Niet varen is nog het veiligste Tintelingen van de gitaar PZC Kellermann één met kleur Eén adres voor steun aan mantelzorgers ^jjj 12 Nicotine Eisma waakt over scheepvaart boven de Westerschelde Theaterschool voor amateurs ABDIJPOP Zllf 2002 kunst cultuur zaterdag 7 september 2002 door Rinus Antonisse GOES - De komst van de Wes terschelde Containerterminal zorgt voor veranderingen op de scheepvaartroutes in de Delta wateren. Bedoeling is dat een flink aantal containers vanaf de kade in het Sloegebied wordt overgeladen en met binnen vaartschepen naar volgende be stemmingen gaat. Afgezien van een drukkere vaart op de Westerschelde, bete kent het dat de route via het Kanaal door Zuid-Beveland richting Rotterdam meer scheepsbewegingen te verwer ken krijgt. Op termijn kan dat MIDDELBURG - Amateurthe aterschool De Ambitie organi seert maandag 16 en dinsdag 17 september voorlichtingsavon den in het gebouw van Scoop in Middelburg. Vanaf oktober be ginnen de opleidingen weer. Jongeren van 13 tot en met 19 kunnen de Jongerentheater- school volgen. Dat is een twee jarige opleiding, evenals de spelopleiding voor volwasse nen. De informatieavonden be ginnen om 20 uur. Inlichtingen: 0118-682500. Advertentie festival hart Abdij Middelburg popmuziek uit Zeeland za 7 sept 15u00-24u00 vanaf 5,- zeeland nazomer festival 27 aug t/m 8 sept (0118) 659 659 www.nazomerfestival.nl gevolgen hebben voor de capa citeit van de sluizen bij Hans- weert en die in de Philipsdam (Krammersluizen). Het is een van de zaken waar het nieuwe hoofd Scheepvaart dienst Oosterschelde, Nicoline Eisma-Reichenfeld, mee te ma ken krijgt. Het zijn zorgen voor later, want de huidige capaci teit van de sluizen in haar ge bied (alle Zeeuwse wateren be noorden de Westerschelde) is ruimschoots voldoende. „Zoals het er nu voor staat, heb ben we weinig wachttijden", stelt Eisma. Van filevorming is geen sprake, noch voor de be roepsvaart, noch voor de recrea tieschepen. Ze wijst er wel op dat de ene sluispassage vlotter verloopt dan de andere. Zo moet er bij de Krammersluizen altijd rekening mee worden gehouden dat het complexe zout/zoet- scheidingssystemen (om te voorkomen dat Volkerak en Zoommeer belast worden met zout water uit de Oosterschelde) extra tijd vergt. Eisma is sinds twee maanden hoofd van de onder Rijkswater staat Zeeland ressorterende scheepvaartdienst. Na een loop baan als stuurman op de grote vaart en werk in het nautisch onderwijs (IJmuiden en Vlissin- gen), koos ze voor een ambtelij ke functie. Water is in het Goese kantoor vér te zoeken en dat is wel even wennen. Want zoals ze zelf zegt, 'water is de rode draad in het hele verhaal'. Als kind wilde ze al naar zee en dat mondde uit in twaalf jaar varen op zowel vracht- als passagiers schepen. Eenmaal aan wal, bleef de banc! met het water door lesgeven aan toekomstige zeelieden nauw. Vaarwegbeheer In haar nieuwe baan komt het water nog altijd nadrukkelijk aan de orde, zij het meer op af stand. De scheepvaartdienst is verantwoordelijk voor het nau tisch vaarwegbeheer en daartoe horen onder meer de bediening van de sluizen en bruggen, de aanwezigheid van juiste beton ning en de begeleiding van de scheepvaart. Dat laatste heeft meer en meer aandacht gekre gen en Eisma vindt dat accent op de veiligheid heel terecht. Ze geeft aan dat de Deltawate ren druk bevaren worden. Krammer/Oosterschelde/Ka- naal door Zuid-Beveland en het Schelde-Rijnkanaal zijn niet voor niets aangemerkt als hoofdtransportassen. Het aan tal sluispassages bij de scheep vaartdienst bedroeg in 2001 on geveer 330.000, waarvan 170.000 recreatievaart. Eisma: „Complicerende factor is dat er ook veel