verras PRIJS Hans Keiler is een verteller Ik heb die wedstrijdjes nodig C&A PZC bij Gratis WNF-Rangerposter Documentaires als weefgetouw voor verleden en heden woensdag 4 september 2002 nen doen.In die tijd was hij nog dag en nacht druk met Veiling- .com, toch besloot hij het aan bod aan te nemen. „Ik merkte dat ik altijd zenuwachtig was tijdens een interview. Dus ik dacht dat het me alleen maar verder zou helpen als ik wat meer studio-ervaring zou op doen." Dus begon hij als presentator bij het infotainment-programma BuZz. In eerste instantie deed hij dat naast zijn andere werk, maar al gauw verkocht hij zijn bedrijf en stortte hij zich volop op het radio maken. Bij Nacht- Vrolijk sweatvest. 92-122 9.95 Toffe denim jeans. 100% katoen. 92-122 12.95 door Eric de Bie HILVERSUM - Een verhalenverteller, noemt hij zichzelf. Documentairema ker Hans Keiler (64) weeft al jaren ver leden en heden in elkaar. De VPRO eert hem deze maand een beetje door twee nieuwe films van zijn hand op het scherm te brengen. Tientallen televisiedocumentaires maakte Hans Keiler en hij gaf ze een herkenbaar geluid. Naast het begin van een nieuwe reeks De dode dichters al manak (DDD A) vorige zondag, worden er twee documentaires van hem uitge zonden: De verdwenen personages van Han Bentz van den Berg en Twee weken in een ander stadje - revisited. Met DDDA gaat Keiler het vijfde sei zoen in. „Ik hou erg van poëzie en vind het leuk om die juweeltjes bij elkaar te zoeken. DDDA. is een van de weinige programma's met verzekerde toekomst. Iedereen gaat een keer dood, ook dich ters. Ik heb dus een merkwaardige be langstelling voor overlijdensberichten ontwikkeld." Keiler, begonnen als kunstjournalist bij de Volkskrant en eind jaren zestig eindredacteur van het VPRO-program- ma Het gat van Nederland, speurt sinds 1998 in binnen- en buitenlandse ar chieven naar film- en tv-opnames van dichters die voordragen uit eigen werk. „Zij moeten zelf in beeld komen. Welk gedicht het is, maakt niet zoveel uit. Tenzij het te lelijk is voor woorden. Maar die gedichten zijn dikwijls niet vastgelegd. Meestal is het ook geen kwestie van kiezen. Je moet maar af wachten wat er in de archieven is be waard." Keiler heeft ervaren dat dichters soms 'meedenken'. „Een paar jaar geleden had ik gedichten gevonden van de Duit ser Günter Eich, die in 1972 is overle den. Ik wist dat Adriaan Morriën met Eich bevriend was geweest. Op mijn verzoek vertaalde hij enkele gedichten. Morriën vroeg of ik wist hoe oud hij was.. Hij was toen 89. 'Ik maak het ook zo lang niet meer'zei hij'Nu heb ik nog enkele gedichten liggen. Zal ik die voor jullie camera voorlezen?' Dat hebben we gedaan en ik heb nu een flinke ver zameling Morriën-gedichten. Het terughalen van het veiieden hoort bij het werk van Hans Keiler. De ope ningszinnen van zijn televisiefilm Daar, aan het eind van de gang over de Hans Keiler: „Ik heb een merkwaardige belangstelling voor overlijdensberichten ontwikkeld." foto Roland de Bruin Italiaanse auteur Giorgio Bassani kun nen dienst doen als centraal thema in zijn documentaires: 'Het verleden is niet dood, alleen de afstand wordt elke dag groter. Als je echt wilt, kun je het verleden terughalen, het velleden ligt aan het einde van de gang.' Verschoven „Ik vertel vaak verhalen", zegt Keiler. „Daar houd ik van. Ik venneng vaak beelden uit het velleden met die uit het heden. Als je dat op een bepaalde ma nier doet, zie je hoe die twee werkelijk heden in elkaar zijn geschoven en hoe ze zijn vérschoven." In Twee weken in een ander stadje - re visited, te zien op 22 september, is dat thema duidelijk aanwezig. Keiler mocht in 1971 van de VPRO naar de Verenigde Staten als hij met vier tv- films terugkwam. Voor