Eerstejaars krijgen vuurdoop PZC Neefjes uit verwondering over de aarde Scholen bestrijden samen lerarentekort Scoop opent school voor vrijwilligers Als het doek valt begint het drama 10 LICHT Introductie kunst cultuur woensdag 28 augustus 2002 door Henk Postma Foeten half ontbloot op een zeep- helling van kakelbont plastic. Een tribunaal in de kroeg. Eén verkeerd woord, en je wordt bespat met meel en water. In het Bellamypark gaan de sixpacks van hand tot hand. En ter wijl de zanger zich 'zo verdomd al leen' voelt, maken de durfals zich op voor een wedstrijdje geil dansen. De een leeft zich uit, de ander kijkt schuchter toe. Het studentenleven in Vlissingen is weer begonnen. De Zeeuwse Hogeschool verwacht dit jaar zo'n 1500 nieuwe studenten. Bij na de helft daarvan komt in de loop van de komende maanden uit het bui tenland. Voor de ruim achthonderd Nederlandse eerstejaars beginnen de studies al na dit weekeinde. Span nend, want niet iedereen is tegen de druk van het hoger onderwijs be stand. De ervaring leert dat dertien van de de honderd studenten er in het eerste jaar de brui aan geven. Gisteren was de eerste kennisma kingsdag. Zoals gebruikelijk, hadden de studentenclubs daarvoor de Vlis- singse binnenstad op de kop gezet, 's Avonds namen ze de aankomende studenten mee naar de Kop van Schouwen, waar ze tot donderdag middag op twee plekken, bij Renesse en bij Scharendijke, bivakkeren. Donderdagavond worden de feestda gen afgesloten met een 'daverend' feest in het Vlissingse Arsenaal. Ontgroening De introductiedagen, zo meldt de website van Aqua ad Vinum (water bij de wijn), één van de twee studenten verenigingen op de hogeschool, zijn elk jaar weer een perfecte gelegenheid om studiegenoten te leren kennen en Vlissingen als studentenstad te ver kennen. Er is beslist geen sprake van ontgroening: „Geen enkele activiteit zal er op gericht zijn je een rotweek te bezorgen. Niets moet, alles mag." Althans, dat was vorig jaar zo. De in formatie op de website van de studen tenvereniging is danig verouderd. Er worden introductie-activiteiten op aangekondigd die een jaar geleden al plaatsvonden. 'Tsja', verontschuldigt Rutger van Hezik, derdejaars student bouwkunde, secretaris van de Vlis singse studentenvakbond VS Vb, en voorzitter van de introductiecommis sie, zich. We hebben het druk. Stude ren, activiteiten organiseren, belan De nieuwe studenten van de Hogeschool Zeeland nemen een aanloopje voor de levende sjoelbak. gen behartigen. Het is hard werken." In ieder geval, verzekert hij, wordt er ook nu weer naar gestreefd de nieuw komers het 'feest van hun leven' te be zorgen. Er zijn zo'n zeventig vrijwilli gers in touw om de activiteiten in goe de banen te leiden. En dan zijn er na tuurlijk de Vlissingse kroegbazen die hun beste beentje hebben voorgezet: Brutus, De Concurrent, De Dop, Na tionaal, Fraggles, Popeyeen De Meye- ry, alle etablissementen die dit schooljaar weer een graantje uit de veelal schaars gevulde studenten beurzen hopen mee te pikken, doen mee. De cafés zijn, samen met de Ra bobank, nadrukkelijk in beeld als sponsor, en hebben allemaal een lu dieke kennismakingsactiviteit op touw gezet. De nieuwelingen worden er, verdeeld in groepjes, langs ge loodst. Er is ook met het Zeeuws Con sultatiebureau voor Alcohol en Drugs gepraat. ,,We zijn voorgelicht hoe met drankgebruik om te gaan", zegt Rut ger van Hezik. Overigens zijn niet alle nieuwkomers er voor in om drie dagen lang uit hun bol te gaan. Krap de helft van de eerstejaars is deze dagen pre sent. Het merendeel meldt zich pas volgende week, en ziet dan vanzelf wel hoe het er aan toe gaat. Op de relatief kleine hogeschool wa ren tot voor kort maar liefst vijf