Een Honda voor de
ervaren motorrijder
PZC
VW brengt compacte ruimtewagen Touran
Signum is een verlengde Vectra
Accord
California Cruiser
Aston Martin Zagato
Fiats in Kamperland
Fordshow
Rugzak op wieltjes
Vehikel oldtimers
W5
zaterdag 31 augustus 2002
De Honda Pan-European
1300 is op maat gesne
den voor motorrijders die 40
of 50.000 kilometer per jaar
rijden. Het is niet de hobby
van iedere motormuis, maar
ze bestaan echt. Denk maar
eens aan de motorsurveil
lanten van de landelijke po
litiediensten. En motorlief
hebbers voor wie er in het
leven niets mooiers is dan
een fikse toertocht.
Met grote belangstelling
werd uitgekeken naar de
lancering van de compleet nieu
we Pan-European 1300. Uiter
lijk is die meteen herkenbaar als
een zoon van zijn vader, maar
dan meer gestroomlijnd, mo
derner en vooral nog comforta
beler. Er is er een voor €17.300
maar in feite komt alleen de
complete topversie in beeld en
die kost €19.300.
Daarbij moet je aantekenen dat
een gebruikte Pan zo gewild is
dat hij een hoge restwaarde
houdt. De feitelijke afschrijving
kan wel eens meevallen. De
nieuwe Pan-European 1300 is
een imposante globetrotter,
maar natuurlijk, minpunten
zijn er ook. Ondanks zijn, net als
bij BMW, in hoogte verstelbare
buddyseat zit je vrij hoog en is
het beslist geen machine voor
minder ervaren rijders. Het
vraagt handigheid om ermee te
laveren en parkeren. Andere
kanttekeningen: de links en
rechts uit de stroomlijn prie
mende cilinderkoppen geven in
de zomer bijna hinderlijk veel
warmte af en wat ons betreft,
had de V4 onderin - tot zo'n
3.500 toeren - soepeler en ver
fijnder mogen lopen. Uiteinde
lijk heeft hij een blik vol
hightech spul aan boord, tot
brandstofinspuiting en een ka
talysator aan toe. Eenmaal op
toeren gaat hij er wel als een tur
bine vandoor.
Zwaartepunt
Om het zwaartepunt te verlagen
hebben de Honda-techneuten
een aparte tweede brand
stoftank laag achter het motor
blok geplaatst, maar hij blijft
wat topzwaar aanvoelen. Bo
vendien is de stroomlijn bijna
hinderlijk ver naar achteren
doorgetrokken. U voelt: goed
opletten waar en wanneer je een
voet aan de grond zet. Niet voor
niets zitten er op de flanken rub
ber omvalbumpertjes!
Ook bij het óp- en afstappen is
het opletten geblazen om niet
met een soepele beweging tegen
de fraaie koffers aan te schop
pen. Thuis laten? Ze zijn welis-
De Honda Pan European 1300. Een groottoerist, maar niet voor onervaren rijders.
waar afneembaar, maar dan
ziet de motorfiets er dermate ge
mankeerd uit dat je ze snel te-
rugklikt. Over thuis gesproken:
wie de Pan door een deur de
schuur in wil rollen zal eerst
even de spiegels moeten inklap
pen. De Pan is met 94 centimeter
erg breed.
Rijdt het 276 kilo zware gevaar
te eenmaal, dan vallen alle toe
ristische puzzelstukjes op hun
plaats. Het lichtmetalen frame
en het relatief klassieke veer-
systeem blijken uitstekend
werk te doen. Korte bochten in
stadsverkeer vragen extra aan
dacht, je hebt een beetje het ge
voel dat je de motor een bocht in
moet dwingen, maar op de grote
weg of toeristische binnenwe
gen is hij als een vis in het water.
De grote Pan-European volgt
als op rails de aangegeven koers.
Het zitcomfort is welhaast per
fect, via de ongebruikelijk laag
geplaatste spiegels heb je (onder
je armen door) een uitstekend
zicht naar achteren en via een
knopje op het stuur verstel je de
ruit elektrisch zodanig in hoog
te dat het bij de gereden snel
heid past. Zodat je al gauw de
neiging krijgt om als opwarmer
even naar Parijs te zoeven.
Dankzij de naar motorbegrip
pen enorme tweedelige 29-liter-
tank en een relatief bescheiden
verbruik (1 op 15,4 bij een vlotte
rijstijl) kan dat in één ruk. Zon
der tanken.
Onderweg ontdek je dat de 118
pk sterke V4-krachtbron in alle
rust, maar soeverein gespierd
zijn werk doet. De Pan neemt
enorme stappen en kent een top
snelheid van rond de 220 km/u.
