Belangenclub stapt naar rechter
De Biechtspiegel heeft
geen echt café nodig
brunch
13
Gevolgen van
terminal groter
dan verwacht
1
Strandhuisje voor alle weertypen
Statenfractie CDA
stemt in met WCT
Omwonenden eisen snelle schorsing sloopvergunning Middelburgse kazerne
Telefoonstoring
in stadhuis
van Terneuzen
"Ik werk graag voor de groenste
provincie van Nederland."
Scooterrijder
gewond bij
aanrijding
zeeuwse almanak
Pil
WALCHEREN
donderdag 29 augustus 2002
door Ab van derSluis
MIDDELBURG - De belangen
vereniging Van A tot Z stapt
naar de rechtbank om de sloop
van de oude Berghuijskazerne
in Middelburg tegen te houden.
De omwonenden willen dat de
rechter de afgegeven sloopver
gunning schorst.
Zij vinden ondermeer dat de ge
meente nog steeds geen zeker
heid heeft gegeven voor herstel
van hun woningen als deze door
de sloop van het kazernecom
plex schade oplopen. Op de plek
van de kazerne wil de gemeente
een nieuw theater bouwen.
De bezwaren van de belangen
vereniging zijn niet nieuw. Eer
der al stapte zij naar de gemeen
telijke commissie bezwaar- en
beroepschriften.
Voor die commissie voerde Van
A tot Z aan dat de omliggende
gebouwen van de Generaal
Berghuijskazerne onvoldoende
beschermd worden, dat de vei
ligheid onvoldoende gegaran
deerd is en dat de eventuele
schade niet goed is geregeld. De
TERNEUZEN - Het stadhuis
van Terneuzen was gisteren tus
sen 10.45 en 14.00 uur telefo
nisch onbereikbaar. Ambtena
ren konden zelf ook niet bellen
via de centrale van het stadhuis.
De oorzaak lag waarschijnlijk
in een technische storing, maar
KPN Telecom kon gisteren nog
geen uitsluitsel geven. „Een
aantal particuliere bellers kreeg
een bandj e te horen dat het stad
huis vanwege een technische
storing niet bereikbaar was.
Misschien is dat de reden dat we
weinig reacties hebben gehad,
toen we weer bereikbaar wa
ren", aldus een gemeente
woordvoerder.
Advertentie
vanavond vanaf 17.30 uur
Brasseriemenu
gekookce mosselen
voor 11,50
of vegetarische menu:
tomaten-pompoensoep
quiche met kleine salade
en ijs
voor 9,00
Brasserie De Drvkkery
en MuZEEumbrasserie
De Gecroonde Liefde
in Vlissingen verzorgen
het fcstivalcafé van net
zeeland
nazomer
festival
elke dag Abdijplein
zondag 1 september
13.00-17.00 uur
13.45 en 15.15 uur
proeflessen
kijk ook op
www.drukkeriimiddelbure.nl
Advertentie
Een overvloed aan
warme en koude
gerechten
Grand Hotel Arion
Tel.: 0118-410502
commissie bezwaar- en beroep
schriften stelde de belangenver-
ening in het ongelijk.
Burgemeester en wethouders
van Middelburg besloten op 4
maart van dit jaar een sloopver
gunning af te geven. De belan
genvereniging tekende bezwaar
aan. Op 9 juli besloot het college
het bezwaarschrift af te wijzen
en de vergunning definitief af te
geven.
Vooropnames
Om schades aan huizen vast te
stellen, heeft de gemeente een
bedrijf opdracht gegeven zoge
heten vooropnames te maken
van de woningen, die zich in een
straal van vijftig meter van de
kazerne bevinden. Volgens van
A tot Z is dat onderzoek niet
goed geweest.
In het sloopplan is volgens de
bewoners ook geen rekening ge
houden met de aanwezigheid
van asbest in de straten achter
de Koningstraat. In die huurwo
ningen bevindt zich astbest.
Door trillingen en andere soor
ten van overlast als gevolg van
de sloop, kunnen asbestdeeltjes
vrijkomen. De belangenvereni
ging wijst daarbij op de brand
7an maandagnacht, waarbij de
ze deeltjes vrijkwamen. De ge
meente heeft, aldus de bewo
ners, verzuimd een onderzoek in
te stellen naar asbest in de
woonwijk.
