Muziek omspant vier eeuwen De trombone is een ontzettend gaaf instrument Festival van MU^Igande^n woensdag 4 september 2002 Berlin zingt dan een program ma waarin werken van Johan nes Brahms en Charles Villiers Stanford zijn gecombineerd. De Duitser Brahms en de Iers/En gelse Stanford blijken meer ge meen te hebben dan je op het eerste gezicht zou zeggen: het zijn tijdgenoten, ze kenden el kaar goed, mede omdat Stan ford langere tijd in Berlijn en Hamburg studeerde voor hij zich definitief in Engeland ves tigde. Beiden zijn vertegen woordigers van een stroming, die je als 'ingehouden roman tiek' zou kunnen aanduiden. Zoals Brahms en Stanford naast en tegenover elkaar worden ge zet als componisten van koor muziek, zo gebeurt dat bij twee andere tijdgenoten als compo nisten van instrumentale mu ziek. Om J. S. Bach plus diens begaafde zoon Carl Philipp Emanuel en G. F. Telemann draait het namelijk in het con cert, dat de Akademie für alte Musik Berlin zaterdag 21 sep tember geeft in Axel. Ook zij kenden elkaar, onderhielden vriendschap met elkaar en wa ren op een cruciaal moment zelfs concurrenten van elkaar: toen in 1723 een nieuwe cantor organist voor de Thomaskerk in Leipzig moest worden be noemd, ging de voorkeur van kerkvoogden en schoolbestuur niet uit naar Bach; ze hadden liever Telemann, maar die wilde niet. Anders dan in onze tijd stond Telemann bij leven hoger aangeschreven dan Bach. Van daag de dag staat hij in diens schaduw. Zo is het optreden van de Berlijnse Akademie ook een bijdrage aan de herkansing van Telemann versus Bach. Bezetting Drie concerten tijdens het festi val onderscheiden zich door de aparte bezetting en de program makeuze. In volgorde van op komst is het eerste ensemble, dat in die setting past het BInd- man Kwartet: vier saxofonis ten, die de afgelopen jaren alle mogelijkheden en onmogelijk heden van hun instrumenten hebben verkend - tot aan de Ko raalpartita's van Bach toe. InlJ- zendijke brengen zij langs de route van het Kerkepad op 14 september een programma, waarin de canons van compo nisten uit de vijftiende en zes tiende eeuw een ware gedaante verwisseling ondergaan. Bovendien voegen ze daar werk aan toe, waarin eigentijdse componisten de technieken van toen tot de dag-van-vandaag hebben doorgetrokken. Een dag later bieden de jonge trombo nist Daniël Ploeger en pianiste Saskia Lankhoorn in hun frin- geconcert een programma van louter twintigste eeuwse mu ziek aan. Op 22 september tenslotte is er in Terneuzen een middagcon cert dat in stijl, klank en ritmen ver buiten de klassieke paden trekt. Rapsodia enBlau heet het en Cobla La Principal d'Amsterdam, pianiste Marian ne Boer en sopraan Karin van Arkel zetten de bezoekers een scala van Catalaaanse muziek genres voor tot en met de Cata laanse bewerking van Gershwins Rhapsody in Blue. Zo zorgt de veertiende editie het Festival van Zeeuwsch-Vlaan deren voor veelzijdig muzikaal entertainment. Kees Cijsouw praansolo. In Aardenburg zingt de uit India afkomstige Patricia Rozario er twee van Mozart, aan het slotconcert in Hulst draagt Lynne Dawson verschillende Beethoven-aria's bij. Leggen beide zangsolisten al een accent op de stem, dat ge beurt ook in een van de twee fringe-concerten, dat jonge mu sici een podium biedt. In Hengstdijk zingt Hilde Venken komende zondag met begelei ding van gitaar, luit of gamba liederen uit de zestiende eeuw. En dan zijn er twee concerten, die puur 'op de stem' zijn gepro grammeerd. Beide hebben inte ressante uitgangspunten. Tijdens het eerste Kerkepad- concert in Philippine zingt het professionele Egidius Kwartet op 14 september werkjes uit de vijftiende en zestiende eeuw; muziek die afkomstig is uit de uitgebreide verzameling chan sons en motetten van de stichter van Watervliet en Philippine, Hieronymus Lauweryn: zo krijgt de luisteraar een beeld van de muzikale smaak van een welgestelde Zeeuws-Vlaming aan het begin van de zestiende eeuw. Het tweede vocale concert brengt vrijdag 20 september een befaamd gezelschap naar Sas van Gent. Het Rundfunkchor Het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen mag dan de laat ste j aren in omvang zijn