Niet varen is nog het veiligste
Tintelingen van de gitaar
PZC
Kellermann één met kleur
Eén adres voor steun
aan mantelzorgers
12
Nicoline Eisma waakt over scheepvaart boven de Westerschelde
Theaterschool
voor amateurs
ABDIJPOP
Znf 2002
kunst cultuur
zaterdag 7 september 2002
door Rinus Antonisse
GOES - De komst van de Wes
terschelde Containerterminal
zorgt voor veranderingen op de
scheepvaartroutes in de Delta
wateren. Bedoeling is dat een
flink aantal containers vanaf de
kade in het Sloegebied wordt
overgeladen en met binnen
vaartschepen naar volgende be
stemmingen gaat.
Afgezien van een drukkere
vaart op de Westerschelde, bete
kent het dat de route via het
Kanaal door Zuid-Beveland
richting Rotterdam meer
scheepsbewegingen te verwer
ken krijgt. Op termijn kan dat
MIDDELBURG - Amateurthe
aterschool De Ambitie organi
seert maandag 16 en dinsdag 17
september voorlichtingsavon
den in het gebouw van Scoop in
Middelburg. Vanaf oktober be
ginnen de opleidingen weer.
Jongeren van 13 tot en met 19
kunnen de t Jongerentheater-
school volgen. Dat is een twee
jarige opleiding, evenals de
spelopleiding voor volwasse
nen. De informatieavonden be
ginnen om 20 uur. Inlichtingen:
0118-682500.
Advertentie
festival hart Abdij Middelburg
popmuziek uit Zeeland
za 7 sept 15u00-24u00
vanaf 5,-
zeeland nazomer festival
27 aug t/m 8 sept (om) 659 659
www.nazomerfestival.nl
gevolgen hebben voor de capa
citeit van de sluizen bij Hans-
weert en die in de Philipsdam
(Krammersluizen)
Het is een van de zaken waar het
nieuwe hoofd Scheepvaart
dienst Oosterschelde, Nicoline
Eisma-Reichenfeld, mee te ma
ken krijgt. Het zijn zorgen voor
later, want de huidige capaci
teit van de sluizen in haar ge
bied (alle Zeeuwse wateren be
noorden de Westerschelde) is
ruimschoots voldoende.
„Zoals het er nu voor staat, heb
ben we weinig wachttijden",
stelt Eisma. Van filevorming is
geen sprake, noch voor de be
roepsvaart, noch voor de recrea
tieschepen. Ze wijst er wel op
dat de ene sluispassage vlotter
verloopt dan de andere. Zo moet
er bij de Krammersluizen altijd
rekening mee worden gehouden
dat het complexe zout/zoet-
scheidingssystemen (om te
voorkomen dat Volkerak en
Zoommeer belast worden met
zout water uit de Oosterschelde)
extra tijd vergt.
Eisma is sinds twee maanden
hoofd van de onder Rijkswater
staat Zeeland ressorterende
scheepvaartdienst. Na een loop
baan als stuurman op de grote
vaart en werk in het nautisch
onderwijs (IJmuiden en Vlissin-
gen), koos ze voor een ambtelij
ke functie. Water is in het Goese
kantoor vér te zoeken en dat is
wel even wennen. Want zoals ze
zelf zegt, 'water is de rode draad
in het hele verhaal'. Als kind
wilde ze al naar zee en dat
mondde uit in twaalf jaar varen
op zowel vracht- als passagiers
schepen. Eenmaal aan wal,
bleef de band met het water
door lesgeven aan toekomstige
zeelieden nauw.
Vaarwegbeheer
In haar nieuwe baan komt het
water nog altijd nadrukkelijk
aan de orde, zij het meer op af
stand. De scheepvaartdienst is
verantwoordelijk voor het nau
tisch vaarwegbeheer en daartoe
horen onder meer de bediening
van de sluizen en bruggen, de
aanwezigheid van juiste beton
ning en de begeleiding van de
scheepvaart. Dat laatste heeft
meer en meer aandacht gekre
gen en Eisma vindt dat accent
op de veiligheid heel terecht.
Ze geeft aan dat de Deltawate
ren druk bevaren worden.
Krammer/Oosterschelde/Ka-
naal door Zuid-Beveland en het
Schelde-Rijnkanaal zijn niet
voor niets aangemerkt als
hoofdtransportassen. Het aan
tal sluispassages bij de scheep
vaartdienst bedroeg in 2001 on
geveer 330.000, waarvan
170.000 recreatievaart. Eisma:
„Complicerende factor is dat er
ook veel door elkaar vaart, niet
alleen binnen- en recreatie
vaart, ook visserij en je hebt te
maken met gevaarlijke stoffen.
