Terreinreus is luxe en veilig
DAF XF95 heeft automaat
Hoge zit Ford Fusion
werkt als klankkast
Camper VW-Karmann
Andere achterkant Carens
Wassen zonder water
Lupo GTI is lichtgewicht
Volvo XC90
Renault Kangoo Break'up
Volvo Klassieker Beurs
Roadster BMW Z4
Bij VW herdenken ze dat ze 25 jaar geleden een samenwerking
aangingen met Karmann. De eerste VW-Karmann die in het
Duitse Rheine gebouwd werd, stond op de basis van een Transpor
ter T2. Wilhelm Karmann had op reis in Zuid-Afrika een bijzondere
camper gezien die hij meteen aanschafte en naar Duitsland liet ver
schepen. In 1976 verscheen zijn versie en die werd tamelijk popu
lair. Na de T2 verschenen de Gipsy de Cheetah, de Missouri en de
Colorado. Van de Colorado wordt bij gelegenheid van het zilveren
jubileum voor 63.375 euro een speciaal uitgeruste editie uitge
bracht.
De nieuwe Carens van Kia heeft een heel andere achterkant ge
kregen en de auto heeft voortaan een 2.0/112 pk common rail
diesel. De oude Carens was alleen te krijgen met 1.8 benzinemotor,
nu is er behalve een sterkere 1.8 (met 126 pk) ook een 1.6/105 pk le
verbaar. De middenklasse-mpv heeft twee airbags, airco en elek
trisch te bedienen zijruiten en buitenspiegels. De auto kost 17.000
euro en staat vanaf september bij de dealers. Kia, onderdeel van het
Koreaanse Hyundai, denkt over een fabriek in de VS.
Een wasstraat voor de auto is niet altijd in de buurt. En met de
slang schoonspuiten kost veel schoon water. Sonax heeft een
speciale doek van fiber waarmee de hele carrosserie schoon schijnt
te worden zonder dat er een druppeltje water aan te pas komt. De uit
drie lagen bestaande doek laat tevens een beschermend laagje ach
ter. De auto is binnen tien minuten schoon en uitpoetsen is niet no
dig. Beweert Sonax tenminste. Ook de caravan of motor/brommer
komen voor het snelle doekje in aanmerking. Een setje van drie
stuks kost €9,95 en is verkrijgbaar bij Halfords.
De nieuwe Volkswagen GTI heeft standaard xenon-koplampen,
elektronische slipbeveiliging en een 6-versnellingsbak. Hij
kost vanaf 21.225 euro. De auto heeft een viercilinder 125 pk 1.6 16v
krachtbx-on die de GTI in 8,2 seconden van 0 naar 100 km/u laat ac
celereren. De topsnelheid bedraagt 205 km/u. De Lupo GTI weegt
978 kilo en dat ligt mede aan de aluminium portieren, motorkap en
spatborden. Vooraan zitten een bumper met geïntegreerde spoiler
en dubbele luchtinlaten met honingraat grille. In de verbrede wiel
kasten zitten 15-inch lichtmetalen velgen.
Behalve sideskiits heeft de GTI ook een dakspoiler en in het midden
geplaatste dubbele uitlaatpijpen. Sportstoelen en rood-zwarte vei
ligheidsgordels zijn standaard, net als een sportonderstel, elek
trisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale portier-
vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór, verwarmbare
ruitensproeiers, abs en schijfremmen rondom.
zaterdag 7 september 2002
Volvo doet al een tijdje
goede zaken met vier-
wielaangedreven modellen.
Die heten XC. De opvolger
van de S en V40 zal vanaf
2004 S/V50 heten en wellicht
komt daar ook een XC 50
van. Na de XC70 nadert nu
een nog grotere: de XC90.
Een verfijnde 4x4 met slim
me stoelen en een veilige in
borst.
Veel automerken hebben al lang
een luxe terreinauto. En Volvo
komt er nou pas mee. Dat komt
vanwege een dilemma, aldus de
Zweden. Om naar een totale
jaarproductie van 600.000 au
to's te groeien moest er zo'n luxe
4x4 in het programma. Als top
per boven de vierwielaangedre-
ven XC70 en straks komende
XC50.
Volvo heeft een naam hoog te
houden als het om veiligheid
gaat. Die stoere, hoge terrein
wagens zijn wel sterk, maar niet
bijster veilig. Door klapbanden
(door een foute serie Firestones)
zijn er in de VS tientallen akeli
ge ongelukken mee gebeurd:
waar een personenwagen insta
biel raakt door een klapband, is
het risico van kantelen bij een
terreinauto (door zijn hogere
zwaartepunt) levensgroot. De
Volvo-variant moest dus be
scherming bieden als hij onver
hoopt over de kop slaat en
bovendien een gyrosensor mee
krijgen, die de elektronica laat
ingrijpen zodra de rolhoek te
groot wordt. Anders gezegd: er
wordt volautomatisch geremd
(op afzonderlijke wielen) als de
auto te veel overhelt.
