Files in Kanaalzone door WCT
PZC
In de rij voor de Vlaketunnel
JÉ i
GroenLinks wil klare
taal over kerncentrale
Zeeuwen nauwelijks
geïnteresseerd in
provinciale politiek
Verdubbeling aantal rijstroken Tractaatweg in het verschiet
Oude ambachten
op markt in Axel
Stroomfabriek
vernieuwt deel
beveiliging
Excursie naar
Eiland van
Meijer bij Spui
15
Voorzitter culturele raad stapt op
Dakraam waait op auto
Geld voor project Witte Huis
Bestelbus opengebroken
Inbraak in Oost-Souburg
Vrachtwagen in de sloot
zaterdag 7 september 2002
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - Files op de
Tractaatweg? Ze staan er nog
niet, maar dat kan over enkele
jaren wel eens anders zijn. Ze
ker als de bouw van een tunnel
onder het Kanaal van Gent naar
Terneuzen bij Sluiskil uitblijft.
Dan moet al het verkeer uit de
Westerscheldetunnel en de con
tainertransporten van en naar
de shortsea-terminal bij de
Braakmanhaven en de Wester-
schelde ContainerteiTninal in
het Sloegebied over die ene
tweebaans noord-zuidverbin
ding door Zeeuws-Vlaanderen.
De gemeentebesturen van Ter-
neuzen en Sas van Gent willen
dat de provincie Zeeland nu al
initiatieven neemt om te komen
tot een spoedige verdubbeling
van het aantal rijstroken van de
Tractaatweg. Wachten tot 2020,
het jaar dat het maximale ver
keersaanbod wordt verwacht
door de Westerscheldetunnel en
van de WCT, noemt verkeers
wethouder K. van der Hoofd
van Terneuzen zeer onverstan-
dig.
AXEL - De wekelijkse zater-
dagmarkt in Axel staat zater
dag 14 september in het teken
van de oude ambachten.
Belangstellenden kunnen in de
Molenstraat kennismaken met
vijftien oude ambachten, waar
onder vlegeldorsen, bijenkorf-
vlechten en netten boeten. Ook
bij het museum is een groot aan
tal oude ambachten te zien.
Er is een pendeldienst met
paard en wagen en een bokken-
kar. Op de markt staan oude
tractoren en antieke landbouw
werktuigen. Verder worden bij
het museum in de Noordstraat
allerlei klederdrachten ge
showd. Het museum, de koren
molen en de watertoren zijn gra
tis te bezoeken en geopend van
10.00 tot 17.00 uur.
BORSSELE - De kerncentrale
in Borssele heeft het beveili
gingssysteem vernieuwd. Het
was volgens EPZ verouderd en
aan vervanging toe. Het moder
niseren van de beveiliging van
de kerncentrale heeft volgens
EPZ niets te maken met de ter
roristische aanslagen in de Ver
enigde Staten.
EPZ werd gisteren danig in ver
legenheid gebracht. Het beveili-
gingsbedi-ijf uit Beesd dat het
systeem heeft aangelegd, meld
de trots dat het een bijdrage
heeft geleverd aan de strijd te
gen het terrorisme. Dankzij het
nieuwe elektronische systeem
zouden volgens het bedrijf be
wakers voortaan overbodig zijn
en is de kerncentrale optimaal
beveiligd tegen welke terroris
tische aanslag dan ook.
Kerncentrale Box-ssele wil geen
mededelingen over het nieuwe
systeem doen. ,,Een van de be
veiligingssystemen is inder
daad vernieuwd", is het enige
dat A. van Schaik van EPZ
kwijt wil.
„Het vervangen van een deel
van het systeem heeft helemaal
niets te maken met de aanslagen
op 11 september. Beveiligings
systemen verouderen en moeten
om de zoveel tijd worden ver
nieuwd."
EPZ is volstrekt niet gelukkig
met het wat al te enthousiaste
beveiligingsbedrijf. „We doen
nooit mededelingen over de be
veiliging van de kerncentrale.
Het bedrijf is trots op het werk
dat ze hebben afgeleverd. Maar
er was duidelijk afgesproken
dat daarover geen mededelin
gen zouden worden gedaan. Dit
is er doorheen geglipt."
