Ongeluk naftaschip niet gemeld brunch Rit met Bredabus wordt stuk duurder 13 n Terneuzen bouwt megasportpark in Oude Vaart if s Biervliet jaar niet bij de tijd Hengstdijk hoopt op betere relatie met nieuwe gemeente Burgemeester Barbé ontstemd over nalatigheid Rijkswaterstaat "Ik werk graag voor de groenste provincie van Nederland." Nieuwe CAO voor Cerestar zeeuwse almanak Pil -1 ZEEUWS-VLAANDEREN donderdag 29 augustus 2002 door Wout Bareman TERNEUZEN - Burgemeester R. Barbé van Terneuzen wil op heldering van Rijkswaterstaat over de aanvaring van een duw- combinatie, geladen met het ex plosieve nafta, met de brug over het Kanaal Gent-Terneuzen bij Sluiskil. Bij de botsing, vorige week dinsdag, werd het stuur huis van de duwboot Liberté volledig vernield. De schipper raakte zwaargewond. Volgens de brandweer had de aanvaring kunnen uitgroeien tot een regel rechte ramp. Direct na de botsing ramde de duwcombinatie de damwand op nauwelijks honderd meter af stand van Broomchemie op de oostelijke kanaaloever. Rijks waterstaat bracht de overheids instanties en de hulpdiensten niet op de hoogte van het onge luk. Barbé: „Dat druist in tegen alle afspraken. Op zowel de Wester- schelde als het kanaal geldt een waakvlamregeling, die je kunt beschouwen als een waarschu wingssysteem. Daarvan is geen gebruik gemaakt en daarover maak ik me ernstig zorgen." De gebeurtenissen kwamen dinsdagavond kort ter sprake in de Terneuzense raadscommissie voor Algemeen Bestuur. De WD' er W. de Zeeuw plaatste kritische kanttekeningen bij de houding van waterstaat. Afspraken Volgens plaatsvervangend com mandant W. van der Peijl van de brandweer heeft de Scheep vaartdienst van waterstaat de aanvaring pas de volgende dag gemeld. „Maar je praat wel over een ongeval met een duwcombi natie die 3600 ton nafta ver voerde. In het recente verleden zijn hierover hele duidelijke af spraken gemaakt. Maar in de praktijk blijkt het dus niet te werken. Ik heb begrepen dat zich onlangs ook verschillende gevaarlijke situaties hebben voorgedaan op de Westerschei- ■WBBH Advertentie met zeezicht Een overvloed aar warme en koude gerechten UK." 5, Grand Hotel Arion Tel.: 0118-41 OS02 Advertentie gekookte mosselen voor 11,50 of vegetarische menu: tomaten-pompoensoep quiche met kleine salade en ijs voor 9,00 Brasserie De Drvkkery en MuZEEumbrasserie De Gecroonde Liefde in Vlissingen verzorgen het festivalcafé van het zeeland nazomer festival elke dag Abdij plein zondag 1 september 13.00-17.00 uur 13.45 en 15.15 uur proeflessen Tango Al Azar kijk ook op yvww.drukkeriimiddelbure.nl IKERY Beeld &Gcluid' de Winkel de. Ook dat hoorden we via- via." De brandweer heeft eerder deze week tevergeefs contact ge zocht met waterstaat. Van der Peijl: „We kregen te horen dat er een intern onderzoek loopt, maar dat de uitkomst daarvan niet met ons zal worden doorge sproken. Ook de waterpolitie onderzoekt de toedracht. Uit de eerste gegevens zou blijken dat er op geen enkel moment gevaar heeft bestaan voor de omgeving, simpelweg omdat de bak met nafta de brug al was gepasseerd toen de duwboot die ramde. Wij op onze beurt hebben de kwestie nu ook aangekaart bij de regio nale brandweer. Daar werd de verwachting uitgesproken dat dit muisje nog een staartje zal krijgen." Marifoon De waterpolitie probeert, mede aan de hand van de geluidsban den van het marifoonverkeer tussen het coördinatiecentrum van waterstaat op het sluizen- complex in Terneuzen en de scheepvaartde toedracht te re construeren. De duwcombina tie zou direct na de kustvaarder