Hulpdienst rijdt zich vaak klem
PZC
Natuurvriendelijk boeren
kan wateroverlast beperken
Nederland heeft
niets opgestoken
van 11 september
Van der G. kan nog
zeker tot in de herfst
verder hongeren
Steeds meer problemen door drukte en onachtzaamheid weggebruikers
4 september 1952
door Bernice Breure
Nederland gaat er te mak
kelijk van uit geen doel
wit te zijn van terroristische
aanslagen. Na 11 september
hadden veiligheids- en
inlichtingendiensten anders
moeten gaan werken. Een
ministerie van Veiligheid
was een goede zet geweest.
Dat stelden politieke en mili
taire analisten gisteren tij
dens een symposium over
terrorisme, georganiseerd
door het Instituut Clingen-
dael in Den Haag.
„We doen maar alsof we on
kwetsbaar zijn", aldus Clin-
gendael-onderzoeker Rob de
Wijk, die zich ergert aan het
uitblijven van een nationaal
debat, één jaar na de aansla
gen. Hij fulmineert vooral te
gen de investeringsstop die
onlangs werd aangekondigd
op het ministerie van Defen
sie. Volgens De Wijk is dit
juist de tijd om geld te pom
pen in bijvoorbeeld de mare
chaussee, de mariniers en on
bemande vliegtuigen. Net
als meerdere analisten is De
Wijk teleurgesteld over het
uitblijven van een apart vei
ligheidsdepartement. „Van
een wat rechtse regering zou
je verwachten dat dit juist
prominent op de agenda
wordt gezet." Een integrale
aanpak van terrorisme ont
breekt nu, betoogde hij.
„Terreurbestrijding kan niet
'op zijn poldermodels'. Nu
zijn er zoveel coördinatie
groepen dat het wel fout
móet gaan. Je kunt bijna stel
len dat Nederland aanslagen
over zich afroept."
Met verbijstering heeft hij de
verbaasde reacties van poli
tici op de recente arrestaties
van vermoedelijke Al Qaeda-
aanhangers in ons land aan
gehoord. „In zestig landen
zijn handlangers van Bin La
den actief. Natuurlijk is ook
Nederland een vrijplaats
voor dit soort types.
Ook Bob de Graaff, auteur
van verschillende spionage-
boeken en hoofddocent ge
schiedenis van internationa
le betrekkingen aan de Uni
versiteit van Utrecht, kijkt
daar niet van op. Hij heeft het
profiel van een terrorist van
een organisatie als Al Qaeda
opgemaakt. In plaats van het
'nieuwe terrorisme' prefe
reert hij de term 'fanatiek
terrorisme'. „Doof voor rede
en gevoelloos voor het lot van
de slachtoffers", typeert hij
onder meer de kapers van 11
september.
Veel van dergelijke terroris
ten komen tot hun daden
door de spanning tussen tra
ditie en moderniteit in hun
leven, denkt De Graaff. „Veel
jongens hebben na een op
voeding in een islamitisch
land een tijd in het Westen
doorgebracht. Soms hebben
ze zich daar overgegeven aan
verlokkingen als hoeren en
drank. Wanneer ze weer 'tot
inkeer' komen, willen ze zich
op die duivelse samenleving"
wreken." En dat kan ook de
Nederlandse zijn.
Geheimhouding
Onder anderen De Graaff
verwijt de inlichtingen- en
veiligheidsdiensten dat zij
zich nog veel te veel op hun
geheimhouding beroepen.
Door zich iets opener op te
stellen, bijvoorbeeld tegen
over wetenschappers, zou
veel meer informatie ver
gaard kunnen worden. Vol
gens de spionage-expert
hobbelt de Algemene Inlich
tingen en Veiligheidsdienst
(voorheen de BVD) achter de
feiten aan door zelf taal- en
cultuurexperts op te leiden.
