Dandy drijft opnieuw de spot met spionnen Ontmoetingen met een griezelkonijn Gevaarlijke blondine pakt de buit Erotiek op leeftijd Alle klokken moeten op Parijse tijd Donnie Darko Austin Powers In Goldmember vrijdag 30 augustus 2002 De Canadese komiek Mike Myers in twee van de vier hoofdrollen die hij speelt in de nieuwe Austin Powers-film. e titel Austin Powers In Goldmember vat het keurig samen. Net als in de voorgaande delen Austin Powers: International Man Of Mystery en Austin Powers: The Spy Who Shagged Me is de Canadese komiek Mike Myers weer Austin Powers, een uit de jaren zestig ontsnapte dandy die op vrolijke wijze de spot drijft met het fenomeen superspion. Goldmember is een variatie op de, achteraf gezien, al enigszins dubbelzinnige titel van de derde James Bond-film Goldfinger. „Ik ben een geile donder", roept de jolige Powers voor alle duidelijkheid nog. Gewoontegetrouw neemt Myers ook de rollen van zijn tegen standers voor zijn rekening. Zo als daar zijn de nichterige mees- terschurk Dr. Evil, de perverse Goldmember die zijn eigen huidschilfers als lekkernij be- De film Innocence gaat over de herontdekking van een jeugdliefde na een onderbre king van bijna vijftig jaar. Hoe wel de minnaars van toen in middels oud en grijs zijn, zijn hun gevoelens nog springle vend, ook de seks. Erotiek op leeftijd, het is een thema dat weinig aan bod komt en dat al leen al kan een reden zijn om de ze nieuwe film van de Neder landse Australiër Paul Cox te gaan zien. Intiem en integer zijn de trefwoorden voor dit ietwat excentrieke relatiedrama dat op de festivals van Montreal en Vlissingen de publiekprijs kreeg, en in Taormina door de schouwt, en de sumo-worste- laar Fat Bastard. Beyoncé Knowles van Destiny's Child debuteert als Austin Powers on vermijdelijk rondborstige te genspeelster. Sterren als Tom Cruise, Kevin Spacey en Gwy- neth Paltrow lieten zich strik ken voor een gastrolletje met zelfspot. Hoewel Jay Roach (Meet The Parents) opnieuw in de regie- stoel zat moet toch vooral Myers zelf, die naast vier hoofdrollen pers werd onderscheiden. Cox staat sinds de jaren tachtig be kend als een filmmaker met be langstelling voor buitenstaan ders, zoals de eenzame oude man en zijn stripteasemeisje in het ontroerende Man of Flowers (1983) en de blinde hoofdper soon van Cactus (1986). Erotiek, of het verlangen ernaar, hoort er bij en is bij Cox iets heel zuivers, iets spiritueels bijna. Het is niet moeilijk om Innocen ce te zien als een lofzang op de ook tekende voor scenario en productie, als het brein achter de onderneming worden gezien. De Austin Powers-trilogie zal ongetwijfeld de geschiedenis ingaan als een van de meest bi zarre jaren zestig-persiflages ooit gemaakt. Myers combi neert de malle psychedelische mode van die tijd met een al even uitzinnige parodie op de James Bond-films, die ook in die jaren voor het eerst het licht za gen. Niets is Myers te dol, en voor zijn humorhoef je niet te hebben doorgestudeerd. Als je eenmaal weet dat het Engelse werk woord 'to shag' gewoon 'wip pen' betekent is het gros van de woordspelingen al verklaard. Wie allergisch is voor puberale dubbelzinnigheden zal die seksobsessie snel vermoeiend vinden, maar het moet gezegd, in handen van de olijke Myers houdt het toch ook iets onschul digs. Myers heeft de dolzinnige ont sporing tot kunst verheven. De scène met het urinemonster uit Never Say Never Again inspi reerde hem tot een even banale als hilarische sketch waarin Dr. Evil en zijn kloon Mini-Me bij de dokter geheel onbedoeld een schunnig schaduwspel opvoe ren. Een tijdmachine is een met roze bont beklede pooierbak die uitgelaten op zijn vier wielen zuiverheid van ware liefde. De man en de vrouw die elkaar in hun jeugd zo hartstochtelijk be minden (Charles Tingwell en Julia Blake) doen, wanneer ze elkaar onverwacht opnieuw ontmoeten, iets waar ze in Hol lywood gek op