PZC Effect WCT groter dan verwacht brunch De Biechtspiegel heeft geen echt café nodig 13 Statenfractie CDA stemt in met WCT België vermoedt fraude met Zeeuwse mosselen Viaduct Borssele open voor verkeer Angst voor onrust door komst Spaanse vissers naar Noordzee ZMF vreest na onderzoek enorm ruimtebeslag en verkeersopstoppingen "Ik werk graag voor de groenste provincie van Nederland." V-V zeeuwse almanak Pil BEVELANDEN/THOLEN donderdag 29 augustus 2002 door Jacques Eestermans YERSEKE - In België wordt onderzoek gedaan naar de versheid van Zeeuwse mosse len. Er zou weieens gerommeld worden met de verpakkingsda tum. Volgens de Vereniging Mosselhandel Yerseke gebeurt dat hooguit per ongeluk. „Klanten hoeven daar niet bang voor te zijn. Ze moeten op de houdbaarheidsdatum let ten", reageert voorzitter J. Hol- stein namens de mosselhande- laren in Yerseke. Het Belgisch Instituut voor Veterinaire Keu ring (IVK) onderzoekt de ver pakkingsdata van Zeeuwse mosselen. Dat gebeurt op ver zoek van een restauranthouder uit Hasselt die afgelopen weekeinde bij de groothandel mosselen haalde. Hij ontdekte dat de mosselen volgens het etiket maandag, een dag later, waren ingepakt. Verbolgen meldde hij zich bij het IVK dat de restauranthouder liet weten dat het wel vaker gebeurde. „Om de mosselen verser te la ten lijken dan ze in werkelijk heid zijn", aldus het Instituut. Grote onzin, verzekert Hol- stein. „Als het al eens gebeurt, is het zeker niet met opzet. Die verpakkingsdatum is niet eens zo belangrijk. Die staat erop omdat Brussel dat wil." Veel belangrijker is de houd baarheidsdatum, zegt Hol- stein. „Daar moet de consu ment goed op letten. Met die datum is in ieder geval niets mis." Evenals het Belgische IVK zegt de Nederlandse Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees van het ministerie van Landbouw wel eens verkeerde inpakcodes tegen te komen. „Maar niet in die mate dat het verontrustend is", aldus een woordvoerster van de rijks dienst. door Rinus Antonisse GOES - De Westerschelde Con- tainerterminal en de ermee sa menhangende bedrijvigheid vreten ruimte en zorgen voor méér vrachtverkeer dan waar mee tot nu toe rekening is ge houden. Dit blijkt uit onderzoek van de Internationale Hoge- Advertentie vanavond vanaf 17.30 uur Brasseriemenu gekookte mosselen voor 11,30 of vegetarische menu: tomaten-pompoensoep quiche met kleine salade en ijs voor 9,00 Brasserie De Drvkkerv en MuZEEumbrasserie De Gecroonde Liefde in Vlissingen verzorgen het festivalcafé van net zeeland nazomer festival elke dag Abdijplein zondag 1 september 13.00-17.00 uur Koopzondag 13.45 en 15-15 uur proeflessen Tango Al Azar kijk ook op www.drukkeriimiddelbure.nl school Breda (NHTV), verricht in opdracht van de Zeeuwse Mi lieu Federatie (ZMF). Vooral de distributie-ontwik keling die door de WCT in gang kan worden gezet, brengt een groot ruimtebeslag met zich mee. Er wordt rekening gehou den met 15 tot 25 grote distribu tiecentra (tot 2020). Als voor beeld wordt gewezen op het centrum van schoenenfabri kant Reebok op de Maasvlakte, dat 15 hectare beslaat. Er is sprake van een zeker sneeuwbaleffectde WCT zorgt onder meer voor activiteiten op het gebied van distributie, waarvoor ruimte nodig is. De distributiecentra trekken ook weer nieuwe bedrijvigheid aan (nabehandeling goederen, lo gistieke dienstverleners), die eveneens ruimte vergen. Conflict „Al deze ontwikkelingen zullen een wezenlijke impact hebben op de open, groene Zeeuwse ruimte", aldus de ZMF. Volgens de milieufederatie ontstaat er 'ogenblikkelijk' een conflict met de recreatieve waarde van de provincie, 'en dus met het toerisme dat een andere belang rijke economische pijler is van Zeeland'. Het onderzoek van de NHTV toont verder aan dat er door knelpunten op het spoor en in de