De nieuwe XC90 van Volvo
heeft bovendien als passieve
veiligheidsuitrusting een ver
sterkt plaatstalen dak. Om bij
een aanrijding met een gewone
personenwagen te voorkomen
dat de laatste onder de Volvo
schuift, zit aan de voorkant een
dwarsbalk die de kreukelzone
van de personenwagen aan
spreekt. Zoals dat bij vrachtwa
gens ook steeds meer gebeurt.
Sympathiek
Niet dat de nieuwe Volvo eruit
ziet als een vrachtauto. Waar
een van zijn grootste concurren
ten, de X5 van BMW fraai maar
nogal Beiers plomp is, heeft de
XC90 een sympathiek ogende
carrosserie. Hij is nog geen ne
gen centimeter langer dan Vol
vo's V70 en biedt enorm veel
ruimte. Op wel zeven zitplaat
sen Vanaf 2004 wordt hij ook le
verbaar met vijf zittingen. Op de
tweede rij zit in het midden een
zittinkje voor een kind, dat ver
De luxe terreinreus van Volvo.
naar voren geschoven kan wor
den. Als de grote console tussen
de twee voorstoelen dan achter
in gekieperd wordt, heeft het
kind een zee van beenruimte en
kan het bijna tussen de ouders
voorin zitten.
Bij Volvo hebben ze -met dank
aan Opel dat als eerste de Zafira
startte met slimme stoelen- diep
nagedacht over het handig op
bergen van zittingen. De twee
zittingen achterin schuiven soe
pel weg, waarop de leuningen
met automatisch voorover nei
gende hoofdsteunen een mooi
vlakke laadvloer vormen.
Passagiers achterin kunnen zelf
het voortreffelijke audiosys-
teem (met dertien speakers) be
dienen en daar ook hun eigen
koptelefoon inpluggen.
De XC90 wordt vooraleerst le
verbaar met twee (aluminium)
motoren: de D5 diesel en de T6
2.9 zescilinder met twee turbo's.
Over twee jaar volgt hier ook
met 2.5/210 pk turbo benzine
motor die nu al in de VS en
Duitsland aangeboden wordt.
Er komt ook een tweewielaan-
gedreven versie, maar die zal
Nederland niet halen. Volvo be
looft een zestraps automaat en
bovendien volgend jaar een
dvd-scherm voor de achterpas
sagiers. Voorlopig doet de D5
het met een vijf versnellingsau
tomaat en de T6 moet het met
een 4-traps automaat stellen,
omdat die (dwarsgeplaatste)
lijnmotor geen ruimte voor de
vijfde versnelling over laat. Het
lekkerst rijdt de auto met de
ferm presterende dieselmotor,
die zich vreemd genoeg nadruk
kelijker laat horen dan in ande
re modellen van het merk.
Volvo maakt de XC90 in Göte-
borg en de meeste exemplaren
(Volvo mikt op 50.000 per jaar)
zijn bestemd voor de Ameri
kaanse markt. In februari staat
hij hier pas in de showroom.
Toch heeft importdirecteur Pie-
ter van der Velden het over le
vertijden. „Voor Europa krijgt
de auto grotere remschijven en
een wat anders afgestelde
stuurbekrachtiging. Wie nu hier
een XC90 bestelt, kan hem op
zijn vroegst pas in juni 2003 rij
den. Ik ben altijd bang voor le
vertijden. Normaal leveren wij
een nieuwe auto binnen acht
weken af. Dat lukt niet met de
XC90," zegt Van der Velden.
Volgens hem is de XC90 een
doorontwikkeling van de Esta
te, waar Volvo beroemd mee ge
worden is. Het 75 jaar oude
merk heeft altijd geliefde en
zeldzaam waardevaste station
wagons (Estates) gebouwd en
slaat nu een nieuwe weg in en
een totaal nieuw segment. Volvo
in Beesd heeft al 535 bestellin
gen genoteerd.
De Volvo XC90 mist een alumi
nium structuur, voornamelijk
omdat hij op hetzelfde platform
gebouwd wordt als de V70 en
S80. De auto mikt vooral op de
duurdere BMW X5maar ook op
de komende Porsche Cayenne
en VW Touareg en bekende luxe
4x4's als de Jeep Grand Che
rokee, Lexus RX400 en Merce
des ML. In Duitsland kost de
diesel 38.600 euro en de T6
51.800 euro. Maar daar wordt de
auto ook met slechts vijf zit
plaatsen aangeboden. Hier ligt
dat een tikje anders. Duurder
vooral.