één daarvanbe- zocht hij Franklin in de staat Tennes see. Hij maakte er een portret van een Amerikaanse provinciestadje ten tijde van de Vietnamoorlog en de hevige ras senconflicten. „Vorig jaar zomer werd deze film door de VPRO herhaald. Ik zat te kijken en bedacht dat het aardig was dertig jaar later terug te gaan. De volgende dag moest ik bij de VPRO zijn. Voor ik iets kon zeggen, hadden drie mensen mij al gevraagd waarom ik niet terugging naar Franklin." „Dat was nog vóór 11 september", ver volgt Keiler. „Door de aanslagen kreeg de tweede film een extra lading, maar uiteindelijk gaat het daar niet over. Franklin bleek ontzettend veranderd. De stad is twee, drie keer zo groot ge worden. In de buurt is een groot bedrij vencomplex verrezen en het centrum zelf is een soort spookstadje geworden. Ik was in een wonderlijke tijdmachine terechtgekomen. Gelukkig had ik een paar kopieën van de oude film bij me en kon ik in contact komen met mensen die daarin waren te zien. Samen hebben we de oude beelden bekeken en de reacties zijn erg belangrijk geworden voor de nieuwe film." Ook in De verdwenen personages van Han Bentz van den Berg weeft Keiler het veiieden en het heden door elkaar. De documentaire, die op 12 september tijdens het Theaterfestival in Amster dam in première gaat en in twee delen (18 en 25 september) door de VPRO wordt uitgezonden, gaat over de in 1976 overleden acteur/regisseur Han Bentz van den Berg. Keiler maakte het tweeluik samen met Roel Bentz van den Berg, de zoon van Han. Sjarov „Het iclee ontstond tien jaar geleden al. Met Ton Lutz was ik bezig met een do cumentaire over de Russische toneelre gisseur Pjotr Sjarov, die in de jaren zestig in Nederland Tsjechov-voorstel lingen heeft geregisseerd. We hadden in een theater alle acteurs en actrices uit genodigd die ooit met Sjarov hadden gewerkt. We vertoonden fragmenten van die voorstellingen en in één ervan speelde Han Bentz van den Berg de hoofdrol. 'Mijn god, wat een moderne acteur was hij', riep iedereen. Ik reali seerde me dat hij een mooi onderwerp voor een documentaire was, maar ik wist niet hoe ik het moest aanpakken." Jaren later kreeg Keiler een helpende hand aangereikt. „Ik las een stuk van Roel over zijn vader.Ik heb hem bena derd met het verzoek of hij aan de docu mentaire wilde meewerken. Het bleek dat hij al jaren op een dergelijk verzoek zat te wachten." Hoewel het klimaat voor documentai res er niet gunstiger op wordt, gaat Kei ler voorlopig stug door. „Mijn hoofd zit nog vol met ideeën. Met Henk Hofland denk ik nu na over een documentaire waarvan de werktitel luidt De biografie van de wolkenkrabber. De WTC-ramp dient daarbij als achtergrond, maar een wolkenkrabber is natuurlijk een prachtige vertelmachine. Wie bouwde de eerste wolkenkrabber? En heeft die iets te maken met het allereerste echt hoge gebouw van de wereld, de vuurto ren van Alexandrië. De aanslagen van 11 september kenden ook een soort voorgeschiedenis. In 1947 is er in dichte mist een Amerikaanse bommenwerper in het Empire State Building gevlogen. Die gebeurtenissen kun je met elkaar in verband brengen en de uitdaging is het leukst als ze ogenschijnlijk niets met el kaar te maken hebben. Van dat soort verhalen heb ik er nog genoeg te vertel len'; GPD De verdwenen personages van Han Bentz van den Berg, woensdag 18 en 25 september, Nederland 3, VPRO, 2Ö.00uur. Tioee weken in een ander stadje - revisited, zondag 22 september, Nederland 3, VPRO, 22.40 uur. Radiopresentator Mare de Hond Advertentie Bij aankoop van kinderkleding. Zolang de voorraad strekt. Stoer shirt Bob de Bouwer shirt, 100% BuZz presenteert hij twee keer in de week zijn eigen program ma. De Hond: „NachtBuZz, een onderdeel van Pyama