Egidius waer bestu bleven Vier saxofoons klinken als 36 Marianne Boer speelt bijzondere Rhapsody 24 .goo* «b .silos nsv .apioi oti .nobis?) nit ban1 »5§fI010 3 Het. muziekrepertoire van de Renaissance in de Lage Landen telt een aantal ver maarde en belangrijke liedboe ken. „Het lijkt wel alsof die liedverzamelingen plotseling in het brandpunt van de be langstelling staan", constateert Peter de Groot, lid van het Egi dius Kwartet. Op 14 september zingt het kwartet in Philippine werken uit het liedboek van Hieronymus Lauweryn, de stichter van Watervliet én... Philippine. Lauweryn van Wa tervliet stelde het liedboek Mon Souvenir - een verzame ling chansons en motetten - sa men in het begin van de zes tiende eeuw. In de late vijftiende- en in de zestiende eeuw zagen tal van liedboeken het levenslicht. Drijfveer was meestal een combinatie van prestige, ver zamelwoede en een hang naar gezelligheid. Dankzij die boe ken is veel repertoire overgele verd. Beroemd zijn bijvoor beeld de chansonniers, zoals de liedboeken werden genoemd, van Margaretha van Oosten rijk. Peter de Groot, niet alleen zan ger van het Egidius Kwartet maar ook verantwoordelijk voor de repertoirekeuze, in de nieuwsbrief van het kwartet: „Veel vorsten waren weliswaar mecenas voor de kunsten en verzamelden composities, maar de collectie van Margare tha was door haar hoogstper soonlijke keuze, belangstelling en bemoeienis - sommige tek sten waren van haarzelf - toch een unicum. De boeken waren prachtig ver lucht met miniaturen en sier- kapitalen (hoofdletters) en zijn door die pracht en bijzonder heid in perfecte staat opgele verd. Ons Josquin des Prez- programma was daar min of meer op gebaseerd." Het voorbeeld van de vorsten werd gevolgd door belangrijke hovelingen en welgestelde bur gers. Zoals de Brugse ambte naar/grootgrondbezitter Lau weryn van Watervliet, die diende onder Philips de Scho ne en Margaretha. De Groot: „Plij was naast een succesvol zakenman ook geletterd en kunstzinnig en hield er een grote levensstijl op na. Zijn pa leisje in Mechelen werd bij voorbeeld door Margaretha aangekocht om haar tot resi dentie te dienen." Lauweryn diende onder keizer Maximilli- aan, zijn zoon Philips de Scho ne en dochter Margaretha van Oostenrijk. Plij was slotvoogd, kamerheer, schatbewaarder en belastingontvanger in Brugge en gaf tussen 1501 en 1506 op dracht tot inpoldering van ver schillende delen van het Schel- degebied. In 1504 stichtte hij Watervliet en twee jaar later Philippine. Hieronymus Lauweryn stelde een liedbundel samen met 14 driestemmige motetten, 63 chansons en 25 Nederlandse liederen. In het liedboek staan alle genres door elkaar heen. De Groot: „Zo is er een Maria- lied te vinden direct vóór een scabreus liedeken. Klaarblij kelijk werd onregelmatig lied na lied toegevoegd, zoals in een poesie-album gedichtje na ge dichtje." Het Egidius Kwartet stelde een programma samen rond het liedboek op uitnodi ging van de Vlaamse concert en radioproducer Koen Uvin, die moet hebben uitgeroepen: „Als er één ensemble is dat dat kan, is het wel het Egidius Kwartet!" De Groot: „Ik had mij in de eerste jaren van ons kwartet toevallig met die 25 Neder landse liedjes uit het hand schrift bekwaamd in de trans- cribeerkunst. Het lag dus al lclaar. Uiteindelijk doet het programma recht aan de voor onze smaak bizarre samenstel ling, dus ook de Franse chan sons en de motetten zullen er in klinken." Het Egidius Kwartet werd op gericht in 1995 door vier leden van Ton Koopman's Amster dam Baroque Choir. Doelstel ling vanaf het prille begin: het zingen van Renaissance en he dendaagse muziek uit de Lage Landen, in de breedst mogelij ke zin. Het kwartet werd ge noemd naar Egidius, een