door elkaar vaart, niet alleen binnen- en recreatie vaart, ook visserij en je hebt te maken met gevaarlijke stoffen. En de Oosterschelde is een bin nenzee, daar zijn andere om standigheden dan op een kanaal of een rivier." Garanties over 'absolute veilig heid' op de wateren wil en kan Eisma niet geven. „Wanneer is water veilig? Als er niemand vaart is het héél veilig. Het is te vergelijken met een autoweg. Je hebt bij ons te maken met een hoeveelheid schepen. Er is be hoorlijk veel begeleiding en er is een uitgebreid calamiteiten plan. Er is ook veel geïnvesteerd in veiligheid, ik denk aan de ver keerspost bij Wemeldinge, be tonning, en dergelijke. Maar een plotseling storm hebben wij niet in de hand en altijd speelt het menselijk gedrag mee." Bij de Scheepvaartdienst Oos terschelde werken zo'n 120 mensen (voor een deel in ploe gendienst; sommige posten zijn dag en nacht bezet). Voor het eerst aan het hoofd ervan een vrouw. Nicoline Eisma vindt dat zelf niets om ophef over te ma ken. Ze is trouwens gewend de enige vrouw in mannengezel- schap te zijn; op de grote vaart is dat niet anders. Ze heeft wel de indruk dat bij het nautisch vaarwegbeheer minder vrouwen werken dan bij veel andere diensten van Rijks waterstaat. Bij haar dienst wordt ongeveer 10 procent van de posten door vrouwen bezet. Maar er is voortuitgang. Vijftien jaar geleden waren er nog hele maal geen vrouwelijke sluis wachters." Nicoline Eisma-Reichenfeld: „Je hebt niet alleen binnen- en recreatievaart, maar ook visserij en ver voer van gevaarlijke stoffen." foto Dirk-Jan Gjeltema door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Zeeuwse mantelzorgers moeten één adres krijgen waar alle ondersteuning uit vrijwillige thuiszorg en zor gorganisaties te vinden is. Bo vendien moeten gemeenten en zorginstellingen doordrongen raken van de ernst en omvang van mantelzorg. Een plan van aanpak daartoe krijgt gedepu teerde zorg G. de Kok woensdag 18 september overhandigd tij dens een studieconferentie bij organisatie voor welzijn en cul tuur Scoop in Middelburg. Opsteller Corry Verburg van Scoop onderzocht in hoeverre de zorgorganisaties in Zeeland mantelzorgers bedienen. De taak die met 87 procent het hoogste scoorde bleek 'verwij zen'. „Wrang, maar er gebeuren gelukkig ook veel goede dingen. Hulp voor mantelzorgers is be schikbaar, maar heel erg ver snipperd. Als we alles op elkaar afgestemd krijgen en via één bu reaubeschikbaar maken, bereik je veel meer mantelzorgers. Die hebben de tijd niet om uitge breid te zoeken." Volgend jaar moet, onder regie van het pro vinciebestuur, die bundeling van hulp bereikt zijn. Dagopvang De steunorganisaties moeten actief op zoek gaan naar man telzorgers, vindt Verburg. „Huisartsen raken soms te ge wend aan een zorgsituatie in een gezin. Dan komt er eens een ver vanger, en die schrikt van de hoeveelheid taken die dat gezin op zich neemt. Mensen vragen pas om hulp als ze echt niet meer kunnen. Dat kan je vóór zijn. Dat vergt wel een omschakeling in denken. Veel mensen zijn bang tekort te schieten als ze hun chronisch zieke partner naar een dagopvang sturen. Maar een middag de handen vrij hebben kan zoveel verschil ma ken." De stichting welzijn in Oostburg zoekt al actief naar mantelzorgers via de warme- maaltijdservice. „Apothekers kennen ze ook: die mensen die altijd voor anderen medicijnen halen." Tachtig procent van de zorg in Nederland wordt gegeven door mantelzorgers. Overheid en zorginstellingen verlaten zich al te makkelijk op mantelzorg, vindt Verburg. „Als een patiënt na ziekenhuisontslag zorg no dig heeft en er is iemand in de thuissituatie, dan wordt daar gelijk het