A Spin in het web van sponsors 19 fLfBf f O Cees Priem m m K «I is J MLan "^1 Ut «Sa tÊylÊÊt dinsdag 3 september 2002 Voor een kwart van het jaarbudget van voetbalclubs als Hoek en Kloetinge komen zaterdag een kleine tweehonderd prof renners van naam en faam naar Zeeland om de Delta Profronde te rijden. Robbie McEwen, die de groene trui won in de Tour de France, kost grof gerekend vijf keer minder dan wat Hoek kwijt is aan Ar jan Human. En ook andere toppers uit het internationale peloton komen voor niet al te hoge startgelden naar Zeeland. De vergelijking is niet helemaal eerlijk. De Australische ras- sprinter McEio en vertoont zijn kunsten maar één keer per jaar op de Zeeuwse wegen en van Arjan Human wordt verwacht dat hij minstens tivintig zaterdagen in een jaar opdraaft om het publiek op doelpunten te trakteren. De Zeeuwse proflcoers kost één ton (in euro's) aan organisatie kosten, waarvan ruim de helft opgaat aan het rennersveld. Voor dat geld krijgen de toeschouwers, zonder ook maar één eurocent aan entree te betalen, renners te zien die het hele jaar door schit teren in de klassiekers en de grote ronden. Het voortbestaan van de Zeeuwse profronde werd vorige week minstens nog voor twee jaar gegarandeerd. Hoofdsponsor Delta blijft in elk geval tot dat jaar zijn naam verbinden aan de enige profkoers die Zeeland nog rijk is. Dat is een aangenaam gevoel, in een tijd dat bijvoorbeeld in Axel de Juniorendriedaagse door financieel leed wordt bedreigd. De profronde (voorheen Ronde van Midden-Zeeland) is met zijn rijke historie zo langzamerhand een monument. Toen Jan Raas, Cees Priem en Kees Bal nog prof waren, werden in Zeeland per jaar tien prof criteriums georganiseerd. Die zijn daarna allemaal ter ziele gegaan. Wie nu dus Erik Dekker, Peter van Petegem, Robbie McEwen, Leon van Bon, Jacky Durand, Servais Knaven en andere win naars van klassiekers aan het werk wil zien, krijgt maar één kans per jaar om ze in Zeeland te bezichtigen. De 42e editie van de ronde, die ivordt verreden in het jaar waarin Wim van Est negentig, Jo de Roo vijfenzestig en Jan Raas vijftig jaar is geworden, heeft net als vorig jaar geen Zeeuwen meer aan de start. Raas was bij de profs in 1983 de laatste, renner uit de streek die won. De enige Zeeuwse renner die nu in koers zit, moet de fiets thuisla ten. Richard Slabbekoorn uit Kapelle, volgens insiders een ama teur met toekomst, zit aan Het stuur van de open auto met de ron demiss. De Delta Profronde start zaterdag voor het vierdejaar op de Markt in Middelburg en finisht in Goes. Het startschot klinkt om 12.30 uur. De route loopt onder meer via Westkapelle over de Oosterscheldekering naar Burgh-Haamstede en Zierikzee, ver volgens over de Zeelandbrug en via Kamperland en Kortgene naar de eerste doorkomst in Goes. Het peloton moet na die eerste passage nog één grote en twee kleinere ronden afleggen. De aan komst ivordt tussen vijf uur en half zes verwacht op de Anthony Fokkerstraat. De totale afstand bedraagt 200 kilometer. PROFRONDE De wielerwereld heeft zich rot gelachen. Twee weken geleden verscheen in de kranten het bericht dat Cees Priem kandidaat is om directeur van de voetbalclub NAC te worden. Hij zou er de aangewezen man zijn om geld binnen te brengen en de supporters in toom te hou den. „Het kan waar zijn, het kan niet waar zijn", reageer de de voormalig ploegleider zelf in zijn onmetelijke vaag heid. Maar in het peloton is er niemand die het