Advies: minder vakantie leraar PZC Prijs Nederlands treinkaartje in middenmoot van Europa Fraude langs wegen provincie Zuid-Holland Taxichauffeurs Schiphol staken tegen ronselaars Onderwijsraad komt met plan voor verminderen werkdruk Buurtsupers keren terug op platteland Dramatische toename van longkanker bij vrouwen Te veel runderen op Veluwezoom Fietsersbond wil onmiddellijk dodehoekspiegel Oplichtster lokt mannen met reisje JES aanvaardt excuses Tanker na aanvaring in Rotterdam Beruchte eetpiraat weer actief Drinkwater Limburg moet gekookt J.V im. «XI vrijdag 30 augustus 2002 doorCarine Neefjes AMSTERDAM - Om leraren te ontlasten van de hoge werkdruk moeten ze hun werk spreiden over 45 tot 47 weken, waardoor ze veel minder vakantie zullen hebben. Nu moeten ze binnen een schooljaar van 40 of 41 we ken hun werk hebben verricht. Als docenten net als in veel an dere sectoren hun werk over meer weken spreiden, dan heb ben ze het veel minder druk. Dat staat in een rapport van de Onderwijsraad, het belangrijk ste adviesorgaan van de minis ter van Onderwijs. De raad spreekt over 'onorthodoxe mid delen' om de werkdruk vanlera ren te verlichten. Het gaat om MARRUM - Supermarktketen CoopCodis streeft ernaar om voor 2004 negentig buurtsuper- markten te openen op het plat teland in Noord- en Midden- Nederland. De eerste Coop- Compact-tcstwinkel is deze week geopend in het Friese Marrum. In deze winkels zijn de prijzen van de producten gelijk aan die in de stad. De afgelopen jaren verdwenen honderden buurt winkels uit kleine dorpen omdat de winkel tjes niet konden concurreren met supermarkten in grote plaatsen of steden. Toch is de buurtsupermarkt volgens for mulemanager M. Burgers van CoopCodis onmisbaar. ,Voor een gezin waarbij de moe der overdag geen auto heeft is het ideaal. Bovendien is de soci ale functie van de buurtwinkels belangrijk", aldus Burgers. Be halve levensmiddelen zijn er in de buurtsupermarkten ook postzegels en strippenkaarten te koop. Naast de testwinkel in Marrum worden er binnenkort nog twee testwinkels in het wes ten van het land geopend. ANP UTRECHT - Onder Nederland se vrouwen is een dramatische stijging van longkanker gecon stateerd. Het aantal gevallen steeg in de periode tussen 1989 en 1998 met 50 procent. Onder mannen daalde het aan tal gevallen van longkanker in die periode met 22 procent. Dat is te verklaren doordat vrouwen de afgelopen decennia meer zijn gaan roken en mannen minder. Dat blijkt uit twee rapporten van de Nederlandse Kankerre gistratie. Trend De rapporten geven een over zicht /an de incidentiecijfers van kanker in Nederland, ofte wel hoe vaak kanker voorkomt. De stijging van longkanker bij vrouwen is de meest opvallende trend. Verdei is prostaatkanker bij mannen sterk toegenomen (37 procent), evenals slokdarm kanker. Galblaaskanker nam af met procent. Bij vrouwen nam borstkanker flink toe met 16 prccent. Zowel bij mannen als bij vrou wen s:eeg het aantal nieuwe ge- valler, van huidkanker. Volgens de onderzoekers komt dat door te ved onbeschermd zonnen in de jaren zeventig en tachtig. Voord Nederlanders in de kust provincies werden getroffen door luidkanker. De oiderzoekei-s hebben bere kend dat één op de drie Neder landers ooit in zijn of haar leven kanker krijgt. Manien hebben nog een iets grota-e kans dan vrouwen, maar het \erschil wordt steeds klei ner. De sterfte door kanker daalt Nieuwe gevallen In 1998 werden in totaal 66.000 nieuve gevallen van kanker vastgesteld. De neest voorkomende vorm was borstkanker, met ruim 10.0(0 gevallen, gevolgd door longkanker met bijna 