De bewoners hebben haast om
naar de rechtbank te stappen en
een schorsing van de bouwver
gunning aan te vragen, omdat
de gemeente komende maandag
al wil beginnen met de sloop van
de kazerne. De belangenvereni
ging vindt dat de sloopvergun
ning geschorst moet worden,
omdat anders geen weg meer te
rug is.
Van A tot Z wijst er ook op dat er
onvoldoende parkeerplaatsen
zijn gevonden voor de schouw
burg. De gemeenteraad besloot
in juni niet vier parkeerlagen,
maar slechts twee lagen te bou
wen onder de schouwburg, om
kosten te besparen. Wethouder
A. van 't Westeinde kreeg op
dracht op zoek te gaan naar een „Tot op heden is uit niets geble- genvereniging. Sloop van de ka is. Ook de noodzakelijke be-
andere locatie voor honderd ken dat B en W geslaagd zijn in zerne betekent volgens Van A stemmingsplan wijziging is nog
parkeerplaatsen. die opdracht", aldus de belan- tot Z dat er geen weg meer terug niet rond.
Dishoek is een glazen strandhuisje rijker.
door Edith Ramakers
DISHOEK - Het strandhuisje van glas langs
de Walcherse kust oogst bewondering van
de badgasten. De buurvrouw is zelfs 'lichte
lijk jaloers'. Want onder alle weersomstan
digheden is het er prettig toeven, weet ze in
tussen. Het haast doorzichtige strandhuisje
bij Dishoek is een ontwerp van architecten
bureau Paul van den Heuvel uit Breda.
Als het mooi weer isworden de wanden van
glas weggevouwen en heeft de wind vrij
spel. De terrassen aan de zee- en duinzijde
worden in een klap vergroot. Bij veel wind
geven de vouwwanden weer beschutting en
kan 'ergens op het terras een aangename
plaats gevonden worden'.
Van den Heuvel verklaart: „Er is gezocht
met zeezicht
BIGGEKERKE,
Nazomerfestival
De Biechtspiegel, van Bart Plouvier
met Mark Verstraete, regie Frie
Couwberghs
door Ernst Jan Rozendaal
De monoloog De Biechtspie
gel gaat over een man in een
dorpscafé. Voor het Zeeland
Nazomer Festival is het stuk,
dat twee jaar geleden met veel
succes in Vlaamse theaters werd
gespeeld, gesitueerd in Zeeuwse
dorpscafés, zoals gisteravond -
de première - in café Juliana in
Biggekerke. Een prachtig idee,
zou je zo zeggen, maar bij bin
nenkomst is het publiek meteen
uit de droom: het café blijkt een
theater.
Zou dat niet mooi zijn geweest,
een bezoek aan een café, veel
volk, gezeten aan ronde tafels of
hangend aan de bar, en dan een
gast die plotseling in sappig
Vlaams aan een monoloog be
gint? Maar nee. Achterin de
ruimte is een podium gebouwd,
voor een gestapelde muur van
ouderwetse bierkratten. Op het
podium wat kratten Palm en een
filmprojector. Daar vertolkt ac-
Advertentie
Gewijzigd
treinverkeer
I Werk aan het spoor
van 30 aug - 5 sep
Tijdens werkzaamheden moeten treinen
via een afwijkende route of dienst
regeling rijden. Als er geen treinen
kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt
u rekening met een langere reisduur.
Leiden C-Alphen a/d Rijn
30 aug t/m 4 okt
's-Hertogenbosch-Nijmegen
30 aug t/m 3 sep
Groningen-Roodeschool/Delfzijl
31 aug t/m 5 sep (NoordNed)
Utrecht Centraal-Nijmegen
31 aug
Amsterdam C-Haarlem
31 aug en 1 sep
Meer weten?
- Kijk op Teletekstpagina 754.
- Kijk op www.ns.nl.
- Haal de folder aan een NS-loket.
- Bel 0900 - 9292 0,50 p.m.).
