van de ver
schillende plannen rond Axel
voor de plaatsing van windmo
lens", aldus Van Burg in de brief
aan de Belangengroep.
Hij concludeert dat het gemeen
tebestuur bij de initiatiefne
mers verwachtingen heeft
gewekt, dat er onder bevol
kingsgroepen onrust is ontstaan
en dat er door boeren en
Zeeuwind/WEOM voorberei
dingen zijn getroffen en kosten
zijn gemaakt. „Al met al voor al
le betrokkenen een zeer zeer on
prettige situatie. Zeker geen
voorbeeld van helder bestuur",
aldus Van Burg.
Advertentie
Glashandel i
MELIESTE
Bezoek onze showroom!
j Livingstoneweg 20, GOES. Tel. (0113) 227854
De eerste dag naar de brug
klas is geen sinecure. Die
Middelburgse tiener had er al
nachten slecht van geslapen:
wat zou ze aantrekken? Want
die eerste indruk, daar komt
het op aan in een gymzaal vol
vreemden.
Moeder zag het geworstel
aan, streek over haar hart en
toog mee naar de stad, waar
een hippe outfit in pasteltin
ten werd aangeschaft. Nou
kon er weinig meer misgaan.
Zelfverzekerd ging de bijna-
brugpieper de straat op om
de ergste nieuwigheid er al
vast af te slijten. Daar trof ze
haar buurjongen. Drie jaar,
nog in de luiers en van mode
helemaal geen kaas gegeten.
Maar dat zijn buurmeisje er
niet-alledaags uitzag, had hij
toch in de smiezen. „Waarom
heb jij jouw pyama aan?"
vroeg hij. „Beiijij ziek?"
Ja, daar was ze wel even be
roerd van.