9000 meuve gevallen, darmkanker (8600 nieuwe gevallen) en pros taatkanker (6600). Lonjkanker was in 1998 het meeit dodelijk, met 8600 sterf gevallen, gevolgd door darm kanker 4400 en borstkanker (3603). In totaal stierven in 1998 37.0)0 Nederlanders aan kan ker, dat is 8 procent minder dan in 1S89. ANP docenten in het primair onder wijs, voortgezet onderwijs en beroeps- en volwasseneneduca tie. Volgens de raad maken leraren nauwelijks overuren, maar er varen ze het lesgeven als zwaar. De hoge werkdruk is voor een belangrijk deel te wijten aan het feit dat het werk van leraren on evenredig over het jaar is ver spreid. In een relatief korte pe riode van 40 tot 41 weken moet de klus geklaard zijn. Daar naast zijn er veel pieken bij de start en afronding van het schooljaar als hectische weken met toetsen en rapporten het werk zwaar maken. Assistenten Op veel scholen wordt het lesge ven al verlicht door de inzet van onderwijs-assistenten. Toch zijn deze hulptroepen niet vol doende en daarom pleit de raad voor een 'flexibele invulling van de arbeidstijd'. „Een naïef plan", zo stelt de Al gemene Onderwijsbond (AOb) op het advies. „Het heeft geen zin om leraren bijvoorbeeld een paar weken langer tij dens de zo mervakantie te laten werken. Dan is er simpelweg niets te doen: er zijn immers geen leer lingen." Volgens de AOb heeft werkdruk niets te maken met het feit dat docenten hun werkzaamheden in 40 of 41 weken per jaar moe ten proppen. „Niet die korte pe riode, maar leerlingen zorgen er voor dat het werk zwaar is. En regels als proefwerken en toet sen die binnen een week moeten zijn nagekeken. Of ouders die na schooltijd over hun moeilijk le rende zoon of dochter willen praten. Als een docent tijdens de zomer drie weken extra op school gaat zitten, dan kan hij al deze klussen niet doen. Daar wordt niemand beter van", al dus AOb-woordvoerder M. Ees termans. De schoolperiode voor leerlin gen verlengen, dus minder va kanties, vindt de bond een slecht plan. „Kinderen hebben die rust nodig om af te bouwen en op te laden." De werkdruk kan alleen worden verminderd door leraren minder lesuren te geven, stelt de AOb. GPD RHEDEN - Natuurmonumenten heeft een overschot aan Schotse Hooglanders in Na tionaal Park Veluwezoom. Het park telt, twintig jaar nadat de eerste tien runderen werden uitgezet, 230 dieren. De runderen mogen volgens de huidige regels, die oor merken voorschrijven, niet buiten het park komen. Snelle aanpassing van de wet is daarom nodig, aldus Natuurmonumenten. Door het grote aantal dieren dreigt de ko mende winter een tekort aan voedsel. Natuurmoinumenten voedert de runderen lie ver niet bij, omdat de kudde daardoor alleen maar verder groeit. Er zijn 100 tot 150 dieren te veel in het park. foto Toussaint Kluiters/ANP door Dylan de Gruiji UTRECHT - De boodschap is lastig, reali seert directeur NS Reizigers, A. Meer- stadt, zich. Twee prijsverhogingen van de treinkaartjes in één jaar. „Maar er zijn ge woon niet meer smaken. Ik kan ze in ieder geval niet bedenken." Hij had het onheil maanden geleden al aangekondigd: het treinkaartje wordt fors duurder, want de spoorwegen verke ren financieel in zwaar weer. Noodge dwongen investeringen in extra personeel en treinstellen kleuren de cijfers van NS Reizigers rood. Gebaar En dan was er ook nog het besluit van de toenmalige NS-directie om in januari de inflatiecorrectie niet in de treinkaartjes te verrekenen. Een gebaar naar de gedu peerde reizigers waardoor de NS forse in komsten heeft misgelopen: „Zo'n gebaar mag dan voor de hand hebben gelegen; ik denk dat toen