PZC
Effect WCT groter dan verwacht
brunch
De Biechtspiegel heeft geen echt café nodig
13
Statenfractie CDA
stemt in met WCT
België vermoedt fraude met Zeeuwse mosselen
Viaduct
Borssele
open voor
verkeer
Angst voor onrust
door komst Spaanse
vissers naar Noordzee
ZMF vreest na onderzoek enorm ruimtebeslag en verkeersopstoppingen
"Ik werk graag voor de groenste
provincie van Nederland."
V-V
zeeuwse almanak
Pil
BEVELANDEN/THOLEN
donderdag 29 augustus 2002
door Jacques Eestermans
YERSEKE - In België wordt
onderzoek gedaan naar de
versheid van Zeeuwse mosse
len. Er zou weieens gerommeld
worden met de verpakkingsda
tum. Volgens de Vereniging
Mosselhandel Yerseke gebeurt
dat hooguit per ongeluk.
„Klanten hoeven daar niet
bang voor te zijn. Ze moeten op
de houdbaarheidsdatum let
ten", reageert voorzitter J. Hol-
stein namens de mosselhande-
laren in Yerseke. Het Belgisch
Instituut voor Veterinaire Keu
ring (IVK) onderzoekt de ver
pakkingsdata van Zeeuwse
mosselen. Dat gebeurt op ver
zoek van een restauranthouder
uit Hasselt die afgelopen
weekeinde bij de groothandel
mosselen haalde. Hij ontdekte
dat de mosselen volgens het
etiket maandag, een dag later,
waren ingepakt. Verbolgen
meldde hij zich bij het IVK dat
de restauranthouder liet weten
dat het wel vaker gebeurde.
„Om de mosselen verser te la
ten lijken dan ze in werkelijk
heid zijn", aldus het Instituut.
Grote onzin, verzekert Hol-
stein. „Als het al eens gebeurt,
is het zeker niet met opzet. Die
verpakkingsdatum is niet eens
zo belangrijk. Die staat erop
omdat Brussel dat wil."
Veel belangrijker is de houd
baarheidsdatum, zegt Hol-
stein. „Daar moet de consu
ment goed op letten. Met die
datum is in ieder geval niets
mis."
Evenals het Belgische IVK zegt
de Nederlandse Rijksdienst
voor de keuring van Vee en
Vlees van het ministerie van
Landbouw wel eens verkeerde
inpakcodes tegen te komen.
„Maar niet in die mate dat het
verontrustend is", aldus een
woordvoerster van de rijks
dienst.
door Rinus Antonisse
GOES - De Westerschelde Con-
tainerterminal en de ermee sa
menhangende bedrijvigheid
vreten ruimte en zorgen voor
méér vrachtverkeer dan waar
mee tot nu toe rekening is ge
houden. Dit blijkt uit onderzoek
van de Internationale Hoge-
Advertentie
vanavond vanaf 17.30 uur
Brasseriemenu
gekookte mosselen
voor 11,30
of vegetarische menu:
tomaten-pompoensoep
quiche met kleine salade
en ijs
voor 9,00
Brasserie De Drvkkerv
en MuZEEumbrasserie
De Gecroonde Liefde
in Vlissingen verzorgen
het festivalcafé van net
zeeland
nazomer
festival
elke dag Abdijplein
zondag 1 september
13.00-17.00 uur
Koopzondag
13.45 en 15-15 uur
proeflessen
Tango Al Azar
kijk ook op
www.drukkeriimiddelbure.nl
school Breda (NHTV), verricht
in opdracht van de Zeeuwse Mi
lieu Federatie (ZMF).
Vooral de distributie-ontwik
keling die door de WCT in gang
kan worden gezet, brengt een
groot ruimtebeslag met zich
mee. Er wordt rekening gehou
den met 15 tot 25 grote distribu
tiecentra (tot 2020). Als voor
beeld wordt gewezen op het
centrum van schoenenfabri
kant Reebok op de Maasvlakte,
dat 15 hectare beslaat.
Er is sprake van een zeker
sneeuwbaleffectde WCT zorgt
onder meer voor activiteiten op
het gebied van distributie,
waarvoor ruimte nodig is. De
distributiecentra trekken ook
weer nieuwe bedrijvigheid aan
(nabehandeling goederen, lo
gistieke dienstverleners), die
eveneens ruimte vergen.
Conflict
„Al deze ontwikkelingen zullen
een wezenlijke impact hebben
op de open, groene Zeeuwse
ruimte", aldus de ZMF. Volgens
de milieufederatie ontstaat er
'ogenblikkelijk' een conflict
met de recreatieve waarde van
de provincie, 'en dus met het
toerisme dat een andere belang
rijke economische pijler is van
Zeeland'.
