Ongeluk naftaschip niet gemeld
brunch
Rit met Bredabus wordt stuk duurder
13
n
Terneuzen bouwt
megasportpark
in Oude Vaart
if s
Biervliet jaar niet bij de tijd
Hengstdijk hoopt op
betere relatie met
nieuwe gemeente
Burgemeester Barbé ontstemd over nalatigheid Rijkswaterstaat
"Ik werk graag voor de groenste
provincie van Nederland."
Nieuwe CAO
voor Cerestar
zeeuwse almanak
Pil
-1
ZEEUWS-VLAANDEREN
donderdag 29 augustus 2002
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Burgemeester
R. Barbé van Terneuzen wil op
heldering van Rijkswaterstaat
over de aanvaring van een duw-
combinatie, geladen met het ex
plosieve nafta, met de brug over
het Kanaal Gent-Terneuzen bij
Sluiskil. Bij de botsing, vorige
week dinsdag, werd het stuur
huis van de duwboot Liberté
volledig vernield. De schipper
raakte zwaargewond. Volgens
de brandweer had de aanvaring
kunnen uitgroeien tot een regel
rechte ramp.
Direct na de botsing ramde de
duwcombinatie de damwand op
nauwelijks honderd meter af
stand van Broomchemie op de
oostelijke kanaaloever. Rijks
waterstaat bracht de overheids
instanties en de hulpdiensten
niet op de hoogte van het onge
luk.
Barbé: „Dat druist in tegen alle
afspraken. Op zowel de Wester-
schelde als het kanaal geldt een
waakvlamregeling, die je kunt
beschouwen als een waarschu
wingssysteem. Daarvan is geen
gebruik gemaakt en daarover
maak ik me ernstig zorgen."
De gebeurtenissen kwamen
dinsdagavond kort ter sprake in
de Terneuzense raadscommissie
voor Algemeen Bestuur. De
WD' er W. de Zeeuw plaatste
kritische kanttekeningen bij de
houding van waterstaat.
Afspraken
Volgens plaatsvervangend com
mandant W. van der Peijl van de
brandweer heeft de Scheep
vaartdienst van waterstaat de
aanvaring pas de volgende dag
gemeld. „Maar je praat wel over
een ongeval met een duwcombi
natie die 3600 ton nafta ver
voerde. In het recente verleden
zijn hierover hele duidelijke af
spraken gemaakt. Maar in de
praktijk blijkt het dus niet te
werken. Ik heb begrepen dat
zich onlangs ook verschillende
gevaarlijke situaties hebben
voorgedaan op de Westerschei-
■WBBH
Advertentie
met zeezicht
Een overvloed aar
warme en koude
gerechten
UK." 5,
Grand Hotel Arion
Tel.: 0118-41 OS02
Advertentie
gekookte mosselen
voor 11,50
of vegetarische menu:
tomaten-pompoensoep
quiche met kleine salade
en ijs
voor 9,00
Brasserie De Drvkkery
en MuZEEumbrasserie
De Gecroonde Liefde
in Vlissingen verzorgen
het festivalcafé van het
zeeland
nazomer
festival
elke dag Abdij plein
zondag 1 september
13.00-17.00 uur
13.45 en 15.15 uur
proeflessen
Tango Al Azar
kijk ook op
yvww.drukkeriimiddelbure.nl
IKERY
Beeld &Gcluid'
de
Winkel
de. Ook dat hoorden we via-
via."
De brandweer heeft eerder deze
week tevergeefs contact ge
zocht met waterstaat. Van der
Peijl: „We kregen te horen dat er
een intern onderzoek loopt,
maar dat de uitkomst daarvan
niet met ons zal worden doorge
sproken. Ook de waterpolitie
onderzoekt de toedracht. Uit de
eerste gegevens zou blijken dat
er op geen enkel moment gevaar
heeft bestaan voor de omgeving,
simpelweg omdat de bak met
nafta de brug al was gepasseerd
toen de duwboot die ramde. Wij
op onze beurt hebben de kwestie
nu ook aangekaart bij de regio
nale brandweer. Daar werd de
verwachting uitgesproken dat
dit muisje nog een staartje zal
krijgen."