Aastun geprobeerd hebben de brug te passeren. Op dat mo ment echter draaide de brug wachter de brug dicht, waarna een botsing niet meer viel te voorkomen. De waterpolitie on derzoekt of de schipper toe stemming had de brug direct na de kustvaarder te passeren. De schippersvereniging Ko ninklijke Schuttevaer neemt de zaak hoog op. Bestuurslid W. Bondewel van de afdeling Ter neuzen: „Ik heb het voorval op de agenda laten zetten van het Binnenvaartoverleg Schelde- mond, volgende week. De afge lopen jaren hebben we bij her haling aangedrongen op het ge bruik van marifoons op de kanaalbruggen. Het zijn nota- bene de enige beweegbare brug gen in heel West-Europa waar mee geen marifoonverkeer mogelijk is. De scheepvaart dienst weigert consequent het contact tussen de scheepvaart en de bruggen toe te staan met de smoes dat dat zou leiden tot chaotische toestanden. Ik denk dat dat rechtstreeks contact veel ellende zou kunnen voor komen. Geen gevaar Volgens woordvoerder J. Geluk van Rijkswaterstaat Zeeland was er volgens de betrokken waterstaatsmensen geen sprake van een gevaarlijke situatie. „We huldigen de stelregel dat we niet automatisch alles wat zich voordoet op het water mel den aan de instanties. Maar bij twijfel is het beter dat wel toe te doen. Over het ontbreken van marifoons op de bruggen zegt hij: „Er zijn in het verleden ar gumenten aangevoerd tegen dat directe contact tussen brug wachter en scheepvaart. Na tuurlijk houden we er rekening mee dat die discussie nu weer oplaait, maar ik kan niet in schatten of dat zal leiden tot een wijziging van het beleid." De toren van de Biervlietse kerk wordt naar beneden getakeld. door René Hoonhorst BIERVLIET - Biervliet is een jaar niet bij de tijd. De kerkklok zal de inwoners van het haringkakersdorp er tot vol gend jaar septembe» niet aan herinne ren dat het tijd is om naar het werk, de school of de kerk te gaan. De toren van de Nederlandse hervormde kerk, waar het uurwerk ook in zit, is gisteren van zijn plaats getakeld om geheel te wor den gerestaureerd. Net als vele andere godshuizen is de uit 1660 daterende kerk ten prooi gevallen aan de bonte knaagkever. Een groot deel van de dakspanten, een aantal steunbalken en de omloop van de toren is de afgelopen jaren aangevreten en moet waarschijnlijk in zijn geheel wor den vervangen. Aannemersbedrijf Leenhouts maakte gisteren de toren los van het kerkdak. De torenspits ging op transport naar Sluis om daar in de werkplaats van de aannemer geheel te worden opgeknapt, meldde voorzitter G. van Noort van de kerkenraad van de Hervormde Gemeente Biervliet-IJzen- dijke-Hoofdplaat. Hoewel er weinig originele onderdelen van de kerktoren behouden kunnen blijven, ziet de toren er eind volgend jaar precies hetzelfde uit. Er zijn welis waar stemmen opgegaan om de toren het aanzicht te geven van voor de laat ste restauratie in 1948: langer en slan ker. „Maar ook die toren was niet origi neel. De toren kreeg dat aanzien omstreeks 1870. Precieze tekeningen over het uiterlijk van de kerk in de be gintijd zijn er niet meer, maar deze vorm komt waarschijnlijk dichter bij het origineel", betoogt Biervlietenaar C. Kostense. De kosten van de restauratie van het oude kerkje worden geraamd op één miljoen euro. Het Rijk betaalt zeventig procent van dat bedrag, de gemeente Terneuzen draait op voor tien procent en voor de herstelkosten van uurwerk en toren (gemeentelijk eigendom). Van sponsors uit het bedrijfsleven en cultu rele fondsen (Juliana, Prins Bernhard) is zo'n acht procent ontvangen. De