binnenvaart méér containers over de weg zullen worden ver voerd. Ook de distributiecentra en daaruit voortvloeiende ande re bedrijvigheid zorgen voor ex tra vrachtverkeer. Zo rijden bij het distributiecentrum Reebok in de piek dagelijks 25 vracht wagens af en aan; verwacht wordt dat dit aantal binnen en kele jaren verdubbelt. In de rapporten over de WCT is als gunstig aandeel van het weg vervoer uitgegaan van 19 pro cent (de rest via spoor en water). Zich baserend op het NHTV-on- derzoek voorziet de ZMF een grote toename van goederen vervoer over de weg. Dat heeft dan in het bijzonder te maken met de problemen op het water en de spoorlijnen. Voor het spoorverkeer zijn lijn 11 (de verbinding Rotterdam- Antwerpen) en de aantakkmg van de Zeeuwse lijn op lijn 11 (de zogeheten Bocht van Bruin- ooge) onontbeerlijk. De Belgi sche overheid wil hieraan ech ter niet meewerken. „Hoe langer een goede afwikkeling per spoor uitblijft, hoe meer er via de weg zal worden getrans porteerd", stelt de ZMF. Op het water worden op termijn pro blemen voor de binnenvaart voorzien, met name bij de slui zen van Hansweert. Meer vervoer over de weg bete kent automatisch dat er meer kansen op verkeersopstoppin gen ontstaan. Er zijn zes baan vakken waarop filevorming kan ontstaan. In het milieu-effect rapport voor de WCT is voor het voorspellen van de verkeers drukte één vrachtwagen gelijk gesteld aan 1,75 personenauto's. Dat is volgens de ZMF te laag, gezien de aanname van 1,4 con tainers per truck. Dit betekent dat de kans op opstoppingen op de meest gebruikte wegvakken groter is dan nu wordt veron dersteld. De ZMF heeft de gegevens van het onderzoek toegezonden aan de Zeeuwse Statenleden. Advertentie Gewijzigd treinverkeer n Werk aan het spoor >11 j v,m.W,my 5 S«|) Tijdens werkzaamheden moeten treinen via een afwijkende route of dienst regeling rijden. Als er geen treinen kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt u rekening met een langere reisduur. Leiden C-Alphen a/d Rijn 30 aug t/m 4 okt 's-Hertogenbosch-Nijmegen 30 aug t/m 3 sep Groningen-Roodeschool/Delfzijl 31 aug t/m 5 sep (NoordNed) Utrecht Centraal-Nijmegen 31 aug Amsterdam C-Haarlem 31 aug en 1 sep Meer weten? - Kijk op Teletekstpagina 754. - Kijk op www.ns.nl. - Haal de folder aan een NS-loket, - Bel 0900 - 9292 0,50 p.m.), Onze medewerkers staan u graag te woord. door Mieke van der Jagt BORSSELE - Het viaduct in de Monsterweg, over de tolweg die naar de Westerscheldetun- nel leidt, is klaar. Vanaf giste ren mag het verkeer ervan ge bruik maken. De gescheiden rijbanen aan weerskanten van het viaduct, die zolang de aan leg duurde het verkeer van en naar Borssele verwerkten, worden binnenkort opge ruimd. Intussen is het aannemingsbe drijf Sagro uit 's-Heerenhoek begonnen met de aanleg van een fietspad langs de Monster- weg. Om daarvoor plaats te maken, moeten eerst de sloten langs de zuidkant van de Mon sterweg worden verlegd. Gedurende het werk zal de Monsterweg gedeeltelijk zijn afgesloten met verkeerslich ten. De aanleg van het fietspad, van verschillende plateaus in de Kaaiweg en van een schelpen pad van het dorp Borssele naar de Zeedijk, gebeuren in het ka der van inpassing van het weg- tracé naar de Westerschelde- tunnel in het landschap ten oosten van Borssele. De Mon sterweg wordt nog meer dan vroeger de belangrijkste route om het dorp Borssele te berei ken. Een vrijliggend fietspad langs de zuidkant van de weg moet de route voor de vele fiet sende schoolkinderen en ande- Sinds gisteren mag het verkeer over het viaduct in de Monsterweg, over de tolweg naar de Westerscheldetunnel. foto Willem Mieras re fietsers veiliger maken. Ter hoogte van de kaarsrechte Kaaiweg wordt de suggestie van een bochtje met een pla teau gemaakt in de even rechte Monsterweg. Het