Diploma school van het leven
PZC
Kunstenares Simons verbindt
verbeelding met werkelijkheid
Provincie steunt
filmproject over
Molukse oproer
Scherpere
gedragscode
ambtenaren
provincie
kunst cultuur
Veiling in Middelburg
12
lezers schrijven
Kunstcollectie
Hans Warren
in Afrika
Museum
WCT VII
Carillon
Boot
Cerebraal
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - De Raad
voor de Cultuur Zeeland ziet
het project niet zitten, maar
het dagelijks provinciebe
stuur wel. Het bedrijf Art
&Film Support van Middel
burger Leo Hannewijk wordt
in de gelegenheid gesteld een
filmscenario te schrijven
over het Molukse oproer in
Westkapelle in 1956. Co-
schrijver van Hannewijk is
Jan Mala wauw.
Hannewijk en Mala wauw
hopen dat de documentaire
volgend jaar kan worden ge
maakt. In 1956 verbleef een
groot aantal Molukkers in
barakken in Westkapelle.
Geheel in de traditie van de
KNIL werd dagelijks een ap
pèl gehouden en werd het
eten bereid in een centrale
gaarkeuken. Toen die werd
afgeschaft en alle barakken
een afzonderlijke keuken
kregen, kwamen de Moluk
kers in verzet. Bij de plaatse
lijke winkel haalden ze rijst
en suiker met de mededeling
dat dit op de rekening van de
regering moest worden gezet.
De burgemeester liet daarop
het kamp omsingelen door de
karabijnbrigade. Bij een
schietpartij die volgde raak
ten negen Molukkers ge
wond.
Hannewijk en Mala wauw
willen aan de hand van ge
sprekken deze gebeurtenis
reconstrueren en ingaan op
de hartelijke relatie tussen de
Molukkers en de inwoners
van Westkapelle. Voor het
script van de film is subsidie
aangevraagd bij de provin
cie. De Raad voor de Cultuur
Zeeland vindt het onderwerp
interessant, maarniet passen
in het Stimuleringsprogram
ma Cultuurparticipatie. Bo
vendien is nog onduidelijk of
het scenario daadwerkelijk
wordt verfilmd.
Het dagelijks provinciebe
stuur heeft het advies van cle
cultuurraad naast zich neer
gelegd en toch een subsidie
van 15.000 euro verleend.
Gedeputeerde Staten heb
ben juist waardering voor de
strikte scheiding van de
voorbereidingsfase (scenario
schrijven) en uitvoering en
zien het project als een posi
tieve bijdrage aan een kli
maat van cultureel onderne
merschap in Zeeland. Bo
vendien heeft het medium
film een hoog publieksbe
reik, aldus GS.
Het dagelijks provinciebe
stuur stelt ook voor ruim
38.000 euro uit te trekken
voor een onderzoek van het
Moluks Historisch Museum
naar de geschiedenis van de
Molukse bevolkingsgroep in
Zeeland. Het oral history-ge-
deelte van dit project, dat
wordt uitgevoerd met de
Zeeuwse stichting Ooggetui
gen van de 20ste eeuw, kan
zichzelf bedruipen, maar
voor het archief- en biblio
theekonderzoek is subsidie
nodig. Zeeland heeft negen
tien Molukse woonoorden
gekend en nu bestaan nog
drie Molukkersgemeenten,
te weten in Vlissingen, Mid
delburg en Veere. Ook die
dragen financieel bij aan het
onderzoeksproject.
woensdag 4 september 2002
door Henk Postma
Het zal zo'n dertig jaar geleden zijn
dat in het Land van Hulst een wet
houder actief was die zoveel aanzien in
zijn woonplaats Clinge had verworven
dat hij niet eens campagne hoefde te
voeren om steeds met grote meerder
heid van stemmen te worden herkozen.
Hij vervulde daarnaast een kaderfunc
tie bij een groot plaatselijk bedrijf. De
man was van eenvoudige komaf en had
nauwelijks doorgeleerd. Gevraagd
naar het geheim achter zijn succes, ant
woordde hij steevast: „Ik heb de leer
school gevolgd van het volle leven."