res terende tien procent komt voor reke ning van de plaatselijke Hervormde Gemeente. De kerkgemeenschap heeft al een behoorlijk bedrag bij elkaar, on der meer door de verkoop van oude kerkstoelen en de verkoop van een foto Wim Kooyman boekje over de historische gebrand schilderde ramen van het godshuis. De opbrengst van de eigen acties is daar naast - tot een maximum van 16.000 eu ro - verdubbeld door financiële raad van de Nederlandse Hervormde Kerk. Dat laat onverlet dat de West-Zeeuws- Vlaamse kerkleden nog zo'n vijfender tig- tot veertigduizend euro bij elkaar moeten zien te krijgen. Van Noort: „Naast zo'n 15.000 euro voor de restau ratie, zullen we ook nog een bedrag no dig hebben voor de inrichting van de kerk. Voor nieuw meubilair, een nieuwe plavuizen vloer en verwarming zullen we toch ook zeker 20.000 euro nodig hebben." Behalve de verkoop van meer boekjes, zet het kerkbestuur het ko mende jaar een aantal acties op touw, kondigt Van Noort aan. door Henk Boot HULST - Reizen met lijn 19 (de Bredabus) vanaf Hulst naar Antwerpen en zo door naar Bre da wordt vanaf 1 september minder aantrekkelijk. De tarie ven gaan fors omhoog en een aantal halteplaatsen in Vlaan deren wordt geschrapt. Reizigers die in Antwerpen uit en instappen, zijn als gevolg van de nieuwe dienstregeling duur der uit. Voor een enkeltje beta len ze nu drie en straks vijf euro, voor een retourtje nu zes en straks tien euro. De halteplaat sen in De Klinge komen te ver vallen. In Antwerpen stopt de bus bo vendien voortaan alleen bij het metrostation aan de Hale wijn straat op de Linker Scheldeoe- ver. Passagiers met bestemming Antwerpen-Centrum moeten of een eind lopen of tegen betaling via de metro hun weg vervolgen. Nu stopt de Bredabus nog op vier plaatsen in Antwerpen. Op het provinciehuis in Middel burg en bij Connexxion, dat in opdracht van de provincie Zee land de lijndienst tussen Breda en Hulst onderhoudt, regent het klachten van (vaste) reizigers. Enerzijds omdat tot op heden weinig duidelijkheid over de nieuwe dienstregeling is ver schaft, anderzijds omdat de dienstverlening vanaf 1 sep tember aan kwaliteit inboet. „Maar dat kan men ons in feite moeilijk aanrekenen, omdat tot vorige week niet duidelijk was wie de nieuwe opdrachtgever voor deze lijnverbinding tussen West-Brabant en Zeeuws- Vlaanderen zou worden", aldus een woordvoerder van Connex xion. De provincie Noord-Brabant trekt zich, wegens geldgebrek, terug uit de Bredabus. Ook de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn verleent vanaf 1 sep tember geen medewerking meer aan deze grensoverschrijdende busverbinding. Dat maakt dat vaste reizigers tussen Breda en Hulst v.v. vanaf 1 september ni et langer kunnen profiteren van het goedkopere lijntarief voor abonnementen. Sociale plicht De provincie Zeeland neemt vanaf zondag min of meer nood gedwongen in haar eentje de ex ploitatie over. „Niet omdat het zo'n goedrenderende lijn is, maar omdat we het als een soci ale plicht beschouwen tegen over de inwoners van Zeeuws- Vlaanderen, voor wie de bus de enige vorm van openbaar ver voer is om vanuit die regio direct in Antwerpen of Breda te gera ken, waar nogal wat Zeeuws- Vlamingen op school zitten of vanwaaruit ze met de trein ver der reizen", aldus F. Chervet, beleidsmedewerker verkeer en vervoer van de provincie Zee land. Weliswaar krijgt Zeeland van Noord-Brabant een bruids schat, maar die ligt een niet na der genoemd bedrag onder de 186.000 euro, die volgens Zee land nodig zijn om de kosten te dekken. Jaarlijks