Onderzoek WCT begon jaar terug Er is iets goed mis met die bandenprikker Vlissingse wordt gek van carillon Terneuzense fracties willen tunnelverbod gevaarlijke stoffen Goesenaar wijt fors alcoholpercentage aan medicijngebruik CDA praat in Goes over WCT Provincie en raadsleden verwijten gemeentebestuur Goes getreuzel Platform oppert heffing statiegeld op zakken poep door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - Brandweer korpsen uit Borsele of Terneu- zen zullen bij een calamiteit in de Westerscheldetunnel zeker een kwartier tijd nodig hebben om op de plek des onheils aan te komen in plaats van de elf mi nuten die daar voor nodig zou den moeten zijn. Die vier minu ten zijn het verschil tussen een aanvaardbare veiligheidsnorm en de meest optimale. De gemeenten en de brandweer korpsen zouden graag die meest gunstige veiligheidswaarborg willen verlenen aan gebruikers van de tunnel, maar dit kan voor januari 2005 gewoonweg niet. Een en ander hield burgemees ter R. Barbé van Terneuzen gis teravond de leden van de com missie algemeen bestuur voor die zich bogen over het college voorstel om 1,5 miljoen euro uit te trekken voor de aanschaf van extra brandweermaterieel (een schuimblusvoertuig en een in terventiewagen), scholing van personeel en een nieuwe kazer ne voor het fusiekorps Philippi- ne/Hoek, De commissie was unaniem van mening dat de in vesteringen voor de brandweer noodzakelijk moesten worden geacht. Uitstel zou namelijk be tekenen dat de ramphulpverle ning in de Westerscheldetunnel in het geding zou komen. Met de opening van de verbinding - in maart volgend jaar - in het ver schiet, zou dit een slechte zaak zijn. Extra kosten Wel vonden vrijwel alle fracties dat de twee gemeenten niet al leen voor de extra kosten voor de brandweerzorg moesten op draaien. Van burgemeester Bar bé wilde men dan ook horen in hoeverre de provincie en het mi nisterie van Binnenlandse Za ken genegen zouden zijn om ook met geld over de brug te komen. Zekerheid daarover kon Barbé echter niet geven. Wel wist hij de commissie te melden dat het mi nisterie er een positieve grond houding op nahield, zeker nu Terneuzen en Borsele kenbaar gemaakt hadden - dat was een wens van het ministene-omeen substantieel deel van de extra kosten voor rekening te nemen „Het ministerie is nu bereid om mee te praten over die kosten' wist Barbé. Helemaal gelukkig met het ge- chargeer tussen aanvaardbare en optimale veiligheidswaar borgen waren diverse fracties niet. GroenLinks, Christenünie en D66 vroegen zich af of met het oog op de marge niet tot 2005 het vervoer van gevaarlij- ke stoffen door de Westerschel detunnel aan banden kon wor- den gelegd. Barbé sloot een der gelijke maatregel uit, omdat de gemeenten hierover niets te zeg gen hebben. „Het wordt een klasse I-tunnel, waarvoor aÜe vervoer met uitzondering van i explosieve stoffen en LPG is1 toegestaan. De bevoegdheid om op dit gebied maatregelen te ne- men ligt niet bij ons, maar bij de provincie", voerde hij aan. GOES - De Bevelandse afdelin gen en de Statenfractie van hel CDA houden vanavond in Goes een informatie- en discussiebij eenkomst over de Westerschel- de Containerterminal. Dat gebeurt in het licht van de be slissing die Provinciale Staten 4 oktober moeten nemen over de aanleg van de WCT. Statenleden leggen uit welke 1 voorbereidingen tot nu toe voor de containerkade zijn getroffen.1 op grond van welke informatie besluiten zullen worden geno- men en wat de inbreng van het CDA tot nu toe is geweest, Uit-1 gebreid worden de gevolgen van I het vervoer van containers voor de