„Naar aanleiding van 11 sep
tember bestuderen mede
werkers van de dienst de ge
woonten en taal van bijvoor
beeld een regio in Afghanis
tan. Die studie is in 2006
klaar, terwijl op de universi
teiten al veel landenkennis
paraat is."GPD
woensdag 4 september 2002
door Heieen de Bruijn
Files, wegopbrekingen en het
gedrag van medewegge
bruikers; brandweerwagens en
ambulances hebben er in toene
mende mate last van. Ze komen
geregeld te laat op hun plaats
van bestemming en raken nogal
eens betrokken bij ongevallen.
Vooral in de spits is er vaak geen
doorkomen aan.
Chauffeurs van hulpdiensten
moeten zich in allerlei bochten
wringen om snel en toch veilig
op hun bestemming te geraken.
Willem Pieneman, hoofd van de
uitrukdienst van de Amers-
foortse brandweer, kent de pro
blemen. „Er lopen soms mensen
op straat met een walkman of
automobilisten hebben de radio
aan en dan horen ze onze sirene
niet. Bovendien rijden wij altijd
achter het verkeer aan. Mensen
weten niet waar we vandaan ko
men en dan krijg je paniekreac
ties en vliegen ze naar links en
naar rechts."
Die ervaring heeft ook de
brandweer. Er is vooral span
ning tussen 'zo snel mogelijk' en
'zo veilig mogelijk'. Wout Were-
steijn, mobiliteitscoördinator
van de brandweer in Utrecht:
„Wij hebben in de stad bijvoor
beeld last van verkeerd gepar
keerde auto's en laders en los
sers. En de stad is niet ruim, je
kunt dus niet zo gauw eventjes
een andere weg nemen."
Andere weggebruikers zijn ook
een probleem, zegt ook Were-
steijn. „Automobilisten zijn
meestal bedacht op de eerste
brandweerwagen, maar niet op
een tweede die er achteraan
komt. Door ervaring weten we
dat en houden daar rekening
mee. Maar het zou wel prettig
zijn als bijvoorbeeld in de rijop
leidingen meer aandacht wordt
besteed aan bepaalde manieren
van reageren als je sirenes hooxd.
Het maakt niet uit wat je af
spreekt, als je het maar doet.
Misschien ligt hier een taak voor
de overheid."
Volgens ANWB-woordvoei'der
Ton Hendriks groeit het besef
dat afspraken nodig zijn. Maar
tegelijkertijd zegt hij dat dat
voor de bebouwde kom niet zo
eenvoudig is. „Elke situatie is
anders. Op de ene plek kun je
makkelijk uitwijken, op de an
dere weer niet. Op de snelweg is
het makkelijkei'. Je kunt afspre
ken datje bijvoorbeeld de hulp
diensten tussen het verkeer laat
doon'ijden. Bovendien zijn daar
vluchtstroken, alhoewel die in
toenemende mate gebruikt
worden om het verkeer goed
door te laten sti'omen. Dat vin
den wij dus niet goed."
Ook J. van Engelen, manager
van de RAVU, de ï'egionale
brandweervoorziening Utrecht,
vindt dat automobilisten moe
ten worden bijgespijkerd, want
een van de belangrijkste oorza
ken van de problemen is, vol
gens hem, dat weggebruikers
niet goed raad weten met sire
nes. „Mensen halen de gekste
capriolen uit en letten soms ge
woon niet op. Het wordt steeds
moeilijker om mensen en zie
kenhuizen te bei'eiken per am
bulance. We moeten vaak omrij
den, want de kortste weg blijkt
niet altijd de snelste. Ambulan
ces zijn hierdoor langer bezet,
wat weer betekent dat je in tijd
nood komt met auto's voor
spoedeisende gevallen. Nu al
overschrijden we in 5 procent
van de gevallen de aanrijtijden
bij spoedmeldingen."
Het drukke verkeer heeft niet
alleen tot gevolg dat hulpdien
sten vaak (te) laat komen, maar
heeft ook gevolgen voor de
hulpdiensten zelf. Van Engelen
heeft een waslijst van ongeval
len met ambulances. Dagelijks
zijn er aanrijdingen, variërend
van een klein tikje tegen een
bumper tot een botsing met flin
ke blikschade.
