Opknapbeurt bedrijfsterreinen
PZC
PZC
ROLT U VER
LENGSNOEREN
WEL ALTIJD
HELEMAAL
UIT?
m:
Ook in uw vakantie
dagelijks
de PZC
Angst voor onrust
door komst Spaanse
vissers naar Noordzee
Wat doet het Nationaal Reumafonds?
16
Achterstallig onderhoud op De Poel III en IV in Goes wordt aangepakt
Scholieren
leren over
bedrijfsafval
Statenfractie
CDA stemt in
met WCT
WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR
BEZORGERS (M/V) IN
TERNEUZEN, AARDENBURG,
AXEL, PHILIPPINE en
SAS VAN GENT
Kinderen?
donderdag 29 augustus 2002
door Rolf Bosboom
GOES - De gemeente Goes wil
verouderde bedrijventerreinen
gaan opknappen. Binnenkort
beginnen daarover gesprekken
met de betrokken ondernemers.
Voor het project hoopt de ge
meente op subsidie van het mi
nisterie van Economische Za
ken.
Diverse bedrijventerreinen
kunnen wel een opknapbeurt
gebruiken. Het gaat voorname
lijk om De Poel III en IV. De ge
meente constateert onder meer
dat er op diverse plaatsen spra
ke is van achterstallig onder
houd en dat her en der de schei
ding tussen openbaar en privé-
terrein onduidelijk is, met alle
negatieve gevolgen van dien.
Het streven is daarom te komen
tot een 'revitalisering'. Gezien
de hoge kosten die daarmee ge
paard gaan, zijn bijdragen van
derden nodig. Er wordt daarom
een beroep gedaan op de subsi
dieregeling TIPP (Tender In ves-
terings Programma Provincies)
van het ministerie van Econo
mische Zaken. Goes heeft dat
eerder al met succes gedaan
voor ingrepen in de infrastruc
tuur om De Poel beter bereik
baar te maken.
Wat de gemeente betreft komt er
uiteindelijk een soort 'parkma-
nagement', dat verantwoorde
lijk wordt voor het beheer van
de bedrijventerreinen. Voor de
op te knappen delen moet De
Poel II, het zuidwestelijke deel
van het bedrijventerrein, de
nieuwe norm worden.
Etalage
De vraag naar bedrijfsgrond in
De Poel II loopt overigens enigs
zins terug. In 2000 werd nog 5,6
hectare uitgegeven, vorig jaar
liep dat terug tot 4,3 hectare. In
de eerste helft van dit jaar ging
1,7 hectare van de hand. De ge
meente wijt dat aan de neer
gaande conjunctuur. De vraag
naar grond in de zogeheten 'eta
lage', de strook langs de
A58/A256 is echter onvermin
derd groot, maar daar is voorlo
pig alles verkocht.
Volgend jaar begint de uitgifte
van grond in de woon-werkzone
van De Poel II. Die vormt een
overgangsgebied tussen het be
drijventerrein en de nieuwe
woonwijk Ouverture. Een deel
van de kavels is bedoeld voor
bedrijfspanden; het andere deel
- nabij de museumspoorlijn - is
bestemd voor wonen. Onderne
mers kunnen zo bij hun bedrijf
wonen .Beide onderdelen van de
kavels zijn onlosmakelijk met
elkaar verbonden en kunnen
dus niet apart worden doorver
kocht. Op niet al te lange ter
mijn moet ook de tweede fase
van het kantorengebied Sta
tionspark haar beslag krijgen.
Het bestemmingsplan wordt
binnenkort aan de politiek
voorgelegd, waarna het de in
spraakprocedure in gaat. In de
tweede fase wordt het gebied
tussen het bestaande Stations
park en de Van Hertumweg ont
wikkeld. De benodigde grond is
inmiddels gekocht van de NS.
Met de eigenaar van de koelhui
zen, Van Garderen'
Dekker/WBU, is verder afge
sproken dat het terrein wordt
geleverd aan de gemeente in ruil
voor bouwgrond. Ook mag de
WBU de woontoren bouwen die
in het plan is voorzien.
Als het nieuwe deel van het Sta
tionspark gereed is, heeft Goes -
diverse andere locaties meege
rekend - zo'n 50.000 vierkante
meter vloeroppervlak aan kan
toorruimte in de aanbieding.
Daarmee kan zij de komende
tien jaar vooruit. Ondanks sig
nalen over teruglopende vraag
naar kantoorruimte, is de ge
meente niet bevreesd voor al te
veel leegstand. Vooral voor de
strook langs het spoor hebben
zich al diverse belangstellenden
gemeld.
door Mieke van der Jagt
GOES - Huishoudelijk afval
kent voor de meeste scholieren
van het voortgezet onderwijs
geen geheimen meer. De groe
ne bak, grijze bak, milieubox,
de vereniging die het oud pa
pier ophaalt: het is allemaal
gesneden koek.