ingekrompen, aan muzikale va riatie is er de komende septemberweken in monumentale kerkjes en kerken geen gebrek. Tien concerten zorgen, in be zetting en stijl, voor een rijke verscheidenheid aan klank. Wie alle tien optredens meemaakt, hoort een staalkaart van vier eeuwen muziekgeschiedenis aan zich voorbij trekken. Ook dit jaar volgt het festival een beproefd recept. Tege lijk echter bewijst de program makeuze - opnieuw - hoe aan die vertrouwde aanpak verras sende accenten zijn toe te voe gen. Geheide toppers uit het klassieke repertoire zijn vooral te beluisteren in drie van de vier orkestconcerten. Voor de meest avontuurlijke programma's en bezettingen moet men terecht bij de concerten in kleine bezet ting. Opvallend is voorts het aandeel en de verscheidenheid aan vocale muziek.. De geheide toppers eerst. Het openingsconcert met het Sym fonieorkest van Vlaanderen le vert er aanstaande vrij dag in het Terneuzense Scheldetheater twee, beide van Mozart. Om twee overwegend krachtige en feestelijke werken gaat het: het Pianoconcert nummer 21 KV 467 en zijn eenenveertigste symfonie (Jupiter) KV 551, waarvan de uitdagende fugafi nale geldt als de bekroning van de klassieke symfonie. Zaterdag 14 september is in Aardenburg bij de Beethoven Academie te horen hoe Beethoven in zijn overrompelend vitale zevende symfonie aan de grenzen van de klassieke normen en waarden trekt. Joseph Haydn - met Mozart en Beethoven de derde van de Weense klassieken - brengt tij dens het festival een paar sub toppers in. Twee orkesten heb ben elk één van zijn symfonieën op het programma gezet, die de componist schreef voor zijn eer ste reis naar Engeland: in Lon den stond de muziek van Haydn rond 1790 met stip bovenaan. Hij schreef voor twee Londense tournees in totaal twaalf symfo nieën. Uit die eerste cyclus van zes klinken in Zeeuws-Vlaanderen twee van de werken, die het zon der bijnaam moesten stellen en waarvan wordt aangenomen dat ze daardoor minder popu lair gebleven zijn dan enkele symfonieën die wel van een naam werden voorzien. Het gaat om de Symfonie nummer 98 uit 1792, waarvan het lang zame deel als een hommage aan de net overleden Mozart geldt (14 september, Aardenburg) en de geagiteerde Symfonie num mer 95, de enige van het Lon dense twaalftal die in een mineur-toonsoort werd ge schreven (28 september, Hulst, Haydn Sinfonietta Wien). Vocale solisten Eén minder traditioneel werk tellen de orkestconcerten. Het is de balletmuziek voor Jeu de Cartes, die Igor Strawinsky, een van de veelzijdigste componis ten uit de vorige eeuw, in 1936 schreef. De geestige muziek klinkt tijdens het openingscon cert: een ballet 'in drie partijen', waarbij - zoals Strawinsky zelf toelichtte - 'het verloop van elk spel wordt bemoeilijkt door de achterbakse trucs van de onbe trouwbare joker'. De conventio nele programmering wordt ech ter ook doorbroken doordat twee van de drie orkesten in hun uitvoeringen de authentieke muziekpraktijk nastreven. In twee van de drie concerten treedt bovendien niet de gang bare instrumentale solist op, maar staat de schijnwerper ge richt op vocale solisten. In beide gevallen gaat het om breed op gezette concertaria's voor so- Haydn Sinfonietta Wien Daniël Ploeger foto Lex de Meester Over de trombone bestaan veel vooroordelen. Het is een instrument voor de fanfa re. Het is geen solo-instrument. Het heeft geen ventielen, waardoor de mogelijkheden beperkt zijn. De in Middelburg geboren en in Oost-Souburg opgegroeide trombonist Daniël Ploeger gaat zondag 15 sep tember in Groede het tegendeel bewijzen. Begeleid door pia niste Saskia Lankhoorn wil hij laten horen dat de trombone kanten heeft die weinig men sen kermen. „Het is een ontzet tend gaaf instrument." Als hij in Zeeland is, studeert hij nog steeds in gebouw De Blazer van de Oost-Souburgse muziekverening Vlijt en Vol harding. Daar is de trombo nist, die sinds een half jaar in dienst is bij het Staatsorches- ter Stuttgart, als trompettist begonnen. „Ik had introductielessen ge volgd bij de Zeeuwse Muziek school en kon voor een instru ment kiezen. Dan kies je wat je leuk vindt en in mijn geval was dat de trompet. Daar zat geen gedachte achter. Ik ging bij Vlijt en Volharding spelen en op een gegeven moment kwam de trombone vrij. 