Catamarans hebben steeds meer inbreng Manoeuvreren is net dansen Austin Lion is dol op klassieke zeiljachten Beurs in IJmuiden De Walsoordensestraat heeft veel weg van een jachtha ven. Voor de oude meekrap- schuur staan meer dan een handvol meest klassieke zeil jachten op trailers 'geparkeerd'. In de schuur zelf zijn tal van klassieke modellen onderge bracht en in de loodsen aan de andere kant van de straat wor den verschillende klassiekers onderhanden genomen. Lion Classic Boats in Walsoorden groeit ontegenzeggelijk uit z'n jasje. Oprichter Austin Lion (34), ge boren Axelaar, houdt nog een slag om de arm maar heeft wel uitbreidingsplannen „Ik heb het enorm naar mijn zin in Wals oorden en wil hier eigenlijk niet weg. Weliswaar zit je hier in een uithoek van Nederland, maar voor de aanvoer van de casco's van de Engelse Tradewind- zeilschepen zit ik hier prima. Die transporteurs staan hier vanuit Oostende in een uur tijd voor de deur. Klanten die de moeite nemen vanuit Utrecht of nog verder uit het land hier naartoe te komen, moeten wel daadwerkelijk in onze boten ge in teresseerd zijn. Als ik op de kade in Breskens zou zitten, zou ik dagelijks handenvol toeristen over de vloer krijgen. Mensen vinden het natuurlijk leuk om naar die klassieke zeilboten te kijken. Maar daar gaat het mij natuurlijk niet om." Lion begon zijn bedrijf in 1996. Nadat hij een tij d had gesleuteld aan oude auto's en in z'n vrije tijd wat had rondgezeild, stond hij voor de keuze: automonteur worden of binnenstappen in de wereld van de 'scheepsbouw'. Hij koos voor het laatste, werkte op de Boelwerf in Temse en de werf van Langerbrugge bij Gent en zette toen voorzichtig de eer ste schreden richting jachten- bouw. Eerst met een 'klusbus', niet lang daarna vanuit de aan gekochte meekrapschuur in Walsoorden. Lion richtte zich aanvankelijk in de eerste plaats op de restauratie van klassieke boten. Daar kwam later het dea lerschap van bekende Engelse merken als Tradewind, Norfolk en McNulty en Drascombe bij. ,,Een mooi oplopende range van boottypen. Persoonlijk ben ik nog altijd enorm gecharmeerd van klassieke schepen, maar als je mensen in dienst neemt, moet je ook zorgen voor continuïteit in je bedrijfsvoering. Dan kun je je niet beperken tot die klassie kers. Dan loop je teveel risico. Immers, je koopt zo'n antieke boot, restaureert hem en moet vervolgens wachten tot zich een klant aandient. Dat zijn lange termijn-investeringen. Met die dealerschappen is de broodno dige continuïteit gewaar borgd." Aanvankelijk werden de Trade- winds in Engeland afgebouwd, maar de schommelingen van het Engelse pond maakten afbouw in Nederland aantrekkelijker. Dus worden de casco's nu vanuit Engeland aangevoerd en kun nen de klanten inde loodsen van Lion Classic Boats met eigen ogen zien hoe de polyester romp wordt omgetoverd in een klas siek Engels zeilschip. Houtkrullen Austin Lion: „Dat schept bij de mensen een goed gevoel. De Tradewind is niet goedkoop, maar het is een enorm verschil of je zeilschip uit Sri Lanka of Taiwan komt óf dichtbij huis, uit Walsoorden. Mensen willen houtkrullen op de vloer zien. Het past ook heel goed bij onze doelstelling: het afleveren van mooie zeilschepen op maat, ge maakt met vakmanschap. De Tra de wind-zeilschepen zijn erg populair. De Britse marine heeft er zes in gebruik voor karakter- training van de manschappen." Lion Classic Boats biedt werk aan vijf vaste mensen en een aantal hulpkrachten. „Met de Engelsman Dave Davidson heb ik een erg goede scheepstim merman, maar dat volstaat niet. Ik zoek al een tijdje een assistent scheepsbouwer, iemand met een basisopleiding die zich verder wil specialiseren in het scheeps- timmervak. Ik heb het in het re cente verleden geprobeerd met vier jongens, maar die bleken geen voeling met het vak te heb ben. Dan heeft het geen zin. Het is wel de bedoeling dat we van iemand, die hier het vak leert, nog j aren plezier hebben. Austin Lion poogde verschil lende keren nauwer samen te werken met andere klassieke scheepswerven in Walsoorden, maar dat leidde niet tot resul taat. „Het zou prachtig zijn als je Walsoorden zou kunnen pre senteren als hét centrum