niemand de schade heeft kunnen voorzien." Vorige week sijpelde al naar buiten dat de NS de inflatiecorrectie over 2002 alsnog wilde doorvoeren. De Tweede Kamer en reizigersorganisatie Rover reageerden verbolgen. Hadden de NS niet toegezegd daarvan af te zien? „Nee", antwoordt Meerstadt. „Als je de geschriften erop naslaat, kan je zien dat er is gezegd dat de prijzen per 1 januari dit jaar niet verhoogd zouden worden. Dat is ook gebeurd. Reizigers hebben een extra jaar lang geen prijsverhoging hoeven be talen." Bovendien, benadrukt hij, houden de NS zich aan Tetter én de geest' van het con tract met het Rijk. Daarin staat dat het treinkaartje jaarlijks met het inflatiecij fer plus twee procent mag stijgen. Voor 2002 en 2003 zou dat neerkomen op ruim elf procent. „We gebruiken dus niet die volle bandbreedte." Sinds de verzelfstandiging van de NS, in 1995, is die maximaal toegestane prijs verhoging nog nooit gevraagd. „Terwijl de overheid de treinkaartjes vroeger ge woon elk jaar met zes procent verhoogde. Dat is na '95 nooit meer gedaan. Daar heeft de marktwerking dus voor ge zorgd." Om dat aan te tonen, hebben de NS de prijzen in Europa op een rijtje gezet. Ne derland zit in de middenmoot. In Zwitser land, Groot-Brittannië en ook Denemar ken is de trein een stuk duurder. In Duitsland moet de reiziger ook iets meer betalen. In Frankrijk liggen de prijzen ge lijk met Nederland. De spoorwegen in België, Zweden en Spanje zijn goedkoper. Fors Dat positieve geluid verhult echter niet dat de prijsstijging van het treinkaartje volgend jaar fors is. „Ik besef heel goed dat sommige van onze klanten aangewe zen zijn op de trein, dat we geld uit hun portemonnee halen. Maar we móeten wel. Van de overheid krijgen we geen cent, sinds we zijn verzelfstandigd. Sterker nog: we moeten elk jaar meer infraheffing - de vergoeding voor gebruik van het spoor-betalen." Tegenover het duurdere treinkaartje staat de grootscheepse sanering die de NS in het eigen bedrijf gaat uitvoeren. Bezuinigin gen op kantoorpersoneel en medewerkers van externe bureaus moeten tientallen miljoenen euro's opbrengen. „Dat snijdt heel diep en is meer dan we van onze klan ten verwachten, desondanks moeten we ook naar hen toe." GPD AMSTERDAM - De Fietsers bond doet een dringende oproep aan vrachtwageneigenaren om zo snel mogelijk een dodehoek spiegel op de wagens aan te brengen. Directe aanleiding is de dood van een 27-jarige vrouw. Ze kwam vorige week om in Amsterdam doordat een vrachtwagenchauffeur haar niet opmerkte in zijn dodehoek. De mede-studenten van het slachtoffer en co-assistenten van de Universiteit van Amster dam zijn een e-mailactie begon nen in de richting van de minis ter van Verkeer en Waterstaat. Zij willen dat De Boer zich sterk maakt voor betere bescherming van fietsers en met onmiddellij ke ingang de verplichting in stelt voor een dodehoekspiegel voor busjes en vrachtwagens. „Dit eisen wij als leeftijdgeno ten en collega's én als toekom stige artsen. Wij voelen het als onze verantwoordelijkheid ons hier hard voor te maken.", schrijven de mede-studenten. De actie wordt gesteund door schrijfster Anna Enquist. Haar dochter overleed vorig jaar op de Dam in Amsterdam toen zij niet werd opgemerkt door een vrachtwagenchauffeur. ANP LEEUWARDEN - De politie waarschuwt oudere mannen voor een geraffineerde oplichtster uit Friesland. De vrouw probeert via kennismakingsadvertenties in contact te komen met zestigplussers. Nadat het contact is gelegd, gaat ze een paar keer bij de man op bezoek. Zo wint ze het vertrou wen. Vervolgens haalt ze haar