FM, is be doeld om jonge programmama kers wat meer 'vlieguren' te ge ven. Ik mag daar in principe doen waar ik zin in heb. Ik heb mijn eigen spelletje, Nacht Tii- viant, laat beginnende bandjes komen en nodig gasten uit. Voorbeeld Mare de Hond wordt in Nacht BuZz begeleid door 3 FM-pre- sentator Wim Rigter en liep sta ge bij Ruuddewild.nl. „Hij is mijn grote voorbeeld op het ge bied van vrijblijvende lol op de radio. Ruud bereidt zijn pro gramma heel goed voor, maar op de radio lijkt het net of hij al les ter plekke verzint. Hij is daarin de beste van Nederland." Een paar maanden geleden kreeg hij er van de NCRV een derde programma bij, het ver- halenprogramma Nachtlicht op Radio 1. In Nachtlicht krijgt Mare de Hond de kans langere interviews te doen die betrek king hebben op de actualiteit. De Hond presenteert nu nog voornamelijk in de nacht en in het weekeinde. „Op dit moment geeft de nacht me genoeg vol doening. Ik merk dat er wordt geluisterd. Als ik een beloproep doe, staat de telefoon roodgloei end. Dus ik heb niet het gevoel dat ik het voor drie man en een paardenkop doe. Maar uitein delijk is het de uitdaging om te kijken of ik goed genoeg ben voor een programma overdag. Dat is wel het hoogst haalbare op radiogebied." Een snelle babbel, telefoon- grappen uithalen, Triviant- spelletjes op de radio. Het is heel wat anders dan hetgeen hij twee jaar geleden nog deed. Toen leidde hij zijn eigen internetbe drijf, had mensen voor zich wer ken, was bezig met het grote on dernemen. Heeft Mare de Hond spijt dat hij uit de internetbusi- ness is gestapt? „Ik heb het ver kocht, omdat er op het juiste moment een goed aanbod kwam. De kick van het radio maken is dat er elke week een aantal momenten zijn, dat ik er gewoon voor moet gaan. Of ik me nou rot voel of niet. Op dat moment moet je gewoon preste ren. Als je dat niet doet, heb je de wedstrijd verloren en als je wel presteert, win je. Ik heb dat soort wedstrijdjes nodig. Elke radio-uitzending" is een wed strijd tegen mezelf." GPD BuZz Radio, zondag 18-20 uur, Ra dio 3FM Pyama FM (NachtBuZz), maandag 1-3 uur, Radio 3FM Nachtlicht, dinsdag 1-6 uur, Radio 1 Ruige denim jeans, 100% katoen. 92-122 17.95 Original jeans, 100% jj katoen. 92-122 I 17.95 door Lieneke van der Fluit AMSTERDAM -Mare de Hond, 24 jaar, maar al vijf jaar direc teur geweest van zijn eigen in ternetbedrijf Veiling.com. Twee jaar geleden verkocht hij zijn bedrijf, nu presenteert hij voor de NCRV de radioprogramma's NachtBuZz en Nachtlicht. Hij noemt zich liever een radio presentator dan een discjockey. „Een dj vind ik iemand die goed plaatjes aan elkaar kan praten. Ik vind dat ik toch iets journa- listieker bezig ben, dus ben ik een presentator." Zijn radiocar rière begon ruim twee jaar gele den. Mare de Hond, zoon van internetondernemer en opinie peiler Maurice de Hond, werd in die tijd vaak gevraagd om in ra dio- en televisieprogramma's te vertellen over zijn opmerkelijke carrière. Piepjong en dan al ei genaar van een groot internet bedrijf. Ook in het NCRV-jongerenpro gramma BuZz werd hij geïnter viewd. „Dat werd zo'n leuk pro gramma, dat de NCRV me kort daarop belde om te vragen of ik niet wat meer voor ze zou kun- Verrassend. ..C&A Mare de Hond: „Een programma overdag is wel hel hoogst haalbare op radiogebied." foto Ton Kastermans Dragonball Z shirt, 100% katoen. 122-176 Vanaf Cool capuchon shirt, 100% katoen. 134-182 Vanaf Hip vest. 122-176 Vanaf Ribvest met glitter. 122-176 Vanaf (Advertentie Glans denim Vanaf Fleurig sweatvest, 100% katoen.122-176 Vanaf Patchwork jeans, 100% katoen. 122-176 Vanaf Gewassen i dirty jeans i katoenen i stretch. 122-176 Vanaf 119.95

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 8