van de klassieke scheepsbouw. Maar dat stuitte toch op teveel weer standen. Ik richt me nu op de verwezenlijking van het project Kloosterzande aan zee. het zou heel mooi zijn als dat wordt ge realiseerd. Met het oog daarop heb ik m'n toekomstplannen nog even in de ijskast gezet. Lion Classic Boats is bij de His- wa te Water aanwezig met de Tradewind Atoll en een boot van McNulty. Wout Bareman zaterdag 31 augustus 2002 Bij de Hiswa te Water ligt de klemtoon op jachten van 14 tot 20 meter. In de jachthaven van IJmuiden meren in totaal een slordige vierhonderd luxe zeil- en motorjachten en sloepen aan. De inbreng van catama rans groeit. Birmaans4;eak, multiknik- spanten, tuigages, klassieke belijning, intrekbare mid- zwaarden en zelflozende kui pen. De watersport kent een intrigerend jargon. Het is onge twijfeld gesneden koek voor de liefhebbers, die afkomen op de Hiswa te Water. Liefhebbers zijn er ruimschoots in Nederland. Volgens de bran cheorganisatie Hiswa telt ons land ruim twee miljoen mensen die minstens een keer per j aar 'te water' gaan. Een selecter deel van hen is de bezitter van een vaartuig. Bij de meest recente schatting kwam de Hiswa uit op een vlootomvang van 140.000 motorboten, 140.000 zeilboten, 106.000 kano's en roeiboten. Dan resteren nog ruwweg 700.000 surfplanken, rubber bootjes en kleinere roeibootjes. Wat kunnen de liefhebbers ver wachten van de 19e Hiswa te Water, die dinsdag van start gaat? Ze vinden aan de steigers van Seaport Marina in totaal zo'n vierhonderd jachten en sloepen. De grootste knapen meten 25 meter. „Vooral het aanbod in de lengteklasse van 14 tot 20 meter is dit jaar zeer uitgebreid", meldt RAI-mana- ger Cora Burger. „Opmerkelijk is de groei bij de luxe catama rans. Er komen zes catamarans van tien tot veertien meter naar IJmuiden." Naast klassiek gelijnde houten en stalen jachten, liggen er ook moderne aluminium en polyes ter schepen. Zoals te doen ge bruikelijk treft de bezoeker op de bootshow jachtbouwers en importeurs van jachten in serie- bouw en exemplaren die zijn toegesneden op de wens van de klant. Litho's Op de kade presenteren zich zeil- en mastenmakers, jachten- makelaars en leveranciers van nautische artikelen. Dat scala loopt uiteen van cd-roms met zeilsimulatieprogramma's, gps- apparaten, telescopische schrobborstels tot verkoopbe middeling met professioneel opgenomen videobanden. Een opvallende eend in de bijt is de stand met litho's van de 67- jarige Italiaanse kunstenaar Franco Costa. Internationaal is hij bekend geworden met zijn kunstwerken van de America's Cup en de Whitbread Race. Nieuw dit jaar is de 'manoeu- vreerclinic' voor wie wil leren motorisch te manoeuvreren met een zeiljacht. De instructie is vooral bedoeld voor waterspor ters die dit wel willen, maar nooit gedurfd hebben. Belang stellenden wordt aangeraden bij aankomst zich zo vroeg mo gelijk aan te melden. De clinic kan niet veel deelnemers her bergen. Zes keer per dag vindt een lesje draaien en keren plaats op een Centurion 4ls van Wau- quiez onder deskundige leiding in groepjes van vier. Gerekend wordt op veel animo van vrou wen. Voor hen is de helft van het aantal beschikbare plaatsen ge reserveerd. Wie de snelheid van een wed- strijdjacht wil ervaren, kan te recht op de twee W60's, die meerdere keren per dag uitva ren. Ze proberen elkaar te over troeven in het neerzetten van de snelste tijd op een parcours dat is uitgezet op de Noordzee. Tot nu toe werd de Hiswa te Wa ter georganiseerd door de RAI, onder auspiciën van de Hiswa Vereniging. Al sinds 1933 orga niseren beide partijen samen watersportbeurzen. De samen werking wordt per 1 september in een andere jas gegoten. Een aparte bv is in het leven geroe pen om de gezamenlijke belan gen - efficiënter dan voorheen - te behartigen: de HISWA RAI Multimedia bv. Dit autonome bedrijf concen treert zich in de eerste plaats op de continuïteit en ontwikkeling van de watersportbeurzen His wa, Hiswa te Water en de inter netsite hiswa.nl. De komende jaren gaat het bedrijf nieuwe activiteiten ontplooien, zoals congressen, drukwerktitels en de exploitatie van databestan den. Maarten van de Rakt Hiswa te