be roemde elegische figuur uit één van de mooiste Middelneder landse gedichten ('Egidius waer bestu bleven') uit het Brugse Gruythuyse Manu script. De leden van het kwar tet treden ook regelmatig op met Philippe Herreweghe's Collegium Vocale Gent, het Nederlands Kamerkoor en het Balthasar Neumannchor van Thomas Hengelbroeck. Ze werkten in het recente verle den mee aan gerenommeerde solistenensembles als het Huel- gas Ensemble (Paul van Nevel Weser=Renaissance (Manfres Cordes) en het Currende Con sort (Eric van Nevel). Het kwartet maakte succesvolle buitenlandse toernees en trad onder meer op tijdens het Fes tival Oude Muziek in Utrecht, het Festival van Vlaanderen, de Tagen der Alte Musik in Innsbruck, het Festival van Ambronay, het Festival de Pi- cardie in Amiens, het Festival de musique ancienne a l'Insti- tut Néexiandais in Parijs en de Dag van de Oude Muziek in Aldenbiesen. Het kwartet zingt niet alleen muziek uit de Re naissance, maar wil ook een oude traditie in ere herstellen: zangers als ambassadeur van muziek uit eigen land. Manneke Hun twintigste eeuwse pro gramma Egidius zingt Egidius met werk van Nederlandse en Vlaamse componisten, werd ge presenteerd in 1999. Op 1 janua ri vorig jaar werd tijdens het Festival Nieuwe Muziek in Mid delburg samen met het Brisk Recorder Quartet Amsterdam het programma Triptica, met muziek van hedendaagse Ne derlandse componisten in com binatie met dertiende eeuwse ars subtilior-muziek, ten doop gehouden. Afgelopen voorjaar debuteerde het Egidius Kwartet (altus Peter de Groot, tenor Otto Bouwknegt, bariton Hans Wij- ers en bas Donald Bentvelsen) in De Doelen in Rotterdam met het Rotterdams Philhainionisch Orkest in Kurt Weill's Die Sie- beri Todsünden en in het Con certgebouw werd de muzikale omlijsting verzorgd bij teksten uit de roman Heilige Vormen van Hans Maarten van den Brink. Bij die gelegenheid zong het kwartet muziek uit de tijd van Philips de Tweede, afgewis seld met vijf nieuw gecompo neerde gezangen van de van oorsprong Zeeuwse componist Daan Manneke. Wout Bareman Egidius Kwartet: zaterdag 14 september, 13.30 uur, R.K. Kerk Philippine VRIJDAG 6 SEPTEMBER Openingsconcert door het Symfonieorkest van Vlaandei-en onder leiding van David Angus. Met Dejan Lazic op piano. Werken van Stravinsky, W. A. Mozart, Rossini. Scheldetheater Terneuzen, 20.00 uur ZONDAG 8 SEPTEMBER Oriana Ensemble met Thomas Baeté (gamba), Hilde Venken (zang) en Sofie Vanden Eynde (gitaar, luit). Werken van Adriaan Willaert, Tobias Hume, John Dowland en Diego Ortis. R.K. Kerk Hengstdijk, 15.00 uur ZATERDAG 14 SEPTEMBER Egidius Kwartet met Peter de Groot (altus), Otto Bouwknegt (tenor), Hans Wijers (bariton) en Donald Bentvelsen (bas). Werk: Plet Liedboek van Hieronymus Lauwe- ïyn, Heer van Watervliet en Poortvliet (circa 1505). R.K. Kerk Philippine, 13.30 uur BI bidman Kwartet met Koen Maas (sopraansaxofoon), Eric Sleichim (altsax), Piet Rebel (tenorsax) en Raf Minten (baritonsax). Programma: Vlaamse polyfonisten 'Multiple Voice'. N.H. Kerk IJzendijke, 16.00 uur Beethoven Academie onder leiding van Jan Caeyers. Met Patricia Rozario (sopraan). Werken van Joseph Haydn, W. A. Mozai*t en Ludwig van Beethoven. St.