Ook zijn de meeste kinderen
wel eens naar de glasbak, blik-
bak en kledingcontainer gelo
pen of bij de milieustraat langs
geweest. Heel anders is dat met
het bedrijfsafval. Dat leren 250
tweedeklassers van het Buys
Ballot College in Goes deze
week tijdens een 'afvalrace'
door Goes. Bedrijven betalen
niet een jaarlijks bedrag,
waarvoor het afval wekelijks
wordt opgehaald. Bedrijven
betalen voor wat ze produce
ren en zoeken daarom naar
manieren om er goedkoper
vanaf te komen, bijvoorbeeld
door het aan te bieden voor
hergebruik. Gisteren ging de
helft van de tweedeklassers op
de fiets door de stad om bij 21
bedrijven te bekijken wat er
zoal afvalt, hoe dat wordt ge
scheiden en waar het vervol
gens heen gaat. Vandaag gaat
er opnieuw een groep met het
zelfde doel op pad.
Van de inf omatie die de leerlin
gen hebben vergaard mogen ze
op school een presentatie ma-
De tweedeklassers krijgen bij McDonald's een lesje over afval.
ken, waarvoor ze de vorm zelf
kunnen kiezen. De afvalrace
wordt gehouden door Milieu
Educatie Centrum (MEC) De
Bevelanden in samenwerking
met de docenten van het Buys
Ballot College. Het OLAZ gaf
het project financiële steun en
stelde, evenals twintig andere
foto Willem Mieras
bedrijven en instellingen, de
vuilnisbak voor observatie ter
beschikking.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - De Europese
Commissie moet snel een goede
regeling treffen voor de toela
ting van Spaanse en Portugese
vissers tot de Noordzee vanaf 1
januari 2003. De visserijge
meenten in Nederland vrezen
anders 'verhitte gemoederen en
ongewenste situaties op zee',
hebben zij gisteren geschreven
aan Eurocommissaris Fischler
van Visserij.
De Nederlandse visserijge
meenten, waaronder Vlissin-
gen, Reimerswaal, Noord-Be
veland, Schouwen-Duiveland
en Goedereede, reageren op
voorstellen voor een toekomstig
Europees visserijbeleid. Euro
commissaris Fischler heeft die
voor de zomer gepresenteerd.
De visserijgemeenten én -pro
vincies ondersteunen het alge
mene uitgangspunt van de Eu
ropese Commissie dat er óók in
het belang van de visserij moet
worden gestreefd naar een
duurzaam beheer van visbe
standen.
Juist de toelating van Spaanse
en Portugese vissers tot de
Noordzee vanaf volgend jaar
kan daarmee op gespannen voet
staan, stellen zij. Nieuw is de
komst van de Spanjaarden en
Portugezen niet. Bij de toetre
ding van Spanje en Portugal tot
de Europese Unie in 1986 is dat
al afgesproken. Alleen, het mo
ment komt erg dichtbij en wa
terdichte afspraken zijn er nog
steeds niet.
Openbare orde
De Spanjaarden en Portugezen
mogen officieel uitsluitend op
niet-gequoteerde vissoorten
vissen op de Noordzee, maar dat
kan bijna niet zonder ook ge
quoteerde vissoorten zoals
scholtong en kabeljauw te van
gen. Omdat met name het ka
bel j au wbestand er slecht voor
staat en ook de schol- en tong
quota niet overlopen, kan dat
tot onrust leiden, vrezen de bur
gemeesters van de visserijge
meenten. Zij zijn verantwoor
delijk voor de openbare orde en
veiligheid.
Los van de komst van Spaanse
en Portugese vissers maken de
Nederlandse visserijgemeenten
en -provincies zich grote zorgen
over de gevolgen van het nieuwe
Europese visserijbeleid voor de
werkgelegenheid, zowel op zee
als in de visverwerkende indu
strie. Eurocommissaris Fischler
wil de Nederlandse vloot fors
laten inkrimpen, al heeft hij dat
later genuanceerd.
Voor de visserijgemeenten is een
forse inkrimping onverteer
baar, maar zij realiseren zich i
tegelijkertijd dat een verdere
verkleining van de vloot onver
mijdelijk is. De belangstelling
voor sanering van schepen is
groot de laatste tijd, vanwege de
lage visquota én gebrek aanper-
soneel. Om vissers die stoppen j
aan ander werk te kunnen hel
pen vragen de gemeenten Euro
pese steun voor werkgelegen- i
heidsprojecten. Want zeker in
plaatsen waarin visserij erg be
langrijk is, zoals in Urk en de
Kop van Goeree, is het volgens
de briefschrijvers 'geen gemak
kelijke opgave om vervangende
werkgelegenheid te vinden'.
GOES - De CDA-Statenfractie
staat achter aanleg van de Wes-
terschelde Container-terminal
en wil dat de Staten hierover op 1
4 oktober beslissen. Het is
broodnodig voor versterking
van de Zeeuwse economie en
daarmee de werkgelegenheid.
De nadelige gevolgen die de
komst van de WCT met zich
meebrengt, accepteert de frac
tie. Wel dient de hogere milieu
belasting zoveel mogelijk te
worden beperkt. Dat geldt met
name voor geluid- en trilling-
hinder langs de spoorlijn en te
verwachten knelpunten op de
weg (zoals verbreding Sloeweg).
