Hulpdienst rijdt zich vaak klem PZC Natuurvriendelijk boeren kan wateroverlast beperken Nederland heeft niets opgestoken van 11 september Van der G. kan nog zeker tot in de herfst verder hongeren Steeds meer problemen door drukte en onachtzaamheid weggebruikers 4 september 1952 door Bernice Breure Nederland gaat er te mak kelijk van uit geen doel wit te zijn van terroristische aanslagen. Na 11 september hadden veiligheids- en inlichtingendiensten anders moeten gaan werken. Een ministerie van Veiligheid was een goede zet geweest. Dat stelden politieke en mili taire analisten gisteren tij dens een symposium over terrorisme, georganiseerd door het Instituut Clingen- dael in Den Haag. „We doen maar alsof we on kwetsbaar zijn", aldus Clin- gendael-onderzoeker Rob de Wijk, die zich ergert aan het uitblijven van een nationaal debat, één jaar na de aansla gen. Hij fulmineert vooral te gen de investeringsstop die onlangs werd aangekondigd op het ministerie van Defen sie. Volgens De Wijk is dit juist de tijd om geld te pom pen in bijvoorbeeld de mare chaussee, de mariniers en on bemande vliegtuigen. Net als meerdere analisten is De Wijk teleurgesteld over het uitblijven van een apart vei ligheidsdepartement. „Van een wat rechtse regering zou je verwachten dat dit juist prominent op de agenda wordt gezet." Een integrale aanpak van terrorisme ont breekt nu, betoogde hij. „Terreurbestrijding kan niet 'op zijn poldermodels'. Nu zijn er zoveel coördinatie groepen dat het wel fout móet gaan. Je kunt bijna stel len dat Nederland aanslagen over zich afroept." Met verbijstering heeft hij de verbaasde reacties van poli tici op de recente arrestaties van vermoedelijke Al Qaeda- aanhangers in ons land aan gehoord. „In zestig landen zijn handlangers van Bin La den actief. Natuurlijk is ook Nederland een vrijplaats voor dit soort types. Ook Bob de Graaff, auteur van verschillende spionage- boeken en hoofddocent ge schiedenis van internationa le betrekkingen aan de Uni versiteit van Utrecht, kijkt daar niet van op. Hij heeft het profiel van een terrorist van een organisatie als Al Qaeda opgemaakt. In plaats van het 'nieuwe terrorisme' prefe reert hij de term 'fanatiek terrorisme'. „Doof voor rede en gevoelloos voor het lot van de slachtoffers", typeert hij onder meer de kapers van 11 september. Veel van dergelijke terroris ten komen tot hun daden door de spanning tussen tra ditie en moderniteit in hun leven, denkt De Graaff. „Veel jongens hebben na een op voeding in een islamitisch land een tijd in het Westen doorgebracht. Soms hebben ze zich daar overgegeven aan verlokkingen als hoeren en drank. Wanneer ze weer 'tot inkeer' komen, willen ze zich op die duivelse samenleving" wreken." En dat kan ook de Nederlandse zijn. Geheimhouding Onder anderen De Graaff verwijt de inlichtingen- en veiligheidsdiensten dat zij zich nog veel te veel op hun geheimhouding beroepen. Door zich iets opener op te stellen, bijvoorbeeld tegen over wetenschappers, zou veel meer informatie ver gaard kunnen worden. Vol gens de spionage-expert hobbelt de Algemene Inlich tingen en Veiligheidsdienst (voorheen de BVD) achter de feiten aan door zelf taal- en cultuurexperts op te leiden. „Naar aanleiding van 11 sep tember bestuderen mede werkers van de dienst de ge woonten en taal van bijvoor beeld een regio in Afghanis tan. Die studie is in 2006 klaar, terwijl op de universi teiten al veel landenkennis paraat is."GPD woensdag 4 september 2002 door Heieen de Bruijn Files, wegopbrekingen en het gedrag van medewegge bruikers; brandweerwagens en ambulances hebben er in toene mende mate last van. Ze komen geregeld te laat op hun plaats van bestemming en raken nogal eens betrokken bij ongevallen. Vooral in de spits is er vaak geen doorkomen aan. Chauffeurs van hulpdiensten moeten zich in allerlei bochten wringen om snel en toch veilig op hun bestemming te geraken. Willem Pieneman, hoofd van de uitrukdienst van de Amers- foortse brandweer, kent de pro blemen. „Er lopen soms mensen op