verras
PRIJS
Hans Keiler is een verteller
Ik heb die wedstrijdjes nodig
C&A
PZC
bij
Gratis WNF-Rangerposter
Documentaires als weefgetouw voor verleden en heden
woensdag 4 september 2002
nen doen.In die tijd was hij nog
dag en nacht druk met Veiling-
.com, toch besloot hij het aan
bod aan te nemen. „Ik merkte
dat ik altijd zenuwachtig was
tijdens een interview. Dus ik
dacht dat het me alleen maar
verder zou helpen als ik wat
meer studio-ervaring zou op
doen."
Dus begon hij als presentator bij
het infotainment-programma
BuZz. In eerste instantie deed
hij dat naast zijn andere werk,
maar al gauw verkocht hij zijn
bedrijf en stortte hij zich volop
op het radio maken. Bij Nacht-
Vrolijk sweatvest.
92-122
9.95
Toffe denim jeans.
100% katoen. 92-122
12.95
door Eric de Bie
HILVERSUM - Een verhalenverteller,
noemt hij zichzelf. Documentairema
ker Hans Keiler (64) weeft al jaren ver
leden en heden in elkaar. De VPRO eert
hem deze maand een beetje door twee
nieuwe films van zijn hand op het
scherm te brengen.
Tientallen televisiedocumentaires
maakte Hans Keiler en hij gaf ze een
herkenbaar geluid. Naast het begin van
een nieuwe reeks De dode dichters al
manak (DDD A) vorige zondag, worden
er twee documentaires van hem uitge
zonden: De verdwenen personages van
Han Bentz van den Berg en Twee weken
in een ander stadje - revisited.
Met DDDA gaat Keiler het vijfde sei
zoen in. „Ik hou erg van poëzie en vind
het leuk om die juweeltjes bij elkaar te
zoeken. DDDA. is een van de weinige
programma's met verzekerde toekomst.
Iedereen gaat een keer dood, ook dich
ters. Ik heb dus een merkwaardige be
langstelling voor overlijdensberichten
ontwikkeld."
Keiler, begonnen als kunstjournalist
bij de Volkskrant en eind jaren zestig
eindredacteur van het VPRO-program-
ma Het gat van Nederland, speurt sinds
1998 in binnen- en buitenlandse ar
chieven naar film- en tv-opnames van
dichters die voordragen uit eigen werk.
„Zij moeten zelf in beeld komen. Welk
gedicht het is, maakt niet zoveel uit.
Tenzij het te lelijk is voor woorden.
Maar die gedichten zijn dikwijls niet
vastgelegd. Meestal is het ook geen
kwestie van kiezen. Je moet maar af
wachten wat er in de archieven is be
waard."
Keiler heeft ervaren dat dichters soms
'meedenken'. „Een paar jaar geleden
had ik gedichten gevonden van de Duit
ser Günter Eich, die in 1972 is overle
den. Ik wist dat Adriaan Morriën met
Eich bevriend was geweest. Op mijn
verzoek vertaalde hij enkele gedichten.
Morriën vroeg of ik wist hoe oud hij
was.. Hij was toen 89. 'Ik maak het ook
zo lang niet meer'zei hij'Nu heb ik nog
enkele gedichten liggen. Zal ik die voor
jullie camera voorlezen?' Dat hebben
we gedaan en ik heb nu een flinke ver
zameling Morriën-gedichten.
Het terughalen van het veiieden hoort
bij het werk van Hans Keiler. De ope
ningszinnen van zijn televisiefilm
Daar, aan het eind van de gang over de
Hans Keiler: „Ik heb een merkwaardige belangstelling voor overlijdensberichten
ontwikkeld." foto Roland de Bruin
Italiaanse auteur Giorgio Bassani kun
nen dienst doen als centraal thema in
zijn documentaires: 'Het verleden is
niet dood, alleen de afstand wordt elke
dag groter. Als je echt wilt, kun je het
verleden terughalen, het velleden ligt
aan het einde van de gang.'
Verschoven
„Ik vertel vaak verhalen", zegt Keiler.
„Daar houd ik van. Ik venneng vaak
beelden uit het velleden met die uit het
heden. Als je dat op een bepaalde ma
nier doet, zie je hoe die twee werkelijk
heden in elkaar zijn geschoven en hoe
ze zijn vérschoven."
