Terreinreus is luxe en veilig DAF XF95 heeft automaat Hoge zit Ford Fusion werkt als klankkast Camper VW-Karmann Andere achterkant Carens Wassen zonder water Lupo GTI is lichtgewicht Volvo XC90 Renault Kangoo Break'up Volvo Klassieker Beurs Roadster BMW Z4 Bij VW herdenken ze dat ze 25 jaar geleden een samenwerking aangingen met Karmann. De eerste VW-Karmann die in het Duitse Rheine gebouwd werd, stond op de basis van een Transpor ter T2. Wilhelm Karmann had op reis in Zuid-Afrika een bijzondere camper gezien die hij meteen aanschafte en naar Duitsland liet ver schepen. In 1976 verscheen zijn versie en die werd tamelijk popu lair. Na de T2 verschenen de Gipsy de Cheetah, de Missouri en de Colorado. Van de Colorado wordt bij gelegenheid van het zilveren jubileum voor 63.375 euro een speciaal uitgeruste editie uitge bracht. De nieuwe Carens van Kia heeft een heel andere achterkant ge kregen en de auto heeft voortaan een 2.0/112 pk common rail diesel. De oude Carens was alleen te krijgen met 1.8 benzinemotor, nu is er behalve een sterkere 1.8 (met 126 pk) ook een 1.6/105 pk le verbaar. De middenklasse-mpv heeft twee airbags, airco en elek trisch te bedienen zijruiten en buitenspiegels. De auto kost 17.000 euro en staat vanaf september bij de dealers. Kia, onderdeel van het Koreaanse Hyundai, denkt over een fabriek in de VS. Een wasstraat voor de auto is niet altijd in de buurt. En met de slang schoonspuiten kost veel schoon water. Sonax heeft een speciale doek van fiber waarmee de hele carrosserie schoon schijnt te worden zonder dat er een druppeltje water aan te pas komt. De uit drie lagen bestaande doek laat tevens een beschermend laagje ach ter. De auto is binnen tien minuten schoon en uitpoetsen is niet no dig. Beweert Sonax tenminste. Ook de caravan of motor/brommer komen voor het snelle doekje in aanmerking. Een setje van drie stuks kost €9,95 en is verkrijgbaar bij Halfords. De nieuwe Volkswagen GTI heeft standaard xenon-koplampen, elektronische slipbeveiliging en een 6-versnellingsbak. Hij kost vanaf 21.225 euro. De auto heeft een viercilinder 125 pk 1.6 16v krachtbx-on die de GTI in 8,2 seconden van 0 naar 100 km/u laat ac celereren. De topsnelheid bedraagt 205 km/u. De Lupo GTI weegt 978 kilo en dat ligt mede aan de aluminium portieren, motorkap en spatborden. Vooraan zitten een bumper met geïntegreerde spoiler en dubbele luchtinlaten met honingraat grille. In de verbrede wiel kasten zitten 15-inch lichtmetalen velgen. Behalve sideskiits heeft de GTI ook een dakspoiler en in het midden geplaatste dubbele uitlaatpijpen. Sportstoelen en rood-zwarte vei ligheidsgordels zijn standaard, net als een sportonderstel, elek trisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale portier- vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór, verwarmbare ruitensproeiers, abs en schijfremmen rondom. zaterdag 7 september 2002 Volvo doet al een tijdje goede zaken met vier- wielaangedreven modellen. Die heten XC. De opvolger van de S en V40 zal vanaf 2004 S/V50 heten en wellicht komt daar ook een XC 50 van. Na de XC70 nadert nu een nog grotere: de XC90. Een verfijnde 4x4 met slim me stoelen en een veilige in borst. Veel automerken hebben al lang een luxe terreinauto. En Volvo komt er nou pas mee. Dat komt vanwege een dilemma, aldus de Zweden. Om naar een totale jaarproductie van 600.000 au to's te groeien moest er zo'n luxe 4x4 in het programma. Als top per boven de vierwielaangedre- ven XC70 en straks komende XC50. Volvo heeft een naam hoog te houden als het om veiligheid gaat. Die stoere, hoge terrein wagens zijn wel sterk, maar niet bijster veilig. Door klapbanden (door een foute serie Firestones) zijn er in de VS tientallen akeli ge ongelukken mee gebeurd: waar een personenwagen insta biel raakt door een klapband, is het risico van kantelen bij een