Belangenclub stapt naar rechter De Biechtspiegel heeft geen echt café nodig brunch 13 Gevolgen van terminal groter dan verwacht 1 Strandhuisje voor alle weertypen Statenfractie CDA stemt in met WCT Omwonenden eisen snelle schorsing sloopvergunning Middelburgse kazerne Telefoonstoring in stadhuis van Terneuzen "Ik werk graag voor de groenste provincie van Nederland." Scooterrijder gewond bij aanrijding zeeuwse almanak Pil WALCHEREN donderdag 29 augustus 2002 door Ab van derSluis MIDDELBURG - De belangen vereniging Van A tot Z stapt naar de rechtbank om de sloop van de oude Berghuijskazerne in Middelburg tegen te houden. De omwonenden willen dat de rechter de afgegeven sloopver gunning schorst. Zij vinden ondermeer dat de ge meente nog steeds geen zeker heid heeft gegeven voor herstel van hun woningen als deze door de sloop van het kazernecom plex schade oplopen. Op de plek van de kazerne wil de gemeente een nieuw theater bouwen. De bezwaren van de belangen vereniging zijn niet nieuw. Eer der al stapte zij naar de gemeen telijke commissie bezwaar- en beroepschriften. Voor die commissie voerde Van A tot Z aan dat de omliggende gebouwen van de Generaal Berghuijskazerne onvoldoende beschermd worden, dat de vei ligheid onvoldoende gegaran deerd is en dat de eventuele schade niet goed is geregeld. De TERNEUZEN - Het stadhuis van Terneuzen was gisteren tus sen 10.45 en 14.00 uur telefo nisch onbereikbaar. Ambtena ren konden zelf ook niet bellen via de centrale van het stadhuis. De oorzaak lag waarschijnlijk in een technische storing, maar KPN Telecom kon gisteren nog geen uitsluitsel geven. „Een aantal particuliere bellers kreeg een bandj e te horen dat het stad huis vanwege een technische storing niet bereikbaar was. Misschien is dat de reden dat we weinig reacties hebben gehad, toen we weer bereikbaar wa ren", aldus een gemeente woordvoerder. Advertentie vanavond vanaf 17.30 uur Brasseriemenu gekookce mosselen voor 11,50 of vegetarische menu: tomaten-pompoensoep quiche met kleine salade en ijs voor 9,00 Brasserie De Drvkkery en MuZEEumbrasserie De Gecroonde Liefde in Vlissingen verzorgen het fcstivalcafé van net zeeland nazomer festival elke dag Abdijplein zondag 1 september 13.00-17.00 uur 13.45 en 15.15 uur proeflessen kijk ook op www.drukkeriimiddelbure.nl Advertentie Een overvloed aan warme en koude gerechten Grand Hotel Arion Tel.: 0118-410502 commissie bezwaar- en beroep schriften stelde de belangenver- ening in het ongelijk. Burgemeester en wethouders van Middelburg besloten op 4 maart van dit jaar een sloopver gunning af te geven. De belan genvereniging tekende bezwaar aan. Op 9 juli besloot het college het bezwaarschrift af te wijzen en de vergunning definitief af te geven. Vooropnames Om schades aan huizen vast te stellen, heeft de gemeente een bedrijf opdracht gegeven zoge heten vooropnames te maken van de woningen, die zich in een straal van vijftig meter van de kazerne bevinden. Volgens van A tot Z is dat onderzoek niet goed geweest. In het sloopplan is volgens de bewoners ook geen rekening ge houden met de aanwezigheid van asbest in de straten achter de Koningstraat. In die huurwo ningen bevindt zich astbest. Door trillingen en andere soor ten van overlast als gevolg van de sloop, kunnen asbestdeeltjes vrijkomen. De belangenvereni ging wijst daarbij op de brand 7an maandagnacht, waarbij de ze deeltjes vrijkwamen. De ge meente heeft, aldus de bewo ners, verzuimd een onderzoek in te stellen naar asbest in de woonwijk. De bewoners hebben haast om naar de rechtbank te stappen en een schorsing van de bouwver gunning aan te vragen, omdat de gemeente komende maandag al wil beginnen met de sloop van de kazerne. De belangenvereni ging vindt dat de sloopvergun ning geschorst moet worden, omdat anders geen weg meer te rug is. Van A tot Z wijst er ook op dat er onvoldoende parkeerplaatsen zijn gevonden voor de schouw burg. De gemeenteraad besloot in juni niet vier parkeerlagen, maar slechts twee lagen te bou wen onder de schouwburg, om kosten te besparen. Wethouder A. van 't Westeinde kreeg op dracht op zoek te gaan naar een „Tot op heden is uit niets geble- genvereniging. Sloop van de ka is. Ook de noodzakelijke be- andere locatie voor honderd ken dat B