Marifoon
De waterpolitie probeert, mede
aan de hand van de geluidsban
den van het marifoonverkeer
tussen het coördinatiecentrum
van waterstaat op het sluizen-
complex in Terneuzen en de
scheepvaartde toedracht te re
construeren. De duwcombina
tie zou direct na de kustvaarder
Aastun geprobeerd hebben de
brug te passeren. Op dat mo
ment echter draaide de brug
wachter de brug dicht, waarna
een botsing niet meer viel te
voorkomen. De waterpolitie on
derzoekt of de schipper toe
stemming had de brug direct na
de kustvaarder te passeren.
De schippersvereniging Ko
ninklijke Schuttevaer neemt de
zaak hoog op. Bestuurslid W.
Bondewel van de afdeling Ter
neuzen: „Ik heb het voorval op
de agenda laten zetten van het
Binnenvaartoverleg Schelde-
mond, volgende week. De afge
lopen jaren hebben we bij her
haling aangedrongen op het ge
bruik van marifoons op de
kanaalbruggen. Het zijn nota-
bene de enige beweegbare brug
gen in heel West-Europa waar
mee geen marifoonverkeer
mogelijk is. De scheepvaart
dienst weigert consequent het
contact tussen de scheepvaart
en de bruggen toe te staan met
de smoes dat dat zou leiden tot
chaotische toestanden. Ik denk
dat dat rechtstreeks contact
veel ellende zou kunnen voor
komen.
Geen gevaar
Volgens woordvoerder J. Geluk
van Rijkswaterstaat Zeeland
was er volgens de betrokken
waterstaatsmensen geen sprake
van een gevaarlijke situatie.
„We huldigen de stelregel dat
we niet automatisch alles wat
zich voordoet op het water mel
den aan de instanties. Maar bij
twijfel is het beter dat wel toe te
doen. Over het ontbreken van
marifoons op de bruggen zegt
hij: „Er zijn in het verleden ar
gumenten aangevoerd tegen dat
directe contact tussen brug
wachter en scheepvaart. Na
tuurlijk houden we er rekening
mee dat die discussie nu weer
oplaait, maar ik kan niet in
schatten of dat zal leiden tot een
wijziging van het beleid."
De toren van de Biervlietse kerk wordt naar beneden getakeld.
door René Hoonhorst
BIERVLIET - Biervliet is een jaar niet
bij de tijd. De kerkklok zal de inwoners
van het haringkakersdorp er tot vol
gend jaar septembe» niet aan herinne
ren dat het tijd is om naar het werk, de
school of de kerk te gaan. De toren van
de Nederlandse hervormde kerk, waar
het uurwerk ook in zit, is gisteren van
zijn plaats getakeld om geheel te wor
den gerestaureerd.
Net als vele andere godshuizen is de uit
1660 daterende kerk ten prooi gevallen
aan de bonte knaagkever. Een groot
deel van de dakspanten, een aantal
steunbalken en de omloop van de toren
is de afgelopen jaren aangevreten en
moet waarschijnlijk in zijn geheel wor
den vervangen. Aannemersbedrijf
Leenhouts maakte gisteren de toren los
van het kerkdak. De torenspits ging op
transport naar Sluis om daar in de
werkplaats van de aannemer geheel te
worden opgeknapt, meldde voorzitter
G. van Noort van de kerkenraad van de
Hervormde Gemeente Biervliet-IJzen-
dijke-Hoofdplaat.
Hoewel er weinig originele onderdelen
van de kerktoren behouden kunnen
blijven, ziet de toren er eind volgend
jaar precies hetzelfde uit. Er zijn welis
waar stemmen opgegaan om de toren
het aanzicht te geven van voor de laat
ste restauratie in 1948: langer en slan
ker. „Maar ook die toren was niet origi
neel. De toren kreeg dat aanzien
omstreeks 1870. Precieze tekeningen
over het uiterlijk van de kerk in de be
gintijd zijn er niet meer, maar deze
vorm komt waarschijnlijk dichter bij
het origineel", betoogt Biervlietenaar
C. Kostense.
De kosten van de restauratie van het
oude kerkje worden geraamd op één
miljoen euro. Het Rijk betaalt zeventig
procent van dat bedrag, de gemeente
Terneuzen draait op voor tien procent
en voor de herstelkosten van uurwerk
en toren (gemeentelijk eigendom). Van
sponsors uit het bedrijfsleven en cultu
rele fondsen (Juliana, Prins Bernhard)
is zo'n acht procent ontvangen. De res
terende tien procent komt voor reke
ning van de plaatselijke Hervormde
Gemeente. De kerkgemeenschap heeft
al een behoorlijk bedrag bij elkaar, on
der meer door de verkoop van oude
kerkstoelen en de verkoop van een
foto Wim Kooyman
boekje over de historische gebrand
schilderde ramen van het godshuis. De
opbrengst van de eigen acties is daar
naast - tot een maximum van 16.000 eu
ro - verdubbeld door financiële raad
van de Nederlandse Hervormde Kerk.