Water, Sesaport Mari na IJmuiden. Van dinsdag 3 tot en met zondag 8 september. Open van di t/m vrij van 11 tot 19 uur, en zaterdag en zondag van 10 tot 18 uur. De toegang kost 14 euro, kinderen 9 euro. De Hiswa is ook te bereiken vanaf het Centraal Station Am sterdam. Een snelle veerboot vertrekt vandaar elk uur. Meer informatie: www.hiswa.nl Jan de Boer Catamarans komt met de Belize 43 naar IJmuiden. Austin Lion met Evelien, Ariel Meeusen en David Davidson (vlnr). foto Charles Strijd vloeden van wind en stroom, merk je dat het op positie houden van je schip of het schade vrij afmeren helemaal niet zo moeilijk is. Daarbij dient natuurlijk te worden aange tekend dat ieder schip weer anders reageert. Volgens Peters vormt dat geen probleem, De principes zijn hetzelfde. Als hij zelf op een onbekend schip vaart, wil hij ook altijd eerst voelen wat hij eraan heeft. Stukje vooruit varen, langzaam achteruit slaan, het schip om de as laten draaien. Vaak duikt Peters in zo'n geval even een zij haventje in om enkele manoeuvres uit te voeren. Waar het volgens Peters om gaat is in de eer ste plaats het uitdenken van een goed plan. Mocht er onverhoopt iets gebeuren dat roet in het eten gooit, dan moet de schipper een alternatief hebben. En - zeer belangrijk - laat je bemanning weten wat er gaat gebeu ren en wat er van ze wordt verwacht. Maak goed duidelijk op welke plek aan dek ze moeten staan en waar ze op de kant moeten stappen om de lijnen vast te maken. Een misverstand is zo geboren Zachtjes In de binnenhaven van Vlissingen maakt de bemanning van de Jan van Gent zich op voor vertrek. Het schip ligt over stuurboord aan de kade, vlak achter een grote politie- boot, en moet direct een scherpe draai ma ken om zonder brokken de zeesluis te berei ken. Klaas, wiens beurt het is de manoeuvre als schipper uit te voeren, probeert de be manning uit de doeken te doen wat hij van plan is en wat hij van eenieder verwacht. Zachtjes vertelt hij gebruik te willen maken van een extra tros om de scherpe draai te kunnen maken. „Goed plan Klaas", zegt schipper Gerrie Fransen, „maar je spreekt zo zachtjes dat niet iedereen je kan verstaan. Bovendien zijn er nog drie mensen onderdeks. Die ho ren helemaal niets. Het is jouw taak om ze erbij te roepen. En als iedereen aan dek is, verdeel jij de opdrachten. Rustig, zonder stemverheffing, maar wel zo dat iedereen je goed kan verstaan. Jij moet ervoor zorgen dat iedereen goed weet wat hij moet doen en op welk moment, zorgen dat er rust in de tent is." Nadat de Jan van Gent, niet geheel volgens het door Klaas uitgedokterde plan, is losge komen van de kade, gaat het richting zee sluis. Schipper Fransen heeft nog een laat ste instructie: „Als je zo contact maakt met de sluismuur, zorg er dan voor dat de snel heid absoluut nul is." Hans van Reeuwijk Essentieel onderdeel van het varen is het manoeuvreren op de motor. Menig wa tersporter is bang voor aanleggen of het in- en uitvaren van sluizen. Manoeuvreren is goed voor een hoop stress. „Ho! Nog niet wegvaren. Ik heb je helemaal niet achterom zien kijken om te controleren of het vaarwater vrij is. Als er een schip komt aanvaren, heb je een probleem". Schipper Gerrie Fransen, die het doen en la ten van de bemanning van de Jan van Gent tot nu toe stilzwijgend heeft gadegeslagen, grijpt voor het eerst, met luide stem, in. Roerganger Jan-Pieter kijkt verschrikt, draait dan het hoofd en constateert dat het vaarwater vrij is. „Oké, nu kun je verder gaan met de manoeuvre", zegt schipper Fransen. Jan-Pieter geeft opdracht de trossen los te gooien - eerst de voortros en dan pas de ach- tertros - zet de motor zachtjes in zijn voor uit, draait aan het stuurwiel en vaart lang zaam weg. Zoals geïnstrueerd door Jan- Pieter houdt een van de bemanningsleden een grote stootwil tussen de kade en het ach terschip dat anders door het wegdraaien be schadigingen zou oplopen. Eenmaal los van de wal houdt Jan-Pieter het schip, met de kont op de wind, statio nair, op dezelfde plek. Knikt begrijpend als schipper Fransen de manoeuvre, in woord en gebaar, nogmaals de revue laat passeren. Ja, hij had rekening gehouden met de wind richting, ja hij had