Onderzoek WCT begon jaar terug
Er is iets goed
mis met die
bandenprikker
Vlissingse wordt gek van carillon
Terneuzense fracties
willen tunnelverbod
gevaarlijke stoffen
Goesenaar wijt fors
alcoholpercentage
aan medicijngebruik
CDA praat
in Goes
over WCT
Provincie en raadsleden verwijten gemeentebestuur Goes getreuzel
Platform oppert heffing
statiegeld op zakken poep
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - Brandweer
korpsen uit Borsele of Terneu-
zen zullen bij een calamiteit in
de Westerscheldetunnel zeker
een kwartier tijd nodig hebben
om op de plek des onheils aan te
komen in plaats van de elf mi
nuten die daar voor nodig zou
den moeten zijn. Die vier minu
ten zijn het verschil tussen een
aanvaardbare veiligheidsnorm
en de meest optimale.
De gemeenten en de brandweer
korpsen zouden graag die meest
gunstige veiligheidswaarborg
willen verlenen aan gebruikers
van de tunnel, maar dit kan voor
januari 2005 gewoonweg niet.
Een en ander hield burgemees
ter R. Barbé van Terneuzen gis
teravond de leden van de com
missie algemeen bestuur voor
die zich bogen over het college
voorstel om 1,5 miljoen euro uit
te trekken voor de aanschaf van
extra brandweermaterieel (een
schuimblusvoertuig en een in
terventiewagen), scholing van
personeel en een nieuwe kazer
ne voor het fusiekorps Philippi-
ne/Hoek, De commissie was
unaniem van mening dat de in
vesteringen voor de brandweer
noodzakelijk moesten worden
geacht. Uitstel zou namelijk be
tekenen dat de ramphulpverle
ning in de Westerscheldetunnel
in het geding zou komen. Met de
opening van de verbinding - in
maart volgend jaar - in het ver
schiet, zou dit een slechte zaak
zijn.
Extra kosten
Wel vonden vrijwel alle fracties
dat de twee gemeenten niet al
leen voor de extra kosten voor
de brandweerzorg moesten op
draaien. Van burgemeester Bar
bé wilde men dan ook horen in
hoeverre de provincie en het mi
nisterie van Binnenlandse Za
ken genegen zouden zijn om ook
met geld over de brug te komen.
Zekerheid daarover kon Barbé
echter niet geven. Wel wist hij de
commissie te melden dat het mi
nisterie er een positieve grond
houding op nahield, zeker nu
Terneuzen en Borsele kenbaar
gemaakt hadden - dat was een
wens van het ministene-omeen
substantieel deel van de extra
kosten voor rekening te nemen
„Het ministerie is nu bereid om
mee te praten over die kosten'
wist Barbé.
Helemaal gelukkig met het ge-
chargeer tussen aanvaardbare
en optimale veiligheidswaar
borgen waren diverse fracties
niet. GroenLinks, Christenünie
en D66 vroegen zich af of met
het oog op de marge niet tot
2005 het vervoer van gevaarlij-
ke stoffen door de Westerschel
detunnel aan banden kon wor-
den gelegd. Barbé sloot een der
gelijke maatregel uit, omdat de
gemeenten hierover niets te zeg
gen hebben. „Het wordt een
klasse I-tunnel, waarvoor aÜe
vervoer met uitzondering van i
explosieve stoffen en LPG is1
toegestaan. De bevoegdheid om
op dit gebied maatregelen te ne-
men ligt niet bij ons, maar bij de
provincie", voerde hij aan.
GOES - De Bevelandse afdelin
gen en de Statenfractie van hel
CDA houden vanavond in Goes
een informatie- en discussiebij
eenkomst over de Westerschel-
de Containerterminal. Dat
gebeurt in het licht van de be
slissing die Provinciale Staten 4
oktober moeten nemen over de
aanleg van de WCT.
