Een Honda voor de ervaren motorrijder PZC VW brengt compacte ruimtewagen Touran Signum is een verlengde Vectra Accord California Cruiser Aston Martin Zagato Fiats in Kamperland Fordshow Rugzak op wieltjes Vehikel oldtimers W5 zaterdag 31 augustus 2002 De Honda Pan-European 1300 is op maat gesne den voor motorrijders die 40 of 50.000 kilometer per jaar rijden. Het is niet de hobby van iedere motormuis, maar ze bestaan echt. Denk maar eens aan de motorsurveil lanten van de landelijke po litiediensten. En motorlief hebbers voor wie er in het leven niets mooiers is dan een fikse toertocht. Met grote belangstelling werd uitgekeken naar de lancering van de compleet nieu we Pan-European 1300. Uiter lijk is die meteen herkenbaar als een zoon van zijn vader, maar dan meer gestroomlijnd, mo derner en vooral nog comforta beler. Er is er een voor €17.300 maar in feite komt alleen de complete topversie in beeld en die kost €19.300. Daarbij moet je aantekenen dat een gebruikte Pan zo gewild is dat hij een hoge restwaarde houdt. De feitelijke afschrijving kan wel eens meevallen. De nieuwe Pan-European 1300 is een imposante globetrotter, maar natuurlijk, minpunten zijn er ook. Ondanks zijn, net als bij BMW, in hoogte verstelbare buddyseat zit je vrij hoog en is het beslist geen machine voor minder ervaren rijders. Het vraagt handigheid om ermee te laveren en parkeren. Andere kanttekeningen: de links en rechts uit de stroomlijn prie mende cilinderkoppen geven in de zomer bijna hinderlijk veel warmte af en wat ons betreft, had de V4 onderin - tot zo'n 3.500 toeren - soepeler en ver fijnder mogen lopen. Uiteinde lijk heeft hij een blik vol hightech spul aan boord, tot brandstofinspuiting en een ka talysator aan toe. Eenmaal op toeren gaat hij er wel als een tur bine vandoor. Zwaartepunt Om het zwaartepunt te verlagen hebben de Honda-techneuten een aparte tweede brand stoftank laag achter het motor blok geplaatst, maar hij blijft wat topzwaar aanvoelen. Bo vendien is de stroomlijn bijna hinderlijk ver naar achteren doorgetrokken. U voelt: goed opletten waar en wanneer je een voet aan de grond zet. Niet voor niets zitten er op de flanken rub ber omvalbumpertjes! Ook bij het óp- en afstappen is het opletten geblazen om niet met een soepele beweging tegen de fraaie koffers aan te schop pen. Thuis laten? Ze zijn welis- De Honda Pan European 1300. Een groottoerist, maar niet voor onervaren rijders. waar afneembaar, maar dan ziet de motorfiets er dermate ge mankeerd uit dat je ze snel te- rugklikt. Over thuis gesproken: wie de Pan door een deur de schuur in wil rollen zal eerst even de spiegels moeten inklap pen. De Pan is met 94 centimeter erg breed. Rijdt het 276 kilo zware gevaar te eenmaal, dan vallen alle toe ristische puzzelstukjes op hun plaats. Het lichtmetalen frame en het relatief klassieke veer- systeem blijken uitstekend werk te doen. Korte bochten in stadsverkeer vragen extra aan dacht, je hebt een beetje het ge voel dat je de motor een bocht in moet dwingen, maar op de grote weg of toeristische binnenwe gen is hij als een vis in het water. De grote Pan-European volgt als op rails de aangegeven koers. Het zitcomfort is welhaast per fect, via de ongebruikelijk laag geplaatste spiegels heb je (onder je armen door) een uitstekend zicht naar achteren en via een knopje op het stuur verstel je de ruit elektrisch zodanig in hoog te dat het bij de gereden snel heid past. Zodat je al gauw de neiging krijgt om als opwarmer even naar Parijs te zoeven. Dankzij de naar motorbegrip pen enorme tweedelige 29-liter- tank en een relatief bescheiden verbruik (1 op 15,4 bij een vlotte rijstijl) kan dat in één ruk. Zon der tanken. Onderweg ontdek je dat de 118 pk sterke V4-krachtbron in alle rust, maar soeverein gespierd zijn werk doet. De Pan neemt enorme stappen en kent een top snelheid van rond de 220 km/u. Dankzij het comfort kun je met speels gemak hoge kruissnelhe- den volhouden. Door de nieuwe motortechniek