Het onderzoek van de NHTV
toont verder aan dat er door
knelpunten op het spoor en in de
binnenvaart méér containers
over de weg zullen worden ver
voerd. Ook de distributiecentra
en daaruit voortvloeiende ande
re bedrijvigheid zorgen voor ex
tra vrachtverkeer. Zo rijden bij
het distributiecentrum Reebok
in de piek dagelijks 25 vracht
wagens af en aan; verwacht
wordt dat dit aantal binnen en
kele jaren verdubbelt.
In de rapporten over de WCT is
als gunstig aandeel van het weg
vervoer uitgegaan van 19 pro
cent (de rest via spoor en water).
Zich baserend op het NHTV-on-
derzoek voorziet de ZMF een
grote toename van goederen
vervoer over de weg. Dat heeft
dan in het bijzonder te maken
met de problemen op het water
en de spoorlijnen.
Voor het spoorverkeer zijn lijn
11 (de verbinding Rotterdam-
Antwerpen) en de aantakkmg
van de Zeeuwse lijn op lijn 11
(de zogeheten Bocht van Bruin-
ooge) onontbeerlijk. De Belgi
sche overheid wil hieraan ech
ter niet meewerken. „Hoe
langer een goede afwikkeling
per spoor uitblijft, hoe meer er
via de weg zal worden getrans
porteerd", stelt de ZMF. Op het
water worden op termijn pro
blemen voor de binnenvaart
voorzien, met name bij de slui
zen van Hansweert.
Meer vervoer over de weg bete
kent automatisch dat er meer
kansen op verkeersopstoppin
gen ontstaan. Er zijn zes baan
vakken waarop filevorming kan
ontstaan. In het milieu-effect
rapport voor de WCT is voor het
voorspellen van de verkeers
drukte één vrachtwagen gelijk
gesteld aan 1,75 personenauto's.
Dat is volgens de ZMF te laag,
gezien de aanname van 1,4 con
tainers per truck. Dit betekent
dat de kans op opstoppingen op
de meest gebruikte wegvakken
groter is dan nu wordt veron
dersteld.
De ZMF heeft de gegevens van
het onderzoek toegezonden aan
de Zeeuwse Statenleden.
Advertentie
Gewijzigd
treinverkeer
n Werk aan het spoor
>11 j v,m.W,my 5 S«|)
Tijdens werkzaamheden moeten treinen
via een afwijkende route of dienst
regeling rijden. Als er geen treinen
kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt
u rekening met een langere reisduur.
Leiden C-Alphen a/d Rijn
30 aug t/m 4 okt
's-Hertogenbosch-Nijmegen
30 aug t/m 3 sep
Groningen-Roodeschool/Delfzijl
31 aug t/m 5 sep (NoordNed)
Utrecht Centraal-Nijmegen
31 aug
Amsterdam C-Haarlem
31 aug en 1 sep
Meer weten?
- Kijk op Teletekstpagina 754.
- Kijk op www.ns.nl.
- Haal de folder aan een NS-loket,
- Bel 0900 - 9292 0,50 p.m.),
Onze medewerkers staan u graag
te woord.
door Mieke van der Jagt
BORSSELE - Het viaduct in de
Monsterweg, over de tolweg
die naar de Westerscheldetun-
nel leidt, is klaar. Vanaf giste
ren mag het verkeer ervan ge
bruik maken. De gescheiden
rijbanen aan weerskanten van
het viaduct, die zolang de aan
leg duurde het verkeer van en
naar Borssele verwerkten,
worden binnenkort opge
ruimd.
Intussen is het aannemingsbe
drijf Sagro uit 's-Heerenhoek
begonnen met de aanleg van
een fietspad langs de Monster-
weg. Om daarvoor plaats te
maken, moeten eerst de sloten
langs de zuidkant van de Mon
sterweg worden verlegd.
Gedurende het werk zal de
Monsterweg gedeeltelijk zijn
afgesloten met verkeerslich
ten.
