Files in Kanaalzone door WCT PZC In de rij voor de Vlaketunnel JÉ i GroenLinks wil klare taal over kerncentrale Zeeuwen nauwelijks geïnteresseerd in provinciale politiek Verdubbeling aantal rijstroken Tractaatweg in het verschiet Oude ambachten op markt in Axel Stroomfabriek vernieuwt deel beveiliging Excursie naar Eiland van Meijer bij Spui 15 Voorzitter culturele raad stapt op Dakraam waait op auto Geld voor project Witte Huis Bestelbus opengebroken Inbraak in Oost-Souburg Vrachtwagen in de sloot zaterdag 7 september 2002 door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - Files op de Tractaatweg? Ze staan er nog niet, maar dat kan over enkele jaren wel eens anders zijn. Ze ker als de bouw van een tunnel onder het Kanaal van Gent naar Terneuzen bij Sluiskil uitblijft. Dan moet al het verkeer uit de Westerscheldetunnel en de con tainertransporten van en naar de shortsea-terminal bij de Braakmanhaven en de Wester- schelde ContainerteiTninal in het Sloegebied over die ene tweebaans noord-zuidverbin ding door Zeeuws-Vlaanderen. De gemeentebesturen van Ter- neuzen en Sas van Gent willen dat de provincie Zeeland nu al initiatieven neemt om te komen tot een spoedige verdubbeling van het aantal rijstroken van de Tractaatweg. Wachten tot 2020, het jaar dat het maximale ver keersaanbod wordt verwacht door de Westerscheldetunnel en van de WCT, noemt verkeers wethouder K. van der Hoofd van Terneuzen zeer onverstan- dig. AXEL - De wekelijkse zater- dagmarkt in Axel staat zater dag 14 september in het teken van de oude ambachten. Belangstellenden kunnen in de Molenstraat kennismaken met vijftien oude ambachten, waar onder vlegeldorsen, bijenkorf- vlechten en netten boeten. Ook bij het museum is een groot aan tal oude ambachten te zien. Er is een pendeldienst met paard en wagen en een bokken- kar. Op de markt staan oude tractoren en antieke landbouw werktuigen. Verder worden bij het museum in de Noordstraat allerlei klederdrachten ge showd. Het museum, de koren molen en de watertoren zijn gra tis te bezoeken en geopend van 10.00 tot 17.00 uur. BORSSELE - De kerncentrale in Borssele heeft het beveili gingssysteem vernieuwd. Het was volgens EPZ verouderd en aan vervanging toe. Het moder niseren van de beveiliging van de kerncentrale heeft volgens EPZ niets te maken met de ter roristische aanslagen in de Ver enigde Staten. EPZ werd gisteren danig in ver legenheid gebracht. Het beveili- gingsbedi-ijf uit Beesd dat het systeem heeft aangelegd, meld de trots dat het een bijdrage heeft geleverd aan de strijd te gen het terrorisme. Dankzij het nieuwe elektronische systeem zouden volgens het bedrijf be wakers voortaan overbodig zijn en is de kerncentrale optimaal beveiligd tegen welke terroris tische aanslag dan ook. Kerncentrale Box-ssele wil geen mededelingen over het nieuwe systeem doen. ,,Een van de be veiligingssystemen is inder daad vernieuwd", is het enige dat A. van Schaik van EPZ kwijt wil. „Het vervangen van een deel van het systeem heeft helemaal niets te maken met de aanslagen op 11 september. Beveiligings systemen verouderen en moeten om de zoveel tijd worden ver nieuwd." EPZ is volstrekt niet gelukkig met het wat al te enthousiaste beveiligingsbedrijf. „We doen nooit mededelingen over de be veiliging van de kerncentrale. Het bedrijf is trots op het werk dat ze hebben afgeleverd. Maar er was duidelijk afgesproken dat daarover geen mededelin gen zouden worden gedaan. Dit is er doorheen geglipt." „De verkeersprognoses, zoals die in het WCT-dossier staan, zijn ons bekend. De verwachtin gen baren ons zorgen. Temeer omdat