Dat gevoel van machteloosheid... Atoombommen en raketten als kunstwerken zaterdag 7 september 2002 Een flinke pleister boven een blauw omrand oog herinnert aan een recent ingrijpen op het station in Breda. Daar belaagden twee mannen een vrouw die geld stond te pinnen. De tussenkomst leverde een forse haal op met een mes. Goed voor achttien hechtin gen. Plus een nog steeds zeer hin derlijk nawerkende forse stoot in de ribbenkast. Maar de pijn werkt verzachtend bij de wetenschap dat de onverlaten door de spoor wegpolitie konden worden inge rekend. Vincent Albregts kijkt niet de andere kant op als een me demens in de knel dreigt te raken. Hij springt er meteen in. Die on vervaarde houding is één van de uitwerkingen van 11 september. De dag van de terroristische aan slagen die de wereld schokten. Vincent Albregts:,Het wordt tijd om weer structuur in mijn leven te brengen. reddings- en opruimingswerk te hel pen coördineren. Dat gebeurde vanuit een bunker op het terrein van de ha venautoriteiten, dat als alternatief was gekozen omdat het crisiscentrum voor de City of New York en dan met name Manhattan in een van de twee torens zetelde. Maar die torens waren er niet meer. Wat Albregts in die bunker aantrof? „Chaos. To-ta-le chaos! Er zaten zo'n dertig verschillende organisaties door elkaar heen te praten. Niemand die wist wat er precies gebeurd was, wat ze moesten doen en hoe ze dat het bes té zouden kunnen aanpakken." De luchtverkeersleider zag zich tot taak de spraakverwarring te doorbreken en lijn te brengen in de communicatie. Hij verliet de commandobunker om in een nabije elektronicazaak verster kers te halen om voor de coördinatie een nooddesk op te zetten. Opperste paniek Albregts krijgt het weer even moeilijk als hij vertelt over de route die hij moest lopen om de elektronicazaak te kunnen bereiken. Die tocht voerde hem langs de plekken waar veel men sen zich in opperste paniek uit de ra men hadden gestort. „Er zijn veel meermensen uit de ramen gesprongen dan de wereld gezien heef tD aar bl ij f t niet veel van over als je van zo'n hoog te neerkomt. En daar loop je dan over heen. Maar ik moest doen wat ik moest doen. Dat beeld komt dagelijks op mijn netvlies. Dat zal ook zo blij ven." In het coördinatiecentrum heeft Vin cent Albregts zich met van alles en nog wat beziggehouden: hoeveel hijskra nen zijn er nodig en hoe zwaar moeten die zijn? Hoeveel ziekenauto's moeten er komen. Waar moeten die staan? Welke straten moeten afgesloten wor den? Wat doe je met de mensen die wachten op de overlevenden? „Het ergste was het als ik, om te gaan sla pen, uit de commandobunker kwam, de brug over de Hudsonrivier overliep en naar rechts ging. Daar stonden al die mensen in onwetendheid te wach ten. Familie, vrienden. En er is niks wat je kimt doen. Dat gevoel van machteloosheid..." Over de aantallen personen die zich op het moment van de ramp in de torens bevonden liepen aanvankelijk de gissingen sterk uit een. Albregts: „Wij dachten op basis van de bekend geworden informatie 26.000 mensen. Later bleek dat het er 22.000 zijn geweest. Daarvan zijn er drieduizend omgekomen. Zeggen ze, want er is niks van teruggevonden." Van de zaken die in de berichtgeving niet of nauwelijks naar buiten zijn ge komen noemt Albregts de aanwezig heid van een biochemisch virus dat in een speciale ruimte thuishoorde maar bij een Zwitsers bedrijf in een van de torens was opgeslagen. Door de ramp kwam het virus vrij en besmette 83 personen. In de tweede toren was - zo maar in een kantoorgebouw -een gro te hoeveelheid goud en edelmetalen opgeslagen. „Daar is niets van terug gevonden. Waarschijnlijk is het ge smolten." Toen Albregts op 18 oktober werd af gelost rookte het op de rampplaats nog steeds. „Het zat ook zo diep: tot en maatregelen voor de passagiers ver scherpt. Maar voor de rest niet. Alles wat er buiten de passagiersruimten gebeurt valt daar niet onder. Ik kan in Atlanta met mijn eigen auto zo de luchthaven oprijden. Ik weet hoe het moet. En als ik het weet, kunnen an deren dat ook weten. Schiphol? Ga maar met me mee. Dan lopen we bui tenom, dus niet over de gates, zo naar een vliegtuig. Ik ben vijftien jaar weg geweest uit Nederland maar ik weet hoe het moet." In deze dagen wordt uitvoerig terug geblikt op wat een jaar geleden ge beurde. De tv zal er bol van staan. Vin cent kijkt niet. „Ik zet de tv uit. Ik word emotioneel van die beelden. Laat mij op die dag maar een stuk langs het strand lopen." In gedachten hoort hij al de commentaren: hadden we niet dat of moesten we niet zo. „Ik denk dat we het beste hebben gedaan wat kon onder die omstandigheden. Burgemeester Rudy Giuliani heeft een hoofdrol gespeeld in het uitstip pelen van de beleidslijn hoe het verder moest. Hij kwam iedere dag bij ons in de bunker." Albregts is niet benauwd voor nieuwe aanslagen. „Er is toch niks wat we er aan kunnen doen. Er zijn genoeg gek ken op de wereld". Het baart hem wel zorgen wat er in Zeeland gaande is. De gevaarlijke transporten over de Wes- terschelde, het vervoer van gevaarlij ke stoffen per trein. „En dat alles ter wijl er geen coördinatieplan voor de rampenbestrijding bestaat." Toen ze onlangs bij Rijkswaterstaat een ma nager nodig hadden voor de bestrij ding van calamiteiten te land en ter zee bood hij zich aan. Het steekt Al bregts dat de vacature intern is ver vuld en er geen gebruik is gemaakt van zijn kennis en ervaring. Te vlug „Of ik niet een beetje te vlug ga? Dat zegt mijn dokter ook: je gaat veel te vlug. Maar ik moet wat. Ik vind rust in mezelf door anderen te helpen. Ik help nu ouderen. Dat geeft veel voldoe ning. Maar ik ben geen ziekenbroeder. Het is tijd om weer structuur in mijn leven te brengen. Natuurlijk, ik krijg nog hulp. Dat heb ik ook nodig, ik geef dat volmondig toe. Daar ben ik ook helemaal niet beschaamd over. Maar je hoort in Nederland steeds vaker, dat mensen met ervaring voor bepaal de functies zo moeilijk te vinden zijn. En als die er dan zijn, zie je angsten bij mensen. Zo van: hij weet meer dan ik weet. Dat vormt waarschijnlijk een bedreiging. Misschien denken ze wel: wat doet een meester in de rechten nou in de luchtvaart. Een luchtverkeers leider die in Middelburg zit. Wat moe ten we daar mee? Nou, dat is iemand met een bepaalde ervaring. En daar kun je wat mee doen. Ik heb geen en kele ambitie om iets op Schiphol te betekenen. Ik vind Zeeland heerlijk. Ik zou hier graag iets willen doen." De gebeurtenissen in New York, zijn ervaringen daar; het heeft voor Vin cent Albregts een accent geplaatst op wat essentieel is in het leven: „Hoe wij met elkaar omgaan. Dat heeft mij na 11-9 extra gemotiveerd. Daarom kan ik mij ergeren als iemand een ander in de trein aftuigt en dat niemand iets doet. Het frustreert me dat ik mensen tegenkom die lamgeslagen zijn, zich helemaal niet meer bewust hoe we als naasten moeten optreden. Die ver vlakking: daar kom ik tegenop." Jacques Cats A lbregts (45) was erbij om orde te XA-scheppen in de totale chaos die er in New