Rockvrouwen met ballen Ketchup song verovert ook Nederland Herinnering Mooi en warm gezongen Aanstekelijke surfpunk Begenadigde songschrijver woensdag 11 september 2002 In navolging van tal van ande re Europese landen valt ook Nederland als een blok voor 'The Ketchup Song', inmiddels de nummer 1 van de Mega top 100. Officieel heet de supervro- lijke hitsingle 'Asereje', maar omdat die titel nogal moeilijk is te onthouden, neemt iedereen maar de groepsnaam van het verantwoordelijke zangtrio tot aanhef: Las Ketchup, waarach ter de Spaanse zusters Pilar, Lo la en Lucia Tomate schuilgaan. In 'The Ketchup Song', in eerste instantie een hit in uitgaansge legenheden aan de Spaanse zonkust, hebben zij het in een fantasietaaltje over de zigeu nerjongen Diego. Die danst er in een discotheek op geheel eigen wijze op los, terwijl hij probeert een liedje na te zingen. Vandaar de aparte danspasjes, twaalf achter elkaar, een beetje zoals destijds (1996) bij die andere in ternationale zomerhit, 'Maca- rena' van Los Del Rio. 'The Ketchup Song' is tot nader order de belangrijkste troef van het debuutalbum Hijas Del To mate, dat eergisteren in Neder land uitkwam. Letterlijk ver taald staat die codenaam voor 'Dochters van Tomate', waar mee wordt gerefereerd aan de vader van de meiden, die als fla mencogitarist in Spanje een be hoorlijke bekendheid geniet. Corrie Konings heeft intussen van 'The Ketchup Song' een Ne derlandse versie op de markt ge bracht. Louis du Moulin Las Ketchupde Spaanse zussen Pilar, Lola en Luciafoto GPD Op het moment dat de zomer bijna afgelopen is, ver schijnt Endless Summer van de Travoltas. Op deze vierde cd brengen de Brabanders tien nummers lang ultieme tienerro- mantiek. Meisjes, auto's en feestjes met drank bieden een uitvlucht voor de saaie werke lijkheid die onherroepelijk op doemt. De formule is beproefd, maar zelden klonk de kruisbestuiving van punkpop (Ramones) en de Beach Boys zo goed. Surfpunk noemen de Travoltas hun vro lijk stemmende muziek die een producer als Phil Spector de handen moet doen jeuken. De pakkende refreintjes en de meerstemmige koortjes zijn zoet, maar werken uiterst aan stekelijk. Zelfs in Amerika - waar ze on langs optraden en bestolen wer den - boeken de vijf zuiderlin gen bescheiden succes. Hoe kan Platenmaatschappij Uni versal heeft volop vertrou wen in de Israëlische zangeres Noa. De persmap bevat behalve haar nieuwe cd Now een video band, een interview-cd en zelfs een T-shirt. Het mag kennelijk een paar cen ten kosten om in Nederland een doorbraak te forceren. Want de vorige platen die de nu 3 2 - j arige Noa (ofwel Achinoam Nini) hier uitbracht, gingen aan de massa voorbij. Now is haar meest 'westerse' plaat tot nu toe, ondanks een gastrol van de Congolese zanger Lokua Kanza. De eerste single 'Eye In The Sky', een akoesti sche bewerking van een num mer van The Alan Parsons Pro ject uit 1982, is representatief voor het album: mooi en warm gezongen, maar verre van origi neel. In haar teksten zweeft Noa alle kanten op - de wereldvrede en het ook anders wanneer je een nummer hebt dat Liv Tyler heet en waarin als koortje de voor naam van deze bevallige actrice veelvuldig liefkozend herhaald wordt. Briljant. Peter van der Heide Travoltas: Endless Summer (My First Sonny Weissmuller/Kon- kurrent), speelduur: 32.26 min. haar zwangerschap zijn veelbe- zongen onderwerpen - en hal verwege de plaat komen zelfs wat walvisgeluiden voorbij. Now is dus vooral een 'luister plaat' geworden. Lekker als achtergrondruis, maar niet opzienbarend. Martin Groenewold Noa: Now (Universal), speelduur: 47.07 min. Thank God I'm in a rock band. Ruyter Suys laat een gespeelde zucht van ver lichting volgen door één