Verse hasj en veel seks Dure jasjes DE DIJK 23 Bad Candy bereidt zich voor Muzikanten dansen niet Verpletterend debuut Sparta Rauwe punk en sixtiesrock Site met kinderliedjes woensdag 28 augustus 2002 Drukte alom in de lounge van Hotel The Grand in Amsterdam. Alle vijf leden van de populaire Ameri kaanse band Korn, de uit vinders van de nu-metal, zijn vandaag ergens in het hotel neergestreken om, al dan niet via de telefoon, de Euro pese pers te woord te staan. Medewerkers van Korns platenmaatschappij lopen af en aan om de interviews in goede banen te leiden en aan de wensen van de muzikan ten te voldoen. In schril contrast met die hec- tiek in de hotelhal staat de lo me, melige en soms vermakelij ke sfeer even verderop ergens in een hoekje van de bar van het chique Amsterdamse hotel. Bassist Reggie Arvizu en gita rist Brian Welch, in de rockwe- reld beter bekend als respectie velijk Fieldy en Head, hangen flink onderuitgezakt in een tweezitsbank. Koelbox met bier en andere versnaperingen er naast, zakje met versgekochte hasj in de hand. En dat laatste is, samen met seks, ook zo'n beetje het enige onderwerp waar het tweetal over kan en wil praten. Een ongeïnteresseerde hand druk kan er net vanaf. Een blik niet. Fieldy gaat eigenlijk gewoon door met waar hij kennelijk de hele tijd al mee bezig was: pra ten over 'pussies' en over de softdrugs die hij eerder in ruime mate heeft ingekocht. Als een kind zo blij zwaait hij regelma- tig met z'n plastic zakje in het rond. Dat dat maar zo mag in Nederland! De bassist kan er bijna niet over uit. ,,Je mag hier overal gebruiken, zoveel je maar wilt. Als je er maar nie mand mee lastig valt", rakelt Fieldy enthousiast tegen Head. En die kan ook z'n oren haast niet geloven. In alle meligheid zouden we bij na vergeten dat Korn ook nog een nieuwe album uit heeft. Un touchables heet de vijfde cd van de - al willen ze zelf niets van die typering weten - nu-metalband uit Californië. Een plaat die minder agressief en getergd klinkt dan z'n voorgangers. Un touchables is meer song-geori- enteerd, melodieuzer, zo be amen Head en Fieldy. Ze zijn erg blij met het album. Hebben hem zelfs al zo vaak gedraaid, dat het nu wel even genoeg is. Fieldy heeft de titel Untoucha bles, overigens tot zichtbare verbazing van collega Head, al op z'n lijf laten tatoeëren. Veel plek was er niet meer, maar er gens op z'n borst kon het nog, zo showt de bassist trots. En me teen laat hij zien dat hij tussen z'n ontelbare andere tatoeages, alle overige albumtitels van Korn ook ergens op zijn lichaam heeft laten vereeuwigen. Head is wat minder uitbundig be schilderd, maar hij heeft onder meer een tatoe met de band- naam Korn onder aan zijn rug en op zijn rechteronderarm de opvallende titel 'Issues', het vo rige album van Korn. Wie weet, denkt Head, komt op zijn nu nog lege linkeronderarm wel 'Un touchables'. Beide muzikanten noemen het nieuwe album alweer een flinke creatieve stap vooruit. Over de als vanouds getergde teksten kunnen ze niet al te veel zeggen, die zijn van Davis' hand. Maar wel weten ze waar de plaat in muzikale zin door is geïnspi reerd: seks. We hadden al zo'n vermoeden. Fieldy: „Het is al leen maar erotiek op dit album. Muzikaal dan, hè! Onze inspira tie haalden we uit strippers, pussies en seks. Het is simpel weg seks, drugs en rock-'n-roll. Echt waar! Daar zijn we door geïnspireerd. Wij zijn eigenlijk net als Aerosmith. Daarom zijn we ook van die enorme fans van hen." Bassist en gitarist heffen broederlijk 'Love in an elevator' aan. „Geweldigeband!" Han Neijenhuis Korn: morgenavond in Ahoy' Rotterdam. De band waarvoor Golden Earring-zanger Barry Hay begin dit jaar in het hele land meiden zocht, is een feit. Bad Candy heet de groep van vijf meiden van 17,18 en 19 jaar. De band is ontstaan na een zoek tocht via posters en de website www.hisama.nl. Ook in kranten werd veel aandacht aan het plan van Barry Hay besteed. Bad Candy bestaat uit zangeres Else Merit 19) uit Havelte, gita- riste Chantal van Brummelen (18) uit Arnhem, bassiste Janne- ke Nijhuijs 18) uit Den Haag, drumster Stefanie Salmon (19) uit Nieuwegein en gitariste Ry- anne van Dorst (17) uit Maas sluis. De band is nu in Hilversum aan het repeteren en de meiden be reiden zich voor op een uitge breide scholentour, die in november en december in Ne derland en Duitsland zal plaatsvinden. In januari ver schijnt de eerste single van Bad Candy. Op www.badcandy.nl kun je de ontwikkelingen van de band volgen. Bad Candy Hè, jammer toch dat Willem- Alexander al bezet is, ver zucht ik tegen mijn moeder als we de chicste van de chicste winkel in Breda inlopen. Niet dat ik Willempie zelf nu zo aan trekkelijk vind, maar de jasjes van Maxima zou ik toch graag ook eens aan hebben. Die kans lacht me nu toe in de vorm van een winkel vol dure jasjes. Het verschil met Maxima