Autovrij centrum nekt Hulst Bommen zoeken is net vissen Multraship aan het werk in Servië Méér bellen voor minder. Woning Hulster PvdA-politica met poep besmeurd Wethouder van Verkeer vindt voorstel een overschatting van de stad Boete voor verwaarlozen kat Snelkraak bij juwelierszaak How are you? Provincie treedt niet op tegen Broomchemie SGP uit kritiek op besluitvorming rond windpark Blijpolder Hard-glazen deuren <S> zeeuwse almanak Outfit PZC ZEEUWS-VLAANDEREN woensdag 11 september 2002 door Sheila van Doorsselaer HULST - Een autovrije binnen stad is fataal voor Hulst. Het is een overschatting van de kracht en de schaal van de stad en zal Hulst als winkelstad in een keer de nek omdraaien. Dit zegt wet houder W. Kayser. Kayser (verkeer, ruimtelijke or dening) reageert hiermee op het speerpunt in het verkiezings programma van Groot Hulst- /Gemeenschappelijke Belan gen. De partij staat voor een autovrije Grote Markt en Gent se- en Steenstraat. Ook Groen- Links heeft hier wel oren naar. Volgens Kayser is het autovrij maken van de binnenstad ab soluut geen optie. „Er zijn meerdere voorbeelden bekend waarbij het autovrij maken van straten fataal bleek voor vele winkeliers, en dus ook voor de rest die achterbleef." Kayser noemt Naarden als voorbeeld. Volgens de wethouder is parke ren buiten de binnenstad niet voor alle bezoekers een alterna tief. „Hulst moet niet een te gro- MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter heeft gis teren bij verstek een 28-jarige vrouw uit de Zeeuwse hoofd stad voor dierenmishandeling twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf opgelegd. Met de verplichting dat de ver dachte tweehonderd euro scha devergoeding betaald aan de Nederlandse Vereniging tot Dierenbescherming Midden- Zeeland betaald. De Middel burgse had in de zomer van vo rig jaar haar kat verwaarloosd door het huisdier geen eten en drinken te geven. De kat, die zeer veel vlooien had, werd in zorgwekkende en uitgedroogde toestand opgehaald door de die renambulance. BMBMBMISaB te broek aantrekken door te ver onderstellen dat het centrum zó uniek is dat consumenten of bioscoopbezoekers daar hon derden meters lopen voor over hebben. Toeristen wel, maar dat zijn geen kopers in de winkels. Naar mijn mening moet Hulst de consument dienen en als die van buiten Hulst komen, is dat meestal niet per fiets. Zorg er dan voor dat zij in de binnen stad terecht kunnen met hun 'heilige koe', want dat willen ze." De binnenstad autoluw maken is volgens Kayser een heel ander verhaal. „Dat is mogelijk door de zuidelijke toegangswegen (Stationsweg, Gentsetraat) te ontlasten en meer verkeer via de noordkant (de Dubbele Poort) door middel van een rotonde op de kruising Koolstraat/Zoute- straat/Glacisweg de stad in te leiden. Dan moet ook meteen het dynamische parkeerver- wijssysteem worden ingevoerd dat de automobilist de weg wijst naar nog vrije parkeerplaat sen." Groot Hulst is wel voor stander van een parkeergarage, maar dan onder het Stations plein in plaats van het 's-Gra- venhofplein. Kayser: „Het idee is goed, maar de plaats is ver keerd. Een parkeerkelder onder het 's-Gravenhofplein is de bes te plaats. Die ligt dan op 150me- ter van de Dubbele Poort wat het aantal verkeersbewegingen in de binnenstad beperkt. In de gemeenteraad van Hulst stuit Kayser op grote weerstand tegen de parkeergarage onder het 's-Gravenhofplein. „Ge meenten als Goes, Terneuzen en Middelburg