Toch is het leuk in Arnemuiden Keramiek en bomen met een Oosters tintje Muziektheater in boerenschuur bruist van lef en levenslust lezers schrijven kunst cultuur Willy DeVille in Arsenaaltheater vrijdag 30 augustus 2002 door Edith Ramakers ARNEMUIDEN - De jonge Ne derlandse vrouw van Marok kaanse komaf die met de dood is bedreigd door 'jongens van Ar- nemuiden', weet een dag na de brief niet welke emotie ze voor rang moet geven. „Ik ben ont roerd door zoveel lieve reacties. Ik weet nu dat ik hier niet alleen in sta en dat er veel weldenken de mensen zijn. Maar aan de an dere kant ben ik bedroefd. Ik doe mijn best om iets te beteke nen voor de Nederlandse sa menleving en dan krijg ik toch deze brief, waarin letterlijk staat dat mijn kinderen met benzinebommen te maken krij gen en dat ik op moet rotten naar mijn land. Welk land trou wens? Ik woon mijn leven lang al in Nederland." Nog maar vier weken geleden verhuisde ze vanwege relatie problemen van de Randstad naar Arnemuiden. Ze wilde een nieuw begin maken en hoopte in een klein dorp een nare tijd af te Politie Terneuzen stopt verkopers daklozenkrant TERNEUZEN - De politie heeft gistermiddag in Terneuzen een einde gemaakt aan de verkoop van de daklozenkrant. Van de drie verkopers, afkomstig uit Roemenië, zijn de kranten afge nomen. Eén van hen bleek een nepvergunning te hebben. Ook die is in beslaggenomen. Het is niet de eerste keer dat de politie in Terneuzen optreedt te gen verkopers van de daklozen krant. Vorige week gebeurde dat in het winkelcentrum Zuid polder, ditmaal in de Haven straat in het stadscentrum. Het gaat om dezelfde personen. Het trio bedient zich van agressieve verkoopmethoden. Het publiek ervaail de verkopers als opdrin gerig. Uit onderzoek is gebleken dat de drie Roemenen in België een asielaanvraag hebben lo pen. Eerder is van de overige twee een valse verkoopvergun ning in beslag genomen. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC vers h nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactiV^i beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat H redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worde niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden De dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Marie Kessels In de PZC van 23-8 verscheen het artikel Schrijven vanuit het zwijgen. Het betrof het nieuw ste boek van Marie Kessels Het nietigste. Een goede omschrij ving werd gebezigd 'tot in de kleinste details terughalen van de werkelijkheid.' Slechts wei nigen weten dat Marie Kessels 'n dubbel talent is. Wat van toe passing is op haar boek is zeker ook van toepassing op haar tweede (of eerste?) talent, name lijk het tekenen. Met uiterste precisie en discipline tekende ze stapels kranten, wc-rolletjes gerangschikt in diverse compo sities, gevouwen papier. Kortom papier in al zijn verschijnings vormen. Elk kreukeltje, vouw tje, deukje. Wat is er nietiger en meer elementair dan papier. Toen Marie bij ons exposeerde in onze voormalige galerie ke ken mensen met ongeloof en be wondering naar haar werk. Toch was er geen groot kopers- publiek voor. We hadden het ge luk een bedrijf in papier te vin den dat verschillende werken heeft aangeschaft. Mede daar door vond ze de rust om zich verder in het schrijven te verdie pen. Het was voor haar een breekpunt tussen twee werel den: beeldende kunst en litera tuur. Toentertijd hebben we ook zélf een werk van haar gekocht. Zondag tijdens de kunstroute zal deze tekening (ribkarton) te zien zijn op onderstaand adres. Th. Peeters Studio Maisbaai Meestoof 3 Middelburg Oorvijg De LPF-minister van Economi sche Zaken pleit voor een her stel van waarden en normen door o.a. de lijfstraffen weer in te voeren binnen het onderwijs en ouders die daar verhaal op halen, zwaar te straffen (PZC, 28-8). Hebben we onlangs niet de