Opknapbeurt bedrijfsterreinen PZC PZC ROLT U VER LENGSNOEREN WEL ALTIJD HELEMAAL UIT? m: Ook in uw vakantie dagelijks de PZC Angst voor onrust door komst Spaanse vissers naar Noordzee Wat doet het Nationaal Reumafonds? 16 Achterstallig onderhoud op De Poel III en IV in Goes wordt aangepakt Scholieren leren over bedrijfsafval Statenfractie CDA stemt in met WCT WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR BEZORGERS (M/V) IN TERNEUZEN, AARDENBURG, AXEL, PHILIPPINE en SAS VAN GENT Kinderen? donderdag 29 augustus 2002 door Rolf Bosboom GOES - De gemeente Goes wil verouderde bedrijventerreinen gaan opknappen. Binnenkort beginnen daarover gesprekken met de betrokken ondernemers. Voor het project hoopt de ge meente op subsidie van het mi nisterie van Economische Za ken. Diverse bedrijventerreinen kunnen wel een opknapbeurt gebruiken. Het gaat voorname lijk om De Poel III en IV. De ge meente constateert onder meer dat er op diverse plaatsen spra ke is van achterstallig onder houd en dat her en der de schei ding tussen openbaar en privé- terrein onduidelijk is, met alle negatieve gevolgen van dien. Het streven is daarom te komen tot een 'revitalisering'. Gezien de hoge kosten die daarmee ge paard gaan, zijn bijdragen van derden nodig. Er wordt daarom een beroep gedaan op de subsi dieregeling TIPP (Tender In ves- terings Programma Provincies) van het ministerie van Econo mische Zaken. Goes heeft dat eerder al met succes gedaan voor ingrepen in de infrastruc tuur om De Poel beter bereik baar te maken. Wat de gemeente betreft komt er uiteindelijk een soort 'parkma- nagement', dat verantwoorde lijk wordt voor het beheer van de bedrijventerreinen. Voor de op te knappen delen moet De Poel II, het zuidwestelijke deel van het bedrijventerrein, de nieuwe norm worden. Etalage De vraag naar bedrijfsgrond in De Poel II loopt overigens enigs zins terug. In 2000 werd nog 5,6 hectare uitgegeven, vorig jaar liep dat terug tot 4,3 hectare. In de eerste helft van dit jaar ging 1,7 hectare van de hand. De ge meente wijt dat aan de neer gaande conjunctuur. De vraag naar grond in de zogeheten 'eta lage', de strook langs de A58/A256 is echter onvermin derd groot, maar daar is voorlo pig alles verkocht. Volgend jaar begint de uitgifte van grond in de woon-werkzone van De Poel II. Die vormt een overgangsgebied tussen het be drijventerrein en de nieuwe woonwijk Ouverture. Een deel van de kavels is bedoeld voor bedrijfspanden; het andere deel - nabij de museumspoorlijn - is bestemd voor wonen. Onderne mers kunnen zo bij hun bedrijf wonen .Beide onderdelen van de kavels zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en kunnen dus niet apart worden doorver kocht. Op niet al te lange ter mijn moet ook de tweede fase van het kantorengebied Sta tionspark haar beslag krijgen. Het bestemmingsplan wordt binnenkort aan de politiek voorgelegd, waarna het de in spraakprocedure in gaat. In de tweede fase wordt het gebied tussen het bestaande Stations park en de Van Hertumweg ont wikkeld. De benodigde grond is inmiddels gekocht van de NS. Met de eigenaar van de koelhui zen, Van Garderen' Dekker/WBU, is verder afge sproken dat het terrein wordt geleverd aan de gemeente in ruil voor bouwgrond. Ook mag de WBU de woontoren bouwen die in het plan is voorzien. Als het nieuwe deel van het Sta tionspark gereed is, heeft Goes - diverse andere locaties meege rekend - zo'n 50.000 vierkante meter vloeroppervlak aan kan toorruimte in de aanbieding. Daarmee kan zij de komende tien jaar vooruit. Ondanks sig nalen over teruglopende vraag naar kantoorruimte, is de ge meente niet bevreesd voor al te veel leegstand. Vooral voor de strook langs het spoor hebben zich al diverse belangstellenden gemeld. door Mieke van der Jagt GOES - Huishoudelijk afval kent voor de meeste scholieren van het voortgezet onderwijs geen geheimen meer. De groe ne bak, grijze bak, milieubox, de vereniging die het oud pa pier ophaalt: het is allemaal gesneden koek. Ook zijn de meeste kinderen wel eens naar de glasbak, blik- bak en kledingcontainer gelo pen of bij de milieustraat langs geweest. Heel anders