Terneuzen het punt wordt waar het vex-keer straks gaat vastlopen. Zestien procent van het wegverkeer van en naar de WCT moet via de Kanaalzo ne, dan heb je het over 300 tot 500 vrachtwagens per dag en daar blijft het niet bij. Ook het goederenvervoer van en naar het logistiek park in de Braak manpolder en naar Dow zal flink groeien. Dat betekent dat we straks drie verkeersknel punten hebben, bij Dow/Westerscheldetunnel, bij de brug bij Sluiskil en op delen van de Tractaatweg. Het pi'o- bleem van de brug kan opgelost SPUI - Staatsbosbeheer houdt op zondag 8 september een ex cursie voor natuurliefhebbers naar het Eiland van Meijer bij Spui. Belangstellenden moeten zich om 10.00 uur melden bij excur sieleider Ina van Harn op de parkeexplaats bij de molen van Spui. Tijdens de twee uur duidende tocht op het twee jaar geleden opnieuw ingerichte eiland in de Spuikreek woi-dt onder meer gekeken naar jonge planten- rijkdom. met een tunnel. Wij gaan er nu vanuit dat die er komt zo x-ond 2009", zegt Van der Hoofd. Prognoses Rijkswaterstaat en de pi-ovincie Zeeland gaan er in hun ver- keerspi-ognoses vanuit dat er medio 2020 dagelijks zo'n 18.700 voertuigen door de Wes terscheldetunnel gaan. Met een WCT erbij in het Sloegebied moeten er tussen de 300 en 500 vrachtwagens bij worden opge teld. De bi'ug bij Sluiskil - of de tunnel - zal tegen die tijd door i'uim 20.000 voertuigen gepas seerd worden. Op het eerste ge deelte van de Tractaatweg, tus sen Tei'neuzen en de afslag Axel, zullen dagelijks tussen de 21.400 en 21.970 voertuigen ra- door Harmen van der Werf DEN HAAG - De regering moet volledige openheid van zaken geven over de toekomst van de kerncentrale in Borssele en van kernenergie in Nederland in het algemeen. GroenLinks-Kamer- lid W. Duyvendak heeft in schriftelijke vragen die duide lijkheid geëist van staatssecre taris Van Geel van Milieu en minister Heinsbroek van Eco nomische Zaken. Voor alles wil Duyvendak weten wat de regering feitelijk van plan is met de kerncentrale Box-ssele. In het strategisch ak koord tussen de x-egeringspartij- en CDA, LPF en WD staat dat de centi-ale langer open mag blijven. Hoeveel langer wordt niet vermeld. zen. Nu zijn dat er zo'n 8200. Problemen worden ook ver wacht op het wegvak Westdox-- pe-Belgische gi-ens, waar nu dagelijks 5980 voertuigen pas seren en over een dikke vijftien jaar 20.700. „Die Tractaatweg moet nu al worden aangepakt. Er zijn fei telijk al congestieproblemen. Probeer op die weg maar eens een auto in te halen. Dat lukt niet", stelt A. Saman, secretaris van de Kring van Werkgevers in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzo ne. „Ook zonder een WCT moet die weg vierbaans worden en daar moet de provincie niet te lang mee wachten. Met de WCT erbij is de noodzaak alleen maar groter geworden. Ook al omdat ik vei-wacht dat de containex-- Twee jaartallen doen het meest de ronde: 2007 en 2013. Het jaai-tal 2007 werd al in 1994 als einddatum genoemd, dat is ver volgens onder politieke druk 2004 geworden. De kerncentra le-directie en inmiddels ook CDA en VVD in de Tweede Ka mer opteren vooreind 2013. Duyvendak snijdt in zijn Ka mervragen ook het vraagstuk aan van de afkoopsom die het Rijk moest betalen bij het ver vroegd sluiten van Borssele in 2004. De centx-ale zou tenslotte drie jaar eerder dichtgaan dan aanvankelijk was gepland. Het tex-minal in Vlissingen een im puls kan betekenen voor de verdere ontwikkeling van de Axelse Vlakte. Ik sluit niet uit dat daar toch de gewenste bin- nenvaartterminal zal worden gebouwd, een overslagfacüiteit die voor nog meer verkeersaan