Tegenwoordig moet je ervoor naar
school: van de wieg tot het graf. Want
zonder diploma's en certificaten ben je
niemand. Zelfs in de bloei van je leven
wordt een beetje werknemer nog ge
acht cursussen te volgen. Studenten en
scholieren zijn de afgelopen week weer
overladen met boeken, lesprogramma's
en cd-roms om te worden klaarge
stoomd voor een arbeidzaam leven en
het veroveren van een ordentelijk plek
je in de maatschappij.
En toch... „Leren doe je niet alleen op
school", zo luidt een van de slagzinnen
waarmee in het hele land de 'Week van
het Leren' onder de aandacht wordt ge
bracht. De campagne is voor het derde
jaar op touw gezet om de schier onover
zienbare hoeveelheid leermogelijkhe
den onder ogen te brengen. Meer dan
180 organisaties, uiteenlopend van
ROC's (de regionale centra voor be
roepsopleidingen) tot volksuniversitei
ten, en van sterrenwachten tot vogel
wachten, haken er op in.
Dit jaar wil de Week van het Leren
vooral ook laten zien dat je niet altijd
schooldiploma's nodig hebt om verder
te komen in het leven. De campagne be
gint op 6 april in Amersfoort met een
conferentie over 'eerder verworven
competenties', een begrip dat in afkor-
tingenland EVC heet, en teruggrijpt
naar wat die Hulster wethouder 'de
leerschool van het volle leven' noemde:
Ook ouderenbonden haken in op de trend van levenslang leren: bijvoorbeeld met een computercursus. foto Peter Nicolai
kermis en bekwaamheden, opgedaan
tijdens werk, vrije tijd, in een vereni
ging of in huishouden.
Bedrijven
Bedrijven en opleidingen hebben daar
veelal geen boodschap aan. Ze eisen di
ploma's en certificaten. Pas wanneer je
die op zak hebt, en kunt laten zien,
wordt je serieus genomen als werkne
mer of student. Daar begint verande
ring in te komen. In een tijd dat bedrij
ven soms de grootste moeite hebben va
catures op te vullen, en scholen bijna
wanhopig hengelen naar voldoende
leerlingen om de begroting rond te krij
gen, zijn bedrijven en scholen steeds
meer geneigd ook levens- en werkerva
ring te honoreren.
Er is nu zelfs een officieel erkende, en
dus met veel waarborgen omgeven me
thode ontworpen om levens- of werker
varing om te zetten in diploma's of cer
tificaten. In Noorwegen zijn daar al
wettelijke regels voor, in Nederland
maken steeds meer bedrijven, instellin
gen en scholen vrijwillig van de metho
de gebruik om er mensen mee te werven
en in te schalen.
Het Instituut voor Individuele Ontwik
keling (IVIO) te Lelystad gebruikt de
methode om de deuren naar bedrijven
en opleidingen te openen voor mensen
die vaak buiten de boot vallen: laagop
geleiden, maar ook hoogbegaafden. Ze
krijgen banen toegeworpen zonder dat
ze er diploma's voor gehaald hebben, of
krijgen vrijstelling voor bepaalde stu
die-onderdelen. Tijdens de conferentie
waarmee de Week van het Leren wordt
geopend, verzorgen twee IVIO-advi-
seurs, Mieke Gelderloos en Lies
Graafsma, workshops over het succes
vol toepassen van EVC door arbeidsin-
termediairs als uitzendbureaus en reïn-
tegratiebedrijven.
Ze hebben er ook een boekje over ge
schreven. Dat vex-schijnt komende
week in de populair-wetenschappelij
ke AO-reeks. Het IVIO paste de metho
diek onder meer toe om personeel te
kwalificeren voor banen bij telefoon
centra van grote bedrijven en voorlage
re banen in de zorgsector. In Zeeland
haken ROC's en sommige bedrijven
langzaam maar zeker op deze trend in.
De Week van het Leren duurt van 6 tot
en met 15 september Blijkens de speci
ale website blijven de activiteiten in
Zeeland beperkt tot de Stichting Wel
zijn Terneuzen, het ROC Westerschelde
en de Regionale VW Walcheren en
Noox-d-Beveland, Die organiseren
openbai'e lessen en trainingen, een spe
ciale markt, op 7 september van 9.30 tot
16.00 uur in de Grote Kerk van Goes, en
een kijkje achter de schermen in de
VW-kantoren van Domburg, Oostka-
pelle, Veere, Vrouwenpolder, Westka
pelle, Wissenkerke en Zoutelande.