-Baafskerk Aardenburg, 20.00 uur ZONDAG 15 SEPTEMBER Daniël Ploeger (trombone) en Saskia Lankhoorn (piano). Werk van Frank Martin, Von Weber, Saint-Saëns, Stojowski, Ernst Krenek, Kurtag en Berio. N.H. Kerk Groede, 15.00 uur VRIJDAG 20 SEPTEMBER Rundfunkchor Berlin onder leiding van Simon Halsey. Werk van Brahms en Stan ford. R.K. Cuyperskerk Sas van Geilt, 20.00 uur ZATERDAG 21 SEPTEMBER Akademie für Alte Musik Berlin met een Bach en Telemann Concert. R.K. Kerk Axel, 20.00 uur ZONDAG 22 SEPTEMBER Cobla La Principal d'Amsterdam onder leiding van Rutger van Leyden. Met Marian ne Boer (piano) en Kai-in van Arkel (sopraan). Werk van Gershwin, ChielMeijering, Peter van der Brugge, Joan Josep Blay, Joaquim Serra, Jordi Molina, Ricard Vila- desau, Pablo Casals. Porgy Bess Terneuzen, 16.00 uur ZATERDAG 28 SEPTEMBER Haydn Sinfonietta Wien onder leiding van Manfred Huss. Met Lynne Dawson (so praan). Werk van W. A. Mozart, Ludwig van Beethoven, Antonio Salieri. Willibrordusbasiliek Hulst, 20.30 uur Festival von woensdag 4 september 2002 Al in het voorjaar deden de saxofonisten van het Bllndman Kwartet Zeeland aan met een fascinerende combinatie van Bach en mo derne muziek. Tijdens het Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen presenteren ze hun nieuwe programma, waarin de uitersten van dui zend jaar muziekgeschiede nis elkaar tegenkomen. Wij westerlingen vinden het heel gewoon dat harmo nie, het combineren van ver schillende stemmen, een na tuurlijk onderdeel van muziek is. Maar zo gewoon is dat niet. De muziek van vrijwel alle au thentieke niet-westei'se cultu ren is in wezen éénstemmig. Alle muzikanten van een Turks en semble spelen in principe steeds dezelfde melodie, bijvoor-beeld de zanglijn van een zangeres. Ook wij zijn zo begonnen. Het Gregoriaans, dat zo'n beetje de eerste duizend jaar van onze muziekgeschiedenis beheerste, was éénstemmig. In de negende eeuw dook het ox-gel in de wes terse kerk op. Onder invloed van de mogelijkheden van dat in strument. begon men heel voor zichtig de liturgische gezangen van een tweecle stem te voor zien. Deze manier van zingen werd organum genoemd. Het moest vervolgens nog drie honderd jaar duren, voordat de verschillende stemmen elk hun eigen contour kregen. In het Pa rijs van rond 1200 werd driftig geëxperimenteerd met deze nieuwe vorm van meerstem migheid. En, heel belangrijk, deze muziek wérd voor het eerst opgeschreven door componis ten waaraan we de naam ken nen. Wonderlijk Leoninus en Perotinus en nog later Guillaume de Machaut schreven muziek die in onze oren tegelijkertijd wonderlijk en wonderschoon klinkt. Een harmonisch systeem met ak koorden was nog niet uitgevon den; ze probeerden op allerlei Bllndman Kwartet andere manieren hun meer stemmige composities vorm te geven. En zo doet zich het merk waardige feit voor dat deze mu ziek van duizend jaar terug ver bazingwekkend veel lijkt op sommige muziek uit de twintig ste eeuw. Naast de bovengenoemde pio niers brengt het programma met de toepasselijke titel Multiple Voice muziek van renaissance- componisten als Johannes Oc- keghem exr Josquin Desprez. Zij waren er inmiddels uitermate handig in geworden om met in genieuze canon-technieken reusachtige stemmenweefsels te creëren. Artistiek leider van het Bllnd man Kwartet, Ei-ich Sleichim, voegt daar nog een laag aan toe. Om de reuzencanons van Oc- keghem en Desprez te spelen wordt het geluid van de vier saxofoons met behulp van mo derne technologie zo gemanipu leerd dat er uiteindelijk tot wel 36 stemmen klinken. Alles wijst er-op dat dit nieuwe programma minstens zo fasci nerend is als de Bach-bewerkin- gen van dit saxofoonkwartet. De muziek uit de Middeleeuwen en de Renaissance wordt gecon fronteerd met hedendaagse composities van Jonathan Har vey, Thierry de Mey en Erich Sleichim zelf. Deze nieuwe stukken maken op hun beurt weer gebruik van de composi tietechnieken die honderden ja ren geleden in zwang waren. De kunstenaar Koenraad Tinei is verantwooi'delijk voor het to neelbeeld. Hij heeft een monu mentale lichtsculptuur ge maakt waaromheen de vier saxofonisten zich tijdens het concert opstellen. Douwe Eisenga Bllndman Kwartet: zaterdag 14 september, 16.00 