En de Oosterschelde is een bin
nenzee, daar zijn andere om
standigheden dan op een kanaal
of een rivier."
Garanties over 'absolute veilig
heid' op de wateren wil en kan
Eisma niet geven. „Wanneer is
water veilig? Als er niemand
vaart is het héél veilig. Het is te
vergelijken met een autoweg. Je
hebt bij ons te maken met een
hoeveelheid schepen. Er is be
hoorlijk veel begeleiding en er is
een uitgebreid calamiteiten
plan. Er is ook veel geïnvesteerd
in veiligheid, ik denk aan de ver
keerspost bij Wemeldinge, be
tonning, en dergelijke. Maar een
plotseling storm hebben wij niet
in de hand en altijd speelt het
menselijk gedrag mee."
Bij de Scheepvaartdienst Oos
terschelde werken zo'n 120
mensen (voor een deel in ploe
gendienst; sommige posten zijn
dag en nacht bezet). Voor het
eerst aan het hoofd ervan een
vrouw. Nicoline Eisma vindt dat
zelf niets om ophef over te ma
ken. Ze is trouwens gewend de
enige vrouw in mannengezel-
schap te zijn; op de grote vaart is
dat niet anders.
Ze heeft wel de indruk dat bij
het nautisch vaarwegbeheer
minder vrouwen werken dan bij
veel andere diensten van Rijks
waterstaat. Bij haar dienst
wordt ongeveer 10 procent van
de posten door vrouwen bezet.
Maar er is voortuitgang. Vijftien
jaar geleden waren er nog hele
maal geen vrouwelijke sluis
wachters."
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Zeeuwse
mantelzorgers moeten één adres
krijgen waar alle ondersteuning
uit vrijwillige thuiszorg en zor
gorganisaties te vinden is. Bo
vendien moeten gemeenten en
zorginstellingen doordrongen
raken van de ernst en omvang
van mantelzorg. Een plan van
aanpak daartoe krijgt gedepu
teerde zorg G. de Kok woensdag
18 september overhandigd tij
dens een studieconferentie bij
organisatie voor welzijn en cul
tuur Scoop in Middelburg.
Opsteller Corry Verburg van
Scoop onderzocht in hoeverre
de zorgorganisaties in Zeeland
mantelzorgers bedienen. De
taak die met 87 procent het
hoogste scoorde bleek 'verwij
zen'. „Wrang, maar er gebeuren
gelukkig ook veel goede dingen.
Hulp voor mantelzorgers is be
schikbaar, maar heel erg ver
snipperd. Als we alles op elkaar
afgestemd krijgen en via één bu
reau beschikbaar maken, bereik
je veel meer mantelzorgers. Die
hebben de tijd niet om uitge
breid te zoeken." Volgend jaar
moet, onder regie van het pro
vinciebestuur, die bundeling
van hulp bereikt zijn.
Dagopvang
Nicoline Eisma-Reichenfeld: „Je hebt niet alleen binnen- en recreatievaart, maar ook visserij en ver
voer van gevaarlijke stoffen."
foto Dirk-Jan Gjeltema
De steunorganisaties moeten
actief op zoek gaan naar man
telzorgers, vindt Verburg.
„Huisartsen raken soms te ge
wend aan een zorgsituatie in een
gezin. Dan komt er eens een ver
vanger, en die schrikt van de
hoeveelheid taken die dat gezin
op zich neemt. Mensen vragen
pas om hulp als ze echt niet meer
kunnen. Dat kan je vóór zijn.
Dat vergt wel een omschakeling
in denken. Veel mensen zijn
bang tekort te schieten als ze
hun chronisch zieke partner
naar een dagopvang sturen.
Maar een middag de handen vrij
hebben kan zoveel verschil ma
ken." De stichting welzijn in
Oostburg zoekt al actief naar
mantelzorgers via de warme-
maaltijdservice. „Apothekers
kennen ze ook: die mensen die
altijd voor anderen medicijnen
halen."