zijn: ze volgen hun hart. Dat de wereld van de saaie echtgenoot (Terry Norris) van de vrouw daardoor instort is iets waar nogal luchtig over wordt gedaan. Had hij maar niet zo'n gesloten oester moeten zijn. begint te dansen zodra het jaar 1975 wordt ingesteld. Een uit stapje naar Japan, een duikboot in de vorm van zijn boosaardige eigenaar, een sentimenteel va- dercomplex en een complot om de wereld te vernietigen, Myers draait er zijn hand niet voor om. En mocht hij er niet meer uitko men, dan kan hij al die onzin al tijd nog laten uitmonden in een carnavalsachtige uitbarsting van zang en dans. Wie goed op let ziet Steven Spielberg een radslag maken. Met die shownummers, waar achter een oprechte liefde voor de musical moet schuilen, toont Myers zijn sterkste kant. Al die andere ongein krijgt al snel een hoog meligheidsgehalte, al is het optreden van Michael Caine niet te versmaden. Austin Po wers In Goldmember is een voorspelbare, maar wel enthou siast uitgevoerde herhalingsoe fening voor de fans. Het is ook de zoveelste film waarin met puberale seksgrappen en toilet humor een gemakkelijke gooi wordt gedaan naar de gunst van het publiek. Dat stemt weer minder vrolijk. Leo Bankersen Austin Powers In Goldmember: re gie Jay Roach, met Mike Myers, Bey oncé Knowles, Michael Caine, te zien in Cine City Vlissingen, De Ko ning Hulst en Roxy Bergen op Zoom. Geen schoonheidsprijs verdient de wending die het verhaal neemt wanneer bij de oude min naar kanker wordt geconsta teerd, en een sterfscène met or gelspel en hemelse gebaren is ronduit pathetisch. Toch storen dergelijke kleine ontsporingen niet al te veel, vooral door de op rechte toon die wordt gezet door het ontbreken van glamour en het prachtige intieme, maar ook humoristische spel. Leo Bankersen Innocence: regie Paul Cox, met Julia Blake, Charles Tingwell, Terry Nor- ris, te zien in Schuttershoftheater Middelburg. Tot tweemaal toe schuift in Femme Fatale een reclame zuil door het beeld, met daarop in koeienletters de woorden dé- ja vu. Of Brian De Palma hier mee een ironisch commentaar op zijn eerste buiten Hollywood gedraaide film wil geven is de vraag, want de regisseur staat niet bekend om zijn zelfspot. Toch is het bijna onmogelijk om je als toeschouwer te onttrekken aan het gevoel dat je dit al eens eerder hebt gezien. Het verhaal draait om een vrouw die er na een uit de hand gelopen juwelenroof vandoor gaat met de miljoenenbuit. Bloeddorstige medecriminelen jagen haar op, maar door een reeks manipulaties en listige plannetjes weet de gevaarlijke blondine steeds weer te ontko men, links en rechts mannen in het verderf stortend. De ge schiedenis van deze fatale vrouw bevat plotwendingen die niet uitblinken in logica, en een ontknoping waarin De Palma op kinderachtige wijze het ta pijt onder de voeten van zijn pu bliek wegtrekt. Op zich zouden die inhoudelijke gebreken niet erg hoeven te zijn. Bij De Palma is de inhoud - wat hij vertelt - altijd ondergeschikt geweest aan de stijl - hóe hij het vertelt. In het verleden leverde dat ijzersterke kijkfestijnen op als Carrie, The Untouchables en Carlito's Way. Femme Fatale valt helaas niet in die categorie. Weliswaar put De Palma rijke lijk uit de hoogtepunten van zijn eigen oeuvre - de verwijzingen naar zijn grote idolen Alfred Hitchcock en Stanley Kubrick zijn ditmaal naar de achter grond verdwenen ten faveure van een hommage aan De Palma zelf - maar de regisseur slaagt er tiele manier intrigerend, en worden we verrast door iets on verwachts of grappigs. Probeert de jongen zich 's nachts soms van de wereld af te sluiten?Plast hij daarom in zijn slaapkamerin een plastic zak? Kijken naar dit op de vierkante centimeter geïmproviseerde mi- nidrama is vooral kijkennaarde manier waarop Tsai Ming-liang met zijn vaste acteurs, die ook altijd een vader, moeder en zoon spelen, zijn invallen compo neert tot een