PZC 23 Emoties tussen vier wieltjes zaterdag 31 augustus 2002 De geur van smeltend rubber vermengt zich met die van olie en benzine. Het licht springt op groen. De kart springt na een korte aarzeling vooruit en de eer ste bocht doemt op. De slicks pro testeren met veel lawaai als die nét iets te hard genomen wordt. Veel tij d om daarover na te denken is er niet want de volgende bocht dient zich aan. Het adrenalinepeil stijgt en het zweet parelt op het voorhoofd. Karten is een enerve rende sport die snel aan populari teit wint. Vandaag wordt de Twee Uur van Goes gereden. Steeds populairder. Dat komt door al die snelheidsremmers en flits palen op de openbare weg, denkt eige naar A. Schol van indoor-kartbaan Raceland in Breskens. „Al die beper kingen frustreren enorm. In een kart mag je tenminste gas geven. Mensen kunnen zich hier heerlij k uitleven G. Shawally van Indoor Karting Mid delburg wijst de momenteel naarstig naar een nieuwe renstal op zoek zijn de Jos Verstappen - Nêêrlands For mule 1-hoop in bange dagen - aan als 'hoofdschuldige' van de groeiende animo voor het karten. „Sinds die in gestapt is in de Formule 1 is het be gonnen." Karten is een bezigheid waarbij het testosteron bij de mannen opspeelt. De als degelijk en braaf te boek staan de chef boekhouding van de drukkerij verandert in een kart in een agressief mannetjesdier dat indruk wil maken op het vrouwtjesdier. In dit geval de secretaresse van zijn baas. De in hem wakker geschudde macho laat ook niet toe dat zijn jongere collega hem voorbij gaat. Het grimmige gezicht van de chef als hij toch via een simpele uitremactie gepasseerd wordt - en ge trakteerd op een hatelijk spottend zwaaihandje - spreekt boekdelen. Fanatiek Toch is karting, roepen Schol en Sha wally in koor, geen pure mannen- sport. Shawally: „Vrouwen zijn denk ik nog fanatieker dan mannen. En vaak ook sneller. Ze hebben in de regel wat gewichtsvoordeel, maar ze rijden meestal ook vloeiender dan mannen. Het grappige is dat in een groep dege ne met de grootste mond vaak het minst presteert. De emoties volgen elkaar in een kart in razend tempo op. De sensatie van de snelheid - hoewel die op de Zeeuw se kartbanen vrijwel nergens boven de 65 kilometer per uur komt - is versla vend. Voorbij gereden worden frus treert. Iemand eruit remmen inspi reert. Het commentaar van anderen later aan de bar is badinerend. „Rem men voor die laatste bocht? Welnee joh, kun je volgas door. Echt. Mak kie." De teksten op de internetwebsites van de indoor-kartbanen appelleren aan begrippen als vrijheid en sensaties als snelheid en proberen het kennelijk in iedereen sluimerende verlangen om sneller, beter dan een ander te zijn, wakker te maken. 'Duizelingwekkende rondetijden. De geur van rubber en asfalt. Briljant bochtenwerk en de spanning van elke heat', belooft Raceland Breskens. Indoor Karting Goes, gevestigd in de Zeelandhallen, daagt de liefhebber van 'echt racespektakel' uit en pronkt met de lengte van de baan die met 900 meter ook duidelijk langer is dan die van de collega's in Middelburg (500 meter) en Breskens (400 meter). Veel aandacht is besteed aan de veilig heid. Het dragen van een integraal helm is overal verplicht, de baan is af gezet met stevig onderling met elkaar verbonden autobanden. De situatie op de baan wordt constant in de gaten gehouden door medewerkers van de kartbaan en zij hebben een uitgebreid vlaggenarsenaal tot hun beschikking. Een blauwe vlag als teken dat er een snellere rijder achter je zit die je voor bij moet laten. Een gele vlag voor ge vaar. Gaat de rode vlag uit, dan moet iedereen stoppen en wie de zwarte vlag krijgt is de pineut: hij of zij moet onmiddellijk van de baan af. Waarschuwing Lijkt goed geregeld allemaal. Toch mankeert er volgens de arbeidsin spectie nogal wat aan de veiligheid op kartbanen. Van de vijftig banen in Ne derland zou volgens onderzoek van de inspectie driekwart de zaken niet op orde hebben. Die kregen een waar schuwing en inmiddels is het aantal banen waar de veiligheid nog niet goed geregeld is, teruggebracht tot zes. Hoewel het door de inspectie uit gevoerde onderzoek zich vooral richt te op de arbeidsomstandigheden en de veiligheid voor het personeel, wordt gesteld dat er 'veel en soms ernstige ongelukken' gebeuren. De inspectie beschikt echter niet over exacte cij fers en geeft ook niet aan waar de on gelukken gebeuren of gebeurd zijn. „Het is een branchegericht onder Voor de start nog even de helm goed zetten. zoek", meldt een voorlichter van de arbeidsinspectie. „Wij gaan niet via de pers een waarschuwend vingertje opsteken naar bepaalde indoor-kart banen." De arbeidsinspectie dringt aan op het aanscherpen van de veilig heidseisen. De overkoepelende Indoor Karting Association (IKA) strijdt voor invoe ring van een keurmerk voor indoor- kartbanen. De invloed van de IKA is, beseft voorzitter B. Winkler, echter zeer beperkt. Van de vijftig indoor- kartbanen in Nederland is nog niet de helft aangesloten bij de IKA. Ook de Zeeuwse kartbanen ontbreken op de ledenlijst. Zowel Shawally als Schol bestrijden hevig dat er sprake zou zijn van onvei ligheid De regels zijn streng en voor wie zich er niet aan houdt is er geen pardon. 