A
Spin in het web van sponsors
19
fLfBf f O
Cees Priem
m m
K
«I is J
MLan "^1 Ut «Sa tÊylÊÊt
dinsdag 3 september 2002
Voor een kwart van het jaarbudget van voetbalclubs als Hoek en
Kloetinge komen zaterdag een kleine tweehonderd prof renners
van naam en faam naar Zeeland om de Delta Profronde te rijden.
Robbie McEwen, die de groene trui won in de Tour de France,
kost grof gerekend vijf keer minder dan wat Hoek kwijt is aan Ar
jan Human. En ook andere toppers uit het internationale peloton
komen voor niet al te hoge startgelden naar Zeeland.
De vergelijking is niet helemaal eerlijk. De Australische ras-
sprinter McEio en vertoont zijn kunsten maar één keer per jaar op
de Zeeuwse wegen en van Arjan Human wordt verwacht dat hij
minstens tivintig zaterdagen in een jaar opdraaft om het publiek
op doelpunten te trakteren.
De Zeeuwse proflcoers kost één ton (in euro's) aan organisatie
kosten, waarvan ruim de helft opgaat aan het rennersveld. Voor
dat geld krijgen de toeschouwers, zonder ook maar één eurocent
aan entree te betalen, renners te zien die het hele jaar door schit
teren in de klassiekers en de grote ronden.
Het voortbestaan van de Zeeuwse profronde werd vorige week
minstens nog voor twee jaar gegarandeerd. Hoofdsponsor Delta
blijft in elk geval tot dat jaar zijn naam verbinden aan de enige
profkoers die Zeeland nog rijk is. Dat is een aangenaam gevoel,
in een tijd dat bijvoorbeeld in Axel de Juniorendriedaagse door
financieel leed wordt bedreigd.
De profronde (voorheen Ronde van Midden-Zeeland) is met zijn
rijke historie zo langzamerhand een monument. Toen Jan Raas,
Cees Priem en Kees Bal nog prof waren, werden in Zeeland per
jaar tien prof criteriums georganiseerd. Die zijn daarna allemaal
ter ziele gegaan.
Wie nu dus Erik Dekker, Peter van Petegem, Robbie McEwen,
Leon van Bon, Jacky Durand, Servais Knaven en andere win
naars van klassiekers aan het werk wil zien, krijgt maar één kans
per jaar om ze in Zeeland te bezichtigen.
De 42e editie van de ronde, die ivordt verreden in het jaar waarin
Wim van Est negentig, Jo de Roo vijfenzestig en Jan Raas vijftig
jaar is geworden, heeft net als vorig jaar geen Zeeuwen meer aan
de start. Raas was bij de profs in 1983 de laatste, renner uit de
streek die won.
De enige Zeeuwse renner die nu in koers zit, moet de fiets thuisla
ten. Richard Slabbekoorn uit Kapelle, volgens insiders een ama
teur met toekomst, zit aan Het stuur van de open auto met de ron
demiss.
De Delta Profronde start zaterdag voor het vierdejaar op de
Markt in Middelburg en finisht in Goes. Het startschot klinkt om
12.30 uur. De route loopt onder meer via Westkapelle over de
Oosterscheldekering naar Burgh-Haamstede en Zierikzee, ver
volgens over de Zeelandbrug en via Kamperland en Kortgene
naar de eerste doorkomst in Goes. Het peloton moet na die eerste
passage nog één grote en twee kleinere ronden afleggen. De aan
komst ivordt tussen vijf uur en half zes verwacht op de Anthony
Fokkerstraat. De totale afstand bedraagt 200 kilometer.
PROFRONDE
De wielerwereld heeft
zich rot gelachen. Twee
weken geleden verscheen in
de kranten het bericht dat
Cees Priem kandidaat is om
directeur van de voetbalclub
NAC te worden. Hij zou er de
aangewezen man zijn om
geld binnen te brengen en de
supporters in toom te hou
den. „Het kan waar zijn, het
kan niet waar zijn", reageer
de de voormalig ploegleider
zelf in zijn onmetelijke vaag
heid. Maar in het peloton is
er niemand die het gelooft.