is de krachtbron ook extreem onderhoudsarm, meldt Honda. En dat was bij de huidige versie al een sterk punt. De luxere Pan-European be schikt ook over abs en een ge combineerd remsysteem. Zodat hij altijd optimaal in de ankers gaat, ook bij gladheid. En bo vendien goedmoedig reageert op een plotselinge noodstop, de schrik van elke motorrijder. Samenvattend: een beul van een motorfiets, kampioenskandi daat in de eredivisie van de groottoeristen, maar onge schikt voor onervaren rijders. De prijs is met 19.300 euro fors. Dat is overigens zonder de als optie leverbare radio met cd- speler. Rob van Ginneken De Touran wordt VW's antwoord op compacte mpv's als de nieuwe Kia Carens en vooral de komende Opel Meriva en Ford Fusion. Begin 2003 breidt Volkswa gen zijn programma uit met de compacte ruimtewagen Tou ran. De VW midi-mpv meet 4.39 bij 1.79 bij 1.63 m. en biedt maximaal zeven aparte zit plaatsen. VW komt binnenkort al met een 4x4 met de naam Touareg, maar de naam Touran is een combina tie van het begrip 'Tour' en 'Sharan', de grote mpv van het merk. Hij krijgt drie FSI- (direc te benzine-inspuiting) en TDI- (directe dieselinspuiting en tur bo) -motoren tussen 100 en 136 pk. Later volgen andere kracht bronnen. Standaard krijgen ze een handgeschakelde zesver snellingsbak. Optie is een nieu we zestraps automaat. Op de tweede zitrij staan naast elkaar drie lichte stoelen die zich laten verplaatsen, ver schuiven, inklappen of uitne men. De in de vloer wegklapba- re, derde zitrij (afgekeken van Opel Zafira) met twee volwaar dige, aparte stoelen is een optie. Nu de nieuwe Vectra in twee gedaanten (sedan en GTS) verschenen is, komt Opel in maart 2003 met de derde vari ant: de stationwagon die Sig num heet. De auto heeft een 13 centimeter langere wielbasis dan de gewone Vectra, hij heeft ook een vier centimeter langere carrosserie en een opvallend ge vormde, koepelvormige achter ruit. De Signum heeft bi-xenon kop lampen en een luchtgekoelde bestuurdersstoel die op acht verschillende manieren versteld kan worden. Dankzij de lange wielbasis kun nen de stoelen achterin afzon derlijk van elkaar in de lengte verschuiven. De middelste zitplaats is bijzon der. Als het zitvlak naar voren geklapt en omgedraaid wordt, ontstaat een praktische opberg ruimte. Met de rugleuning van de middelste zitplaats omge klapt doet hij dienst als arm- steun. Wie achterin wil werken, spelen of eten beschikt over een sys teem dat Opel Travel Assistant noemt. Tussen de twee buitenste zittingen zitten twee uitklapba re werkbladen, een afvalbak, een koelbox, bekerhouders, een 12 volt stopcontact, een houder voor een draagbare dvd-speler en bediening van het audiosys- teem voor de achterste inzitten den. De auto heeft verder een dak console met leeslampjes voor de achterpassagiers en vijf opberg ruimtes. Zitsystemen Sinds de Zafira grossiert Opel met vindingrijke zitsystemen in auto's: ook de midden-mpv Me riva krijgt een bijzonder inge deeld stel zittingen. De drie ach terste zitplaatsen in de Signum kunnen ook naar voren worden geklapt voor een vlakke laad vloer met een laadruimte van 1.400 liter. Als de achterste zitrij in gebruik is beloopt de inhoud van de kof ferbak nog 480 liter. De Signum heeft naast de be kende 18 en 32 V6 een direct in gespoten 2.2/155 pk benzine motor, een 2.0 turbo met 175 pk en een 3.0 liter V6 common-rail turbodiesel met 177pk. Rien van der Steen De stationwagon van de Vectra heet Signum. De vijf zits-uitvoering heeft een bagageruimte van meer dan 600 liter. Standaard zijn zes airbags en voorin actieve hoofdsteunen, schijfremmen, abs, veel opberg- mogelijkheden en naar de heer sende trend bekerhouders voor alle zitrij en, centrale portier vergrendeling met afstandsbe diening, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels en elektrische raambediening voor. De stuurbekrachtiging verloopt langs elektromechanische weg. De auto zal worden gebouwd in een nieuwe fabriek in