fietspad, dat door langzaam verkeer van twee kanten moet worden ge bruikt, strekt zich uit vanuit de kem Borssele tot aan de Holle- stelleweg, net voorbij het cafe- tje. Op het stuk tussen de Jur- janeweg en de bebouwde kom van het dorp, zal een maximum snelheid van zestig kilometer per uur gaan gelden. Ook in de Kaaiweg, de polder weg die de Monsterweg lood recht kruist, zullen veilig heidsmaatregelen worden genomen. Op de kruisingen met de Ossenweg en de Lange Zuidweg komen verkeerspla teaus. De plateaus worden naar verwachting na half ok tober, als het fietspad ge bruiksklaar is, aangepakt. Daarvoor moet het verkeer wel omrijden. De routes worden met borden aangegeven. Als alles goed gaat, is de hele ldus aan het einde van dit jaar ge klaard. Het nieuwe viaduct is even hoog als de 's Heeren- hoeksedijk, waar de Monster weg begint. Pas voor de Jurja- neweg daalt de weg, om op zijn oorspronkelijke hoogte te ko men. In de aansluiting van de kaarsrechte Jurjaneweg wordt een bochtje gemaakt om de kruising overzichtelijk en vei lig te maken. BIGGEKERKE, N azomerf estival De Biechtspiegel, van Bart Plouvier met Mark Verstraete, regie Frie Couwberghs door Ernst Jan Rozendaal De monoloog De Biechtspie gel gaat over een man in een dorpscafé. Voor het Zeeland Nazomer Festival is het stuk, dat twee jaar geleden met veel succes in Vlaamse theaters werd gespeeld, gesitueerd in Zeeuwse dorpscafés, zoals gisteravond - de première - in café Juliana in Biggekerke. Een prachtig idee, zou je zo zeggen, maar bij bin nenkomst is het publiek meteen uit de droom: het café blijkt een theater. Zou dat niet mooi zijn geweest, een bezoek aan een café, veel volk, gezeten aan ronde tafels of hangend aan de bar, en dan een gast die plotseling in sappig Vlaams aan een monoloog be- Advertentie Een Zeeuwse bestuurder Dat er naast het gebruik van groene stroom nog meer mogelijk is voor een beter milieu, laten we bestuurders binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet programma, waaraan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen. DELTA N.V., POSTBUS 5048, 4330 KA MIDDELBURG,TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD.NL 1 DELTA: Energie voor ondernemers gint? Maar nee. Achterin de ruimte is een podium gebouwd, voor een gestapelde muur van ouderwetse bierkratten. Op het podium wat kratten Palm en een filmprojector. Daar vertolkt ac teur Mark Verstraete zijn tekst. Zo voegt het spelen in een café weinig toe, anders dan dat de toeschouwers naar een verge lijkbare plek worden gelokt als die waarover het in De Biecht spiegel gaat. Maar de plek is zichzelf niet meer, als het publiek keurig in rijen zit, voor het grootste ge deelte zelfs met de rug naar de toog. Zo zijn zelfs de voordelen van een theater opgegeven, want als Verstraete ligt of zich bukt, is hij voor een deel van het publiek onzichtbaax: Daar staat tegenover dat De Biechtspiegel in deze opzet gespeeld kan wor den in regio's waar helemaal geen theater is. En een café-op stelling handhaven is natuurlijk niet zo praktisch. Gelukkig weet Verstraete met zijn virtuo ze spel alle bezwaren over de op zet snel weg te nemen. Hij brengt zoveel leven in de toch al prachtige monoloog van schrij ver Bart Plouvier, dat het pu bliek zich binnen de kortste ke ren wel degelijk in de 'staminee' van een klein dorp waant. Het ene na het andere pijpje Palm wegklokkend, maakt hij duide lijk dat het café een toevluchts oord is in een snel veranderde Acteur Mark Verstraete vertolkt de monoloog De Biechtspiegel in café Juliana in Biggekerke. foto Lex de Meester wereld. Met veel humor vertelt hij over eigenares Irma, haar stamgasten en de 'stadsmussen', die in het dorp zijn komen wo nen. Allengs wordt zijn verhaal grimmiger. De jukebox, sym- door Rinus Antonisse