Tachtig procent van de zorg in
Nederland wordt gegeven door
mantelzorgers. Overheid en
zorginstellingen verlaten zich al
te makkelijk op mantelzorg,
vindt Verburg. „Als een patiënt
na ziekenhuisontslag zorg no
dig heeft en er is iemand in de
thuissituatie, dan wordt daar
gelijk het hele zorgpakket aan
overgedragen. Je moet je onder-
hard keihard opstellen wil je de
beste zorg krijgen. Ik hoorde
van iemand die weigerde haai'
vader in huis te laten als die uit
het ziekenhuis zou komen. Om
dat ze wist dat verzorging thuis
een tweederangs oplossing zou
zijn voor hem. Maar j e moet voel
bij stuk houden, wil je een
wachtbed voor het verpleeghuis
loskrijgen."
In de toekomst zou er standaard
een adviseur voor mantelzorg
ingeschakeld moeten worden,
wanneer een patiënt thuis opge
vangen gaat worden, vindt Ver
burg. „Dan kan er gekeken
worden welke taken er thuis op-1
gepakt worden, en welke door
anderen opgenomen worden.
Nu gaat alle geld en aandacht
naar de patiënt, terwijl voorbij
gegaan wordt aan degene die
hem of haar verzorgt. Dat uit
zich bij voorbeeld in zaken als de
functionaris die iemand een rol
stoel toewijst, maar die daarbij
geen rekening heeft gehouden
met diens partner, die door reu-
mahanden geen zware toestel
len kan hanteren. Dat willen we
veranderen door mantelzorg
onderwerp te maken van zorg-1
opleidingen en bijscholingscur
sussen, voor zowel artsen als ge-
meentepersoneel.
Studiedag
De studiedag Mantelzorg begint
woensdag 18 september om
10.00 uur in de Scoopera in Mid
delburg. Naast de notitie van
Scoop worden het landelijk
beleid en de oprichting van de
regionale belangenbehartiging
voor mantelzorgers uiteenge
zet.
Sprekers zijn Joke Jorritsma,
bestuurder van de landelijke
vereniging van mantelzorgers -
LOT, de regionaal consulent
voor LOT in Zeeland Ingrid
Nijskens, Trudy Schreuder van
het Nederlands Instituut voor
Zorg en Welzijn en Sylvia Tuin
der, coördinator van de Vrijwil
lige Thuiszorg Zeeland.
door Ernst Jan Rozendaal
OOST-SOUBURG - Vandaag
verschijnt de cd Acoustickled
van gitarist Gert de Meijer uit
Oost-Souburg. Het is zijn twee
de album voor Acoustic Music
Records, het belangrijkste pla
tenlabel ter wereld als het gaat
om akoestische gitaarmuziek.
„Met de titel geef ik aan dat ik
het publiek met mijn gitaarspel
wil kietelen", vertelt De Meijer.
„Maar ook dat de gitaar in mijn
aderen zit en mijn lijf doet tinte
len."
Twee jaar geleden maakte De
Meijer zijn come-back als
akoestisch gitarist. Halverwege
de jaren zeventig maakte hij in
ternationaal indruk met de el
pee Clear tunes, maar voordat
hij de vruchten kon plukken van
de goede ontvangst bij de critici
hing hij zijn gitaar - professio
neel gezien - aan de wilgen. Het
zakelijke geëtter hing hem de
keel uit. Halverwege de jaren
negentig begon hij toch weer op
te treden. Eerst met de groep
B.S.U.R en daarna ook solo.
Nog steeds viel zijn gitaarspel
op. Alle reden voor het Duitse
label AMR hem een contract aan
te bieden.
„Voor een groot deel heeft dat
mij gebracht wat ik had ge
hoopt", zegt De Meijer. „Ik ben
internationaal weer in beeld ge
komen. Ik heb opgetreden van
Parijs en Turijn tot aan
Kuhiungsborn aan de Oostzee,
vorige week." De Meijer schrijft
tegenwoordig een column in het
maandblad Gitaarplus en geeft
tal van workshops. Na bemid
deling van de Vlissingse gitaar
bouwer Sjak Zwier heeft de
Tsjechische gitaarfabriek
Furch hem als een van de boeg
beelden aangetrokken. „Ik sta
op hun internetsite tussen Uriah
Heep en de gitarist Sting", zegt
De Meijer lachend. „De gitaren
van Furch zijn handgemaakt en
van hele goede houtsoorten. Ik
heb een zes- en een twaalfsnarig
exemplaar. Die krijg ik gratis, in
ruil voor demonstraties op
beurzen en de reclame die zij
maken met mijn naam. Overi
gens heb ik nog een derde gitaar,
een Ierse Lowden. Ook een
topinstrument. Tijdens concer
ten wissel ik ze af."