hele zorgpakket aan overgedragen. Je moet je onder- hard keihard opstellen wil je de beste zorg krijgen. Ik hoorde van iemand die weigerde haar vader in huis te laten als die uit het ziekenhuis zou komen. Om dat ze wist dat verzorging thuis een tweederangs oplossing zou zijn voor hemMaar je moet voet bij stuk houden, wil je een wachtbed voor het verpleeghuis loskrijgen." In de toekomst zou er standaard een adviseur voor mantelzorg ingeschakeld moeten worden, wanneer een patiënt thuis opge vangen gaat worden, vindt Ver burg. „Dan kan er gekeken worden welke taken er thuis op gepakt worden, en welke door anderen opgenomen worden. Nu gaat alle geld en aandacht naar de patiënt, terwijl voorbij gegaan wordt aan degene die hem of haar verzorgt. Dat uit zich bij voorbeeld in zaken als de functionaris die iemand een rol stoel toewijst, maar die daarbij geen rekening heeft gehouden met diens partner, die door reu mahanden geen zware toestel len kan hanteren. Dat willen we veranderen door mantelzorg onderwerp te maken van zorg- opleidingen en bijscholingscur sussen, voor zowel artsen als ge- meentepersoneel. Studiedag De studiedagMantelzorg begint woensdag 18 september om 10.00 uur in de Scoopera in Mid delburg. Naast de notitie van Scoop worden het landelijk beleid en de oprichting van de regionale belangenbehartiging voor mantelzorgers uiteenge zet. Sprekers zijn Joke Jorritsma, bestuurder van de landelijke vereniging van mantelzorgers LOT, de regionaal consulent voor LOT in Zeeland Ingrid i Nijskens, Trudy Schreuder van j het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn en Sylvia Tuin- j der, coördinator van de Vrijwil-1 lige Thuiszorg Zeeland. door Ernst Jan Rozendaal OOST-SOUBURG - Vandaag verschijnt de cd Acoustickled van gitarist Gert de Meijer uit Oost-Souburg. Het is zijn twee de album voor Acoustic Music Records, het belangrijkste pla tenlabel ter wereld als het gaat om akoestische gitaarmuziek. „Met de titel geef ik aan dat ik het publiek met mijn gitaarspel wil kietelen", vertelt De Meijer. „Maar ook dat de gitaar in mijn aderen zit en mijn lijf doet tinte len." Twee jaar geleden maakte De Meijer zijn come-back als akoestisch gitarist. Halverwege de jaren zeventig maakte hij in ternationaal indruk met de el pee Clear tunesmaar voordat hij de vruchten kon plukken van de goede ontvangst bij de critici hing hij zijn gitaar - professio neel gezien - aan de wilgen. Het zakelijke geëtter hing hem de keel uit. Halverwege de jaren negentig begon hij toch weer op te treden. Eerst met de groep B.S.U.R en daarna ook solo. Nog steeds viel zijn gitaarspel op. Alle reden voor het Duitse label AMR hem een contract aan te bieden. „Voor een groot deel heeft dat mij gebracht wat ik had ge hoopt", zegt De Meijer. „Ik ben internationaal weer in beeld ge komen. Ik heb opgetreden van Parijs en Turijn tot aan Kuhlungsborn aan de Oostzee, vorige week." De Meijer schrijft tegenwoordig een column in het maandblad Gitaarplus en geeft tal van workshops. Na bemid deling van de Vlissingse gitaar bouwer Sjak Zwier heeft de Tsjechische gitaarfabriek Furch hem als een van de boeg beelden aangetrokken. „Ik sta op hun internetsite tussen Uriah Heep en de gitarist Sting", zegt De Meijer lachend. „De gitaren van Furch zijn handgemaakt en van hele goede houtsoorten. Ik heb een zes- en een twaalf snarig exemplaar. Die krijg ik gratis, in ruil voor demonstraties op beurzen en de reclame die zij maken met mijn naam. Overi gens heb ik nog een derde gitaar, een Ierse Lowden. Ook een topinstrument. Tijdens concer ten wissel ik ze af. Op zijn vorige album Behind the dunes was Zeeland de inspira tiebron