straat met een walkman of automobilisten hebben de radio aan en dan horen ze onze sirene niet. Bovendien rijden wij altijd achter het verkeer aan. Mensen weten niet waar we vandaan ko men en dan krijg je paniekreac ties en vliegen ze naar links en naar rechts." Die ervaring heeft ook de brandweer. Er is vooral span ning tussen 'zo snel mogelijk' en 'zo veilig mogelijk'. Wout Were- steijn, mobiliteitscoördinator van de brandweer in Utrecht: „Wij hebben in de stad bijvoor beeld last van verkeerd gepar keerde auto's en laders en los sers. En de stad is niet ruim, je kunt dus niet zo gauw eventjes een andere weg nemen." Andere weggebruikers zijn ook een probleem, zegt ook Were- steijn. „Automobilisten zijn meestal bedacht op de eerste brandweerwagen, maar niet op een tweede die er achteraan komt. Door ervaring weten we dat en houden daar rekening mee. Maar het zou wel prettig zijn als bijvoorbeeld in de rijop leidingen meer aandacht wordt besteed aan bepaalde manieren van reageren als je sirenes hooxd. Het maakt niet uit wat je af spreekt, als je het maar doet. Misschien ligt hier een taak voor de overheid." Volgens ANWB-woordvoei'der Ton Hendriks groeit het besef dat afspraken nodig zijn. Maar tegelijkertijd zegt hij dat dat voor de bebouwde kom niet zo eenvoudig is. „Elke situatie is anders. Op de ene plek kun je makkelijk uitwijken, op de an dere weer niet. Op de snelweg is het makkelijkei'. Je kunt afspre ken datje bijvoorbeeld de hulp diensten tussen het verkeer laat doon'ijden. Bovendien zijn daar vluchtstroken, alhoewel die in toenemende mate gebruikt worden om het verkeer goed door te laten sti'omen. Dat vin den wij dus niet goed." Ook J. van Engelen, manager van de RAVU, de ï'egionale brandweervoorziening Utrecht, vindt dat automobilisten moe ten worden bijgespijkerd, want een van de belangrijkste oorza ken van de problemen is, vol gens hem, dat weggebruikers niet goed raad weten met sire nes. „Mensen halen de gekste capriolen uit en letten soms ge woon niet op. Het wordt steeds moeilijker om mensen en zie kenhuizen te bei'eiken per am bulance. We moeten vaak omrij den, want de kortste weg blijkt niet altijd de snelste. Ambulan ces zijn hierdoor langer bezet, wat weer betekent dat je in tijd nood komt met auto's voor spoedeisende gevallen. Nu al overschrijden we in 5 procent van de gevallen de aanrijtijden bij spoedmeldingen." Het drukke verkeer heeft niet alleen tot gevolg dat hulpdien sten vaak (te) laat komen, maar heeft ook gevolgen voor de hulpdiensten zelf. Van Engelen heeft een waslijst van ongeval len met ambulances. Dagelijks zijn er aanrijdingen, variërend van een klein tikje tegen een bumper tot een botsing met flin ke blikschade. Om te voorkomen dat onderweg tijd wordt verloren, bereiden hulpdiensten alternatieve rou tes voor. Zo krijgen ze soms van een gemeente toestemming om over busbanen te rijden en ver zamelen ze informatie over wegwerkzaamheden. Bij de Utrechtse brandweer wordt gewerkt aan een infor matiesysteemwaarbij de chauf feurs heel snel kunnen zien - zelfs onderweg - waar proble men zijn. En verder stuurt de brandweer tegenwoordig altijd meerdere auto's op pad bij gro tere meldingen: als er een vast loopt, heb je altijd nog de ander achter de hand. Ook inspraak van de hulpdiensten bij de plan ning van grote projecten, zoals bijvoorbeeld de aanleg van bus banen, voorkomt problemen. Het zijn overigens niet alleen weggebruikers en verkeers drukte, die problemen veroor zaken. De brandweer bijvoor beeld, steekt ook de hand ih eigen boezem. Ook de hulpdien sten zelf weten vaak niet wat ze moeten cloen, zegt ANWB- woordvoerder Ton Hendriks. Dat is ook niet zo vreemd, want er is nog steeds geen verplichte rijopleiding voor chauffeurs van brandweerwagens. „Eigen lijk heel gek", zegt Wout Were- steijn van de Utrechtse brand weer. „Voor vrachtwagens moet je toch ook een rijbewijs heb ben?" Aan de verplichting wordt overigens wel gewerkt. Richtlijnen Tot voor kort bestonden er ook geen bijzondere richtlijnen