Want Cees Priem hoort thuis in
de koers. Hij zorgt er sinds kort
met zijn organisatie van servi
cewagens en motoren voor dat
wielrenners in de wedstrij d
worden geholpen als ze pech
hebben met de fiets. Voor die
servicedienst heeft hij 25 men
sen rond zich verzameld die op
afroep inzetbaar zijn. Zaterdag
is die organisatie ook weer ac
tief in de Delta Profronde,
waarin zich vorig jaar rond de
materiaalwagens een privé-
oorlogje afspeelde.
Daarnaast is Priem een spin in
het web van sponsors. De con
tacten op de zakelijke markt da
teren uit de TVM-periode, toen
hij zelf behalve ploegleider ook
het land introk om sponsors te
interesseren. Dat netwerk heeft
hij uitgebreid tot in het voetbal,
het schaatsen en andere spor
ten.
„Ik kom mensen tegen die iets
willen doen in de sport. Dan is
mijn eerste vraag altijd: wat is
de markt die voor u interessant
is? Meestal is dat wielrennen,
maar soms ook andere sporten.
Zo is dat contact met NAC ont
staan en ook met PSV doe ik za
ken."
Cees Priem (50) gunt zichzelf in
dat spel tussen organisatoren en
sponsors geen dag rust. Met zijn
zakelijke relatie Dirk Lips, die
hem met het bedrijf Libéma de
kans bood om de organisatie op
te zetten, deelt hij een zonder
linge passie. ,,We zijn allebei zo
bezeten van werken dat we twee
levens lij denD at gaat soms heel
ver. Als we samen een dag op
pad zijn, trekken we nog geen
tijd uit om te gaan eten. Ik zorg
voor een pakje boterhammen
met stroopvet en een koffie
kan."
De drang om dag en nacht on
derweg te zijn, staat niet los van
een zwarte periode in zijn leven.
„Het heeft er misschien wel iets
mee te maken", geeft hij toe.
Wat er in de Tour rond de do-
pingaff aire en later in Frankrijk
is gebeurd, heeft vooral geeste
lijk zijn sporen nagelaten. „Ik
wil er zo weinig mogelijk aan
denken, maar het doemt altijd
wel weer op. Daarom is dit wer
ken eigenlijk ook een vlucht."
Het meest vertoeft hij in de we
reld die hij door en door kent.
Daar treft hij renners die hij zelf
bij TVM heeft opgeleid en men
sen met wie hij zakelijk en
vriendschappelijk een band
onderhoudt. De Ronde van Ne
derland, twee weken geleden
verreden, is zo'n trefpunt van
relaties. „Ik heb er een dag op
getrokken met Ad en Arjan Bos
van TVM. We hebben de mooie
jaren weer eens opgehaald. Ze
zitten nu in het schaatsen, een
totaal andere wereld. Je kon ge
lijk zien dat ze het wielrennen
zijn gaan missen."
„Weet je wat het is? Op een WK
in Thialf loop je drie dagen de
zelfde weg, van het hotel naar de
schaatsbaan. Verder maak je
niets mee. Maar zit je in de Tour,
of in een andere grote wieler
wedstrijd, dan weet je 's mor
gens nog niet waar je die dag te
recht komt. Dat is voor veel
Cees Priem gunt zichzelf geen dag rust. „Als ik samen met mijn zakelijke relatie Dirk Lips op pad ben, trekken we nog geen tijd uit om te
gaan eten. Ik zorg voor een pakje boterhammen met stroopvet en een koffiekan.foto Dirk-Jan Gjeltema
mensen (en sponsors) het avon
tuurlijke aan wielrennen."
Zelden zit hij zelf nog in koers,
of het moet zijn om gasten on
derweg iets te laten zien van de
wedstrijd. Het materiaal en de
verzorging tijdens de wedstrijd
laat hij over aan de technische
mensen. „Voor de start loop ik
alleen wel even langs voor een
laatste controle. Mijn taak is om
met organisatoren te praten,
sponsors rond te leiden en lob
byen om andere wedstrijden in
het pakket te krijgen."
