PZC
23
Emoties
tussen
vier
wieltjes
zaterdag 31 augustus 2002
De geur van smeltend rubber
vermengt zich met die van
olie en benzine. Het licht springt
op groen. De kart springt na een
korte aarzeling vooruit en de eer
ste bocht doemt op. De slicks pro
testeren met veel lawaai als die
nét iets te hard genomen wordt.
Veel tij d om daarover na te denken
is er niet want de volgende bocht
dient zich aan. Het adrenalinepeil
stijgt en het zweet parelt op het
voorhoofd. Karten is een enerve
rende sport die snel aan populari
teit wint. Vandaag wordt de Twee
Uur van Goes gereden.
Steeds populairder. Dat komt door
al die snelheidsremmers en flits
palen op de openbare weg, denkt eige
naar A. Schol van indoor-kartbaan
Raceland in Breskens. „Al die beper
kingen frustreren enorm. In een kart
mag je tenminste gas geven. Mensen
kunnen zich hier heerlij k uitleven
G. Shawally van Indoor Karting Mid
delburg wijst de momenteel naarstig
naar een nieuwe renstal op zoek zijn
de Jos Verstappen - Nêêrlands For
mule 1-hoop in bange dagen - aan als
'hoofdschuldige' van de groeiende
animo voor het karten. „Sinds die in
gestapt is in de Formule 1 is het be
gonnen."
Karten is een bezigheid waarbij het
testosteron bij de mannen opspeelt.
De als degelijk en braaf te boek staan
de chef boekhouding van de drukkerij
verandert in een kart in een agressief
mannetjesdier dat indruk wil maken
op het vrouwtjesdier. In dit geval de
secretaresse van zijn baas. De in hem
wakker geschudde macho laat ook
niet toe dat zijn jongere collega hem
voorbij gaat. Het grimmige gezicht
van de chef als hij toch via een simpele
uitremactie gepasseerd wordt - en ge
trakteerd op een hatelijk spottend
zwaaihandje - spreekt boekdelen.
Fanatiek
Toch is karting, roepen Schol en Sha
wally in koor, geen pure mannen-
sport. Shawally: „Vrouwen zijn denk
ik nog fanatieker dan mannen. En
vaak ook sneller. Ze hebben in de regel
wat gewichtsvoordeel, maar ze rijden
meestal ook vloeiender dan mannen.
Het grappige is dat in een groep dege
ne met de grootste mond vaak het
minst presteert.
De emoties volgen elkaar in een kart
in razend tempo op. De sensatie van
de snelheid - hoewel die op de Zeeuw
se kartbanen vrijwel nergens boven de
65 kilometer per uur komt - is versla
vend. Voorbij gereden worden frus
treert. Iemand eruit remmen inspi
reert. Het commentaar van anderen
later aan de bar is badinerend. „Rem
men voor die laatste bocht? Welnee
joh, kun je volgas door. Echt. Mak
kie."
De teksten op de internetwebsites van
de indoor-kartbanen appelleren aan
begrippen als vrijheid en sensaties als
snelheid en proberen het kennelijk in
iedereen sluimerende verlangen om
sneller, beter dan een ander te zijn,
wakker te maken.
'Duizelingwekkende rondetijden. De
geur van rubber en asfalt. Briljant
bochtenwerk en de spanning van elke
heat', belooft Raceland Breskens.
Indoor Karting Goes, gevestigd in de
Zeelandhallen, daagt de liefhebber
van 'echt racespektakel' uit en pronkt
met de lengte van de baan die met 900
meter ook duidelijk langer is dan die
van de collega's in Middelburg (500
meter) en Breskens (400 meter).
Veel aandacht is besteed aan de veilig
heid. Het dragen van een integraal
helm is overal verplicht, de baan is af
gezet met stevig onderling met elkaar
verbonden autobanden. De situatie
op de baan wordt constant in de gaten
gehouden door medewerkers van de
kartbaan en zij hebben een uitgebreid
vlaggenarsenaal tot hun beschikking.
Een blauwe vlag als teken dat er een
snellere rijder achter je zit die je voor
bij moet laten. Een gele vlag voor ge
vaar. Gaat de rode vlag uit, dan moet
iedereen stoppen en wie de zwarte
vlag krijgt is de pineut: hij of zij moet
onmiddellijk van de baan af.
Waarschuwing
Lijkt goed geregeld allemaal. Toch
mankeert er volgens de arbeidsin
spectie nogal wat aan de veiligheid op
kartbanen. Van de vijftig banen in Ne
derland zou volgens onderzoek van de
inspectie driekwart de zaken niet op
orde hebben. Die kregen een waar
schuwing en inmiddels is het aantal
banen waar de veiligheid nog niet
goed geregeld is, teruggebracht tot
zes. Hoewel het door de inspectie uit
gevoerde onderzoek zich vooral richt
te op de arbeidsomstandigheden en de
veiligheid voor het personeel, wordt
gesteld dat er 'veel en soms ernstige
ongelukken' gebeuren. De inspectie
beschikt echter niet over exacte cij
fers en geeft ook niet aan waar de on
gelukken gebeuren of gebeurd zijn.
„Het is een branchegericht onder
Voor de start nog even de helm goed zetten.
zoek", meldt een voorlichter van de
arbeidsinspectie. „Wij gaan niet via
de pers een waarschuwend vingertje
opsteken naar bepaalde indoor-kart
banen." De arbeidsinspectie dringt
aan op het aanscherpen van de veilig
heidseisen.