Op zijn vorige album Behind the
dunes was Zeeland de inspira
tiebron voor De Meijers muziek,
ditmaal gaat hij niet uit van één
thema. Er staat een nummer op
met de titel 'The Run'. Dat is ge-
inspireerd op 11 september. De
Meijer: „Het geloop van die
vluchtende mensen, zoals je dat
op televisie kon zien, is het uit
gangspunt voor die compositie.
Soms kan een voor mij belang
rijke ontmoeting ook tot een
nummer leiden, zoals in 'Fri
day'. Dan kom ik thuis met een
bepaalde sfeer in mijn hoofd, ga
ik zitten en speel ik het zo, alsof
ik een compositie ontdek die al
bestaat. Ik hoef er alleen een
kop en een staart bij te beden
ken en ik heb een muzikaal ver
haaltje, Ik denk dat het mij ver
geleken bij de vorige cd gelukt is
mijn gitaarspel nog te verdie
pen. Het nieuwe album heeft
meer afwisseling en de
muziek is meer dan ooit van
mijn handtekening voorzien."
Hij mag internationaal dan in
aanzien staan, De Meijer beseft
dat het daarbij gaat om een klei
ne club gitaarfanaten. Hij stoort
zich aan het vooroordeel dat
akoestische gitaarmuziek
thuishoort in kleine clubs en op
gespecialiseerde festivals.
„Geen gitaarleraar komt in Ne
derland kijken bij mijn concer
ten. En zo'n nummer als 'The
Run', over 11 september, dat
zou uitstekend geschikt zijn
voor een Bevrijdingsfestival. Ik
heb veel samengespeeld met de
Australische gitarist Tommy
Emmanuel. Die heeft bij de ope
ning van de Olympische Spelen
in Sydney gespeeld. Dus het kan
wel, als je het goed aanpakt.
Daar wil ik me de komende tijd
voor in gaan zetten. Voor een
bredere waardering van de
akoestische gitaarmuziek."
Gert de Mijer presenteert zijn cd
vanavond in het Salland Gitaarpo
dium in Raalte (20 uur) en zaterdag
21 september in De Drukken) in
Middelburg, 14.30 uur.
Het meisje met de witte rok, olieverf van Will Kellermann. foto Peter N icolai
Gert de Meijer brengt met Acoustickled zijn tweede cd uit op het presi igieuze label Acoustic Music Records.
foto Ruben Oreel
door Anita Tournois
GROEDE - Kleur en Will Kellermann vormen een
eenheid. Haar romantisch-impressionistische
schilderijen in olie- en aquarelverf of pastels zin
deren van de vele tinten en toonaarden. Gelief
koosde onderwerpen zijn landschappen, model
len en portretten. Vandaag opent een expositie
van haar werk in Gallery d'Ouwe Smisse in Groe-
de.
„Kleur is van wezenlijk belang in mijn werk. Ooit
is eens over mij gezegd, Kellermann ziet, proeft,
voelt en ruikt kleur. Ik zou niet zonder kunnen.
Hou absoluut niet van grijs", legt de kunstenares
uit. „Bovendien schilder ik nooit exact naar de
natuur." Keilerman bezit een typisch eigen kleu
renpalet. We zien veel blauw en groen en vooral li
la. Over alles lijkt wel een lila gloed te liggen. Op
de vraag hoe dat ontstaat, komt het volgende ant
woord: „Ik heb dat zelf eigenlijk nooit zo opge
merkt, maar het is inderdaad een kleur, die ik erg
mooi vind. Ik werk graag met Scheveningenverf
een olieverf met de meest fantastische Oudhol
landse tinten, die ook heel soepel is."
Het tentoongestelde werk oogt dan ook losjes. Er
zit veel beweging in de kleurrijke impressies van
landschappen, bloemen en portretten, geliefkoos
de onderwerpen en voortdurende bronnen van in
spiratie.
Sfeer
.Eigenlijk schilder ik alles, als het me maar boeit.