terreinauto (door zijn hogere zwaartepunt) levensgroot. De Volvo-variant moest dus be scherming bieden als hij onver hoopt over de kop slaat en bovendien een gyrosensor mee krijgen, die de elektronica laat ingrijpen zodra de rolhoek te groot wordt. Anders gezegd: er wordt volautomatisch geremd (op afzonderlijke wielen) als de auto te veel overhelt. De nieuwe XC90 van Volvo heeft bovendien als passieve veiligheidsuitrusting een ver sterkt plaatstalen dak. Om bij een aanrijding met een gewone personenwagen te voorkomen dat de laatste onder de Volvo schuift, zit aan de voorkant een dwarsbalk die de kreukelzone van de personenwagen aan spreekt. Zoals dat bij vrachtwa gens ook steeds meer gebeurt. Sympathiek Niet dat de nieuwe Volvo eruit ziet als een vrachtauto. Waar een van zijn grootste concurren ten, de X5 van BMW fraai maar nogal Beiers plomp is, heeft de XC90 een sympathiek ogende carrosserie. Hij is nog geen ne gen centimeter langer dan Vol vo's V70 en biedt enorm veel ruimte. Op wel zeven zitplaat sen Vanaf 2004 wordt hij ook le verbaar met vijf zittingen. Op de tweede rij zit in het midden een zittinkje voor een kind, dat ver De luxe terreinreus van Volvo. naar voren geschoven kan wor den. Als de grote console tussen de twee voorstoelen dan achter in gekieperd wordt, heeft het kind een zee van beenruimte en kan het bijna tussen de ouders voorin zitten. Bij Volvo hebben ze -met dank aan Opel dat als eerste de Zafira startte met slimme stoelen- diep nagedacht over het handig op bergen van zittingen. De twee zittingen achterin schuiven soe pel weg, waarop de leuningen met automatisch voorover nei gende hoofdsteunen een mooi vlakke laadvloer vormen. Passagiers achterin kunnen zelf het voortreffelijke audiosys- teem (met dertien speakers) be dienen en daar ook hun eigen koptelefoon inpluggen. De XC90 wordt vooraleerst le verbaar met twee (aluminium) motoren: de D5 diesel en de T6 2.9 zescilinder met twee turbo's. Over twee jaar volgt hier ook met 2.5/210 pk turbo benzine motor die nu al in de VS en Duitsland aangeboden wordt. Er komt ook een tweewielaan- gedreven versie, maar die zal Nederland niet halen. Volvo be looft een zestraps automaat en bovendien volgend jaar een dvd-scherm voor de achterpas sagiers. Voorlopig doet de D5 het met een vijf versnellingsau tomaat en de T6 moet het met een 4-traps automaat stellen, omdat die (dwarsgeplaatste) lijnmotor geen ruimte voor de vijfde versnelling over laat. Het lekkerst rijdt de auto met de ferm presterende dieselmotor, die zich vreemd genoeg nadruk kelijker laat horen dan in ande re modellen van het merk. Volvo maakt de XC90 in Göte- borg en de meeste exemplaren (Volvo mikt op 50.000 per jaar) zijn bestemd voor de Ameri kaanse markt. In februari staat hij hier pas in de showroom. Toch heeft importdirecteur Pie- ter van der Velden het over le vertijden. „Voor Europa krijgt de auto grotere remschijven en een wat anders afgestelde stuurbekrachtiging. Wie nu hier een XC90 bestelt, kan hem op zijn vroegst pas in juni 2003 rij den. Ik ben altijd bang voor le vertijden. Normaal leveren wij een nieuwe auto binnen acht weken af. Dat lukt niet met de XC90," zegt Van der Velden. Volgens hem is de XC90 een doorontwikkeling van de Esta te, waar Volvo beroemd mee ge worden is. Het 75 jaar oude merk heeft altijd geliefde en zeldzaam waardevaste station wagons (Estates) gebouwd en slaat nu een nieuwe weg in en een totaal nieuw segment. Volvo in Beesd heeft al 535 bestellin gen genoteerd. De Volvo XC90 mist een alumi nium structuur, voornamelijk omdat hij op hetzelfde platform gebouwd wordt als de V70 en S80. De auto mikt vooral op de duurdere BMW X5maar ook op de komende Porsche Cayenne en VW Touareg en bekende luxe 4x4's als de Jeep Grand Che rokee, Lexus RX400 en Merce des ML. In Duitsland kost de diesel 38.600 euro en de T6 51.800 