De aanleg van het fietspad, van
verschillende plateaus in de
Kaaiweg en van een schelpen
pad van het dorp Borssele naar
de Zeedijk, gebeuren in het ka
der van inpassing van het weg-
tracé naar de Westerschelde-
tunnel in het landschap ten
oosten van Borssele. De Mon
sterweg wordt nog meer dan
vroeger de belangrijkste route
om het dorp Borssele te berei
ken. Een vrijliggend fietspad
langs de zuidkant van de weg
moet de route voor de vele fiet
sende schoolkinderen en ande-
Sinds gisteren mag het verkeer over het viaduct in de Monsterweg, over de tolweg naar de Westerscheldetunnel.
foto Willem Mieras
re fietsers veiliger maken. Ter
hoogte van de kaarsrechte
Kaaiweg wordt de suggestie
van een bochtje met een pla
teau gemaakt in de even rechte
Monsterweg. Het fietspad, dat
door langzaam verkeer van
twee kanten moet worden ge
bruikt, strekt zich uit vanuit de
kem Borssele tot aan de Holle-
stelleweg, net voorbij het cafe-
tje. Op het stuk tussen de Jur-
janeweg en de bebouwde kom
van het dorp, zal een maximum
snelheid van zestig kilometer
per uur gaan gelden.
Ook in de Kaaiweg, de polder
weg die de Monsterweg lood
recht kruist, zullen veilig
heidsmaatregelen worden
genomen. Op de kruisingen
met de Ossenweg en de Lange
Zuidweg komen verkeerspla
teaus. De plateaus worden
naar verwachting na half ok
tober, als het fietspad ge
bruiksklaar is, aangepakt.
Daarvoor moet het verkeer wel
omrijden. De routes worden
met borden aangegeven. Als
alles goed gaat, is de hele ldus
aan het einde van dit jaar ge
klaard.
Het nieuwe viaduct is even
hoog als de 's Heeren-
hoeksedijk, waar de Monster
weg begint. Pas voor de Jurja-
neweg daalt de weg, om op zijn
oorspronkelijke hoogte te ko
men. In de aansluiting van de
kaarsrechte Jurjaneweg wordt
een bochtje gemaakt om de
kruising overzichtelijk en vei
lig te maken.
BIGGEKERKE,
N azomerf estival
De Biechtspiegel, van Bart Plouvier
met Mark Verstraete, regie Frie
Couwberghs
door Ernst Jan Rozendaal
De monoloog De Biechtspie
gel gaat over een man in een
dorpscafé. Voor het Zeeland
Nazomer Festival is het stuk,
dat twee jaar geleden met veel
succes in Vlaamse theaters werd
gespeeld, gesitueerd in Zeeuwse
dorpscafés, zoals gisteravond -
de première - in café Juliana in
Biggekerke. Een prachtig idee,
zou je zo zeggen, maar bij bin
nenkomst is het publiek meteen
uit de droom: het café blijkt een
theater.
Zou dat niet mooi zijn geweest,
een bezoek aan een café, veel
volk, gezeten aan ronde tafels of
hangend aan de bar, en dan een
gast die plotseling in sappig
Vlaams aan een monoloog be-
Advertentie
Een Zeeuwse bestuurder
Dat er naast het gebruik van groene stroom nog meer mogelijk is voor een beter milieu,
laten we bestuurders binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet programma,
waaraan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen.
DELTA N.V., POSTBUS 5048, 4330 KA MIDDELBURG,TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD.NL 1
DELTA: Energie voor ondernemers
gint? Maar nee. Achterin de
ruimte is een podium gebouwd,
voor een gestapelde muur van
ouderwetse bierkratten. Op het
podium wat kratten Palm en een
filmprojector. Daar vertolkt ac
teur Mark Verstraete zijn tekst.
Zo voegt het spelen in een café
weinig toe, anders dan dat de
toeschouwers naar een verge
lijkbare plek worden gelokt als
die waarover het in De Biecht
spiegel gaat.
Maar de plek is zichzelf niet
meer, als het publiek keurig in
rijen zit, voor het grootste ge
deelte zelfs met de rug naar de
toog. Zo zijn zelfs de voordelen
van een theater opgegeven,
want als Verstraete ligt of zich
bukt, is hij voor een deel van het
publiek onzichtbaax: Daar staat
tegenover dat De Biechtspiegel
in deze opzet gespeeld kan wor
den in regio's waar helemaal
geen theater is. En een café-op
stelling handhaven is natuurlijk
niet zo praktisch. Gelukkig
weet Verstraete met zijn virtuo
ze spel alle bezwaren over de op
zet snel weg te nemen. Hij
brengt zoveel leven in de toch al
prachtige monoloog van schrij
ver Bart Plouvier, dat het pu
bliek zich binnen de kortste ke
ren wel degelijk in de 'staminee'
van een klein dorp waant. Het
ene na het andere pijpje Palm
wegklokkend, maakt hij duide
lijk dat het café een toevluchts
oord is in een snel veranderde
Acteur Mark Verstraete vertolkt
de monoloog De Biechtspiegel
in café Juliana in Biggekerke.
foto Lex de Meester
wereld. Met veel humor vertelt
hij over eigenares Irma, haar
stamgasten en de 'stadsmussen',
die in het dorp zijn komen wo
nen.