Er zijn in dit gewest nog meer instellin
gen in-dit kader actief, maar die namen
volgens het organisatiebureau te 's-
Hertogenbosch niet de moeite om dat
tijdig even kenbaar te maken. Er valt
dus ook op dat vlak nog wat te leren, al
dan niet langs de weg van de 'eei'der
verworven competenties'.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
De tekeningen van Isabelle Simons dwingen de toeschouwer het beeld op zich te laten inwerken.
foto PieterHonhoff
MIDDELBURG - Provincie
ambtenaren zijn dienstbaar,
professioneel, onafhankelijk,
betrouwbaar en zorgvuldig, zo
staat in de nieuwste gedragsco
de van de gezamenlijke px*ovin-
cies. Ze mogen nooit geschen
ken of giften aannemen in ruil
voor een tegenprestatie.
Als ze toch iets krijgen melden
ze dat en wordt het eigendom
van de px-ovincie. Geschenken
en giften die minder dan vijftig
euro kosten mogen ze houden.
Ze moeten die giften wel melden
bij hun chef.
Gedeputeerde D. Bxninooge
vindt dat kleine giften zoals één
of twee flessen wijn, een boe-
kenbon of een bos bloexnen geen
probleem. Een kist wijn is over
de grens. Hij hanteert de stelre
gel dat wat hij zelf zou geven ge
accepteerd kan worden als gift.
De provincie kent al vele jaren
gedragsregels voor de ambtena
ren. Van tijd tot tijd moeten die
tegen het licht worden gehou
den en aangescherpt, aldus
Bruinooge. Om die reden heb
ben de provincies een nieuwe
Gedragscode Ambtelijke Inte
griteit opgesteld. Daarin is ook
een hoofdstuk gewijd aan klok
kenluiders; medewerkers die
een misstand binnen de organi
satie aantreffen en daaraan een
einde willen maken maar daax--
voor geen gehoor vinden.
Om të beginnen is er bij de pro
vincie een veiirouwenspersoon
aangesteld waarbij zo'n klok
kenluider terecht kan als hij
merkt dat collega's bijvoor-beeld
justitie misleiden. De vertrou
wenspersoon gaat met die mel
ding direct naar de griffier die
op zijn beurt Gedeputeerde Sta
ten informeert waarna een on
derzoek volgt.
De klokkenluider krijgt binnen
maximaal twaalf weken te ho
ren hoe het is afgelopen. Hij kan
echter ook naar een externe
commissie stappen, een die spe
ciaal benoemd is door de geza
menlijke provincies waarna die
commissie een onderzoek start.
In de notitie staat duidelijk ver
meld dat een klokkenluider, zo
lang hij de regels volgt, niet
moet vrezen voor zijn carrière,
voor overplaatsing of schorsing.
MIDDELBURG - Het Middel
burgse Veilinghuis Witte houdt
vrijdag een veiling in hotel Ar-
neville in Middelburg.
Ingebracht zijn onder meer
schilderijen, aquax-ellen en te
keningen van Nefkens, Schoon
hoven, VanBeurden, J. Knikker,
S. van Beek, C. A. Streefkerk,
G. P. Verschuur en H. Kuyten.
Naast diverse gouden en zilve-
i*en voorwerpen zijn opmerke
lijke objecten die onder de
hamer komen een driedelige no
tenhouten boekenkast, een eet
kamerset van de Haagse school,
boeken met kopergravux'es,
Oosters porselein en glas.
Donderdag heeft het publiek de
gelegenheid alle ongeveer zes-
honderdvijftig kavels te bekij
ken. De veiling begint vrijdag
om 13.30 uur.
BERG EN DAL - Het Afrika
Museum in Berg en Dal presen
teert van oktober tot en met ja
nuari een selectie Afrikaanse
kunst uit de verzameling van de
vorig jaar overleden schrijver
Hans Warren.