Dankzij het comfort kun je met
speels gemak hoge kruissnelhe-
den volhouden. Door de nieuwe
motortechniek is de krachtbron
ook extreem onderhoudsarm,
meldt Honda. En dat was bij de
huidige versie al een sterk punt.
De luxere Pan-European be
schikt ook over abs en een ge
combineerd remsysteem. Zodat
hij altijd optimaal in de ankers
gaat, ook bij gladheid. En bo
vendien goedmoedig reageert
op een plotselinge noodstop, de
schrik van elke motorrijder.
Samenvattend: een beul van een
motorfiets, kampioenskandi
daat in de eredivisie van de
groottoeristen, maar onge
schikt voor onervaren rijders.
De prijs is met 19.300 euro fors.
Dat is overigens zonder de als
optie leverbare radio met cd-
speler.
Rob van Ginneken
De Touran wordt VW's antwoord op compacte mpv's als de nieuwe Kia Carens en vooral de komende
Opel Meriva en Ford Fusion.
Begin 2003 breidt Volkswa
gen zijn programma uit met
de compacte ruimtewagen Tou
ran. De VW midi-mpv meet 4.39
bij 1.79 bij 1.63 m. en biedt
maximaal zeven aparte zit
plaatsen.
VW komt binnenkort al met een
4x4 met de naam Touareg, maar
de naam Touran is een combina
tie van het begrip 'Tour' en
'Sharan', de grote mpv van het
merk. Hij krijgt drie FSI- (direc
te benzine-inspuiting) en TDI-
(directe dieselinspuiting en tur
bo) -motoren tussen 100 en 136
pk. Later volgen andere kracht
bronnen. Standaard krijgen ze
een handgeschakelde zesver
snellingsbak. Optie is een nieu
we zestraps automaat.
Op de tweede zitrij staan naast
elkaar drie lichte stoelen die
zich laten verplaatsen, ver
schuiven, inklappen of uitne
men. De in de vloer wegklapba-
re, derde zitrij (afgekeken van
Opel Zafira) met twee volwaar
dige, aparte stoelen is een optie.
Nu de nieuwe Vectra in twee
gedaanten (sedan en GTS)
verschenen is, komt Opel in
maart 2003 met de derde vari
ant: de stationwagon die Sig
num heet. De auto heeft een 13
centimeter langere wielbasis
dan de gewone Vectra, hij heeft
ook een vier centimeter langere
carrosserie en een opvallend ge
vormde, koepelvormige achter
ruit.
De Signum heeft bi-xenon kop
lampen en een luchtgekoelde
bestuurdersstoel die op acht
verschillende manieren versteld
kan worden.
Dankzij de lange wielbasis kun
nen de stoelen achterin afzon
derlijk van elkaar in de lengte
verschuiven.
De middelste zitplaats is bijzon
der. Als het zitvlak naar voren
geklapt en omgedraaid wordt,
ontstaat een praktische opberg
ruimte. Met de rugleuning van
de middelste zitplaats omge
klapt doet hij dienst als arm-
steun.
Wie achterin wil werken, spelen
of eten beschikt over een sys
teem dat Opel Travel Assistant
noemt. Tussen de twee buitenste
zittingen zitten twee uitklapba
re werkbladen, een afvalbak,
een koelbox, bekerhouders, een
12 volt stopcontact, een houder
voor een draagbare dvd-speler
en bediening van het audiosys-
teem voor de achterste inzitten
den.
De auto heeft verder een dak
console met leeslampjes voor de
achterpassagiers en vijf opberg
ruimtes.
Zitsystemen
Sinds de Zafira grossiert Opel
met vindingrijke zitsystemen in
auto's: ook de midden-mpv Me
riva krijgt een bijzonder inge
deeld stel zittingen. De drie ach
terste zitplaatsen in de Signum
kunnen ook naar voren worden
geklapt voor een vlakke laad
vloer met een laadruimte van
1.400 liter.
Als de achterste zitrij in gebruik
is beloopt de inhoud van de kof
ferbak nog 480 liter.
De Signum heeft naast de be
kende 18 en 32 V6 een direct in
gespoten 2.2/155 pk benzine
motor, een 2.0 turbo met 175 pk
en een 3.0 liter V6 common-rail
turbodiesel met 177pk.
Rien van der Steen
De stationwagon van de Vectra heet Signum.
De vijf zits-uitvoering heeft een
bagageruimte van meer dan 600
liter. Standaard zijn zes airbags
en voorin actieve hoofdsteunen,
schijfremmen, abs, veel opberg-
mogelijkheden en naar de heer
sende trend bekerhouders voor
alle zitrij en, centrale portier
vergrendeling met afstandsbe
diening, elektrisch verstel- en
verwarmbare buitenspiegels en
elektrische raambediening
voor.
De stuurbekrachtiging verloopt
langs elektromechanische weg.