De stoelen zijn zeer goed en de
auto rijdt bijzonder gerieflijk,
maar vering en demping zijn
vooral afgestemd op de belang
rijkste markt, Amerika dus. Dat
mocht wat straffer. En heel jam
mer van die ontbrekende hand
greep in het plafond (er zit er al
leen eentje in de voorste stijl).
De aandrijving met automati
sche Haldex-platenkoppeling
voldoet, maar inschakelen van
een lage gearing is niet moge
lijk, zodat de XC90 geheel in
overeenstemming met zijn ge
likte uiterlijk maar weg moet
blijven uit zwaar terrein.
Rien van der Steen
vermogen
aandrijving
lxbxh
wielbasis
bagageruim
draaicirkel
brandstoftank
gewicht
Aanhangergewicht
prijs
zeven zitplaatsen waarvan zes neerklapbaar,
gordelspanners en airbaggordijn voor alle
driezitrijen, dynamische slip- en
tractiecontrole, abs, afstandsbediende
centrale vergrendeling en verlichting, airco,
niveauregeling, regensensor, mistlampen,
lichtmetalen wielen, boordcomputer, cruise
control, elektrisch bediende zijruiten en
buitenspiegels, in hoogte en diepte
verstelbaar stuur,
T6 2.9 zescilinder lijnmotor met twee turbo's,
2.4 vijfcilinder common rail turbodiesel,
beide met Geartronic automaat.
272en 163 pk; koppel 380 en 340 Nm bij 1.800
en 1.750 tpm
voor- en achterwielen
4.80 x 1.90 x 1.74 m.
2.86 m.
249/2.409 liter
12 m.
72 liter
2.046 kg.
maximum 2.250 kg.
56.905 euro (D5) en 61.200 euro (T6).
Net voor de afslag op de E25
naar Baraque de Fraiture
in de Belgische Ardennen, op de
lange helling van 5,5 procent
passeert een nieuwe DAF 95XF
480 pk een truck van hetzelfde
model.
Het enige verschil is dat de inha
ler is uitgerust met AS Tronic,
de nieuwe computergestuurde
automatische versnellingsbak
van DAF en de andere handge-
schakeld is. Bij hotel Dolesca
Resorts, waar het in de winter
druk is met ski- en langlauflief-
hebbers staan op de parkeer
plaats acht glanzende trucks
met opleggers, beladen met 40
ton ballast.
Op de waag hoe nieuw de truck
eigenlijk is, zegt DAF's product
planner Huub van Berlo dat be
wust voor een rustige vormge
ving gekozen is. „We wilden een
subtiele, zachtere belijning met
kleine veranderingen. Zo bren
gen we hem in overeenstem
ming met onze andere types, de
CF en LF. Klanten reageren blij.
Zij zagen hun vloot van 95XF-
trucks al in waarde dalen na de
komst van een totaal nieuw mo
del."
„De echte wijzigingen zitten
achter het front", zegt Van Ber
lo. „Van de bijna 9.000 onderde
len zijn er 2.000 opnieuw ont
worpen. Allemaal om de kosten
te verlagen en de productiviteit
en het comfort te verhogen. Het
motorblok is van een andere
metaalsoort gemaakt en de in-
spuitdruk is verhoogd van 1.500
naar 1.620 bar. Daardoor is het
brandstof gebruik met 1,5 tot 2
procent afgenomen. De chassis-
balken zijn nu van sterker staal
en daarom iets dunner gewor
den. Daardoor is de truck 200
kilo lichter."
Tijdens een rit van drie kwartier
door de Ardennen stijgt het en
thousiasme over de automati
sche transmissie AS Tronic.
DAF liep daar wat achter op an
dere merken. Er wordt deze au
tomatische transmissie een gro
te toekomst voorspeld, ook al
kost hij 3.000 euro meer. DAF
zelf denkt over vijf jaar 60 pro
cent van de trucks met dit sys
teem uit te rusten. Omdat de AS
Tronic, een transmissiesysteem
dat gewoon met koppelingspla
ten werkt, op de ideale momen
ten schakelt werkt hij zuiniger
dan een handgeschakelde bak.
DAF verwacht dat de koppe
lingsplaten aanzienlijk langer
meegaan.
Harrie Verrijt
De Ford Fusion is in wezen een hoog op zijn poten staande Fiesta.