Statenleden leggen uit welke 1
voorbereidingen tot nu toe voor
de containerkade zijn getroffen.1
op grond van welke informatie
besluiten zullen worden geno-
men en wat de inbreng van het
CDA tot nu toe is geweest, Uit-1
gebreid worden de gevolgen van I
het vervoer van containers voor
de Bevelanden belicht, Daar is
vanuit de gemeentelijke afde-
lingen bijzondere aandacht
voor gevraagd. De bijeenkomst
in de Oosterkerk aan de Berg-
weg begint om 19.30 uur.
woensdag 28 augustus 2002
door Rolf Bosboom
en Ben Jansen
GOES - Het gemeentebestuur van Goes
ligt onder vuur. Het zou volgens Gede
puteerde Staten te lang hebben getreu
zeld met de voorbereidingen van het
onderzoek naar de gevolgen van de
aanleg van de Westerschelde Contai
nerterminal (WCT). De uitkomsten
zouden daardoor niet bekend zijn op
vrijdag 4 oktober, de dag waarop Pro
vinciale Staten moeten beslissen over
de aanleg van de WCT.
De kritiek komt niet alleen vanuit de
Middelburgse Abdij, maar ook uit ei
gen gelederen. Maandag opende WD-
fractievoorzitter en oud-wethouder
S. Heijning de aanval op het college
van burgemeester en wethouders. Ga
nou onderhandelen met GS over com
penserende maatregelen, want daar
zou een pot met geld gereed liggen, al
dus Heijning. Buurgemeente Borsele
heeft al uit die pot gesnoept.
Wethouder M. 't Hart (PvdA) zei daar
nog niet aan toe te zijn. De Goese ge
meenteraadsfracties, hoe verschillend
ze ook mogen denken over de wense
lijkheid van de WCT, zijn het erover
eens dat de nadelige gevolgen van de
containerterminal voor de Bevelandse
regio ongedaan moeten worden ge
maakt.
Onderhandelen daarover, zo luidt vol
gens 't Hart de afspraak, is pas mogelijk
en zinvol als de uitkomsten van de di
verse onderzoeken op tafel liggen. Dat
dat nog niet het geval is, kan Goes niet
worden aangewreven, vindt de wet
houder.
Verkeersstromen
Het onderzoek waar de discussie over
gaat, richt zich op de gevolgen van de
toename van het goederenvervoer per
spoor voor de verkeersstromen. De stu
die moet in beeld brengen of het ver
keer in met name Goes daadwerkelijk
vastloopt, zoals de gemeente vreest,
welke oplossingen er mogelijk zijn en
wat die gaan kosten.
Een dergelijk onderzoek komt, zo
blijkt uit een door de gemeente Goes
opgesteld overzicht, voor het eerst ter
sprake op 17 april 2001, als Gedepu
teerde Staten een werkbezoek brengen
aan Goes. Ruim twee maanden later,
eind juni, zegt gedeputeerde D. Bruin-
ooge de gemeente schriftelijk toe dat de
provincie ambtelijke ondersteuning
voor de studie zal bieden.
Door de vakantieperiode die volgt ko
Wachtende auto's voor spoorbomen in de Buys Ballotstraat. De studie moet in beeld brengen of het verkeer in met name Goes daadwerkelijk vastloopt door de WCT.
foto Dirk-Jan Gjeltema
men de betrokken ambtenaar van Goes
en de provincie pas op 13 september
bijeen voor overleg. Die dag gaat een
brief naar het adviesbureau DHV Mi
lieu en Infrastructuur BV met het ver
zoek een offerte in te dienen voor het
onderzoek. De eerste versie van de on
derzoeksopzetvan DHV komt op 17 de
cember binnen.
Ambtenaren van de gemeente, provin
cie en Rijkswaterstaat bespreken op 29
januari van dit jaar de DHV-offerte.
Dat leidt op 6 maart na wijziging van de
offerte tot het definitieve projectvoor
stel. Het onderzoek gaat 105.9100 euro
kosten. Goes wordt de opdrachtgever.
Nog in maart stelt zowel de gemeente
(41.055 euro) als Rijkswaterstaat
(11.900 euro) een bijdrage beschikbaar.
Kapelle trekt er in april 5950 euro voor
uit.
Op 27 maart stemt de werkgroep in met
het onderzoek. Diezelfde dag wordt de
opdracht officieel verstrekt aan DHV.
In april worden alle partners per e-mai 1
ervan op de hoogte gesteld dat de nood
zakelijke verkeerstellingen in Goes
moeten worden uitgesteld. De reden is
dat de Van Hertumweg, een van de twee
wegen over het spoor, maandenlang
deels geblokkeerd is vanwege recon
structiewerkzaamheden. ,,De onbe
nulligheid ten top", zei Heijning hier
over in de commissie.