voor De Meijers muziek, ditmaal gaat hij niet uit van één thema. Er staat een nummer op met de titel 'The Run'. Dat is ge- inspireerd op 11 september. De Meijer: „Het geloop van die vluchtende mensen, zoals je dat op televisie kon zien, is het uit gangspunt voor die compositie. Soms kan een voor mij belang rijke ontmoeting ook tot een nummer leiden, zoals in 'Fri day'. Dan kom ik thuis met een bepaalde sfeer in mijn hoofd, ga ik zitten en speel ik het zo, alsof ik een compositie ontdek die al bestaat. Ik hoef er alleen een kop en een staart bij te beden ken en ik heb een muzikaal ver haaltje. Ik denk dat het mij ver geleken bij de vorige cd gelukt is mijn gitaarspel nog te verdie pen. Het nieuwe album heeft meer afwisseling en de muziek is meer dan ooit van mijn handtekening voorzien." Hij mag internationaal dan in aanzien staan, De Meijer beseft dat het daarbij gaat om een klei ne club gitaarfanaten. Hij stoort zich aan het vooroordeel dat akoestische gitaarmuziek thuishoort in kleine clubs en op gespecialiseerde festivals. „Geen gitaarleraar komt in Ne derland kijken bij mijn concer ten. En zo'n nummer als 'The Run', over 11 september, dat zou uitstekend geschikt zijn voor een Bevrijdingsfestival. Ik heb veel samengespeeld met de Australische gitarist Tommy Emmanuel. Die heeft bij de ope ning van de Olympische Spelen in Sydney gespeeld. Dus het kan wel, als je het goed aanpakt. Daar wil ik me de komende tijd voor in gaan zetten. Voor een bredere waardering van de akoestische gitaarmuziek." Gert de Mijer presenteert zijn cd vanavond in het Salland Gitaarpo dium in Raalte (20 uur) en zaterdag 21 september in De Drukkerij in Middelburg, 14.30 uur. Het meisje met de witte rok, olieverf van Will Kellermann. foto Peter Nicolai Gert de Meijer brengt met Acoustjckled zijn tweede cd uit op het prestigieuze label Acoustic Music Records. foto Ruben Oreel door Anita Tournois GROEDE - Kleur en Will Kellermann vormen een eenheid. Haar romantisch-impressionistische schilderijen in olie- en aquarelverf of pastels zin deren van de vele tinten en toonaarden. Gelief koosde onderwerpen zijn landschappen, model len en portretten. Vandaag opent een expositie van haar werk in Gallery d'Ouwe Smisse in Groe- de. „Kleur is van wezenlijk belang in mijn werk. Ooit is eens over mij gezegd, Kellermann ziet, proeft, voelt en ruikt kleur. Ik zou niet zonder kunnen. Hou absoluut niet van grijs", legt de kunstenares uit. „Bovendien schilder ik nooit exact naar de natuur.Keilerman bezit een typisch eigen kleu renpalet. We zien veel blauw en groen en vooral li la. Over alles lijkt wel een lila gloed te liggen. Op de vraag hoe dat ontstaat, komt het volgende ant woord: „Ik heb dat zelf eigenlijk nooit zo opge merkt, maar het is inderdaad een kleur, die ik erg mooi vind. Ik werk graag met Scheveningenverf, een olieverf met de meest fantastische Oudhol landse tinten, die ook heel soepel is." Het tentoongestelde werk oogt dan ook losjes. Er zit veel beweging in de kleurrijke impressies van landschappen, bloemen en portretten, geliefkoos de onderwerpen en voortdurende bronnen van in spiratie. Sfeer „Eigenlijk schilder ik alles, als het me maar boeit. Zelfs het materiaal dat ik gebruik is afhankelijk van het onderwerp of de sfeer." Kellermann schil dert zowel buiten als binnen. Zijdeschilderijen - de kunstenares is bekend om haar unieke silk co lors - worden binnen vervaardigd. „Dat kan echt alleen in mijn atelier. Maar over het algemeen schilder ik vaak ter plekke, maak het werk daar dan ook af. Als ik echter weet dat de situatie kan veranderen, dan fotografeer, schets of aquarel leer ik een eerste opzet. Heb