stu dentenverenigingen actief. Door fu sies zijn dat er nu twee geworden: Aqua Ad Vinum en Trias Omegas. Op de website van Trias Omegas, 'sponso red by Heineken', wordt uit de doeken gedaan dat samenbundeling noodza kelijk was om nog op grote schaal ac tiviteiten te kunnen blijven organise ren „Door de verhoogde studiedruk is het lastiger geworden de studie te combineren met bestuursfuncties en uitgaan. De studentenverenigingen van vroeger bestaan bijna niet meer. Die hadden nog het geluk jaren over de studie te doen en veel meer in de kroeg te kunnen zitten." De twee studentenverenigingen belo ven de leden veel vertier: feesten, ex cursies, lezingen, en natuurlijk kortingen in kroeg en winkel. Geïnte resseerden kunnen behalve bij de stu dentenverenigingen ook nog bij HZ- Sport en HZ-Cult terecht. Bij die laat ste organisatie kunnen zelfs studie punten worden behaald door mee te doen aan culturele activiteiten. foto Mechteld Jansen Als het aan Dieuwertje de Mul, de uit Axel afkomstige voorzitter van Trias Omegas ligt, zullen de twee studen tenverenigingen uiteindelijk één or ganisatie vormen. Want wat is nu ei genlijk nog het verschil tussen de twee? Ze zou het zo gauw niet weten. Dat er niet meteen één studentenver eniging kon ontstaan, was volgens haar meer een kwestie van verschil lende achtergronden en persoonlijke strubbelingen, dan van uiteenlopende activiteiten. Ze verwacht dat alle rim pelingen uiteindelijk worden gladgestreken. „Het gaat er uiteinde lijk om, om van Vlissingen een leuke studentenstad te makenBij peilingen onder studenten komt de Hogeschool Zeeland steeds beter uit de bus, maar bij vwo- en havo-scholieren staat Vlissingen nog steeds laag aange schreven. En dat zijn we beu. Het leeft nu heel erg dat we samen moeten pro beren er iets van te maken. door Henk Postma MIDDELBURG - De Zeeuwse ROC's en de scholen voor voort gezet onderwijs proberen samen het hoofd te bieden aan het drei gend tekort aan docenten. Ze bepleiten de aanstelling van een 'relatief onafhankelijke' func tionaris die op creatieve wijze gestalte moet geven aan een ge zamenlijk vacaturebeleid. Daarvoor moet jaarlijks 30.000 euro op tafel komen. De scholen vragen het provinciebestuur om de eerste drie jaar de helft van de kosten te vergoeden. Het da gelijks provinciebestuur heeft daar positief op gereageerd. De aanvraag is ingediend door het LAZ-project, waarbinnen de Zeeuwse scholen al samen werken om opleidingen beter op elkaar af te stemmen. In een brief, die is ondertekend door projectvoorzitter W. deBruijne- Wiskerke en projectcoördinator J. Leenman, wordt het dreigend tekort aan docenten 'omvang rijk en ernstig' genoemd. ,,Iiet zal enorme inspanningen ver gen de komende jaren langdun i ge vacatures te vermijden De scholen willen de probiemen gezamenlijk oplossen, met be houd van eikaars identiteit en bevoegdheden. De aan te stellen 1 functionaris moet komen met onorthodoxe' ideeën. De be trokkene stemt op verzoek van 1 scholen vacatures op elkaar af 1 bijvoorbeeld door beschikbare 1 deeltijd-vacatures van ver schillende scholen te combine- 1 ren, coördineert gezamenlijke wervingsactiviteiten en orgam- seert scholing voor onbevoegd 1 personeel. De scholen overwe- I gen ook te gaan werken met zo- genaamde les-assistenten. I i Verwacht wordt dat de Zeeuws- Vlaamse scholen, die nog niet meedoen aan het LAZ-project f 1 ook bij de samenwerking be- 1 trokken kunnen worden. Het dagelijks provinciebestuur heeft de staten instemming ge- 1 vraagd om voor het project 1 3 00 0 0 euro te halen uit het pro- vinciaal budget voor arbeids markt en scholing, en 15.000 eu ro uit het provinciaal budget voor