en W geslaagd zijn in zerne betekent volgens Van A stemmingsplan wijziging is nog parkeerplaatsen. die opdracht", aldus de belan- tot Z dat er geen weg meer terug niet rond. Dishoek is een glazen strandhuisje rijker. door Edith Ramakers DISHOEK - Het strandhuisje van glas langs de Walcherse kust oogst bewondering van de badgasten. De buurvrouw is zelfs 'lichte lijk jaloers'. Want onder alle weersomstan digheden is het er prettig toeven, weet ze in tussen. Het haast doorzichtige strandhuisje bij Dishoek is een ontwerp van architecten bureau Paul van den Heuvel uit Breda. Als het mooi weer isworden de wanden van glas weggevouwen en heeft de wind vrij spel. De terrassen aan de zee- en duinzijde worden in een klap vergroot. Bij veel wind geven de vouwwanden weer beschutting en kan 'ergens op het terras een aangename plaats gevonden worden'. Van den Heuvel verklaart: „Er is gezocht met zeezicht BIGGEKERKE, Nazomerfestival De Biechtspiegel, van Bart Plouvier met Mark Verstraete, regie Frie Couwberghs door Ernst Jan Rozendaal De monoloog De Biechtspie gel gaat over een man in een dorpscafé. Voor het Zeeland Nazomer Festival is het stuk, dat twee jaar geleden met veel succes in Vlaamse theaters werd gespeeld, gesitueerd in Zeeuwse dorpscafés, zoals gisteravond - de première - in café Juliana in Biggekerke. Een prachtig idee, zou je zo zeggen, maar bij bin nenkomst is het publiek meteen uit de droom: het café blijkt een theater. Zou dat niet mooi zijn geweest, een bezoek aan een café, veel volk, gezeten aan ronde tafels of hangend aan de bar, en dan een gast die plotseling in sappig Vlaams aan een monoloog be gint? Maar nee. Achterin de ruimte is een podium gebouwd, voor een gestapelde muur van ouderwetse bierkratten. Op het podium wat kratten Palm en een filmprojector. Daar vertolkt ac- Advertentie Gewijzigd treinverkeer I Werk aan het spoor van 30 aug - 5 sep Tijdens werkzaamheden moeten treinen via een afwijkende route of dienst regeling rijden. Als er geen treinen kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt u rekening met een langere reisduur. Leiden C-Alphen a/d Rijn 30 aug t/m 4 okt 's-Hertogenbosch-Nijmegen 30 aug t/m 3 sep Groningen-Roodeschool/Delfzijl 31 aug t/m 5 sep (NoordNed) Utrecht Centraal-Nijmegen 31 aug Amsterdam C-Haarlem 31 aug en 1 sep Meer weten? - Kijk op Teletekstpagina 754. - Kijk op www.ns.nl. - Haal de folder aan een NS-loket. - Bel 0900 - 9292 0,50 p.m.). Onze medewerkers staan u graag te woord. teur Mark Verstraete zijn tekst. Zo voegt het spelen in een café weinig toe, anders dan dat de toeschouwers naar een verge lijkbare plek worden gelokt als die waarover het in De Biecht spiegel gaat. Maar de plek is zichzelf niet meer, als het publiek keurig in rijen zit, voor het grootste ge deelte zelfs met de rug naar de toog. Zo zijn zelfs de voordelen van een theater opgegeven, want als Verstraete ligt of zich bukt, is hij voor een deel van het publiek onzichtbaar. Daar staat tegenover dat De Biechtspiegel in deze opzet gespeeld kan wor den in regio's waar helemaal geen theater is. En een café-op stelling handhaven is natuurlij k niet zo praktisch. Gelukkig weet Verstraete met zijn virtuo ze spel alle bezwaren over de op zet snel weg te nemen. Hij brengt zoveel leven in de toch al prachtige monoloog van schrij ver Bart Plouvier, dat het pu bliek zich binnen de kortste ke ren wel degelijk in de 'staminee' van een klein dorp waant. Het ene na het andere pijpje Palm wegklokkend, maakt hij duide lijk dat het café een toevluchts oord is in een snel veranderde wereld. Met veel humor vertelt hij over eigenares Irma, haar stamgasten en de 'stadsmussen', die in het dorp zijn komen wo nen. Allengs wordt zijn verhaal grimmiger. De jukebox, sym bool van de gezellige jaren zes tig, is weg, de boeren die genera ties lang in de stront en de grond hebben gewroet, hebben te ma ken met melkquota en mest overschotten. Zelf wordt hij op gevreten door 'liefde die hij niet krijgt en niet meer kwijt kan'. Zijn kinderen zijn het huis uit, zijn dromen - over een reis naar Rio waar 'de vrouwen een dia mant in hun navel en een veer in hun gat hebben' - zijnniet uitge komen, hij zit met een 'elas- tiekske' aan het dorp vast. En daar heeft hij 'spijt en