'Veel kartgenot, maar rijdt niet als een zot', roept Indoor Karting Goes op. Woorden naar het hart van Shawally. „Een kartbaan is geen ker misattractie. Als jongeren - want die willen nog wel eens te ver gaan in het verleggen van hun grenzen - voor zichzelf en anderen een gevaar vor men, dan halen wij ze zonder pardon van de baan. De regels staan op bor den in grote koeieletters en wie zich daar niet aan houdt kan vertrekken." In een kart zit je niet in de gordels. En in een rolbeugel is ook niet voorzien. Eigenaar Schol van Raceland Bres kens: „Ik laat mensen proefrijden in karts waar wel een rolbeugel op zit en veiligheidsgordels en vraag dan in een enquête naar hun mening daarover. Voor die 'veiliger' karts is weinig be langstelling. Dus waarom zou ik daar duizenden guldens in gaan investe ren." Dat arbeidsomstandigheden voor personeel op kartbanen te wensen over zou laten wagen Schol en Sha wally te betwijfelen. Schol: „Wij rij den met 200 cc karts met katalysator voor schone uitlaatgassen. Wij willen niet dat iemand van ons personeel of iemand die een avondje komt karten weggaat met knallende koppijn. Daar zit niemand op te wachten." Shawally is druk bezig de arbeidsom standigheden te optimaliseren. „Wij hebben inderdaad een keer de ar beidsinspectie over de vloer gehad. Bleek bijvoorbeeld dat ons afzuigsys teem onvoldoende capaciteit had Dat moet beter en dat wordt ook beter. Wat dat betreft moet je steeds blijven in vesteren in de toekomst." Kritisch De echte kartliefhebbers zijn kritisch. Op internet zijn verschillende sites te vinden waarin de kwaliteiten van kartbanen besproken worden door gebruikers. De Zeeuwse banen scoren niet slecht. De indoor-kartbaan in de Zeeland-hallen in Goes wordt gepre zen om de lengte van de baan en de vriendelijkheid van hetpersoneel. Al leen betreuren de bezoekers dat deze baan slechts enkele maanden per jaar open is. Raceland in Breskens oogst wisselen de reacties. De een vindt de baan te smal waardoor inhalen te lastig is, maar anderen delen die kritiek niet. De indoor-kartbaan in Middelburg wordt omschreven als 'een mooie bre de baan' met slechts één lastig punt Een indoor-kartbaan is een prima slecht-weeraccommodatie. Het war me weer van de afgelopen tijd drukte het bezoekersaantal behoorlijk. Eige naar Schol van Raceland in Breskens prefereert dan ook minder tropische temperaturen. „Het gekke is dat er maar één druppel regen hoeft te vallen en de baan stroomt meteen vol." Behalve de echte snelheidsmaniak ken trekken de banen ook steeds meer de aandacht van bedrijven die er een prima gelegenheid zien om hun ge frustreerde managers stoom af te la ten blazen. Een avondje karten is een populair bedrijfsuitstapje. Raceland Breskens speelt daar handig op in. Eigenaar A. Schol heeft een spe ciale bedrij vencompetitie in het leven geroepen en de animo daarvoor groeit fors. Schol verkoopt zelfs karts aan bedrijven. Die komen vervolgens een avondje bij hem racen om aan de bar na afloop sterke verhalen uit te wisse len. De na een kwartiertje karten da nig bezwete veertiger doet daar wijse lij k niet aan mee Hij heeft zichzelf be loond met een koel biertje in het cafe- taria-met-uitzicht-op-de-baan. Te gen beter weten in werpt hij een blik op de monitor waar de tien snelste tij den staan vermeld. Zijn mimiek ver raadt dat zijn score er niet bijstaat. Op de terugweg naar huis wordt de snel wegoprit nét iets harder genomen dan normaal, stuurt de man net iets hoeki ger en woester dan doorgaans en wordt abrupter dan gebruikelijk af geremd - dat wel - voor de flitspaal. Een man met een missie. Piet Kleemans De Twee Uur van Goes wordt vandaag in de Zeelandhallen te Goes gereden. Om 8.00 uur beginnen de kwalifica ties en om 9.00 uur de wedstrijd. De Twee Uur van Goes staat open voor ie dere belangstellende, maar gaat al leen door bij deelname van voldoende teams.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23