onderwijsactiviteiten. door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Scoop, het Zeeuws Instituut voor Zorg, Welzijn Cultuur, is een Vrij willigersschool Zeeland begon nen. De school geeft cursussen en verzorgt thema-avonden voor individuele vrijwilligers, beroepskrachten die veel met vrijwilligers werken en vrijwil ligersorganisaties. De vrijwilligersschool stelt dat het vrijwilligerswerk onderhe vig is aan veranderingen en ver nieuwingen. Vrijwilligers wil len zich blijven ontwikkelen en soms moet de kwaliteit van het vrijwilligerswerk verbeterd worden. De school heeft cursus sen ontwikkeld, die aansluiten bij de vraag van vrijwilligers. Voorafgaand aan de samenstel ling van het lesaanbod, heeft de school bij verschillende vrijwil ligersorganisaties aangeklopt en hen gevraagd naar hun be hoeftes. De cursussen behandelen uit eenlopende onderwerpen, van- I erend van het bouwen van een website tot het werven en be houden van vrijwilligers en j praktische tips voor professio- nele public relations. Iedere I vrijwilliger kan zich voor een cursus of thema-avond aanmel- j den. De lessen worden gegeven in de I Scoopera in Middelburg. Het komt ook voor dat organisa- i ties hun vrijwilligers en be- stuursleden intern een cursus i willen aanbieden. Daarvoor j kunnen onderdelen uit het aan- j bod van de vrijwilligersschool gecombineerd worden met vra- 1 gen en problemen uit de eigen organisatie. Zonnemaire, Nazonierfestival 'Coupure', van Heieen Verburg, met Marlies Hamelynck, Bram Kwekkeboom en Osca r Postern a Decor van Hartwig Dobbertin, lichtontwerp van Johan Vonk. Regie van Guido Wevers. door Willem Nijssen Als het doek valt - en het valt écht, met een doffe plof op de grond - dan begint het stuk. Ineens zit je vanuit een tent - met een beetje goe de wil toch een aardige imi tatie van een theaterzaal - midden in een wijds land schap. Alleen al voor die sen satie is het méér dan de moei te waard om af te reizen naar Coupure. Alle vragen op de heenweg over waarom dat nou weer in zo'n uithoek moest worden geprogram meerd, zijn in één klap be antwoord. In de loop van de voorstell i ng (van bijna anderhalf uur) kan je vervolgens op een rus tige zomeravond een schitte rend proces meemaken: het wordt langzaam nacht. Dat hebben we natuurlijk alle maal al duizenden keren kunnen meemaken. Gratis ook nog, in het beste geval vanuit je eigen raam. Maar ik durf wedden dat het zelden zo intens zal zijn geweest als nu, bij Coupure. Dat we door een theaterlijst naar het landschap en naar de naderende nacht kijken, maakt het al bijzonder. Maar ook het stuk levert zijn bij drage. In Coupure ontmoet de toeschouwer twee mensen in wier leven het nacht ge worden is. Dat is ooit heel plotseling gebeurd, maar dat het gebeurd is, dringt maar heel langzaam door. En dus wordt het voor je eigen bele ving heel langzaam nacht... net als 'buiten'. En die syn- chroniteit werkt subliem. Zelden werd het mooier nacht dankzij het stuk, het stuk wordt zeldzaam mooi van de naderende nacht. In Coupure wordt terugge grepen naar de watersnood ramp van 1953. Bijna vijftig jaar geleden, het zal binnen kort wel weer herdenkingen regenen. Wrange woordspe ling trouwens. Zeker ook omdat we op dit moment tal loze beelden te zien krijgen van overstroomde gebieden. Rampen voor de getroffenen, waarvan wij op veilige af stand de reikwijdte niet kun nen overzien, niet kunnen navoelen. Maar 'Coupure' brengt je een heel eind dich terbij. Een vrouw en een man. Zij heeft indertijd een kind ver loren. Een dochtertje dat nog steeds om ha.ar heen is, ze praat ermee als tegen de 10- jarige die ze was. Ze zoekt nog altijd 'schuldigen', om dat een ramp niet zomaar kan gebeuren. Hij was inder tijd havenmeester en