gaan heel positief om met parkeerkelders. In Hulst is die 'visie' wat dat be treft heel wat enger. Tegenstan ders hebben soms een niet onderbouwd oordeel maar ze roepen wel. Nu hebben we de kans de parkeergarage aan te leggen. Later is misschien te laat." De parkeergarage aan het 's-Gravenhofplein in relatie met het geleiden van het verkeer via de noordkant is volgens Kayser de oplossing om de Gentsestraat en Steenstraat autoluw te ma ken. „Minder dan dit kan nooit, tenzij je van de binnenstad een doods museum wilt maken." MEDDELHARNIS - Een juwe lierszaak aan het Zandpad in Middelharnis is dinsdagoch tend doelwit geworden van een snelkraak. De daders probeerden aanvan kelijk de etalage van de winkel met een auto te rammen. Om de paaltjes, die het winkelgebied voor verkeer afsluiten, te om zeilen, hadden ze planken van marktkramen neergelegd. Die truc strandde op de stenen trap voor de winkel, doordat de wa gen vastliep. Daarop werd de winkelruit met een moker inge slagen en maakten de dieven zich uit de voeten met een aantal horloges. De achtergelaten auto was eerder in Den Haag gesto len. Het winkelcentrum achter de jachthaven van Middelhar nis is het afgelopen jaar al vaker het doelwit geweest van ram kraken. Op verschillende plaat sen zijn maatregelen genomen om de etalages te beschermen. De Cormorant ruimt de laatste puinresten van de Zezeljbrug bij Novi Sad. door Wout Bareman NOVI SAD - Bergers van het sleep- en bergingsbedrijf Mul traship in Terneuzen verwach ten tegen het einde van deze maand klaar te zijn met de rui ming van de restanten van één van de bruggen over de Donau bij Novi Sad in Servië. Bij NAVO-bombardementen op Joegoslavië werden in '99 vijf bruggen vernield. Ze vormden sindsdien een obstakel voor de scheepvaart. Bij de berging van de resten van de Zezeljbrug zet het Terneuzense bergingsbe drijf de drijvende bok Cormo rant en de boot Calypso in. Multraship heeft voor de ber gingsoperatie samen met het Antwerpse bergingsbedrijf Scaldis en de plaatselijke aan nemer Heroj Pinky het Danube Consortium gevormd. Dat kreeg eind februari opdracht van de Donaucommissie in Boedapest de brug te ruimen. Met het oog op de bergingsoperatie schafte Multraship Participations, een volle dochter van Multraship, samen met twee andere bergers de bok Cormorant aan. Die heeft een hijscapaciteit van zes honderd ton, maar kan met be hulp van dektakels het vermo gen opvoeren tot ongeveer duizend ton. Direct na de aan koop werd de Cormorant vanuit Odessa naar de havenstad Var na aan de monding van de Do nau gedirigeerd. In maart werd met de bergingsklus begonnen. De Zezeljbrug bestond uit twee bogen van respectievelijk 240 en 175 meter. Na de bombarde menten staken enkel nog wat pijlerdelen boven het water uit. Explosieven Het werk werd bemoeilijkt dooi de aanwezigheid van onont- plofte explosieven en een lek kende gasleiding onder water. Commercieel manager Dirk Provoost van Multraship giste ren: „De afgelopen weken moest het werk in verband met de ex treem hoge waterstand een dag of zeven worden stilgelegd. We verwachten de klus nu binnen twee tot drie weken af te ron den." De restanten van twee andere, kleinere bruggen over de Donau bij Novi Sad worden door plaat selijke bergingsfirma's ge ruimd. Multraship zet tien ber gers in bij het karwei. Overigens is voor de scheepvaart na de ber- foto Multraship gingsoperatie het leed nog niet geleden. Kort na de bombarde menten