kolere', want van zijn vrouw Marja krijgt hij geen liefde en geen ge zelligheid. Uiteindelijk, als het drama te zwaar dreigt te worden, blijkt het café een veilige haven voor de zeeman die nooit is gaan va ren, een plek van troost, omdat de tijd daar na een paar biertjes stolt. Wie zat is, kan niet vooruit zien, dus zelfs de dood blijft op afstand. Even valt alles op zijn plaats, ook de jukebox is weer terug. Maar, beseft het publiek, de troost is tijdelijk. Zolang de roes duurt. De Biechtspiegel is ook te zien van avond in café Juliana, Biggekerke, vr 30 en za31 aug. De Drie Koningen in Groede, ma 2 en di 3 sept. Zee- lands Welvaren in Scherpenisse, wo 4 en do 5 sept. Havenzicht in Kam perland en vrij 6 en za 7 sept. Land en Scheldezicht in Bath. Acteur Mark Verstraete vertolkt de monoloog De Biechtspiegel in café Juliana in Biggekerke. foto Lex de Meester C Advertentie Een Zeeuwse bestuurder Dat er naast het gebruik van groene stroom nog meer mogelijk is voor een beter milieu, laten we bestuurders binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet programma, waaraan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen. DELTA DELTA N.V., POSTBUS 5048,4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD.NL DELTA: Energi foto Ruben Oreel naar een optimaal gebruik van een klein op pervlakte." De architect moest zich aan de voorgeschreven maten voor strandhuisjes houden. Slaaphuisjes mogen niet groter zijn dan 6.50 bij 3.00 meter. De maximale hoogte is 2,5 meter. Het huis van glas moest ook nog eens gemakkelijk te transporteren zijn, want in de winter moeten de huisjes van het strand verdwijnen. BURG-HAAMSTEDE - Een 19- jarige scooterrijder is dinsdag namiddag bij Haamstede ge wond geraakt bij een aanrijding met een bestelauto. De 39-jarige bestuurder van de wagen verzuimde op het kruis punt van de Zandweg met de Kraaijensteinweg voorrang te geven aan de voor hem van rechts komende Schouwen- Duivelander. De jongeman liep door de aan rijding diverse kneuzingen op. Zowel de scooter als de bestel wagen raakten zwaar bescha- digd. door Rinus Antonisse GOES - De Westerschelde Containerterminal en de er mee samenhangende bedrij vigheid vreten ruimte en zor gen voor méér vrachtverkeer dan waarmee tot nu toe reke ning is gehouden. Dit blijkt uit onderzoek van de Inter nationale Hogeschool Breda (NHTV), verricht in opdracht van de Zeeuwse Milieu Fede ratie (ZMF). Vooral de distributie-ont wikkeling die door de WCT in gang kan worden gezet, brengt een groot ruimtebe slag met zich mee. Er wordt rekening gehouden met 15 tot 25 grote distributiecentra (tot 2020). Als voorbeeld wordt gewezen op het cen trum van schoenenfabrikant Reebok op de Maasvlakte, dat 15 hectare beslaat. Er is sprake van een zeker sneeuwbaleffect de WCT zorgt onder meer voor activi teiten op het gebied van dis tributie, waarvoor ruimte nodig is. De distributiecen tra trekken ook weer nieuwe bedrijvigheid aan (nabehan deling goederen, logistieke dienstverleners), die even eens ruimte vergen. „Al deze ontwikkelingen zullen een wezenlijke impact hebben op de open, groene Zeeuwse ruimte", aldus de ZMF. Volgens de milieufede ratie ontstaat er 'ogenblik kelijk' een conflict met de recreatieve waarde van de provincie,' en dus met het toerisme dat een andere be langrijke economische pijler is van Zeeland'. Het onderzoek toont verder aan dat er door knelpunten op het spoor en in de binnen vaart méér containers over de weg zullen worden ver voerd. Ook de distributie centra en daaruit voortvloei ende andere bedrijvigheid zorgen voor extra vrachtver keer. Zo rijden bij het distri butiecentrum Reebok in de piek dagelijks 25 vrachtwa gens af en aan; verwacht wordt dat dit aantal binnen enkele jaren verdubbelt. In de rapporten over de WCT is als gunstig aandeel van het wegvervoer uitgegaan van 19 procent (de rest via spoor en water). Zich baserend op het NHTV-onderzoek voorziet de ZMF een grote toename van goederenvervoer over de weg. Dat heeft dan in het bij zonder te maken met de pro blemen op het water en de spoorlijnen. Lijn 11 Voor het spoorverkeer zijn lijn 11 (de verbinding Rotter- dam-Antwerpen) en de aan- takking van de Zeeuwse lijn op lijn 11 (de zogeheten Bocht van Bruinooge) onont