gelooft. Want Cees Priem hoort thuis in de koers. Hij zorgt er sinds kort met zijn organisatie van servi cewagens en motoren voor dat wielrenners in de wedstrij d worden geholpen als ze pech hebben met de fiets. Voor die servicedienst heeft hij 25 men sen rond zich verzameld die op afroep inzetbaar zijn. Zaterdag is die organisatie ook weer ac tief in de Delta Profronde, waarin zich vorig jaar rond de materiaalwagens een privé- oorlogje afspeelde. Daarnaast is Priem een spin in het web van sponsors. De con tacten op de zakelijke markt da teren uit de TVM-periode, toen hij zelf behalve ploegleider ook het land introk om sponsors te interesseren. Dat netwerk heeft hij uitgebreid tot in het voetbal, het schaatsen en andere spor ten. „Ik kom mensen tegen die iets willen doen in de sport. Dan is mijn eerste vraag altijd: wat is de markt die voor u interessant is? Meestal is dat wielrennen, maar soms ook andere sporten. Zo is dat contact met NAC ont staan en ook met PSV doe ik za ken." Cees Priem (50) gunt zichzelf in dat spel tussen organisatoren en sponsors geen dag rust. Met zijn zakelijke relatie Dirk Lips, die hem met het bedrijf Libéma de kans bood om de organisatie op te zetten, deelt hij een zonder linge passie. ,,We zijn allebei zo bezeten van werken dat we twee levens lij denD at gaat soms heel ver. Als we samen een dag op pad zijn, trekken we nog geen tijd uit om te gaan eten. Ik zorg voor een pakje boterhammen met stroopvet en een koffie kan." De drang om dag en nacht on derweg te zijn, staat niet los van een zwarte periode in zijn leven. „Het heeft er misschien wel iets mee te maken", geeft hij toe. Wat er in de Tour rond de do- pingaff aire en later in Frankrijk is gebeurd, heeft vooral geeste lijk zijn sporen nagelaten. „Ik wil er zo weinig mogelijk aan denken, maar het doemt altijd wel weer op. Daarom is dit wer ken eigenlijk ook een vlucht." Het meest vertoeft hij in de we reld die hij door en door kent. Daar treft hij renners die hij zelf bij TVM heeft opgeleid en men sen met wie hij zakelijk en vriendschappelijk een band onderhoudt. De Ronde van Ne derland, twee weken geleden verreden, is zo'n trefpunt van relaties. „Ik heb er een dag op getrokken met Ad en Arjan Bos van TVM. We hebben de mooie jaren weer eens opgehaald. Ze zitten nu in het schaatsen, een totaal andere wereld. Je kon ge lijk zien dat ze het wielrennen zijn gaan missen." „Weet je wat het is? Op een WK in Thialf loop je drie dagen de zelfde weg, van het hotel naar de schaatsbaan. Verder maak je niets mee. Maar zit je in de Tour, of in een andere grote wieler wedstrijd, dan weet je 's mor gens nog niet waar je die dag te recht komt. Dat is voor veel Cees Priem gunt zichzelf geen dag rust. „Als ik samen met mijn zakelijke relatie Dirk Lips op pad ben, trekken we nog geen tijd uit om te gaan eten. Ik zorg voor een pakje boterhammen met stroopvet en een koffiekan.foto Dirk-Jan Gjeltema mensen (en sponsors) het avon tuurlijke aan wielrennen." Zelden zit hij zelf nog in koers, of het moet zijn om gasten on derweg iets te laten zien van de wedstrijd. Het materiaal en de verzorging tijdens de wedstrijd laat hij over aan de technische mensen. „Voor de start loop ik alleen wel even langs voor een laatste controle. Mijn taak is om met organisatoren te praten, sponsors rond te leiden en lob byen om andere wedstrijden in het pakket te krijgen." Dat was ook de reden van zijn twee bezoekjes aan de Tour dit jaar. De