Onze medewerkers staan u graag
te woord.
teur Mark Verstraete zijn tekst.
Zo voegt het spelen in een café
weinig toe, anders dan dat de
toeschouwers naar een verge
lijkbare plek worden gelokt als
die waarover het in De Biecht
spiegel gaat.
Maar de plek is zichzelf niet
meer, als het publiek keurig in
rijen zit, voor het grootste ge
deelte zelfs met de rug naar de
toog. Zo zijn zelfs de voordelen
van een theater opgegeven,
want als Verstraete ligt of zich
bukt, is hij voor een deel van het
publiek onzichtbaar. Daar staat
tegenover dat De Biechtspiegel
in deze opzet gespeeld kan wor
den in regio's waar helemaal
geen theater is. En een café-op
stelling handhaven is natuurlij k
niet zo praktisch. Gelukkig
weet Verstraete met zijn virtuo
ze spel alle bezwaren over de op
zet snel weg te nemen. Hij
brengt zoveel leven in de toch al
prachtige monoloog van schrij
ver Bart Plouvier, dat het pu
bliek zich binnen de kortste ke
ren wel degelijk in de 'staminee'
van een klein dorp waant. Het
ene na het andere pijpje Palm
wegklokkend, maakt hij duide
lijk dat het café een toevluchts
oord is in een snel veranderde
wereld. Met veel humor vertelt
hij over eigenares Irma, haar
stamgasten en de 'stadsmussen',
die in het dorp zijn komen wo
nen.
Allengs wordt zijn verhaal
grimmiger. De jukebox, sym
bool van de gezellige jaren zes
tig, is weg, de boeren die genera
ties lang in de stront en de grond
hebben gewroet, hebben te ma
ken met melkquota en mest
overschotten. Zelf wordt hij op
gevreten door 'liefde die hij niet
krijgt en niet meer kwijt kan'.
Zijn kinderen zijn het huis uit,
zijn dromen - over een reis naar
Rio waar 'de vrouwen een dia
mant in hun navel en een veer in
hun gat hebben' - zijnniet uitge
komen, hij zit met een 'elas-
tiekske' aan het dorp vast. En
daar heeft hij 'spijt en kolere',
want van zijn vrouw Marja
krijgt hij geen liefde en geen ge
zelligheid.
Uiteindelijk, als het drama te
zwaar dreigt te worden, blijkt
het café een veilige haven voor
de zeeman die nooit is gaan va
ren, een plek van troost, omdat
de tijd daar na een paar biertjes
stolt. Wie zat is, kan niet vooruit
zien, dus zelfs de dood blijft op
afstand. Even valt alles op zijn
plaats, ook de jukebox is weer
terug. Maar, beseft het publiek,
de troost is tijdelijk. Zolang de
roes duurt.
De Biechtspiegel is ook te zien van
avond in café Juliana, Biggekerke,
vr 30 en za31 aug. De Drie Koningen
in Groede, ma 2 en di 3 sept. Zee-
lands Welvaren in Scherpenisse, wo
4 en do 5 sept. Havenzicht in Kam
perland en vrij 6 en za 7 sept. Land
en Scheldezicht in Bath.
Acteur Mark Verstraete vertolkt
de monoloog De Biechtspiegel
in café Juliana in Biggekerke.
foto Lex de Meester
C Advertentie
Een Zeeuwse bestuurder
Dat er naast het gebruik van groene stroom nog meer mogelijk is voor een beter milieu,
laten we bestuurders binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet programma,
waaraan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen.
DELTA
DELTA N.V., POSTBUS 5048,4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD.NL
DELTA: Energi
foto Ruben Oreel
naar een optimaal gebruik van een klein op
pervlakte." De architect moest zich aan de
voorgeschreven maten voor strandhuisjes
houden. Slaaphuisjes mogen niet groter zijn
dan 6.50 bij 3.00 meter. De maximale hoogte
is 2,5 meter. Het huis van glas moest ook nog
eens gemakkelijk te transporteren zijn,
want in de winter moeten de huisjes van het
strand verdwijnen.