Wolfs burg. Rien van der Steen Honda heeft een nieuwe mid denklasser klaar onder de naam Accord. Hij is groter en to taal anders dan het bestaande model. De auto krijgt ook een (eigen Honda-) diesel en zal vanaf begin 2003 uitsluitend als vierdeurs sedan aangeboden worden. De nieuwe Accord wordt aanzienlijk duurder dan de huidige en wordt weer in Ja pan gemaakt. De Civic van Honda bestaat als modelnaam 30 jaar. Dat viert het merk met de Yumè (Japans voor droom), een speciale uit voering. De Civic verscheen in 1972 en er zijn intussen 14 mil joen auto's met die naam ge maakt. Intussen rijdt de zeven de generatie van het model rond. De jubileumversie heeft een dikke uitrusting en kost als 1.4/90 pk 3-deurs 16.855 euro. Het merk, dat gezien wordt als 's werelds grootste motorfabri kant, verkoopt nu jaarlijks 2,7 miljoen auto's, 6 miljoen twee- wielers en 4 miljoen grasmaai ers, buitenboordmotoren en generatoren. Honda start bin nenkort met de productie van auto's in Taiwan en gaat in Chi na een kleine auto in productie nemen. De goedkope motorfiets Honda Wave die in Vietnam ge bouwd wordt, gaat ook naar an dere Aziatische landen, een goedkope 100 cc Honda-scooter uit India gaat naar Europa. Chrysler heeft een nieuwe uitvoering van de PT Cruiser, die voor lopig nog als concept door het leven gaat. Het is een variant op de opvallende auto die eruit ziet als een moderne versie van een hot rod en die in 2000 in de verkoop ging. Sindsdien zijn er 444.000 ge maakt. In de lente van 2004 komt er een PT Cruiser cabriolet. Het model wordt gebouwd in Mexico. De nieuwe variant, die California Cruiser heet, heeft veel weg van een cross-over (combinatie van sta tionwagon en mpv) en hij maakt volgens Chrysler veel kans op spoe dige productie. De gerenommeerde Italiaanse carrossier Zagato, die veel Itali aanse auto's tekende maar ook bij het Engelse Aston Martin kind aan huis is, heeft de Aston Martin DB7 Vantage van een bijzon dere koets voorzien. De auto wordt op de komende show van Parijs getoond. Als er voldoende belangstelling is zal Aston Martin de bij zondere sportwagen in (handmatige) productie nemen. Op zaterdag 7 en zondag 8 september zal een indrukwekkend aantal opvallend kleine autootjes het Zeeuwse landschap op vrolijken. Bezitters van een Fiat 500 rijden dan massaal naar Kam perland voor een tweedaags evenement en rondritten. De Fiat 500, een ontwerp van Dante Giacosa, werd vanaf 1957 achttien jaar lang gemaakt. Het wagentje was de opvolger van de Topolino en het maakte Italië mobiel. Veel Fiat 500-bezitters verenigden zich sinds 1980 in de Fiat 500-club Nederland, die bijna 4000 leden telt. Een aantal van hen rijden het eerste weekeinde van september naar de Roompot in Kamperland. Op zaterdag is er vanaf 1100 uur vanaf de camping een toertocht over Noord-Beveland, Schouwen-Duive- land en Walcheren. Op het terrein van Megaland in Landgraaf wordt zondag 8 sep tember het Ford Event gehouden. Sprints, slalom, een show concours en honderden bijzondere Fords zijn er te zien. De toegang kost 12 euro en de show is te zien tussen 09.00 en 17.00 uur. Halfords introduceert een rugzaktrolley. Hij is gemonteerd op een frame van kunststof dat op wieltjes staat en een uitschuif- bare trekstang heeft. Hij kan als fietstas mee aan twee haken aan de bagagedrager, op de rug of rijdend. Hij heeft een inhoud van krap vijf liter en kost 14,95 euro. Beide hallen van de Utrechtse Veemarkt en een stuk parkeerter rein zijn vandaag en morgen ingericht voor Vehikel, een oldti merbeurs met oude auto's, motorfietsen, brommers, scooters, on derdelen en modelauto's. Buiten staat een grote houten ton waarin Henny Kroeze met zijn bejaarde Indian rondjes steile wand racet. Vehikel is elke dag open van 10.00 tot 17.00 uur. De entree (afslag 30 van A27, vanaf Utrecht CS buslijn 5) is €10. Kinderen korter dan een meter mogen gratis naar binnen, anders kost het €6.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 35