Dat laat onverlet dat de West-Zeeuws-
Vlaamse kerkleden nog zo'n vijfender
tig- tot veertigduizend euro bij elkaar
moeten zien te krijgen. Van Noort:
„Naast zo'n 15.000 euro voor de restau
ratie, zullen we ook nog een bedrag no
dig hebben voor de inrichting van de
kerk. Voor nieuw meubilair, een nieuwe
plavuizen vloer en verwarming zullen
we toch ook zeker 20.000 euro nodig
hebben." Behalve de verkoop van meer
boekjes, zet het kerkbestuur het ko
mende jaar een aantal acties op touw,
kondigt Van Noort aan.
door Henk Boot
HULST - Reizen met lijn 19 (de
Bredabus) vanaf Hulst naar
Antwerpen en zo door naar Bre
da wordt vanaf 1 september
minder aantrekkelijk. De tarie
ven gaan fors omhoog en een
aantal halteplaatsen in Vlaan
deren wordt geschrapt.
Reizigers die in Antwerpen uit
en instappen, zijn als gevolg van
de nieuwe dienstregeling duur
der uit. Voor een enkeltje beta
len ze nu drie en straks vijf euro,
voor een retourtje nu zes en
straks tien euro. De halteplaat
sen in De Klinge komen te ver
vallen.
In Antwerpen stopt de bus bo
vendien voortaan alleen bij het
metrostation aan de Hale wijn
straat op de Linker Scheldeoe-
ver. Passagiers met bestemming
Antwerpen-Centrum moeten of
een eind lopen of tegen betaling
via de metro hun weg vervolgen.
Nu stopt de Bredabus nog op
vier plaatsen in Antwerpen.
Op het provinciehuis in Middel
burg en bij Connexxion, dat in
opdracht van de provincie Zee
land de lijndienst tussen Breda
en Hulst onderhoudt, regent het
klachten van (vaste) reizigers.
Enerzijds omdat tot op heden
weinig duidelijkheid over de
nieuwe dienstregeling is ver
schaft, anderzijds omdat de
dienstverlening vanaf 1 sep
tember aan kwaliteit inboet.
„Maar dat kan men ons in feite
moeilijk aanrekenen, omdat tot
vorige week niet duidelijk was
wie de nieuwe opdrachtgever
voor deze lijnverbinding tussen
West-Brabant en Zeeuws-
Vlaanderen zou worden", aldus
een woordvoerder van Connex
xion.
De provincie Noord-Brabant
trekt zich, wegens geldgebrek,
terug uit de Bredabus. Ook de
Vlaamse vervoersmaatschappij
De Lijn verleent vanaf 1 sep
tember geen medewerking meer
aan deze grensoverschrijdende
busverbinding. Dat maakt dat
vaste reizigers tussen Breda en
Hulst v.v. vanaf 1 september ni
et langer kunnen profiteren van
het goedkopere lijntarief voor
abonnementen.
Sociale plicht
De provincie Zeeland neemt
vanaf zondag min of meer nood
gedwongen in haar eentje de ex
ploitatie over. „Niet omdat het
zo'n goedrenderende lijn is,
maar omdat we het als een soci
ale plicht beschouwen tegen
over de inwoners van Zeeuws-
Vlaanderen, voor wie de bus de
enige vorm van openbaar ver
voer is om vanuit die regio direct
in Antwerpen of Breda te gera
ken, waar nogal wat Zeeuws-
Vlamingen op school zitten of
vanwaaruit ze met de trein ver
der reizen", aldus F. Chervet,
beleidsmedewerker verkeer en
vervoer van de provincie Zee
land. Weliswaar krijgt Zeeland
van Noord-Brabant een bruids
schat, maar die ligt een niet na
der genoemd bedrag onder de
186.000 euro, die volgens Zee
land nodig zijn om de kosten te
dekken. Jaarlijks maken er
225.000 passagiers gebruik van.