bod in de regio zal zorgen", be nadrukt Saman. Onbespreekbaar Een bx-edere Tractaatweg bete kent ook een ontlasting voor Sas van Gent. Het gevaar bestaat anders dat een deel van het ver keer uit de kanaaltunnel blijft en aan de westzijde van het ka naal via Sas van Gent naar Bel gië rijdt. De Sasse bestuurders willen liefst een rondweg om Sas van Gent heen, maar aan die geld, zeventig miljoen gulden, is in 1994 al geresex-veex-d. Het GroenLinks-Kamerlid wil we ten of de regering die centen gaat terugeisen. Officieel is de afkoopsom overigens nog niet aan kerncentrale-eigenaar EPZ uitbetaald. Het Rijk en de vroe gere koepel van elektriciteits- bechnjven SEP hebben de ze ventig miljoen gulden alleen opzij gezet. Pas na sluiting van Borssele in 2004 zou het geld echt vx-ijkomen. Borssele blijft langer open. Dat is een politiek feit en dit maakt gelijk een andere discussie inte- westelijke verbindingsas - Wes terscheldetunnel/^-west bij Zelzate - wil Vlaanderen niet meewerken. „Dat tracé is ge woon onbespreekbaar", meldt gedeputeerde J. Hennekeij (ver keer). Hij beseft dat de wegen in Mid- den-Zeeuws-Vlaanderen ko mende jaren fors onder druk komen te staan.,Een verdubbe ling van het aantal rijstroken op cle Tractaatweg zal nog ettelijke jaren op zich laten wachten, maar we zullen in de begroting 2003 middelen opnemen om te kunnen beginnen met studies. We rekenen er op dat we over zeszeven j aar kunnen beginnen met een fasegewijze verbreding van de Tractaatweg", aldus Hennekeij. ressanter: Wat gaat Nederland doen met het extra kernafval dat Borssele gaat px-oduceren? Tot nu toe wordt het afval voor opwex-king doorgestuurd naar Cogéma in het Franse Cap La Hague. Milieuox-ganisatie Greenpeace heeft daar altijd zwaar tegen geprotesteei'd, om dat er vrij veel radioactieve stoffen bij dit op werkingspro ces in zee belanden. Kamerdiscussie Kamerlid Duyvendak vraagt het kabinet duidelijk te maken wat het met het kex-nafval wil. Als er wordt gekozen voor het doorgaan met opwex-ken in Frankrijk, zullen er nieuwe con tracten moeten worden geslo ten. Duyvendak wil daarover dan in elk geval een discussie in de Tweede Kamei\ door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De provincia le politiek scoort slecht bij de bevolking van Zeeland. De in woners weten nauwelijks wat er speelt, voor velen is onduidelijk wie de gedeputeerden en Sta tenleden zijn. Onvoldoende kennis is voor veel Zeeuwen re den om niet te gaan stemmen. Bijna de helft van de stemge rechtigde inwoners vindt dat er onvoldoende contact is tussen de Zeeuwse politici en de bur gers. Bijna 30 procent denkt dat het ondernemen van acties te gen plannen van het provinciaal bestuur geen enkel nut heeft en maar liefst ruim 7 0 procent acht de kans klein tot zeer klein dat zulke acties daadwerkelijk sla gen. Deze voor de Zeeuwse Statenle den weinig flox-rissante feiten staan in het onderzoek Politieke Participatie in Zeelanduitge voerd door instituut Scoop in opdracht van Gedeputeerde Staten. Het opinie-onderzoek, waarbij duizend inwoners zijn be- vi-aagd, is bedoeld om een beeld te ki'ijgen van de huidige be trokkenheid van de bevolking bij de provinciale politiek. Dat die betrokkenheid te wen sen oveiiaat, werd duidelijk bij de Statenverkiezingen in 1999, die een opkomst van 48 procent kenden. De in de Middelburgse Abdij ze telende dames en hei-en zijn er afgelopen jaren niet in geslaagd daar veel verandering in aan te brengen, ondanks het tussen ok tober 2000 en februari 2001 ge voerde Zeeland-debat. Grootste partijen De Zeeuwen zijn meer geïnte resseerd in landelijke