Op 1 juli stuurt de gemeente Goes een
brief naar Gedeputeerde Staten met
het verzoek haar financiële bijdrage
aan het onderzoek te leveren. Het pro
vinciebestuur besluit op 13 augustus
officieel de helft van de kosten te beta
len.
Volgens de gemeente Goes is de huidige
stand van zaken dat DHV de voorberei
dingen heeft uitgevoerd. Het onder
zoek in Kapelle is aan de gang. De
grootschalige verkeerstelling in Goes is
voorzien op 26 september. Het onder
zoek naar het alternatieve tracé langs
de A58 zou deze maand moeten begin
nen en neemt naar verwachting vijf
maanden in beslag.
Gedeputeerde Bruinooge bevestigt dat
de data in het overzicht van Goes klop
pen. ,,Ik kan me evenwel niet aan de in
druk onttrekken dat geen grote ijver
aan de dag is gelegd om het onderzoek
zo snel mogelijk uitgevoerd te krijgen.
Het dagelijks provinciebestuur én ha
venschap Zeeland Seaports hebben
Goes verzekerd het onderzoek te zullen
betalen. Ik had verwacht dat zo'n toe
zegging voor een gemeentebestuur dat
zich zo zeer zorgen maakt over de ge
volgen van de aanleg van de WCT,
voldoende zou zijn om met grote voort
varendheid aan de slag te gaan. We
hebben Goes echter voortdurend tot
spoed moeten manen."
Volgens Bruinooge had de analyse van
de verkeerssituatie in Goes binnen een
half jaar gereed kunnen zijn.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Nog maar
een enkele auto heeft platte
banden. De materiële schade
is bijna hersteld in het Vlis-
singse Middengebied. Wat
gebleven is, is de vraag waar
om iemand moedwillig het
eigendom van een ander, no
ta bene een onbekende, ver
nielt. Want alle eigenaren
van zo'n zeventig auto's
waarvan in de nacht van zon
dag op maandag twee of vier
banden waren lekgestoken,
kan de dader niet kennen.
„Het is een verwarde geest
die dit gedaan heeft", zegt de
Vlissinger Afkir beslist.
Afkir (26) heeft geluk gehad.
Zondagavond parkeerde hij
zij n auto voor de verandering
aan de overkant van de Bloe-
menlaan. Het bleek dit keer
de goede kant te zijn. „Want
hier aan deze kant van de
Vincent van Goghlaan had
den bijna alle auto's slappe
banden. Ook die van mijn
vriend. Hij heeft net twee
nieuwe gekocht. Twee keer
zeventig euro. Bijna niemand
hier is tegen dit soort dingen
verzekerd."
In de friteszaak van Lam-
mers op de hoek van de Vin
cent van Goghlaan Bloe-
menlaan wordt al twee dagen
nagepraat over het incident.
Over de ronde van de dader
of daders bestaat geen mis
verstand. Ze zijn in de Bloe-
menlaan begonnen met het
leksteken van banden en ver
volgens zijn ze via de Jozef
Israëllaan, Jacob Marislaan
naar de Hercules Segher-
slaan gegaan.
„Soms sloegen ze een auto
over. Die eigenaar heeft ge
luk gehad."
Aangeslagen
Afkir zegt dat zijn vriend is
aangeslagen. „Dat is nor
maal. Boos is hij niet. Daar
heb je ook niets aan. Wat ik
wel erg vind, is dat ik 's
avonds steeds vaker vreemde
dingen om me heen zie ge
beuren. Dat wil je echt niet
weten. Ik weet zeker dat veel
ouderen in deze buurt 's
avonds niet meer naar buiten
durven gaan."
Dat valt best mee, reageert
M. Cevaal-Braat. „Ik ben 66
jaar. Ik ben dus zo'n oudere.
Ik wil toch even mijn buurtje
verdedigen. Wat hier maan
dagochtend gebeurd is, kan
overal gebeuren. Ik woon
hier al meer dan veertig jaar
en heb nog nooit rare dingen
meegemaakt."
Zoals het vroeger was, zegt
ze, wordt het nooit meer.
„Maar het is niet waar dat ik
me hier onveilig voel. Ik
woon in de Hercules Segher-
slaan. Die straat staat heel
slecht aangeschreven. Maar
als ik naar de stad ga, dan
kan ik met een gerust hart
mijn wasgoed buiten laten
hangen. Nog nooit is er iets
van de waslijn gestolen. Ik
wil hiermee maar zeggen dat
het Middengebied zo crimi
neel niet is, als iedereen altijd
maar zegt."