BURG-HAAMSTEDE - Een 19-
jarige scooterrijder is dinsdag
namiddag bij Haamstede ge
wond geraakt bij een aanrijding
met een bestelauto.
De 39-jarige bestuurder van de
wagen verzuimde op het kruis
punt van de Zandweg met de
Kraaijensteinweg voorrang te
geven aan de voor hem van
rechts komende Schouwen-
Duivelander.
De jongeman liep door de aan
rijding diverse kneuzingen op.
Zowel de scooter als de bestel
wagen raakten zwaar bescha-
digd.
door Rinus Antonisse
GOES - De Westerschelde
Containerterminal en de er
mee samenhangende bedrij
vigheid vreten ruimte en zor
gen voor méér vrachtverkeer
dan waarmee tot nu toe reke
ning is gehouden. Dit blijkt
uit onderzoek van de Inter
nationale Hogeschool Breda
(NHTV), verricht in opdracht
van de Zeeuwse Milieu Fede
ratie (ZMF).
Vooral de distributie-ont
wikkeling die door de WCT
in gang kan worden gezet,
brengt een groot ruimtebe
slag met zich mee. Er wordt
rekening gehouden met 15
tot 25 grote distributiecentra
(tot 2020). Als voorbeeld
wordt gewezen op het cen
trum van schoenenfabrikant
Reebok op de Maasvlakte,
dat 15 hectare beslaat.
Er is sprake van een zeker
sneeuwbaleffect de WCT
zorgt onder meer voor activi
teiten op het gebied van dis
tributie, waarvoor ruimte
nodig is. De distributiecen
tra trekken ook weer nieuwe
bedrijvigheid aan (nabehan
deling goederen, logistieke
dienstverleners), die even
eens ruimte vergen.
„Al deze ontwikkelingen
zullen een wezenlijke impact
hebben op de open, groene
Zeeuwse ruimte", aldus de
ZMF. Volgens de milieufede
ratie ontstaat er 'ogenblik
kelijk' een conflict met de
recreatieve waarde van de
provincie,' en dus met het
toerisme dat een andere be
langrijke economische pijler
is van Zeeland'.
Het onderzoek toont verder
aan dat er door knelpunten
op het spoor en in de binnen
vaart méér containers over
de weg zullen worden ver
voerd. Ook de distributie
centra en daaruit voortvloei
ende andere bedrijvigheid
zorgen voor extra vrachtver
keer. Zo rijden bij het distri
butiecentrum Reebok in de
piek dagelijks 25 vrachtwa
gens af en aan; verwacht
wordt dat dit aantal binnen
enkele jaren verdubbelt.
In de rapporten over de WCT
is als gunstig aandeel van het
wegvervoer uitgegaan van 19
procent (de rest via spoor en
water). Zich baserend op het
NHTV-onderzoek voorziet
de ZMF een grote toename
van goederenvervoer over de
weg. Dat heeft dan in het bij
zonder te maken met de pro
blemen op het water en de
spoorlijnen.
Lijn 11
Voor het spoorverkeer zijn
lijn 11 (de verbinding Rotter-
dam-Antwerpen) en de aan-
takking van de Zeeuwse lijn
op lijn 11 (de zogeheten
Bocht van Bruinooge) onont
beerlijk. De Belgische over
heid wil hieraan echter niet
meewerken. „Hoe langer een
goede afwikkeling per spoor
uitblijft, hoe meer er via de
weg zal worden getranspor
teerd", stelt de ZMF. Op het
water worden op termijn
problemen voor de binnen
vaart voorzien, met name bij
de sluizen van Hansweert.
Meer vervoer over de weg be
tekent automatisch dat er
meer kansen op verkeersop
stoppingen ontstaan. Er zijn
zes baanvakken waarop file
vorming kan ontstaan. In het
milieu-effectrapport voor de
WCT is voor het voorspellen
van de verkeersdrukte één
vrachtwagen gelijk gesteld
aan 1,75 personenauto's. Dat
is volgens de ZMF te laag,
gezien de aanname van 1,4
containers per truck. Dit be
tekent dat de kans op opstop
pingen op de meest gebruikte
wegvakken groter is dan nu
wordt verondersteld.