en ge meentelijke politiek dan in pro vinciale aangelegenheden. Zo'n 45 procent van de ondervraag den zegt ronduit geen belang stelling te hebben voor px-ovin- ciale zaken. Gevraagd is ook naar de vier grootste partijen in de Staten en slechts 22 px-ocent weet dat dit CDA, WD, PvdA en SGP zijn. Het Zeeland-debat klinkt bekend in de oren, maar slechts 3,4 procent heeft er wel eens aan deelgenomen. Wel kan bijna de helft van de on dervraagden een of meer onder werpen noemen die in 2001 inde Staten aan de orde kwamen. De Westerschelde (aanleg tunnel, verdieping, veerdiensten en containerterminal) is het be kendst. Ook veiligheid, milieu en zie kenhuisvoorzieningen werden als Statenzaken gezien. In het algemeen vindt 60 pro cent dat er meer inspraak van het volk moet zijn en voor 26 procent hoeft dat niet (14 pro cent heeft geen mening). De Sta ten proberen de invloed van de burgers noch te vergroten noch te verkleinen, meent 43 procent en 5,4 procent stelt dat de pro vincie die invloed juist wil ver kleinen. Ruim 60 procent geeft aan stappen te ondernemen te gen besluiten van de provincie die niet goed zijn. Het brieven schrijven en handtekeningen aanbieden zijn de belangrijkste uitlaatkleppen. Vergadering Driekwart van de ondervraag den gaat stemmen als er morgen Statenverkiezingen zouden zijn en 17 procent doet dat niet (6 procent twijfelt). Overigens is slechts 30 procent geïnteres seerd in Statenverkiezingen, 35 procent een beetje en 35 pi-ocent geheel niet. Een op de twintig Zeeuwen heeft wel eens een Sta tenvergadering bijgewoond. Bijna tweederde gelooft dat de provincie voldoende oog heeft voor de problemen die in Zee land spelen; een op de vijf men sen vindt dat dit (helemaal) niet het geval is. Advertentie SCHOONMAAKBEDRIJF BLEIJENBERG B.V al meer dan 25 jaar glansrijk in schoonmaakwerk 0118 - 417 500 www.bleijenbergbv.nl info@bleijenbergbv.nl gecertificeerd volgens de NEN-IS09002 COR DE JONGE "de oh venTeurt$ ,MA4P IEOEOPSE EH MANNA VEEjwsK IK.Soeey ve&x/eeeH wy oe hele WEPELP EE Mwec&<"eeHMMeiTKi)D" IKPSCHONT IN TALEN IN ONS pAKTiJPeoóRAHI tCoPIM 0ÉW.6&E%; WJTEE: i al mjjh edléeunêem deaeen tx deepals syn&ooL Va£ON2eSTEjD. Ivoof MAK HEM \jcnn EEN MAXIpl/MSAEAPIS IN6&05HD 3 HET MlKinuMUKN VAN oe VPoUV KXCrr EEOJK EeSlEU) AAN HET AAANMUP VAN Pt PPN. 4 MAHHW BoVEN D£ lé,S JAAP KI067EN Ezich BèdckkeN -2o4LSop OezeieKENiNê- otfze PAprn is aeen vpouuknpaptj.. SrfiAKi &661N IK een leiEpMiyuc i«wwAAt&n ik ovewens niet vemao m RvyceiXY BJ AANTAEDEN KPOeN ÓEO\STPE£PD Door werkzaamheden was gisteren in beide buizen van de Vlaketunnel alleen de vluchtstrook beschikbaar; op de eerste dag van het onderhoudskarwei ontstonden di rect files. foto Dirk-Jan Gjeltema door Ben Jansen SCHORE - Automobilisten op de A58 hebben gisteren ei*varen dat Rijkswaterstaat een begin heeft gemaakt met onderhoudswerk in de Vlaketunnel. Aan beide zijden van het kanaal door Zuid-Beveland ontston den files. Rijkswaterstaat is nog niet van plan een omleidings route over de oude rijksweg aan te duiden. Veronder steld wordt dat een deel van de x-egelmatige gebrui kers van dit traject op de A5 8 hier op den duur zelf wel voor zal kiezen. In beide buizen van de tunnel was gis teren maar één rijstrook beschikbaar: de vlucht- strook. Dat dit voor het verkeer in de richting Bergen op Zoom enig oponthoud zou betekenen, had Rijks waterstaat wel verwacht. De file op de andere rijbaan - in de richting Goes - kwam als een veiTassing. „Het verkeersaanbod was groter dan we hadden ingecalcu leerd", aldus een woordvoex-der van Rijkswaterstaat. „We hopen dat het