werd door het leger een pontonbrug gebouwd, die de twee stadsdelen met elkaar ver bindt. Die brug wordt slechts mond jesmaat geopend. Het is nog on duidelijk wanneer kan worden begonnen met de aanleg van een nieuwe, vaste brugverbinding. De berging werd voor een be langrijk deel bekostigd door de Europese Unie. door Raymond de Frel SCHOONDIJKE - Hij weet het honderd procent zeker. Net bui ten Schoondijke, in een weide ter hoogte van manege Smiro, ligt een vliegtuig. Onder de grond, neergestort in de Tweede Advertentie MetVodafone BusinessConnect heeft u een mobiel groeps- abonnement op maat. Hoe meer u belt, hoe lager het tarief. Hoe meer mobiele medewerkers, hoe lager de abonnementskosten. Zo weet u zeker dat u altijd optimaal profiteert. Meer weten? Bel 0800 -1258 of kijk op www.vodafone.nl Vodafone BusinessConnect. Het meest persoonlijke groepsabonnement. Wereldoorlog. Pieter de Leijzer, geboren en getogen in Schoon dijke, heeft als tienjarig jonge tje het gecrashte toestel gezien. De plaats kan hij nog precies aanwijzen. 6 oktober 1944. De 68-jarige De Leijzer dreunt de datum van de crash zonder aarzeling op. Het moet ergens onder in de morgen gebeurd zijn. Bij de weide, langs de kant van de rijksweg N58, moet het toestel zijn neerge stort. „Ik schat dat het vliegtuig op een meter diepte ligt. De staart is wellicht verdwenen, maar de romp is hier zeker nog te vinden", vertelt De Leijzer als hij op de bewuste plaats staat. „Als ze hier met metaaldetecto ren zoeken, vinden ze het toestel echt wel. Ik vermoed dat hij op zijn kant ligt. Gedeeltelijk in de sloot, nabij het fietspad. Het was een Spitfire, die door een piloot uit Nieuw-Zeeland werd bestuurd. Roney heette die man 22 jaar oud." Een grafsteen op de begraaf plaats in Schoondijke bevestigt De Leijzers verhaal gedeelte lijk. 'G.J. Roney, age 22, Royal Air Force New Zealand, 6th Oc tober 1944', meldt de witte steen. „Ik snap eigenlijk niet dat ze nooit meer naar dat toestel hebben omgekeken", vertelt De Leijzer. De Schoondijkenaar heeft de arbeidskrachten van de KWS en Reas Euro (Riel Explo sive Advice and Services Euro pe BV), die anderhalve kilome ter verderop in het kader van Duurzaam Veilig West-Zeeuws- Vlaanderen bezig zijn met een explosievenonderzoek, al inge licht. „Dit soort getuigenver klaringen zijn voor ons heel belangrijk", weet senior EO-ex- pert Bart van Empel. „Er was hier onlangs ook een man die ons een dumpplaats aanwees. Vooralsnog hebben we daar niets kunnen vinden, maar je De buit van een ochtend zoeken; granaatscherven, een hoefijzer en een leeg blikje. fotoWim Kooyman moet dit soort aanwijzingen al tijd serieus nemen." Omdat het wegdek tussen Schoondijke en Oostburg dit najaar wordt verbeterd, kamt Reas Euro langs de weg een tweeënhalve kilometer lange en zestien meter brede strook uit. Tot nu toe werden er zeven gra naten en talloze granaatscher ven gevonden. „Zestig procent van de vondst bestaat uit gra naatscherven. Dat is toch echt behoorlijk veel. En waar scher ven zijn, zijn natuurlijk ook gra naten", aldus Van Empel Vanaf vandaag achten Van Em pel en zijn collega André Kamp de kans groot dat er 'zwaardere jongens' worden aangetroffen. „We graven handmatig niet die per dan 75 cm. De klei is hier loodzwaar en dus gebruiken we een kraanmachine om het die per liggende materiaal naar bo- door Sheila van Doorsselaer HULST - De toekomstige wo ning van de Hulster PvdA poli tica Diana