Op zich niet weinig, maar in ver
houding tot de afstand Hulst-
Bredaligt de rentabiliteit ervan
onder het Zeeuws gemiddelde.
Zeeland heeft te weinig geld om
de Bredabus oude stijl overeind
Advertentie
Een Zeeuwse bestuurder
Dat er naast het gebruik van groene stroom nog meer mogelijk is voor een beter milieu,
laten we bestuurders binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet programma,
waaraan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen.
DELTA
DELTA N.V., POSTBUS 5048, 4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD.NL
DE ETA: Energie voor ond
te houden. Per 1 euro-opbrengst
voor de busmaatschappij, legt
Zeeland uit een potje van het
rijk 1 euro veertig bij aan het in
standhouden van de Bredabus.
,Maar dan nog is die verbinding
niet rendabel", aldus Chervet.
Voor Connexxion is dat aanlei
ding om vanaf 1 september aan
de bestaande dienstregeling te
tornen.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Volgend voor
jaar wordt in het zuidelijk deel
van de wijk Oude Vaart in Ter
neuzen begonnen met de aanleg
van een megasportpark. Daarin
wordt de bestaande accommo
datie van de tennis-, hockey-,
cricket- en honkbalvereniging
ingepast.
In het nieuwe sportpark, dat on
geveer 16 hectare zal beslaan,
wordt ruimte gereserveerd voor
een nieuwe, grote sporthal, een
overdekt zwembad en een open-
luchtbad. Het gaat om een mil-
j oeneninvestering
In het nieuwe megasportpark is
ook ruimte voor sportvoorzie-
ningen van privé-investeerders.
Momenteel wordt gepraat met
drie combinaties van project
ontwikkelaars, bouwonderne
mingen en mogelijke exploitan
ten. De drie bleven over van de
negen combinaties, die reageer
den op de Europese aanbeste
ding.
Wethouder P. Hamelinck (sport,
recreatie en volksgezondheid)
gaat ervan uit dat de plannen in
oktober kunnen worden voor
gelegd aan de gemeenteraad.
„De drie overgebleven combi
naties dienen uiterlijk volgende
week hun plannen in. Een paar
weken later volgt de definitieve
presentatie en daarna is het
woord aan de raad. Begin vol
gend jaar moet met de bouw en
de aanleg van het sportpark
worden begonnen."
Hamelinck gaat uit van een
bouwtijd van iets meer dan een
jaar. Hij wil vaart zetten achter
het project omdat Terneuzen al
jaren vooral een openlucht
zwembad ontbeert. „De nieuwe
gemeente beschikt na de herin
deling weliswaar over buiten
baden in Koewacht, Sas van
Gent en Zaamslag, maar de roep
om een dergelijke voorziening
in Terneuzen zelf wordt steeds
luider. Ik heb daar alle begrip
voor, want eerlijk gezegd kan
een gemeente van deze omvang
toch niet zonder een dergelijke
voorziening."
De nieuwe, grote sporthal moet
de huidige hallen aan weerszij
den van de Willem de Zwijger
laan vervangen. Hamelinck
houdt er rekening mee dat de
oudste sporthal, 't Zwaantje aan
de Alvarezlaan, door de bouw
combinaties wordt meegeno
men in de plannen. „In het ver
leden is wel gesproken over een
functie als overdekte
playground voor de jeugd, maar
komen de gegadigden met alter
natieven, dan is ons dat net zo
welkom. Voor ons is van belang
dat er drie basisvoorzieningen
worden verwezenlijkt: de sport
hal, het overdekte en het open
luchtzwembad. We laten het
aan het particulier initiatief
over of er ook andere voorzie
ningen worden gerealiseerd. Je
zou bijvoorbeeld kunnen den
ken aan een restaurant, maar
ook aan zaken als een klim
wand, een fitnesscentrum en
andere zaken. Als het maar op
het sportieve vlak ligt."
SAS VAN GENT - Cerestar Be
nelux in Sas van Gent heeft met
de vakbonden overeenstem
ming bereikt over een nieuwe
CAO. De lonen van de 460 me
dewerkers stijgen tussen 1 mei
dit jaar en juni 2004 met in to
taal 7,75 procent.