discussie gehad om het slaan van kinderen helemaal te ver bieden? Eerder stelde de minis ter voor het wagenpark van de politie te vervangen voor impo santere (lees macho-)wagens i om meer respect af te dwingen' Tjonge, wat zijn dit nu voor ideeën? Denkt de minister zo te komen tot een herstel van waar- A den en nonnen? Weet de minis- f ter wel wat 'waarden' zijn? Weet de minister wel dat Nederland - 'de Rechten van het Kind' on dertekend heeft? Mag een volks vertegenwoordiger wel zulke gewelddadige "taal uitslaan' Volwassenen en kinderen zou den er bang van worden. Ik ge loof niet dat geweld een manier is om problemen op te lossen Anders zou ik iedereen oproepen om met imposante (desnoods gehuurde) wagens naar Den Haag te gaan om de minister een oorvijg te geven. Laten we 'de waakvlam' in het politielogo maar houden en de- ze dopen tot 'waakvlam van de democratie'! Marina van der Werjj Nieuwstraat 49 Vlissingen Suïcide In uw krant van zaterdag 24-8 staat op één pagina een indruk-1 wekkende reportage over de sch ri kbarende toename van suï cides. Dit wordt onmiddellijk gevolgd door een artikel dat de mogelijkheid aangeeft om voor €100 een wapen te kopen op de zwarte markt. Zoals ook door uw reporter ge signaleerd, is suïcide een steeds groter wordende doodsoorzaak Ik vraag me af of er goed over nagedacht is om deze twee arti kelen op één pagina te plaatsen Er zijn zoveel labiele, depressie ve, zeer kwetsbare jongeren en juist deze groep die in gedach ten al bezig is met suicide en vaak ook al pogingen gedaan heeft, zou door deze combinatie van artikelen tot een impuls- suicide kunnen komen. €100 is altijd wel te vinden. J.M.P.L.Leek Smaragd 48 Middelburg sluiten. „Ik ben moslim en moet in mijn eentje drie kinderen op voeden. Ik denk dat dat het bes te kan in een christelijk dorp, in de verwachting dat zo'n kleine gemeenschap ook bescherming biedt. Ook deze twee geloven hebben veel overeenkomsten." Ze spreekt rad Nederlands met een Rotterdamse tongval. Ze draagt geen hoofddoek en ze lijkt in alles een Nederlandse vrouw. „Mensen vinden ook dat ik vernederlandst ben. Ik vind dat ik tussen twee culturen zit. Ik hou van Marokko, ik hou van Nederland. Ik wil altijd met bei de culturen rekening houden. Dat maakt het soms heel inge wikkeld. Toen mijn vader in Ar nemuiden op bezoek kwam, vroeg ik hem om hier in de su permarkt geen Marokkaans te spreken. Ik wil niemand voor het hoofd stoten." Ze wil, zegt ze, juist heel goed leven. „Alsof ik de negatieve verhalen die altijd naar buiten komen over Marokkaanse jon geren wil uitwissen en wil laten zien dat er ook goeie Marokka nen zijn. Dat kost veel tijd en energie. Marokkaanse jongeren zouden die tijd veel beter kun nen gebruiken voor hun eigen ontplooiing." Weerstand Die hoofddoek draagt ze bewust niet. „Roep ik niet juist weer stand op als ik hier een hoofd doek zou dragen? Begrijp me wel goed Ik heb heel veel res pect voor vrouwen die dat wel doen. Het zou een vrije keuze moeten zijn en een niet zo bela den onderwerp. Misschien dat ik diep in mijn hart ook wel een hoofddoek wil dragen." Een week voor de dreigbrief maakte ze een ander vervelend incident mee. Jongeren riepen haar na dat ze terug moest naar haar land. „Daar schrok ik van, maar die kreten heb ik al eerder gehoord Daar kan ik tegen en zo'n belediging werkt niet lang door. Het klinkt nu raar. maar het is eigenlijk erg leuk in Arne muiden. De mensen waren al heel aardig. Ook mijn kinderen hebben het naar hun zin. Voor de oudste heeft het haast iets vertrouwds hier. Ze vindt het prachtig om de Arnemuidse vrouwen en mannen in kleder dracht naar de kerk te zien gaan." De telefoon gaat voor de zoveel ste keer over in haar huis. Een lid van de wijkbeheergroep van Arnemuiden betuigt steun. Hij zegt haar dolgraag te willen hel pen met huishoudelijke klusjes. „Omdat ik nog