slachtoffer over samen op reis te gaan. Zij regelt de tickets, zegt ze. Het slachtoffer moet het geld voor zijn ticket aan haar overmaken. Als de vrouw het geld binnen heeft, verdwijnt ze van het toneel. Inmiddels heeft zich aan aantal slachtoffers bij de politie gemeld. GPD DEN HAAG - De Stichting Japanse Ereschulden (JES) ac cepteert de excuses van de Haagse burgemeester Deetman voor de gang van zaken tijdens het staatsbezoek van de Ja panse keizer twee jaar geleden aan Den Haag. De bij de stichting aangesloten oorlogsslachtoffers uit het voormalige Nederlands-Indië, mochten niet langs de route van de keizer demonstreren. Zij hebben dat juridisch aange vochten. De onafhankelijke Aviescommissie bezwaarschrif ten in Den Haag heeft onlangs geoordeeld dat de grondrech ten van de demonstranten toen zijn geschonden. Deetman heeft daarop in een brief excuses aangeboden aan de organi satie. De toenmalige voorman van de demonstranten B. Bou- man zegt 'verrast' te zijn door de excuses. „Mijn standpunt is, jongens, laten we het hierbij laten." GPD ROTTERDAM - De Bow Eagle, de chemicaliëntanker die maandagavond betrokken was bij een aanvaring voor de Franse kust, heeft gisteren toestemming gekregen de haven van Rotterdam binnen te varen. Daaraan voorafgaand onderwierpen de havenautoriteiten het vaartuig aan controle. Ook werd een kleine reparatie ver richt. De Bow Eagle was op weg van Brazilië naar Rotterdam, toen maandagavond de aanvaring met de Franse vissersboot plaatsvond. Het ongeval kostte vermoedelijk vier vissers het leven. Mogelijk wordt de bemannning van de Bow Eagle doodslag door nalatigheid ten laste gelegd. ANP/AFP LEEUWARDEN - De 57-jarige man die landelijk bekend staat als 'de eetpiraat', is weer aangehouden. Dat heeft de po litie in Friesland gisteren bekendgemaakt. Het afgelopen weekeinde werd de man drie keer gesignaleerd in Lemmer. Volgens de politie eet en drinkt de hij veel vaker zonder te betalen, maar doen horecaondernemers lang niet altijd aangifte. De eetpiraat is meerdere malen veroordeeld tot een gevange nisstraf van enkele maanden. Het werkgebied van de man strekte zich de afgelopen jaren uit over heel Nederland. Als onderpand kregen de horecaondernemers zijn kunstgebit, maar ze zagen de man nooit terug. ANP SINT ODILIËNBERG - Waterleidingmaatschappij Limburg (WML) heeft de inwoners van de dorpen Sint Odiliënberg en Lerop gewaarschuwd het drinkwater uit de kraan eerst te ko ken. In het water zijn e-colibacteriën ontdekt. De bacterie is in het water terechtgekomen tijdens werk aan het net. Daarbij kwam regenwater in de leidingen. ANP 1 KtAyv van onze redactie binnenland SCHIPHOL - Taxichauffeurs van Schiphol Taxi hebben gisterochtend een wilde staking uitgeroe pen. Zij weigerden enige uren passagiers mee te nemen van de officiële standplaats voor de aan komsthal van de luchthaven. Tientallen taxi chauffeurs blokkeerden de doorgang naar deze opstapplaats, die daardoor vrijwel leeg was. De taxichauffeurs hervatten gistermiddag hun diensten, omdat directeur D. Grijpink van Taxi Centrale Amsterdam (TCA) niet de goodwill van de luchthaven wilde verspelen. De chauffeurs van Schiphol Taxi voerden actie te- Taxichauffeurs staken op Schiphol om aandacht te vragen voor de concurrentie van collega's zon der speciale Schipholvergunning. foto Harmen de Jong/GPD gen een uitspraak van de rechtbank in Haarlem. De rechtbank verklaarde deze week een boete, op gelegd door de marechaussee aan een taxichauf feur zonder Schipholvergunning, ongeldig. Alle taxichauffeurs kunnen nu hun diensten aanbie den op de luchthaven, ook de 'vrije rijders' die daarvoor geen toestemming hebben van Schip hol. De taxichauffeurs met een Schipholvergun ning protesteren met name tegen het ronselen van klanten in de aankomsthal door 'vrije rijders'. TCA vormt samen met taxibedrijf Bergisch Boek- hoff en Frissen (BB&F) en vijf kleinere bedrijven Schiphol Taxi. Zo'n driehonderd taxi's hadden op Schiphol het exclusieve recht om gebruik te ma ken van de officiële standplaats voor de aan komsthal. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) haalde vorig jaar een streep door dit exclusivi- teitsrecht. Na een overgangsperiode moet op Schiphol, net als in de rest van Nederland, de vrije markt zijn werk gaan doen. ANP door Peet Vogels en Alex Bogers DEN HAAG - Ambtenaren van de provincie Zuid-Holland heb ben willens en wetens valse fac turen van aannemers goed ge keurd. Wegwerkzaamheden die voor de provincie werden uitge voerd, zijn niet gecontroleerd en er bestond geen administratie van. Ambtenaren werden onder druk gezet om hieraan mee te doen. Dit bleek gisteren bij de open bare verhoren van de parlemen taire enquêtecommissie naar de bouwnijverheid. De gang van zaken werd be schreven in een begin dit jaar door Arthur Andersen (tegen woordig Deloitte Touche) uit gevoerd onderzoek bij de afde ling Beheer en Onderhoud van de provincie. De griffier van de provincie, M. van Wieringen- Wagenaar, kwam bij de com missie uitleg geven over de be vindingen van de provincie na en tijdens opstelling van het rapport. Potjes In de valse facturen werd niet uitgevoerd werk rond de wegen in rekening gebracht. De gang van zaken met deze 'potjes' was volgens de ambtenaren nodig om bezuinigingen te omzeilen en incidenteel werk te betalen, zoals het opruimen van takken na een storm. Alles werd bijge houden in schaduwboekhou dingen. Structureel werd een vijf tot tien procent hogere begroting opgesteld. Volgens onderzoeksleider P. Schimmel van Arthur Andersen werd in veel gevallen door amb tenaren 'met de beste bedoelin gen valsheid in geschrifte ge pleegd'. Mensen waren boos over een aantal bezuinigingen en poogden ze op eigen houtje terug te draaien. Forse druk Uit gesprekken die de griffier van de provincie liet voeren met ambtenaren bleek dat forse druk werd uitgeoefend om mee te doen aan het systeem. De grif fier hoorde van ambtenaren dat ze mee moesten doen als ze car rière wilden maken. Een enkele keer is gezegd: „Ik breek je po ten." Of al het geld ook is gebruikt voor werkzaamheden is in veel gevallen niet te controleren, De administratie ontbreekt en tij dens het werk is niet gecontro leerd. Wel werd zo nu en dan bij het werk een ambtenaar gesig naleerd die uit hoofde van zijn functie helemaal niet hoefde te controleren. Een aantal ambtenaren ver moedt dat niet al het geld juist is gebruikt. Een getuige verzucht te tegenover Andersen: „Ik heb anderen toegestaan om uit pot jes te graaien." Geruchten Andersen stuitte tijdens het on derzoek op tal van geruchten over omkoping van hoge ambte naren. Schimmel noemde ver bouwingen aan privé-woningen en het verslepen van een boot, Bewijzen voor de juistheid van deze geruchten heeft de accoun tant niet gevonden. Soms kon dat niet omdat de rijksrecher che ook bezig is met een onder zoek naar fraude in Zuid-Hol land. De provincie heeft naar aanlei ding van het onderzoek mensen ontslagen, geschorst, op non- actief gesteld en ernstig toege sproken, zo zei de griffier van de provincie. Eén ambtenaar is nog niet op de vingers getikt op ver zoek van justitie. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 3