maar een eenmalige piek was." Rijkswaterstaat heeft wel aan enige mate van ver- keersregulering gedaan door de toerit ter hoogte van de Zanddijk af te sluiten. Daardoor moet onder meer het verkeer dat van de veerboot Perkpoldei-Kruinin- gen komt en in richting Goes wil rijden, de oude rijks weg kiezen. Volgens de woordvoeder zal het verkeer alleen worden omgeleid als een ongeluk gebeurt op het traject waar de de A58 tijdelijk is versmald. Even tueel valt nog te overwegen het vrachtverkeer te ver plichten de oude rijksweg te kiezen. Vanaf half september wordt het vei'keer in beide rich tingen door de noordbuis van de tunnel geleid, zodat in de zuidbuis groot onderhoud kan worden verricht. De werkzaamheden zijn naar vex*wachting 18 oktober gereed. MIDDELBURG - Danie Le Due stapt per 1 november op als voorzitter van de Raad voor de Cultuur Zeeland. Ze kan de functie niet meer combineren met haar andere werkzaamhe den. Le Due is nauw betrokken bij de fusie van de instellingen voor kunsteducatie op Walchex-en en vreest dat ze daardoor onvoldoende toekomt aan het werk voor de Raad voor de Cul tuur. Zij is vooi'zitter geweest sinds de opxichting van de x-aad, vier jaar geleden. Daarvoor was ze ook enige tijd voorzitter van de voorloper van het huidige provinciale adviesorgaan voor cultuur, het College van Adviseurs voor de Cultuur. Ver der had ze zitting in de Zeeuwse Culturele Raad die eind 1992 werd opgedoekt. ZIERIKZEE - Een kampeex-wagen is gistermiddag op de Nieuwe Kooiweg in Zierikzee een dakraam vex-loren. Het voorwerp kwam terecht op een passerende auto, die daardoor een deuk in de motox-kap opliep. Vermoedelijk is het raam los geschoten door de wind. VLISSINGEN - Het Witte Huis, een opvanghuis voor daklo zen in Vlissingen, krijgt 7500 eux-o van het Oranje Fonds. Het geld is bestemd voor het project begeleid wonen. Met de bij drage worden twee woningen ingex-icht. Eén van de twee wo ningen is inmiddels in gebruik genomen. Het Oranje Fonds ontvangt zijn inkomsten uit onder meer de BankGiroLoterij, de Lotto en giften. Vorig jaar verstrekte het fonds ruim vijf tien miljoen euro aan een groot aantal organisaties en instel lingen. Sinds juni van dit jaar is het Juliana Welzijn Fonds on derdeel van het Oranje Fonds. VROUWENPOLDER - Uit een bestelbus die geparkeex'd stond aan de Koningin Emmaweg in Vi-ouwenpolder is don- derdag een aantal goederen meegenomen. De eigenaar, een 37-jarige Belg, mist een autox'adio met cd-speler, een tent, twee paar laarzen en een paar cd's. OOST-SOUBURG - In een woning aan de Braamstx-aat in Oost-Souburg is in de nacht van dondex-dag op vx-ijdag inge broken. De toegang tot de woning werd geforceerd. Er werden een portefeuille, een portemonnee met ruim honderd euro, bankpassen en een rijbewijs meegenomen. BURGH-HAAMSTEDE - Een 49-jarige vx-achtwagenchauf- feur uit Den Haag is donderdagmiddag met zijn trekker met oplegger in de sloot langs de Serooskerkseweg bij Haamstede belandt. De man was de macht over het stuur verloren door een klapband. Medewerkers van het waterschap hebben ter plekke de sloot afgedamd, om te voorkomen dat diesel of olie zich in het water zou verspreiden. In verband met de chaos werd de N57 tijdelijk gedeeltelijk afgesloten voor verkeer. De brandweer moest er aan te pas komen om de weg schoon te spuiten. De vx-achtwagen vei-voerde een container met eenen veertig balen papiei'. Twee hijskranen en een sleepwagen wer den ingezet om trekker en oplegger uit de sloot te krijgen en af te voeren. De bestuurder bleef ongedeerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 15