Op het lijf geschreven Wil Megawinkel als proefkonijn J Ze schieten als paddestoelen uit de grond, de zogeheten 'flagshipstores' of megastores zoals ze ook wel genoemd wor den. Bekende merken als Mexx, Diesel en Esprit bieden in één grote winkel werkelijk alles aan wat ze in huis hebben. Maar wat is de functie van zo'n megawin kel? Flagshipstore betekent letter lijk paradepaardje. Een winkel waar het merk in een perfecte belevingswereld geplaatst wordt. Want het gaat tegen woordig niet alleen om de kle ren. Flagshipstores bevinden zich meestal op een bijzondere toplocatie in een van de wereld steden. En voor de inrichting en aankleding wordt het liefst een bekende architect in de arm ge nomen. Lucia Thie van MA Press Office, een pr-bureau dat veel bekende merken vertegenwoordigt: „Een flagshipstore wordt opge zet om het eigen merk te promo ten. Het moet de mooiste winkel zijn qua inrichting en met het meest uitgebreide assortiment. Het is de meest zuivere vorm om het merk duidelijk te communi ceren naar de klant." Benetton bijvoorbeeld, dat al vanaf het begin eigen winkels bezit waar louter dat merk wordt verkocht, kiest voor zijn vrij nieuwe megastores alleen de mooiste panden uit. Vorig jaar opende het Italiaanse con- fectiemerk een megastore in een prachtig historische pand in Lissabon. Er wordt niet alleen alles van het merk verkocht, maar er is ook een kunstgalerie, er worden concerten, lezingen en workshops gehouden en er worden cd's, boeken en video's verkocht. In Barcelona vestigde Bennetton zijn megastore in een voormalige bioscoop. Het Itali aanse merk ziet zijn megastores in historische wijken als een be langrijk expressiemiddel. Filosofie Ook Diesel hangt een dergelijke filosofie aan. Alleen vestigt dit merk zijn paradepaardjes in trendy stadswijken of wijken die zich nog zullen ontplooien als toekomstige hot spot. Het universiteitsgedeelte van Man hattan (New York Union Squa re, 14th Street) bijvoorbeeld waar het merk vorig jaar een winkel opende van maar liefst 1.100 vierkante meter. Daarna gingen Diesel winkels open in de Rue Etienne Marcel in Parijs en in Londen, Antwerpen, Eindho ven en Brussel. Vorige maand was Amsterdam aan de beurt. Aan de Heiligeweg heeft het merk in totaal 435 vierkante meter aan winkelruimte ver deeld over drie etages. De afgelopen jaren hebben tal loze merken zich met flagship stores in ons land en in België gevestigd. Een greep uit het aanbod. September 2000: Mexx opent een 'Mexx Lifestyle Sto re' in de Kalverstraat in Am sterdam; zomer 2001: Esprit opent zijn vierde Nederlandse flagshipstore in Arnhem en Dockers zijn zevende in Apel doorn. September 2001: de deu ren van de tweede Nederlandse Guess? Store gaan open in Den Haag en Mare O'Polo opent zijn eerste flagshipstore in de Bene lux in Antwerpen. Maart 2002: Het hippe meidenmerk Fornari- na opent zijn paradepaardje in Utrecht en Turnover neemt een gigantisch pand in Antwerpen in beslag. Esther van Maurik, hoofdredacteur van het mode vakblad Linkziet deze trend met lede ogen aan. „Het is na tuurlijk geen geheel nieuw fe nomeen. Een merk als Levi's Strauss was een van de eerste met een flagshipstore. The Ori ginal Levi's Stores bestaan al sinds de jaren tachtig over de hele wereld. Mexx had al een flagshipstore in de tweede helft van de jaren tachtig in de PC Hooftstraat en die bestaat nog steeds. Maar de laatste jaren is er inderdaad sprake van een trend. Zelf blijf ik altijd veel meer gecharmeerd van een 'multibrandstore' die een goede mix aan merken verkoopt. Daar bedoel ik dus eigenlijk de betere zelfstandige modewinkelier mee, die naar eigen inzicht een mooie en leuke winkel heeft met een aansprekend assortiment. Dat is ook handiger voor de con sument. Je wilt als consument graag zelf de keuze maken en niemand wil een totaal-outfit van een en hetzelfde merk." Presentatie De consument bedienen is vol gens Van Maurik dan ook hele maal niet het belangrijkste doel van deze 'vlaggeschepen'. „Wat