maken er 225.000 passagiers gebruik van. Op zich niet weinig, maar in ver houding tot de afstand Hulst- Bredaligt de rentabiliteit ervan onder het Zeeuws gemiddelde. Zeeland heeft te weinig geld om de Bredabus oude stijl overeind Advertentie Een Zeeuwse bestuurder Dat er naast het gebruik van groene stroom nog meer mogelijk is voor een beter milieu, laten we bestuurders binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet programma, waaraan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen. DELTA DELTA N.V., POSTBUS 5048, 4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD.NL DE ETA: Energie voor ond te houden. Per 1 euro-opbrengst voor de busmaatschappij, legt Zeeland uit een potje van het rijk 1 euro veertig bij aan het in standhouden van de Bredabus. ,Maar dan nog is die verbinding niet rendabel", aldus Chervet. Voor Connexxion is dat aanlei ding om vanaf 1 september aan de bestaande dienstregeling te tornen. door Wout Bareman TERNEUZEN - Volgend voor jaar wordt in het zuidelijk deel van de wijk Oude Vaart in Ter neuzen begonnen met de aanleg van een megasportpark. Daarin wordt de bestaande accommo datie van de tennis-, hockey-, cricket- en honkbalvereniging ingepast. In het nieuwe sportpark, dat on geveer 16 hectare zal beslaan, wordt ruimte gereserveerd voor een nieuwe, grote sporthal, een overdekt zwembad en een open- luchtbad. Het gaat om een mil- j oeneninvestering In het nieuwe megasportpark is ook ruimte voor sportvoorzie- ningen van privé-investeerders. Momenteel wordt gepraat met drie combinaties van project ontwikkelaars, bouwonderne mingen en mogelijke exploitan ten. De drie bleven over van de negen combinaties, die reageer den op de Europese aanbeste ding. Wethouder P. Hamelinck (sport, recreatie en volksgezondheid) gaat ervan uit dat de plannen in oktober kunnen worden voor gelegd aan de gemeenteraad. „De drie overgebleven combi naties dienen uiterlijk volgende week hun plannen in. Een paar weken later volgt de definitieve presentatie en daarna is het woord aan de raad. Begin vol gend jaar moet met de bouw en de aanleg van het sportpark worden begonnen." Hamelinck gaat uit van een bouwtijd van iets meer dan een jaar. Hij wil vaart zetten achter het project omdat Terneuzen al jaren vooral een openlucht zwembad ontbeert. „De nieuwe gemeente beschikt na de herin deling weliswaar over buiten baden in Koewacht, Sas van Gent en Zaamslag, maar de roep om een dergelijke voorziening in Terneuzen zelf wordt steeds luider. Ik heb daar alle begrip voor, want eerlijk gezegd kan een gemeente van deze omvang toch niet zonder een dergelijke voorziening." De nieuwe, grote sporthal moet de huidige hallen aan weerszij den van de Willem de Zwijger laan vervangen. Hamelinck houdt er rekening mee dat de oudste sporthal, 't Zwaantje aan de Alvarezlaan, door de bouw combinaties wordt meegeno men in de plannen. „In het ver leden is wel gesproken over een functie als overdekte playground voor de jeugd, maar komen de gegadigden met alter natieven, dan is ons dat net zo welkom. Voor ons is van belang dat er drie basisvoorzieningen worden verwezenlijkt: de sport hal, het overdekte en het open luchtzwembad. We laten het aan het particulier initiatief over of er ook andere voorzie ningen worden gerealiseerd. Je zou bijvoorbeeld kunnen den ken aan een restaurant, maar ook aan zaken als een klim wand, een fitnesscentrum en andere zaken. Als het maar op het sportieve vlak ligt." SAS VAN GENT - Cerestar Be nelux in Sas van Gent heeft met de vakbonden overeenstem