van haar aanstekelijke lachsal vo's. De gitariste van het even ruige als ondeugende rock-'n-rollgezelschap Nashville Pussy is tevreden en gelukkig met wat ze doet. „Ik kan ook niets anders. Ik denk trouwens dat geen van ons vieren in de normale maatschappij zou kunnen functioneren." En weer is daar die lekkere schaterlach. Ook op het nieuwste album Say Something Nasty klinkt Nashville Pussy weer op en top rock-'n-roll. Niet hoog staand. Wel rauw, ruig en ener giek. Maar bovendien is de band ook op en top rock-'n-roll. Zoals de bandnaam en albumtitel al aangeven zijn de teksten van de groep uit Atlanta Georgia door spekt met sex, drugs, alcohol en nog veel meer sex. Mannen werk, zou je denken. Maar naast zanger/gitarist Blaine Cart- wright en drummer Jeremy Thompson bestaat Nashville Pussy toch echt uit twee vrou wen. Ruyter Suys en bassiste Katie Lynn Campbell. „Waarom zou een vrouw niet in zo'n band kunnen spelen? We krijgen die vraag wel vaker. Sommigen vinden ons vrouw onvriendelijk. Onzin. Bullshit. Onze teksten gaan soms over pussies of orale sex. Nou, ik kan je vertellen dat heel veel vrou wen daar erg van genieten. We zijn dus erg vrouwvriendelijk, zou ik zeggen." Even klinkt Ruyter Suys erg fa natiek. Maar al snel horen we weer die grijns. „Weet je waar het eigenlijk om gaat? Het hele idee achter deze band is dat wij absoluut geen pussies zijn. Ka tie en ik zijn vrouwen met bal len. We zijn alle vier ons hele le ven al heel erg rock-'n-roll geweest. Al toen we op school zaten en nog nooit in een band hadden gespeeld. Deze manier van leven, van vrijheid is gewei- dig." De 33-jarige Ruyter Suys kreeg de rock-'n-roll thuis met de paplepel ingegoten. De muziek tenminste. Suys' moeder had namelijk alle albums van Led Zeppelin in huis en die werden stuk voor stuk grijs gedraaid. Met als gevolg dat de gitariste Led Zeppelin in het algemeen en Zep-gitarist Jimmy Page in het bijzonder mateloos bewondert. „Ik heb alles van Page gepro beerd na te spelen. Z'n solo's zijn wat hoog gegrepen, maar van z'n akkoorden werk heb ik veel geleerd. Maar wat ik vooral van Page heb geleerd is dat ik dürf te spelen. Ik speel niet op safe, maar probeer altijd nieuwe din gen uit. En durf ook fouten te maken. Dat was iets wat Page ook best vaak gebeurde. Ik heb daarvoor genoeg Led Zeppelin bootlegs beluistert. Maar ik houd er van als iemand risico's durft te nemen." Led Zeppelin is volgens Ruyter Suys kortom de allerbeste rock band ooit. Maar ook is de uit Vancouver Canada afkomstige gitariste een enorme fan van AC/DC en Motörhead, en dan met name van bassist/zanger Lemmy. Die invloeden zijn dui delijker terug te horen in de no- nonsense rock*van Nashville Pussy. „Angus Young van AC/DC is ook een held van me. Geweldige gitarist en een geweldige rock band. Maar Lemmy is voor ons het voorbeeld van hoe we graag willen zijn. Hij is in de vijftig en nog steeds op en top rock-'n- roll. Hij speelt nog steeds even ruig en hard als 25 jaar geleden. Prachtig. We kennen Lemmy trouwens goed. We hebben bijna een jaar samen met Motörhead door Canada en de V.S. getoerd. Dan leer je elkaar wel kennen. En dat is heel goed bevallen." Momenteel toert Nashville Pus sy door Europa. Ruyter Suys kijkt erg uit naar de drie komen de Nederlandse shows en met name die in de Tilburgse 013 op 17 september. Suys' vader is na melijk in Tilburg geboren, ver klaart de gitariste met haar in middels welbekende lach. „Weliswaar is m'n vader op z'n tiende met z'n ouders van Til burg naar Canada verhuist, maar hij is Nederlander. En ik ben dus half Nederlands. Jullie land is daarom speciaal voor mij. Het is heel vreemd, maar ik houd erg van Nederlands eten. Jullie kaas en brood