euro. Maar daar wordt de auto ook met slechts vijf zit plaatsen aangeboden. Hier ligt dat een tikje anders. Duurder vooral. De stoelen zijn zeer goed en de auto rijdt bijzonder gerieflijk, maar vering en demping zijn vooral afgestemd op de belang rijkste markt, Amerika dus. Dat mocht wat straffer. En heel jam mer van die ontbrekende hand greep in het plafond (er zit er al leen eentje in de voorste stijl). De aandrijving met automati sche Haldex-platenkoppeling voldoet, maar inschakelen van een lage gearing is niet moge lijk, zodat de XC90 geheel in overeenstemming met zijn ge likte uiterlijk maar weg moet blijven uit zwaar terrein. Rien van der Steen vermogen aandrijving lxbxh wielbasis bagageruim draaicirkel brandstoftank gewicht Aanhangergewicht prijs zeven zitplaatsen waarvan zes neerklapbaar, gordelspanners en airbaggordijn voor alle driezitrijen, dynamische slip- en tractiecontrole, abs, afstandsbediende centrale vergrendeling en verlichting, airco, niveauregeling, regensensor, mistlampen, lichtmetalen wielen, boordcomputer, cruise control, elektrisch bediende zijruiten en buitenspiegels, in hoogte en diepte verstelbaar stuur, T6 2.9 zescilinder lijnmotor met twee turbo's, 2.4 vijfcilinder common rail turbodiesel, beide met Geartronic automaat. 272en 163 pk; koppel 380 en 340 Nm bij 1.800 en 1.750 tpm voor- en achterwielen 4.80 x 1.90 x 1.74 m. 2.86 m. 249/2.409 liter 12 m. 72 liter 2.046 kg. maximum 2.250 kg. 56.905 euro (D5) en 61.200 euro (T6). Net voor de afslag op de E25 naar Baraque de Fraiture in de Belgische Ardennen, op de lange helling van 5,5 procent passeert een nieuwe DAF 95XF 480 pk een truck van hetzelfde model. Het enige verschil is dat de inha ler is uitgerust met AS Tronic, de nieuwe computergestuurde automatische versnellingsbak van DAF en de andere handge- schakeld is. Bij hotel Dolesca Resorts, waar het in de winter druk is met ski- en langlauflief- hebbers staan op de parkeer plaats acht glanzende trucks met opleggers, beladen met 40 ton ballast. Op de waag hoe nieuw de truck eigenlijk is, zegt DAF's product planner Huub van Berlo dat be wust voor een rustige vormge ving gekozen is. „We wilden een subtiele, zachtere belijning met kleine veranderingen. Zo bren gen we hem in overeenstem ming met onze andere types, de CF en LF. Klanten reageren blij. Zij zagen hun vloot van 95XF- trucks al in waarde dalen na de komst van een totaal nieuw mo del." „De echte wijzigingen zitten achter het front", zegt Van Ber lo. „Van de bijna 9.000 onderde len zijn er 2.000 opnieuw ont worpen. Allemaal om de kosten te verlagen en de productiviteit en het comfort te verhogen. Het motorblok is van een andere metaalsoort gemaakt en de in- spuitdruk is verhoogd van 1.500 naar 1.620 bar. Daardoor is het brandstof gebruik met 1,5 tot 2 procent afgenomen. De chassis- balken zijn nu van sterker staal en daarom iets dunner gewor den. Daardoor is de truck 200 kilo lichter." Tijdens een rit van drie kwartier door de Ardennen stijgt het en thousiasme over de automati sche transmissie AS Tronic. DAF liep daar wat achter op an dere merken. Er wordt deze au tomatische transmissie een gro te toekomst voorspeld, ook al kost hij 3.000 euro meer. DAF zelf denkt over vijf jaar 60 pro cent van de trucks met dit sys teem uit te rusten. Omdat de AS Tronic, een transmissiesysteem dat gewoon met koppelingspla ten werkt, op de ideale momen ten schakelt werkt hij zuiniger dan een handgeschakelde bak. DAF verwacht dat de koppe lingsplaten aanzienlijk langer meegaan. Harrie Verrijt De Ford Fusion is in wezen een hoog op zijn poten staande Fiesta. Glanzende DAF-trucks staan klaar op de parkeerplaats van het hotel in het immer mistige Baraque de Fraiture. j» Ford heeft op basis van de nieuwe Fiesta een nieuw model, de Fusion. Hij ziet eruit alsof hij vierwielaandrijving heeft, maar