mijn spullen altijd bij me in mijn rugzak. "Ze reist veel. Elk j aar bezoekt ze met tien schilders - de Avonturisme-groep, waaronder ook Tom Coates, haar voormalig le raar uit Engeland - een ander land. Recent werk is te zien uit Italië en Bretagne. Favoriet zijn kleine haventjes of plaatsjes in de kuststreek. Een hete dag in Campese, een Italiaans landschap, is een zeer zonnig werk in olieverf, in terra- en blauw tinten. Kellermann schildert niet alleen naar de werkelijkheid, ook worden dingen toegevoegd. De baai, Bretagne gaf ze bijvoorbeeld een nieuwe dimensie door er een veld vol klaprozen bij te schilderen. Voorstellingen met boten geven een kijk op het eigen land, zoals Yerseke en Bruine vloot in Kampen. Naast landschappen is er veel werk van modellen: naakten, maar ook lieflijke jonge meisjes of fraai uitgedoste dames. Uit alles blijkt dat Will Kellermann een veelzijdig kunstenares is. Ze won diverse prijzen. Ook heeft ze al heel wat tentoonstellingen op haar naam staan in binnen- en buitenland. Haar opleiding genoot Kellermann aan de Academie in Tilburg, de Vrije academie Den Haag en de Kunstgewerbe- schule Zurich. Tentoonstelling t/m 29 september in Atelier/Gallery d'Ouwe Smisse, Molenstraat 19 in Groede. Openingstijden: do. vr. en za. van 10.30-12 uur en 13.SO IT. 00 uur, zo. 14-18 uur. Opening met voordracht van passende gedichten za. 14 uur Het Middelburgse popfesti val Abdijpop presenteert vandaag een verrassend extra- tje. Om 18 uur beklimt de for matie Plaeto het podium. Het is de nieuwe groep van zanger/gi tarist Sandro van Breemen, tot mei van dit jaar nog frontman van City to City. In Plaeto speelt ook de voormalige drummer van City to City, Vlissinger Je roen Polderman. Het concert in Middelburg is het eerste van een tournee waarmee de nieuwe groep zich aan het Nederlandse publiek voorstelt. Van Breemen is uit het uiterst succesvolle City to City gestapt omdat hij niet meer kon spelen wat hij wilde en waar hij wilde. ,Met deze nieuwe groep doe ik alleen dingen die ik zelf wil, zonder enige concessie aan an deren. Misschien dat de snelle hit die we scoorden met 'The road ahead' ervoor zorgde dat City to City zich niet heeft kun nen ontwikkelen zoals mij voor ogen stond. Alles moest zo snel dat we veel mogelijkheden heb ben laten liggen. De organisatie zat gewoon verkeerd in elkaar. Met Plaeto doen we de boekin gen en het management zelf. We hebben wel aanbiedingen van platenmaatschappijen maar we gaan er pas op in als duidelijk is j dat ze ons vrij laten. De komen- de twintig jaar vertelt niemand mij meer hoe het moet. Ik heb niets tegen contracten, maar ik heb ervaren dat je als muzikant nogal eens aan het kortste eind trekt. Nu is het omgekeerd. Ie dereen moet ons accepteren zo als wij zijn." Muzikaal is het met Plaeto dik in orde. De groep speelt toegan kelijke, op Amerikaanse leest geschoeide rockmuziek. Vol- gens Van Breemen heeft de groep een oude ziel, waarmee hi] j bedoelt dat groepen als Pink Floyd, The Kinks en The Beatles invloed blijven uitoefenen, maar zijn de teksten en de sound helemaal van deze tijd, waarbij j hij verwijst naar onder meer Ra- diohead en Foo Fighters. „We zitten in een vierkantje van rock, groove, melodie en melan cholie." Het verrassingsoptreden op Ab dijpop beschouwt Van Breemen als een veelzeggend statement. „Vorig jaar zouden wemet City to City op Abdijpop spelen, maar ons management en het i boekingskantoor hebben dat verknald. Het optreden zat in the pocket en toch ging het feest niet door. Des te symbolischer dat we er nu wel staan." Abdijplein Middelburg, 18 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 12