„De verkeersprognoses, zoals
die in het WCT-dossier staan,
zijn ons bekend. De verwachtin
gen baren ons zorgen. Temeer
omdat Terneuzen het punt
wordt waar het vex-keer straks
gaat vastlopen. Zestien procent
van het wegverkeer van en naar
de WCT moet via de Kanaalzo
ne, dan heb je het over 300 tot
500 vrachtwagens per dag en
daar blijft het niet bij. Ook het
goederenvervoer van en naar
het logistiek park in de Braak
manpolder en naar Dow zal
flink groeien. Dat betekent dat
we straks drie verkeersknel
punten hebben, bij
Dow/Westerscheldetunnel, bij
de brug bij Sluiskil en op delen
van de Tractaatweg. Het pi'o-
bleem van de brug kan opgelost
SPUI - Staatsbosbeheer houdt
op zondag 8 september een ex
cursie voor natuurliefhebbers
naar het Eiland van Meijer bij
Spui.
Belangstellenden moeten zich
om 10.00 uur melden bij excur
sieleider Ina van Harn op de
parkeexplaats bij de molen van
Spui.
Tijdens de twee uur duidende
tocht op het twee jaar geleden
opnieuw ingerichte eiland in de
Spuikreek woi-dt onder meer
gekeken naar jonge planten-
rijkdom.
met een tunnel. Wij gaan er nu
vanuit dat die er komt zo x-ond
2009", zegt Van der Hoofd.
Prognoses
Rijkswaterstaat en de pi-ovincie
Zeeland gaan er in hun ver-
keerspi-ognoses vanuit dat er
medio 2020 dagelijks zo'n
18.700 voertuigen door de Wes
terscheldetunnel gaan. Met een
WCT erbij in het Sloegebied
moeten er tussen de 300 en 500
vrachtwagens bij worden opge
teld. De bi'ug bij Sluiskil - of de
tunnel - zal tegen die tijd door
i'uim 20.000 voertuigen gepas
seerd worden. Op het eerste ge
deelte van de Tractaatweg, tus
sen Tei'neuzen en de afslag Axel,
zullen dagelijks tussen de
21.400 en 21.970 voertuigen ra-
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De regering moet
volledige openheid van zaken
geven over de toekomst van de
kerncentrale in Borssele en van
kernenergie in Nederland in het
algemeen. GroenLinks-Kamer-
lid W. Duyvendak heeft in
schriftelijke vragen die duide
lijkheid geëist van staatssecre
taris Van Geel van Milieu en
minister Heinsbroek van Eco
nomische Zaken.
Voor alles wil Duyvendak weten
wat de regering feitelijk van
plan is met de kerncentrale
Box-ssele. In het strategisch ak
koord tussen de x-egeringspartij-
en CDA, LPF en WD staat dat
de centi-ale langer open mag
blijven. Hoeveel langer wordt
niet vermeld.
zen. Nu zijn dat er zo'n 8200.
Problemen worden ook ver
wacht op het wegvak Westdox--
pe-Belgische gi-ens, waar nu
dagelijks 5980 voertuigen pas
seren en over een dikke vijftien
jaar 20.700.
„Die Tractaatweg moet nu al
worden aangepakt. Er zijn fei
telijk al congestieproblemen.
Probeer op die weg maar eens
een auto in te halen. Dat lukt
niet", stelt A. Saman, secretaris
van de Kring van Werkgevers in
de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzo
ne. „Ook zonder een WCT moet
die weg vierbaans worden en
daar moet de provincie niet te
lang mee wachten. Met de WCT
erbij is de noodzaak alleen maar
groter geworden. Ook al omdat
ik vei-wacht dat de containex--
Twee jaartallen doen het meest
de ronde: 2007 en 2013. Het
jaai-tal 2007 werd al in 1994 als
einddatum genoemd, dat is ver
volgens onder politieke druk
2004 geworden. De kerncentra
le-directie en inmiddels ook
CDA en VVD in de Tweede Ka
mer opteren vooreind 2013.
Duyvendak snijdt in zijn Ka
mervragen ook het vraagstuk
aan van de afkoopsom die het
Rijk moest betalen bij het ver
vroegd sluiten van Borssele in
2004. De centx-ale zou tenslotte
drie jaar eerder dichtgaan dan
aanvankelijk was gepland. Het
tex-minal in Vlissingen een im
puls kan betekenen voor de
verdere ontwikkeling van de
Axelse Vlakte. Ik sluit niet uit
dat daar toch de gewenste bin-
nenvaartterminal zal worden
gebouwd, een overslagfacüiteit
die voor nog meer verkeersaan
bod in de regio zal zorgen", be
nadrukt Saman.