Bevelanden belicht, Daar is vanuit de gemeentelijke afde- lingen bijzondere aandacht voor gevraagd. De bijeenkomst in de Oosterkerk aan de Berg- weg begint om 19.30 uur. woensdag 28 augustus 2002 door Rolf Bosboom en Ben Jansen GOES - Het gemeentebestuur van Goes ligt onder vuur. Het zou volgens Gede puteerde Staten te lang hebben getreu zeld met de voorbereidingen van het onderzoek naar de gevolgen van de aanleg van de Westerschelde Contai nerterminal (WCT). De uitkomsten zouden daardoor niet bekend zijn op vrijdag 4 oktober, de dag waarop Pro vinciale Staten moeten beslissen over de aanleg van de WCT. De kritiek komt niet alleen vanuit de Middelburgse Abdij, maar ook uit ei gen gelederen. Maandag opende WD- fractievoorzitter en oud-wethouder S. Heijning de aanval op het college van burgemeester en wethouders. Ga nou onderhandelen met GS over com penserende maatregelen, want daar zou een pot met geld gereed liggen, al dus Heijning. Buurgemeente Borsele heeft al uit die pot gesnoept. Wethouder M. 't Hart (PvdA) zei daar nog niet aan toe te zijn. De Goese ge meenteraadsfracties, hoe verschillend ze ook mogen denken over de wense lijkheid van de WCT, zijn het erover eens dat de nadelige gevolgen van de containerterminal voor de Bevelandse regio ongedaan moeten worden ge maakt. Onderhandelen daarover, zo luidt vol gens 't Hart de afspraak, is pas mogelijk en zinvol als de uitkomsten van de di verse onderzoeken op tafel liggen. Dat dat nog niet het geval is, kan Goes niet worden aangewreven, vindt de wet houder. Verkeersstromen Het onderzoek waar de discussie over gaat, richt zich op de gevolgen van de toename van het goederenvervoer per spoor voor de verkeersstromen. De stu die moet in beeld brengen of het ver keer in met name Goes daadwerkelijk vastloopt, zoals de gemeente vreest, welke oplossingen er mogelijk zijn en wat die gaan kosten. Een dergelijk onderzoek komt, zo blijkt uit een door de gemeente Goes opgesteld overzicht, voor het eerst ter sprake op 17 april 2001, als Gedepu teerde Staten een werkbezoek brengen aan Goes. Ruim twee maanden later, eind juni, zegt gedeputeerde D. Bruin- ooge de gemeente schriftelijk toe dat de provincie ambtelijke ondersteuning voor de studie zal bieden. Door de vakantieperiode die volgt ko Wachtende auto's voor spoorbomen in de Buys Ballotstraat. De studie moet in beeld brengen of het verkeer in met name Goes daadwerkelijk vastloopt door de WCT. foto Dirk-Jan Gjeltema men de betrokken ambtenaar van Goes en de provincie pas op 13 september bijeen voor overleg. Die dag gaat een brief naar het adviesbureau DHV Mi lieu en Infrastructuur BV met het ver zoek een offerte in te dienen voor het onderzoek. De eerste versie van de on derzoeksopzetvan DHV komt op 17 de cember binnen. Ambtenaren van de gemeente, provin cie en Rijkswaterstaat bespreken op 29 januari van dit jaar de DHV-offerte. Dat leidt op 6 maart na wijziging van de offerte tot het definitieve projectvoor stel. Het onderzoek gaat 105.9100 euro kosten. Goes wordt de opdrachtgever. Nog in maart stelt zowel de gemeente (41.055 euro) als Rijkswaterstaat (11.900 euro) een bijdrage beschikbaar. Kapelle trekt er in april 5950 euro voor uit. Op 27 maart stemt de werkgroep in met het onderzoek. Diezelfde dag wordt de opdracht officieel verstrekt aan DHV. In april worden alle partners per e-mai 1 ervan op de hoogte gesteld dat de nood zakelijke verkeerstellingen in Goes moeten worden uitgesteld. De reden is dat de Van Hertumweg, een van de twee wegen over het spoor, maandenlang deels geblokkeerd is vanwege recon structiewerkzaamheden. ,,De