Van de spullen van een ander
moet je afblijven, is haar
gouden regel. „Er is toch echt
iets mis met diegene die al de
ze banden heeft lekgestoken.
Maar nogmaals, het kan
morgen op het Bellamypark
gebeuren. Het is maar te ho
pen dat de politie de dader
gauw pakt."
Niet eerder
Volgens de politie zijn niet
eerder in een wijk in Zeeland
zoveel banden tegelijk lekge
stoken. „Ik moest maandag
ochtend op sollicitatiege
sprek in Roosendaal, toen
mijn buurman kwam zeggen
dat mijn banden plat waren",
zegt Serge van Thienen. „Ik
heb toen maar snel de trein
gepakt. Ik was wel te laat,
maar ze hadden er begrip
voor." Hij moet nog nieuwe
banden voor zijn auto aan
schaffen. „Ik wacht op hulp
van mijn vader. Ik kan ze alle
vier weggooien, want ze zijn
aan de zijkant lekgestoken."
Hij heeft aangifte gedaan bij
de politie. „Want als ze hem
ooit pakken, krijg ik nog iets
terug. Ik ben er nu gelaten of
liever machteloos onder. Het
is gebeurd en ik zal het toch
niet kunnen snappen."
door Aector Dooms
MIDDELBURG - De uitslag
van de bloedproef wees op een
fors alcoholgebruik, maar de
44-jarige inwoner van Goes zei
gisteren op de zitting van de
Middelburgse politierechter er
niets van te snappen.
„Zo'n score is dodelijk. Het al
coholgehalte moet omhoog zijn
gegaan door de medicijnen of
anders is er een fout gemaakt bij
het bloedonderzoek'", was zijn
eerste reactie,
Politierechter A. Janssens-van
Kampen hield echter vast aan
de uitkomst van de bloedproef:
2,49 milligram, vijf keer zoveel
als toegestaan. Ze veroordeelde
de Goesenaar tot negen maan
den rijontzegging, duizend euro
boete, waarvan de helft voor
waardelijk, en twee weken
voorwaardelijke gevangenis
straf. De politierechter bood de
verdachte nog de kans om een
contra-expertise te laten ver
richten, maar daarop ging hij
niet in.
De man deed 28 mei dit jaar
boodschappen in een Goese su
permarkt. Een agente die in zijn
buurt stond, rook bij hem een al-
cohollucht. Ze volgde de man
naar zijn auto en zag hem weg
rijden. De agente waarschuwde
haar collega's, die de drankrij
der in Heinkenszand aanhiel- i
den. Een blaastest lukte niet, 1
omdat hij last had van hyper-
ventilatie. Vervolgens gaf hij
toestemming om de bloedproef
te doen. De arts nam twee buis-
jes bloed af.
„Ik denk dat het lab het ver
keerde buisje heeft gecontro- j
leerd, want mijn naam stond er
niet op", zei hij. Voor officier
van j ustitie G. Oosterveld was er
geen enkele twijfel over de pro
cedure. „Er zijn twee buisjes
bloed bij u afgenomen, die door
de arts zijn verzegeld. Of de me
dicijnen van invloed zijn op al
cohol? Het staat vast dat u vijf
keer de limiet hebt overschre-
denEn dat is heel veel
De officier eiste negen maanden
rijontzegging, duizend euro
boete en twee weken voorwaar
delijke gevangenisstraf. De
Goesenaar stond voor een raad
sel.
„Ik had de avond daarvoor vijf
glazen wijn gedronken, de vol
gende morgen ben ik gaan wer
ken en aansluitend heb ik bood- j
schappen gedaan. Ik begrijp het
niet. Het zal me niet meer ge- 1
beuren, want ik ben gestopt met j
mijn medicijnen", verzekerde
hij.
Souburg af te schaffen. „De
honden moeten wel geregi- I
streerd worden. Vervolgens j
moeten de eigenaren voor alle j
geregistreerde honden een aan- j
tal hondenzakjes aanschaffen i
tegen een bedrag van pakweg i
100 euro per jaar." Met de hon- j
denzakjes op zak begint het
ruilsysteem. „Voor elk gevuld
hondenpoepzakje krijgen ze
statiegeld terug. Leveren ze
geen zakje in, krijgen ze ook l
geen geld."