voor chauffeurs van hulpdiensten. Alleen wat daarover in de We genverkeerswet staat: voor- rangsregels en gebruik van sire nes en zwaailichten. Daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Ove rigens houdt die voorrangsregel in dat anderen verplicht zijn voorrang te verlenen, maar je hebt als chauffeur niet het recht voorrang te nemen. De lesstof in opleidingen is dan ook vooral gebaseerd op praktijkervaring van anderen, zegt ook Janssen van de RAVU. Voor de brandweer heeft het mi - nisterie van Binnenlandse Za ken in juli richtlijnen opgesteld. Voor de ambulances wordt daaraan gewerkt. In de richtlij nen wordt onder meer onder scheid gemaakt tussen verschil lende 'uitrukprioriteiten'; dus in welke situatie mag je door rood licht rijden en in welke niet. Weresteijn is er blij mee. „Het is keihard nodig om de mensen te laten zien wat de wet zegt, het brengt duidelijkheid. Het per soneel wordt hiermee ook beschermd: er is wettelijke toet sing. Als je als brandweerchauf feur betrokken raakt bij een on geval, kun je tenminste laten zien dat je volgens de richtlijnen hebt gehandeld." GPD Hulpverleners in actie bij een ongeval op de A20 bij Rotterdam. Zij hebben in toenemende mate last van files, wegopbrekingen en het ge drag van medeweggebruikers. foto ANP De hongerstaking van Volhert van der G. gaat vandaag dag 55 in. Hoelang houdt de verdachte van de moord op Pim Fortuyn dat nog vol? Een 'totale' honger staker zou rond deze dagen in de kritieke fase terecht komen. Van der G., die ook suiker en vruch tensap tot zich neemt, heeft nog ivel even de tijd, zeggen deskun digen. van onze redactie binnenland Volkert van der G. eet al 55 dagen niet meer. De ver dachte van de moord op Pim Fortuyn drinkt slechts koffie en thee met veel suiker en vruch tensappen en eet kauwgum. Volgens zijn advocaten maakt hij het redelijk. Op zich is dat laatste opmerke lijk, al is nooit helemaal met ze kerheid te zeggen wat iemand met 'redelijk' bedoelt. Het lijkt er in elk geval wel op dat zich bij Van der G. nog geen grote pro blemen hebben voorgedaan. Vo rige week nog werd gemeld dat zijn lichamelijke conditie dus danig was dat hij nog deelneemt aan het dagprogramma. Hij deed aan sport en recreatie en begaf zich op de luchtplaats. Hij wordt dagelijks onderzocht door de medische staf van het Amsterdamse huis van bewa ring Demersluis. Van dag tot dag wordt bekeken of hij ver zorging van een arts nodig heeft. Tot dusver is nog niet gemeld dat dit nodig is. IRA-gevangenen die in de jaren zeyentig in hongerstaking gin ger! tegen het gevangenisregi- ma, hielden het 55 dagen vol. Maar zij dronken alleen water. De conditie van Van der G. is niet uitzonderlijk. Er zijn geval len bekend van mannen die het met een soortgelijke hongersta king tussen de 75 en 140 dagen volhielden, zonder daarvan problemen te ondervinden. De uithoudingsduur hangt sterk af van de hoeveelheid suiker en ei witten die iemand tot zich neemt. In het geval van Volkert van der G. is daarover niets con creets bekend. Dr. A. Naber, maag-darmspeci alist in het Radboudziekenhuis in Nijmegen, heeft redenen om aan te nemen dat Van der G. best nog een eind de herfst door kan komen. „Vorig jaar ging een aantal Tlrrkse gevangenen in hongerstaking uit protest tegen de wijze waarop zij behandeld werden. Onder hen waren er die dat onder dezelfde condities als Volkert van der G. deden. Zij hielden het 130 tot 140 dagen vol." Wie niets eet, heeft afhan kelijk van lichaamsgewicht, sa menstelling en energievoorraad gemiddeld nog 60 tot 70 dagen te leven. Wie ook geen water tot zich neemt, zal al na een week het loodje leggen. Dat zijn de al gemene wetmatigheden van het hongerstaken, Van der G. zal het met de gema tigde lijn die hij volgt langer uit houden. Maar Naber, gepromo veerd op ondervoeding en medisch hoofd van het voe dingsteam in het academisch ziekenhuis van Nijmegen, denkt dat hij uiteindelijk wel aan zijn strenge sapkuur zal bezwijken. „Of hij zou calorierijke dranken moeten gebruiken." Veganist Prof. dr. ir. J. Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de VU in Amsterdam, meent dat Van der G. nog het voordeel heeft veganist te zijn. „Daar door heeft hij een andere fysio logie dan iemand met een gang baar voedingspatroon. Zijn lichaam zal dus ook anders rea geren als hij niet eet. De over gang is minder groot", aldus Seidell. De Amersfoortse huisarts Adri- aan van Es, lid van de werk groep Advisering bij Honger staking, denkt echter niet dat Van der G. minder uithoudings vermogen heeft dan mensen die vlees eten. „Als er bij het ver trekpunt sprake is van een ge zonde en normale situatie, zie ik geen verschil." Een gebrek aan vet en eiwitten zou Van der G. uiteindelijk fa taal kunnen worden. De hon gerstaker die 40 procent of meer van zijn gewicht verliest, speelt met zijn leven. Dat is het mo ment waarop je niet goed meer aanspreekbaar bent en vitale li chaamsfuncties als hart en lon gen gaan haperen. Het hele li chaam gaat trager werken. Net zo lang tot de waakvlam is ge doofd en de machine helemaal uitvalt", zegt Naber. Het gebrek aan eiwit zal aanvankelijk nog met lichaamseigen eiwit wor den gecompenseerd, maar ook de afbraak daarvan kan niet tot in het oneindige doorgaan. GPD te overstromingen van ae ri vieren bewijzen eens te meer dat we in Europa een passend landschap nodig hebben." Dat zegt Albert Corporaal, on derzoeker landgebruik en wa terhuishouding bij Alterra, het researchinstituut voor de Groene Ruimte van de land bouwuniversiteit Wagenin- gen. Het is zijn advies aan Europees landbouwcommissaris Fisch- ler. Landbouwbeleid wordt immers grotendeels in Brussel gemaakt. Er is volgens Corporaal alle re den voor. Het huidige land bouwbeleid dreigt financieel volstrekt uit de klauwen te lo pen en volgens internationale handelsakkoorden mag Euro pa de productie in de toekomst niet langer subsidiëren. An derzijds lopen de kosten van de huidige wateroverlast of juist het gebrek aan water, al maar op. Voorzichtig Nog niet zo heel lang geleden was het boerenland in de bo ven- en middenstroomse ge bieden (bergen en heuvelland) zo ingericht dat water zo lang mogelijk werd vastgehouden. Om erosie van de kostbare, vruchtbare toplaag van de grond vast te houden, gingen boeren heel voorzichtig om met het bos op hellende terrei nen. Hoger gelegen akkers wa ren terrasvormig en omringd door allerlei bosschages en graften (houtwallen op hellin gen). Voor de bemesting werd gebruik gemaakt van groen- bemesters. Maar toen na 1850 op steeds grotere schaal kunstmest werd gebruikt, was natuur- en land schappelijk vriendelijk behe ren niet meer nodig. Met kunstmest viel er overal wel wat te verbouwen. Veel hoger gelegen moerassige plekken werden drooggelegd en water- werd via sloten, beken en ri viertjes versneld afgevoerd. Ook in ons land is veel van de oorspronkelijke, vaak nog" uit de Middeleeuwen daterende, landinrichting opgeofferd aan de ruilverkaveling. Omdat het water nu vanuit de bergen en het heuvelland veel te snel naar beneden stroomt, leidt dat bij hevige regenval al heel gauw tot overstromingen. Water wordt in de bergen dus niet over het jaar gespreid af gevoerd. 's Zomers kan dat lei den tot extreem lage water standen In beide gevallen lij dt de economie schade. Nu Europa de boeren niet lan ger mag steunen, zou Fischler er volgens Corporaal goed aan doen te zeggen: „De steun voor de productie van landbouwge wassen zetten we om in steun voor het productiemiddel, de grond." In het systeem van Corporaal krijgt de boer steun om zijn land natuur- en landschaps vriendelijker in te richten, op dat regenwater langer vastge houden wordt. „We laten de boer er zelf gebruik van maken zodat hij er ook zelf de vruch ten van kan plukken", zegt Corporaal. Namens Alterra is Corporaal nu betrokken bij een landin richtingsproject in het Sal- landse Olst-Wesepe waar een vrij omvangrijke hoeveelheid grond aan de landbouw wordt onttrokken om ruimte te ma ken voor waterberging, natuur en landschap. Uit