dat is geenszins het geval. Hoog gebouwd is geliefd in de markt. En Ford kan wel een opstekertje gebruiken. De Fusion heeft weinig van een mpv en is het best te vergelijken met de Demio van Mazda, die binnenkort een opvolger krijgt en Mazda 2 genoemd zal wor den. De zit is dus vrij hoog, de be stuurdersstoel kan goed worden versteld en de positie achter het stuur goed worden bepaald. In de Fiesta zit een hard-plastic dashboard en ze hebben bij Ford niet bedacht om dat aantrekke lijker te maken. Bovenop het dashboard zit een klep waaron der spulletjes opgeborgen kun nen worden. De rechterstoel kan plat om als tafeltje te die nen. Onder die stoel zit een extra opbergplek. Het kofferruim is groter dan in de Fiesta en zit met een vlak vloertje en een lage drempel achter een hoog ope nende klep. Hij is tamelijk pittig geprijsd, want Ford laat hem er uitzien als een compacte mpv, maar dat is-ie niet. Toch is het een leuke, compacte auto met eigenschap pen die voor sommige mensen op hoge prijs gesteld worden. Hij moet het in elk geval niet hebben van motorgeweld, want de krachtbronnen bieden zuini ge, maar geen overweldigende kracht. Ze presteren gezien hun inhoud goed en de kleinste is verkrijgbaar met een automaat. Jammer van al het rijgeluid dat in dat ruime interieur door dringt. Die hoge bouw resul teert in een soort klankkast, die noopt tot steeds harder praten of de radio alsmaar harder zet ten. Verder is het storend dat de voorste wielkasten ver het inte rieur in komen. Dat fnuikt de voetenruimte daar. De hoofdsteunen achterin kun nen bijna de leuning in gescho ven worden en dat is heel prak tisch voor een goed zicht naar achter als er achter toch nie mand zit. De Fusion staat vanaf begin november bij Ford in de showroom. Ford zelf ziet hem vooral als auto voor mensen in de stad. En juist voor dat soort ritten lijkt hij het meest ge schikt. Rien van der Steen De Renault Kangoo is wat Citroën zich voorstelt bij de Berlingo. Peugeot bij zijn Partner en Fiat bij zijn Dobló en bijvoorbeeld Opel met zijn Tour. Functionaliteit, eerder dan een fraai design. Met de Kangoo Break'up heeft Renault een open 4x4 die wat langer is dan de gewone Kangoo. Hij heeft een 1.6 16v 110 pk benzinemotor en grote lichtmetalen wielen. De achterkant van de auto is als het ware uitgesneden om er een pick-up van te maken, die afgesloten wordt met 'saloon'-deuren. De vijfpersoons Kangoo Break'up is vooral voor vrijetijdsbesteding in de buitenlucht, hij heeft een groot vast glazen dak en is ingericht voor fietsvervoer. Een tussenschot met elektrisch wegschuifbare ruit scheidt het interieur van het pick-up deel. Net als andere Kangoo's heeft hij twee schuifdeuren. Op zaterdag 14 en zondag 15 september wordt voor de elfde keer de Volvo Klassieker Beurs gehouden. Oude modellen uit de Vol- vo-geschiedenis, zoals de PV444/544/210, de P120/130/220 en de P1800 zijn er te zien in de Veemarkthallen te Utrecht. Ook worden er onderdelen voor oude Volvo's aangeboden en complete bejaarde au to's van het merk. De entree kost 5 euro. De beurs is beide dagen open van 10 tot 17 uur. BMW, dat het afgelopen half jaar bijna 544.000 auto's verkocht (18 meer dan in de eerste helft van 2001) toont eind september op de autoshow een nieuwe roadster, de Z4. De open tweezitter heeft aparte vormgeving, een lange motorkap en lange wielbasis, een korte overhang en een ver naar achter liggende zitpositie. Hij heeft 260 liter bagageruimte en dat komt voornamelijk door een slim opvouwsysteem van de linnen kap. De aandrijving wordt ver zorgd door twee zespitters: een 2.5/192 pk en een 3.0/231 pk. De stuurbekrachtiging is elektrisch en de 3.0 heeft een zestraps ver snellingsbak. De auto wordt weer in de VS gemaakt en hij zal in het voorjaar van 2003 hier te koop komen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37