Om te voorkomen dat onderweg
tijd wordt verloren, bereiden
hulpdiensten alternatieve rou
tes voor. Zo krijgen ze soms van
een gemeente toestemming om
over busbanen te rijden en ver
zamelen ze informatie over
wegwerkzaamheden.
Bij de Utrechtse brandweer
wordt gewerkt aan een infor
matiesysteemwaarbij de chauf
feurs heel snel kunnen zien -
zelfs onderweg - waar proble
men zijn. En verder stuurt de
brandweer tegenwoordig altijd
meerdere auto's op pad bij gro
tere meldingen: als er een vast
loopt, heb je altijd nog de ander
achter de hand. Ook inspraak
van de hulpdiensten bij de plan
ning van grote projecten, zoals
bijvoorbeeld de aanleg van bus
banen, voorkomt problemen.
Het zijn overigens niet alleen
weggebruikers en verkeers
drukte, die problemen veroor
zaken. De brandweer bijvoor
beeld, steekt ook de hand ih
eigen boezem. Ook de hulpdien
sten zelf weten vaak niet wat ze
moeten cloen, zegt ANWB-
woordvoerder Ton Hendriks.
Dat is ook niet zo vreemd, want
er is nog steeds geen verplichte
rijopleiding voor chauffeurs
van brandweerwagens. „Eigen
lijk heel gek", zegt Wout Were-
steijn van de Utrechtse brand
weer. „Voor vrachtwagens moet
je toch ook een rijbewijs heb
ben?" Aan de verplichting
wordt overigens wel gewerkt.
Richtlijnen
Tot voor kort bestonden er ook
geen bijzondere richtlijnen voor
chauffeurs van hulpdiensten.
Alleen wat daarover in de We
genverkeerswet staat: voor-
rangsregels en gebruik van sire
nes en zwaailichten. Daar houdt
het wel zo'n beetje mee op. Ove
rigens houdt die voorrangsregel
in dat anderen verplicht zijn
voorrang te verlenen, maar je
hebt als chauffeur niet het recht
voorrang te nemen. De lesstof in
opleidingen is dan ook vooral
gebaseerd op praktijkervaring
van anderen, zegt ook Janssen
van de RAVU.
Voor de brandweer heeft het mi -
nisterie van Binnenlandse Za
ken in juli richtlijnen opgesteld.
Voor de ambulances wordt
daaraan gewerkt. In de richtlij
nen wordt onder meer onder
scheid gemaakt tussen verschil
lende 'uitrukprioriteiten'; dus
in welke situatie mag je door
rood licht rijden en in welke
niet.
Weresteijn is er blij mee. „Het is
keihard nodig om de mensen te
laten zien wat de wet zegt, het
brengt duidelijkheid. Het per
soneel wordt hiermee ook
beschermd: er is wettelijke toet
sing. Als je als brandweerchauf
feur betrokken raakt bij een on
geval, kun je tenminste laten
zien dat je volgens de richtlijnen
hebt gehandeld." GPD
Hulpverleners in actie bij een ongeval op de A20 bij Rotterdam. Zij hebben in toenemende mate last van files, wegopbrekingen en het ge
drag van medeweggebruikers. foto ANP
De hongerstaking van Volhert
van der G. gaat vandaag dag 55
in. Hoelang houdt de verdachte
van de moord op Pim Fortuyn
dat nog vol? Een 'totale' honger
staker zou rond deze dagen in de
kritieke fase terecht komen. Van
der G., die ook suiker en vruch
tensap tot zich neemt, heeft nog
ivel even de tijd, zeggen deskun
digen.
van onze redactie binnenland
Volkert van der G. eet al 55
dagen niet meer. De ver
dachte van de moord op Pim
Fortuyn drinkt slechts koffie en
thee met veel suiker en vruch
tensappen en eet kauwgum.
Volgens zijn advocaten maakt
hij het redelijk.