berekenin gen blijkt dat boeren soms meer kunnen verdienen bij een lagere productie in combinatie met een vergoeding voor an ders boeren, dan op een tradi tioneel bedrijf mogelijk is. Dit project zou volgens Corpo raal een model kunnen opleve ren voor boeren in de boven stroomse gebieden van de grote Europese rivieren. Hij schat dat een kwart tot een derde van Europa geschikt is voor natuur- en landschaps- vriendelij ker boeren. Toerisme Corporaal: „Een dergelijke manier van boeren gaat niet alleen wateroverlast tegen, het levert ook wat op. Zoals hout en andere bosproducten, pad destoelen, wüd en visserij. Daarnaast faunabeheer en omvangrijke indirecte baten in de sector recreatie en toeris me, een aanzienlijke kosten besparing op het vlak van wa terbeheer en minder risico's in verband met de veiligheid." GPD pagina 5: overstromingsfonds pagina 15: meer ruimte nodig VERGIF - De Zweedse minis ter-president Tage Eriander en verscheidene parlementsle den hebben brieven ontvan gen waarbij een, naar men ver moedt, vergiftigd poeder was ingesloten. Vermoedelijk is een 35-jarige man de afzender. Hij is overgebracht naar een inrichting voor geesteszieken. De man heeft al eerder ge dreigd 'politieke vijanden' te zullen doden. BED - De eerstejaarsstuden ten uit Leiden, Utrecht, Am sterdam en Wageningen moe ten in hun groentijd vroeger naar bed. Om elf uur 's avonds wordt het programma beëin digd. De studentencorporaties besloten dit, omdat er vele ge vallen van kinderverlamming zijn. Ze hopen hiermee over vermoeidheid, waardoor de studenten een verminderde weerstand tegen de ziekte kunnen krijgen, tegen te gaan. TREIN - De 62-jarige M.H. uit Leeuwarden, expediteur bij de PTT, is bij het Friese Stobbega uit de postwagen van de trein gevallen. Hij raakte ernstig gewond. Het ongeluk gebeur de, toen H. een schakelaar aan de achterkant van de laatste wagén wilde omdraaien. Het slachtoffer is vermoedelijk ge struikeld en door de deur van de wagen naar buiten geval len. door Antoon Posting. Om grote wateroverlast zo als in de afgelopen weken te voorkomen, is 10 tot 20 pro cent van het huidige Europese landbouwoppervlak nodig om tvaterberging en natuurland schap te creëren. „Van mede- veroorzakers moeten boeren inedeoplossers worden. We moeten een deel van onze IVest-Europese landbouw minder intensief maken om de rude groene landschappen iveer terug te brengen. De gro- Inwoners van de Duitse stad Pirna proberen hun huizen te beschermen tegen het oprukkende wa ter. foto Ralf Hirschberger/EPA Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax: (0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl VBissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118)484000 Fax. (0118) 470102 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113)273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115)645741 E-mail; redtern@pzc nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel, (0111)454647 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pze.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst: 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail- web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0118) 484000. Fax(0118)470100 Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 7,--) per maand: 19,25 per kwartaal: 52,-- perjaar: 198,-- Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail: abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag: 1,~ zaterdag:€ 1,50 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70 65.597 Postbank 35.93,00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd. Voor gewone advertenties: Tel: (0118) 484240 Fax: (0118)470100 Voor kleintjes: Tel (0118)484321 Fax: (0118)484370 Auteursrechten voorbehouden Ultgeveri| Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze (abonnementen)admmisiratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, afdeling lezersservice, Postbus 18,4380 AA Vlissingen. Behoort tot LUSQGHGr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 4