is alleen dat ik het niet kan betalen. Maar dat weerhoudt me er niet van om toch wat te passen. De jasjes zijn van mooie stof, met mooie kleuren, kort en getailleerd. Maar ook ontzettend duur. Net als ik weer één of ander mooi geval aan heb, komt de verkoop ster op me af. Ik zie mijn moeder al benauivd kijken: stel dat ze denkt dat we potentiële kopers zijn! „Wat staat dat prachtig!", verzucht de mevrouw, zelf een beetje gezet maar geheel in stijl gekleed. Met een lichtelijk be kakt accent prijst ze het jasje aan, terwijl ik angstvallig het prijskaartje in de gaten houd. Dat vermeldt een bedrag van enkele honderden euro's. Het geval mag dan wel mooi van kleur en goede kwaliteit zijn, ik verkeer niet in de goede kringen om met zulke kleren op theevisi te te komen. En ik moet er niet aan denken om spaghetti te eten met zo'n duur lapje stof om me heen. Een paar jasjes verder komt de mevrouw ons weer vergezellen met een praatje. Ze heeft er nog steeds haar zinnen op gezet om ons iets te verkopen, wat niet zo'n gekke gedachte is omdat zich waarschijnlijk verder wei nig mensen in deze winkel wagen. Onverstoord heb ik on dertussen een spijkerjasje aan getrokken. Het ding bevat een bontje op beide mouwen waar ik bedachtzaam overheen aai. Zou het?„Het is echt konijnenbont", vertelt de verkoopster trots. „Oh, nou eh... het is me eerlijk gezegd toch een beetje te duur", beken ik haar en vlug hang ik het ding weer op zijn plek. Waar het wat mij betreft nog heel lang mag blijven hangen! Maaike Wijnstra De Dijk, de popgroep die dit jaar haar twintigjarig jubi leum viert, komt deze week op 1 binnen in de mega album top- 100 met de nieuwe cd Muzikan ten Dansen Niet. Het is de eerste keer dat De Dijk met een studio album op de eerste plaats in de albumtop-100 terechtkomt. Huub van der Lubbe heeft een geheel eigen kijk op de wereld. De zanger van De Dijk, tevens de belangrijkste tekstschrijver van de band, bezingt op Muzi kanten Dansen Niet wat hij al twintig jaar ziet in feesttenten en clubs: stoere jongens die ach terin de zaal biertjes achterover slaan, op het zaalgeluid afgeven en het voorprogramma tot de veters afbranden. 'Muzikanten dansen niet niet zoals iedereen ze staan liever op de gastenlijst en lullen er doorheen'. Mooi en raak getypeerd. De Dijk is een instituut, dat in twintig jaar tijd |IX geen enkel zwak album heeft af geleverd. Muzikanten Dansen Niet is intens en opzwepend, in getogen en melancholiek. Ty pisch De Dijk. Marin Groenewold De Dijk: Muzikanten Dansen Niet, Mercury, speelduur 47.53 Drie van de vier bandleden van Sparta speelden tot voor kort in het uiteengespatte At The Drive-ln. Wat de jonge mannen uit El Paso, Texas, laten horen op him debuut Wiretap Scars is verpletterend. Voor het gemak zal er het labeltj e emoco- re opgeplakt worden, maar dit Sparta speelt dan wel voor het kampioenschap van de eredivi sie. Waar het soortgelijke bands aan sterke songs ontbreekt, is hier elk nummer raak. Zo stond Fugazi ook ooit op eenzame hoogte. Prachtige dromerige melodieën wisselen energieke punkuitspattingen af. Daarbij contrasteren de ingetogen zang partijen effectief met de stuk ken waarin vol overgave de lon gen uit het lijf worden geschreeuwd. Indrukwekkend debuut. Peter van der Heide Sparta: Wiretap Scars, Dream works Records/Universal, speelduur 47.45 min. Primal Scream staat al vijf tien jaar garant voor avon tuurlijke cross-overs van rock en indiepop met elektronica. Na een klein dipj e op de vorige twee albums, laten de Schotse vete ranen met Evil Heat horen hoe het ook alweer moest. Zo is 'Au tobahn 66' een opvallend geslaagd eerbetoon aan Kraft- werk. Met de Sigue Sigue Sput- nik-hectiek ('Miss Lucifer'), verwrongen electro-baslijnen ('Detroit') en naïeve meisjes zang (supermodel Kate Moss in 'Some Velvet Morning') gaan Bobby Gillespie en co net een stapje verder dan de huidige electroclash-beweging. En 'The Lord Is My Shotgun' is pure cy berblues. Tel daarbij op rauwe punk en sixtiesrock ('Rise', 'Ci ty' en 'Skull X'), hele batterijen uitbundig scheurende synthesi zers en de ouderwets degelijke productie van Kevin Shields (ex-My Bloody Valentine) en Andrew Weather all, en we heb ben het over een ijzersterke, in drukwekkend veelzijdige plaat Elektronische rock voor de toe komst. Rob Broere Primal Scream: Evil Heat, Co lumbia/Sony, speelduur 41.44 Via de nieuwe website kinderliedjes. De cd kost nor- www.mijneigencd.nl kun je maal 13,95, maar ter intro- zelf een cd samenstellen met ductie tij delij k 10,46. 3. Shakira - Laundry Service (3) 4. Bruce Springsteen - The Rising (2) 5. Helmut Lotti i - My Tribute To The King (10) 6. Celine Dion - A New Day Has Come (6) 7. Blof - Blauwe Ruis (9) 8. Marco Borsato - Onderweg (8) 9. K3 - Teleromeo (7) 10. Linkin Park - Reanimation (4)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23