uur, N.H. Kerk IJzendijke Voor de fans van Marianne Boer - en dat zijn er in Zee land heel wat - wordt zondag 22 september een drukke dag. Eerst laat de pianiste met haar kwartet van zich horen in het Concertgebouw in Amsterdam. Voor wie dat te ver vindt: het concert wordt rechtstreeks op de radio uitgezonden, 's Mid dags is ze in Terneuzen van de partij, als ze met Cobla La Principal d'Amsterdam op treedt in Porgy Bess. Zeeland en Marianne Boer: dat zal altijd een warme band blij ven. De uit Vlissingen afkom stige pianiste woont en werkt weliswaar in Amsterdam - waar zij drie dagen per week aan het Conservatorium do ceert - maar conceirteert toch vrijwel elk jaar één of meerde re keren binnen de provincie grenzen. Met plezier, zegt ze. Voor iemand die op haar tiende jaar met het Zeeuws Jeugdor kest in een pianoconcert van Hay dn debuteerde, is dat mis schien niet vreemd. In 1988 kreeg ze met Maurice Heugen, die nu solo-fluitist is van de Opera in Zürich, de Zeeuwse aanmoedigingsprijs voor jong talent. Dat schouderklopje was wellicht niet nodig", maar heeft in elk geval ook niet contra productief gewex-kt. Ze stu deerde piano bij Jan Wijn aan het conservatorium van Am sterdam. In 1992 behaalde ze cum laude haar diploma Uit voerend Musicus. Er volgden meerdere mijlpalen: de eerste prijs op het Jacques Vonk Pia no Concours in 1993, de Zilve ren Vriendenkrans van het Concertgebouw in 1994, solist bij het Brabants Orkest in 1999, en dit jaar het doctoraal examen Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. En wie haar muzikale ontwikkeling op de voet wil volgen, kan sinds 1997 twee cd's aanschaffen: één met fluit en pianomuziek en één met ka mermuziek met het ensemble Quatres Reines. Inmiddels heeft ze met Maurice Heugen een nieuwe cd opgenomen, die waai-schijnlijk nog dit jaar wordt uitgebracht. Zo heeft Marianne Boer heel geleidelijk de overstap ge maakt van 'belofte' naar ge vestigd pianiste. „Nee", zegt ze, „ik zou echt niet durven zeggen wanneer je het stadium van veelbelovend wonderkind achter je laat. Ik ben geen dro mer, maar iemand die heel ge staag op een doel afgaat. Stap voor stap, en elke stap past in het carrièreplaatje. Ik heb al tijd een doel voor ogen gehad: muziek spelen die bij mij past. Dan heb ik het over liet klas- siekgestemde repertoire, met gelijkgestemde mensen. Solo of met kleine ensembles, strijkers, blazers, zang. Ja, het gaat ei genlijk heel goed met me. Als je met verschillende mensen samenwerkt, die hun eigen specialisatie hebben, dan word je steeds muzikaal gevoed. Ik heb het gevoel dat ik kan blij ven leren, mijn hele leven. Voor mij is dat noodzakelijk, zo blijf ik energie uit de piano halen." In Terneuzen is haar optreden later deze maand slechts een onderdeel van het concert van Cobla La Principal d'Amster dam. Het orkest onder leiding van Rutger van Leyden is het enige 'cobla' buiten de Spaan se deelstaat Catalonië, dat de 'nationale' muziek van die re gio speelt. Volksmuziek maar ook symfonische werken. De bezetting bestaat uit blazers, een contrabas en slagwerk. Marianne speelt met het orkest de Rhapsody in blue van Geor ge Gei'shwin (1898-1937). „Voor mij zeker geen onbekend werk", zegt de pianiste. „Oor spronkelijk is het geschreven voor orkest en bigband. Wat we in Terneuzen gaan spelen is een versie, die speciaal voor een cobla bewerkt is. Het hele geluid is daardoor totaal an ders. Niet jazzy, maar veel exotischei". Ik ben benieuwd hoe deze bijzondere uitvoering zal overkomen." Jan van Darame Marianne Boer met Cobla La Principal d'Amsterdam: zondag 22 september, 16.00 uur, Porgy Bess Terneuzen Marianne Boer Egidius Kwartet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 24