is dat met het bedrijfsafval. Dat leren 250 tweedeklassers van het Buys Ballot College in Goes deze week tijdens een 'afvalrace' door Goes. Bedrijven betalen niet een jaarlijks bedrag, waarvoor het afval wekelijks wordt opgehaald. Bedrijven betalen voor wat ze produce ren en zoeken daarom naar manieren om er goedkoper vanaf te komen, bijvoorbeeld door het aan te bieden voor hergebruik. Gisteren ging de helft van de tweedeklassers op de fiets door de stad om bij 21 bedrijven te bekijken wat er zoal afvalt, hoe dat wordt ge scheiden en waar het vervol gens heen gaat. Vandaag gaat er opnieuw een groep met het zelfde doel op pad. Van de inf omatie die de leerlin gen hebben vergaard mogen ze op school een presentatie ma- De tweedeklassers krijgen bij McDonald's een lesje over afval. ken, waarvoor ze de vorm zelf kunnen kiezen. De afvalrace wordt gehouden door Milieu Educatie Centrum (MEC) De Bevelanden in samenwerking met de docenten van het Buys Ballot College. Het OLAZ gaf het project financiële steun en stelde, evenals twintig andere foto Willem Mieras bedrijven en instellingen, de vuilnisbak voor observatie ter beschikking. door Harmen van der Werf VLISSINGEN - De Europese Commissie moet snel een goede regeling treffen voor de toela ting van Spaanse en Portugese vissers tot de Noordzee vanaf 1 januari 2003. De visserijge meenten in Nederland vrezen anders 'verhitte gemoederen en ongewenste situaties op zee', hebben zij gisteren geschreven aan Eurocommissaris Fischler van Visserij. De Nederlandse visserijge meenten, waaronder Vlissin- gen, Reimerswaal, Noord-Be veland, Schouwen-Duiveland en Goedereede, reageren op voorstellen voor een toekomstig Europees visserijbeleid. Euro commissaris Fischler heeft die voor de zomer gepresenteerd. De visserijgemeenten én -pro vincies ondersteunen het alge mene uitgangspunt van de Eu ropese Commissie dat er óók in het belang van de visserij moet worden gestreefd naar een duurzaam beheer van visbe standen. Juist de toelating van Spaanse en Portugese vissers tot de Noordzee vanaf volgend jaar kan daarmee op gespannen voet staan, stellen zij. Nieuw is de komst van de Spanjaarden en Portugezen niet. Bij de toetre ding van Spanje en Portugal tot de Europese Unie in 1986 is dat al afgesproken. Alleen, het mo ment komt erg dichtbij en wa terdichte afspraken zijn er nog steeds niet. Openbare orde De Spanjaarden en Portugezen mogen officieel uitsluitend op niet-gequoteerde vissoorten vissen op de Noordzee, maar dat kan bijna niet zonder ook ge quoteerde vissoorten zoals scholtong en kabeljauw te van gen. Omdat met name het ka bel j au wbestand er slecht voor staat en ook de schol- en tong quota niet overlopen, kan dat tot onrust leiden, vrezen de bur gemeesters van de visserijge meenten. Zij zijn verantwoor delijk voor de openbare orde en veiligheid. Los van de komst van Spaanse en Portugese vissers maken de Nederlandse visserijgemeenten en -provincies zich grote zorgen over de gevolgen van het nieuwe Europese visserijbeleid voor de werkgelegenheid, zowel op zee als in de visverwerkende indu strie. Eurocommissaris Fischler wil de Nederlandse vloot fors laten inkrimpen, al heeft hij dat later genuanceerd. Voor de visserijgemeenten is een forse inkrimping onverteer baar, maar zij realiseren zich i tegelijkertijd dat een verdere verkleining van de vloot onver mijdelijk is. De belangstelling voor sanering van schepen is groot de laatste tijd, vanwege de lage visquota én gebrek aanper- soneel. Om vissers die stoppen j aan ander werk te kunnen hel pen vragen de gemeenten Euro pese steun voor werkgelegen- i heidsprojecten. Want zeker in plaatsen waarin visserij erg be langrijk is, zoals in Urk en de Kop van Goeree, is het volgens de briefschrijvers 'geen gemak kelijke opgave om vervangende werkgelegenheid te vinden'. GOES - De CDA-Statenfractie staat achter aanleg van de Wes- terschelde Container-terminal en wil dat de Staten hierover op 1 4 oktober beslissen. Het is broodnodig voor versterking van de Zeeuwse economie en daarmee de werkgelegenheid. De nadelige gevolgen die de komst van de WCT met zich