Dat was ook de reden van zijn
twee bezoekjes aan de Tour dit
jaar. De Tourdirectie gaat voor
lopig nog twee j aar in zee met
Mavic, dat ook wagens en mate
riaal inzet. Priem: „Ik heb in de
wandelgangen Jean Marie Le-
blanc gesproken en de kans is
groot dat we daar ook binnen
kunnen komen. We zitten nu al
op 120 wedstrij den per jaar, vol
gend jaar komen er weer vijftig
bij."
De Tour is, nadat hij er in 1998
als een misdadiger werd uitge
zet, nu geen taboe meer. „Ik ben
twee keer uitgenodigd dit jaar.
En ooit zal ik er terugkeren, met
opgeheven hoofd. We zijn bezig
zo'n organisatie op te zetten, dat
niemand er omheen kan. Tot
twee jaar geleden was er een on
georganiseerde wildgroei op dat
gebied. Wij hebben het, met de
sponsoring van Shimano, veel
professioneler opgezet."
„We kennen alle renners in het
peloton, weten van iedereen op
welke fiets, met welk materiaal
hij rijdt. Dus als een renner lek
rijdt, of pech krijgt, hebben we
onmiddellijk het materiaal dat
hij nodig heeft. Ik schat dat Shi
mano tegenwoordig zo'n tach
tig procent van het profpeloton
voorziet van materiaal. Wij heb
ben het allemaal in voorraad en
ook de mensen die technisch ge
schoold zijn om alle grote wed
strijden te doen." De organisatie
bestaat nu uit Priem zelf, twee
mensen (onder wie oud-renner
Martin de Kok) op kantoor en
personeel op huurbasis. Het wa
genpark bevat zeven auto's met
materiaal en er zijn twee moto
ren inzetbaar voor grotere wed
strijden. „We doen intussen ook
wat in het skeeleren en we zijn
actief in voetbal en tennis. Zo
heb ik, voor wat PSV betreft,
veel contact met René van de
Kerkhof, die ook op gebied van
relatie-marketing actief is."
Dat sluit allemaal niet uit dat
Priem ooit weer met een eigen
wielerploeg terugkeert in het
peloton. Hij koestert nog altijd
de stille wens om de sponsor te
vinden die zo'n vijf miljoen wil
investeren in een profploeg. Het
Zweedse bedrijf Dymo is lang
een optie geweest, maar door
een fusie liggen de interesses nu
op een ander vlak.
„Als er iemand opstaat die het
geld heeft, is de stap zo gezet. Ik
ben nooit weggeweest uit het
wielrennen en ik kan zo weer
beginnen. Er is geen ploegleider
of manager die zo van alles op de
hoogte is. Ik weet alles van ren
ners, van ploegen, van organisa
ties en budgetten. Ik zet zo in
drie maanden weer een ploeg
op. We blijven gewoon zoeken,
onder de moedervlag van Libé
ma. Daar zeggen ze: blijf maar
uitkijken naar een sponsor. Ik
weet zeker dat het nog een keer
lukt ook."
Zoals destijds met TVM, zo zal
het nooit meer worden. „Ik zou
het willen doen zoals Jan Raas,
op afstand. Maar TVM was wel
het mooiste voorbeeld van hoe
je met weinig budget een ploeg
kunt laten presteren. Ik kom die
jongens nog regelmatig tegen.
Het is wel frappant dat ze in die
tijd altijd riepen dat Priem niet
kon organiseren.
En achteraf hoor je altijd: de
TVM-periode is een prachtige
tijd geweest."
„Vraag het maar aan Blijlevens,
Hoffman, Knaven of Voskamp:
ze hebben de beste jaren bij ons
gehad. Wat ze mij hooguit ver
weten, was dat ik geen geld
wegsmeet. Ik liet geen dure tijd-
ritfietsen bouwen voor een jon
gen die toch niet bij de beste
vijftig kon rijden. En als ze op
trainingskamp wilden gaan,
dan liet ik ze zelf betalen. Dan
weet je zeker dat ze ook echt
gaan trainen. Het is net als met
mobiele telefoons. Zeg je dat ze
het zelf moeten betalen, dan
bellen ze voor de helft minder. Ik
heb er zelf jaren in rondgereden,
dus mij maken ze niks meer
wijs."
Frits Bakker