Cerestar heeft de CAO voor 25
maanden afgesloten om gelijk te
komen met de CAO-periode van
Cargill, het Amerikaanse be
drijf dat Cerestar eerder dit jaar
heeft over genomen. De bond
heeft ook nieuwe afspraken ge
maakt over uitbreiding van de
seniorenregeling. Medewerkers
vanaf 56 jaar kunnen nu aan
spraak maken op vervroegde
pensionering.
door Jean-Lou de Gucht
HENGSTDIJK - De bewoners
van Hengstdijk kijken met een
kritische blik naar de herinde
ling in Oost-Zeeuws-Vlaande-
ren.
Zij zijn bang dat de contacten
met de nieuwe gemeente onper
soonlij ker worden en dat de her
indeling ten koste gaat van de
voorzieningen in de kleine ker
nen. Dat bleek op de tweede be
wonersavond van het Zeeuws
instituut voor Zorg, Welzijn en
Cultuur Scoop in Hengstdijk
waar de concept-kernbeschrij
ving van het dorp werd behan
deld.
Toch zien de bewoners ook wel
een lichtpuntje in de komende
herindeling. Zij hopen dat het
ambtelijk apparaat in de nieu
we gemeente Hulst professione
ler zal zijn dan in het huidige
Hontenisse. Het contact met de
gemeente is nu moeizaam, vindt
de dorpsraad. „Uiteindelijk
krijgen we wel het nodig voor el
kaar, maar het vraagt een enge
lengeduld."
Na de herindeling wil de dorps
raad in een vroegtijdig stadium
bij zaken betrokken worden.
Eerst en vooral moet er inspraak
zijn bij lokale onderwerpen,
maar de raad wil ook over regio
nale thema's spreken. Ook voelt
de dorpsraad wel voor een vaste
contactpersoon bij de nieuwe
gemeente. Het liefst iemand die
weet wat er leeft. De bewoners
vinden dat woningbouw ge
wenst is. Dat is belangrijk voor
het behoud van de school, het
vrijwilligerswerk en voor dege
nen die in Hengstdijk willen
blijven wonen. Aandacht wordt
gevraagd voor camping De Vo
gel waar 600 permanente plaat
sen zijn. Daar is het voorzienin
genniveau in de buurt, zoals
brandweer en huisartsen, niet
op ingericht.
Advertentie
Gewijzigd
treinverkeer
Werk aan het spoor
V, II j van 30 aug - 5 sep
Tijdens werkzaamheden moeten treinen
via een afwijkende route of dienst
regeling rijden. Als er geen treinen
kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt
u rekening met een langere reisduur.
Leiden C-Alphen a/d Rijn
30 aug t/m 4 okt
's-Hertogenbosch-Nijmegen
30 aug t/m 3 sep
Groningen-Roodeschool/Delfzijl
31 aug t/m 5 sep (NoordNed)
Utrecht Centraal-Nijmegen
31 aug
Amsterdam C-Haarlem
31 aug en 1 sep
Meer weten?
- Kijk op Teletekstpagina 754.
- Kijk op www.ns.nl.
- Haal de folder aan een NS-loket.
- Bel 0900 - 9292 (C 0,50 p.m.).
Onze medewerkers staan u graag
te woord.
Het was de collega's niet ont
gaan. Die vermoeide blik, die
aanzwellende walletjes, de
zorgelijke frons, het onder
drukte geeuwen: een klassiek
geval van gebrek aan slaap.
Resultaat van een verstoord
slaapritme, de prijs van ja
renlang nachtdiensten
draaien, dacht de gekwelde
Middelburger zelf. En wreef
zich nog eens in de ogen.
Men hoorde het meelevend
aan. Of hij al melatonine ge
probeerd had, vroeg de een.
Of hij een inslaper bliefde,
vroeg de ander. En een derde
kwam met een uitstekend
boek aan, waarin tal van pro
fessoren hun visie op het
slaapprobleem gaven.
Die week sliep hij voor het
eerst sinds lange tijd aan één
stuk door. Dat boek, ver
klaarde hij desgevraagd, dat
was gewoonweg fenomenaal.
Na drie pagina's kon hij zijn
ogen al niet meer openhou
den. Wat je noemt, een échte
slaappil.