Dit bleek gisteren tijdens een
bijeenkomst van CDA-Beve-
landen en de Statenfractie in
Goes.
Wij geven veel steun aan het
wetenschappelijk onderzoek.
Ruim 70% van het wetenschap
pelijk onderzoek in Nederland
wordt gefinancierd door het Na
tionaal Reumafonds, wat alleen
mogelijk is door uw giften, want
de overheid geeft ons geen sub
sidie. Helaas is het nog steeds
niet mogelijk om reuma echt te
genezen. Toch is de afgelopen
decennia veel verbeterd. Zo ko
men tegenwoordig steeds min
der reumapatiënten in een rol
stoel terecht, dankzij betere me
dicatie en nieuwe behandelin
gen op het gebied van fysiothe
rapie, ergotherapie en orthope
die. Ook zijn er medicijnen ont
wikkeld die patiënten mobiel
houden. Die pijn en beschadi
ging aan gewrichten voorko
men. Er worden hoge verwach
tingen gekoesterd van de nieuw
ste golf medicijnen, de zoge
naamde biologicals, antistoffen
werkzaam tegen eiwitten die ge
wrichtsontsteking veroorzaken.
Ook in de reumahirurgie is grote
vooruitgang geboekt.
Naast de vele initiatieven waar
mee wij patiënten helpen, zoals
aangepaste vakanties, individue
le hulp en het financieel steunen
van meer dan 100 reumapatiën
tenverenigingen, besteden wij
veel aandacht aan het weten
schappelijk onderzoek. Toch
blijft reuma nog altijd volksziek
te nummer 1.
Steun de reumabestrij
ding! Giro 324, Amsterdam.
Nationaal Reumafonds
Voor vragen over (leven met)
reuma:
De Nationale Reumalijn
0900 - 2030300
www.reumafonds.nl
www.brandgevaar.nl
Het bezorgen van ons dagblad is een uitdagend
ochtendkarwei voor jong en oud.
Er staat een goede beloning tegenover.
Naast de ruime vergoeding
zijn er diverse extra's zoals:
vakantiegeld
startpremie
aanbrengpremie voor
abonnees en bezorgers
gratis regenpak
gratis krant
Interesse?
Neem contact op met de afdeling
Binnendienst Distributie,
telefoon 0800-0235111 (tijdens kantooruren)
of kijk op internet: www.deleukstebijbaan.nl
De minimumleeftijd is 15 jaar.
5 tra»
Vakantie in Nederland:
Wanneer u uw vakantie in Nederland
doorbrengt, kunnen wij er voor zor
gen dat de PZC op uw vakantieadres
wordt bezorgd. De bezorging bij u
thuis wordt dan tijdelijk stopgezet.
Ook kunt u de PZC tijdelijk bij iemand
anders laten bezorgen. Geef ons
naam en adres op en wij bezorgen
daar gedurende uw vakantie de PZC.
Vakantie in het buitenland:
Als u met vakantie naar het buiten
land gaat, bieden wij u de volgende
mogelijkheden:
ic U doet tijdens uw vakantie een an
der een plezier met de PZC. Geef
ons naam en adres op en wij bezor
gen daar gedurende uw vakantie
de PZC.
ie U laat de PZC opsturen naar uw va
kantieadres in het buitenland. Geef
ons uw vakantiebestemming en wij
sturen geheel voor uw risico de PZC
dagelijks aan u op. Kosten volgens
PTT tarief.
ir U onderbreekt tijdelijk uw abonne
ment (minimaal voor een week).
Het teveel betaalde abonnements
geld wordt dan verrekend.
Vul de gegevens hiernaast in, knip de
ze bon uit en stuur 'm minstens twee
weken voor het begin van uw vakan
tie naar ons op.
Ter voorkoming van onjuiste
adressering kunnen opdrachten
per telefoon NIET in behandeling
worden genomen.
GEGEVENS ABONNEE:
naam:
adres: .v
postcode: -
woonplaats:
telefoonnummer.
eerste verzenddag:
eerste dag weer thuis
bezorgen:
bezorg de krant op onderstaand va
kantieadres:
naam:
adres:
postcode:
woonplaats: -
J geef mijn abonnement gedurende
mijn vakantie aan:
naam:
adres:
postcode:
woonplaats:
J onderbreek mijn abonnement en ver
reken het abonnementsgeld.
eerste dag geen krant: -
eerste dag weer thuis
bezorgen:
Stuur deze bon naar:
Provinciale Zeeuwse Courant
Afdeling Lezersservice
Antwoordnummer 123
4380 VB Vlissingen
(postzegel niet nodig)
e-rrtail: abo@pzc.nl
Bei je iieler il wil je neder worden? Stip dan net roken.
Rel is sleekl veer jezelf ei veer je (eiiefeirei) kul
Meer liliriille? lil llll-llll |l 1,11 p/i] EHDLfA?!P 4»