Tourdirectie gaat voor lopig nog twee j aar in zee met Mavic, dat ook wagens en mate riaal inzet. Priem: „Ik heb in de wandelgangen Jean Marie Le- blanc gesproken en de kans is groot dat we daar ook binnen kunnen komen. We zitten nu al op 120 wedstrij den per jaar, vol gend jaar komen er weer vijftig bij." De Tour is, nadat hij er in 1998 als een misdadiger werd uitge zet, nu geen taboe meer. „Ik ben twee keer uitgenodigd dit jaar. En ooit zal ik er terugkeren, met opgeheven hoofd. We zijn bezig zo'n organisatie op te zetten, dat niemand er omheen kan. Tot twee jaar geleden was er een on georganiseerde wildgroei op dat gebied. Wij hebben het, met de sponsoring van Shimano, veel professioneler opgezet." „We kennen alle renners in het peloton, weten van iedereen op welke fiets, met welk materiaal hij rijdt. Dus als een renner lek rijdt, of pech krijgt, hebben we onmiddellijk het materiaal dat hij nodig heeft. Ik schat dat Shi mano tegenwoordig zo'n tach tig procent van het profpeloton voorziet van materiaal. Wij heb ben het allemaal in voorraad en ook de mensen die technisch ge schoold zijn om alle grote wed strijden te doen." De organisatie bestaat nu uit Priem zelf, twee mensen (onder wie oud-renner Martin de Kok) op kantoor en personeel op huurbasis. Het wa genpark bevat zeven auto's met materiaal en er zijn twee moto ren inzetbaar voor grotere wed strijden. „We doen intussen ook wat in het skeeleren en we zijn actief in voetbal en tennis. Zo heb ik, voor wat PSV betreft, veel contact met René van de Kerkhof, die ook op gebied van relatie-marketing actief is." Dat sluit allemaal niet uit dat Priem ooit weer met een eigen wielerploeg terugkeert in het peloton. Hij koestert nog altijd de stille wens om de sponsor te vinden die zo'n vijf miljoen wil investeren in een profploeg. Het Zweedse bedrijf Dymo is lang een optie geweest, maar door een fusie liggen de interesses nu op een ander vlak. „Als er iemand opstaat die het geld heeft, is de stap zo gezet. Ik ben nooit weggeweest uit het wielrennen en ik kan zo weer beginnen. Er is geen ploegleider of manager die zo van alles op de hoogte is. Ik weet alles van ren ners, van ploegen, van organisa ties en budgetten. Ik zet zo in drie maanden weer een ploeg op. We blijven gewoon zoeken, onder de moedervlag van Libé ma. Daar zeggen ze: blijf maar uitkijken naar een sponsor. Ik weet zeker dat het nog een keer lukt ook." Zoals destijds met TVM, zo zal het nooit meer worden. „Ik zou het willen doen zoals Jan Raas, op afstand. Maar TVM was wel het mooiste voorbeeld van hoe je met weinig budget een ploeg kunt laten presteren. Ik kom die jongens nog regelmatig tegen. Het is wel frappant dat ze in die tijd altijd riepen dat Priem niet kon organiseren. En achteraf hoor je altijd: de TVM-periode is een prachtige tijd geweest." „Vraag het maar aan Blijlevens, Hoffman, Knaven of Voskamp: ze hebben de beste jaren bij ons gehad. Wat ze mij hooguit ver weten, was dat ik geen geld wegsmeet. Ik liet geen dure tijd- ritfietsen bouwen voor een jon gen die toch niet bij de beste vijftig kon rijden. En als ze op trainingskamp wilden gaan, dan liet ik ze zelf betalen. Dan weet je zeker dat ze ook echt gaan trainen. Het is net als met mobiele telefoons. Zeg je dat ze het zelf moeten betalen, dan bellen ze voor de helft minder. Ik heb er zelf jaren in rondgereden, dus mij maken ze niks meer wijs." Frits Bakker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 19