interessant is voor de consu ment is dat een flagshipstore meer van de collectie laat zien. Maar, het merk zelf profiteert er het meest van. Een flagshipsto re is exact wat de naam al zegt. Het is een zo perfect mogelijke presentatie van het merk. De winkel vertelt welk interieur concept het merk hanteert en hoe het merk zichzelf presen teert. Dat is nuttig voor andere winkeliers die het merk ook ver kopen. Zij kunnen bijvoorbeeld iets van de presentatie opste ken." Lucia Thie beaamt dat een fla gshipstore in eerste instantie niet alleen voor de consument wordt opgezet: „Een flagship store is ook bedoeld om kinder ziektes op te sporen. Je kunt een nog zo mooie winkelinrichting hebben, maar als het niet prak tisch is en het personeel kan er niet mee uit de voeten, houdt het op. De winkel is dus bedoeld als een soort experiment, een soort proefkonijn voor het merk." Er komen een heleboel flagship stores bijmaar er verdwijnen er ook weer. Van Maurik:„Het is blijkbaar niet zo eenvoudig om een merk in een perfecte belevingswereld te plaatsen, sommige merken weten niet goed wie ze zijn en wie hen koopt." En dat is een probleem in een tijd waarin al les om lifestyle, sfeer en bele vingswerelden draait. Machteld Leistra Diesel Flagshipstore: Heilige weg 11-17 Amsterdam Diesel Antwerpen: Meir 24 Diesel Eindhoven: Hooghuis- straat 21-23 Diesel Brussel: Nieuwstraat 126 Turnover Flagshipstore: Korte Gasthuisstraat 9 Antwerpen Fornarina Flagshipstore: Lijn- markt 2 Utrecht Dockers Store: Deventerstraat 5b Apeldoorn Mare O'Polo Flagshipstore: Korte Gasthuisstraat 18 Ant werpen Guess? Store: Haagse Bluf 33 Den Haag Esprit Flagshipstore: Rogge straat 1 Arnhem Interieur van de megawinkel van Mexx. zaterdag 7 september 2002 Tegenwoordig wordt het lichaam in bredere kring versierd. Geen kledingstuk of er staan wel letters op. Een merknaam, een bood schap aan de mensheid of een grap. Het gebruik van teksten op textiel is al heel oud, evenals het beschrijven van het lichaam. Daarover gaat de expositie 'Op het lijf geschreven' in Tilburg. Over protestshirts, Afrikaanse waxprints en een geheugen steuntje in de palm van een hand. In het voorjaar van 2001 ver oorzaakte de Parijse tassen- fabrikant Louis Vuitton een wa re rage op de catwalk. Modellen droegen leggings, rokjes en handtassen met grof gekalkte teksten er op. De overige mode huizen wisten niet hoe gauw ze hun haute couture van letters moesten voorzien, en het duur de niet lang of de Parijse trend had de straat bereikt. Dit voor jaar waren overal goedkope imitaties te zien van de letter- look, van marktkraam tot post ordercatalogus. In niet-westerse culturen is het decoratieve gebruik van tekst op kleding al veel ouder. In de Arabische wereld bijvoorbeeld, werden vaak fragmenten uit de Koran op textiel geborduurd. Maar ook in Japan en Afrika wordt kleding van oudsher met letters versierd. Veel Afrikaanse waxprints - een industriële ver sie van de van oorsprong Indo nesische batiktechniek - wor den nog altijd gebruikt om een (religieuze) boodschap uit te dragen. Voorbeelden daarvan zijn te zien op de expositie Op het lijf geschreven in het Scryption, het museum voor schriftelijke com municatie in Tilburg. De ten toonstelling geeft een beeld van de toepassing van tekst op kle ding en lichaam door de jaren heen. Protest In het westen is het gebruik van teksten op kleding een vrij re cent verschijnsel, dat in de jaren zestig onder invloed van de pro testbeweging op gang kwam. Actiegroepen lieten hun onge noegen vaak blijken met T- shirts waarop p^rotestteksten dig is brandmerken - of scarifi cation, waarbij tekens in de huid gescalpeerd worden - weer in, als onderdeel van het zoge noemde body modification. De oudste tatoeages die ontdekt zijn, komen voor op de begin ja ren negentig gevonden IJsman, die sinds 3300 v. Chr. in een glet sjer in de Italiaanse Alpen ge conserveerd is gebleven. Waren het vroeger vooral zeelie den en circusartiesten die zich