filmfantasie. Of je dat heel nuchter-realistisch of juist symbolisch moet bezien is vooral aan de kijker. Het balan ceert tussen geestig, ontroerend en bizar. Soms lijkt het een beet je doelloos rond te zwalken, tot het plotseling allemaal bij el kaar komt in een bevrijdende seksuele ontlading die de hoofdpersonen onafhankelijk van elkaar, maar toch gelijktij dig beleven. Zelfs de vader zal even terugkeren, in een juweel tje van een slotbeeld. Charmant extraatje is Thai's kleine hommage aan Truffaut. Terwijl de jongen een video be kijkt van Les Quatre Cent Coups met de nog jeugdige Jean-Pierre Leaud, zien we de zelfde acteur, ruim veertig jaar ouder, op een kerkhof in Parijs op een bankje zitten. Leaud had voor die scène veel tekst be dacht, maar moest van Tsai zijn mond houden. Hij mag het ver dwaalde meisje uit Taiwan zijn telefoonnummer geven. De rest is weer aan onze verbeelding. Leo Bankersen What Time is it There?: regie Tsai Ming-liang, met Lee Kang-sheng, Chen Shiang-chyi, Lu Yi-ching, Miao Tien, Jean-Pierre Leaud, te zien in Schuttershoftheater Middel burg. niet in om het twee uur span nend te houden. De film opent wel sterk. In een virtuoos staaltje montage is de kijker getuige van een spectacu laire diamantenroof, die plaats vindt tijdens het Filmfestival van Cannes. De sequentie ont leent veel van zijn spanning aan het gebruik van voyeuristische camera-opstellingen en beelden uit bewakingscamera's. Na dit opwindende begin zakt Femme Fatale echter flink in. Dat komt niet alleen door het matte sce nario waarin De Palma's ge bruikelijke obsessie met dub belgangsters, sexy blondines en voyeuristische mannen nogal plichtmatig zijn ondergebracht. Een groter probleem is hoofd rolspeelster Rebecca Romijn- Stamos. Het voormalige model kan als geen ander fotogenieke poses aannemen, maar haar acteerta- Rebecca Romijn-Stamos De Taiwanese filmmaker Tsai Ming-liang is een goedlachse verschijning, maar diep van binnen moet hij een aartspessimist zijn. Grootstede lijke vervreemding en gebrek aan communicatie zijn tot nu toe constante factoren in zijn experimenteel getinte werk. Tsai lonkt met zijn trage, tame lijk merkwaardige films niet di rect naar de gunsten van het pu bliek, maar wordt inmiddels wel internationaal erkend als een van de grote vernieuwende talenten. Wie beschikt over enig geduld en voldoende nieuwsgierigheid zal trouwens merken dat zijn nieuwste film What Time Is It Thereniet zo moeilijk is. Tsai laat eindelijk zijn gevoel voor humor spreken, en vergeleken met het raadselachtige The Hole is deze nieuwe verkenning van eigentijdse hunkering verras send helder en eenvoudig. Een jonge horlogeverkoper in Taipei en zijn moeder proberen ieder op hun manier de dood van de vader te verwerken. De jon gen klampt zich vast aan het beeld van een meisje dat met zijn horloge naar Parijs vertrok ken is; de moeder stort zich in al lerlei rituelen in de hoop in con tact te komen met de geest van haar overleden echtgenoot. Ook de in Parijs gearriveerde toeris- te lijkt iets te zoeken of te mis sen, al wordt niet onthuld wat dat is. Intussen zet de jongen al le klokken die hij tegenkomt op Parijse tijd, wat de verwarring alleen nog maar vergroot. What Time Is It There? is gort droog en speels tegelijkertijd. De camera beweegt niet, de op namen zijn lang en aandachtig, zodat we rustig kunnen zien wat er gebeurt. Sfeer, en alles wat niet wordt gezegd, zijn meestal belangrijker dan de handeling zelf. Vaak is het toch op een sub- WhatTime is it There?: Een heldere en humoristische verkenning van eigentijdse hunkering. lent is zeer beperkt. Pijnlijk vooral een sleutelscène, waarii zij een suïcidale uitbarst™ moet veinzen, maar weinig ver der komt dan het hysterische gejammer van eer.verwend kind. Hoe ingenieus De Palou zijn stijlmiddelen ook inzet het ondermaatse acteerwerk 'van Romijn-Stamos wordt zijn film uiteindelijk