een mannetje op het voordek en een mannetje op het achterdek die op zijn commando zouden losgooien, maar op het moment suprème vergat hij achterom te kijken. Training Jan-Pieter is een van de zes deelnemers aan de gevorderdentraining van De Zeezeilers van Marken die deze zaterdag in Vlissingen begint. De komende week zullen ze aan boord van de Jan van Gent, een zeewaardig zeiljacht met een lengte van ruim twaalf meter (Centurion 41s), onder leiding van schipper Gerrie Fransen via een Belgische haven de oversteek naar Engeland maken. Na daar enkele havens aan de oostkust te hebben aangedaan, volgt de terugtocht naar Den Helder. Na afloop van dit 'rondje Noordzee' hopen de zes cursisten de voor het zeildiploma III van de Commissie Watersport Opleidingen vereiste kermis en vaardigheden te hebben opgedaan. De aantekening wordt gegeven aan zeilers die op zee en in de kustwateren kunnen functioneren als schipper. Tot windkracht zes moeten ze zelfstandig, vei lig en verantwoord kunnen varen, manoeu vreren, navigeren en leiding geven aan de bemanning. De cursisten zijn niet voor het eerst aan boord bij De Zeezeilers. Allemaal hebben ze de voor het certificaat III benodigde voor opleidingen doorlopen en willen ze hun kennis uitbreiden. Sommigen hebben een eigen schip. Klaas bijvoorbeeld heeft een kajuitzeilboot, waarmee hij met vrouw en kinderen de vakanties op de Waddenzee doorbrengt. Hij wil zijn vaargebied vergro ten - de Noordzee op, naar Engeland of mis schien wel Bretagne - en beschouwt deze cursus als opstapje. Het zilte water van de Westerschelde lonkt, maar eerst dienen de zes cursisten in de bin nenhaven ieder als schipper een manoeuvre op de motor - aanleggen, wegvaren of de sluis naar het open water invaren - uit te voeren. Want behalve het zelfstandig, veilig en verantwoord varen en navigeren op zee, tot windkracht zes, en het leiding geven aan de bemanning, dienen ze ook het manoeu vreren onder de knie te krijgen. Op het kantoor van De Zeezeilers van Mar ken in Amsterdam vertelt mede-eigenaar Wimold Peters dat de zeilschool is gevraagd tijdens de Hiswa te Water 'manoeuvreer- clinics' te geven. Als het weer het toelaat wordt dagelijks zes maal met telkens vier deelnemers aan boord uitgevaren. Het afmeren van een zeiljacht: „Zorg ervoor dat de snelheid nul is als je contact maakt met de wal. De helft van de afvaarten is uitsluitend voor vrouwen bestemd. Het mes snijdt aan twee kanten: de zeilschool heeft de kans zich te presenteren en watersporters die overwe gen een wat groter zeilschip te kopen, kun nen in korte tijd ervaren dat manoeuvreren op de motor niet gepaard hoeft te gaan met stress en het koeioneren van de bemanning als bijvoorbeeld het afmeren niet naar wens verloopt. „Het manoeuvreren op de motor is een es sentieel onderdeel van het varen", doceert Peters. „Vaak blijft het een heikel punt. Veel watersporters zijn bang voor aanleggen of het in- en uitvaren van sluizen. Doordat het in één keer goed moet gebeuren, zijn ze on zeker. Dat levert een hoop stress op; niet al leenbij de schipper, ook bij de bemanning." Als een schip door een man en een vrouw wordt gevaren, staat tijdens het aanleggen bij voorkeur de vrouw aan het roer, zegt Pe ters. „Meestal staat de man aan het roer be velen te geven. De vrouw zie je dan met stootwillen en landvasten van het voordek naar het achterdek rennen. Als het fout loopt, krijgt ze vaak ook nog de volle laag. Zorg ervoor dat de sterkste aan de touwen staat." foto Rob Bonte Peters vergelijkt het manoeuvreren vaak met dansen. „Net als je danspartner moet je je schip goed aanvoelen. Het kleinste duw- t j e kan grote gevolgen hebbenAls j e ti j dens het aanleggen opeens teveel gas geeft of het roer teveel laat uitslaan, kan dat er toe lei den dat de manoeuvre compleet mislukt. Ik zeg wel eens: manoeuvreren doe je tussen stationair vooruit en stationair achteruit. Dus niet volgas vooruit en dan opeens een enorme dot gas achteruit. Daarbij moet je er natuurlijk rekening mee houden dat ook wind en stroom vat op je schip hebben. Maar als je goed gebruik weet te maken van de in

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37