Onbespreekbaar
Een bx-edere Tractaatweg bete
kent ook een ontlasting voor Sas
van Gent. Het gevaar bestaat
anders dat een deel van het ver
keer uit de kanaaltunnel blijft
en aan de westzijde van het ka
naal via Sas van Gent naar Bel
gië rijdt. De Sasse bestuurders
willen liefst een rondweg om
Sas van Gent heen, maar aan die
geld, zeventig miljoen gulden, is
in 1994 al geresex-veex-d. Het
GroenLinks-Kamerlid wil we
ten of de regering die centen
gaat terugeisen. Officieel is de
afkoopsom overigens nog niet
aan kerncentrale-eigenaar EPZ
uitbetaald. Het Rijk en de vroe
gere koepel van elektriciteits-
bechnjven SEP hebben de ze
ventig miljoen gulden alleen
opzij gezet. Pas na sluiting van
Borssele in 2004 zou het geld
echt vx-ijkomen.
Borssele blijft langer open. Dat
is een politiek feit en dit maakt
gelijk een andere discussie inte-
westelijke verbindingsas - Wes
terscheldetunnel/^-west bij
Zelzate - wil Vlaanderen niet
meewerken. „Dat tracé is ge
woon onbespreekbaar", meldt
gedeputeerde J. Hennekeij (ver
keer).
Hij beseft dat de wegen in Mid-
den-Zeeuws-Vlaanderen ko
mende jaren fors onder druk
komen te staan.,Een verdubbe
ling van het aantal rijstroken op
cle Tractaatweg zal nog ettelijke
jaren op zich laten wachten,
maar we zullen in de begroting
2003 middelen opnemen om te
kunnen beginnen met studies.
We rekenen er op dat we over
zeszeven j aar kunnen beginnen
met een fasegewijze verbreding
van de Tractaatweg", aldus
Hennekeij.
ressanter: Wat gaat Nederland
doen met het extra kernafval
dat Borssele gaat px-oduceren?
Tot nu toe wordt het afval voor
opwex-king doorgestuurd naar
Cogéma in het Franse Cap La
Hague. Milieuox-ganisatie
Greenpeace heeft daar altijd
zwaar tegen geprotesteei'd, om
dat er vrij veel radioactieve
stoffen bij dit op werkingspro
ces in zee belanden.
Kamerdiscussie
Kamerlid Duyvendak vraagt
het kabinet duidelijk te maken
wat het met het kex-nafval wil.
Als er wordt gekozen voor het
doorgaan met opwex-ken in
Frankrijk, zullen er nieuwe con
tracten moeten worden geslo
ten. Duyvendak wil daarover
dan in elk geval een discussie in
de Tweede Kamei\
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - De provincia
le politiek scoort slecht bij de
bevolking van Zeeland. De in
woners weten nauwelijks wat er
speelt, voor velen is onduidelijk
wie de gedeputeerden en Sta
tenleden zijn. Onvoldoende
kennis is voor veel Zeeuwen re
den om niet te gaan stemmen.
Bijna de helft van de stemge
rechtigde inwoners vindt dat er
onvoldoende contact is tussen
de Zeeuwse politici en de bur
gers. Bijna 30 procent denkt dat
het ondernemen van acties te
gen plannen van het provinciaal
bestuur geen enkel nut heeft en
maar liefst ruim 7 0 procent acht
de kans klein tot zeer klein dat
zulke acties daadwerkelijk sla
gen.
Deze voor de Zeeuwse Statenle
den weinig flox-rissante feiten
staan in het onderzoek Politieke
Participatie in Zeelanduitge
voerd door instituut Scoop in
opdracht van Gedeputeerde
Staten.
Het opinie-onderzoek, waarbij
duizend inwoners zijn be-
vi-aagd, is bedoeld om een beeld
te ki'ijgen van de huidige be
trokkenheid van de bevolking
bij de provinciale politiek.
Dat die betrokkenheid te wen
sen oveiiaat, werd duidelijk bij
de Statenverkiezingen in 1999,
die een opkomst van 48 procent
kenden.
De in de Middelburgse Abdij ze
telende dames en hei-en zijn er
afgelopen jaren niet in geslaagd
daar veel verandering in aan te
brengen, ondanks het tussen ok
tober 2000 en februari 2001 ge
voerde Zeeland-debat.