In Twee weken in een ander stadje - re
visited, te zien op 22 september, is dat
thema duidelijk aanwezig. Keiler
mocht in 1971 van de VPRO naar de
Verenigde Staten als hij met vier tv-
films terugkwam. Voor één daarvanbe-
zocht hij Franklin in de staat Tennes
see. Hij maakte er een portret van een
Amerikaanse provinciestadje ten tijde
van de Vietnamoorlog en de hevige ras
senconflicten. „Vorig jaar zomer werd
deze film door de VPRO herhaald. Ik
zat te kijken en bedacht dat het aardig
was dertig jaar later terug te gaan. De
volgende dag moest ik bij de VPRO zijn.
Voor ik iets kon zeggen, hadden drie
mensen mij al gevraagd waarom ik niet
terugging naar Franklin."
„Dat was nog vóór 11 september", ver
volgt Keiler. „Door de aanslagen kreeg
de tweede film een extra lading, maar
uiteindelijk gaat het daar niet over.
Franklin bleek ontzettend veranderd.
De stad is twee, drie keer zo groot ge
worden. In de buurt is een groot bedrij
vencomplex verrezen en het centrum
zelf is een soort spookstadje geworden.
Ik was in een wonderlijke tijdmachine
terechtgekomen. Gelukkig had ik een
paar kopieën van de oude film bij me en
kon ik in contact komen met mensen die
daarin waren te zien. Samen hebben we
de oude beelden bekeken en de reacties
zijn erg belangrijk geworden voor de
nieuwe film."
Ook in De verdwenen personages van
Han Bentz van den Berg weeft Keiler
het veiieden en het heden door elkaar.
De documentaire, die op 12 september
tijdens het Theaterfestival in Amster
dam in première gaat en in twee delen
(18 en 25 september) door de VPRO
wordt uitgezonden, gaat over de in
1976 overleden acteur/regisseur Han
Bentz van den Berg. Keiler maakte het
tweeluik samen met Roel Bentz van den
Berg, de zoon van Han.
Sjarov
„Het iclee ontstond tien jaar geleden al.
Met Ton Lutz was ik bezig met een do
cumentaire over de Russische toneelre
gisseur Pjotr Sjarov, die in de jaren
zestig in Nederland Tsjechov-voorstel
lingen heeft geregisseerd. We hadden in
een theater alle acteurs en actrices uit
genodigd die ooit met Sjarov hadden
gewerkt. We vertoonden fragmenten
van die voorstellingen en in één ervan
speelde Han Bentz van den Berg de
hoofdrol. 'Mijn god, wat een moderne
acteur was hij', riep iedereen. Ik reali
seerde me dat hij een mooi onderwerp
voor een documentaire was, maar ik
wist niet hoe ik het moest aanpakken."
Jaren later kreeg Keiler een helpende
hand aangereikt. „Ik las een stuk van
Roel over zijn vader.Ik heb hem bena
derd met het verzoek of hij aan de docu
mentaire wilde meewerken. Het bleek
dat hij al jaren op een dergelijk verzoek
zat te wachten."
Hoewel het klimaat voor documentai
res er niet gunstiger op wordt, gaat Kei
ler voorlopig stug door. „Mijn hoofd zit
nog vol met ideeën. Met Henk Hofland
denk ik nu na over een documentaire
waarvan de werktitel luidt De biografie
van de wolkenkrabber. De WTC-ramp
dient daarbij als achtergrond, maar een
wolkenkrabber is natuurlijk een
prachtige vertelmachine. Wie bouwde
de eerste wolkenkrabber? En heeft die
iets te maken met het allereerste echt
hoge gebouw van de wereld, de vuurto
ren van Alexandrië. De aanslagen van
11 september kenden ook een soort
voorgeschiedenis. In 1947 is er in dichte
mist een Amerikaanse bommenwerper
in het Empire State Building gevlogen.
Die gebeurtenissen kun je met elkaar in
verband brengen en de uitdaging is het
leukst als ze ogenschijnlijk niets met el
kaar te maken hebben. Van dat soort
verhalen heb ik er nog genoeg te vertel
len'; GPD
De verdwenen personages van Han Bentz
van den Berg, woensdag 18 en 25 september,
Nederland 3, VPRO, 2Ö.00uur.
Tioee weken in een ander stadje - revisited,
zondag 22 september, Nederland 3, VPRO,
22.40 uur.
Radiopresentator Mare de Hond
Advertentie
Bij aankoop van kinderkleding. Zolang de voorraad strekt.
Stoer shirt
Bob de Bouwer
shirt, 100%
BuZz presenteert hij twee keer
in de week zijn eigen program
ma. De Hond: „NachtBuZz, een
onderdeel van Pyama FM, is be
doeld om jonge programmama
kers wat meer 'vlieguren' te ge
ven. Ik mag daar in principe
doen waar ik zin in heb. Ik heb
mijn eigen spelletje, Nacht Tii-
viant, laat beginnende bandjes
komen en nodig gasten uit.