York heerste nadat twee vlieg tuigen zich in de Twin Towers hadden geboord. Drie uur nadien was hij op de plaats van de ramp om vervolgens we ken lang van geen wijken te weten. Twaalf tot veertien uren per dag. Op 14 oktober werd hij afgelost. Toen kwam de psychische klap die nog steeds nadreunt. „Ik heb een hele tijd ontkend dat het mij zo geraakt heeft. Ik heb alles gewoon weggedrukt. Pas de laatste tijd heb ik het een beetje naar boven laten komen." In een hem na bemiddeling van het Rode Kruis toegewezen Middelburgse woning komt de in Domburg geboren Albregts weer langzaam bij zijn posi tieven. Urenlange strandwandelin gen doen hem goed. Daarnaast is daal de hulp van een psychotherapeut, die Vincent bijstaat in zijn streven om zich niet teveel terug te trekken in zichzelf. Hij praat niet veel met ande ren over wat hij heeft meegemaakt. „Je wilt daar ook niet iedereen mee lastig vallen want mensen weten toch niet wat ze daar mee moeten. Die kun nen alleen maar zeggen: 'tjonge, jon ge, jongen, nou zeg, potverdikkie'." Als luchtverkeersleider in Atlanta had Albregts nauw te maken gehad met de opzet van een rampenplan wat te doen als iemand ongeautoriseerd zou komen binnenvliegen of met een kernwapen zou komen aanzetten. Daar was ook al mee geoefend. Die kennis van hoe te handelen bij een ramp konden ze in New York goed ge bruiken. Vandaar dat telefoontje waarin hem werd gevraagd om het foto Lex de Meester met de achtste laag van de onder grondse." Op Walcheren komt Vin cent nu een beetje op verhaal. Dat heeft tijd nodig. „Ik heb dingen mee gemaakt waar je niet zomaar door- heen loopt. Daar ben ik nog steeds mee bezig.'. Aardige mensen hebben geholpen de door het Rode Kruis gere gelde woning in Middelburg een beet je gezellig te maken. „Ik had daar de adem niet voor." Het Leger des Heils kwam met meubeltjes aanzetten. Nachtmerrie In Middelburg treft Vincent Albregts de sfeer en rust om zijn gedachten te ordenen. Hij heeft het over een nacht- merrie, de terroristen die de ramp ver oorzaakten noemt hij 'stomme idio ten' Albregts vindt het onbegrijpelijk dat de aanstichter van het kwaad. Bin Laden, nog vrij kan rondlopen. „Daar wordt niet voldoende aan gedaan. En ze weten waar die zit, hoor Dat weten ze pi-ecies." Beveiligingsmaatregelen? Vincent moet er schamper om lachen: „In Amerika zijn alleen de veiligheids Gregory Green: „Ik steun niet de keuze die terroristen maken, maar ik begrijp wel iets van de wanhoop die mensen tot dergelijke daden kan drijven." foto Lex de Meester Soms is de grens tussen kunst en terrorisme flin terdun. Kijk maar eens naar het werk van de New Yorkse kunstenaar Gregory Green, die vanaf volgend weekeinde exposeert in De Watertoren in Oost-Sou burg. Hij heeft daar een selectie uitgestald van objec ten die hij de afgelopen dei-tien jaar maakte. Er is on der meer een tien meter lange raket te zien, een atoombom, een in een bijbel verborgen explosiefeen bommenlaboratorium en een in een koffer verborgen radiostation. „Sommigen omschrijven mijn werk als conceptueel terrorisme", zegt Gi-een. Green groeide op in België en Frankrijk. Heel na drukkelijk noemt hij zich geen Amerikaan, maar een New Yorker. Wie zijn kunstwerken bekijkt, zou ver wachten dat zijn stadgenoten hem - zeker na 11 sep tember 2001 - uitkotsen, maar het tegendeel is waar. „In Europa is altijd meer begrip getoond voor mijn werk dan in Amerika. Daar begreep men eigenlijk niet waar ik mee bezig ben, waardoor ik inderdaad vijandig werd bejegend. Amerikanen