Grootste partijen
De Zeeuwen zijn meer geïnte
resseerd in landelijke en ge
meentelijke politiek dan in pro
vinciale aangelegenheden. Zo'n
45 procent van de ondervraag
den zegt ronduit geen belang
stelling te hebben voor px-ovin-
ciale zaken. Gevraagd is ook
naar de vier grootste partijen in
de Staten en slechts 22 px-ocent
weet dat dit CDA, WD, PvdA
en SGP zijn. Het Zeeland-debat
klinkt bekend in de oren, maar
slechts 3,4 procent heeft er wel
eens aan deelgenomen.
Wel kan bijna de helft van de on
dervraagden een of meer onder
werpen noemen die in 2001 inde
Staten aan de orde kwamen. De
Westerschelde (aanleg tunnel,
verdieping, veerdiensten en
containerterminal) is het be
kendst.
Ook veiligheid, milieu en zie
kenhuisvoorzieningen werden
als Statenzaken gezien.
In het algemeen vindt 60 pro
cent dat er meer inspraak van
het volk moet zijn en voor 26
procent hoeft dat niet (14 pro
cent heeft geen mening). De Sta
ten proberen de invloed van de
burgers noch te vergroten noch
te verkleinen, meent 43 procent
en 5,4 procent stelt dat de pro
vincie die invloed juist wil ver
kleinen. Ruim 60 procent geeft
aan stappen te ondernemen te
gen besluiten van de provincie
die niet goed zijn. Het brieven
schrijven en handtekeningen
aanbieden zijn de belangrijkste
uitlaatkleppen.
Vergadering
Driekwart van de ondervraag
den gaat stemmen als er morgen
Statenverkiezingen zouden zijn
en 17 procent doet dat niet (6
procent twijfelt). Overigens is
slechts 30 procent geïnteres
seerd in Statenverkiezingen, 35
procent een beetje en 35 pi-ocent
geheel niet. Een op de twintig
Zeeuwen heeft wel eens een Sta
tenvergadering bijgewoond.
Bijna tweederde gelooft dat de
provincie voldoende oog heeft
voor de problemen die in Zee
land spelen; een op de vijf men
sen vindt dat dit (helemaal) niet
het geval is.
Advertentie
SCHOONMAAKBEDRIJF
BLEIJENBERG B.V
al meer dan
25 jaar
glansrijk in
schoonmaakwerk
0118 - 417 500
www.bleijenbergbv.nl
info@bleijenbergbv.nl
gecertificeerd volgens
de NEN-IS09002
COR DE JONGE
"de oh venTeurt$
,MA4P IEOEOPSE EH MANNA VEEjwsK
IK.Soeey ve&x/eeeH wy oe hele WEPELP EE
Mwec&<"eeHMMeiTKi)D" IKPSCHONT
IN TALEN IN ONS
pAKTiJPeoóRAHI tCoPIM 0ÉW.6&E%; WJTEE:
i al mjjh edléeunêem deaeen tx deepals
syn&ooL Va£ON2eSTEjD. Ivoof MAK HEM
\jcnn EEN MAXIpl/MSAEAPIS IN6&05HD 3 HET
MlKinuMUKN VAN oe VPoUV KXCrr EEOJK
EeSlEU) AAN HET AAANMUP VAN Pt PPN.
4 MAHHW BoVEN D£ lé,S JAAP KI067EN
Ezich BèdckkeN -2o4LSop OezeieKENiNê-
otfze PAprn is aeen vpouuknpaptj.. SrfiAKi
&661N IK een leiEpMiyuc i«wwAAt&n
ik ovewens niet vemao m RvyceiXY
BJ AANTAEDEN KPOeN ÓEO\STPE£PD
Door werkzaamheden was gisteren in beide buizen van de Vlaketunnel alleen de vluchtstrook beschikbaar; op de eerste dag van het onderhoudskarwei ontstonden di
rect files. foto Dirk-Jan Gjeltema
door Ben Jansen
SCHORE - Automobilisten op de A58 hebben gisteren
ei*varen dat Rijkswaterstaat een begin heeft gemaakt
met onderhoudswerk in de Vlaketunnel. Aan beide
zijden van het kanaal door Zuid-Beveland ontston
den files.
Rijkswaterstaat is nog niet van plan een omleidings
route over de oude rijksweg aan te duiden. Veronder
steld wordt dat een deel van de x-egelmatige gebrui
kers van dit traject op de A5 8 hier op den duur zelf wel
voor zal kiezen. In beide buizen van de tunnel was gis
teren maar één rijstrook beschikbaar: de vlucht-
strook. Dat dit voor het verkeer in de richting Bergen
op Zoom enig oponthoud zou betekenen, had Rijks
waterstaat wel verwacht. De file op de andere rijbaan
- in de richting Goes - kwam als een veiTassing. „Het
verkeersaanbod was groter dan we hadden ingecalcu
leerd", aldus een woordvoex-der van Rijkswaterstaat.