lieten tatoeëren; tegenwoordig wordt het lichaam in bredere kring versierd. Met een ode aan moeder op de bovenarm bij voorbeeld. Of met een subtiel dolfijntje op een schouder. Ook wordt het lichaam niet zel den gebruikt als notitieblok. Een foto op de expositie toont een ontdekkingsreiziger aan het begin van de vorige eeuw, die zijn naam in veertig talen op zijn been had laten tatoeëren. Zo wist hij zeker dat hij nooit ver mist zou raken. De methode kreeg deze zomer een vervolg: reddingsbrigades langs de kust adviseerden strandgasten om met een water vaste viltstift het nummer van hun mobiele telefoon op de li chaampjes van hun kroost te schrijven. Dat zou een langduri ge speurtocht naar zoekgeraak te peuters en kleuters kunnen voorkomen. Ook ziekenhuizen brengen soms bij patiënten notities of snijlij nen op bepaalde lichaamsdelen aan, om bijvoorbeeld te voorko men dat het verkeerde been af gezet wordt. Er zijn zelfs zie kenhuizen die de patiënten zelf de operatieplek laten markeren met een speciale water- en veeg- vaste viltstift. Maar het lichaam kan ook die nen om er enkele geheugen steuntjes op aan te brengen. Een opdracht bijvoorbeeld, of een telefoonnummer. Of een paar woorden in de palm van de hand, die tijdens een proefwerk als spiekbriefje moeten funge ren. Corine van Zuthem De expositie Op het lijf geschre ven; t/m 27 oktober in het Scryption in Tilburg. Openings tijden: di t/m vr 10-17 uur; za en zo 13-17 uur. Op zondag 6 okto ber vindt de Dag van de Fashion Text plaats. Meer informatie: 013-5800821 of www.scryptiotj.nl. waren afgedrukt. Tegen kern bewapening bijvoorbeeld, of te gen de oorlog in Vietnam. Of juist vóór baas in eigen buik. En nog altijd gaat er geen vak bondsdemonstratie voorbij of er worden wel bijpassende ac tieshirts gedrukt, met daarop de gewenste loonsverhoging of ar beidsvoorwaarden De punkbeweging zorgde in de jaren tachtig voor het gebruik van teksten op kleding op grote re schaal: jacks, armen en hoofd werden voorzien van spreuken, vaak provocerend van aard. Schoorvoetend volgden de Pa rijse couturiers en in navolging daarvan de confectiefabrikan- ten. Tegenwoordig is er vrijwel geen modern kledingstuk meer te koop waar niet op de een of an dere manier letters op staan. De merknaam bijvoorbeeld. Levi's was de eerste fabrikant die z'n naam op een kledingstuk aan bracht. De befaamde leren lap op de achterkant dateert al van 1880. Vandaag de dag prijkt de merk naam echter niet langer subtiel op een labeltje in de nek, maar wordt steeds vaker prominent op de voorzijde afgedrukt. Als decoratie en marketinginstru ment. Het logo is zelfs deel gaan uitmaken van de identiteit van de drager. Je bent wat je draagt. Een shirt met de initialen cK er op (Calvin Klein) of DKNY (Donna Karen New York) laat zien welke lifestyle je aanhangt. Benetton combineert met de slogan United Colors of Benet ton commercieel succes zelfs met een filosofie van wereldwij de onderlinge verdraagzaam heid. Teksten worden ook vaak op kleding toegepast om er reclame mee te maken of om te laten zien tot welke subcultuur je behoort. Bijvoorbeeld een bedrijf, een politieke partij of een bepaald evenement. Ook in de topsport neemt, mede onder invloed van de commercie, het gebruik van shirtreclame toe. Wielrenners bijvoorbeeld, zijn vaak bezaaid met namen en logo's van spon sors en fungeren niet zelden als rijdend reclamebord. En dan zijn er nog de zogenoem de fun-shirts, waarop ironische of grappige teksten staan. Of zomaar een boodschap aan de mensheid. Op de tentoonstel ling is daarvan een groot aantal te zien. Zoals Drank is eerder op dan je lief is. Of: „Warning, this bitch bites". Geschiedenis Het gebruik van letters en tekst op het lichaam heeft een langere geschiedenis. In de slavenhan del bijvoorbeeld, werden ge vangenen gebrandmerkt en op die manier van een eigendoms kenmerk voorzien. Tegenwoor- Beschreven handschoenen als blikvanger.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 41