onbe nulligheid ten top", zei Heijning hier over in de commissie. Op 1 juli stuurt de gemeente Goes een brief naar Gedeputeerde Staten met het verzoek haar financiële bijdrage aan het onderzoek te leveren. Het pro vinciebestuur besluit op 13 augustus officieel de helft van de kosten te beta len. Volgens de gemeente Goes is de huidige stand van zaken dat DHV de voorberei dingen heeft uitgevoerd. Het onder zoek in Kapelle is aan de gang. De grootschalige verkeerstelling in Goes is voorzien op 26 september. Het onder zoek naar het alternatieve tracé langs de A58 zou deze maand moeten begin nen en neemt naar verwachting vijf maanden in beslag. Gedeputeerde Bruinooge bevestigt dat de data in het overzicht van Goes klop pen. ,,Ik kan me evenwel niet aan de in druk onttrekken dat geen grote ijver aan de dag is gelegd om het onderzoek zo snel mogelijk uitgevoerd te krijgen. Het dagelijks provinciebestuur én ha venschap Zeeland Seaports hebben Goes verzekerd het onderzoek te zullen betalen. Ik had verwacht dat zo'n toe zegging voor een gemeentebestuur dat zich zo zeer zorgen maakt over de ge volgen van de aanleg van de WCT, voldoende zou zijn om met grote voort varendheid aan de slag te gaan. We hebben Goes echter voortdurend tot spoed moeten manen." Volgens Bruinooge had de analyse van de verkeerssituatie in Goes binnen een half jaar gereed kunnen zijn. door Edith Ramakers VLISSINGEN - Nog maar een enkele auto heeft platte banden. De materiële schade is bijna hersteld in het Vlis- singse Middengebied. Wat gebleven is, is de vraag waar om iemand moedwillig het eigendom van een ander, no ta bene een onbekende, ver nielt. Want alle eigenaren van zo'n zeventig auto's waarvan in de nacht van zon dag op maandag twee of vier banden waren lekgestoken, kan de dader niet kennen. „Het is een verwarde geest die dit gedaan heeft", zegt de Vlissinger Afkir beslist. Afkir (26) heeft geluk gehad. Zondagavond parkeerde hij zij n auto voor de verandering aan de overkant van de Bloe- menlaan. Het bleek dit keer de goede kant te zijn. „Want hier aan deze kant van de Vincent van Goghlaan had den bijna alle auto's slappe banden. Ook die van mijn vriend. Hij heeft net twee nieuwe gekocht. Twee keer zeventig euro. Bijna niemand hier is tegen dit soort dingen verzekerd." In de friteszaak van Lam- mers op de hoek van de Vin cent van Goghlaan Bloe- menlaan wordt al twee dagen nagepraat over het incident. Over de ronde van de dader of daders bestaat geen mis verstand. Ze zijn in de Bloe- menlaan begonnen met het leksteken van banden en ver volgens zijn ze via de Jozef Israëllaan, Jacob Marislaan naar de Hercules Segher- slaan gegaan. „Soms sloegen ze een auto over. Die eigenaar heeft ge luk gehad." Aangeslagen Afkir zegt dat zijn vriend is aangeslagen. „Dat is nor maal. Boos is hij niet. Daar heb je ook niets aan. Wat ik wel erg vind, is dat ik 's avonds steeds vaker vreemde dingen om me heen zie ge beuren. Dat wil je echt niet weten. Ik weet zeker dat veel ouderen in deze buurt 's avonds niet meer naar buiten durven gaan." Dat valt best mee, reageert M. Cevaal-Braat. „Ik ben 66 jaar. Ik ben dus zo'n oudere. Ik wil toch even mijn buurtje verdedigen. Wat hier maan dagochtend gebeurd is, kan overal gebeuren. Ik woon hier al meer dan veertig jaar en heb nog nooit rare dingen meegemaakt." Zoals het vroeger was, zegt ze, wordt het nooit meer. „Maar het is niet waar dat ik me hier onveilig voel. Ik woon in de Hercules Segher- slaan. Die straat staat heel slecht aangeschreven. Maar als ik naar de stad ga, dan kan ik met een gerust hart mijn wasgoed