Voorbeeld
Mare de Hond wordt in Nacht
BuZz begeleid door 3 FM-pre-
sentator Wim Rigter en liep sta
ge bij Ruuddewild.nl. „Hij is
mijn grote voorbeeld op het ge
bied van vrijblijvende lol op de
radio. Ruud bereidt zijn pro
gramma heel goed voor, maar
op de radio lijkt het net of hij al
les ter plekke verzint. Hij is
daarin de beste van Nederland."
Een paar maanden geleden
kreeg hij er van de NCRV een
derde programma bij, het ver-
halenprogramma Nachtlicht op
Radio 1. In Nachtlicht krijgt
Mare de Hond de kans langere
interviews te doen die betrek
king hebben op de actualiteit.
De Hond presenteert nu nog
voornamelijk in de nacht en in
het weekeinde. „Op dit moment
geeft de nacht me genoeg vol
doening. Ik merk dat er wordt
geluisterd. Als ik een beloproep
doe, staat de telefoon roodgloei
end. Dus ik heb niet het gevoel
dat ik het voor drie man en een
paardenkop doe. Maar uitein
delijk is het de uitdaging om te
kijken of ik goed genoeg ben
voor een programma overdag.
Dat is wel het hoogst haalbare
op radiogebied."
Een snelle babbel, telefoon-
grappen uithalen, Triviant-
spelletjes op de radio. Het is heel
wat anders dan hetgeen hij twee
jaar geleden nog deed. Toen
leidde hij zijn eigen internetbe
drijf, had mensen voor zich wer
ken, was bezig met het grote on
dernemen. Heeft Mare de Hond
spijt dat hij uit de internetbusi-
ness is gestapt? „Ik heb het ver
kocht, omdat er op het juiste
moment een goed aanbod
kwam. De kick van het radio
maken is dat er elke week een
aantal momenten zijn, dat ik er
gewoon voor moet gaan. Of ik
me nou rot voel of niet. Op dat
moment moet je gewoon preste
ren. Als je dat niet doet, heb je de
wedstrijd verloren en als je wel
presteert, win je. Ik heb dat
soort wedstrijdjes nodig. Elke
radio-uitzending" is een wed
strijd tegen mezelf." GPD
BuZz Radio, zondag 18-20 uur, Ra
dio 3FM
Pyama FM (NachtBuZz), maandag
1-3 uur, Radio 3FM
Nachtlicht, dinsdag 1-6 uur, Radio 1
Ruige
denim
jeans,
100%
katoen.
92-122
17.95
Original
jeans,
100% jj
katoen.
92-122 I
17.95
door Lieneke van der Fluit
AMSTERDAM -Mare de Hond,
24 jaar, maar al vijf jaar direc
teur geweest van zijn eigen in
ternetbedrijf Veiling.com. Twee
jaar geleden verkocht hij zijn
bedrijf, nu presenteert hij voor
de NCRV de radioprogramma's
NachtBuZz en Nachtlicht.
Hij noemt zich liever een radio
presentator dan een discjockey.
„Een dj vind ik iemand die goed
plaatjes aan elkaar kan praten.
Ik vind dat ik toch iets journa-
listieker bezig ben, dus ben ik
een presentator." Zijn radiocar
rière begon ruim twee jaar gele
den. Mare de Hond, zoon van
internetondernemer en opinie
peiler Maurice de Hond, werd in
die tijd vaak gevraagd om in ra
dio- en televisieprogramma's te
vertellen over zijn opmerkelijke
carrière. Piepjong en dan al ei
genaar van een groot internet
bedrijf.
Ook in het NCRV-jongerenpro
gramma BuZz werd hij geïnter
viewd. „Dat werd zo'n leuk pro
gramma, dat de NCRV me kort
daarop belde om te vragen of ik
niet wat meer voor ze zou kun-
Verrassend. ..C&A
Mare de Hond: „Een programma overdag is wel hel hoogst haalbare
op radiogebied." foto Ton Kastermans
Dragonball Z
shirt, 100%
katoen. 122-176
Vanaf
Cool capuchon
shirt, 100% katoen.
134-182 Vanaf
Hip vest.
122-176
Vanaf
Ribvest met
glitter.
122-176
Vanaf
(Advertentie
Glans
denim
Vanaf
Fleurig sweatvest,
100% katoen.122-176
Vanaf
Patchwork
jeans,
100% katoen.
122-176
Vanaf
Gewassen
i dirty jeans
i katoenen
i stretch.
122-176
Vanaf
119.95