Zelfs het materiaal dat ik gebruik is afhankelijk
van het onderwerp of de sfeer." Kellermann schil
dert zowel buiten als binnen. Zijdeschilderijen -
de kunstenares is bekend om ha§ir unieke silk co
lors - worden binnen vervaardigd. „Dat kan echt
alleen in mijn atelier. Maar over het algemeen
schilder ik vaak ter plekke, maak het werk daar
dan ook af. Als ik echter weet dat de situatie kan
veranderen, dan fotografeer, schets of aquarel
leer ik een eerste opzet. Heb mijn spullen altijd bij
me in mijn rugzak.Ze reist veel. Elk jaar bezoekt
ze met tien schilders - de Avonturisme-groep,
waaronder ook Tom Coates, haar voormalig le
raar uit Engeland - een ander land. Recent werk is
te zien uit Italië en Bretagne. Favoriet zijn kleine
haventjes of plaatsjes in de kuststreek. Een hete
dag in Campese, een Italiaans landschap, is een
zeer zonnig werk in olieverf, in terra- en blauw
tinten. Kellermann schildert niet alleen naar de
werkelijkheid, ook worden dingen toegevoegd.
De baai, Bretagne gaf ze bijvoorbeeld een nieuwe
dimensie door er een veld vol klaprozen bij te
schilderen. Voorstellingen met boten geven een
kijk op het eigen land, zoals Yerseke en Bruine
vloot in Kampen.
Naast landschappen is er veel werk van modellen
naakten, maar ook lieflijke jonge meisjes of fraai
uitgedoste dames.
Uit alles blijkt dat Will Kellermann een veelzijdig
kunstenares is. Ze won diverse prijzen. Ook heeft
ze al heel wat tentoonstellingen op haar naam
staan in binnen- en buitenland. Haar opleiding
genoot Kellermann aan de Academie in Tilburg,
de Vrij e academie Den Haag en de Kunstgewerbe-
schule Zurich.
Tentoonstelling t/m 29 september in Atelier/Gallery
d'Ouwe Smisse, Molenstraat 19 in Groede.
Openingstijden: do. vr. en za. van 10.30-12 uur en 13.30-
17.00 uur, zo. 14-18 uur. Opening met voordracht van
passende gedichten za. 14 uur
Het Middelburgse popfesti
val Abdijpop presenteert
vandaag een verrassend extra-
tje. Oni 18 uur beklimt de for
matie Plaeto het podium. Het is
de nieuwe groep van zanger/gi
tarist Sandro van Breemen, tot
mei van dit jaar nog frontman
van City to City. In Plaeto speelt
ook de voormalige drummer
van City to City, Vlissinger Je-
roen Polderman. Het concert in
Middelburg is het eerste van een
tournee waarmee de nieuwe
groep zich aan het Nederlandse
publiek voorstelt.
Van Breemen is uit het uiterst
succesvolle City to City gestapt
omdat hij niet meer kon spelen
wat hij wilde en waar hij wilde.1
„Met deze nieuwe groep doe ik
alleen dingen die ik zelf wil,
zonder enige concessie aan an
deren. Misschien dat de snelle
hit die we scoorden met 'The
road ahead' ervoor zorgde dat
City to City zich niet heeft kun
nen ontwikkelen zoals mij voor
ogen stond. Alles moest zo snel
dat we veel mogelijkheden heb-1
ben laten liggen. De organisatie f
zat gewoon verkeerd in elkaar, i
Met Plaeto doen we de boekin
gen en het management zelf. We
hebben wel aanbiedingen van i
platenmaatschappijen maar we j
gaan er pas op in als duidelijk is
dat ze ons vrij laten. De komen- -
de twintig jaar vertelt niemand
mij meer hoe het moet. Ik heb
niets tegen contracten, maar ik
heb ervaren dat je als muzikant
nogal eens aan het kortste eind
trekt. Nu is het omgekeerd. Ie
dereen moet ons accepteren zo-
als wij zijn."
Muzikaal is het met Plaeto dik I
in orde. De groep speelt toegan- j
kelijke, op Amerikaanse leest
geschoeide rockmuziek. Vol- 1
gens Van Breemen heeft de
groep een oude ziel, waarmee hij
bedoelt dat groepen als Pink
Floyd, The Kinks en The Beatles
invloed blijven uitoefenen,
maar zijn de teksten en de sound
helemaal van deze tijd, waarbij j
hij verwij st naar onder meer Ra-
diohead en Foo Fighters. „We
zitten in een vierkantje van
rock, groove, melodie en melan- j
cholie."
Het verrassingsoptreden op Ab
dijpop beschouwt Van Breemen
als een veelzeggend statement.
„Vorig jaar zouden we met City i
to City op Abdijpop spelen,
maar ons management en het
boekingskantoor hebben dat
verknald. Het optreden zat in j
the pocket en toch ging het feest
niet door. Des te symbolischer j
dat we er nu wel staan."
Abdijplein Middelburg, 18 uur. I