maar net hier woon, moet ik nog een heleboel opknappen aan het huis. Men sen bieden spontaan aan om te komen schilderen en behangen Ze willen ook in mijn tuin ko men werken. Dat zijn hartver warmende reacties. De leraren van mijn kinderen staan voor me klaar en buurtgenoten zul len er zijn als ik ze nodig heb." Kees Grootjans van de wijkbe heergroep zegt dat alle leden de inhoud van de dreigbrief veraf schuwen. „Het is ook niet ty pisch Amemuids, zoals ze misschien buiten Arnemuiden zullen zeggen. Ik weet zeker dat 99,99 procent van Arnemuiden afstand neemt van deze vreselij ke taal en dreigementen. De saamhorigheid in het dorp is juist groot." Racisme, vindt Grootjans, is het 'stomste wat er is'. „Mijn voor ouders komen uit België, de uwe misschien uit Indonesië. Zijn we daarom minder? Ik vind het vre selijk wat haar en haar kinderen is aangedaan De jongens -of misschien is het één onverlaat die het gewaagd hebben, moe ten onder de neus gewreven worden dat ze heel veel kapot maken met deze actie." Eieren Hij heeft een tijd geleden ook te maken gekregen met agressivi teit. Grootjans veroordeelde pu bliekelijk het agressieve gedrag van Arnemuidse jongeren tij dens de jaarwisseling. „Er wer den dagen achter elkaar eieren tegen mijn rolluiken gegooid. Dat het een vies zootje is, is tot daaraan toe. Maar het vreet van binnen aan je. Je wordt er diep bedroefd van." De vrouw die bedreigd is, wilde in Arnemuiden een nieuwe start maken. „Ik denk dat dat het beste kan in een christelijk dorp. De geloven hebben veel overeenkomsten." foto Ruben O reel ROODEWIJK (bij Goes), boerderij Hongersdijk Nazomerfestival Zwarte vogels in de bomen, van Eric De Volder, door Toneel groep Ceremonia Het muziek Lod, in samenwerking met Zee land Nazomer Festival. Muziek van Dick van der Harst. Regie en vormgeving van Eric De Volder. door Willem Nijssen Al direct bij de eerste to nen van de muziekthea terproductie 'Zwarte vogels in de bomen' had ik de asso ciatie met de middeleeuwse schurk-schrijver, de dichter- dief Francois Villon. Het tweede lied, een narrenstoet wellicht, een dodendans mis schien, versterkt dat nog. Doedelzakken, trommels, middeleeuwse snaarinstru menten. En ook in de uit bundig gezongen tekst de dubbele moraal van die va- gantentijd als refrein: „Hier is het dat de dood zich ver heugt het leven te hulp te ko men." De brutale lef om zo'n niets ontziende vijand als de dood bij de naam te noemen. De verachting voor zoiets 'onbe nulligs' als de dood tegen over het ernstige besluit om tot op de bodem (van het glas) van het leven te genieten. Die merkwaardige tegenstelling - is het wel een tegenstelling - die je bijvoorbeeld ook vindt in de naïeve schilderkunst, een ongrijpbare vitaliteit, dat is het wezen van 'Zwarte vogels in de bomen' Natuurlijk is er ook een ver haal. Maar dat is bijzaak. De personages zijn zo ongeveer poppen, ze worden althans aan het begin min of meer op die manier tot leven gewekt. Het zijn ook karikaturen, nu eens bijzonder geestige en dan weer zelfs ontroerende karikaturen. maar karika turen. Het zijn een oude boer Honoré, zijn vrouw, hun twee dochters waarvan een Agnes de harde werker en de ander (Christa) zwakzinnig en een vriend van Honoré. De boer derij wordt getroffen door te genspoed (varkenspest). De vriend Miel - een heel mooie en dikwijls zeer komische rol - kan misschien wel helpen met een lening, maar heeft ook wel zin in de dochter. Misschien wel in alletwee de dochters, hij is niet zo strikt van zeden. Ook met in geld zaken, denk ik. De boer ver moedt niets, zijn vrouw is achterdochtiger. Dat alles in een sappig-stug (West?)vlaams, steeds boven- titeld. Als er in een on heilsnacht met de zwakzin nige Christa iets vreselijks gebeurt, is de maat van on heil vol Honoré verdraagt het niet meer. „Het leven is immens triest", is de sleutel zin