ming bereikt over een nieuwe CAO. De lonen van de 460 me dewerkers stijgen tussen 1 mei dit jaar en juni 2004 met in to taal 7,75 procent. Cerestar heeft de CAO voor 25 maanden afgesloten om gelijk te komen met de CAO-periode van Cargill, het Amerikaanse be drijf dat Cerestar eerder dit jaar heeft over genomen. De bond heeft ook nieuwe afspraken ge maakt over uitbreiding van de seniorenregeling. Medewerkers vanaf 56 jaar kunnen nu aan spraak maken op vervroegde pensionering. door Jean-Lou de Gucht HENGSTDIJK - De bewoners van Hengstdijk kijken met een kritische blik naar de herinde ling in Oost-Zeeuws-Vlaande- ren. Zij zijn bang dat de contacten met de nieuwe gemeente onper soonlij ker worden en dat de her indeling ten koste gaat van de voorzieningen in de kleine ker nen. Dat bleek op de tweede be wonersavond van het Zeeuws instituut voor Zorg, Welzijn en Cultuur Scoop in Hengstdijk waar de concept-kernbeschrij ving van het dorp werd behan deld. Toch zien de bewoners ook wel een lichtpuntje in de komende herindeling. Zij hopen dat het ambtelijk apparaat in de nieu we gemeente Hulst professione ler zal zijn dan in het huidige Hontenisse. Het contact met de gemeente is nu moeizaam, vindt de dorpsraad. „Uiteindelijk krijgen we wel het nodig voor el kaar, maar het vraagt een enge lengeduld." Na de herindeling wil de dorps raad in een vroegtijdig stadium bij zaken betrokken worden. Eerst en vooral moet er inspraak zijn bij lokale onderwerpen, maar de raad wil ook over regio nale thema's spreken. Ook voelt de dorpsraad wel voor een vaste contactpersoon bij de nieuwe gemeente. Het liefst iemand die weet wat er leeft. De bewoners vinden dat woningbouw ge wenst is. Dat is belangrijk voor het behoud van de school, het vrijwilligerswerk en voor dege nen die in Hengstdijk willen blijven wonen. Aandacht wordt gevraagd voor camping De Vo gel waar 600 permanente plaat sen zijn. Daar is het voorzienin genniveau in de buurt, zoals brandweer en huisartsen, niet op ingericht. Advertentie Gewijzigd treinverkeer Werk aan het spoor V, II j van 30 aug - 5 sep Tijdens werkzaamheden moeten treinen via een afwijkende route of dienst regeling rijden. Als er geen treinen kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt u rekening met een langere reisduur. Leiden C-Alphen a/d Rijn 30 aug t/m 4 okt 's-Hertogenbosch-Nijmegen 30 aug t/m 3 sep Groningen-Roodeschool/Delfzijl 31 aug t/m 5 sep (NoordNed) Utrecht Centraal-Nijmegen 31 aug Amsterdam C-Haarlem 31 aug en 1 sep Meer weten? - Kijk op Teletekstpagina 754. - Kijk op www.ns.nl. - Haal de folder aan een NS-loket. - Bel 0900 - 9292 (C 0,50 p.m.). Onze medewerkers staan u graag te woord. Het was de collega's niet ont gaan. Die vermoeide blik, die aanzwellende walletjes, de zorgelijke frons, het onder drukte geeuwen: een klassiek geval van gebrek aan slaap. Resultaat van een verstoord slaapritme, de prijs van ja renlang nachtdiensten draaien, dacht de gekwelde Middelburger zelf. En wreef zich nog eens in de ogen. Men hoorde het meelevend aan. Of hij al melatonine ge probeerd had, vroeg de een. Of hij een inslaper bliefde, vroeg de ander. En een derde kwam met een uitstekend boek aan, waarin tal van pro fessoren hun visie op het slaapprobleem gaven. Die week sliep hij voor het eerst sinds lange tijd aan één stuk door. Dat boek, ver klaarde hij desgevraagd, dat was gewoonweg fenomenaal. Na drie pagina's kon hij zijn ogen al niet meer openhou den. Wat je noemt, een échte slaappil.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 47