„We hopen dat het maar een eenmalige piek was."
Rijkswaterstaat heeft wel aan enige mate van ver-
keersregulering gedaan door de toerit ter hoogte van
de Zanddijk af te sluiten. Daardoor moet onder meer
het verkeer dat van de veerboot Perkpoldei-Kruinin-
gen komt en in richting Goes wil rijden, de oude rijks
weg kiezen. Volgens de woordvoeder zal het verkeer
alleen worden omgeleid als een ongeluk gebeurt op
het traject waar de de A58 tijdelijk is versmald. Even
tueel valt nog te overwegen het vrachtverkeer te ver
plichten de oude rijksweg te kiezen.
Vanaf half september wordt het vei'keer in beide rich
tingen door de noordbuis van de tunnel geleid, zodat
in de zuidbuis groot onderhoud kan worden verricht.
De werkzaamheden zijn naar vex*wachting 18 oktober
gereed.
MIDDELBURG - Danie Le Due stapt per 1 november op als
voorzitter van de Raad voor de Cultuur Zeeland. Ze kan de
functie niet meer combineren met haar andere werkzaamhe
den. Le Due is nauw betrokken bij de fusie van de instellingen
voor kunsteducatie op Walchex-en en vreest dat ze daardoor
onvoldoende toekomt aan het werk voor de Raad voor de Cul
tuur. Zij is vooi'zitter geweest sinds de opxichting van de x-aad,
vier jaar geleden. Daarvoor was ze ook enige tijd voorzitter
van de voorloper van het huidige provinciale adviesorgaan
voor cultuur, het College van Adviseurs voor de Cultuur. Ver
der had ze zitting in de Zeeuwse Culturele Raad die eind 1992
werd opgedoekt.
ZIERIKZEE - Een kampeex-wagen is gistermiddag op de
Nieuwe Kooiweg in Zierikzee een dakraam vex-loren. Het
voorwerp kwam terecht op een passerende auto, die daardoor
een deuk in de motox-kap opliep. Vermoedelijk is het raam los
geschoten door de wind.
VLISSINGEN - Het Witte Huis, een opvanghuis voor daklo
zen in Vlissingen, krijgt 7500 eux-o van het Oranje Fonds. Het
geld is bestemd voor het project begeleid wonen. Met de bij
drage worden twee woningen ingex-icht. Eén van de twee wo
ningen is inmiddels in gebruik genomen. Het Oranje Fonds
ontvangt zijn inkomsten uit onder meer de BankGiroLoterij,
de Lotto en giften. Vorig jaar verstrekte het fonds ruim vijf
tien miljoen euro aan een groot aantal organisaties en instel
lingen. Sinds juni van dit jaar is het Juliana Welzijn Fonds on
derdeel van het Oranje Fonds.
VROUWENPOLDER - Uit een bestelbus die geparkeex'd
stond aan de Koningin Emmaweg in Vi-ouwenpolder is don-
derdag een aantal goederen meegenomen. De eigenaar, een
37-jarige Belg, mist een autox'adio met cd-speler, een tent,
twee paar laarzen en een paar cd's.
OOST-SOUBURG - In een woning aan de Braamstx-aat in
Oost-Souburg is in de nacht van dondex-dag op vx-ijdag inge
broken. De toegang tot de woning werd geforceerd. Er werden
een portefeuille, een portemonnee met ruim honderd euro,
bankpassen en een rijbewijs meegenomen.
BURGH-HAAMSTEDE - Een 49-jarige vx-achtwagenchauf-
feur uit Den Haag is donderdagmiddag met zijn trekker met
oplegger in de sloot langs de Serooskerkseweg bij Haamstede
belandt. De man was de macht over het stuur verloren door
een klapband. Medewerkers van het waterschap hebben ter
plekke de sloot afgedamd, om te voorkomen dat diesel of olie
zich in het water zou verspreiden. In verband met de chaos
werd de N57 tijdelijk gedeeltelijk afgesloten voor verkeer. De
brandweer moest er aan te pas komen om de weg schoon te
spuiten. De vx-achtwagen vei-voerde een container met eenen
veertig balen papiei'. Twee hijskranen en een sleepwagen wer
den ingezet om trekker en oplegger uit de sloot te krijgen en af
te voeren. De bestuurder bleef ongedeerd.