GOES - De CDA-Statenfractie staat achter aanleg van de Wes terschelde Containerterminal en wil dat de Staten hierover 4 oktober beslissen. Het is brood nodig voor versterking van de Zeeuwse economie en daarmee de werkgelegenheid. De nadelige gevolgen die de komst van de WCT met zich meebrengt, accepteert de frac tie. Wel dient de hogere milieu belasting zoveel mogelijk te worden beperkt. Dat geldt met name voor geluid- en trilling- hinder langs de spoorlijn en te verwachten knelpunten op de weg (zoals verbreding Sloeweg). Dit bleek gisteren tijdens een bijeenkomst van CDA-Beve- landen en de Statenfractie in Goes. Statenleden J. Ramondt en H. van Waveren legden de on geveer 90 belangstellenden uit waarom Zeeland volgens de CD A-fractie een W CT, die in het laagste geval circa 1400 ar beidsplaatsen oplevert, niet voorbij kan laten gaan. Ze stel den dat verdere havenontwik keling onmisbaar is. Elite-economie Werk in informatica en zorg kunnen het wegvallen van de WCT-werkgelegenheid beslist niet compenseren, betoogden Ramondt en Van Waveren. Bo vendien is er in de sector dienst verlening veelal sprake van eli te-economie en het CDA voelt zich verantwoordelijk voor het scheppen van werk op alle ni veaus, voor alle mensen. De twee Statenleden betoogden in het hol van de leeuw - het ver zet tegen de WCT neemt op de Bevelanden toe, nu mensen de effecten van vooral het vervoer over weg, spoor en water meer gaan beseffen - dat er wel harde afspraken gemaakt moeten worden om overlast in te dam men. Van Waveren wees erop dat onderzoek aantoont dat aan geluid en trillingen langs het spoor door een combinatie van maatregelen veel te doen is. „Maatregelen moeten gereali seerd zijn vóórdat de eerste WCT-trein in 2006 gaat rijden." De Statenleden constateerden dat de nautische veiligheid door de WCT niet verder onder druk komt te staan. Het plan voor na tuurcompensatie gaven ze een dikke voldoende, al komt er een andere natuursoort terug dan wat in de Westerschelde verlo ren gaat. De landschappelijke inpassing van de terminal moet meer aandacht krijgen, met na me richting Waardevol Cul tuurlandschap Zak van Zuid- Beveland. De statenfractie stelt naast mi lieumaatregelen ook als eis dat bedrijvigheid voortvloeiend uit de WCT zich niet als rode vlek over de provincie verspreidt. „Het moet geconcentreerd blij ven in de huidige vastgelegde industriegebieden", merkte Van Waveren op. Gedeputeerde A. Poppelaars deed een dringend beroep op de gemeentebesturen van Goes, Kapelle en Reimerswaal om vóór 4 oktober met de provincie een overeenkomst te sluiten over de voorwaarden op milieu gebied. Hij stelde vast dat de ge meenteraden in beginsel niet te gen de WCT zijn. „Het gaat ze om maatregelen om de overlast te beperken. Daar moeten we harde afspraken overmaken." Advertentie met zeezicht Een overvloed aar warme en koude gerechten Grand Hotel Ar ion Tel.: 0118-410502 bool van de gezellige jaren zes tig, is weg, de boeren die genera ties lang in de stront en de grond hebben gewroet, hebben te ma ken met melkquota en mest overschotten. Zelf wordt hij op gevreten door 'liefde die hij niet krijgt en niet meer kwijt kan'. Zijn kinderen zijn het huis uit, zijn dromen - over een reis naar Rio waar 'de vrouwen een dia mant in hun navel en een veer in hun gathebben'-zijnniet uitge komen, hij zit met een 'elas- tiekske' aan het dorp vast. En daar heeft hij 'spijt en kolere', want van zijn vrouw Marja krijgt hij geen liefde en geen ge zelligheid. Uiteindelijk, als het drama te zwaar dreigt te worden, blijkt het café een veilige haven voor de zeeman die nooit is gaan va ren, een plek van troost, omdat de tijd daar na een paar biertjes stolt. Wie zat iskan niet vooruit zien, dus zelfs de dood blijft op afstand. Even valt alles op zijn plaats, ook