van het laatste, traag en bijzonder mooi gezongen, bijna psalmachtige lied. Zo'n boerenverhaal in een authentieke boerenschuur spelen, geeft zeker een meer waarde. Maar de echte kracht zit toch ergens an ders. En is helaas moeilijk te duiden. Het heeft veel te ma ken met de prachtige muziek van Dick van der Harst, naar het voorbeeld van middel eeuwse en vroeg-polyfone muziek, zwevend tussen reli gieus en werelds. Met de schitterende zangstemmen in de meestal Latijnse tek sten. In de verrassende hu mor, zowel in de muziek als in het spel en het contrast tussen beide. Voorbeeld: ter wijl de boerin op de kakstoel gaat, zingt het koor een La tijns lied in religieuze stijl, maar - blijkens de op het ach terdoek geprojecteerde ver taling - met de tekst „Goed gegeten, goed gescheten." Heel die mix van tragedie en komedie, van het religieuze en het wereldse, van oude muziek en moderne humor wordt door elkaar gemengd zoals een kind zijn verfdoos hanteert. Spontaan, open, naïef, zorgeloos en oorspron kelijk. En wat daar dan uit komt is hoe dan ook in elk de tail weer even sprankelend. En nieuw. En levenslustig. Inderdaad niet te missen. 'Zivarte vogels in de bomen' is nog te zien op 30 en 31 augustus en van 3 t/m 7 september in boer derij Hongersdijk te Roodewijk (noordelijk van Goes, richting Zierikzee) Uitnodigingen voor Rock Werchter, Lowlands en - vanavond - het Zeeland Nazo mer Festival doen vermoeden dat het opwindende Belgische mambo-orkest El Tattoo del Ti- gre een echte zomerband is. Maar ook 's winters weet het 28- koppige ensemble het kwik in de thermometer omhoog te stu wen, aldus percussionist Stoffel Verlackt. „We hebben vlak voor kerst een tournee door Vlaande ren gedaan en bij die concerten was de sfeer minstens even broeierig als bij de zomercon- certen." El Tattoo del Tigre is drie jaar geleden opgericht door Ver lackt, percussionist Tom Haute- kiet, trombonist Carlo Mertens en altsaxofonist BejaminBout- reur. „We waren op café een pintje aan het drinken, gewoon wat bevriende muzikanten on der elkaar, en het idee kwam op iets met de mambo te doen We zijn het gaan proberen. Partitu ren maken, wat repeteren en het scheen te werken. Tweeënhalf jaar geleden hadden we het ge- luk dat we twee concerten kre- gen aangeboden. Die bleken succesvol Toen kwam Werchter in de zomer van 2000, en begin 2001 brachten we een cd uit Verlackt praat er laconiek over maar erkent dat een big band met Belgische topmusici die ook I elders emplooi hebben, aange vuld met goede zangers en dan sers, een behoorlijk organisatie- talent vergt. „Met zijn vieren verdelen we de taken en dan blijkt het best mee te vallen." Als percussionist is Verlackt dol op de uiterst ritmische mambo- muziek. Het is een kruising, legt hij uit. tussen Cubaanse mu ziekstijlen en de op show en en tertainment gerichte aanpak van Amerikaanse bigbands, legt hij uit. „Met muziek, zang en dans verzorgen wij een show van anderhalf uur. Dansmu- ziekjes en gezongen nummers wisselen elkaar af, maar ook die laatste zijn altijd om te dansen Dat is onze opzet. Tegenwoor dig gaat iedereen die wil dansen naar de disco. Bij onze groep komt ook wat nostalgie kijken naar veertig, vijftig jaar gele den. Toen ging men niet naar de disco, maar naar een danszaal waar grote orkesten speelden. Wij laten zien dat dat ook nu nog kan Dus wie zin heeft in een swingend feestje, moet zeker komen kijken." El Tattoo del Tigre, Abdijplein Middelburg, 21.30 uur. VLISSINGEN - Uit in Vlissin gen heeft het programma voor het komende seizoen uitgebreid met enkele opvallende concer ten en een opmerkelijke thea tershow. In het oog springt vooral een akoestisch concert van Willy DeVille en zijn band. Willy DeVille maakte halverwe ge de jaren zeventig naam met zijn band Mink DeVille. Spa nish Stroll is een klassieker, die in Nederland de top drie