De overkoepelende Indoor Karting
Association (IKA) strijdt voor invoe
ring van een keurmerk voor indoor-
kartbanen. De invloed van de IKA is,
beseft voorzitter B. Winkler, echter
zeer beperkt. Van de vijftig indoor-
kartbanen in Nederland is nog niet de
helft aangesloten bij de IKA. Ook de
Zeeuwse kartbanen ontbreken op de
ledenlijst.
Zowel Shawally als Schol bestrijden
hevig dat er sprake zou zijn van onvei
ligheid De regels zijn streng en voor
wie zich er niet aan houdt is er geen
pardon. 'Veel kartgenot, maar rijdt
niet als een zot', roept Indoor Karting
Goes op. Woorden naar het hart van
Shawally. „Een kartbaan is geen ker
misattractie. Als jongeren - want die
willen nog wel eens te ver gaan in het
verleggen van hun grenzen - voor
zichzelf en anderen een gevaar vor
men, dan halen wij ze zonder pardon
van de baan. De regels staan op bor
den in grote koeieletters en wie zich
daar niet aan houdt kan vertrekken."
In een kart zit je niet in de gordels. En
in een rolbeugel is ook niet voorzien.
Eigenaar Schol van Raceland Bres
kens: „Ik laat mensen proefrijden in
karts waar wel een rolbeugel op zit en
veiligheidsgordels en vraag dan in een
enquête naar hun mening daarover.
Voor die 'veiliger' karts is weinig be
langstelling. Dus waarom zou ik daar
duizenden guldens in gaan investe
ren."
Dat arbeidsomstandigheden voor
personeel op kartbanen te wensen
over zou laten wagen Schol en Sha
wally te betwijfelen. Schol: „Wij rij
den met 200 cc karts met katalysator
voor schone uitlaatgassen. Wij willen
niet dat iemand van ons personeel of
iemand die een avondje komt karten
weggaat met knallende koppijn. Daar
zit niemand op te wachten."
Shawally is druk bezig de arbeidsom
standigheden te optimaliseren. „Wij
hebben inderdaad een keer de ar
beidsinspectie over de vloer gehad.
Bleek bijvoorbeeld dat ons afzuigsys
teem onvoldoende capaciteit had Dat
moet beter en dat wordt ook beter. Wat
dat betreft moet je steeds blijven in
vesteren in de toekomst."
Kritisch
De echte kartliefhebbers zijn kritisch.
Op internet zijn verschillende sites te
vinden waarin de kwaliteiten van
kartbanen besproken worden door
gebruikers. De Zeeuwse banen scoren
niet slecht. De indoor-kartbaan in de
Zeeland-hallen in Goes wordt gepre
zen om de lengte van de baan en de
vriendelijkheid van hetpersoneel. Al
leen betreuren de bezoekers dat deze
baan slechts enkele maanden per jaar
open is.
Raceland in Breskens oogst wisselen
de reacties. De een vindt de baan te
smal waardoor inhalen te lastig is,
maar anderen delen die kritiek niet.
De indoor-kartbaan in Middelburg
wordt omschreven als 'een mooie bre
de baan' met slechts één lastig punt
Een indoor-kartbaan is een prima
slecht-weeraccommodatie. Het war
me weer van de afgelopen tijd drukte
het bezoekersaantal behoorlijk. Eige
naar Schol van Raceland in Breskens
prefereert dan ook minder tropische
temperaturen. „Het gekke is dat er
maar één druppel regen hoeft te vallen
en de baan stroomt meteen vol."
Behalve de echte snelheidsmaniak
ken trekken de banen ook steeds meer
de aandacht van bedrijven die er een
prima gelegenheid zien om hun ge
frustreerde managers stoom af te la
ten blazen. Een avondje karten is een
populair bedrijfsuitstapje.
Raceland Breskens speelt daar handig
op in. Eigenaar A. Schol heeft een spe
ciale bedrij vencompetitie in het leven
geroepen en de animo daarvoor groeit
fors. Schol verkoopt zelfs karts aan
bedrijven. Die komen vervolgens een
avondje bij hem racen om aan de bar
na afloop sterke verhalen uit te wisse
len. De na een kwartiertje karten da
nig bezwete veertiger doet daar wijse
lij k niet aan mee Hij heeft zichzelf be
loond met een koel biertje in het cafe-
taria-met-uitzicht-op-de-baan. Te
gen beter weten in werpt hij een blik
op de monitor waar de tien snelste tij
den staan vermeld. Zijn mimiek ver
raadt dat zijn score er niet bijstaat. Op
de terugweg naar huis wordt de snel
wegoprit nét iets harder genomen dan
normaal, stuurt de man net iets hoeki
ger en woester dan doorgaans en
wordt abrupter dan gebruikelijk af
geremd - dat wel - voor de flitspaal.
Een man met een missie.
Piet Kleemans
De Twee Uur van Goes wordt vandaag
in de Zeelandhallen te Goes gereden.
Om 8.00 uur beginnen de kwalifica
ties en om 9.00 uur de wedstrijd. De
Twee Uur van Goes staat open voor ie
dere belangstellende, maar gaat al
leen door bij deelname van voldoende
teams.