de jukebox is weer terug. Maar, beseft het publiek, de troost is tijdelijk. Zolang de roes duurt. De Biechtspiegel is ook te zien van avond in café Juliana, Biggekerke, vr30enza31 aug. De Drie Koningen in Groede, ma 2 en di 3 sept. Zee- lands Welvaren in Scherpenisse, ivo 4 en do 5 sept. Havenzicht in Kam perland en vrij 6 en za 7 sept. Land en Scheldezicht in Bath. door Harmen van der Werf VLISSINGEN - De Europese Commissie moet snel een goede regeling treffen voor de toela ting van Spaanse en Portugese vissers tot de Noordzee vanaf 1 januari 2003. De visserijge meenten in Nederland vrezen anders 'verhitte gemoederen en ongewenste situaties op zee', hebben zij gisteren geschreven aan Eurocommissaris Fischler van Visserij. De Nederlandse visserijge meenten, waaronder Vlissin gen, Reimerswaal, Noord-Be veland, Schouwen-Duiveland en Goedereede, reageren op voorstellen voor een toekomstig Europees visserijbeleid. Euro commissaris Fischler heeft die voor de zomer gepresenteerd. De visserijgemeenten én -pro vincies ondersteunen het uit gangspunt van de Europese Commissie dat er óók in het be lang van de visserij moet wor den gestreefd naar een duur zaam beheer van visbestanden. Juist de toelating van Spaanse en Portugese vissers tot de Noordzee vanaf volgend jaar kan daarmee op gespannen voet staan, stellen zij. Nieuw is de komst van de Spanjaarden en Portugezen niet. Bij de toetre ding van Spanje en Portugal tot de Europese Unie in 1986 is dat al afgesproken. Alleen, het mo ment komt erg dichtbij en wa terdichte afspraken zijn er niet. De Spanjaarden en Portugezen mogen officieel uitsluitend op niet-gequoteerde vissoorten vissen op de Noordzee, maar dat kan bijna niet zonder ook ge quoteerde vissoorten zoals schol, tong en kabeljauw te van gen. Omdat met name het ka beljauwbestand er slecht voor staat en ook de schol- en tong quota niet overlopen, kan dat tot onrust leiden, vrezen de bur gemeesters van de visserijge meenten. Los van de komst van Spaanse en Portugese vissers maken de Nederlandse visserij gemeenten en -provincies zich grote zorgen over de gevolgen van het nieuwe Europese visserijbeleid voor de werkgelegenheid, zowel op zee als in de visverwerkende indu strie. Eurocommissaris Fischler wil de Nederlandse vloot fors laten inkrimpen, al heeft hij dat later genuanceerd. Onvermijdelijk Voor de visserijgemeenten is een forse inkrimping onverteer baar, maar zij realiseren zich tegelijkertijd dat een verdere verkleining van de vloot onver mijdelijk is. De belangstelling voor sanering van schepen is groot de laatste tijd, vanwege de lage visquota én gebrek aan per soneel. Om vissers die stoppen aan ander werk te kunnen hel pen, vragen de gemeenten Euro pese steun voor werkgelegen heidsprojecten. Want zeker in plaatsen waarin visserij erg be langrijk is, is het volgens de briefschrijvers 'geen gemakke lijke opgave om vervangende werkgelegenheid te vinden'. Het was de collega's niet ont gaan. Die vermoeide blik, die aanzwellende walletjes, de zorgelijke frons, het onder drukte geeuwen: een klassiek geval van gebrek aan slaap. Resultaat van een verstoord slaapritme, de prijs van ja renlang nachtdiensten draaien, dacht de gekwelde Middelburger zelf. En wreef zich nog eens in de ogen. Men hoorde het meelevend aan. Of hij al melatonine ge probeerd had, vroeg de een. Of hij een inslaper bliefde, vroeg de ander. En een derde kwam met een uitstekend boek aan, waarin tal van pro fessoren hun visie op het slaapprobleem gaven. Die week sliep hij voor het eerst sinds lange tijd aan één stuk door. Dat boek, ver klaarde hij desgevraagd, dat was gewoonweg fenomenaal. Na drie pagina's kon hij zijn ogen al niet meer openhou den. Wat je noemt, een échte slaap-pil.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33