Allengs wordt zijn verhaal
grimmiger. De jukebox, sym-
door Rinus Antonisse
GOES - De CDA-Statenfractie
staat achter aanleg van de Wes
terschelde Containerterminal
en wil dat de Staten hierover 4
oktober beslissen. Het is brood
nodig voor versterking van de
Zeeuwse economie en daarmee
de werkgelegenheid.
De nadelige gevolgen die de
komst van de WCT met zich
meebrengt, accepteert de frac
tie. Wel dient de hogere milieu
belasting zoveel mogelijk te
worden beperkt. Dat geldt met
name voor geluid- en trilling-
hinder langs de spoorlijn en te
verwachten knelpunten op de
weg (zoals verbreding Sloeweg).
Dit bleek gisteren tijdens een
bijeenkomst van CDA-Beve-
landen en de Statenfractie in
Goes. Statenleden J. Ramondt
en H. van Waveren legden de on
geveer 90 belangstellenden uit
waarom Zeeland volgens de
CD A-fractie een W CT, die in het
laagste geval circa 1400 ar
beidsplaatsen oplevert, niet
voorbij kan laten gaan. Ze stel
den dat verdere havenontwik
keling onmisbaar is.
Elite-economie
Werk in informatica en zorg
kunnen het wegvallen van de
WCT-werkgelegenheid beslist
niet compenseren, betoogden
Ramondt en Van Waveren. Bo
vendien is er in de sector dienst
verlening veelal sprake van eli
te-economie en het CDA voelt
zich verantwoordelijk voor het
scheppen van werk op alle ni
veaus, voor alle mensen.
De twee Statenleden betoogden
in het hol van de leeuw - het ver
zet tegen de WCT neemt op de
Bevelanden toe, nu mensen de
effecten van vooral het vervoer
over weg, spoor en water meer
gaan beseffen - dat er wel harde
afspraken gemaakt moeten
worden om overlast in te dam
men. Van Waveren wees erop
dat onderzoek aantoont dat aan
geluid en trillingen langs het
spoor door een combinatie van
maatregelen veel te doen is.
„Maatregelen moeten gereali
seerd zijn vóórdat de eerste
WCT-trein in 2006 gaat rijden."
De Statenleden constateerden
dat de nautische veiligheid door
de WCT niet verder onder druk
komt te staan. Het plan voor na
tuurcompensatie gaven ze een
dikke voldoende, al komt er een
andere natuursoort terug dan
wat in de Westerschelde verlo
ren gaat. De landschappelijke
inpassing van de terminal moet
meer aandacht krijgen, met na
me richting Waardevol Cul
tuurlandschap Zak van Zuid-
Beveland.
De statenfractie stelt naast mi
lieumaatregelen ook als eis dat
bedrijvigheid voortvloeiend uit
de WCT zich niet als rode vlek
over de provincie verspreidt.
„Het moet geconcentreerd blij
ven in de huidige vastgelegde
industriegebieden", merkte Van
Waveren op.
Gedeputeerde A. Poppelaars
deed een dringend beroep op de
gemeentebesturen van Goes,
Kapelle en Reimerswaal om
vóór 4 oktober met de provincie
een overeenkomst te sluiten
over de voorwaarden op milieu
gebied. Hij stelde vast dat de ge
meenteraden in beginsel niet te
gen de WCT zijn. „Het gaat ze
om maatregelen om de overlast
te beperken. Daar moeten we
harde afspraken overmaken."
Advertentie
met zeezicht
Een overvloed aar
warme en koude
gerechten
Grand Hotel Ar ion
Tel.: 0118-410502
bool van de gezellige jaren zes
tig, is weg, de boeren die genera
ties lang in de stront en de grond
hebben gewroet, hebben te ma
ken met melkquota en mest
overschotten. Zelf wordt hij op
gevreten door 'liefde die hij niet
krijgt en niet meer kwijt kan'.
Zijn kinderen zijn het huis uit,
zijn dromen - over een reis naar
Rio waar 'de vrouwen een dia
mant in hun navel en een veer in
hun gathebben'-zijnniet uitge
komen, hij zit met een 'elas-
tiekske' aan het dorp vast. En
daar heeft hij 'spijt en kolere',
want van zijn vrouw Marja
krijgt hij geen liefde en geen ge
zelligheid.