kreeg destijds geen telegram van de Stormwaarschuwings- dienst. Heeft hij daarom mis schien uit frustratie wel na gelaten het uiterste te doen om de ramp te voorkomen? Is sindsdien 'gek' geworden en heeft vijftig jaar een schim mig bestaan op een zolder ge leefd en komt nu naar buiten. Ze zijn jager en gejaagde zonder het zelf te weten, en komen - elk in zijn eigen, weinig opvallende 'waan zin'- elkaar tegen bij een bus halte die al tien jaar is opge heven. Coupure heeft een mooie op bouw, de personages worden steeds meer vlees en bloed, De Ramp wordt hün ramp en je kunt dat intens meebele ven. Uitstekend ingevulde rollen van Marlies Hame lynck en Bram Kwekke boom. Mooi gedoseerde humor, een snufje vervreem ding, Ook in het landschap, waar de blauw-plastic balen stro - zo keurig op een rij met verdwijnpunt in het eindelo ze niets van de horizon - in het groeiende duister begin nen op te lichten. Tussen spookachtig en sprookach- tig. Precies zo is Coupure. Een gave voorstelling Een boei ende tekst, prima spel, schit terend gebruik en accentue ring van het landschap. En het mooist van al het groeien de besef: als het doek valt, dan begint het drama. Voor ieder van ons. Coupure is nog te zien van 28-31 augustus en van 3-7 september op overdekte tribune in de polder bij Zonnemaire door Anita Tournois SLUIS - Het werk van Maria Neefjes is een ode aan het leven. Centraal staat de blijvende ver wondering over de aarde, haar natuur en haar bewoners. Haar schilderijen en werken op pa pier, geëxposeerd in de Raadskelder van het stadhuis in Sluis, vertellen verhalen over de schoonheid van landschappen, ervaringen, verlangens en her inneringen. „Schilderen is voor mij een pas sie, een manier van leven. Dan pas komt de rest. Hiervoor zoek ik de rust en eenzaamheid, die ik nodig heb om me te kunnen con centreren." Aan het woord is Maria Neefjes, een kleine, fra giele vrouw met een zachte stem. Geboren in Noordwijk aan Zee, waarvan het licht een nog steeds niet aflatende inspi ratiebron vormt. Ze studeerde af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, de stad waar zij nu woont en werkt. Daar, in haar atelier verwerkt ze de impressies, het licht, de geur, muziek, gedach ten, verhalen en herinneringen die ze opslaat tijdens haar vele reizen. In schilderijen, opge bouwd met tempera en olieverf, gouaches of grafiek Modern werk, dat niet onmiddellijk bij één of andere stroming in te de len valt, maar een eigenheid kent in vormgeving en kleur stelling. Evenwel onderhevig aan in vloeden van cobra, expressio nisme en kubisme. Het werk wordt gekenmerkt door een uit gebalanceerde schakering van kleur, contrast, vorm en lijn, steeds met een zeker spannings veld tussen abstractie en figura tie. Vlakken Werken van Neefjes ogen land schappelijk door het toepassen van vlakken. Typerend is het in elkaar schuiven van de geschil derde vlakken, waarbinnen fi guratieve vormen van mensen, bloemen en dieren te vinden zijn. Laag na laag wordt de verf aangebracht, bij gedeelten dik ker dan weer heel dun door schijnend, waardoor onderlig gende patronen ontstaan. Kleuren worden niet gemengd maar over elkaar heen gezet, zo dat deze intensief en helder blij ven. Eerst in tempera, daarna met olieverf. „Door deze ge laagdheid, schep ik diepte en vertaal ik de gevoelens ten aan zien van kleur en licht. Ik werk Het olieverfschilderij Solitude, gemaakt door Maria Neefjes. nooit met perspectief, vindt het voor het schilderen niet interes sant", aldus Neefjes. Van the ma's, die haar op een bepaald moment bijzonder inspireren, maakt zij series, bijvoorbeeld havens. Istanbul, Visnegrad en Antwerpen zijn drie havenpor tretten uit een serie van twaalf. Impact