meebrengt, accepteert de frac tie. Wel dient de hogere milieu belasting zoveel mogelijk te worden beperkt. Dat geldt met name voor geluid- en trilling- hinder langs de spoorlijn en te verwachten knelpunten op de weg (zoals verbreding Sloeweg). Dit bleek gisteren tijdens een bijeenkomst van CDA-Beve- landen en de Statenfractie in Goes. Wij geven veel steun aan het wetenschappelijk onderzoek. Ruim 70% van het wetenschap pelijk onderzoek in Nederland wordt gefinancierd door het Na tionaal Reumafonds, wat alleen mogelijk is door uw giften, want de overheid geeft ons geen sub sidie. Helaas is het nog steeds niet mogelijk om reuma echt te genezen. Toch is de afgelopen decennia veel verbeterd. Zo ko men tegenwoordig steeds min der reumapatiënten in een rol stoel terecht, dankzij betere me dicatie en nieuwe behandelin gen op het gebied van fysiothe rapie, ergotherapie en orthope die. Ook zijn er medicijnen ont wikkeld die patiënten mobiel houden. Die pijn en beschadi ging aan gewrichten voorko men. Er worden hoge verwach tingen gekoesterd van de nieuw ste golf medicijnen, de zoge naamde biologicals, antistoffen werkzaam tegen eiwitten die ge wrichtsontsteking veroorzaken. Ook in de reumahirurgie is grote vooruitgang geboekt. Naast de vele initiatieven waar mee wij patiënten helpen, zoals aangepaste vakanties, individue le hulp en het financieel steunen van meer dan 100 reumapatiën tenverenigingen, besteden wij veel aandacht aan het weten schappelijk onderzoek. Toch blijft reuma nog altijd volksziek te nummer 1. Steun de reumabestrij ding! Giro 324, Amsterdam. Nationaal Reumafonds Voor vragen over (leven met) reuma: De Nationale Reumalijn 0900 - 2030300 www.reumafonds.nl www.brandgevaar.nl Het bezorgen van ons dagblad is een uitdagend ochtendkarwei voor jong en oud. Er staat een goede beloning tegenover. Naast de ruime vergoeding zijn er diverse extra's zoals: vakantiegeld startpremie aanbrengpremie voor abonnees en bezorgers gratis regenpak gratis krant Interesse? Neem contact op met de afdeling Binnendienst Distributie, telefoon 0800-0235111 (tijdens kantooruren) of kijk op internet: www.deleukstebijbaan.nl De minimumleeftijd is 15 jaar. 5 tra» Vakantie in Nederland: Wanneer u uw vakantie in Nederland doorbrengt, kunnen wij er voor zor gen dat de PZC op uw vakantieadres wordt bezorgd. De bezorging bij u thuis wordt dan tijdelijk stopgezet. Ook kunt u de PZC tijdelijk bij iemand anders laten bezorgen. Geef ons naam en adres op en wij bezorgen daar gedurende uw vakantie de PZC. Vakantie in het buitenland: Als u met vakantie naar het buiten land gaat, bieden wij u de volgende mogelijkheden: ic U doet tijdens uw vakantie een an der een plezier met de PZC. Geef ons naam en adres op en wij bezor gen daar gedurende uw vakantie de PZC. ie U laat de PZC opsturen naar uw va kantieadres in het buitenland. Geef ons uw vakantiebestemming en wij sturen geheel voor uw risico de PZC dagelijks aan u op. Kosten volgens PTT tarief. ir U onderbreekt tijdelijk uw abonne ment (minimaal voor een week). Het teveel betaalde abonnements geld wordt dan verrekend. Vul de gegevens hiernaast in, knip de ze bon uit en stuur 'm minstens twee weken voor het begin van uw vakan tie naar ons op. Ter voorkoming van onjuiste adressering kunnen opdrachten per telefoon NIET in behandeling worden genomen. GEGEVENS ABONNEE: naam: adres: .v postcode: - woonplaats: telefoonnummer. eerste verzenddag: eerste dag weer thuis bezorgen: bezorg de krant op onderstaand va kantieadres: naam: adres: postcode: woonplaats: - J geef mijn abonnement gedurende mijn vakantie aan: naam: adres: postcode: woonplaats: J onderbreek mijn abonnement en ver reken het abonnementsgeld. eerste dag geen krant: - eerste dag weer thuis bezorgen: Stuur deze bon naar: Provinciale Zeeuwse Courant Afdeling Lezersservice Antwoordnummer 123 4380 VB Vlissingen (postzegel niet nodig) e-rrtail: abo@pzc.nl Bei je iieler il wil je neder worden? Stip dan net roken. Rel is sleekl veer jezelf ei veer je (eiiefeirei) kul Meer liliriille? lil llll-llll |l 1,11 p/i] EHDLfA?!P 4»

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 40