van Damme-Fas- saert aan het Stationsplein in Hulst is in de nacht van donder dag op vrijdag besmeurd met poep. Wie het gedaan heeft en waarom, weet ze niet. Ze ver moedt echter dat het niet zo maar een vandalenstreek is. „Ik zit blijkbaar iemand in de weg." De moeder van Van Damme- Fassaert ontdekte vrijdagoch tend wat er was voorgevallen. Ze wilde de garagedeur open doen, greep naar de klink en had meteen haar handen vol. Van Damme-Fassaert en haar echt genoot wonen nu nog in Nieuw- Namen maar hebben plannen in de toekomst naar Hulst te ver huizen, naar de woning van Van Damme-Fassaerts ouders aan het Stationsplein. De politica is zeer emotioneel onder de gebeurtenis. „Niet al leen ik, maar ook mijn man, ou ders en kinderen zijn de dupe geworden van deze laffe streek. Ik slaap er niet vanik blij f maar malen over wie het gedaan kan hebben en vooral waórom." De hele voordeur en de klink van de garage waren volgens haar 'vakkundig' besmeerd met een dikke laag mest. „Je maakt mij niet wijs dat zomaar een stel kwajongens ergens een emmer mest heeft gehaald en juist dót huis eruit heeft gepikt." Het Hulster raadslid tast in het duister over de dader(s) en het motief. Behalve PvdA-raadslid is ze ook directeur van de Sint Joseph basisschool in Graauw. „Alles gaat goed op school, ik heb met niemand problemen en ik ben toch een rustig raadslid. Ik heb werkelij k waar géén idee. Ik ga niet zomaar met de vinger wijzen." De famile Van Damme waar schuwde vrijdag meteen de po litie. Die beloofde vervolgens langs te komen, maar lieten zich die dag niet zien. Wel heeft de familie melding gemaakt van het voorval. Ze bewaren het af schrift van hun verklaring om eventueel een dossier op te kun nen bouwen, want Van Damme- Fassaert is bang voor andere ac ties. „Ik vraag me af wat het volgen de zal zijn. Kan ik de kinderen nog veilig naar school laten fiet sen, worden mijn banden mis schien lekgestoken? Je weet maar nooit. Als iemand wat te gen mij heeft, dan moet die per soon het lef hebben dat tegen me te zeggen. Wat nu is gebeurd, vind ik zo ontzettend lafEven tuele getuigen van het voorval hebben zich nog niet gemeld. TERNEUZEN - Gedeputeerde Staten van Zeeland zijn niet van plan om handhavend op te tre den tegen Broomchemie in Ter neuzen. Greenpeace verzocht de provincie om op te treden, om dat het bedrijf de productieca paciteit van het vlamvertra- gend middel HBCD verhoogde van 5000 tot 7500 ton per jaar. Dit is volgens de milieugroepe ring strijdig met de geldende milieuwetgeving. Het provin ciebestuur bestrijdt dit en vindt dat de verruiming van de instal latiebezetting op legale wijze heeft plaatsgevonden. Dit bete kent dat er momenteel sprake is van een legale situatie en daar tegen kan de provincie niets on dernemen. GS laten voor Greenpeace de mogelijkheid open om tegen de beschikking bezwaar aan te tekenen. De kans is groot dat dit gebeurt. Greenpeace ageert al geruime tijd tegen het Terneuzense be drijf, omdat de organisatie, te gen de productie is van broom- houdende vlamvertragers, die schadelijk zijn voor mens en mi lieu. ven te halen. Na vooronderzoek hebben we 1030 plaatsen in kaart gebracht. Op die plaatsen gaf de metaal detector een signaal. Of er op die locaties ook daadwerkelijk ont plofbaar materiaal ligt, weten we echter nooit. We vinden ook spullen als zakmesjes en hoef ijzers." KWS-voorman Eppie Roelofs heeft zo zijn eigen definitie voor het