haalde. In de jaren tachtig gaat DeVille platen opnemen onder zijn ei gen naam. Hij scoort nogmaals een grote hit met een gedurfde, Spaans aandoende bewerking van Jimi Hendrix' succesnum mer 'Hey Joe'. Op 11 oktober treedt Willy DeVille met zijn groep voor een unplugged con cert aan in het Vlissingse Arse naaltheater. Een dag later volgt Hazel O'Connor, bekend van de punk- film Breaking glass uit 1980. Op 16 oktober is de beurt aan het trio Tony McAlpine, Virgil Do- nati en Philip Bynoe, oftewel de band van meestergitarist Steve Vai (die zelf niet meekomt). Op 17 oktober staat het theaterpro gramma The Indians are coming gepland. Dit is een benefiet voor Noord-Amerikaanse indianen. Op 22 november is een concert ingelast van de Haagse rock groep Di-Rect, in het kader van de Discover Tour. De kaartver koop begint maandag. door Anita Tournois ST. ANNA-TER-MUIDEN - De artistieke ontmoeting van de Belgische Lieve Baert uit Brug ge en de Italiaan Gianni Barilli uit Verolavecchia, een dorpje in de Po-vallei laat duidelijk zien dat twee totaal verschillende kunstuitingen elkaar voortref felijk kunnen vinden en verster ken. Barilli brengt een hulde aan de boom, waarvan de vorm geving en het solitair plaatsen, Oosters aandoet. Baert koestert eveneens het verre Oosten. Het gebruik van natuurtinten geeft beider werk een serene en har monieuze uitstraling. Barilli's werk toont landschap pen, maar bovenal een onvoor waardelijke liefde voor de boom. Bomen, bedekt met een flinke laag sneeuw, in de mist, in de winter, in de storm, vaak uit het landschap geplukt en veelal solitair. Deze ode aan de boom reikt ver. De kunstenaar kon zelfs de verleiding niet weer staan de witte vlakjes op de groene binnendeur, ontstaan bij het aftrekken van een poster, te bewerken. Ze werden met pot loodlijnen getransformeerd in huisjes en boompjes, waardoor een kunstwerk kon worden toe gevoegd. Zijn werk kan gere kend worden tot de Arte Povera. Met minimale middelen wordt de materie verheerlijkt en een boeiende compositie gescha pen. Jute en ook andere natuurlijke stoffen, geplooid, geplakt en ge stikt, in lapjes of repen opge bracht, vormen in veel van zijn werk de basis waarop de boom zijn imposante plaats inneemt Samen met andere materialen ontstaat structuur en reliëf. De hoofdkleuren zijn zwart, bruin, beige en wit en vele nuances. Deze kleuren zijn terug te voe ren naar zijn grootste inspira tiebronnen, de woestijn en Afri ka. Niet alleen lappen maar ook bladmuziek, beschilderd of bewerkt vormt een gelief de ondergrond voor zijn wer ken. Dromendoosjes Baert, autodidact, maakt al 14 jaar keramiek, veel gebruiks voorwerpen met een hoge artis tieke waarde. Achtenzeventig schalen, potten, vazen en heel veel mooie doosjes met laatjes of vakjes, dromendoosjes ge noemd, worden tentoongesteld op kleine tafeltjes. Op een grote tafel in het midden van de ruim te is zand uitgespreid. In dit zand is een schuin lopend pa troon gekerfd, een soort nerven Het patroon komt terug in het daarop tentoongestelde kera miek. Door het stoken in een gasoven met reductie, waardoor zeer ho ge temperaturen mogelijk zijn en door de Japanse glazuren die zijn gebruikt, hebben de voor werpen een prachtige, diepe, glanzende tint. De kleuren ko perrood en cedalon, een zacht groen, aangevuld met zwart, overheersen. Soms zijn ze door het mengen gevlamd. Niet al leen het gebruikte glazuur vindt zijn oorsprong in het verre Oos ten, ook de vormen, zoals de pa gode, aangebrachte tekentjes en dekseltjes - die perfect passen - verwijzen naar de traditionele Oosterse keramiek. Tentoonstelling t/m 3 september in het Oude Raadhuis, Markt, St. An- na-t er-Muiden. Dagelijks geopend van 13.00 18.00 uur. Het olieverfschilderij Twins van Gianni Barili boven een kera miek van Lieve Baert. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 12