Op zich is dat laatste opmerke
lijk, al is nooit helemaal met ze
kerheid te zeggen wat iemand
met 'redelijk' bedoelt. Het lijkt
er in elk geval wel op dat zich bij
Van der G. nog geen grote pro
blemen hebben voorgedaan. Vo
rige week nog werd gemeld dat
zijn lichamelijke conditie dus
danig was dat hij nog deelneemt
aan het dagprogramma. Hij
deed aan sport en recreatie en
begaf zich op de luchtplaats. Hij
wordt dagelijks onderzocht
door de medische staf van het
Amsterdamse huis van bewa
ring Demersluis. Van dag tot
dag wordt bekeken of hij ver
zorging van een arts nodig heeft.
Tot dusver is nog niet gemeld
dat dit nodig is.
IRA-gevangenen die in de jaren
zeyentig in hongerstaking gin
ger! tegen het gevangenisregi-
ma, hielden het 55 dagen vol.
Maar zij dronken alleen water.
De conditie van Van der G. is
niet uitzonderlijk. Er zijn geval
len bekend van mannen die het
met een soortgelijke hongersta
king tussen de 75 en 140 dagen
volhielden, zonder daarvan
problemen te ondervinden. De
uithoudingsduur hangt sterk af
van de hoeveelheid suiker en ei
witten die iemand tot zich
neemt. In het geval van Volkert
van der G. is daarover niets con
creets bekend.
Dr. A. Naber, maag-darmspeci
alist in het Radboudziekenhuis
in Nijmegen, heeft redenen om
aan te nemen dat Van der G. best
nog een eind de herfst door kan
komen. „Vorig jaar ging een
aantal Tlrrkse gevangenen in
hongerstaking uit protest tegen
de wijze waarop zij behandeld
werden. Onder hen waren er die
dat onder dezelfde condities als
Volkert van der G. deden. Zij
hielden het 130 tot 140 dagen
vol." Wie niets eet, heeft afhan
kelijk van lichaamsgewicht, sa
menstelling en energievoorraad
gemiddeld nog 60 tot 70 dagen
te leven. Wie ook geen water tot
zich neemt, zal al na een week
het loodje leggen. Dat zijn de al
gemene wetmatigheden van het
hongerstaken,
Van der G. zal het met de gema
tigde lijn die hij volgt langer uit
houden. Maar Naber, gepromo
veerd op ondervoeding en
medisch hoofd van het voe
dingsteam in het academisch
ziekenhuis van Nijmegen, denkt
dat hij uiteindelijk wel aan zijn
strenge sapkuur zal bezwijken.
„Of hij zou calorierijke dranken
moeten gebruiken."
Veganist
Prof. dr. ir. J. Seidell, hoogleraar
voeding en gezondheid aan de
VU in Amsterdam, meent dat
Van der G. nog het voordeel
heeft veganist te zijn. „Daar
door heeft hij een andere fysio
logie dan iemand met een gang
baar voedingspatroon. Zijn
lichaam zal dus ook anders rea
geren als hij niet eet. De over
gang is minder groot", aldus
Seidell.
De Amersfoortse huisarts Adri-
aan van Es, lid van de werk
groep Advisering bij Honger
staking, denkt echter niet dat
Van der G. minder uithoudings
vermogen heeft dan mensen die
vlees eten. „Als er bij het ver
trekpunt sprake is van een ge
zonde en normale situatie, zie ik
geen verschil."
Een gebrek aan vet en eiwitten
zou Van der G. uiteindelijk fa
taal kunnen worden. De hon
gerstaker die 40 procent of meer
van zijn gewicht verliest, speelt
met zijn leven. Dat is het mo
ment waarop je niet goed meer
aanspreekbaar bent en vitale li
chaamsfuncties als hart en lon
gen gaan haperen. Het hele li
chaam gaat trager werken. Net
zo lang tot de waakvlam is ge
doofd en de machine helemaal
uitvalt", zegt Naber. Het gebrek
aan eiwit zal aanvankelijk nog
met lichaamseigen eiwit wor
den gecompenseerd, maar ook
de afbraak daarvan kan niet tot
in het oneindige doorgaan. GPD
te overstromingen van ae ri
vieren bewijzen eens te meer
dat we in Europa een passend
landschap nodig hebben."