explosievenonderzoek. „Het is net als vissen, alleen weet je niet wat je tegenkomt." Schoondijkenaar Pxeter de Leijzer verwacht overigens dat de onderzoekers niet veel zullen vinden. „Ja, wel granaten en kogels, maar er is op deze plek eigenlijk niet zoveel gebeurd. Ze zullen daar waarschijnlijk niet zoveel vinden Op dat vliegtuig na na tuurlijk." door Peter Oggel SPUI - De SGP-fractie in de raad van Terneuzen vindt dat de besluitvorming rond het wind molenpark in de Beoosten Bij polder in Axel bepaald geen schoonheidsprijs verdient. „Ze ker geen voorbeeld van helder bestuur", concludeert SGP- raadslid C. van Burg. Van Burg schrijft dit in ant woord op een reeks vragen van de Belangengroep Beoostenblij Windmolen vrij. Deze groep had de SGP in juli al benaderd om stelling te nemen tegen de plan nen voor de bouw van een wind molenpark in de Beoosten Blij polder. Vanuit de Axelse bevol king kwam massaal protest te gen de plannen. Uiteindelijk be sloot de gemeenteraad op voor stel van het college van B en W de procedure af te blazen. Be langrijk argument voor dit be sluit vormden de plannen voor windmolenparken in de Koegorspolder en op de Axelse Vlakte. Het risicio dat Axel door windturbines raakt 'ingeklemd' is daardoor niet ondenkbeeldig. Het opschorten van de procedu re betekent niet dat het wind- park in de Beoosten Blijpolder definitief in de prullenbak is verdwenen. Na de gemeentelij ke herindeling moet de raad van de nieuwe gemeente Terneuzen maar bezien of het plan op nieuw op de rol moet worden ge zet. Overigens leidde het besluit van de Axelse raad tot boze re acties van een aantal landbou wers, de Windernergie ontwik kelingsmaatschappij (WEOM) en de vereniging Zeeuwind. De SGP in Terneuzen is op zich blij met het besluit van Axel om de procedure voor de Beoosten Blijpolder te beëindigen. „Maar wij zijn zeer verbaasd over met name de houding van de colle gepartijen in Axel die eerst heb ben ingestemd met de planvor ming en nu voorop lopen en het hardst roepen dat er een afwe ging moet komen van de ver schillende plannen rond Axel voor de plaatsing van windmo lens", aldus Van Burg in de brief aan de Belangengroep. Hij concludeert dat het gemeen tebestuur bij de initiatiefne mers verwachtingen heeft gewekt, dat er onder bevol kingsgroepen onrust is ontstaan en dat er door boeren en Zeeuwind/WEOM voorberei dingen zijn getroffen en kosten zijn gemaakt. „Al met al voor al le betrokkenen een zeer zeer on prettige situatie. Zeker geen voorbeeld van helder bestuur", aldus Van Burg. Advertentie Glashandel i MELIESTE Bezoek onze showroom! j Livingstoneweg 20, GOES. Tel. (0113) 227854 De eerste dag naar de brug klas is geen sinecure. Die Middelburgse tiener had er al nachten slecht van geslapen: wat zou ze aantrekken? Want die eerste indruk, daar komt het op aan in een gymzaal vol vreemden. Moeder zag het geworstel aan, streek over haar hart en toog mee naar de stad, waar een hippe outfit in pasteltin ten werd aangeschaft. Nou kon er weinig meer misgaan. Zelfverzekerd ging de bijna- brugpieper de straat op om de ergste nieuwigheid er al vast af te slijten. Daar trof ze haar buurjongen. Drie jaar, nog in de luiers en van mode helemaal geen kaas gegeten. Maar dat zijn buurmeisje er niet-alledaags uitzag, had hij toch in de smiezen. „Waarom heb jij jouw pyama aan?" vroeg hij. „Beiijij ziek?" Ja, daar was ze wel even be roerd van.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37