Zijn leven lang heeft Warren
verzameld. Van vogelveren tot
fossiele schelpen. Van Romeinse
munten tot Thaise boeddha
beelden. Van altaren voor bijna
vergeten Afrikaanse goden tot
een pendule uit eexi Frans pa
leis. In zijn kleine woning in
Zeeland kon hij moeiteloos de
verste reizen maken. Vandaar
de titel van zijn laatste bundel:
Een stip op de wereldkaart. Dat
is een literaire rondgang door
zijn hxxis in Kloetinge, langs
voox-werpen uit zijn exotische
kunstverzameling. De tentoon
stelling in het Afrika Museum
draagt dezelfde titel.
In een interview vlak voor zijn
dood zei Warren: „Vele Afri
kaanse beelden zijn zo nadruk
kelijk aanwezig met al hun ma
gie en mysterie dat men zich
inderdaad afvraagt: wie mag nu
eigelijk bij wie verblijven? Bied
ik hen onderdak of woon ik on
der hun bescherming? In de loop
der jaren kocht ik tientallen an
dere voorwerpen van hout,
brons, ijzer, ivoor en aardewerk
aan. Al die voorwerpen vonden
een plaats tussen werk uit heel
andere gebieden. Zo bevat mijn
huis, dat stipje op de wereld-
kaard, kunst uit ongeveer de he
le wereld. Ik houd ervan om al
les door elkaar te zetten, maar
dan zo dat er toch een harmo
nisch geheel bestaat.
Zoals zijn literaire oeuvre niet
bedoeld was om alleen door hem
en enkele intimi gelezen te wor
den, zo hebben de door hem vex--
zamelde etnogx-afica vanaf het
begin een betekenis gehad die
het strikt persoonlijke ovex-
stijgt. Deze tentoonstelling van
een selectie van 75 Afx-ikaanse
objecten wil de verzamelde
stukken als zodanig tonen,
maar vooral ook him algemene
en artistieke waax-de, die onlos
makelijk verbonden is met War
rens persoonlijke voorkeur en
zijn bezieling als verzamelaar.
De tentoonstelling duurt van 6
oktober 2002 t/m 5 januari 2003.
Open t/m 31 okt: ma t/m vri 10-
17 uur, za en zo 11-17 uur, vanaf
1 nov: di t/m vri 10-17 uur, za en
zo 13-17 uur, 25 dec en 1 jan ge
sloten
door Ali Pankow
RENESSE - De eerste indruk is
'knappe tekening', maar wie
ietsje langer kijkt naar die pro
minente afbeelding van de
wand in expositieruimte Plus
Min in Renesse voelt allengs
meer vragen in zich opborrelen.
De tekening zit barstensvol me
taforen. Hier is veel meer aan de
hand dan de weergave van een
alledaags tafereel. Isabelle Si
mons uit Amsterdam weet heel
ingenieus verbeelding en wer
kelijkheid te verbinden en daar
mee de toeschouwer te prikke
len.
Simons is de tweede exposante
in de manifestatie Xenia. Op
vooi'stel van gastcurator Edwin
Jacobs, directeur van het Muse
um Jan Cunen in Oss, exposeren
drie beeldend kunstenaressen
dit seizoen bij toerbeurt in Plus
Min en xnaakt de Marok
kaans/Nederlandse schrijfster
Naima El Bezaz een gebundeld
verslag van de drie tentoonstel
lingen.
De tekening van vier bij vier me
ter op een van de wanden maak
te Simons ter plekke. Ze wei-kt
met houtskool en maakt als het
ware een 'geschilderde' teke
ning dankzij gelaagheid en
schaduwwerking. De afbeel
ding toont een man en vx-ouw op
een texrein temidden van hoop
jes schoenen en een enkele vuil
niszak die zijn afgedekt door
kleedjes. Boven hun hoofden in
een flonkerende sterrenhemel
zweeft een mannerxlichaam.
Opvallend daaraan zijn de blote
voeten. De beschouwer voelt in
tuïtief dat hier een geschiedenis
wordt verteld en wordt gedwon
gen het beeld nadrukkelijk op
zich te laten inwerken.
„Er is altijd een directe aanlei
ding om te gaan tekenen, maar
in de loop van het proces komt
de afbeelding steeds losser van
die eerste uitgangspunten te
staan", zegt Simons. In dit geval
gold het NIOD-rapport over de
Sx'ebrenica-tragedie als belang
rijke impuls. Bijna te broos om
het zo dix'ect te benoemen, vindt
de kunstenares. Voor haar gel
den de weggemoffelde schoenen
als symbool voor de herinnering
aan al die verzwegen mensen die
door oorlogsgeweld zijn omge
bracht, maar natuurlijk staat
het elke toeschouwer vrij zijn
eigen interpi'etatie ei-op los te
laten.