Dat zegt Albert Corporaal, on
derzoeker landgebruik en wa
terhuishouding bij Alterra,
het researchinstituut voor de
Groene Ruimte van de land
bouwuniversiteit Wagenin-
gen.
Het is zijn advies aan Europees
landbouwcommissaris Fisch-
ler. Landbouwbeleid wordt
immers grotendeels in Brussel
gemaakt.
Er is volgens Corporaal alle re
den voor. Het huidige land
bouwbeleid dreigt financieel
volstrekt uit de klauwen te lo
pen en volgens internationale
handelsakkoorden mag Euro
pa de productie in de toekomst
niet langer subsidiëren. An
derzijds lopen de kosten van
de huidige wateroverlast of
juist het gebrek aan water, al
maar op.
Voorzichtig
Nog niet zo heel lang geleden
was het boerenland in de bo
ven- en middenstroomse ge
bieden (bergen en heuvelland)
zo ingericht dat water zo lang
mogelijk werd vastgehouden.
Om erosie van de kostbare,
vruchtbare toplaag van de
grond vast te houden, gingen
boeren heel voorzichtig om
met het bos op hellende terrei
nen. Hoger gelegen akkers wa
ren terrasvormig en omringd
door allerlei bosschages en
graften (houtwallen op hellin
gen). Voor de bemesting werd
gebruik gemaakt van groen-
bemesters.
Maar toen na 1850 op steeds
grotere schaal kunstmest werd
gebruikt, was natuur- en land
schappelijk vriendelijk behe
ren niet meer nodig. Met
kunstmest viel er overal wel
wat te verbouwen. Veel hoger
gelegen moerassige plekken
werden drooggelegd en water-
werd via sloten, beken en ri
viertjes versneld afgevoerd.
Ook in ons land is veel van de
oorspronkelijke, vaak nog" uit
de Middeleeuwen daterende,
landinrichting opgeofferd aan
de ruilverkaveling.
Omdat het water nu vanuit de
bergen en het heuvelland veel
te snel naar beneden stroomt,
leidt dat bij hevige regenval al
heel gauw tot overstromingen.
Water wordt in de bergen dus
niet over het jaar gespreid af
gevoerd. 's Zomers kan dat lei
den tot extreem lage water
standen In beide gevallen lij dt
de economie schade.
Nu Europa de boeren niet lan
ger mag steunen, zou Fischler
er volgens Corporaal goed aan
doen te zeggen: „De steun voor
de productie van landbouwge
wassen zetten we om in steun
voor het productiemiddel, de
grond."
In het systeem van Corporaal
krijgt de boer steun om zijn
land natuur- en landschaps
vriendelijker in te richten, op
dat regenwater langer vastge
houden wordt. „We laten de
boer er zelf gebruik van maken
zodat hij er ook zelf de vruch
ten van kan plukken", zegt
Corporaal.
Namens Alterra is Corporaal
nu betrokken bij een landin
richtingsproject in het Sal-
landse Olst-Wesepe waar een
vrij omvangrijke hoeveelheid
grond aan de landbouw wordt
onttrokken om ruimte te ma
ken voor waterberging, natuur
en landschap. Uit berekenin
gen blijkt dat boeren soms
meer kunnen verdienen bij een
lagere productie in combinatie
met een vergoeding voor an
ders boeren, dan op een tradi
tioneel bedrijf mogelijk is.
Dit project zou volgens Corpo
raal een model kunnen opleve
ren voor boeren in de boven
stroomse gebieden van de
grote Europese rivieren. Hij
schat dat een kwart tot een
derde van Europa geschikt is
voor natuur- en landschaps-
vriendelij ker boeren.