De auto zal worden gebouwd in
een nieuwe fabriek in Wolfs
burg.
Rien van der Steen
Honda heeft een nieuwe mid
denklasser klaar onder de
naam Accord. Hij is groter en to
taal anders dan het bestaande
model. De auto krijgt ook een
(eigen Honda-) diesel en zal
vanaf begin 2003 uitsluitend als
vierdeurs sedan aangeboden
worden. De nieuwe Accord
wordt aanzienlijk duurder dan
de huidige en wordt weer in Ja
pan gemaakt.
De Civic van Honda bestaat als
modelnaam 30 jaar. Dat viert
het merk met de Yumè (Japans
voor droom), een speciale uit
voering. De Civic verscheen in
1972 en er zijn intussen 14 mil
joen auto's met die naam ge
maakt. Intussen rijdt de zeven
de generatie van het model
rond. De jubileumversie heeft
een dikke uitrusting en kost als
1.4/90 pk 3-deurs 16.855 euro.
Het merk, dat gezien wordt als
's werelds grootste motorfabri
kant, verkoopt nu jaarlijks 2,7
miljoen auto's, 6 miljoen twee-
wielers en 4 miljoen grasmaai
ers, buitenboordmotoren en
generatoren. Honda start bin
nenkort met de productie van
auto's in Taiwan en gaat in Chi
na een kleine auto in productie
nemen. De goedkope motorfiets
Honda Wave die in Vietnam ge
bouwd wordt, gaat ook naar an
dere Aziatische landen, een
goedkope 100 cc Honda-scooter
uit India gaat naar Europa.
Chrysler heeft een nieuwe uitvoering van de PT Cruiser, die voor
lopig nog als concept door het leven gaat. Het is een variant op
de opvallende auto die eruit ziet als een moderne versie van een hot
rod en die in 2000 in de verkoop ging. Sindsdien zijn er 444.000 ge
maakt. In de lente van 2004 komt er een PT Cruiser cabriolet. Het
model wordt gebouwd in Mexico. De nieuwe variant, die California
Cruiser heet, heeft veel weg van een cross-over (combinatie van sta
tionwagon en mpv) en hij maakt volgens Chrysler veel kans op spoe
dige productie.
De gerenommeerde Italiaanse carrossier Zagato, die veel Itali
aanse auto's tekende maar ook bij het Engelse Aston Martin
kind aan huis is, heeft de Aston Martin DB7 Vantage van een bijzon
dere koets voorzien. De auto wordt op de komende show van Parijs
getoond. Als er voldoende belangstelling is zal Aston Martin de bij
zondere sportwagen in (handmatige) productie nemen.
Op zaterdag 7 en zondag 8 september zal een indrukwekkend
aantal opvallend kleine autootjes het Zeeuwse landschap op
vrolijken. Bezitters van een Fiat 500 rijden dan massaal naar Kam
perland voor een tweedaags evenement en rondritten. De Fiat 500,
een ontwerp van Dante Giacosa, werd vanaf 1957 achttien jaar lang
gemaakt. Het wagentje was de opvolger van de Topolino en het
maakte Italië mobiel. Veel Fiat 500-bezitters verenigden zich sinds
1980 in de Fiat 500-club Nederland, die bijna 4000 leden telt. Een
aantal van hen rijden het eerste weekeinde van september naar de
Roompot in Kamperland. Op zaterdag is er vanaf 1100 uur vanaf de
camping een toertocht over Noord-Beveland, Schouwen-Duive-
land en Walcheren.
Op het terrein van Megaland in Landgraaf wordt zondag 8 sep
tember het Ford Event gehouden. Sprints, slalom, een show
concours en honderden bijzondere Fords zijn er te zien. De toegang
kost 12 euro en de show is te zien tussen 09.00 en 17.00 uur.
Halfords introduceert een rugzaktrolley. Hij is gemonteerd op
een frame van kunststof dat op wieltjes staat en een uitschuif-
bare trekstang heeft. Hij kan als fietstas mee aan twee haken aan de
bagagedrager, op de rug of rijdend. Hij heeft een inhoud van krap
vijf liter en kost 14,95 euro.
Beide hallen van de Utrechtse Veemarkt en een stuk parkeerter
rein zijn vandaag en morgen ingericht voor Vehikel, een oldti
merbeurs met oude auto's, motorfietsen, brommers, scooters, on
derdelen en modelauto's. Buiten staat een grote houten ton waarin
Henny Kroeze met zijn bejaarde Indian rondjes steile wand racet.
Vehikel is elke dag open van 10.00 tot 17.00 uur. De entree (afslag 30
van A27, vanaf Utrecht CS buslijn 5) is €10. Kinderen korter dan
een meter mogen gratis naar binnen, anders kost het €6.