buiten laten hangen. Nog nooit is er iets van de waslijn gestolen. Ik wil hiermee maar zeggen dat het Middengebied zo crimi neel niet is, als iedereen altijd maar zegt." Van de spullen van een ander moet je afblijven, is haar gouden regel. „Er is toch echt iets mis met diegene die al de ze banden heeft lekgestoken. Maar nogmaals, het kan morgen op het Bellamypark gebeuren. Het is maar te ho pen dat de politie de dader gauw pakt." Niet eerder Volgens de politie zijn niet eerder in een wijk in Zeeland zoveel banden tegelijk lekge stoken. „Ik moest maandag ochtend op sollicitatiege sprek in Roosendaal, toen mijn buurman kwam zeggen dat mijn banden plat waren", zegt Serge van Thienen. „Ik heb toen maar snel de trein gepakt. Ik was wel te laat, maar ze hadden er begrip voor." Hij moet nog nieuwe banden voor zijn auto aan schaffen. „Ik wacht op hulp van mijn vader. Ik kan ze alle vier weggooien, want ze zijn aan de zijkant lekgestoken." Hij heeft aangifte gedaan bij de politie. „Want als ze hem ooit pakken, krijg ik nog iets terug. Ik ben er nu gelaten of liever machteloos onder. Het is gebeurd en ik zal het toch niet kunnen snappen." door Aector Dooms MIDDELBURG - De uitslag van de bloedproef wees op een fors alcoholgebruik, maar de 44-jarige inwoner van Goes zei gisteren op de zitting van de Middelburgse politierechter er niets van te snappen. „Zo'n score is dodelijk. Het al coholgehalte moet omhoog zijn gegaan door de medicijnen of anders is er een fout gemaakt bij het bloedonderzoek'", was zijn eerste reactie, Politierechter A. Janssens-van Kampen hield echter vast aan de uitkomst van de bloedproef: 2,49 milligram, vijf keer zoveel als toegestaan. Ze veroordeelde de Goesenaar tot negen maan den rijontzegging, duizend euro boete, waarvan de helft voor waardelijk, en twee weken voorwaardelijke gevangenis straf. De politierechter bood de verdachte nog de kans om een contra-expertise te laten ver richten, maar daarop ging hij niet in. De man deed 28 mei dit jaar boodschappen in een Goese su permarkt. Een agente die in zijn buurt stond, rook bij hem een al- cohollucht. Ze volgde de man naar zijn auto en zag hem weg rijden. De agente waarschuwde haar collega's, die de drankrij der in Heinkenszand aanhiel- i den. Een blaastest lukte niet, 1 omdat hij last had van hyper- ventilatie. Vervolgens gaf hij toestemming om de bloedproef te doen. De arts nam twee buis- jes bloed af. „Ik denk dat het lab het ver keerde buisje heeft gecontro- j leerd, want mijn naam stond er niet op", zei hij. Voor officier van j ustitie G. Oosterveld was er geen enkele twijfel over de pro cedure. „Er zijn twee buisjes bloed bij u afgenomen, die door de arts zijn verzegeld. Of de me dicijnen van invloed zijn op al cohol? Het staat vast dat u vijf keer de limiet hebt overschre- denEn dat is heel veel De officier eiste negen maanden rijontzegging, duizend euro boete en twee weken voorwaar delijke gevangenisstraf. De Goesenaar stond voor een raad sel. „Ik had de avond daarvoor vijf glazen wijn gedronken, de vol gende morgen ben ik gaan wer ken en aansluitend heb ik bood- j schappen gedaan. Ik begrijp het niet. Het zal me niet meer ge- 1 beuren, want ik ben gestopt met j mijn medicijnen", verzekerde hij. Souburg af te schaffen. „De honden moeten wel geregi- I streerd worden. Vervolgens j moeten de eigenaren voor alle j geregistreerde honden een aan- j tal hondenzakjes aanschaffen i tegen een bedrag van pakweg i 100 euro per jaar." Met de hon- j denzakjes op zak begint het ruilsysteem. „Voor elk gevuld hondenpoepzakje krijgen ze statiegeld terug. Leveren