fataal. FritzdeJong Femme Fatale: regie Brian DéPal- ma, met Rebecca Romijn-Stamos Antonio Banderas, Peter Coyote té zien in Cine City Vlissingen. Met zijn speelfilmdebuut Donnie Darko gooide de Amerikaanse scenarist en regisseur Richard Kelly hoge ogen op enkele internationale filmfestivals, waaronder het Amsterdamse Festival van de Fantastische Film waar hij bekroond werd met de pu blieksprijs. Het bizarre drama over een schizofrene jongen, die in opdracht van een imaginair reuzenkonijn steeds ernstiger misdrijven pleegt, is een jaar na zijn Ameri kaanse première uitgegroeid tot een heuse cultfilm. Commercieel kan de film echter geen succes genoemd worden, en nu hij in Nederland draait meteen schamele acht ko pieën mag ook niet worden verwacht dat Donnie Darko hier zal uitgroeien tot een kaskraker. Het is op zijn minst opmerkelijk dat een film die zoveel enthousiaste gevoelens opwekt bij ingewijden er niet in slaagt om via mond-tot-mond-reclame uit te groeien tot een publiekstrekker. Waarschijnlijk komt dat, doordat Donnie Darko zich onttrekt aan alle reguliere genres. Weliswaar heeft de film onmiskenbaar trekjes van een scien- len over de naderende presidentsverkiezin gen. Maar in Donnie Darko's wonderlijke wereld is tevens ruimte voor een even tra gisch als onverklaarbaar ongeluk waarbij de straalmotor van een vliegtuig zich in de slaapkamer van een middelbare scholier boort. Ook een briljante onzindialoog over het seksleven van de Smurfen valt compleet op zijn plaats, evenals een charmant in beeld gebrachte kalverromance waarvan je als kijker oprecht hoopt dat hij Donnie zal bevrijden van zijn depressieve buien. Je zou de film kunnen aanprijzen vanwege het fenomenale, op de grens van sympathiek en angstaanjagend balancerende spel van hoofdrolvertolker Jake Gyllenhaal. Ook de geïnspireerde dialogen en de geslaagde tru cages, of de uiterst amusante bijrollen van voormalig tieneridool Patrick Swayze en coproducente Drew Barrymore verdienen het om onder de aandacht te worden ge bracht. Maar een opsomming van de vele aantoonbare kwaliteiten doet de film slechts in beperkte mate recht Het echte wonder van Donnie Darko is, dat Richard Kelly zoveel uiteenlopende ver haallijnen, sferen en filmgenres aaneen wist te smeden tot één geheel. Hoe de 27-jarige regisseur dat voor elkaar kreeg? Ook na drie keer ademloos kijken is het uw recensent een raadsel. Maar wel een verdomd mooi raadsel. Alleen zien leidt in dit geval tot ge loven: Donnie Darko is een ongrijpbaar meesterwerk. FritzdeJong Donnie Darko: regie Richard Kelly, met Jake Gyl lenhaal, Jena Malone, Mary McDonnell, Dretc Barrymore, Patrick Swayze, te zien in Schutters hoftheater Middelburg. Scène uit de film 'Donnie Darko'. ce-fiction verhaal, waarin ideeën over tijd reizen en parallelle werelden gepaard gaan met fraaie special effects. Maar Donnie Darko is tevens een diep gevoelig portret van een geesteszieke jongeman en diens met zijn ziekte worstelende familie. Daarente gen doen Donnie's grimmige ontmoetingen met het uit een andere dimensie afkomstige griezelkonijn Frank juist weer denken aan een surrealistische horrorfilm. Richard Kelly maakte, kortom, een film die zich nauwelijks laat beschrijven. Een bui tenstaander zou dan ook gemakkelijk kunnen denken dat Donnie Darko een alle gaartje is, een samenraapsel van filmische ideetjes van een beginnende cineast die te veel hooi op zijn vork heeft genomen. Het razend knappe van Kelly's film is echter dat alle elementen in zijn film organisch in el kaar grijpen. Hij vertelt niet zomaar een verhaaltje, maar hij creëert vanuit het niets een volstrekt geloofwaardig universum. Dat universum vertoont oppervlakkige overeenkomsten met een Amerikaanse bui tenwijk anno 1988, waar tieners naar school foto GPD gaan en volwassenen tijdens het eten kibbe-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 30