De eerste twee tonen impressies van landschappen, hun vorm, hun kleur, hun impact op de kunstenares. Twee rokende vriendinnen, bewoners van de rosse buurt, geven een blik op het zeemansleven in laatstge noemde. Een fraai werk met veel beweging is Solitude. Een fontein met een leeuwenkop vormt het middelpunt van het werk, daarboven toornt een eenzame figuur, omlijst door een krans van nachtschade; een werk uit een serie, die gaat over wensen en verlangens. „Hier wordt het verlangen naar alleen zijn uitgebeeld", legt Neefjes uit. De zeefdrukken van Neefjes zijn felle contrastrijke werken, waarbij gelaagdheid en kleur net als in de rest van haar werk een vanzelfsprekend gegeven zijn. Koele en warme tinten be palen de sfeer van het beleefde en de emotie van het moment Keivormen, een eerdere inspira tiebron, komt men tegen in bij na al haar werk. Op het waarom, antwoordt ze: „Stenen kunnen me diep ontroeren." Zo vormt November Stenen een ode aan de haar zo geliefde kei. In Win- foto Peter Nicolai terse Kamer zien we twee gelief den verstrengeld op een wit la ken. een hoofdeinde van een ledikant en een tent voor de zo merse noot in de winterse ka mer. Aangebrachte zwaarden in de hoek van het werk staan sym bool voor het kwetsbare van de liefde. Symboliek die in veel van haar werk terug te vinden is. Tentoonstelling t/m 6 oktober in de Raadskelder van hel stadhuis in Sluis. Openingstijden: dag. behalve do. en vr. van 14.00-17.00 uur De vraag is hem vaker ge steld, maar het antwoord moet hij schuldig blijven. Zan ger Filip Jordens kan niet exact aangeven wat hem ertoe heeft gebracht een hommage te bren gen aan de legendarische chansonnier Jacques Brei. „Het is min of meer bij toeval ge gaan." Jordensvader is Franstalig, I zijn moeder Nederlandstalig. Er zijn dus wel enige parallellen tussen het leven van Brei en hemzelf. „Van kleins af aan heb ik zijn muziek gehoord. Ik denk dat ik een jaar of vijf was toen ik j een documentaire over hem op televisie zag. Dat heeft me wel I gefrappeerd. Maar ik kan niet I precies de vinger leggen op het j moment dat bepalend was voor m i j n 1 i edj esprogrammaOp de middelbare school zat ik bij een jongen in de klas die piano speelde. Ik wilde graag zingen. WebeslotenliedjesvanBrehnte studeren. Zo is het gaan rollen." In Hommage a Brei zitten klas siekers als 'Ne me quitte pas' en 'Les Bourgeois', maar ook min- J der bekend repertoire van de Belgische chansonnier. Jordens. die zowel uiterlijk als in zijn manier van bewegen doet den ken aan Brei, wordt begeleid door les p 'tits Mozarts de ce soir oftewel pianist Jan van Looy (bekend van Stef Bos), accor deonist Gwen Cresens (uit de band van Arno) en contrabas sist Peter Verhaegen (Jo Lemai- re). Wat vindt Jordens zo mooi aan Brei? „Ik heb een voorliefde voor de Franse taal. In zijn tek sten weet hij de kleine gevoelig heden van de mens te treffen. Hij bezingt ook de minder goede kanten van de mens, inclusief die van hemzelf, zonder dat hij die veroordeelt. En dat alles op een manier die enorm poëtisch is. Zijn oeuvre en zijn voor dracht waren echt magistraal. Uit enthousiasme heb ik dat aangepakt, pas achteraf reali seerde ik me wat een waagstuk dat was. Gelukkig reageert het publiek zeer positief. Wij imite ren Brei met, maar we zijn ook zeker niet gigantisch aan zijn liedjes gaan knutselen. We wil len de sfeer treffen van hoe con certen van Brei in de jaren zestig mogelijk zijn geweest, zonder een retro-programma te bren gen. We streven naar een voor stelling die authentiek is Tijd loos. Want dat heb je als iets goed is, dan is het besef van tijd weggevallen." Abdijplein Middelburg, 21.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 28