Uiteindelijk, als het drama te
zwaar dreigt te worden, blijkt
het café een veilige haven voor
de zeeman die nooit is gaan va
ren, een plek van troost, omdat
de tijd daar na een paar biertjes
stolt. Wie zat iskan niet vooruit
zien, dus zelfs de dood blijft op
afstand. Even valt alles op zijn
plaats, ook de jukebox is weer
terug. Maar, beseft het publiek,
de troost is tijdelijk. Zolang de
roes duurt.
De Biechtspiegel is ook te zien van
avond in café Juliana, Biggekerke,
vr30enza31 aug. De Drie Koningen
in Groede, ma 2 en di 3 sept. Zee-
lands Welvaren in Scherpenisse, ivo
4 en do 5 sept. Havenzicht in Kam
perland en vrij 6 en za 7 sept. Land
en Scheldezicht in Bath.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - De Europese
Commissie moet snel een goede
regeling treffen voor de toela
ting van Spaanse en Portugese
vissers tot de Noordzee vanaf 1
januari 2003. De visserijge
meenten in Nederland vrezen
anders 'verhitte gemoederen en
ongewenste situaties op zee',
hebben zij gisteren geschreven
aan Eurocommissaris Fischler
van Visserij.
De Nederlandse visserijge
meenten, waaronder Vlissin
gen, Reimerswaal, Noord-Be
veland, Schouwen-Duiveland
en Goedereede, reageren op
voorstellen voor een toekomstig
Europees visserijbeleid. Euro
commissaris Fischler heeft die
voor de zomer gepresenteerd.
De visserijgemeenten én -pro
vincies ondersteunen het uit
gangspunt van de Europese
Commissie dat er óók in het be
lang van de visserij moet wor
den gestreefd naar een duur
zaam beheer van visbestanden.
Juist de toelating van Spaanse
en Portugese vissers tot de
Noordzee vanaf volgend jaar
kan daarmee op gespannen voet
staan, stellen zij. Nieuw is de
komst van de Spanjaarden en
Portugezen niet. Bij de toetre
ding van Spanje en Portugal tot
de Europese Unie in 1986 is dat
al afgesproken. Alleen, het mo
ment komt erg dichtbij en wa
terdichte afspraken zijn er niet.
De Spanjaarden en Portugezen
mogen officieel uitsluitend op
niet-gequoteerde vissoorten
vissen op de Noordzee, maar dat
kan bijna niet zonder ook ge
quoteerde vissoorten zoals
schol, tong en kabeljauw te van
gen. Omdat met name het ka
beljauwbestand er slecht voor
staat en ook de schol- en tong
quota niet overlopen, kan dat
tot onrust leiden, vrezen de bur
gemeesters van de visserijge
meenten.
Los van de komst van Spaanse
en Portugese vissers maken de
Nederlandse visserij gemeenten
en -provincies zich grote zorgen
over de gevolgen van het nieuwe
Europese visserijbeleid voor de
werkgelegenheid, zowel op zee
als in de visverwerkende indu
strie. Eurocommissaris Fischler
wil de Nederlandse vloot fors
laten inkrimpen, al heeft hij dat
later genuanceerd.
Onvermijdelijk
Voor de visserijgemeenten is een
forse inkrimping onverteer
baar, maar zij realiseren zich
tegelijkertijd dat een verdere
verkleining van de vloot onver
mijdelijk is. De belangstelling
voor sanering van schepen is
groot de laatste tijd, vanwege de
lage visquota én gebrek aan per
soneel. Om vissers die stoppen
aan ander werk te kunnen hel
pen, vragen de gemeenten Euro
pese steun voor werkgelegen
heidsprojecten. Want zeker in
plaatsen waarin visserij erg be
langrijk is, is het volgens de
briefschrijvers 'geen gemakke
lijke opgave om vervangende
werkgelegenheid te vinden'.
Het was de collega's niet ont
gaan. Die vermoeide blik, die
aanzwellende walletjes, de
zorgelijke frons, het onder
drukte geeuwen: een klassiek
geval van gebrek aan slaap.
Resultaat van een verstoord
slaapritme, de prijs van ja
renlang nachtdiensten
draaien, dacht de gekwelde
Middelburger zelf. En wreef
zich nog eens in de ogen.
Men hoorde het meelevend
aan. Of hij al melatonine ge
probeerd had, vroeg de een.
Of hij een inslaper bliefde,
vroeg de ander. En een derde
kwam met een uitstekend
boek aan, waarin tal van pro
fessoren hun visie op het
slaapprobleem gaven.
Die week sliep hij voor het
eerst sinds lange tijd aan één
stuk door. Dat boek, ver
klaarde hij desgevraagd, dat
was gewoonweg fenomenaal.
Na drie pagina's kon hij zijn
ogen al niet meer openhou
den. Wat je noemt, een échte
slaap-pil.