blokkeren bij alles wat zweemt naar terrorisme. Het was ondenk baar dat je daarmee iets zou kunnen in de kunst. Het idee alleen maakte ze al hysterisch. Maar sinds 11 september komen tentoonstellingsmakei-s en schrij vers juist naar mij toe om me te zeggen dat ze eindelijk begrijpen wat ik aan het doen ben." Green is geen wapenfreak. Hij maakt zijn vernieti gingswapens niet omdat hij ze mooi vindt. „Dat zou natuurlijk kunnen. In de meeste Amei-ikaanse films draait het om de esthetiek van geweldMaar ik ervaar horror bij het maken van een bom. Het is moeilijk om dan esthetisch te denken. Zou je dat doen, dan wordt het object een abstractie. Dan hebben die voorwer pen geen betekenis meer. Als ik het gevoel heb dat ik in een wapenfabiïek wei'k, dat het een normale baan is, dan stop ik." Verzet Eigenlijk is zijn onderwerp het verzet van het indivi du tegen machthebbers. Dat verzet kan geweldloos zijn, bijvooi-beeld door het oprichten van piratensta- tions, een vlucht in drugs of het verspreiden van com putervirussen. Green laat zien hoe makkelijk dat is. Hij bouwt een radiostation in een bestelbusje of een koffer. Hij richt een laboratorium in waar drugs kun nen worden gefabriceerd. Of hij ontwerpt een compu tervirus. Het verzet kan ook gewelddadig zijn. Net zo makke lijk, lijkt Green te willen zeggen. Met behulp van ge bruiksaanwijzingen die hij van internet haalt, of scheikundeboeken van de middelbare school bouwt hij bommen. In Oost-Souburg is een bom te zien die verborgen is in een van binnen opengesneden bijbel. In plaats van spijkers - die bij een ontploffing rond vliegen en maximale schade aanrichten - heeft hij kruisjes gebruikt. Er is ook een atoombom te zien. Een aluminium bol met allerlei snoeren en een base ball in het midden. Wie denkt dat het een nepcon- structie is, heeft het mis. Kernfysici hebben Green verzekerd dat de bom werkt, indien plutonium en ex plosieven worden toegevoegd. Komende week hoopt de kunstenaar de laatste hand te leggen aan zijn meest in het oog springende sculptuur: een tien meter lange raket die Saddam Hoessein ongetwijfeld het water in de mond doet lopen. De kunstwerken komen voort uit een gevoel van machteloosheid dat iedereen die zich realiseert hoe de wereld in elkaar zit wel eens heeft, aldus Green. „Het hangt er natuurlijk wel vanaf waar je woont. Er zijn verschillende soorten macht. In de eerste wereld hebben wij nog het idee dat we redelijk wat controle hebben over ons eigen leven. In de derde wereld voe len veel mensen zich zo machteloos dat ze voor terro risme kiezen. En 11 september heeft ons geleerd dat de derde en de eerste wereld niet los van elkaar kun nen worden gezien. We leven met zijn allen op één we reld." Enig begrip Green koestert geen sympathie voor terrorisme, maar heeft er - hij zegt het voorzichtig - wel enig begrip voor. „Ik vind dat er andere opties zijn. Ik steun niet de keuze die terroristen maken, maar ik begrijp wel iets van de wanhoop die mensen tot dergelijke daden kan drijven. Dat je het vervolgens ook doet, daar be grijp ik niets van. Dat zal ik ook nooit kunnen, zolang ik niet in hun schoenen sta." „Als ik objectief en zonder emotie tegen het ver schijnsel terrorisme aankijk, beschouw ik het in de eerste plaats als een extreme vorm van spektakel. Met een terroristische daad creëren belangengroeperin gen een forum om hun ideeën te presenteren. Als je er zo naar kijkt, kun je Greenpeace een geweldige terro ristische organisatie noemen. Een enorm