Toerisme
Corporaal: „Een dergelijke
manier van boeren gaat niet
alleen wateroverlast tegen, het
levert ook wat op. Zoals hout
en andere bosproducten, pad
destoelen, wüd en visserij.
Daarnaast faunabeheer en
omvangrijke indirecte baten
in de sector recreatie en toeris
me, een aanzienlijke kosten
besparing op het vlak van wa
terbeheer en minder risico's in
verband met de veiligheid."
GPD
pagina 5: overstromingsfonds
pagina 15: meer ruimte nodig
VERGIF - De Zweedse minis
ter-president Tage Eriander
en verscheidene parlementsle
den hebben brieven ontvan
gen waarbij een, naar men ver
moedt, vergiftigd poeder was
ingesloten. Vermoedelijk is
een 35-jarige man de afzender.
Hij is overgebracht naar een
inrichting voor geesteszieken.
De man heeft al eerder ge
dreigd 'politieke vijanden' te
zullen doden.
BED - De eerstejaarsstuden
ten uit Leiden, Utrecht, Am
sterdam en Wageningen moe
ten in hun groentijd vroeger
naar bed. Om elf uur 's avonds
wordt het programma beëin
digd. De studentencorporaties
besloten dit, omdat er vele ge
vallen van kinderverlamming
zijn. Ze hopen hiermee over
vermoeidheid, waardoor de
studenten een verminderde
weerstand tegen de ziekte
kunnen krijgen, tegen te gaan.
TREIN - De 62-jarige M.H. uit
Leeuwarden, expediteur bij de
PTT, is bij het Friese Stobbega
uit de postwagen van de trein
gevallen. Hij raakte ernstig
gewond. Het ongeluk gebeur
de, toen H. een schakelaar aan
de achterkant van de laatste
wagén wilde omdraaien. Het
slachtoffer is vermoedelijk ge
struikeld en door de deur van
de wagen naar buiten geval
len.
door Antoon Posting.
Om grote wateroverlast zo
als in de afgelopen weken
te voorkomen, is 10 tot 20 pro
cent van het huidige Europese
landbouwoppervlak nodig om
tvaterberging en natuurland
schap te creëren. „Van mede-
veroorzakers moeten boeren
inedeoplossers worden. We
moeten een deel van onze
IVest-Europese landbouw
minder intensief maken om de
rude groene landschappen
iveer terug te brengen. De gro-
Inwoners van de Duitse stad Pirna proberen hun huizen te beschermen tegen het oprukkende wa
ter. foto Ralf Hirschberger/EPA
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax: (0118)470102
E-mail: redactie@pzc.nl
VBissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118)484000
Fax. (0118) 470102
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 273000
Fax. (0113)273030
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115) 645769
Fax. (0115)645741
E-mail; redtern@pzc nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114) 372776
Fax. (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel, (0111)454647
Fax (0111)454657
E-mail: redzzee@pze.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee, Goes en Hulst:
8.30-17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
E-mail- web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0118) 484000.
Fax(0118)470100
Abonnementen
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag van 7,--)
per maand: 19,25
per kwartaal: 52,--
perjaar: 198,--
Voor toezending per post geldt
een toeslag
E-mail: abo@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers per stuk
maandag t/m vrijdag: 1,~
zaterdag:€ 1,50
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70 65.597
Postbank 35.93,00
Advertenties
Alle advertentieopdrachten worden
uitgevoerd onder toepassing van
de algemene voorwaarden van
Uitgeverij PZC BV alsmede de
regelen voor het advertentiewezen.
Tarieven kunnen tijdens kantooruren
worden opgevraagd.
Voor gewone advertenties:
Tel: (0118) 484240
Fax: (0118)470100
Voor kleintjes: Tel (0118)484321
Fax: (0118)484370
Auteursrechten voorbehouden
Ultgeveri| Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De door u
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze
(abonnementen)admmisiratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde
derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, afdeling
lezersservice, Postbus 18,4380 AA Vlissingen.
Behoort tot LUSQGHGr