Tegen eigenaren die de registra-
tie van hun hond willen ontlo- j
moet stevig opgetreden I
door Edith Ramakers
OOST-SOUBURG - Het dorps-
platform Oost-Souburg wil de
strijd tegen hondenpoep aan
gaan met een statiegeldsysteem.
„Hondenbezitters krijgen voor
elk gevuld hondenpoepzakje
een nog nader te bepalen be
drag. In de wijken moeten sta
tiegeldautomaten komen of er
zal een systeem met elektroni
sche herkenning van de hon
denpoep uitgedokterd moeten
worden", zegt E. Breel, lid van
dorpsplatform Oost-Souburg.
Het staat ook inde nota honden
poep van het dorpsplatform. De
nota is bedoeld als aanzet voor
de discussie over de overlast en
de bestrijding van poep op
straat.
Het dorpsplatform stelt voor om
de hondenbelasting in Oost
pen.
worden. i
Het dorpsplatform houdt
woensdag 3 september in De
Schuur in Oost-Souburg een
openbare vergadering.
De vergadering begint om 19.3U
uur. De poepnota staat op de
agenda.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Ineens was de
maat vol voor de Vlissingse C. de
Steur-Brunings. Zij stoort zich
al jaren aan het carillon in de
Sint Jacobstoren in Vlissingen.
Vrijdagochtend speelt de bei
aardier een paar uur achter el
kaar en 'verder klinkt het caril
lon elk half uur tussen acht uur
's ochtends en negen uur 's
avonds'. Toen daar ook 'nog
eens elke donderdagochtend
bijkwam, omdat de beiaardier
door de renovatie van het stad
huis voorlopig niet meer in de
stadhuistoren kon spelen', be
sloot ze een actie tegen het caril
lon te beginnen.
Ze heeft huis aan huis brieven
verspreid om de reactie van an
deren te peilen. „Ik wil weten of
er meer buurtbewoners zijn die
zich storen aan het geluid. Van
de mensen uit mijn straat weet
ik al dat zij er onrustig van wor
den. Maar ik merk nu aan de re
acties dat niet alleen de directe
omwonenden zich eraan storen.
Ook verder van de Jacobstoren
vandaan hebben ze er last van."
De Vlissingse zegt niet 'flauw te
willen doen'. „Het klokkenspel
hoort bij een stad. Maar we wor
den er, vooral door die extra
donderdagochtend, mee over
voerd." Ze heeft een baby van
een paar maanden, die wakker
wordt van het klokkenspel. „En
als ik met mijn dochter van vier
in de tuin ben, moeten we dicht
bij elkaar gaan zitten om elkaar
te kunnen verstaan. Buren die
aan huis werkten, zijn verhuisd
vanwege het carillon. Zij kon
den hun klanten niet telefonisch
te woord staan als het carillon
speelde."
Ze heeft het sterke vermoeden
dat het carillon het laatste jaar
scheller klinkt. Haar veronder
stelling lijkt juist te zijn. De bei
aardier zei enige jaren geleden,
na de ingrijpende opknapbeurt
van het carillon, dat de klokken
scheller klonken. Vóór 1998 wa
ren de klokken stevig geoxy-
deerd, zei hij, ze zaten onder het
vuil en er was een warme klank
te horen.
Twee jaar
Als de renovatie van het stad
huis voltooid is, zal de beiaar
dier weer terug gaan naar de
stadhuistoren.
„Maar dat duurt nog zo'n twee
jaar", weet wethouder L. Pop-
pe-de Looff. „Het is de eerste
keer dat ik dit soort klachten
over het carillon hoor. Iedereen
beleeft geluid op zijn eigen wij
ze. Sommigen zullen zeggen dat
het leuk is dat het carillon weer
De Vlissingse C. de Steur-Brunings. „Ik moet de ramen sluiten om mijn baby te kunnen laten slapen."
foto Lex de Meester
speelt. Een ander heeft er last ze, dat ze de klachten niet seri- voor het probleem is. Het is niet
van." eus zal nemen. „Ik ga luisteren de bedoeling dat muziek te veel
Dat betekent niet, beklemtoont en bekijken of er een oplossing hinder geeft."