Vragen
Die ruimte biedt haar werk ook.
Een tekening van - wedexxxm -
schoenen in een landschap roept
ook fasegewijs steeds meer vra
gen op. Sclioenen van wie?
Waarom neergezet op deze krui
sing van wegen? Waar kwamen
de mensen die ze aan de voeten
hadden ooit vandaan en waar
zijn ze naar toe gegaan? Ver
beelding en wei'kelijkheid zijn
niet los van elkaar te denken bij
het kijken naar de tekeningen
van Simons.
Gastcurator Jacobs roemt voor--
In de discussie over de WCT wil
ik, naar aanleiding van het arti
kel 'Werkgevers fel op Zeeland
Anders' (PZC, 31-8) een paar
nieuwe argumenten invoeren.
Zeeland moet het, aldus de
werkgevers, vooral hebben van
havens en fabrieken. Onjuist.
Zeeland moet het hebben van, in
toenemende mate schaarser
wordende goederen: rust, ruim
te en natuur. Fabx'ieken en ha
vens kan men in beginsel overal
plannen. Zeeland niet. Daarbij
komt dat in de havens en fabrie
ken een beperkt aantal mensen
werkt en de revenuen ook over
een bepex'kt aantal mensen ver
deeld worden of, in het slechtste
geval, afvloeien naar elders.
Een groot aantal detailhandels-
en MKB-bedi'ijven waaxin veel
mensen werk vinden en een in
komen verworven is gunstiger
dan een paar grote bedxljven
waarin wel veel geld omgaat
(vandaar de opmerking van
Saman/Deurlo) maar waarin
relatief weinig mensen werken.
Bestuurlijk Zeeland moet de
'tuin van geïndustrialiseerd W-
Europa' koesteren. Toeristen uit
onze buurlanden moet je niet
confronteren met datgene wat
zij in him vakantie juist probe-
x-en ontvluchten: havens, fabrie
ken, containers, vrachtvei'keer
en industriegebieden. Sprekend
over bestuurlijk Zeeland: een
gedeputeerde die (per definitie)
de publieke zaak moet dienen en
die tegelijkertijd voorzitter is
van een club die de belangen der
havenwerkers behaxdigt, is (ook
per definitie) verdacht. Mij
dunkt dat de gedeputeerde dat
eigenlijk zelf ook niet zou moe
ten willen. Tenslotte; als de
jongstleden Kamerverkiezin
gen één ding hebben geleerd dan
is het wel de afkeer van het elec-
tox'aat om belangrijke vraag
stukken, met minachting voor
datzelfde electoraat, reeds vóór
dePS-verkiezingen 'beklonken'
te zien.
Eric Klumpes
Markt 37-39
Veere
al haar kenmerkende stijl,
waaimee Simons, door nuances
in zwarte en gx'ijze tinten en de
schaduwen daartussen, in haar
tekeningen schilderachtige
kleurschakeringen weet aan te
brengen. De titel Xenia voor de
ze manifestatie verwijst naar
een klassiek vexkaal van een
jonge vrouw op zoek naar zich
zelf en haar bestaan. Specifiek
in de kunst ziet Jacobs steeds
vaker dat vrouwen een toon
aangevende rol gaan innemen.
Hij vindt dat des te opvallender
omdat volgens hem de oogst van
twee emancipatiegolven binnen
het maatschappelijk leven nog
niet zo overvloedig is.
Plus Min is tijdens de tentoon
stellingsreeks op zaterdag en
zondag geopend van 12.00 tot
17.00 uur en op afspraak. De ex
positie van Isabelle Simons is
hier te zien tot en met zondag 29
september. Daarna volgt vanaf
zondag 20 oktober een tentoon
stelling van beeldend kunstena-
res Majo van Hanno.
Wat klaagt die mevrouw uit de
Vlissingse binnenstad over la
waai. Je weet dat als je in de bin
nenstad woont, je geluid hebt.