beerlijk. De Belgische over heid wil hieraan echter niet meewerken. „Hoe langer een goede afwikkeling per spoor uitblijft, hoe meer er via de weg zal worden getranspor teerd", stelt de ZMF. Op het water worden op termijn problemen voor de binnen vaart voorzien, met name bij de sluizen van Hansweert. Meer vervoer over de weg be tekent automatisch dat er meer kansen op verkeersop stoppingen ontstaan. Er zijn zes baanvakken waarop file vorming kan ontstaan. In het milieu-effectrapport voor de WCT is voor het voorspellen van de verkeersdrukte één vrachtwagen gelijk gesteld aan 1,75 personenauto's. Dat is volgens de ZMF te laag, gezien de aanname van 1,4 containers per truck. Dit be tekent dat de kans op opstop pingen op de meest gebruikte wegvakken groter is dan nu wordt verondersteld. De ZMF heeft de gegevens van het onderzoek toegezon den aan de Zeeuwse Staten leden. door Rinus Antonisse GOES - De CDA-Staten- fractie staat achter aanleg van de Westerschelde Con tainerterminal en wil dat de Staten hierover op 4 oktober beslissen. Het is broodnodig voor versterking van de Zeeuwse economie en daar mee de werkgelegenheid. De nadelige gevolgen die de komst van de WCT met zich meebrengt, accepteert de fractie. Wel dient de hogere milieubelasting zoveel mo gelijk te worden beperkt. Dat geldt met name voor geluid en trillinghinder langs de spoorlijn en te verwachten knelpunten op de weg Dit bleek gisteren tijdens een bij eenkomst van CDA-Beve- landen en de Statenfractie in Goes. Statenleden J. Ram- ondt en H. van Waveren leg den de ongeveer 90 belang stellenden uit waarom Zee land volgens de CD A-fractie een WCT, die in het laagste geval circa 1400 arbeids plaatsen oplevert, niet voor bij kan laten gaan. Ze stelden dat verdere havenontwikke ling onmisbaar is. Werk in in formatica en zorg kunnen het wegvallen van de WCT- werkgelegenheid beslist niet compenseren, aldus Ram- ondt en Van Waveren. De twee Statenleden betoogden dat wel harde afspraken ge maakt moeten worden om overlast in te dammen. Ramondt en Van Waveren constateerden dat de nauti sche veiligheid door de WCT niet verder onder druk komt te staan. Het natuurcompen satieplan gaven ze een dikke voldoendeal komt er een an dere natuursoort terug dan in de Westerschelde verloren gaat. De landschappelijke inpassing van de terminal moet meer aandacht krijgen, vooral richting Waardevol Cultuurlandschap Zak van Zuid-Beveland. De Statenfractie stelt naast milieumaatregelen ook als eis dat bedrijvigheid voort vloeiend uit de WCT zich niet als rode vlek over de provin cie verspreidt. „Het moet ge concentreerd blijven in de huidige vastgelegde indu striegebieden", merkte Van Waveren op. Gedeputeerde A. Poppelaars deed een dringend beroep op de gemeentebesturen van Goes, Kapelle en Reimers- waal om vóór 4 oktober met de provincie een overeen komst te sluiten over de voor waarden op milieugebied. Hij stelde vast dat de raden in beginsel niet tegen de WCT zijn. „Het gaat ze om maatre gelen om de overlast te be perken. Daar moeten we har de afspraken over maken." De oproep van Poppelaars viel in elk geval bij de Goese burgemeester D. van der Zaag verkeerd. Hij zei dat Goes al in april 2001 gesigna leerd heeft dat er grote pro blemen opdoemen. Dat de provincie per brief 'vriende lijk doch dringend' het ge meentebestuur moest ver zoeken in actie te komen, vermeldde hij niet. Het was de collega's niet ont gaan. Die vermoeide blik, die aanzwellende walletjes, de zorgelijke frons, het onder drukte geeuwen: een klassiek geval van gebrek aan slaap. Resultaat van een verstoord slaapritme, de prijs van ja renlang nachtdiensten draaien, dacht de gekwelde Middelburger zelf. En wreef zich nog eens in de ogen. Men hoorde het meelevend aan. Of hij al melatonine ge probeerd had, vroeg de een. Of hij een inslaper bliefde, vroeg de ander. En een derde kwam met een uitstekend boek aan, waarin tal van pro- fessoren hun visie op het 1 slaapprobleem gaven. Die week sliep hij voor het eerst sinds lange tijd aan één j stuk door. Dat boek, ver klaarde hij desgevraagd, dat was gewoonweg fenomenaal. Na drie pagina's kon hij zijn ogen al niet meer openhou den. Wat je noemt, een échte slaappil.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 13