vind ik heerlijk. Het zit kennelijk in m'n genen. Ik kom dus graag in Ne derland. En vind het ook erg speciaal om daar te spelen. En jullie houden er toch van om flink te rocken? Angus Young woont trouwens ook ergens in Nederland, heb ik gehoord. Klopt dat? Doe hem dan de groe ten van me als je hem tegen komt!" Han Neijenhuis Nashville Pussy: 15/9 Hof ter Lo Antwerpen, 16/9 Kade Zaan dam, 17/9 013 Tilburg, 18/9 Ve ra Groningen. Precies een jaar geleden werd weer een datum in ons ge heugen gekerfd. Niet de eerste en niet de laatste waarschijn lijk. De meeste mensen kunnen zich hij extreme gebeurtenissen nog precies herinneren waar zij waren, wat zij deden en mis schien zelfs wel wat er op dat moment door hen heen ging. Ik kan me nog goed herinneren dat ik vorig jaar op televisie zag hoe vliegtuigen de trots van New York verwoestten. Onge loof beheerste mijn gevoel bij het zien van de beelden. Een ge voel van medeleven toen de oog getuigen en slachtoffers aan het woord kwamen. Hetzelfde ver haal met de moord op Fortuyn. In eerste instantie dacht ik dat Sfavtott het een grap was. Geschokt was ik toen bleek dat het waar was en de shockerende beelden wer den vertoond. Ook de sprong van Herman Brood staat me nog heel goed bij. Een passende dood, maar voor mijn gevoel te vroeg. Net als de dood van Bart de Graaff; ik genoot van hem als hij op televisie was! De gevoelens, de beelden en de plaats waar ik toen was, weet ik me nog erg goed te herinneren. Als ik navraag doe bij de mensen in mijn omgeving, blijkt dat zij dit herkennen. Sommigen wa ren zich daar nog niet van be wust, maar al snel blijkt dat ie dereen eigenlijk nog veel dingen weet van bijvoorbeeld die dag des onheils 11 september. Na tuurlijk is dat zo bij veel gebeur tenissen die indruk op je hebben gemaakt, maar bij dit soort ram pen lijkt het alsof het nog een tikkeltje heviger is. Ik denk dat het komt doordat het niet voor even is. De beelden worden vaak nog lang erna vertoond. Het wordt er als het ware ingewre ven. Of mensen daar nou echt behoefte aan hebben, is natuur lijk nog maar de vraag. Het is in ieder geval voor mij wel duide lijk dat indrukwekkende ge beurtenissen heel wat met zich meebrengen. Je merkt ook vaak dat er overal en veel over ge praat wordt; als je bij iemand op de koffie bent, als je in de rij staat in de supermarkt of op een verjaardag. Ik denk dat het enigszins ook sensatie is, maar dat is ook een vorm van omgaan met indrukwekkende gebeurte nissen. Ik hoop dat dit ook een indruk wekkende column is en dat ik, als ik in de rij van de supermarkt sta, bij de op sensatie beluste mensen kan merken dat zij zich zelf erin herkenden. Sharon Janssen Andeweg De cd Hitting The Ground heet het solodebuut van Gordon Gano te zijn, maar is veel meer dan dat. En niet alleen omdat de uit New York afkom stige Gano de tien nummers speciaal schreef voor de gelijk namige film van regisseur Da vid Moore. Als zanger en gitarist van de Violent Femmes maakte hij bij na twintig jaar geleden naam in het alternatieve circuit. En die faam hielp hem voor deze gele genheid een aantal gasten te strikken die allemaal doen waar ze goed in zijn. Mary Lou Lord is verleidelijk, John Cale geeft na saal wijze raad, Frank Black schreeuwt lekker over the top, Linda Perry (4 Non Blondes) is ongekend warm en gevoelig en Lou Reed cool als altijd. Uit blinker is evenwel de fantas tisch uithalende PJ Harvey in de titelsong. Het wachten is nu al- leen nog op het echte solodebuut van deze begenadigde song schrijver. Peter van der Heide Gordon Gano: Hitting The Ground (Cooking Vinyl/Ber- tus), speelduur: 32.19 min. foto GPD Nashville Pussy

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23