spandoek spannen over een kerncentrale of over een kantoorge bouw in Manhattan, een vissersvloot het uitvaren be letten, dat past binnen dat concept. Natuurlijk heb je meer impact als je de torens van het World Trade Cen ter neerhaalt. Het grote verschil zit 'm in de keuze wel of niet geweld te gebruiken. Greenpeace maakt een morele keuze, de aanslag op 11 september was een immorele daad. De grens tussen Greenpeace en Al Qaeda is dus duidelijk, maar moeilijker wordt het bij sommige milieuorganisaties. Als je een vestiging van McDonalds met brandbommen bestookt, of lange spijkers in bomen slaat zodat het werk van houthak kers levensgevaarlijk wordt, dan zijn dat behoorlijk agressieve keuzes." „Ik verken al die ideeën en strategieën. Eigenlijk is alles wat ik maak onderdeel van een groot project. Het is een roman die ik schrijf en ik ben halverwege. Elke strategie, gewelddadig of geweldloos, is een hoofdstuk. Pas als je alles bij elkaar ziet, begin je te begrijpen wat de gedachte is achter dit werk. Ik pre senteer alle opties en laat zien hoe makkelijk ze be schikbaar zijn. Ik geloof wel dat ik door die presenta tie mensen in de richting van geweldloosheid duw. Uiteindelijk is geweld namelijk niet productief. Een tot nu toe onbekende groep kan met een verschrikkelijke terreurdaad in één klap wereldwijd bekend worden, maar als ze die daad herhalen onder mijnen ze hun eigen positie. In de publieke opinie denk ik dat je als slachtoffer meer bereikt dan als da der. Osama bin Laden zal het dus altijd verliezen van Nelson Mandela." De titel van Greens expositie in de Watertoren, The potential for chaos, geeft aan dat zijn werk een waarr- schuwend karakter heeft. „Ik ben iemand die alleen maar de kunstacademie heeft gedaan. Als ik atoom bommen kan maken waarvan experts zeggen dat ze het doen als er plutonium en explosieven aan worden toegevoegd, maakt dat duidelijk hoe gevaarlijk de si tuatie is. Er kunnen verschrikkelijke dingen gebeu ren. Als wij daarvoor onze ogen sluiten, roepen we de problemen over ons af." Hoewel hij nog niet door Bin Laden is opgebeld met de waag om een paar goede tips, heeft Green in ver schillende landen wel problemen gehad met de auto riteiten. In Chicago deden vijftien agenten met ge trokken pistolen een inval in de galerie waar hij een drugslaboratorium had tentoongesteld. De eigenaar werd gearresteerd en tegen Green werd een aanhou dingsbevel uitgevaardigd. In Potsdam legde de politie beslag op t-shirts en posters waarop werd uit gelegd hoe je Molotov-cocktails maakt. Twee mede werkers van de tentoonstelling werden aangehouden door een anti-terrorisme-eenheid..Kijk naar een ou de film over het verzet in de Tweede Wereldoorlog en je ziet hoe een Molotov-cocktail wordt gemaakt", spot Green. „In Chicago heeft de politie in het open baar excuses aangeboden, iets wat bij mijn weten nooit eerder is gebeurd. En in Duitsland gaf de recht bank de politie een reprimande. Ik geloof dat daar zelfs een agent is ontslagen. Juist omdat ik werk op het randje van wat nog legaal is, is dat voor mij heel belangrij k Zo'n rechter bevestigt dan dat ik een kun stenaar ben en geen terrorist." Ernst Jan Rozendaal Expositie: Gregory Green, The potential for chaos, van 15 september t/m 10 november in de Watertoren in Oost-Souburg, open do t/m zo van 12-17 uur (ope ning zondag 15 sept om 15 uur). In dezelfde periode exposeert Green ook in Paviljoen Wolfshaar Presen teert in Breda.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25