Dan moet ze maar verhuizen. Ik I
heb 33 jaar onder de toren ge-
woond, wij hóórden dat niet
eens, alleen als hij eens niet
speelde werd j e wakker. Als deze
mevrouw zo blijft zeux-en, zal ze
vroeg oud zijn.
E. Grool
J. Reulinglaan 16
Vlissingen
Een reactie op de foto bij het ar
tikel over de Schelde als lastig
vaarwater (PZC, 31-8). Bij een
artikel over het loodswezen
wordt bijna altijd wel een spec
taculaire foto afgebeeld van een
loodsboot, die in de deining of
bij storm last heeft van over
slaande golven. Het is alleen
jammer dat de redactie van de
PZC vlug naar de archiefkast
grijpt, want de betreffende Bel
gische loodsboot, bij het perso
neel 'de 12' genoemd, is al een
j aar of negen uit de vaart voor de
rededienst Vlissingen. Ik be
grijp wel waarom men altijd
voor deze foto kiest, dit komt
namelijk doordat van deze boot
altijd spectaculaix-e foto's te ma
ken waren bij harde wind en
storm, evenals de oude Neder
landse redeboot. In elk geval i
vanaf 15 maait 2003 kan deze
foto voorgoed naar het archief
van de PZC, want zoals u ziet
staat ook de veerboot erop, van
daar.
J. Meliefste
V. Quakkelaarstraat 86
Vlissingen
GOES - Cerebraal, de vereni
ging voor mensen met niet-aan
geboren hersenletsel, houdt
vanmiddag vanaf twee uur in
hotel Terminus in Goes een bij
eenkomst voor lotgenoten.
Gisteravond is in de Nieuwe
Kerk in Middelburg het
festival Nazomer Lucht begon
nen. „Het draait om ongebroi-
kelijlie orgelmuziek", zegt ar
tistiek leider Alex Mallems van
het Zeeland Nazomer Festival.
„Dat nemen we letterlijk. De
komende dagen zal een aantal
musici op een originele manier
met orgels aan de gang gaan.
Een goed voorbeeld is Dick van
der Harst."
Vanavond vindt de Nederlandse
presentatie plaats van Van der
Harsts cd Nineteen books with
songs and dances door middel
van een concexd op een speciaal
voor hem gebouwd chromatisch
draaiorgel, 's Middags zal Van
der Harst kindex'en inwijden in
de geheimen van dit door Her
man de Roover gebouwde in-
stx'ument. „Het is begonnen als
een heel klein orgeltje", vertelt
Mallems. „Daar is steeds eenre-
gister aan toegevoegd. Van der
Harst kapt de boeken voor het
orgel zelf. Het is een visueel
spektakel hem te zien spelen.
Niet alleen omdat hij daar te
midden van de oxgelpijpen het
juiste tempo staat te draaien,
maar ook vanwege de manier
waarop hij zijn orgelboeken
manipuleexï;. Met zijn handen
geeft hij extra druk op de boe
ken waardoor experimentele
orgelmuziek ontstaat."
Van der Harsts orgel is niet te
vergelijken met de draaiorgels
in de winkelstraten. „Hij wil het
draaiorgelgeluid nieuw leven
geven", aldus Mallems. „Het in
strument klinkt meer als eenka-
mex- of kerkorgel dan als een
draairogel. Van der Harst speelt
een breed repertoire aan stijlen
van alle tijden. Dat is het mooie
van dit instrument, dat er zoveel
klankkleuren in zitten."
Het programma op het Abdijp
lein is zorgvuldigafgestemd op
het concert van Nazomer Lucht.
Onder de naam Sexteto Tangue-
dia box'duren zes muzikanten
voort op Astor Piazzolla's Tango
Nuevo. Verbindend element met
Van der Harst is accordeonist
Gwen Cx'esens. Ze werkten en
kele jaren geleden samen in een
theaterproductie van Alain
Plattel. „We hebben gezocht
naar een programma dat ook
de bezoekers van Nazomer
Lucht kan bekoren. Als ze vol
van de orgelmuziek de Nieuwe
Kerk uitkomen, willen we ze
niet bruuskeren maar plezie
ren."
Kinderconcei*ten Nieuwe Kerk:
15.00 en 16.00 uur, orgelconcert
Nieuwe Kerk: 20.15 uur, tango
Abdijplein: 21.30 uur.