'Is dat niets voor jou?', vroegen ze. Het leek me wel aardig." De wisseling van instrument betekende dat Ploeger een an dere leraar kreeg, de Belg Ju- lien Stofferis. „Zijn lessen wa ren inspirerend. Hij probeerde niks te pushen, maar hij stimu leerde me wel." En hoewel het blazen nog steeds een hobby was („Mijn vrienden zaten ook op Vlijt en Volharding. Ik hing vaak rond in De Blazer.") werd de aanpak serieuzer. „Op een gegeven moment bedacht ik me dat ik van muziek best mijn beroep kon maken. Tot die tijd had informatica me wel wat geleken. Ik was zestien en ben naar een voorspeelsessie van het conservatorium in Den Haag geweest. Ik werd aange nomen en een jaar later ben ik aan mijn muziekstudie begon nen." Filosofie Nog steeds waren zijn ambities bescheiden. „'Als ik klaar ben, ga ik lesgeven', dacht ik." Intus sen speelde Ploeger in verschil lende ensembles, werd hij ge vraagd voor het Zeeuws Orkest en deed hij 's zomers mee met het Nationaal Jeugdorkest. Honk vast was hij niet. Hij studeerde in Lausanne en Oslo vóór hij weer in Den Haag eindexamen ging doen. „Ik vind het leuk om te reizen." Tussendoor pikte hij ook één jaar filosofie mee aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. „Op een gegeven moment was het musiceren meer dan alleen maar leuk geworden. Ik was op zoek naar een doel. 'Wat betekent het om kunstenaar te zijn?', vroeg ik me af. Een concert is iets anders dan een leuk avondje RTL kijken. Er moet iets gebeu ren. Ik zag een parallel met de fi losofie. Die boeken zijn ook niet altijd leuk om te lezen, ze geven je een nieuwe kijk op de wereld. Ik wil dat een concert meer is dan alleen entertain ment. Mijn ideaal is dat mensen die een concertzaal uit stappen het gevoel hebben dat ze op een andere manier tegen de dingen aankijken. Hoe je dat precies moet bereiken, is natuurlijk de vraag. Daar bestaan geen regel tjes voor." In Groede wil Ploeger zijn pu bliek de mogelijkheden van de trombone laten horen. „Veel mensen denken dat de trombo ne iets is voor de fanfare, maar- het is ook een serieus solo-in strument. Dat wil ik graag laten horen, overigens zonder er een demonstratieconcert van te ma ken. Je hebt van die trombonis ten die de 'Winter' van Vivaldi vlekkeloos kunnen spelen. Dat is virtuoos, maar dan denk ik: 'Nou en?' Ik wil geen showcon cert geven, maar goede muziek maken en mensen iets meege ven." Experimenteel Voor de pauze speelt hij klassiek werk in de gangbare betekenis van dat woord. Stukken van de componisten Frank Martin, Carl Maria von Weber, Camille Saint-Saëns en Sigismond Sto- jowski. Na de pauze staat expe rimenteier werk op het pro gramma, onder meer van Ernst Krenek en Luciano Berio. Van de laatste speelt hij Sequenza V, een stuk uit 1966. „Dat is de eer ste compositie die niet op een ander instrument dan een trom bone kan worden gespeeld. Dat wil niet zeggen dat die andere stukken, die allemaal ouder zijn, niet interessant zijn. Maar hier is echt een trombone voor nodig. Veel mensen vinden dat de muziek niet lekker in het ge hoor ligt. Mij stoort dat niet. Muziek moet niet mooi of lelijk zijn maar goed. Iets wat lelijk is, kan heel expressief zijn. Berio schrijft voor dat je met een dem per blaast, zo'n jazzding dat je eerder bij Glenn Miller zou ver wachten. Hij laat de trombonist ook zijn stem gebruiken. Essen tieel is het woord 'Why' dat door de compositie is geweven. In het stuk wordt een filosofische strijd uitgevochten, dat is ge woon niet normaal. Echt gewel dig." Ernst Jan Rozendaal Daniël Ploeger (trombone) en Saskia Lankhoorn (piano): zon dag 15 september, 15.00 uur, N.H. Kerk Groede Cobla La Principal d'Amsterdam Swingend concert met Marianne Boer op piano zondag 22 sept. Terneuzen Lynne Dawson Sopraan zingt met Haydn Sin fonietta Wien zaterdag 28 sept. Hulst Patricia Rozario Sopraan zingt met de Beethoven Academie zaterdag 14 sept. Aardenburg Akademie für Alte Musik Berlin Ensemble brengt werken van Bach en Telemann zaterdag 21 sept. Axel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23