Glanzende DAF-trucks staan klaar op de parkeerplaats van het hotel in het immer mistige Baraque de
Fraiture. j»
Ford heeft op basis van de
nieuwe Fiesta een nieuw
model, de Fusion. Hij ziet eruit
alsof hij vierwielaandrijving
heeft, maar dat is geenszins het
geval. Hoog gebouwd is geliefd
in de markt. En Ford kan wel
een opstekertje gebruiken. De
Fusion heeft weinig van een
mpv en is het best te vergelijken
met de Demio van Mazda, die
binnenkort een opvolger krijgt
en Mazda 2 genoemd zal wor
den.
De zit is dus vrij hoog, de be
stuurdersstoel kan goed worden
versteld en de positie achter het
stuur goed worden bepaald. In
de Fiesta zit een hard-plastic
dashboard en ze hebben bij Ford
niet bedacht om dat aantrekke
lijker te maken. Bovenop het
dashboard zit een klep waaron
der spulletjes opgeborgen kun
nen worden. De rechterstoel
kan plat om als tafeltje te die
nen. Onder die stoel zit een extra
opbergplek. Het kofferruim is
groter dan in de Fiesta en zit met
een vlak vloertje en een lage
drempel achter een hoog ope
nende klep.
Hij is tamelijk pittig geprijsd,
want Ford laat hem er uitzien
als een compacte mpv, maar dat
is-ie niet. Toch is het een leuke,
compacte auto met eigenschap
pen die voor sommige mensen
op hoge prijs gesteld worden.
Hij moet het in elk geval niet
hebben van motorgeweld, want
de krachtbronnen bieden zuini
ge, maar geen overweldigende
kracht. Ze presteren gezien hun
inhoud goed en de kleinste is
verkrijgbaar met een automaat.
Jammer van al het rijgeluid dat
in dat ruime interieur door
dringt. Die hoge bouw resul
teert in een soort klankkast, die
noopt tot steeds harder praten
of de radio alsmaar harder zet
ten. Verder is het storend dat de
voorste wielkasten ver het inte
rieur in komen. Dat fnuikt de
voetenruimte daar.
De hoofdsteunen achterin kun
nen bijna de leuning in gescho
ven worden en dat is heel prak
tisch voor een goed zicht naar
achter als er achter toch nie
mand zit. De Fusion staat vanaf
begin november bij Ford in de
showroom. Ford zelf ziet hem
vooral als auto voor mensen in
de stad. En juist voor dat soort
ritten lijkt hij het meest ge
schikt.
Rien van der Steen
De Renault Kangoo is wat Citroën zich voorstelt bij de Berlingo.
Peugeot bij zijn Partner en Fiat bij zijn Dobló en bijvoorbeeld
Opel met zijn Tour. Functionaliteit, eerder dan een fraai design. Met
de Kangoo Break'up heeft Renault een open 4x4 die wat langer is
dan de gewone Kangoo. Hij heeft een 1.6 16v 110 pk benzinemotor
en grote lichtmetalen wielen. De achterkant van de auto is als het
ware uitgesneden om er een pick-up van te maken, die afgesloten
wordt met 'saloon'-deuren. De vijfpersoons Kangoo Break'up is
vooral voor vrijetijdsbesteding in de buitenlucht, hij heeft een groot
vast glazen dak en is ingericht voor fietsvervoer. Een tussenschot
met elektrisch wegschuifbare ruit scheidt het interieur van het
pick-up deel. Net als andere Kangoo's heeft hij twee schuifdeuren.
Op zaterdag 14 en zondag 15 september wordt voor de elfde keer
de Volvo Klassieker Beurs gehouden. Oude modellen uit de Vol-
vo-geschiedenis, zoals de PV444/544/210, de P120/130/220 en de
P1800 zijn er te zien in de Veemarkthallen te Utrecht. Ook worden er
onderdelen voor oude Volvo's aangeboden en complete bejaarde au
to's van het merk. De entree kost 5 euro. De beurs is beide dagen
open van 10 tot 17 uur.
BMW, dat het afgelopen half jaar bijna 544.000 auto's verkocht
(18 meer dan in de eerste helft van 2001) toont eind september
op de autoshow een nieuwe roadster, de Z4. De open tweezitter
heeft aparte vormgeving, een lange motorkap en lange wielbasis,
een korte overhang en een ver naar achter liggende zitpositie. Hij
heeft 260 liter bagageruimte en dat komt voornamelijk door een
slim opvouwsysteem van de linnen kap. De aandrijving wordt ver
zorgd door twee zespitters: een 2.5/192 pk en een 3.0/231 pk. De
stuurbekrachtiging is elektrisch en de 3.0 heeft een zestraps ver
snellingsbak. De auto wordt weer in de VS gemaakt en hij zal in het
voorjaar van 2003 hier te koop komen.