ze geen zakje in, krijgen ze ook l geen geld." Tegen eigenaren die de registra- tie van hun hond willen ontlo- j moet stevig opgetreden I door Edith Ramakers OOST-SOUBURG - Het dorps- platform Oost-Souburg wil de strijd tegen hondenpoep aan gaan met een statiegeldsysteem. „Hondenbezitters krijgen voor elk gevuld hondenpoepzakje een nog nader te bepalen be drag. In de wijken moeten sta tiegeldautomaten komen of er zal een systeem met elektroni sche herkenning van de hon denpoep uitgedokterd moeten worden", zegt E. Breel, lid van dorpsplatform Oost-Souburg. Het staat ook inde nota honden poep van het dorpsplatform. De nota is bedoeld als aanzet voor de discussie over de overlast en de bestrijding van poep op straat. Het dorpsplatform stelt voor om de hondenbelasting in Oost pen. worden. i Het dorpsplatform houdt woensdag 3 september in De Schuur in Oost-Souburg een openbare vergadering. De vergadering begint om 19.3U uur. De poepnota staat op de agenda. door Edith Ramakers VLISSINGEN - Ineens was de maat vol voor de Vlissingse C. de Steur-Brunings. Zij stoort zich al jaren aan het carillon in de Sint Jacobstoren in Vlissingen. Vrijdagochtend speelt de bei aardier een paar uur achter el kaar en 'verder klinkt het caril lon elk half uur tussen acht uur 's ochtends en negen uur 's avonds'. Toen daar ook 'nog eens elke donderdagochtend bijkwam, omdat de beiaardier door de renovatie van het stad huis voorlopig niet meer in de stadhuistoren kon spelen', be sloot ze een actie tegen het caril lon te beginnen. Ze heeft huis aan huis brieven verspreid om de reactie van an deren te peilen. „Ik wil weten of er meer buurtbewoners zijn die zich storen aan het geluid. Van de mensen uit mijn straat weet ik al dat zij er onrustig van wor den. Maar ik merk nu aan de re acties dat niet alleen de directe omwonenden zich eraan storen. Ook verder van de Jacobstoren vandaan hebben ze er last van." De Vlissingse zegt niet 'flauw te willen doen'. „Het klokkenspel hoort bij een stad. Maar we wor den er, vooral door die extra donderdagochtend, mee over voerd." Ze heeft een baby van een paar maanden, die wakker wordt van het klokkenspel. „En als ik met mijn dochter van vier in de tuin ben, moeten we dicht bij elkaar gaan zitten om elkaar te kunnen verstaan. Buren die aan huis werkten, zijn verhuisd vanwege het carillon. Zij kon den hun klanten niet telefonisch te woord staan als het carillon speelde." Ze heeft het sterke vermoeden dat het carillon het laatste jaar scheller klinkt. Haar veronder stelling lijkt juist te zijn. De bei aardier zei enige jaren geleden, na de ingrijpende opknapbeurt van het carillon, dat de klokken scheller klonken. Vóór 1998 wa ren de klokken stevig geoxy- deerd, zei hij, ze zaten onder het vuil en er was een warme klank te horen. Twee jaar Als de renovatie van het stad huis voltooid is, zal de beiaar dier weer terug gaan naar de stadhuistoren. „Maar dat duurt nog zo'n twee jaar", weet wethouder L. Pop- pe-de Looff. „Het is de eerste keer dat ik dit soort klachten over het carillon hoor. Iedereen beleeft geluid op zijn eigen wij ze. Sommigen zullen zeggen dat het leuk is dat het carillon weer De Vlissingse C. de Steur-Brunings. „Ik moet de ramen sluiten om mijn baby te kunnen laten slapen." foto Lex de Meester speelt. Een ander heeft er last ze, dat ze de klachten niet seri- voor het probleem is. Het is niet van." eus zal nemen. „Ik ga luisteren de bedoeling dat muziek te veel Dat betekent niet, beklemtoont en bekijken of er een oplossing hinder geeft."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 34