De ZMF heeft de gegevens
van het onderzoek toegezon
den aan de Zeeuwse Staten
leden.
door Rinus Antonisse
GOES - De CDA-Staten-
fractie staat achter aanleg
van de Westerschelde Con
tainerterminal en wil dat de
Staten hierover op 4 oktober
beslissen. Het is broodnodig
voor versterking van de
Zeeuwse economie en daar
mee de werkgelegenheid.
De nadelige gevolgen die de
komst van de WCT met zich
meebrengt, accepteert de
fractie. Wel dient de hogere
milieubelasting zoveel mo
gelijk te worden beperkt. Dat
geldt met name voor geluid
en trillinghinder langs de
spoorlijn en te verwachten
knelpunten op de weg
Dit bleek gisteren tijdens een
bij eenkomst van CDA-Beve-
landen en de Statenfractie in
Goes. Statenleden J. Ram-
ondt en H. van Waveren leg
den de ongeveer 90 belang
stellenden uit waarom Zee
land volgens de CD A-fractie
een WCT, die in het laagste
geval circa 1400 arbeids
plaatsen oplevert, niet voor
bij kan laten gaan. Ze stelden
dat verdere havenontwikke
ling onmisbaar is. Werk in in
formatica en zorg kunnen het
wegvallen van de WCT-
werkgelegenheid beslist niet
compenseren, aldus Ram-
ondt en Van Waveren. De
twee Statenleden betoogden
dat wel harde afspraken ge
maakt moeten worden om
overlast in te dammen.
Ramondt en Van Waveren
constateerden dat de nauti
sche veiligheid door de WCT
niet verder onder druk komt
te staan. Het natuurcompen
satieplan gaven ze een dikke
voldoendeal komt er een an
dere natuursoort terug dan in
de Westerschelde verloren
gaat. De landschappelijke
inpassing van de terminal
moet meer aandacht krijgen,
vooral richting Waardevol
Cultuurlandschap Zak van
Zuid-Beveland.
De Statenfractie stelt naast
milieumaatregelen ook als
eis dat bedrijvigheid voort
vloeiend uit de WCT zich niet
als rode vlek over de provin
cie verspreidt. „Het moet ge
concentreerd blijven in de
huidige vastgelegde indu
striegebieden", merkte Van
Waveren op.
Gedeputeerde A. Poppelaars
deed een dringend beroep op
de gemeentebesturen van
Goes, Kapelle en Reimers-
waal om vóór 4 oktober met
de provincie een overeen
komst te sluiten over de voor
waarden op milieugebied.
Hij stelde vast dat de raden in
beginsel niet tegen de WCT
zijn. „Het gaat ze om maatre
gelen om de overlast te be
perken. Daar moeten we har
de afspraken over maken."
De oproep van Poppelaars
viel in elk geval bij de Goese
burgemeester D. van der
Zaag verkeerd. Hij zei dat
Goes al in april 2001 gesigna
leerd heeft dat er grote pro
blemen opdoemen. Dat de
provincie per brief 'vriende
lijk doch dringend' het ge
meentebestuur moest ver
zoeken in actie te komen,
vermeldde hij niet.
Het was de collega's niet ont
gaan. Die vermoeide blik, die
aanzwellende walletjes, de
zorgelijke frons, het onder
drukte geeuwen: een klassiek
geval van gebrek aan slaap.
Resultaat van een verstoord
slaapritme, de prijs van ja
renlang nachtdiensten
draaien, dacht de gekwelde
Middelburger zelf. En wreef
zich nog eens in de ogen.
Men hoorde het meelevend
aan. Of hij al melatonine ge
probeerd had, vroeg de een.
Of hij een inslaper bliefde,
vroeg de ander. En een derde
kwam met een uitstekend
boek aan, waarin tal van pro-
fessoren hun visie op het 1
slaapprobleem gaven.
Die week sliep hij voor het
eerst sinds lange tijd aan één j
stuk door. Dat boek, ver
klaarde hij desgevraagd, dat
was gewoonweg fenomenaal.
Na drie pagina's kon hij zijn
ogen al niet meer openhou
den. Wat je noemt, een échte
slaappil.